بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   اجتماعيات طالب (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=112)
-   -   لو شددوا ع المدارس هنضيع؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=232433)

Farawlla 31-07-2010 10:44 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة #sooma# (المشاركة 2477835)
الكميا انا بحبها بس الفزيا نو نو نو نو والرياضه دماغي بتربص فيها ماليش فيها:dعقبال ماابقي زيك شكللك عاوز هندسه الولاد كلها عاوزه هندسه مش عارفه ايه السر والبنات كلها طب مش عارفه والله ايه السر

خلهم بيوصلوا لتجارة في الاخر

الفيزياء كانت ممتعة بس مش كان في وقت ومدرسي الله يكرمك بيدي اعمل السنة

درجة من 4

Mostafa Walid 31-07-2010 11:01 PM

انا المادة الوحيدة اللى قفلتها السنادى الفيزياء مادة ملهاش حل هى دى الدماغ مادة روعة هى والرياضة والكمياء وانشاء الله نخش هندسة انا وانتى مش تجارة

#sooma# 01-08-2010 02:47 AM

اه يالا انتوا هندسه مع بعضيكوا وانا هاحصلكوا في معهد خدمه اجتماعيه نتقابل كلنا هناك

Mostafa Walid 01-08-2010 02:58 AM

لا انشاء الله اعلام مش كده بردوة

Farawlla 01-08-2010 04:26 AM

هههههههههه حد يمشي البت دي من هنا

الواحد بيحاول يشجع نفسه ودي تقلوك خدمة اجتماعية

يا جماعة مشكلتي اني عارفة اني عايزة اجيب مجموع كويس و فعلا هعمل الي اقدر عليه

بس حاسة اني مش هجيب حاجة مش عارفة ليه

انا لغاية 3 اعدادي علطول بطلع التالتة عالمدرسة فشلة في اولي بمجموع 89

مش متفائلة بتانية

انا عندي درس فرنساوي يوم التلات والاربع رياضة ربنا يستر

شور ايك يا مصطفي؟

#sooma# 01-08-2010 11:02 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafawalid (المشاركة 2478996)
لا انشاء الله اعلام مش كده بردوة

اه ان شاء الله اعلام:p:d

#sooma# 01-08-2010 11:06 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Farawlla (المشاركة 2479072)

مش متفائلة بتانية

شور ايك يا مصطفي؟

انا مشكلتي اني متفائله جدا ومتحمسه لتانيه اووووي اكتر سنه :022yb4:يحصلي كده (بستعبط يعني;) )بس الكل بيحبطني(بيقولو اخركوا معهد خدمه اجنماعيه مش كليه حتي ;)) وعاوزين نعيش دور الانتحار والارف ده والاعصاب المشدود ولازم نشد حيلنا لحد مايتقطع :frown::028ja7:يالا يارب نحقق كل الي عاوزينه

Doctor S.E 01-08-2010 11:20 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة #sooma# (المشاركة 2479545)
انا مشكلتي اني متفائله جدا ومتحمسه لتانيه اووووي اكتر سنه :022yb4:يحصلي كده (بستعبط يعني;) )بس الكل بيحبطني(بيقولو اخركوا معهد خدمه اجنماعيه مش كليه حتي ;)) وعاوزين نعيش دور الانتحار والارف ده والاعصاب المشدود ولازم نشد حيلنا لحد مايتقطع :frown::028ja7:يالا يارب نحقق كل الي عاوزينه

و الله انا زيك متحمسه برضو ...و محبطه كمان يعني عماااله اقول ملي قبلينا زاكروا و زاكروا و في الاخر بتيجي الامتحانات فوق مستوى الطالب و محدش بيحل
بس الحمد لله بابا و ماما بيهدوني علطول (( اصلهم عارفني لما اعصابي بتتعب :d:d )) و كمان بيقولولي المجموع اخر حاجه تفكري فيها :d بالرغم من انهم هما الي عايزين طب :d:d

Mostafa Walid 01-08-2010 12:34 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Farawlla (المشاركة 2479072)

