بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   المسائل فيزياء 3 ث (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=1022)
-   -   للرد على اى سؤال او استفسار هنا فقط (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=377052)

جهاد 11 03-01-2012 10:17 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد درويش الحليسى (المشاركة 4199168)
مسائل قوية ارجو الحل وطريقة الحل

سلك مقاومة المتر منه 35 اوم يراد استخدامه فى عمل سخان للحول على طاقة حرارية 25200 جول / دقيقة . أوجد طول السلك اللازم اذا كان فرق الجهد 210 فولت.

انا مش مذاكره ولكن انا بكتب الحل الى فى دماغى وخلاص
طاقة الحركة=240j\s
v=w\I.t
اذاv*I=w\t
v*I=420
i=2
R=V\I
R=105
المقاومات الموجوده على التوالى
N=R\R1=3
طول كل مقاومه متر
الطول =3متر لو طلع الناتج غلط قولى عشان اعرف الغلط اه

سلكان من نفس المادة طول الاول 4 امثال طول الثانى وكتلة الثانى ضعف كتلة الاول فما النسبة بين مقاومتهما؟.
L1=4 L2 \\m2=2m1
الكثافه ثابته اذا حجم الثانى ضعف الاول
a=vol\ L
a1=vol1\ L1=,5vol2\4l2=1\8a2
R1\R2=A2\A1=8\1
والله اعلم لانى مذكرتش لسه الكهربيه

سلك مقاومته 4اوم احسب مقاومته اذا :
أ- تضاعف طوله.
ب- تضاعف نصف قطره

اما يزيد الطول يصبح مفاومتان على التوالى اوم r=nr1=8 http://www.thanwya.com/vb/life/icons/opp.gif
اما يزيد نصف القطر للضعف (مفاومتان على التوازى) r=r1\n=2

د / الشيماء 03-01-2012 11:29 PM

بالنسبة للمسالة التانية بتاعة سلكان

هتقول بما ان السلكان من نفس المادة

يبقى المقاومة النوعية لهما متساوية

وتعوض فى قانون المقامة النوعية

بس المساحة هتعوض عنها بــ= الكتله /( الكثافة × طول السلك )
والكثافة متساوية طبعا لانهما من نفس المادة

والقانون النهائى هيكون كالتالى .....

R1/R2 = m2 L1 ^2 / m1 L2^2

اعتقد ان هيا دى فكرة المسألة حاول تعوض انت بقا

Dr/wewe12 04-01-2012 12:00 PM

بارومتر مائي يقرأ ضغط جوي H فإذا كان ضغط الهواءداخل بالونه يعادل الضغط الجوي فإن العمق الذي تغوص اليه الالونه تحت سطح الماء حتىيصبح حجم الهواء داخلها 1\3 حجمه الاصلي هو ( 4h - 2h -3h ) ولمذا ؟؟

فقاعةغازو عند قاع بحيرة ارتفعت الى السطح فزاد نصف قطرها الى الضعف فاذا كان الضغطالجوي يعادل وزن عمود من ما البحير ارتفاعه h فان عمق البحيرة = ( h- 7h -2h )

فقاعة هواء حجمها 7.7 سم 3 على عمق 15 متر من سطح ماء بحيرة مالحة كثافةمائها = 1030 كجم \ م 3
ودرجة حرارتة 4 c وعندما تصل هذه الفقاعة الى سطح الاءحيث درجة الحرارة 32 c والضغط الجوي 1.013 X 10 اس 5
وعجلة السقوط = 10 يصبحالحجم ( 23 - 21.4 - 2.5 ) سم 3

اسطوانه بها صمام تحتوي على 3 كجم من غازضغطه 5 ضغط جوي . فتح الصمام فتسرب الغاز خلاله وعند غلق الصمام تكون كتله الغازالمتبقي في الاسطوانه = ( 3\5 - 1\5 - 1\3 ) ؟؟؟

مسائل قوية ارجو الحلوطريقة الحل

سلك مقاومة المتر منه 35 اوم يراداستخدامه فى عمل سخان للحول على طاقة حرارية 25200 جول / دقيقة . أوجد طول السلكاللازم اذا كان فرق الجهد 210 فولت.

سلكان من نفس المادة طول الاول 4 امثال طول الثانى وكتلة الثانى ضعفكتلة الاول فما النسبة بين مقاومتهما؟.

