بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كليات الهندسة (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=160)
-   -   كل سنة وانتوا طيبين العيد خلص وكله يربط الحزام للإستعداد ،،، محطة اطلاق صاروخ الهندسة (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=364257)

Engineer .. 19-09-2011 01:00 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gogooo000ooo (المشاركة 3978957)
ايه الموقع الجميل ده يا محمد
والتصميم بتاعه حلو
انا سجلت هناك بgogo

الله يبارك فيكي يا هاجر انتي منوراه برده

تمام أنا شوفتك هناك

والبركة في أحمد حبيبي (اسحق نيوتن)

اما نشوف الباقي بئه باذن الله

mido22222 19-09-2011 01:16 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr.Mohamed Taha (المشاركة 3978627)
انت أروع يا معلم :)

أمين يارب واياك وكل الزمايل الأعزااااااااااااااااااء

شرفت يا ميدو والله و ربنا يكرمك لزوقك الجميل ده

عايزين نشوفك بئه :d

دمت بخير يا هندسة:rolleyes:

ده انت اللي مشرف يا باشا ومخلي المنتدي منور
وان شاء الله نشوف بعض يا معلم:bosyht9:

Engineer .. 19-09-2011 01:53 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mido22222 (المشاركة 3980136)

ده انت اللي مشرف يا باشا ومخلي المنتدي منور
وان شاء الله نشوف بعض يا معلم:bosyht9:

الله يخليك ياااااااااار ب

ماشي يلا أنا نازل الساعة 4 للفجر هشوفك في المسجد بئه :d

القلب بيشوف برده يا ميدو مش العين بس :bosyht9:

بالسلامة يا هندسة :)

ENG.HAGAR 19-09-2011 07:32 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hema_maf (المشاركة 3976966)

سلام عليكم و رحمة الله و بركاته
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

اعرفكم بنفسى ,, أخوكم إبراهيم محمد , لسة اعدادى هندسة و ابيض خالص معرفش أى حاجة :d
كلنا لسه بنتعلم ..وان شاء الله نحاول نجمع اكبر قدر من المعلومات
قولت افتح موقع بوابة الثانوية العامة و استعيد الذكريات

و الشيطان لعب بدماغى كدا و قولت ماشوف قسم الهندسة

و وصلت بيا الجرأة انى فتحت المواضيع و كمان عجبنى الموضوع دا أوى و كل اللى فيه ..

و المصيبة إنى قريت الأربع صفحات بتوع الموضوع كلهم , و دى بالنسبالى انجاز يعنى قلما ما يحدث :excl:

خلاص بقى يا ريت تقبلونى معاكم زى اخوكم الصغير كدا , أنا هبقى هنا علطول

اهلا وسهلا بحضرتك .. الموضوع موضوع الاعضاء كلهم زى ما قال الباش مهندس طه
و مبروك يا باشمهندس
mŎhǻ₥ễḓ Ţǻhǻ أو

mohamed taha :)

على المنتدى الجديد انت و الـadmin
و eŋg omяan

يا رب يدوم ان شاء الله و متلغوش المشروع :friendsxs3:
ان شاء الله يبقى احسن منتدى للمهندسين المصريين كلهم
وفعلا مجهود جبار من المهندس احمد رزق والمهندس طه والمهندس عثمان

و بجد تحياتى لباشمهندس أحمد سعيد و باشمهندسة هاجر :022yb4:
العفو يا باش مهندس

معلش طولت ,,

صحيح , معنديش أى اسئلة , تشكروا أوى كدا ع اللى مكتوب :078111rg3:

جزااك الله كل خير على ثناءك .. وربنا يجعله فى ميزان حسناتنا كلناااا

ENG.HAGAR 19-09-2011 07:39 AM

اقتباس:

eng . Hager

أنا هولع في النت كله والفيس بوك يا باش مهندسه عشان أنا زهقت ^_^
أهو بقالي يوم أغير في الإسم بتاع الموضوع زي ما حضرتك اقترحتي عليّ واقتراح صاااااائب جداً ربنا يكرمك
:):):):)
حاول يا باش مهندس طه تغير اسمه بالأستعانة بالمهندس شريف وبلال يغيروا اسم التوبيك من عندهم علشان هم مشرفيين ..ان شاء الله يوافقوا ..

