بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى معلمى التربية والتعليم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=737)
-   -   عجائب وطرائف امتحانات الترم (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=277564)

ابن الأكرمين 13-01-2011 02:57 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اميمة طه (المشاركة 3005585)
اللى مخزنها فى مخك طول السنة ولا الشهر اللى قبل الامتحان؟ وخصوصا انك ازهرى

بصي أنا كنت علمي وعلشان أنا وأنا صغير والدي وداني الكتاب وعلشان كده أشكر الله أنا متعود على الحفظ من صغري بسبب حفظي للقرآن في سن صغيرة أحمد ربنا على النعمة دي

وعند نجاحي في الإعدادية الأزهرية اخترت الأدبي واختاروا ليه العلمي
كان نفسي ادخل أدبي علشان موهبتي في الحفظ
ودخلت علمي جبت في الثانوية 80% تتوقعي دخلت كلية ايه
تربية غصب عن الكل
قسم أيه علم نفس
شوفتوا بقى فكرتينا ليه

اميمة طه 13-01-2011 03:00 PM

اهلا بيكى يا استاذة سلوى معانا

أ/سلوى 13-01-2011 03:03 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اميمة طه (المشاركة 3001376)
صباح الخير على الجميع ويا رب تكونوا كويسين..........المهم صحيت بدرى النهارده لان المدير منبه ومشدد فى اجتماعه العاجل بخصوص الامتحانات ان اللى عاوز يعمل دماغ يا اساتذة يعملها قبل ما يجى المدرسة سواء بقا سجاير ---شيشة --- فطار ----وبنص كلامه " ظبط نفسك قبل ما تيجى المدرسة" واتباعا لتعليمات السيد المدير وتماشيا مع المنظومة فى مدرستنا قررت اصحى اضرب الشاندوتش بتاعى ومج الشاى الكبير اللى هيخلينى استحمل لنهاية الفترة الاولى بس وبعد كده ربنا يرزقنى بمج احسن منه ينسينى الفترة التانية ...... النهارده معنديش تصحيح

:d:d
طبعا انتى لازم تمضى فى المنتدى الاول

اميمة طه 13-01-2011 03:08 PM

صدقينى انا حياتى القراءة والنت وغير كده مفيش حاجة بتفرحنى

اميمة طه 13-01-2011 03:10 PM

المشاركات متنفعش من غيرك

أ/سلوى 13-01-2011 03:18 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اميمة طه (المشاركة 3005618)
اهلا بيكى يا استاذة سلوى معانا

يشرفنى اكون معاكى فى الموضوع
وشكرا لترحيبك ..
منورة المنتدى

اميمة طه 13-01-2011 03:55 PM

يا ترى حصل عندكم عجائب وطرائف فى الامتحانات

اميمة طه 13-01-2011 03:57 PM

منار يا حبيبتى انتى فينك يا رب تكونى كويسة

اميمة طه 13-01-2011 05:07 PM

قريت قريب كلمة غريبة وواقعية جدا وزى ما بنقول بالبلدى جت على الجرح:

ممكن تتعرف على واحد فى دقيقة وتعرفه فى يوم وتفهمه فى شهر وعشان تنساه محتاج العمر كله

دوري المظاليم 13-01-2011 05:13 PM

وعل فكرة مش لازم يجي ويروح ماهو مش معانا اجريك لهم

اميمة طه 13-01-2011 05:17 PM

اهلا بيك دورى المظاليم.........اسمك مميز ومشاركتك مميزة بس مش فاهمه الكلمتين الاخرتين

اميمة طه 13-01-2011 05:23 PM

سامحنى دورى المظاليم ....استغربت اسمك بس فعلا مميز فحبيت اعرف بياناتك ففوجئت بحاجة غريبة جدا ...اصحابك الباحث عن التعب- الغلبان 2........فكرتنى ب الطيور على اشكالها تقع ....... ايه الظلم اللى انتوا عايشين فيه ده ...... وهل حضراتكم معلمين مساعدين برده ولا لا..... بس بجد فرحانه باشتراكك معانا واهلا بيك وباصدقائك

