بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   اجتماعيات طالب (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=112)
-   -   بنات 3 ثانوى علمى ( ادخلوا بسرعة) (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=74982)

marwa.m 01-10-2008 08:31 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة the black rose (المشاركة 808930)
معاكوا ان شاء الله
هرد رد تانى لما افضى

منورة ياشرين

انا على فكرة بكتيرة بكرة اوبعدة هكون معاكوا

ياريت تستمروا وتساعدوا بعض ونتقابل السنة الجاية ان شاء الله

sumasamy 01-10-2008 09:23 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bosy mostafa02 (المشاركة 808990)

سبحان الله .. بجد نفس احساسي بإني ماني راح الحق الكليه اللي انا بحلم بيها ..
و حاسه ان الأحياء راح تنزلني خصوصاً و ان ليا واحده صاحبتي شاطره اوي ماشاء الله عليها
كانت بتاخد احياء في تانيه و جابت فيها 45.5 و هي اللي نزلت لها المجموع لإنها جابت 96.5% و كان المفروض تجيب اكتر من كده :(
انا مش عم احبطك ..
بس بصوا بجد يا جماعه .. لازم مش نتخلى عن اهدافنا و احلامنا .. و انا من و هنا رايح
مش راح اخلي الفيزيا و الأحياء يغلبوني .. لأ انا يللي راح اغلبهم
ايه رأيكم تبقوا معايا في الحكايه دي و مش نخلي حاجه تهزمنا
لإننا لو قعدنا نقول الحاجه دي صعبه و رخمه و تبته
يبقى راح تصير صعبه علينا و مش راح نحبها .. صح ولا لأ؟

انتى صح وكلنا لازم نعمل زيك وانا اولكم ولازم احنا اللى نهزم الفيزيا مش هى اللى تهزمنا
ممكن اعرف انتى منين يا بوسى لهجتك مش مصرية؟؟؟؟؟؟

sumasamy 01-10-2008 09:31 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mona (المشاركة 808601)
ربنا يخليكى ليا
انا اضعف من ان انا ااذى نفسى بس انا بجد تعبت الفيزياء خنقانى والاحياء مموتانى
اعمل معاهم ايه
كل ما احفظ الاحياء بتتبخر لدرجة انى بدأت انسى الفهم واركز بس فى الحفظ لأن معظم مواد الثانوية عايزة حفظ وانا والله مبحبش الحفظ نهائى بس حاعمل ايه
ربنا يستر
وانت طيبة وبألف صحة وسلامة مع ان العيد النهاردة كان بايخ جدا مش عارفة ليه:)

على فكرة انا معاكى ان الفيزيا رخمة فى مزاكرتها بس مش معاكى ان الاحياء وحشة حاولى تفهميها وانتى هتحبيها والله لانها بتتكلم عن حاجات محسوسة حاجات فى النبات وفى جسم الانسان حاولى بس انك تحبيها وتفهميها ونصيحة منى ممكن يكون العيب فى المدرس بتاعك حاولى تغيريه
على فكرة انا كمان العيد كان بايخ عندى مش عرفة ليه كدة يمكن عشان حملين هم الثانوية http://www.thanwya.com/vb/life/icons/icon111.gifhttp://www.thanwya.com/vb/life/icons/icon111.gifhttp://www.thanwya.com/vb/life/icons/icon111.gif

Hamset_Etab 01-10-2008 09:59 PM

ازيكم يا بنات كل سنه وانتم طيبين
انا يا جماعه زعلانه اوى ومضايقه جدا من المخروبه الى اسمها الفيزياء وخده هى والاحياء معظم الوقت وفى الاخر مش نافع كان الاستاذ بتاع الفيزياء قالنا عندنا امتحان على الوحده التانيه كهربيه المهم ذاكرت طبعا ورحت الامتحان الاقى الامتحان على الوحده الاولى والتانيه كهربيه حليت الحمد لله الى على الوحده التانيه والى والله العيال طلعين بيعيطوا منها وكان فى نوع مسائل كده فى الدواير الكهربيه فى الباب الاول معقده شويه الاستاذ مسميها الدايره الحلوفه اجى فى الامتحان عشان افتكر الحلوفه دى بتتحل ازاى اتبخرت من دماغى خالص مع انى كنت مذكراها كويس والله ومش عدى عليها الا اسبوعين بعد انا مضايقه جدا ده بعض المنظر عن الضرب فى الدرس لان الاستاذ قال مش هيضرب الى غلطان فى الوحده التانيه بس هيضرب الى غلطان فى الوحده الاولى
بصوا بصراحه انا بعترف انا غبيه جدا