Amr Eltaweel 19-09-2011 12:10 PM

انتوا هنا علي طول كدا مش بتخلعــوا ابدا :d

Engineer .. 20-09-2011 06:58 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Amr Eltaweel (المشاركة 3980906)
انتوا هنا علي طول كدا مش بتخلعــوا ابدا :d

منور يا باش مهندس عمرو

فينك يا عم احنا هناك مش هنا على فكرة :d

http://eg-engineers.net/vb/index.php

ربنا معاك :)

Engineer .. 20-09-2011 07:00 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ENG.HAGAR (المشاركة 3980600)
:):):):)
حاول يا باش مهندس طه تغير اسمه بالأستعانة بالمهندس شريف وبلال يغيروا اسم التوبيك من عندهم علشان هم مشرفيين ..ان شاء الله يوافقوا ..

هما فين بس يا بنتي محدش بيشوفهم خالص

حاضر أحاول بس المنتدى واخد وقتي هناك بئه

ونعملوا هناك باذن الله ممكن ننقله بالخطوط الجوية :d

في رعاية الله يا باش مهندستنا:)

ma7moueed 22-09-2011 11:49 PM

هي الاسعار المكتوبة دي وهمية ولا قديمة انا جيبت المثلثانrotringب35حنية

ENG.HAGAR 23-09-2011 12:18 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ma7moueed (المشاركة 3993260)
هي الاسعار المكتوبة دي وهمية ولا قديمة انا جيبت المثلثانrotringب35حنية

الاسعار دى جبتها من موقع اسمه نفسك يعنى بتبقى اقل شوية بس مش فرق كتير وتم التنبية على كدا لما قولت فى الحدود دى ..
كمان يا باش مهندس المثلث الواحد تقريبا بـ 15 حنية وواحد تانى بـ 21 كدا تقريبا .. يعنى الاتنين تقريبا بـ 36 جنية ..
لكن ارسطوا دا معدى الـ 40 جنية
بالأضافة ياريت حضرتك ما تجبش من سمير وعلى لأن اسعارهم اغلى من غيرهم .. يعنى من هنا روتنج ومناى مكان تانى روترنج بردو ..

HADI. 24-09-2011 10:25 AM

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته .
اخوكم هادى من بنى سويف
اولى هندسه ...معهد عالى 6 اكتوبر
يا ريت تقبلونى صديق ليكم هنا
لانى بجد حبيت الموضوع وقريته كله ..
وعايز اسال ف حاجات كتير بردو ..
اول حاجه بالنسبه للمعهد وكده عارف ان ممكن ناس تستهتر بيه وتقول كلام فاضى وكده ...بس الحمد لله انا راضى بنصيبى لان هندسه ضاعت منى على مفيش...بس انا كل هدفى انى ابقى مهندس مدنى ناجح ف اى مكان(ياريت اى حد من حضراتكم يعرفنى ازاى استفيد من المعهد باقصى درجه وايه سلبياته والفرق بينه وبين الحكومى)...
ثانيا الادوات كله بيجيب زى بعضه ولا مدنى مختلف وكمان تكاليفها كلها على بعضها ممكن تكون كام ؟..
كمان عندى اله حاسبه fx991es ........اجيب غيرها ولا دى كويسه ؟؟..
كمان عايز اعرف شغل مدنى هيبقى مجاله فين ؟ يعنى ايه الشركات والمناطق اللى بيبقى شغلك فيها ..وكمان سهل ولا لا ؟ وشغله موجود ولا لا؟..
لغايه كده معنديش اسئله .....بس اتمنى اقصى افاده ف موضوع المعهد ده لانى عايز اتخرج منه زى الطالب الحكومى لو مش اكتر منه ..................شكرا ليكم

Engineer .. 25-09-2011 03:41 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hadi. (المشاركة 3998076)
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته .

اخوكم هادى من بنى سويف

أهلا وسهلا باش مهندس هادي نورتنا

اولى هندسه ...معهد عالى 6 اكتوبر

تمام ,,,,,,, :)

يا ريت تقبلونى صديق ليكم هنا

عيب الكلمة دي منعرفكش طبعاً :d
لانى بجد حبيت الموضوع وقريته كله ..

الله يخليك يارب تكون استفدت
وعايز اسال ف حاجات كتير بردو ..

يا مسهل يارب أعرف أفيدك

اول حاجه بالنسبه للمعهد وكده عارف ان ممكن ناس تستهتر بيه وتقول كلام فاضى وكده ...بس الحمد لله انا راضى بنصيبى لان هندسه ضاعت منى على مفيش...بس انا كل هدفى انى ابقى مهندس مدنى ناجح ف اى مكان

باذن الله تعالى تكون مهندس مدني ناجح وانا برده مدني باذن الله:d

(ياريت اى حد من حضراتكم يعرفنى ازاى استفيد من المعهد باقصى درجه وايه سلبياته والفرق بينه وبين الحكومى)...

مفيش فرق الا المصاريف اللي بتدفع (بإختصار كده :stickjo4:) !!!!

ثانيا الادوات كله بيجيب زى بعضه ولا مدنى مختلف

في اعدادي كله زي بعضه ماعدا المسطرة 100 للمدني والعادي ممكن 80 وعماره 120 عشان اللوح الكبيرة عندهم
لكن انت هات مسطرة 100 سم

وكمان تكاليفها كلها على بعضها ممكن تكون كام ؟..
يعني حسب بئه المكتبة لأن في ماركات معينه واكيد أغلاهم روترينج وأنضفهم المثلث الأرسطو 54 جنيه من سمير وعلي روترينج نضيف وكبير شوية وحلو:bosyht9: وقلم رصاص 0.7 بـ17 جنيه روترينج برده والباقي بئه هيختلف من مكان لتاني ومن ماركة لأخرى

كمان عندى اله حاسبه fx991es ........اجيب غيرها ولا دى كويسه ؟؟..

زي الفل جميلة أوي

كمان عايز اعرف شغل مدنى هيبقى مجاله فين ؟

يعنى ايه الشركات والمناطق اللى بيبقى شغلك فيها ..وكمان سهل ولا لا ؟ وشغله موجود ولا لا؟..

جيت ع الجرح

الشغل ده بتاع ربنا لأنه رزق في الأول وفي الأخر هتتلاقي مثلاً شركات حكومية زي الإسكان وغيره المرتب فيها ماشاء الله (هتشتمني لو قولتلك فبلاش أحسن)
هتشتغل مع مقاول في المنشآت و تطبيق المشاريع (هتستلم لوح مرسومة وتبق انت يا حلو بئه)
وطبعا الحل الأخير وأخر كارت السفر وبيكون برده أول كارت عند بعض الناس :rolleyes:

لغايه كده معنديش اسئله .....بس اتمنى اقصى افاده ف موضوع المعهد ده لانى عايز اتخرج منه زى الطالب الحكومى لو مش اكتر منه
مانا قولتلك ان ده عادي والله ولو انت فرقت معاك الهندسة على حاجه بسيطه فربنا عايز كده ومش هيضيع تعبك وباذن الله تكون ممتاز في كليتك ومتفكرش كتير في كلمة معهد دي
..................شكرا ليكم

الشكر لله ونورت التوبيك يا هندسة وأهلاً بيك معاانا

HADI. 25-09-2011 11:36 AM

جيت ع الجرح

الشغل ده بتاع ربنا لأنه رزق في الأول وفي الأخر هتتلاقي مثلاً شركات حكومية زي الإسكان وغيره المرتب فيها ماشاء الله (هتشتمني لو قولتلك فبلاش أحسن)

هتشتغل مع مقاول في المنشآت و تطبيق المشاريع (هتستلم لوح مرسومة وتبق انت يا حلو بئه)
وطبعا الحل الأخير وأخر كارت السفر وبيكون برده أول كارت عند بعض الناس ........