ابن الأكرمين 13-01-2011 05:46 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اميمة طه (المشاركة 3006013)
سامحنى دورى المظاليم ....استغربت اسمك بس فعلا مميز فحبيت اعرف بياناتك ففوجئت بحاجة غريبة جدا ...اصحابك الباحث عن التعب- الغلبان 2........فكرتنى ب الطيور على اشكالها تقع ....... ايه الظلم اللى انتوا عايشين فيه ده ...... وهل حضراتكم معلمين مساعدين برده ولا لا..... بس بجد فرحانه باشتراكك معانا واهلا بيك وباصدقائك

مش قولتينا
انتي مين في اخواتك احنا مش ببنسى ؟؟؟

والراجل وصحابه سيبيهم في حالهم احسن يخلوكي حزينة

اميمة طه 13-01-2011 06:13 PM

فيا حاجة غريبة باعتبرها من العجائب برده.........
انى ممكن افضل ساكتة مده كبيرة وانا قدام حاجة بافضلها ويكفينى وجودى فى نفس المكان

ابن الأكرمين 13-01-2011 06:20 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اميمة طه (المشاركة 3006148)
فيا حاجة غريبة باعتبرها من العجائب برده.........
انى ممكن افضل ساكتة مده كبيرة وانا قدام حاجة بافضلها ويكفينى وجودى فى نفس المكان

كلام كبير جداً جداً فيه واحد لسه كاتب خبر أحزنني جداً يارب مايكون صحيح

اميمة طه 13-01-2011 06:34 PM

لو موضوع العقد اللى اتجدد ........ فانا شايفه ان ده خبر جميل مش وحش ......ليه؟ عشان كده اتحول من مميز الى متجدد .......عاوزين نتثبت؟ انا اعرف ان قانون الوظيفة الجديد مش هيبقى فى تثبيت فى كل وظائف الدولة وهتبقى تعاقدات متجددة ......... نعمل ايه؟ .... ولا حاجة .....لا اعتصام ولا اضراب ولا الاخ اللى اقترح صلاة جماعية " متاسفة على كلامى ده".....والحل ؟ الطرق الشرعية......زى ايه؟ زى نوابنا فى مجلس الشعب.......زى فاكسات للوزير .......زى فاكسات لوزير التنمية الادارية ......وكمان انا ضد تجميع الفلوس باسم احد المتعاقدين فى احد البنوك وده برده كان اقتراح قريته فى موضوعات الاعضاء...........

علي عضاضلي 13-01-2011 06:42 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اميمة طه (المشاركة 3006228)
لو موضوع العقد اللى اتجدد ........ فانا شايفه ان ده خبر جميل مش وحش ......ليه؟ عشان كده اتحول من مميز الى متجدد .......عاوزين نتثبت؟ انا اعرف ان قانون الوظيفة الجديد مش هيبقى فى تثبيت فى كل وظائف الدولة وهتبقى تعاقدات متجددة ......... نعمل ايه؟ .... ولا حاجة .....لا اعتصام ولا اضراب ولا الاخ اللى اقترح صلاة جماعية " متاسفة على كلامى ده".....والحل ؟ الطرق الشرعية......زى ايه؟ زى نوابنا فى مجلس الشعب.......زى فاكسات للوزير .......زى فاكسات لوزير التنمية الادارية ......وكمان انا ضد تجميع الفلوس باسم احد المتعاقدين فى احد البنوك وده برده كان اقتراح قريته فى موضوعات الاعضاء...........

اسمحولي اقول حاجة انا من وجهة نظري المتواضعة لازم الموضوع يتصعد اعلامـيـــــا .
اعتقد انه افضل حاجة في الوقت الحالي ،،

اميمة طه 13-01-2011 06:42 PM

اهلا وسهلا يا عضاضلى ..........لسه فاكر........ده انا قلت الموضوع ده بيت العيلة هو والتانى اللى بنشوف بعض فيهم

ابن الأكرمين 13-01-2011 06:42 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اميمة طه (المشاركة 3006228)

يعني أيه كلامك
أنا سمعت الوزير وهو بيصرح وده متسجل عندي تعيين 43 ألف معلم مساعد خلال أسبوعين
الوزير بيكذب طيب ليه
حرام ماأراه والله العظيم
أنا أتذكر أن آخر تعيين لكليات التربية كان عام 2000 وعارفه كان أيه لأن ده العام اللي اتعينت فيه
رئيس الوزراء السابق (( عاطف عبيد )) عمل حسنة وحيده في حياته وهي
تم تعيين العشرة الأوائل من كل دفعة وأنا كنت من ضمن المعينين
والله العظيم لو لم يحدث تثبيت لكم يبقى قولي على الدنيا السلام
وانتظري انقلاب غير عادي في التربية والتعليم دا رأي واتمنى أن يصدق الوزير ولو مرة في حياته