سلك مقاومته 4اوم احسب مقاومته اذا :
أ- تضاعف طوله.
ب- تضاعف نصفقطره

ها هي الأجوبة و أرجو التعليق عليها
بالنسبة للمسألة الثالثة في الكهربية أنا قرأت المطلوب الأول إذا تضاعف قطره و ما لاحظتش إنها طوله غير بعد ما رفعت الملفات فمعلش
http://www.4shared.com/rar/f3rtjEIs/_online.html

koko eldaif 05-01-2012 03:33 PM

اجابات جميع الاسئلة على هذا الرابط ما عدا اخر سؤالين لانى لسه مش اخدتهم
http://www.mediafire.com/?53ty8x954m3w11o

نرجس 1 05-01-2012 03:55 PM

مبدددددددددددددددددددددع

yaso_yoyo 05-01-2012 04:42 PM

ارجو الاجابة على المسالة دي بس بالشرح المفصل
قرص من النحاس نصف قطره 10 سم ويدور حول محوره بمعدل 20 دورة\ثانية
بحيث يكون مستواه عموديا على مجال مغناطيسي منتظم كثافة فيضه 0.7 تسلا احسب
(ا)فرق الجهد بين المحيط والمركز
(ب)فرق الجهد بين طرفي اي قطر في القرص

تهاني احمد 06-01-2012 11:21 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة koko eldaif (المشاركة 4197731)
ان شاء الله اجابات جميع الاسئلة ستكون جاهزة غدا ان شاء الله

في الانتظار ... شكرا :)

Dr/wewe12 06-01-2012 01:27 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة تهاني احمد (المشاركة 4204768)
في الانتظار ... شكرا :)

تم الانتهاء من الإجابة عليها

lpl]_123456 10-01-2012 12:38 PM

ارجو المساعدة في بعض اسئلة علي الوحدة الاولي

السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة

ازيكم يا شباب و يا بنات يا رب تكونو بالف صحة و سلامة

انا محتاج المساعدة منكم في فهم بعض الاشئلة في الوحدة الاولي محدش يستغرب اوي كدة اة الوحدة الاولي علشان المدرس بتاعي خلص الكهربية و بدا في الفيزياء الحديثة و انا بدات اراجع من كتاب الامتحان مراجعة نهائية 2012 فا في بعض النقط عاوز افهمها

1 - المسافة بين القاع الاول و القمة الثالثة لموجة مستعرضة = 15 سم

انا عاوز افهم لو ان الموجة بدات بقمة هيبقي عدد الموجات 1.5 يعني الطول الموجي 10 سم طب لو الموجة بدات بقا يبقي عدد الموجات هيبقي 2.5 و الاجابة هاتختلف تماما طب اية الصح بقي ارجو التوضيح

2- زيادة التردد موجة منتشرة في وسط ما

طبعا احنا عارفين ان السرعة = التردد في الطول الموجي يعني لو زاد التردد هتزيد السرعة لاكن في حاجة تانية لو الوسط واحد و لم يتغير فالسرعة واحدة فكدة هيبقي التغير في الطول الموجي فقط و هيقل الطول الموجي

طب لو زودنا الطول الموجي في نفس الوسط و مغيرناش حاجة خالص يبقي كدة بردو السرعة واحدة و التردد هو الي هايتغير

3 - اذا سقط شعاع ضوئي علي مراة و ياريت تتخيل معايا الموقف هما مرايتان الاول a يميل علي b بزاية 30 الي هو الافقي و في شعاع ساقط علي a و و بيزازي b هو عاوز زاوية السقوط الشعاع المنعكس من a-

يعني مرايتان واحد مايل علي التاني بزابة 30 درجة و في شعاع ساقط علي المراية الاولي الي مايلة و الشعاع دة بيوازي الافقي يعني هيحصلة انعكاس كلي و هتكون زاوية السقوط هي زاوية الانعكاس = 60 و هينعكس علي المراية b الشعاع كدة انعكس علي b اا عاوز اعرف زاوية السقوط الي سقط بيها و الي هينعكس بيها تاني علي a
يا رب تكون وصلت انا قولت انها هاتكون 60

4 - ازا ذاد طول الوتر الي الضعف و زادت قوة الشد الي 4 امثالهل ماذا يحدث للتردد

انا قولت ان التردد =عدد القطاعات علي ضعف طول الوتر في جذر قوة الشد علي جذر كتلة وحدة الاطوال

و لو عملنا القانوي نسبة هيتلغي كتلة وحدة الاطوال و عدد القطاعات و هيفضل طول الوتر و قوة الشد

و هيكون التردد الاول علي التاني = طول الوتر الاتاني علي طول الوتر الاول في جذر قوة الشد للوتر الاول علي جذر قوة الشد للوتر التاني