مش متفائلة بتانية

شور ايك يا مصطفي؟

انا معاكى حمشيها يلا حنرش مايا:friendsxs3:هههههههههه
طب يعنى احنا اللى بنطلع الاوائل على الجمهورية يعنى من قولت جبت كام فى ثالثة وكنت مظلوم فى الكمبيوتر والعربى والرسم لكن الحمد لله فى اولى جبت 93 ونص ودى بردوا مش بتعمل حاجة فى الثانوية العامة بالنسبة انى انشاء الله عايز ادخل هندسة
لا انشاء الله هتجيبى حاجة وعلى فكرة لو مش تفائلتى حياثر فى مذكرتك على فكرة فلازم تتفائلى واقنعى نفسك انك مفيش حد احسن منك والاوئل عندهم عقل زيك بالضبط وانتى بتذكرى علشان تطلعى الاولى على الثانوية العامة مش علشان تخشى هندسة بس (بس انا مش حسيبك تطلعى الاولى ده فى المشمش دا انا الدحيح :p:022yb4::022yb4::022yb4::022yb4::022yb4::022yb4: :022yb4:ههههههههههه)
انا عندى يوم الاربعاء فرنساوى والنهاردة حنعمل meeting مع استاذ الرياضة والعربى علشان نظبط المواعيد وربنا مع الكل بس الاحسن اننا نتحمس وعلى فكرة لو انت قريب من ربنا وبتذاكر اول باول وبتحل تمارين وبتراجع
ربنا اكيد حيديك على اد مانت تعبت حتى ولو الامتحانات جت فوق مستوى الطالب المتوسط وانشاء الله ربنا يوفقنا وكل ون يخش الكلية اللة هوا عيزها

#sooma# 01-08-2010 06:09 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Doctor S.E (المشاركة 2479562)
و الله انا زيك متحمسه برضو ...و محبطه كمان يعني عماااله اقول ملي قبلينا زاكروا و زاكروا و في الاخر بتيجي الامتحانات فوق مستوى الطالب و محدش بيحل
بس الحمد لله بابا و ماما بيهدوني علطول (( اصلهم عارفني لما اعصابي بتتعب :d:d )) و كمان بيقولولي المجموع اخر حاجه تفكري فيها :d بالرغم من انهم هما الي عايزين طب :d:d

هههه حلوه هما الي عاوزين دي:022yb4:
انا برضوا عاوزه اتدخل حاجه حلوه علشين افرحهم هما:p انما اذا كان عليا مش عاوزه اتعلم:blush: اصل الواحد شايف الي متخرجين من هندسه قاعدين ع القهوه يبقي ليه وكمان دول شباب مش بنات والي عاوز يشتغل بقي يبقي يسافر ويتغرب ال بيقولوا مصر ام الدنيا وربنا مااعرف مين الي قال الكلمه دي اسم مش ع مسمي خاااااااالص:friendsxs3:

#sooma# 01-08-2010 06:15 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafawalid (المشاركة 2479791)
انا معاكى حمشيها يلا حنرش مايا:friendsxs3:هههههههههه
طب يعنى احنا اللى بنطلع الاوائل على الجمهورية يعنى من قولت جبت كام فى ثالثة وكنت مظلوم فى الكمبيوتر والعربى والرسم لكن الحمد لله فى اولى جبت 93 ونص ودى بردوا مش بتعمل حاجة فى الثانوية العامة بالنسبة انى انشاء الله عايز ادخل هندسة
لا انشاء الله هتجيبى حاجة وعلى فكرة لو مش تفائلتى حياثر فى مذكرتك على فكرة فلازم تتفائلى واقنعى نفسك انك مفيش حد احسن منك والاوئل عندهم عقل زيك بالضبط وانتى بتذكرى علشان تطلعى الاولى على الثانوية العامة مش علشان تخشى هندسة بس (بس انا مش حسيبك تطلعى الاولى ده فى المشمش دا انا الدحيح :p:022yb4::022yb4::022yb4::022yb4::022yb4::022yb4: :022yb4:ههههههههههه)
انا عندى يوم الاربعاء فرنساوى والنهاردة حنعمل meeting مع استاذ الرياضة والعربى علشان نظبط المواعيد وربنا مع الكل بس الاحسن اننا نتحمس وعلى فكرة لو انت قريب من ربنا وبتذاكر اول باول وبتحل تمارين وبتراجع
ربنا اكيد حيديك على اد مانت تعبت حتى ولو الامتحانات جت فوق مستوى الطالب المتوسط وانشاء الله ربنا يوفقنا وكل ون يخش الكلية اللة هوا عيزها

ياعم انت محسسني انك بترد ع ولد دي بنت خلي كلامك مؤنث ياعبيط:pانا بردوا متفائله جدا :022yb4:انا عملت انترفيو احم احم مع اللاستاذ النهارده العربي انما بدات الانجليش والالماني النهارده:022yb4:

Mostafa Walid 01-08-2010 06:18 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة #sooma# (المشاركة 2481109)
انا برضوا عاوزه اتدخل حاجه حلوه علشين افرحهم هما:p انما اذا كان عليا مش عاوزه اتعلم:blush: اصل الواحد شايف الي متخرجين من هندسه قاعدين ع القهوه يبقي ليه وكمان دول شباب مش بنات والي عاوز يشتغل بقي يبقي يسافر ويتغرب ال بيقولوا مصر ام الدنيا وربنا مااعرف مين الي قال الكلمه دي اسم مش ع مسمي خاااااااالص:friendsxs3:

اشمعنى الهندسة مش الطب والصيدلة يعنى ولا انتى عايزة تكرهينى فيها والدحيح يبقى فاشل على اخر الزمن :bosyht9:
وادى قصة مصر ام الدنيا
(هى حقيقية دينية وهذا ما أكدة تفسير ابن كثير مصر سميت ام الدنيا نسبة للسيدة( هاجر زوجة إبراهيم )حيث هى من مصر وولد سيدنا إبراهيم فى العراق وانتقل وعاش بين مصر والشام وتزوج السيدة هاجر وهى كانت من مصر وبعدها انتقل للجزيرة العربية وتم تعمير الجزيرة العربية التى لم يسكن بها بشر من قبل وتم رفع قواعد البيت العتيق لهذا سميت مصر أم الدنيا كشىء تقليدى ودينى من الألف السنين بأعتبر أن السيدة هاجر هى أم أنبياء الله وام سيدنا إسماعيل وأم العرب وهى مصرية ودة كان تكريم للسيدة هاجر والكلام دة من الألف السنين تورثتة الأجيال ودة الصح من حيث قول العرب والمصرين مصر أم الدنيا سبب تاريخى ودة تكريم لمصر ممثل فى السيدة هاجر زوجة سيدنا إبراهيم وأم سيدنا إسماعيل ابو العرب والأنبياء والدليل على كلامى حديث رسول الله عن أهل مصر وهو حديث صحيح فقد روي عن رسول الله صلى الله عليه وسلم أنه قال: " ستفتح عليكم بعدي مصر فاستوصوا بقبطها خيرًا فإن لهم ذمة ورحمًا " قال ابن كثير رحمه الله: والمراد بالرحم أنهم أخوال إسماعيل بن إبراهيم الخليل عليهما السلام أمه هاجر القبطية وهو الذبيح على الصحيح وهو والد عرب الحجاز الذين منهم النبي صلى الله عليه وسلم وأخوال إبراهيم ابن رسول الله صلى الله عليه وسلم وأمه مارية القبطية من سنى كورة أنصنا وقد وضع عنهم معاوية الجزية إكرامًا لإبراهيم ابن رسول الله صلى الله عليه وسلم. تفسير ابن كثير. وما يؤكد هذا دعاء سيدنا نوح لى ابنة حيث بيصر بن حام او بمصر والذى سميت مصر نسبة إلى اسم ابنة مصرائيم حيث الجنس الحامى هو أول من سكن مصر بعد طوفان سيدنا نوح ودعا لهم نوح بهذا الدعاء وقولة أن مصر أم البلاد أما دعاء نوح عليه السلام لها فقال عبدالله بن عباس "دعا نوح عليه السلام لابنه بيصر بن حام أبو مصر فقال اللهم إنه قد أجاب دعوتى فبارك فيه و فى ذريته و أسكنه الأرض الطيبه المباركه التى هى أم البلاد و غوث العباد )
ومصر هى خالتى :d

#sooma# 01-08-2010 06:24 PM

انا خدت الانجلش والمستر ادنا الجرامر بدايه مبشره:pحلو والله بس لما قال بقي ع نظام الامتحان جالي شلل:blush: كل الاسئله فظيعه وخصوصا بتاع السؤال الي كان بيجيلنا جمل وتحتها خط واحنا نصوب
ده بقي بيجبيلك الجمل وانت الي تشوف الخطا;) ده انا لما كان بيجيب الكلمه الخطا ومعلمها بقنع نفسي انها صح:d وهو بيستعبط علينا (هبله صح) :)بس بجد رخم اوي السؤال ده وقعد بقي يدينا معلومات وكده والالماني بقي سهل بس انتوا فرنساوي ;):p