انا كده ابتديت اتوغوش :d......

كلامك ده معاناه اننا ملناش شغل يا كبير

مع ان كل اللى سالتهم قالو مدنى شغله كتير وحلو ومرتبات كويسه .

بقولك .هى الاسكان دى ايه النظام ف حدود كام مرتباتها كده...ولا نشتغل ف البلديه احسن ........:d

Engineer .. 25-09-2011 11:00 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة HADI. (المشاركة 4001456)
جيت ع الجرح

وطبعا الحل الأخير وأخر كارت السفر وبيكون برده أول كارت عند بعض الناس ........

انا كده ابتديت اتوغوش :d......

كلامك ده معاناه اننا ملناش شغل يا كبير

مع ان كل اللى سالتهم قالو مدنى شغله كتير وحلو ومرتبات كويسه .

بقولك .هى الاسكان دى ايه النظام ف حدود كام مرتباتها كده...ولا نشتغل ف البلديه احسن ........:d

هههههههههههه

لا لا باذن الله خير

بص أنا اخواتي ال2 مدني بس من زمان دفعة 2001 ودفعة 2009
ويعتبروا في الشغل قدام شوية
واحد راح اشتغل أول ما اتخرج في الإسكان كان بياخد 400 جنيه (موز موز موز الزبال مع احترامي بياخد اكتر منه:d)
وهي فعلاً شغلها كتير بس المرتبات دي حسب نشاطك وأهميتك :p

اسأل اسأل ان شاء الله خير أنا انسان هادي جداً وأخر حاجه بفكر فيها ال***:stickjo4:

فارسة الإسلام 27-09-2011 05:19 PM

جزاك الله خيراً
وأسأل الله العلي العظيم أن يوفقنا جميعاً
اللهم آمين

Engineer .. 08-10-2011 09:58 PM

أمين جزاكم الله خيراً وبارك فيكم

ولو تكرم أي من الباش مهندسين المراقبين انهم يغيروا الإسم الى ** امتداد تبادل الخبرات بين الدفعات **

وجزاكم الله خيراً

khaled ghalwash 13-05-2012 11:54 PM

بجد موضوع هايل و شكرا علي الافاده

222ahmed222 21-05-2012 05:58 PM

ههههههههههههههههههههههههههههههه اول مره ادخل التوبيك دا عشان اقول
كل سنه وانتم طيبين يا باش مهندسين السنه خلصت وامتحانات نفخ إن شاء الله :d

222ahmed222 21-05-2012 06:00 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ENG.HAGAR (المشاركة 3994681)
الاسعار دى جبتها من موقع اسمه نفسك يعنى بتبقى اقل شوية بس مش فرق كتير وتم التنبية على كدا لما قولت فى الحدود دى ..
كمان يا باش مهندس المثلث الواحد تقريبا بـ 15 حنية وواحد تانى بـ 21 كدا تقريبا .. يعنى الاتنين تقريبا بـ 36 جنية ..
لكن ارسطوا دا معدى الـ 40 جنية
بالأضافة ياريت حضرتك ما تجبش من سمير وعلى لأن اسعارهم اغلى من غيرهم .. يعنى من هنا روتنج ومناى مكان تانى روترنج بردو ..