اميمة طه 13-01-2011 06:44 PM

ترحيب حقيقى بالاستاذ محمد عاطف22 ......متقلقش مش شكل ترحيب عضاضلى

اميمة طه 13-01-2011 06:45 PM

الاختلاف فى الراى لم ولن يفسد للود قضية

علي عضاضلي 13-01-2011 07:00 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اميمة طه (المشاركة 3006261)
ترحيب حقيقى بالاستاذ محمد عاطف22 ......متقلقش مش شكل ترحيب عضاضلى

ربنا يخليكي ميس أميمة ..بس والله في موضوع نزل واخ كتب تعليق مش عاجبة نبرة حسن الظن بالله وبيدعو للتشاؤم فكنت مشغول بالرد عليه
وبعدين ميس اميمه بترحبي بيا وانتي متضايقة ولا ايه (متقلقش مش شكل ترحيب عضاضلى[/quote])!!!

اميمة طه 13-01-2011 07:06 PM

يا جماعة مش عاوزين نحول الموضوع لحرب التعيين بياخد وقت وبعدين ده مرتبط بنظام دوله مش بافراد وعوزه دايما نفصل بين الشغل بتاعنا والظن بالله لان فى ناس نفوسها ضعيفة وممكن تضعف وتقول كلام مش مظبوط مش عاوزين نكبر المواضيع ونديها اكبر من حجمها ........فكرتونى بماتش مصر والجزائر لما كنت كل ما افتح التليفزيون الاقى اغانى وطنية والله حسيت اننا داخلين حرب

اميمة طه 13-01-2011 07:12 PM

ام هيما عاملة ايه النهارده والنونو يا رب تكونوا بخير

mr-HESHAM 13-01-2011 08:22 PM

انا بشوف عجائب فى الورق وانا بصحح النهارده حسيت وكأنى كنت بحكى حدوتة قبل النوم لان الاجابات غريبه جداااااااااااا يعنى مثلا ولد مجاوب على سؤال اختار من بين الاقواس وكاتب اجابه غير اى اجابه فى الاقواس خالص الغريب بقى والى ينقط ان تقريبا كل اللجنه كتبه الاجابه ديه

النهارده فى لجنة امتحان الفنيه لاقيت الولاد بيغشو الرسم الواد اقولو ان الرسم ده عباره عن ابداع شخصى لكل واحد ولاقيته بردو بيغش

بجد يبقى انت اكيد فى مصر

أم هيما 13-01-2011 08:23 PM

ههههههههههههه انا عاجبنى موضوعك جداااا يا اميمة والله فكرتينى بايام النشاط انا بردو مدمنه نت وقراءة كتب
النونو ما بقاش نونو عنده دلوقتى سنتين ونص انا بقولك انا كنت بشتغل وبتعب فى الشغل تلت سنين كنت سنه مخطوبه وسنة مجوزة وسنة حامل ومع ذلك مقدرش مديرى تعبى دا ولما قلت لزميلتى مفيش فرق بين ابنك وبقيت الولاد فى المدرسة ومتقليش ادبك عليا يقولى انا اللى عملتك وكبرتك والحوارات دى

المهم يا ستى الحمد لله اتعلمت من الموقف دا كتييييييير اوى ويا اما الحياة بتعلم الناس
والأهم انى مبسوطه جدااااااا انى مدخلتش الكنترول السنة دى طبعا عشان المشاكل وخايفين منى اصل انا مسكتش وعامله زى السبع فى المدرسة ههه وطبعا دا بسبب اطضهادى ليا فى الحضور والانصراف والملفات والحوارات دى بس انا الحمد لله شايفه شغلى كويس وفهماه وبراعى ضميري اللى معدناش لاقينه للاسف
وتانى حاجه ان شاء الله هراقب فى مدرسة تانية وارتااح اسبوع والامتحانات هتبدا عندنا السبت ان شاء الله