الرحمة حلوة 01-10-2008 10:04 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bosy 2 (المشاركة 809196)

انا يا جماعه زعلانه اوى ومضايقه جدا من المخروبه الى اسمها الفيزياء وخده هى والاحياء معظم الوقت وفى الاخر مش نافع كان الاستاذ بتاع الفيزياء قالنا عندنا امتحان على الوحده التانيه كهربيه المهم ذاكرت طبعا ورحت الامتحان الاقى الامتحان على الوحده الاولى والتانيه كهربيه حليت الحمد لله الى على الوحده التانيه والى والله العيال طلعين بيعيطوا منها وكان فى نوع مسائل كده فى الدواير الكهربيه فى الباب الاول معقده شويه الاستاذ مسميها الدايره الحلوفه اجى فى الامتحان عشان افتكر الحلوفه دى بتتحل ازاى اتبخرت من دماغى خالص مع انى كنت مذكراها كويس والله ومش عدى عليها الا اسبوعين بعد انا مضايقه جدا ده بعض المنظر عن الضرب فى الدرس لان الاستاذ قال مش هيضرب الى غلطان فى الوحده التانيه بس هيضرب الى غلطان فى الوحده الاولى

والله العملية مش محتاجة زعل قوى يعنى وده لسه اول امتحان لسه فى امتحننننننننننننننننننات كتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتيرة وانت عرفه الواحد فى رمضان مش بيركز وبيلعب واخر ضياع ان شاء الله بعد العيد نشد بقى^_^

Dr|shereen 01-10-2008 10:07 PM

يضرب حاجه غريبه ليه احنا فى الحضانه ازاي يعنى ده كده اسلوب مش كويس صدقينى الفيزياء دى مش مشكلتك لوحدك بس هى عايزه حد يفهم وانتى وانا او اى حد ميعرفش يفهم الفيزياء لوحده كده لازم تحاولى تلاقى مدرس يعرف يخليكى تحبيها ويخليكى تفهميها وبصى احنا فى اول السنه فانتى متيياسيش وكله بالتدريب هيبقى سهل ان شاء الله

marwa.m 01-10-2008 10:09 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Bosy 2 (المشاركة 809196)

انا اختك فى الغباء

اقسم بالله العظيم الود ودى اولع فى الكهربية والاستاذ وفى الكتب وفى نفسى

والله العظيم حرام كدة مادة منيلة بستين نيلة

لو كنى يابوسى لسة مخدتيش الفصل 11 احب اقولك انة زبالة والفصول التانية بالنسبة لية ملاك

هو انتوا عندكوا النظرية الحلوفة بس دة احنا عندنا الاستاذ مسميهم اسامى هايلة:ph34r:

طبعا بما انى انا ونتى فى الكهربية كنت مستنيانى اساعدك بس للاسف ما باليد حيلة:blink:

الحقونى الاستاذ هيعملنا امتحان على 9-10-11 مرة واحدة :wacko:

الرحمة حلوة 01-10-2008 10:09 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sumasamy (المشاركة 809128)
على فكرة انا معاكى ان الفيزيا رخمة فى مزاكرتها بس مش معاكى ان الاحياء وحشة حاولى تفهميها وانتى هتحبيها والله لانها بتتكلم عن حاجات محسوسة حاجات فى النبات وفى جسم الانسان حاولى بس انك تحبيها وتفهميها ونصيحة منى ممكن يكون العيب فى المدرس بتاعك حاولى تغيريه
على فكرة انا كمان العيد كان بايخ عندى مش عرفة ليه كدة يمكن عشان حملين هم الثانوية http://www.thanwya.com/vb/life/icons/icon111.gifhttp://www.thanwya.com/vb/life/icons/icon111.gifhttp://www.thanwya.com/vb/life/icons/icon111.gif