انا اموز وتفاح وافهم الارسطو دا بيتعملبه ايه السنه خلصت وماستخدمتهوش خالص ونفسي افهمه اصلا ببصله بتعقد :d

Engineer .. 14-07-2012 02:22 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة 222ahmed222 (المشاركة 4508127)
انا اموز وتفاح وافهم الارسطو دا بيتعملبه ايه السنه خلصت وماستخدمتهوش خالص ونفسي افهمه اصلا ببصله بتعقد :d

عشان خاطر الكلمة دي مش هرد عليك :d

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaled ghalwash (المشاركة 4486827)
بجد موضوع هايل و شكرا علي الافاده

شكراً ربنا يخليك ...

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة 222ahmed222 (المشاركة 4508120)
ههههههههههههههههههههههههههههههه اول مره ادخل التوبيك دا عشان اقول
كل سنه وانتم طيبين يا باش مهندسين السنه خلصت وامتحانات نفخ إن شاء الله :d

هههههههههههههههههههه
ياااااااااااه فكرتني بالذي مضى يا أحمد

elsharef 15-07-2012 06:02 PM

السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
اولا : احب اعرف نفسى , انا مصطفى الشريف من الاقصر و ادوب لسة مخلص الثانوية (شعبة الرياضيات طبعا) و مستنى النتيجة حاليا .
ثانيا : احب ابدى اعجابى بالموضوع لانه موضوع رائع جدا و متميز (على الاقل من وجهة نظرى) و استفدت منه بمعلومات كتيرة و عرفت عن الهندسة اكتر شوية (اهو احسن من انى كنت زى الاطرش فى الزفة)
ثالثا : زى ما الموضوع عجبنى كان فيه شوية حاجات معجبتنيش (نقد بناء) , منها مثلا انى الموضوع كان اكتر من نصة كلام ترحيبى و نقاشات جانبية , يعنى مثلا انا لاحظت ان فى اتنين سلمو على بعض و بعد كده بيقولو انه نازل الجامع و حيقابلو (طب ده ينفع فى موضوع زى كده ؟) , و كمان انا لاحظت ان الموضوع مش متعمق و مش شامل كل سبل الاستعداد لدخول الهندسة يعنى كان ممكن نخلى الموضوع يشتمل على معلومات من بدايه التفكير فى دخول الهندسة لحد دخول الكلية وايه الكتب اللى ممكن الشخص يستوعبها لوحده فى فترة الاجازة الصيفية (دون الضغط على نفسه لان دى اجازة) , و ممكن الموضوع يشتمل حتى التنسيق و كل حاجة ممكن تفيد الواحد لدخول الهندسة و خلافه , يريت محدش يزعل منى لان نقضى لازع (انا عارف) بس يريت نبقى متقبلين بعض , (مع العلم) انى قريت الموضوع كله و لاحظت ان فى حد اتكلم فى النقطة بتاعت الحوار خلال الموضوع و كده , بس و الله الحكاية دى بتفرق قوى لان ممكن يكون حد داخل يشوف معلومة معينة و يزهق لانه بيقرا حاجات مش حتفيده (اقصد طبعا الكلام بين الاشخاص بهدف الدردشة وليس المعلومات المفيدة) , و مرة اخير احب محدش يزعل منى على كلامى .
و اخيرا بكرر ان الموضوع كان ممتاز بس للأسف عامل زى الطبخة الحلوة اللى ممكن تبوظ علشان شوية ملح ناقصين .

(مصطفى الشريف)