#sooma# 01-08-2010 06:30 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafawalid (المشاركة 2481170)
اشمعنى الهندسة مش الطب والصيدلة يعنى ولا انتى عايزة تكرهينى فيها والدحيح يبقى فاشل على اخر الزمن :bosyht9:
وادى قصة مصر ام الدنيا
(هى حقيقية دينية وهذا ما أكدة تفسير ابن كثير مصر سميت ام الدنيا نسبة للسيدة( هاجر زوجة إبراهيم )حيث هى من مصر وولد سيدنا إبراهيم فى العراق وانتقل وعاش بين مصر والشام وتزوج السيدة هاجر وهى كانت من مصر وبعدها انتقل للجزيرة العربية وتم تعمير الجزيرة العربية التى لم يسكن بها بشر من قبل وتم رفع قواعد البيت العتيق لهذا سميت مصر أم الدنيا كشىء تقليدى ودينى من الألف السنين بأعتبر أن السيدة هاجر هى أم أنبياء الله وام سيدنا إسماعيل وأم العرب وهى مصرية ودة كان تكريم للسيدة هاجر والكلام دة من الألف السنين تورثتة الأجيال ودة الصح من حيث قول العرب والمصرين مصر أم الدنيا سبب تاريخى ودة تكريم لمصر ممثل فى السيدة هاجر زوجة سيدنا إبراهيم وأم سيدنا إسماعيل ابو العرب والأنبياء والدليل على كلامى حديث رسول الله عن أهل مصر وهو حديث صحيح فقد روي عن رسول الله صلى الله عليه وسلم أنه قال: " ستفتح عليكم بعدي مصر فاستوصوا بقبطها خيرًا فإن لهم ذمة ورحمًا " قال ابن كثير رحمه الله: والمراد بالرحم أنهم أخوال إسماعيل بن إبراهيم الخليل عليهما السلام أمه هاجر القبطية وهو الذبيح على الصحيح وهو والد عرب الحجاز الذين منهم النبي صلى الله عليه وسلم وأخوال إبراهيم ابن رسول الله صلى الله عليه وسلم وأمه مارية القبطية من سنى كورة أنصنا وقد وضع عنهم معاوية الجزية إكرامًا لإبراهيم ابن رسول الله صلى الله عليه وسلم. تفسير ابن كثير. وما يؤكد هذا دعاء سيدنا نوح لى ابنة حيث بيصر بن حام او بمصر والذى سميت مصر نسبة إلى اسم ابنة مصرائيم حيث الجنس الحامى هو أول من سكن مصر بعد طوفان سيدنا نوح ودعا لهم نوح بهذا الدعاء وقولة أن مصر أم البلاد أما دعاء نوح عليه السلام لها فقال عبدالله بن عباس "دعا نوح عليه السلام لابنه بيصر بن حام أبو مصر فقال اللهم إنه قد أجاب دعوتى فبارك فيه و فى ذريته و أسكنه الأرض الطيبه المباركه التى هى أم البلاد و غوث العباد )
ومصر هى خالتى :d

برافوووووو ع المعلومات بس خدتها كوبي في ثانيه :039uw8:كده بس بردوا الي في طب والصيدله والله مابقي في شغل الي بيشتغلوا دلوقتي بقي الي هما كانوا في صنايع ودبلوم واتعلموا صنعه كويسه وبيشتغلوا بيها انما الكليه هتاخدها وتعد جمب بابا وماما في البيت:av4056bb7jp3:يالا غير رايك وحول دبلوم وتبقي مكانيكي اد الدنيا وانا هلحقك قسم خياطه مع اني والله مااعرف امسك ابره :)

Doctor S.E 01-08-2010 06:42 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة #sooma# (المشاركة 2481109)

اصل دي امجاد العيله
احنا عندنا الارض بتتكلم طب :078111rg3:
ف الي ميدخلش طب ...يبقى الموت احسنله :slap1qk6:

Doctor S.E 01-08-2010 06:44 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة #sooma# (المشاركة 2481212)
انا خدت الانجلش والمستر ادنا الجرامر بدايه مبشره:pحلو والله بس لما قال بقي ع نظام الامتحان جالي شلل:blush: كل الاسئله فظيعه وخصوصا بتاع السؤال الي كان بيجيلنا جمل وتحتها خط واحنا نصوب
ده بقي بيجبيلك الجمل وانت الي تشوف الخطا;) ده انا لما كان بيجيب الكلمه الخطا ومعلمها بقنع نفسي انها صح:d وهو بيستعبط علينا (هبله صح) :)بس بجد رخم اوي السؤال ده وقعد بقي يدينا معلومات وكده والالماني بقي سهل بس انتوا فرنساوي ;):p

الحمد لله انا اتصدمت في السؤال ده في سنه اولى لما المستر قلنا ((( امال هتعملوا ايه لما يجبلكم الجمله و انتو تدورا ))
قلت اهلا :022yb4: شكلها سنه زي الفل
يا رب السؤال ده يجيله قرار ازاله من البلديه :d