مش هتصدقوا لو عرفتوا ان الاحياء احسن مادة عندى كنت وخداها فى تانية وجبت فيها 49 والدرجة والله مش علافة راحت فين بس انتى حبى المادة وهى هتحبك والجميل فيه انها كلها حاجات ملموسة وبنشوفها غير مثلا الكمياء والفزيا بس اهم حاجة التركيز مع استاذ الدرس وكتاب المدرسة بكل رسوماته لا جتلنا السنة اللى فاتت رسمة الحوض وكنا بنحسبها ملغية فركزى على كتاب المدرسة ورسوماته وربنا يوفقنا كلنا:d:d:)

Dr|shereen 01-10-2008 10:15 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الرحمة حلوة (المشاركة 809222)
مش هتصدقوا لو عرفتوا ان الاحياء احسن مادة عندى كنت وخداها فى تانية وجبت فيها 49 والدرجة والله مش علافة راحت فين بس انتى حبى المادة وهى هتحبك والجميل فيه انها كلها حاجات ملموسة وبنشوفها غير مثلا الكمياء والفزيا بس اهم حاجة التركيز مع استاذ الدرس وكتاب المدرسة بكل رسوماته لا جتلنا السنة اللى فاتت رسمة الحوض وكنا بنحسبها ملغية فركزى على كتاب المدرسة ورسوماته وربنا يوفقنا كلنا:d:d:)

انا مش عارفه ليه يعنى كل الطلبه الشاطرين بيجيبوا 49 هو محدش بيجيب 50 طيب تفتكري الدرجه دى ضاعت فى الرسومات ولا انتى رسمك حلو اصل انا الصراحه الرسومات مجننانى وتعبانى جدااا مش عارفه اعمل ايه المستر بتاع الدرس طبعا مش هيفضل يعلمنا واحده واحده هو بيرسم الرسمه مره واحده بس

Dr|shereen 01-10-2008 10:21 PM

اقتباس:

والله نفس رايك انا بحب الاحياء اكتر لانها حاجات شايفنها وحسنها لحد ما لكن الفيزياء دى حاجات بنحاول نتخيلها ودى الحاجه اللى مصعباها انها ظواهر مش محسوسه انتى جبتى كام السنه اللى فاتت

sumasamy 01-10-2008 10:21 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nada00 (المشاركة 809230)
انا مش عارفه ليه يعنى كل الطلبه الشاطرين بيجيبوا 49 هو محدش بيجيب 50 طيب تفتكري الدرجه دى ضاعت فى الرسومات ولا انتى رسمك حلو اصل انا الصراحه الرسومات مجننانى وتعبانى جدااا مش عارفه اعمل ايه المستر بتاع الدرس طبعا مش هيفضل يعلمنا واحده واحده هو بيرسم الرسمه مره واحده بس

حاولى تركزى معاه وهو بيرسم فى الحصة ولما تروحى هاتى ورقة وافتكرى هو كان بيبدا الرسمة منين وبيكملها ازاى وارسميها مرة واتنين وتلاتة لحد لما تحفظيها وبعد كدة ارسميها لوحد من غير متشوفيها جربى الطريقة دى يمكن تنفع http://www.thanwya.com/vb/life/icons/icon114.gifhttp://www.thanwya.com/vb/life/icons/icon114.gif

sumasamy 01-10-2008 10:22 PM

انتى جبتى كام يا ندى؟؟؟

Dr|shereen 01-10-2008 10:24 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sumasamy (المشاركة 809247)
حاولى تركزى معاه وهو بيرسم فى الحصة ولما تروحى هاتى ورقة وافتكرى هو كان بيبدا الرسمة منين وبيكملها ازاى وارسميها مرة واتنين وتلاتة لحد لما تحفظيها وبعد كدة ارسميها لوحد من غير متشوفيها جربى الطريقة دى يمكن تنفع http://www.thanwya.com/vb/life/icons/icon114.gifhttp://www.thanwya.com/vb/life/icons/icon114.gif