Engineer .. 16-07-2012 01:21 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elsharef (المشاركة 4648725)
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
اولا : احب اعرف نفسى , انا مصطفى الشريف من الاقصر و ادوب لسة مخلص الثانوية (شعبة الرياضيات طبعا) و مستنى النتيجة حاليا .
ثانيا : احب ابدى اعجابى بالموضوع لانه موضوع رائع جدا و متميز (على الاقل من وجهة نظرى) و استفدت منه بمعلومات كتيرة و عرفت عن الهندسة اكتر شوية (اهو احسن من انى كنت زى الاطرش فى الزفة)
ثالثا : زى ما الموضوع عجبنى كان فيه شوية حاجات معجبتنيش (نقد بناء) , منها مثلا انى الموضوع كان اكتر من نصة كلام ترحيبى و نقاشات جانبية , يعنى مثلا انا لاحظت ان فى اتنين سلمو على بعض و بعد كده بيقولو انه نازل الجامع و حيقابلو (طب ده ينفع فى موضوع زى كده ؟) , و كمان انا لاحظت ان الموضوع مش متعمق و مش شامل كل سبل الاستعداد لدخول الهندسة يعنى كان ممكن نخلى الموضوع يشتمل على معلومات من بدايه التفكير فى دخول الهندسة لحد دخول الكلية وايه الكتب اللى ممكن الشخص يستوعبها لوحده فى فترة الاجازة الصيفية (دون الضغط على نفسه لان دى اجازة) , و ممكن الموضوع يشتمل حتى التنسيق و كل حاجة ممكن تفيد الواحد لدخول الهندسة و خلافه , يريت محدش يزعل منى لان نقضى لازع (انا عارف) بس يريت نبقى متقبلين بعض , (مع العلم) انى قريت الموضوع كله و لاحظت ان فى حد اتكلم فى النقطة بتاعت الحوار خلال الموضوع و كده , بس و الله الحكاية دى بتفرق قوى لان ممكن يكون حد داخل يشوف معلومة معينة و يزهق لانه بيقرا حاجات مش حتفيده (اقصد طبعا الكلام بين الاشخاص بهدف الدردشة وليس المعلومات المفيدة) , و مرة اخير احب محدش يزعل منى على كلامى .
و اخيرا بكرر ان الموضوع كان ممتاز بس للأسف عامل زى الطبخة الحلوة اللى ممكن تبوظ علشان شوية ملح ناقصين .

(مصطفى الشريف)

أهلاً بيك يا مصطفى .. ان شاء الله تكون معانا في هندسة
اولاً أحب أقولك اني مش زعلان بنقدك ده بل بالعكس أنا فرحان ان في حد مهتم بالطريقة دي
لكن لكل شئ ظروفه .. لو تعرف وقت الموضوع وغرضه كنت سامحتنا :d
المشكلة اننا كنا رايحين محافظات غير محافظاتنا في الكلية وكان محيط بينا جو من الإكتئاب فقولنا نعمل الموضوع ده نفرفش " لاحظ الهدف " بيه عن نفسنا ... ولو انت قريت اسم الموضوع أكيد كنت عرفت ...
تمنياتي ليك بالتوفيق ,,,

elsharef 16-07-2012 09:37 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr.mohamed taha (المشاركة 4649694)

أهلاً بيك يا مصطفى .. ان شاء الله تكون معانا في هندسة
اولاً أحب أقولك اني مش زعلان بنقدك ده بل بالعكس أنا فرحان ان في حد مهتم بالطريقة دي
لكن لكل شئ ظروفه .. لو تعرف وقت الموضوع وغرضه كنت سامحتنا :d
المشكلة اننا كنا رايحين محافظات غير محافظاتنا في الكلية وكان محيط بينا جو من الإكتئاب فقولنا نعمل الموضوع ده نفرفش " لاحظ الهدف " بيه عن نفسنا ... ولو انت قريت اسم الموضوع أكيد كنت عرفت ...
تمنياتي ليك بالتوفيق ,,,

شكرا على تفاعلك معايا و تقبل النقد و ان شاء الله مفيش اى مشكلة خالص
بس للأسف اللى خلانى اقول كده انى قريت العنوان كويس جدا (كل سنة وانتوا طيبين العيد خلص وكله يربط الحزام للإستعداد ،،، محطة اطلاق صاروخ الهندسة) مش هو ده بردو , و لاحظت انه مافيهوش اى شئ يدل على الفرفشة , ده حتى بيقولك انطلاق صاروخ الهندسة يعنى المفروض مفيهاش اى هزار , و لا انا فهمت غلط ؟!
و ع العموم الموضوع بردو رائع بس حيبقى اروع لو حد من المسئولين عنه اضاف بعض المعلومات اللى قولتها قبل كده , وارجو قبولى صديق معاكم فى المنتدى اولا و فى الموضوع اخرا .