أم هيما 13-01-2011 08:28 PM

ههههههه يعنى طفشونى من الكنترول والمراقبه شفتى بقى بيخافوا منى ازاااى

مدرسة الانجلش 13-01-2011 08:42 PM

اقولك بقي علي اطرف موقف مستحيل تلاقيه او تشوفيه

تلميذ روح وخد ورقة الاجابة معاه

وبعد شوية جت مامته وجابتها

وقالت الواد خدها وهو ماشي

ربنا ستر ان ام الولد ملهاش في التعليم وعلي اد حالها

دي لو حد فاهم اللي حصل ده

كان علي طول بعت فاكس للوزير

مدرسة الانجلش 13-01-2011 08:47 PM

من ضمن العجائب اللي بتحصلي اثناء تصحيح الامتحانات

اني بشوف الفن التشكيلي اللي بيطلع من التلميذ في قلب الورقة

بيخلص الامتحان ويتفرغ للرسم في الورقة

بالاضافة للخط الكروكي الرائع

اللي تقابلني لو فهمت منه كلمة

اميمة طه 13-01-2011 08:49 PM

فكرتنى يا مستر هشام
فى امتحان التقويم انا قايلة لكم ان الاستاذ بيصور من ملخص ففى اسئلة فيها اختيارة وجنبها اسم المحافظة اللى السؤال ده منها المهم مثلا ( القاهرة- الجيزة- الاسكندرية ) الاقى العيال سايب السؤال الاصلى ومختارة القاهرة والاكتر انه ممكن يختار نفس الاجابة يعنى الجيزة الجيزة الجيزة............باموت من الضحك وانا باصحح

رائحه الورد 13-01-2011 08:50 PM

ههههههههههههههه ضحكتينى والله يا مدرسه الانجلش وانتى كنت فين يا قمر ؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!

مدرسة الانجلش 13-01-2011 08:50 PM

مرة وانا بصحح امتحان انجليزي سنة تالتة

كان فيه صورة حصان والمفروض ان التلميذ يكتب تحتها horse

لاقيت نابغة كاتب بدالها borse

بجد فطست من الضحك

حتي الغش مش فالحين فيه

اميمة طه 13-01-2011 08:51 PM

عندى مرة ولد رسم افرع ورد وكرو ملونة وحاجات كتيرة باكتر من لون ....... ندهت له وقلتله....... امال فين الرقاصة....ما الفرح كامل اهو؟

اميمة طه 13-01-2011 08:52 PM

كمان فى عيال بتكتب فى الكراسة من جوه جنب عنوان الدرس اسم المادة .......... اقوم اقوله انا اتعالجت من الحادثة اللى فقدت فيها الذاكرة

مدرسة الانجلش 13-01-2011 08:53 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رائحه الورد (المشاركة 3006765)
ههههههههههههههه ضحكتينى والله يا مدرسه الانجلش وانتى كنت فين يا قمر ؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!

انا طبعا ماليش علاقة بالموضوع ده

انتي عارفاني شغلي مظبوط

وميخرش الميه

طبعا وعلي رأي المثل

العبارة في الشكارة

والعمليه في النملية

جارةالوادى 13-01-2011 08:57 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مدرسة الانجلش (المشاركة 3006717)
اقولك بقي علي اطرف موقف مستحيل تلاقيه او تشوفيه

تلميذ روح وخد ورقة الاجابة معاه

وبعد شوية جت مامته وجابتها

وقالت الواد خدها وهو ماشي

ربنا ستر ان ام الولد ملهاش في التعليم وعلي اد حالها

دي لو حد فاهم اللي حصل ده

كان علي طول بعت فاكس للوزير

الحمد لله ان ربنا ستر لانها معلش يعنى غلطة ملاحظ المفروض يعد ورق الاجابة بعد مايستلمه من التلامذة

مدرسة الانجلش 13-01-2011 09:00 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جارةالوادى (المشاركة 3006808)
الحمد لله ان ربنا ستر لانها معلش يعنى غلطة ملاحظ المفروض يعد ورق الاجابة بعد مايستلمه من التلامذة

وانتي ياقمر مستغربة ليه

معقول ده انتي في مصر بلد الفراعنة

وعجائب احفاد الفراعنة

تعرفي انا بفضل اعد واراجع في الورق وارقام الجلوس يجي خمس مرات

جارةالوادى 13-01-2011 09:02 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اميمة طه (المشاركة 3006785)
كمان فى عيال بتكتب فى الكراسة من جوه جنب عنوان الدرس اسم المادة .......... اقوم اقوله انا اتعالجت من الحادثة اللى فقدت فيها الذاكرة