اوكى يا سوما هحاول اجربها بس يارب تنفع عشان انا حاسه ان الرسومات دى هى اللى ممكن تنقصنى انتى عارفه الامتحان بييجى فيه حوالى 3 رسومات شوفى بقى هيبقى عليهم كااااااااااام درجه

sumasamy 01-10-2008 10:25 PM

انتو مش بتشتركو معانا ليه يابناااااااااااات

Dr|shereen 01-10-2008 10:26 PM

انا جبت تقريبا 97 هو بالظبط 96.8

sumasamy 01-10-2008 10:27 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nada00 (المشاركة 809259)
اوكى يا سوما هحاول اجربها بس يارب تنفع عشان انا حاسه ان الرسومات دى هى اللى ممكن تنقصنى انتى عارفه الامتحان بييجى فيه حوالى 3 رسومات شوفى بقى هيبقى عليهم كااااااااااام درجه

متحمليش هم الرسومات من دلوقتى السنة لسة طويلة ولسة هنمتحن كتيييييييييير فى الدروس وفى المدرسة يعنى هنكون اكيد اتمرنا على الرسم وبقى سهل علينا انتى بس متصعبيش الامور على نفسك:rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes:

sumasamy 01-10-2008 10:29 PM

انا جبت مجموع عالى بس مش عيزة اقوله عالمنتدى

Dr|shereen 01-10-2008 10:31 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sumasamy (المشاركة 809276)
انا جبت مجموع عالى بس مش عيزة اقوله عالمنتدى

يا بنتى عادى كلنا اخوات عالعموم براحتك

الرحمة حلوة 01-10-2008 10:34 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nada00 (المشاركة 809230)

والله انا لما شفت النموذج على المنتدى لاقيت والله معنديش اى حاجة مفيش بس الا سؤال العامل الريزوسى وكان اكتبى نبذة مختصرة (ان شاء الله هتخديه فى التكاثر ) المهم ان الاجابة النموذجية والله كانت صفحة كتاب المدرسة كله وانا بصراحة مكنتش اتخيل انى اكتب كل ده وكتبت التعريف بس وحاجات تانية بسيطة فممكن ده اللى نقصنى بس برضه مش لدرجة بس الحمد لله وعلى فكرة معاى اتنين من اصحابى جايبين 50 والله الاحياء سهلة جدا وممكن تحلى مشكاة الرسومات وانا كنت بروح لاستاذ المدرسة وبصراحة كان متعاون جدا ورسملى اللى انا عاوزه وعملت كراسة رسم صغيرة جامعة فيها كل الرسومات اللى فى الكتاب بس كانت فى رسومات الاستاذ اصلا قلنا ان هى ملغية وجت واحدة منهم فى الامتحان زى رسمة الحوض وبعد كده عرفنا ان كل رسومات الكتاب المدرسى مقررة علينا

marwa.m 01-10-2008 10:39 PM

منورين يا بنات

والله فرحانة بيكو كلكم

ربنا ينتقم منك يافيزيا

وعلى رأى المثل ادعى على الفيزيا والكل يقول امين

Hamset_Etab 01-10-2008 10:51 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة marwa 2008 (المشاركة 809307)

وعلى رأى المثل ادعى على الفيزيا والكل يقول امين

امين امين امين
انا مستعده اقول للصبح امين:d

الامبراطورةالفارسة 01-10-2008 11:32 PM

انا مشكلتى انىالعلم نفس لانى مش بعرف احفظ اهم حاجة الفهم

marwa.m 02-10-2008 08:36 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الامبراطورةالفارسة (المشاركة 809429)
انا مشكلتى انىالعلم نفس لانى مش بعرف احفظ اهم حاجة الفهم

حولى تركزى مع الاستاذ فى الدرس

ان لقيتى فى مشكلة لسة

يبقى حولى اقتصاد واحصاء

bosy .. mostafa 02-10-2008 02:49 PM

اقتباس:

اقتباس:

العيد رخم اوي و مش متمتعه بيه كتير , لإني شايله هم اني راح اذاكر التغذيه كلها بكره عشان عندي عليها امتحان
و برضو الوحده الأولى فيزيا ..
على فكره انا ماعندي وقت خالص اذاكر المواد التانيه :blink::blink:

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Bosy 2 (المشاركة 809196)

ربي يبشرك :giljotiiniug3:
الكهربيه كله بيقولي عليها زباله .. حتى يللي خلصوا ثانويه عامه اصلاً بيقولوا لي انهم كانوا بيحلوا كده اي حاجه في اي حته و النتايج بتيجي صح بالصدف :unsure:
ربنا يستر عالفيزيا دي .. يارب اللي راح يحط الإمتحان هالسنه يكون حنين و مش يتعبنا معاه قولوا آمين
صحيح يا بوسي هو المدرس ده بيضرب؟؟ ليه يعني انتوا في حضانه ولا في اولى ابتدائي :wacko:
و ازاي يضرب اصلاً و انتوا مصدر رزقه .. انا لو منك اسيبه و لو كان اجدع واحد يعني
لإني المفروض لما اغلط يعرفني ايه الغلط ده و يفهمني هو فين و اعمل ايه عشان مش اكرره تاني

اقتباس:

انتى صح وكلنا لازم نعمل زيك وانا اولكم ولازم احنا اللى نهزم الفيزيا مش هى اللى تهزمنا
ممكن اعرف انتى منين يا بوسى لهجتك مش مصرية؟؟؟؟؟؟

كويس فيه حد معايا اهو عشان مش نخلي الفيزيكس و البيولوجي يغلبونا
انا مصريه يا قمري بس مولوده و متربيه بالسعوديه
عشان كده لهجتي قالبه سعودي شوي

Hamset_Etab 02-10-2008 11:18 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nada00 (المشاركة 809212)
يضرب حاجه غريبه ليه احنا فى الحضانه ازاي يعنى ده كده اسلوب مش كويس صدقينى الفيزياء دى مش مشكلتك لوحدك بس هى عايزه حد يفهم وانتى وانا او اى حد ميعرفش يفهم الفيزياء لوحده كده لازم تحاولى تلاقى مدرس يعرف يخليكى تحبيها ويخليكى تفهميها وبصى احنا فى اول السنه فانتى متيياسيش وكله بالتدريب هيبقى سهل ان شاء الله

والله يا بنات انتو محسسنى انكم اول مره تسمعوا ان طلبه ثانويه عامه بتضرب قصدى بتطحن وعلى فكره دى اكتر مرحله فيها ضرب ممكن الكلام ده عندنا بس
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bosy mostafa02 (المشاركة 810481)

صحيح يا بوسي هو المدرس ده بيضرب؟؟ ليه يعني انتوا في حضانه ولا في اولى ابتدائي :wacko:
و ازاي يضرب اصلاً و انتوا مصدر رزقه .. انا لو منك اسيبه و لو كان اجدع واحد يعني
لإني المفروض لما اغلط يعرفني ايه الغلط ده و يفهمني هو فين و اعمل ايه عشان مش اكرره تاني

بجد والله ضحكتى يا بوسى ده فين الاستاذ اللى كده احنا عندنا اه مدرسين يامه لكن فى مدرس اللى باخد عنده ده بجد القمه بس للاسف ده نظامه ضرب وخبط تعرفى احنا اخر حصه كان فى تسميع شفوى وكنا مجموعه بنات وقبلنا مجموعه ولاد المهم الولاد طلعين والبنات واقفه ووش الولاد احمر دم من كتر الضرب بالاقلام بقول لابن خالى ملكم مهيسين كده ليه قالى الاستاذ ضرب وكانت مطحنه سعتها وشى جاب الوان ونسيت الى كنت مذكراه يااااااااااه كان يوم بس الحمد لله مش انضربت

marwa.m 02-10-2008 11:49 PM

بوسى 2

انتوا وصلتوا فين فى الكهربية :028ja7:

بتذاكريها ازاى :049gc0:

ياريت تساعدينى اصل خالتك مروة مدهولة فيها على الاخر

هة رضينا بالهم والهم مش راضى بينا :abdoog8:

marwa.m 02-10-2008 11:52 PM

اين انتى يا بوسى ؟

الرحمة حلوة 03-10-2008 12:24 AM

ياجماعة انا مش فهما حاجة انتوا ازاى فى الكهربية دلوقتىده احنا لسه مخلصين الوحدة الاولى

the black rose 03-10-2008 12:32 AM

كهربية ايه
دى فزيا؟

marwa.m 03-10-2008 12:44 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة the black rose (المشاركة 811625)
كهربية ايه
دى فزيا؟

يا جماعة الاستاذ الله يسامحة بدأ لينا بباب الكهربية

يعنى مخدناش الباب الاول

بس الكهربية دى صعبة موت :stickjo4:

الرحمة حلوة 03-10-2008 01:10 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة marwa 2008 (المشاركة 811664)
يا جماعة الاستاذ الله يسامحة بدأ لينا بباب الكهربية

يعنى مخدناش الباب الاول

بس الكهربية دى صعبة موت :stickjo4:

ربنا يطمنك ياشيخة طمنتى قلبى والله:(:(:(

marwa.m 03-10-2008 01:13 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الرحمة حلوة (المشاركة 811713)
ربنا يطمنك ياشيخة طمنتى قلبى والله:(:(:(

اى خدمة

بس والله انا مش بقول كدة عشان اخوفكوا

اصل مستغربة ان فى مجموعة بتشتكى من الباب الاول

انا معاهم لان اكيد مفيش حاجة فى الفيزيا سهلة

بس الكهربية دى :giljotiiniug3:شلل

قولولى بتذاكروا الفيزيا من كتاب المدرسة

الرحمة حلوة 03-10-2008 01:37 AM

لو والله الباب الاول سهل كان المفروض الاستاذ بتعكوا يبتدى بيه اهو كان يفرحكوا شوية بالفزيا بعد كده يدخلكوا على التقيل وانا بذكرها من كتاب المدرسة ومن اللى الاستاذ بتعنا بيملهولنا

E/GOGO 03-10-2008 05:28 AM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
انا اشكرك يامروة على الموضوع الحلو دة
انتى اصلا عملتى منتدى بموضوعك. عمتا
انا بقى مش همى الفيزيا اى نعم انامعاكى ان الفيزيا نصيبة بس رياضة اتنين عندى اكبر المصايب
لو شفتى المكانيكا ورسومتها تتعقدى
انا شايفة ان الفيزيا اسهل منها
يمكن عشان احنا فى الباب الاول
والمهم الجزء التانى فى المكانيكا(ال هو الدناميكا) موت وخراب ديار وساعتها هكون فى الكهربية قوللى بقى اعمل اية
والمهم انا نفسى ادخل الهندسة جداااااااااااااا وانا جبت 94 ونفسى ازيد عشان اضمن الهندسة كويس
ساعات بتجيلى لحظات احباط
بس ارجع واقول لازم اقوىنفسى واذاكر واتعب معلش السنة دى
الواحد المفروض يبقى عندة ثقة بالله اولا ثم بنفسه عشان يقدر يحقق امله
وعلى الرغم من الماديتن دول منغصين عليا حياتى الا انا بحاول اتكايف ومعقدش نفسى زى مامعظمكم عاملين
وياريت لوحد علمى رياضة يكلمنى عن رايه فيها وعامل ايه فى الميكانيكا

marwa.m 03-10-2008 10:54 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مهندسة المستقبل (المشاركة 812026)
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة
ربنا يكرمك وبعدين متشكرنيش احنا كلنا اخوات
انا بقى مش همى الفيزيا اى نعم انامعاكى ان الفيزيا نصيبة بس رياضة اتنين عندى اكبر المصايب
والمهم الجزء التانى فى المكانيكا(ال هو الدناميكا) موت وخراب ديار وساعتها هكون فى الكهربية قوللى بقى اعمل اية متقدريش البلا قبل وقوعة وبعدين المواد ملهاش دعوة ببعضها والكهربية بما انى باخدها عارفة انها صعبة جداجدا وانا خلاص جالى يأس بس انتى ممكن تحبيها وبالنسبة الدنا ميكا متحكميش على حاجة مخدتيهاش
والمهم انا نفسى ادخل الهندسة جداااااااااااااا وانا جبت 94 ونفسى ازيد عشان اضمن الهندسة كويس
ساعات بتجيلى لحظات احباط احباط اية انتى بس اثبتى على مجموعك وهتلحقى هندسة ان اء الله
الواحد المفروض يبقى عندة ثقة بالله اولا ثم بنفسه عشان يقدر يحقق امله بحاول اقول زيك بس بيأس
وعلى الرغم من الماديتن دول منغصين عليا حياتى الا انا بحاول اتكايف ومعقدش نفسى زى مامعظمكم عاملين