(مصطفى الشريف)

Engineer .. 16-07-2012 03:49 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elsharef (المشاركة 4650286)

شكرا على تفاعلك معايا و تقبل النقد و ان شاء الله مفيش اى مشكلة خالص
بس للأسف اللى خلانى اقول كده انى قريت العنوان كويس جدا (كل سنة وانتوا طيبين العيد خلص وكله يربط الحزام للإستعداد ،،، محطة اطلاق صاروخ الهندسة) مش هو ده بردو , و لاحظت انه مافيهوش اى شئ يدل على الفرفشة , ده حتى بيقولك انطلاق صاروخ الهندسة يعنى المفروض مفيهاش اى هزار , و لا انا فهمت غلط ؟!
و ع العموم الموضوع بردو رائع بس حيبقى اروع لو حد من المسئولين عنه اضاف بعض المعلومات اللى قولتها قبل كده , وارجو قبولى صديق معاكم فى المنتدى اولا و فى الموضوع اخرا .

(مصطفى الشريف)

لا انت فهمت العنوان غلط ...
ما علينا مش هنضيع وقتنا في الكلام عن الموضوع ومش هو ده مصدر المعلومات يعني ,,,
بس عايزك تفك شوية وخليك مرن ومتعقبش على كل حاجه في حياتك والا مش هتنتهي
أرجو تقبل نصيحتي ,,, إن شاء الله أي حاجه سواء في الدراسة أو في الكلية عامة احنا تحت أمرك
في رعاية الله

elsharef 17-07-2012 02:13 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr.mohamed taha (المشاركة 4651519)
لا انت فهمت العنوان غلط ...
ما علينا مش هنضيع وقتنا في الكلام عن الموضوع ومش هو ده مصدر المعلومات يعني ,,,
بس عايزك تفك شوية وخليك مرن ومتعقبش على كل حاجه في حياتك والا مش هتنتهي
أرجو تقبل نصيحتي ,,, إن شاء الله أي حاجه سواء في الدراسة أو في الكلية عامة احنا تحت أمرك
في رعاية الله

ممكن اكون فعلا فهمت الموضوع غلط (مافيش اى مشكلة الفهم الغلط , المهم اللى يعترف بكده) اشكرك على النصيحة الغالية دى وان شاء الله حعمل بيها و اشكرك على دعمك ليا و عرضك المساعدة فى اى وقت , انا النهارده فرحان جدا الحمد لله ربنا و فقنى و 98% , الحمد لله على كل شئ و ان شاء الله ربنا يكرم كل واحد بالكلية اللى يتمناها ان شاء الله .

osamatarkhan 17-07-2012 09:48 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elsharef (المشاركة 4654617)
ممكن اكون فعلا فهمت الموضوع غلط (مافيش اى مشكلة الفهم الغلط , المهم اللى يعترف بكده) اشكرك على النصيحة الغالية دى وان شاء الله حعمل بيها و اشكرك على دعمك ليا و عرضك المساعدة فى اى وقت , انا النهارده فرحان جدا الحمد لله ربنا و فقنى و 98% , الحمد لله على كل شئ و ان شاء الله ربنا يكرم كل واحد بالكلية اللى يتمناها ان شاء الله .

لو دخلت هندسة القاهرة ممكن نبقى اصدقاء انا جبت 97% الحمد لله

Engineer .. 18-07-2012 11:12 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة osamatarkhan (المشاركة 4655613)

ألف مبروك ربنا معاك ان شاء الله

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elsharef (المشاركة 4654617)

ألف مبروك و ربنا يوفقك ان شاء الله ....

osamatarkhan 18-07-2012 02:34 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr.Mohamed Taha (المشاركة 4656934)
ألف مبروك ربنا معاك ان شاء الله .