طيب فيه ولاد بيكتبو لى اسمهم من جوا على التدريبات اللى بيحلوها فى الفصل وفيه ولد معين عندى بيكتب محمد بيحب ابلة ......... بس بفطس على نفسى من الضحك
متخافوش دول لسة 3ابتدائى

أ.محمد عادل 13-01-2011 09:04 PM

الامتحانات فعلا عجائب و غرائب ،،،،،،،،،،أحلى حاجة بجد الغلطة بجنية

اميمة طه 13-01-2011 09:07 PM

انا بقا العيال عندى بنتعامل على انى واحد منهم مش الابله فالاقى الواد يبص ناحية البنات ....اتظبط يافلان..... يسكت ووشه يحمر.....كل حصة بقا قوم امسح السبورة .....واقوله قدام العيال طبعا متقدرش تتكلم ماسكة عليك ذلة والله يتكسف وميعملهاش تانى والاكتر ان العيال عارفه عن بعض كل حاجة

اميمة طه 13-01-2011 09:08 PM

نرحب الاول بالاستاذ محمد عادل.......... اهلا وسهلا فى العيلة

اميمة طه 13-01-2011 09:09 PM

وبرده الاستاذ عمر خليفة.......نورتونا يا جماعة

اميمة طه 13-01-2011 09:10 PM

الاستاذ حسين الدوانسى ............. حللت اهلا ونزلت سهلا

جارةالوادى 13-01-2011 09:12 PM

امبارح بقى فى امتحانات العملى ملقيناش ورقتين فى اللجنة اللى انا كنت فيها لوحدى طبعا لان زميلى وزعنا الورق واستاذن المهم اصلا مكنتش غلطتنا لان الولدين فعلا غابو والبشوات بتوع الكنترول مجابوش استمارات غياب ومراقب الدور اخد منى ورق الاسئلة بتاع الولاد المنقطعين مع الاتنين الغايبين والناظر حط الورق فى المظروف وقعدنا طول النهار نلف على ورقة الولدين والظروف لانى متاكدة ان الاسمين مااخدوش منى ورق انا كنت هادية جدا وزميلى اياه قعد دايخ عالمظروف والناظر قال هحقق معاكم عشان يخلى مسئوليته بس مين بقى لامضيت على لجنة ولااخدت استمارات غياب ملوش حاجة عندى المهم لقيو المظروف فى الاخر وجواه الورقتين بتوع الاسئلة للولدين الغايبين
الناظر اتكلم النهاردة فى الاجتماع عن المشكلة دى رديت بثبات دى غلطة كنترول حضرتك مش غلطتنا قال وعشان كدة انا مااخدتش اى اجراء
بس بجد كان موقف بايخ واتعلمت منه انى بعد كدة حتى لو الكنترول ماشى غلط ومكبر دماغه اخد انا بالى من نفسى عشان كله بيلقى المسئوليات على بعض ومحدش عايز يعترف بغلطته

مدرسة الانجلش 13-01-2011 09:13 PM

ياتري انا من العيلة دي ولا لا ؟

اميمة طه 13-01-2011 09:16 PM

لا جاااااااااااااااااااااااامد يا واد

اميمة طه 13-01-2011 09:17 PM

بذمتك منتش عارفه

اميمة طه 13-01-2011 09:18 PM

تحية اسبيشيال للاستاذ محمود مدرس العلوم sci_MaHmoUd

مدرسة الانجلش 13-01-2011 09:23 PM

نسيت اقولك

ان بجد برغم نوادر الامتحانات

الا ان فيها حاجة حلوة الا وهو

جو التصحيح بجد

احنا بنعمل كده جروب انجليزي دمه خفيف اوي

وبقعد نصحح مع بعض

وبنعمل كيك وحواووشي وشاي

ونصحح وبعدين نعمل بريك وناكل ونشرب ونرجع نكمل تصحيح

عاليك بقي علي الضحك والنكت اللي بنقولها

اميمة طه 13-01-2011 09:25 PM

اخيرا حد رياضة انضم ..............البرهان الرياضى ..........بما انك هنا.......اذن تقبل مننا كل التحية..........انت فى عيلتك .... وهذا المطلوب اثباته.

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 07:51 PM.