Mostafa Walid 01-08-2010 06:46 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة #sooma# (المشاركة 2481154)
ياعم انت محسسني انك بترد ع ولد دي بنت خلي كلامك مؤنث ياعبيط:pانا بردوا متفائله جدا :022yb4:انا عملت انترفيو احم احم مع اللاستاذ النهارده العربي انما بدات الانجليش والالماني النهارده:022yb4:

(ما انا عارف) لا يا ....... (اصل انا مؤدب:mad:)
انا بتكلم عامة يا زكية انا النهاردة كان عندى كيمياء اتئجلت لبكرة واستاذ العربى والرياضة قلولى حنعمل ال meeting يوم الثلاثاء علشان خاطر البنات استغفر الله العظيم واحده عندها درس ووحدة لسة رجعة من السعودية نزلت كفر الشيخ (مش عارف رايحة عند الشيخ تعمل ايه)
ووحدة جدتها تعبانة ووحدة بتموت و حاجة خنيقة

#sooma# 01-08-2010 06:48 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة doctor s.e (المشاركة 2481346)
اصل دي امجاد العيله
احنا عندنا الارض بتتكلم طب :078111rg3:
ف الي ميدخلش طب ...يبقى الموت احسنله :slap1qk6:

ع فكره حاجه وحشه اوي اني البنت تدخل طب
صيدله ماشي اقولك السبب
الطب في حاجه اسمها نبطشيه يعني تبات في المستشفي دي قله ادب اني البنت تبات بره البيت وخصوصا لو متجوزه وعلشين كده الي في طب والله مش بينفعوا غير في شغلهم بس انما عيالهم رامينهم مش بيعرفوا يعملوا حاجه في شغل البيت مع احترامي ليهم طبعا بس الكلام الي بقوله ده من الي انا شوفته بعيني انما بقي مثلا في الي في دبلوم دول بقي مهتمين بعيالهم وازواجهم فرق شاسع يعني بينهم

#sooma# 01-08-2010 06:49 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة doctor s.e (المشاركة 2481357)
الحمد لله انا اتصدمت في السؤال ده في سنه اولى لما المستر قلنا ((( امال هتعملوا ايه لما يجبلكم الجمله و انتو تدورا ))
قلت اهلا :022yb4: شكلها سنه زي الفل
يا رب السؤال ده يجيله قرار ازاله من البلديه :d

هههههه يارب ياحبيبتي يلغوا الامتحان كله والله ماهعترض

Mostafa Walid 01-08-2010 06:51 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة #sooma# (المشاركة 2481212)

يعنى الجرامر حلو ولا ايه الحكاية وفى كمان قطعتان و الاشخاص والاماكن و 16 تشووز و 100 كلمة للبرجراف رنا يسهلها معانا

#sooma# 01-08-2010 06:52 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafawalid (المشاركة 2481370)
(ما انا عارف) لا يا ....... (اصل انا مؤدب:mad:)
انا بتكلم عامة يا زكية انا النهاردة كان عندى كيمياء اتئجلت لبكرة واستاذ العربى والرياضة قلولى حنعمل ال meeting يوم الثلاثاء علشان خاطر البنات استغفر الله العظيم واحده عندها درس ووحدة لسة رجعة من السعودية نزلت كفر الشيخ (مش عارف رايحة عند الشيخ تعمل ايه)
ووحدة جدتها تعبانة ووحدة بتموت و حاجة خنيقة

ماانا عارفه اني مؤدبه:p مش مستنيه رايك فيا يارخم:o
اشططططه المجموعه مشتركه تعرف والله حاجه حلوه اوي لاني بتلاقي سواء البنات او الولاد بيذاكرو وبيغيروا لانهم هيتكسفوا انهم يغلطوا ادام بعض فعلا حاجه حلوه انما بقي لو علشين حاجه تانيه:blush: ...................................مش هتكلم:022yb4::d:blush:

Doctor S.E 01-08-2010 06:54 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة #sooma# (المشاركة 2481373)
ع فكره حاجه وحشه اوي اني البنت تدخل طب
صيدله ماشي اقولك السبب
الطب في حاجه اسمها نبطشيه يعني تبات في المستشفي دي قله ادب اني البنت تبات بره البيت وخصوصا لو متجوزه وعلشين كده الي في طب والله مش بينفعوا غير في شغلهم بس انما عيالهم رامينهم مش بيعرفوا يعملوا حاجه في شغل البيت مع احترامي ليهم طبعا بس الكلام الي بقوله ده من الي انا شوفته بعيني انما بقي مثلا في الي في دبلوم دول بقي مهتمين بعيالهم وازواجهم فرق شاسع يعني بينهم