ربنا معانا كلنا

بس عايزين نعرف اسمك عشان نناديك بية :028ja7::028ja7::028ja7::028ja7:

فى امان الله ياباش مهندسة

Hamset_Etab 03-10-2008 01:59 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة marwa 2008 (المشاركة 811485)
بوسى 2

انتوا وصلتوا فين فى الكهربية :028ja7:

بتذاكريها ازاى :049gc0:

ياريت تساعدينى اصل خالتك مروة مدهولة فيها على الاخر

هة رضينا بالهم والهم مش راضى بينا :abdoog8:

بصى يا ستى احنا خدنا الوحده الاولى كهربيه بتاعت الدواير الكهربيه والوحده التانيه بنراجع دلوقتى تانى الفولتميتر والاوميتر
وياستى انا حطه الفيزيا فى يوم لوحدها و أول مباجى من الدرس بقرا الحصه اللى انا ختها (مع انى مش بفهم حاجه) وبقسم الواجب بتاع الحصه على مراحل يعنى يوم ابص فيه على كل المسائل واحل الى اعرفه بس ويوم تانى ابص فى المسائل الى مش عارفاها وكده يعنى لحد يوم الحصه براجع الحصه وحبه كده من الحصص الى قبلها على حسب انا مامقسمه وطبعا بلاقى مسائل يامه مش عارفاها فبروح الدرس قفايا يقمر عيش بس هو ده الى بتهبب اعمله
بعد كده هاخد درس تانى بنحدد مواعيده انا وصحابى دلوقتى وهخده فى يوم الفيزيا برده يارب يحوق فيا بالله عليكى يا مروه لو عارفه طريقه لمذاكره الهبابه دى قولى اصل انا مشكلتى انى بنسى بسرعه رهيبه يعنى لو مش ذاكرت على طول تلاقينى فى الضياع يعنى عشان مرجعتش الوحده الاولى كهربيه روحت الامتحان بتاع الدرس ابيض يا ورد مش حليت الا مسائل الوحده التانيه (منه لله الاستاذ قالنا الامتحان على الوحده التانيه بس )وفى الاخر كله هيجى على دماغى وهتعلق فى الدرس وهطحن عشان هوه حالف يضرب :( ادعيلى بقى

sumasamy 03-10-2008 03:26 PM

[quote=Bosy 2;811405]
والله يا بنات انتو محسسنى انكم اول مره تسمعوا ان طلبه ثانويه عامه بتضرب قصدى بتطحن وعلى فكره دى اكتر مرحله فيها ضرب ممكن الكلام ده عندنا بس

على فكرة يا بوسى انا كمان زيك بس فى العربى الاستاذ بتاعنا بيطحن زى الاستاذ بتاعكو فى الفيزيا
انتى منين يا بوسى ؟؟؟ هو فعلا ده اسلوب غلط بس احنا مضطرين له

sumasamy 03-10-2008 03:38 PM

اقتباس:

والمهم الجزء التانى فى المكانيكا(ال هو الدناميكا) موت وخراب ديار وساعتها هكون فى الكهربية قوللى بقى اعمل اية
ساعات بتجيلى لحظات احباط

ربنا معاكى متحمليش هم المجموع قوى على فكرة حتى لو نزلتى فى تالتة ومع المستوى الرفيع ان شاء الله هتلحقى هندسة وربنا يوفقنا كلنا

Hamset_Etab 03-10-2008 03:53 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sumasamy (المشاركة 812782)