الله يبارك فيك

elsharef 18-07-2012 06:54 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة osamatarkhan (المشاركة 4655613)

الف شكر ع المبادرة الجميلة دى منك و ان شاء الله طبعا نكون اصدقاء , انا بالفعل عايز ادخل هندسة القاهرة بس مش عارف اعمل ايه لانى من الاقصر و طبعا حتوزع جغرافيا و استحالة ادخل جغرافيا القاهرة , بس ان شاء الله ادخل هندسة القاهرة (مع العلم بان هناك سكن متوافر ليه) و عاوز حد يساعدنى احل المشكلة دى .

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr.mohamed taha (المشاركة 4656934)
ألف مبروك ربنا معاك ان شاء الله

الله يبارك فيك و الف مبروك لكل اللى نجحوا

ألف مبروك و ربنا يوفقك ان شاء الله ....

الله يبارك فيك و الف مبروك لكل اللى نجحوا

hassan201022 10-08-2013 04:51 PM

شكرا يا رجاله ولو فيه جديد ارجو ان تكتبوا
انا طالب مقبل على اعدادى هندسه شبين

donia h 10-08-2013 08:03 PM

شكرا للمجهود

hassan201022 14-08-2013 12:35 AM

يا ريت اى مهندس يكتب تنسيق كل قسم بعد الاعدادى ؟؟؟؟؟

To Be Is To Do 14-08-2013 12:52 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hassan201022 (المشاركة 5436315)
يا ريت اى مهندس يكتب تنسيق كل قسم بعد الاعدادى ؟؟؟؟؟

ده تنسيق إسكندريه السنه إللى فاتت

hassan201022 14-08-2013 01:08 AM

طب ازاى مثلا قسم نوويه جايب42% دا كده اللى يجيب المجموع ده اساسا يبقى ساقط ولا ايه
ارجو التوضيع
ويا ريت حضرتك تقلى المتوسط العام (النسبئه المئويه) لقسم الكهرباء غالبا

To Be Is To Do 14-08-2013 01:22 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hassan201022 (المشاركة 5436377)
طب ازاى مثلا قسم نوويه جايب42% دا كده اللى يجيب المجموع ده اساسا يبقى ساقط ولا ايه
ارجو التوضيع
ويا ريت حضرتك تقلى المتوسط العام (النسبئه المئويه) لقسم الكهرباء غالبا

طب منت عندك غزل 37% وعادى برده
بص الكليه نظام مختلف ... اهم حاجه عشان تعدى تكون بس على الاكثر شايل مادتين عشان تبقى ناجح
طب لو شايل 3 مواد .. مينفعش .. تبقى تعيد السنه

فاللى جايب 42 او 37 دول ناس شايله مادتين بس ناجحه عادى وتدخل اقسام برده وتمتحن المادتين دول السنه اللى بعدها :)

بص انا الحقيقه معنديش معلومات عن باقى الهندسات بس الكهربا ف اسكندريه غالبا من رينج 66 __ 68 والله أعلم !

hassan201022 14-08-2013 01:26 AM

الف شكر ليك ليك يا هندسه طمنتنى
وباذن الله كهرباء او مدنى بس انت دعواتك معانا بس

To Be Is To Do 14-08-2013 01:29 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hassan201022 (المشاركة 5436399)
الف شكر ليك ليك يا هندسه طمنتنى
وباذن الله كهرباء او مدنى بس انت دعواتك معانا بس

الشكر لله يا جميل :)
خير إن شاء الله بإذن الله تدخل القسم إللى فيه خير ليك :)
والله أنا برده قاعد قلقان لسه النتيجه مظهرتش وأدينا مستنيين :)

donia h 15-08-2013 03:55 PM

موضوع اكثر من رائع شكرا لكل من شارك فية

shadydiaa 23-09-2013 08:38 PM

نرجو التجديد

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 02:32 PM.