بالنسبه للنبطشيه ....
لو البنت لسه نائبه ... ف حكايه البيات دي بيشلها الدكتور زميلها الراجل ..و كل مستشفى بتراعي الحته دي
اما لو هي دكتوره اخصائيه ... ف ساعتها برضو هي مش بتبات و بتخلي الدكتور النائب الراجل هو الي يحضر النبطشيه
و لو استشاريه كبييره .... طبعا هتفتح عياده و لو نبطشيات و لا وجع دمااغ
و لمعلوماتك ...
البنات (( طالبات طب )) بيتراعوا جدا في المستشفيات و مش بيحطوا نبطشياتهم بليل
و اسأليني انا لاني ماما رئيسه قسم و هي الي بتحط الجداول و انا عارفه النظام بتاعهم

يعني من الاخر .... الدكاتره الرجاله هما الي بيشيلوا الليله ...:d

اسفه على الاطاله ... :p

#sooma# 01-08-2010 06:56 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafawalid (المشاركة 2481388)
يعنى الجرامر حلو ولا ايه الحكاية وفى كمان قطعتان و الاشخاص والاماكن و 16 تشووز و 100 كلمة للبرجراف رنا يسهلها معانا

ايوه كويس بس اول سؤال في الامتحان سهل الي هو المواقف والي بعده خاص بال placesوالي بعده زي ماانت قولت التشوز 16 والبراجراف 100 بردوا حوالي 15 سطر اووفي حاجه تخنق:frown::o واسئله تانيه كتيرتفائل يابني:022yb4:

Mostafa Walid 01-08-2010 06:56 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة #sooma# (المشاركة 2481253)
برافوووووو ع المعلومات بس خدتها كوبي في ثانيه :039uw8:كده بس بردوا الي في طب والصيدله والله مابقي في شغل الي بيشتغلوا دلوقتي بقي الي هما كانوا في صنايع ودبلوم واتعلموا صنعه كويسه وبيشتغلوا بيها انما الكليه هتاخدها وتعد جمب بابا وماما في البيت:av4056bb7jp3:يالا غير رايك وحول دبلوم وتبقي مكانيكي اد الدنيا وانا هلحقك قسم خياطه مع اني والله مااعرف امسك ابره :)

تبعا هكتب كل ده يعنى :stickjo4:
لا انا عايز ابقى سباك :angry2:وانتى اخرك فى المطبخ

#sooma# 01-08-2010 06:58 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Doctor S.E (المشاركة 2481407)
بالنسبه للنبطشيه ....
لو البنت لسه نائبه ... ف حكايه البيات دي بيشلها الدكتور زميلها الراجل ..و كل مستشفى بتراعي الحته دي
اما لو هي دكتوره اخصائيه ... ف ساعتها برضو هي مش بتبات و بتخلي الدكتور النائب الراجل هو الي يحضر النبطشيه
و لو استشاريه كبييره .... طبعا هتفتح عياده و لو نبطشيات و لا وجع دمااغ
و لمعلوماتك ...
البنات (( طالبات طب )) بيتراعوا جدا في المستشفيات و مش بيحطوا نبطشياتهم بليل
و اسأليني انا لاني ماما رئيسه قسم و هي الي بتحط الجداول و انا عارفه النظام بتاعهم

يعني من الاخر .... الدكاتره الرجاله هما الي بيشيلوا الليله ...:d

اسفه على الاطاله ... :p

ههههههه انتي اسرتك كلها طب ولاايه ماتفتحوا مستشفي يابنتي :pاوف ريحتكوا بنج:p:022yb4:
بهزر اوعي تزعلي اصل عندي حاسه الشم قويه

Mostafa Walid 01-08-2010 07:01 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة #sooma# (المشاركة 2481396)
اشططططه المجموعه مشتركه تعرف والله حاجه حلوه اوي لاني بتلاقي سواء البنات او الولاد بيذاكرو وبيغيروا لانهم هيتكسفوا انهم يغلطوا ادام بعض فعلا حاجه حلوه انما بقي لو علشين حاجه تانيه:blush: ...................................مش هتكلم:022yb4::d:blush:

لا احنا ناس مودبين مش زى ناس وعلى فكرة البنات دول معانا فى الدروس من اولى اعدادى يعنى زى اخوتنا والبنات دول دحيحة ادمنا ولا حتا مش ادمنا

#sooma# 01-08-2010 07:01 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafawalid (المشاركة 2481417)
تبعا هكتب كل ده يعنى :stickjo4:
لا انا عايز ابقى سباك :angry2:وانتى اخرك فى المطبخ