على فكرة يا بوسى انا كمان زيك بس فى العربى الاستاذ بتاعنا بيطحن زى الاستاذ بتاعكو فى الفيزيا
انتى منين يا بوسى ؟؟؟ هو فعلا ده اسلوب غلط بس احنا مضطرين له

تعرفى بقى ان كل المدرسين الى باخد عندهم هو ده نظامهم ماعدا استاذ العربى عشان كده حاسه انى مش باخد درس عربى خالص بس الحمد لله انا متعودتش اضرب الا قليل لانى مش بحب اتهان يعنى الاستاذ بيقول عليه بعمله من غير كلام(بس ساعات الحظ الاسود بيصاحبنى وبضرب قصدى بطحن ) ده حالى انى شاء الله فى حصه الفيزيا الجايه:abdoog8:
انا بقى من البحيره دى لو تسمعى عنها اصلها على راى عادل الامام مش على الخريطه

E/GOGO 03-10-2008 07:08 PM

بصى يامروة انا قصدى على الاحباط بسبب مجموعى اصل كنت فاكرة انى هجيب اكتر من كدة بس الحمد لله كل واحد بياخد نصيبه
اصل الواحد فى تانية كانت سهلة وكانت الكيميا مادة بحبها جداااا
امال هعمل اية بقى فى الفيزيا والرياضة هجيب فيهم اية
وعمتا شكرا على رايك
وياستى انا اسمى هاجر بس بحب الناس تقولى جوجو ماشى يامرمر
واقول لسوما عشان كدة انا خايفة من المجموع وشكرا ليكى

الرحمة حلوة 03-10-2008 09:20 PM

ان شاء الله ربنا ينصرنا ونحقق احلامنا وادعولى ادخل فنون جميلة وليكوا الحلاوة

شريف ابوالنصر 04-10-2008 02:53 PM

انا معاكم بس انا ولد علمى علوم

zaad 06-10-2008 02:00 AM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
وحشتونى جدا
أوعوا تكونوا نسيتونى
معلش أتأخرت عليكوا
أنتوا عارفين بقى رمضان والعيد مع الدراسة
ربنا معاناااااااااااا يارب
بس أنتوا بجد وحشتونى
على فكرة أنا عندى امتحان فيزيا الحد الجي
أدعولى بالله عليكوا
ربنا يسترررررررر

soma2011 06-10-2008 05:13 AM

انا اول مرة معاكم بس رايى مختلف 100% عن رايكم الفيزياء اسهل ما يمكن بس فية سر

soma2011 06-10-2008 05:18 AM

اكيد مستغربين كلامى بس والله مش بهزر ولو حد عايز يعرف السر

soma2011 06-10-2008 05:19 AM

اللى عايز يعرف يقول ok

soma2011 06-10-2008 05:21 AM

ممكن اعرف بتاخدوا فيزياء مع مين

Basma2 06-10-2008 10:18 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bosy mostafa02 (المشاركة 804524)

بقول كده برضو

المنهج شكله ايه؟؟ :huh:

بصوا المستوى رفيع عربى عبارة عن مقالات قرائية و كل وحدة بتتكلم عن مواضيع مختلفة زى مثلا احمد شوقى وحياته واعماله زى مثلا الثقافة والاسلام وكدة

لكن مافيش نحو والبلاغة عبارة عن موازنات شعرية بين الادباء وكنا واخدينها فى المنهج العادى

وكمان الامتحانات سهلة وبسيطة واسئلتها كويسة

zaad 06-10-2008 04:06 PM

أهلا بك بسمة
okkkkkkkkkkk

perfect-girl 07-10-2008 01:34 AM

اقتباس:

ساعات بتجيلى لحظات احباط

بصى يا قمر انا رياضه زيييك

ربنا يكتبلنا الهندسه ان شاء الله

بصى انا ابتديت عكسك خالص:frown:

انتى مش عاجبك الديناميكا امال لو شفتى الاستاتيكا:slap1qk6:

وبرضه الكهربيا لسه مش اخدتها

بس اسمع عنها كل خيييييييير:bosyht9:

ربنا سيهل يا قمر

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 05:10 PM.