L1 = L L2 = 2L Ft1=Ft Ft2=4Ft

هيطلع النسبة بين التردد الاول علي الثاني = 2/1 * جذر 1 علي جذر 4

يبقي الناتج = 1 يعني يظل التردد ثابت هل الكلام دة صحيح

5 - متي تكون سعة الموجة الموقوفة تساوي صفر

انا قولت عند العقد او لما يحدث تداخل هدام تام بين الموجتان المتراكبتان

6 - متي تكون طاقة حركة البندول مهتز اكبر مايمكن

ديت انا مش فاهمها

و بكدة انا قولت الاسئلة الي انا عاوز رد عليها و ارجو اتخاذ العذر لي لاني اول مرة اعمل موضوع و اسئل حد و لكم جزيل الشكر

جهاد 11 10-01-2012 04:56 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lpl]_123456 (المشاركة 4213592)
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة

ازيكم يا شباب و يا بنات يا رب تكونو بالف صحة و سلامة

انا محتاج المساعدة منكم في فهم بعض الاشئلة في الوحدة الاولي محدش يستغرب اوي كدة اة الوحدة الاولي علشان المدرس بتاعي خلص الكهربية و بدا في الفيزياء الحديثة و انا بدات اراجع من كتاب الامتحان مراجعة نهائية 2012 فا في بعض النقط عاوز افهمها

1 - المسافة بين القاع الاول و القمة الثالثة لموجة مستعرضة = 15 سم

انا عاوز افهم لو ان الموجة بدات بقمة هيبقي عدد الموجات 1.5 يعني الطول الموجي 10 سم طب لو الموجة بدات بقا يبقي عدد الموجات هيبقي 2.5 و الاجابة هاتختلف تماما طب اية الصح بقي ارجو التوضيح
اولا احنا لوقلنى الطول من القمه الاولى الى الثالثه ده موجتين عشان بتعدمن القمه للقمه وبنبدا بالقمه دائما كالمعتاد

2- زيادة التردد موجة منتشرة في وسط ما

طبعا احنا عارفين ان السرعة = التردد في الطول الموجي يعني لو زاد التردد هتزيد السرعة لاكن في حاجة تانية لو الوسط واحد و لم يتغير فالسرعة واحدة فكدة هيبقي التغير في الطول الموجي فقط و هيقل الطول الموجي

طب لو زودنا الطول الموجي في نفس الوسط و مغيرناش حاجة خالص يبقي كدة بردو السرعة واحدة و التردد هو الي هايتغير
كلامك صح
3 - اذا سقط شعاع ضوئي علي مراة و ياريت تتخيل معايا الموقف هما مرايتان الاول a يميل علي b بزاية 30 الي هو الافقي و في شعاع ساقط علي a و و بيزازي b هو عاوز زاوية السقوط الشعاع المنعكس من a-

يعني مرايتان واحد مايل علي التاني بزابة 30 درجة و في شعاع ساقط علي المراية الاولي الي مايلة و الشعاع دة بيوازي الافقي يعني هيحصلة انعكاس كلي و هتكون زاوية السقوط هي زاوية الانعكاس = 60 و هينعكس علي المراية b الشعاع كدة انعكس علي b اا عاوز اعرف زاوية السقوط الي سقط بيها و الي هينعكس بيها تاني علي a
يا رب تكون وصلت انا قولت انها هاتكون 60
انا هجاوب على حسب مافهمتبعد منته عكسته 60 ونزل على الافقى الزاويه بين الافقى والشعاع 120
قيم عمود هتلاقى ان زاوية السقوط30 وبعد كده هيسقط على المائل 0 لانه هيكون عمودى
4 - ازا ذاد طول الوتر الي الضعف و زادت قوة الشد الي 4 امثالهل ماذا يحدث للتردد

انا قولت ان التردد =عدد القطاعات علي ضعف طول الوتر في جذر قوة الشد علي جذر كتلة وحدة الاطوال

و لو عملنا القانوي نسبة هيتلغي كتلة وحدة الاطوال و عدد القطاعات و هيفضل طول الوتر و قوة الشد

و هيكون التردد الاول علي التاني = طول الوتر الاتاني علي طول الوتر الاول في جذر قوة الشد للوتر الاول علي جذر قوة الشد للوتر التاني

l1 = l l2 = 2l ft1=ft ft2=4ft

هيطلع النسبة بين التردد الاول علي الثاني = 2/1 * جذر 1 علي جذر 4

يبقي الناتج = 1 يعني يظل التردد ثابت هل الكلام دة صحيح

صح طبعا
5 - متي تكون سعة الموجة الموقوفة تساوي صفر

انا قولت عند العقد او لما يحدث تداخل هدام تام بين الموجتان المتراكبتان
هو بيسال هنه على الموجه الموقوفه لاكن تداخل الموجات المتراكبه لوكان تام يعنى نفم السعة مش هيكون عقد وبطون
6 - متي تكون طاقة حركة البندول مهتز اكبر مايمكن