اه لا السباكه مهنه حلوه وهتقبض منها كويس:p انا والله بمووووووت في الطبخ ومسميني الشيفه لاني بعمل كل حاجه:p ست بيت شاطره اومال عاوزه اتدخل اعلام ليه علشين اطبخ ع التيلفزيون مذيعه الطبخ ;):friendsxs3:

#sooma# 01-08-2010 07:04 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafawalid (المشاركة 2481445)
لا احنا ناس مودبين مش زى ناس وعلى فكرة البنات دول معانا فى الدروس من اولى اعدادى يعنى زى اخوتنا والبنات دول دحيحة ادمنا ولا حتا مش ادمنا

يعني هما الي مؤدبين واحنا سافله يعني يالا مقبوله منك ماانا عارفه انهم زي اخواتك ماانا معايا كده بردوا بس قصدي افهمك انها حاجه كويسه يعني بيكون في حماس وكده

Doctor S.E 01-08-2010 07:09 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة #sooma# (المشاركة 2481430)
ههههههه انتي اسرتك كلها طب ولاايه ماتفتحوا مستشفي يابنتي :pاوف ريحتكوا بنج:p:022yb4:
بهزر اوعي تزعلي اصل عندي حاسه الشم قويه

لا يا قمر ...انتي بتقولي فيها ..احنا فكرنا نعملها
بس مستنين اختي اما تخلص طب
و انا ان شاء الله بعدها :d:d
مفيش زعل ..يا دفعه :p

#sooma# 01-08-2010 07:13 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة doctor s.e (المشاركة 2481490)
لا يا قمر ...انتي بتقولي فيها ..احنا فكرنا نعملها
بس مستنين اختي اما تخلص طب
و انا ان شاء الله بعدها :d:d
مفيش زعل ..يا دفعه :p

طب كويس والله
ربنا يحميكوا

yomna1993 01-08-2010 07:19 PM

على فكرة انا شايفة ان القرار ده كويس جدا ممكن يرجع روح المدرسة من تاني و يعيد نشاط الطلاب و هينظم الوقت
و ممكن كمان يجبر المدرسين على الشرح و التفاعل معانا و يبقى مراجعة لينا و مصدر كويس بردو
هي فعلا هيضيع الوقت لو فضلت المدرسة مكان بلا فائدة ولا مدرسين ولا شرح بس عسى انها تتغير
يا رب بجد ترجع علينا بفايدة هتفرق كتير
ماما و بابا مكانوش بياخدو اي دروس و كل اعتمادهم كان ع المدرسة بس و كانو بيذاكرو وقت اطول بكتير مننا و بيستفيدوا و يسالو و يشجعوا بعض
محدش عارف الخير فين ربنا يستر

#sooma# 01-08-2010 07:22 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yomna1993 (المشاركة 2481531)
على فكرة انا شايفة ان القرار ده كويس جدا ممكن يرجع روح المدرسة من تاني و يعيد نشاط الطلاب و هينظم الوقت
و ممكن كمان يجبر المدرسين على الشرح و التفاعل معانا و يبقى مراجعة لينا و مصدر كويس بردو
هي فعلا هيضيع الوقت لو فضلت المدرسة مكان بلا فائدة ولا مدرسين ولا شرح بس عسى انها تتغير
ماما و بابا مكانوش بياخدو اي دروس و كل اعتمادهم كان ع المدرسة بس و كانو بيذاكرو وقت اطول بكتير مننا و بيستفيدوا و يسالو و يشجعوا بعض

انا معاكي في كل حاجه بس لو في التزام وشرح يارب بجد وهتكون كويسه لينا ربنا يهديهم:022yb4:

Mostafa Walid 01-08-2010 08:36 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة #sooma# (المشاركة 2481463)
يعني هما الي مؤدبين واحنا سافله يعني يالا مقبوله منك ماانا عارفه انهم زي اخواتك ماانا معايا كده بردوا بس قصدي افهمك انها حاجه كويسه يعني بيكون في حماس وكده

لا خالص سافلة ايه بس انا اقصدى على الولاد انهم مودبين مش اقصدى علكوا يعنى فى سوء تفاهم :giljotiiniug3:(والبنات بردوا مودبين )
وعلى فكرة فى حماس كبير علشان محدش بيحب يغلط قدام حد وكل واحد بيذاكر وبتبقى فى منافسة حلوة خصوصا لو فيه اسئلة صعبة وحلوة كده

Mostafa Walid 01-08-2010 08:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة #sooma# (المشاركة 2481396)

انا انا اللى مودب مش انتى ايه الرخامة ديه :o
وانتى مودبة بردوا مقلناش :)حاجة مع ان رايى انتى مش مستنياه لا مش علشان حاجة تانية
...................................مش هتكلم بردوا;)

Mostafa Walid 01-08-2010 08:45 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yomna1993 (المشاركة 2481531)

صح القرار كويس لو كل مدرس فى المدرسة بقا عنده ضمير ويشرحلنا كويس وحيبقى مصدر تانى غير الدرس بيشرحلك
وصح محدش عارف الخير فين

#sooma# 01-08-2010 09:20 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafawalid (المشاركة 2481806)
لا خالص سافلة ايه بس انا اقصدى على الولاد انهم مودبين مش اقصدى علكوا يعنى فى سوء تفاهم :giljotiiniug3:(والبنات بردوا مودبين )
وعلى فكرة فى حماس كبير علشان محدش بيحب يغلط قدام حد وكل واحد بيذاكر وبتبقى فى منافسة حلوة خصوصا لو فيه اسئلة صعبة وحلوة كده

ايوه ما ده الي كنت بوضحهولك يالا ياعم حصل خير :022yb4:

#sooma# 01-08-2010 09:22 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafawalid (المشاركة 2481824)
انا انا اللى مودب مش انتى ايه الرخامة ديه :o
وانتى مودبة بردوا مقلناش :)حاجة مع ان رايى انتى مش مستنياه لا مش علشان حاجة تانية
...................................مش هتكلم بردوا;)

احم احم مرررررررسي :pمش عارفه الكل بيشكر فيا ليه كده (لدرجه اني باخد تهزيق منكوا ياخرابي ):d

Farawlla 02-08-2010 01:43 AM

انا جيت شو اخبار الجروب؟

Mostafa Walid 02-08-2010 01:50 AM

الجروب كويس وبيسلم ليكى انتى اه اخبارك

#sooma# 02-08-2010 01:55 AM

اه انا الحمد لله ياجماعه بخيرررررر
عارفه انكوا بتحبو تطمنوا عليا

Farawlla 02-08-2010 02:07 AM

اه صح علي اساس ان انتي سميرة موسي

قومي نامي يا ماما

Mostafa Walid 02-08-2010 02:30 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة #sooma# (المشاركة 2483375)
اه انا الحمد لله ياجماعه بخيرررررر
عارفه انكوا بتحبو تطمنوا عليا

مين ديه:confused:

Farawlla 02-08-2010 02:33 AM

مش عارفة يا ابني بلاوي

#sooma# 02-08-2010 04:21 PM

بس يابت انتي وهو شكلكوا عاوزين تضربوا بالشبشب
اصل الشووووز دي حاجه رقيقه

#sooma# 02-08-2010 04:23 PM

انا خدت تفاضل النهارده بس سهل وجميل والله
بقينا ناخد تفاضل اشطه:av4056bb7jp3:
كله معتمد ع التحليل وكده:078111rg3:

Mostafa Walid 02-08-2010 04:46 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة #sooma# (المشاركة 2485384)
بس يابت انتي وهو شكلكوا عاوزين تضربوا بالشبشب
اصل الشووووز دي حاجه رقيقه

مفيش قبأب احسن:stickjo4:

Mostafa Walid 02-08-2010 04:48 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة #sooma# (المشاركة 2485392)
انا خدت تفاضل النهارده بس سهل وجميل والله
بقينا ناخد تفاضل اشطه:av4056bb7jp3:
كله معتمد ع التحليل وكده:078111rg3:

الله رياضة ايه الجمال ده انتى خدتى النهايات صح انا لسه مبداتش فى الرياضة لكن متبعها صح كل معتمد على التحليل بس فى افكار فاجرة معايا فى كتاب لامى

#sooma# 02-08-2010 05:09 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafawalid (المشاركة 2485521)
الله رياضة ايه الجمال ده انتى خدتى النهايات صح انا لسه مبداتش فى الرياضة لكن متبعها صح كل معتمد على التحليل بس فى افكار فاجرة معايا فى كتاب لامى

اه درس سهل وجميل وكله تحليل اصلا ده انا حتي حليت مسئله لوحدي والاستاذ قالي شاطره :pانت بتستعمل كتاب لامي اصل بيقولوا المعاصر احسن وانا شايفه بردوا اني المعاصر احسن;)

Mostafa Walid 02-08-2010 05:16 PM

لامى واحد صحبى كان عتهولى بس بردوا حجيب المعاصر

#sooma# 02-08-2010 05:20 PM

اه انا هجيب المعاصر ولو خلصتوا هجيب لامي ده بعد الشر لو خلصتوا يعني

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 01:58 AM.