ديت انا مش فاهمها
ke=1\2mv2
يعنى عند النقطة الى بيكون عندها السرعه اكبر مايمكن وتاكدلك منها ورد عليك لو غلط وياريت مساله المراه لو تقولى ماكنها فين فى الكتاب عشان انتى كتبها بطريقه ملغبطه او اكيبها تانى بنظام :078111rg3:

و بكدة انا قولت الاسئلة الي انا عاوز رد عليها و ارجو اتخاذ العذر لي لاني اول مرة اعمل موضوع و اسئل حد و لكم جزيل الشكر

هستنى مساله المرايه منك تانىقانون يريحك من القمم عدد الموجات=عدد القمم-1 مش مالفاه دى المستر هو لقيلى عليه

Cold Storm 10-01-2012 05:18 PM

http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=397549
حد يحل المسألة دى لو سمحتم !!

lpl]_123456 10-01-2012 07:10 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جهاد 11 (المشاركة 4214005)
هستنى مساله المرايه منك تانىقانون يريحك من القمم عدد الموجات=عدد القمم-1 مش مالفاه دى المستر هو لقيلى عليه

كل الموضع ان مسالة المراية موجود في كتاب الامتحان مراجعة نهائية 2012 في الامتحان رقم 1 او 2 علي اول وحدة في الاختياري هتلاقيها موجودة

و انتا بردو مجاوبتنيش علي اخر سؤالين الي هو بتاع الموجة الموقوفة و البندول ارجة التاكيد و شكرا لاهتماماك

جهاد 11 10-01-2012 09:09 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lpl]_123456 (المشاركة 4214248)
كل الموضع ان مسالة المراية موجود في كتاب الامتحان مراجعة نهائية 2012 في الامتحان رقم 1 او 2 علي اول وحدة في الاختياري هتلاقيها موجودة

و انتا بردو مجاوبتنيش علي اخر سؤالين الي هو بتاع الموجة الموقوفة و البندول ارجة التاكيد و شكرا لاهتماماك

الموجه الموقوفه عند العقده والبندولنقطة الاتزان حيث تكون السرعه عندها اكبر مايمكن
هو انت معترض على حلى فى مسئلة المرايه وعالعموم حاحول اجيب الكتاب ده وبص عليها
بس اعتقد ان حلى صح:av4056bb7jp3:

د / الشيماء 11-01-2012 10:22 AM

1 مرفق
المسألة بتاعة المرأة اعتقد انها كدا ::

هو الشعاع هيسقط ع المرأة b بزاوية 30 وينعكس مرة اخرى ع المرأة a وسقط عليه عمودى يبقى زاوية السقوط = صفر

فيرتد الشعاع مرة اخرى.

واالرسم ف المرفقات

جهاد 11 11-01-2012 05:00 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الشيماء22 (المشاركة 4215513)
المسألة بتاعة المرأة اعتقد انها كدا ::

هو الشعاع هيسقط ع المرأة b بزاوية 30 وينعكس مرة اخرى ع المرأة a وسقط عليه عمودى يبقى زاوية السقوط = صفر

فيرتد الشعاع مرة اخرى.

واالرسم ف المرفقات

ماشى ياشوشو نفس الحل بتاعى واحسن انك رسمتيها عشان نتاكد ان كان كده اصده ولا لا:039uw8:

modymyth 12-01-2012 01:01 PM

Tamam !!!!!!!!

modymyth 12-01-2012 01:03 PM

تاخدوا سؤال صعب جدا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

Dr/wewe12 16-01-2012 09:24 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة modymyth (المشاركة 4217882)

هنستنا كتير و لا إيه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

جهاد 11 18-01-2012 10:47 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة modymyth (المشاركة 4217882)

هو انت بتاخد راينه وعالعموم عيزين نشوف سؤالك ياعم

د/نداء الجنة المصرية 22-01-2012 10:02 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wewe12 (المشاركة 4227055)
هنستنا كتير و لا إيه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

واضح ان السؤال تاه

legends8 23-01-2012 11:18 AM

السلام عليكم ارجوا حلالمسالة دى

هى كهربية

ستة اسلاك مقاومتهم 1 و 2 و 6 و 4 و5 و 2 اوم وضح بالرسم كيف يمكن توصبل هذه المقاومات بحيث تصبح المقاومة المكافئة لهم اوم واحد

د / الشيماء 23-01-2012 06:52 PM

1 مرفق
وصل الخمس مقاومات ( 2 , 6 , 4 ، 5 ، 2 ) على التوازى وحط بينهم سلك سميك السلك السميد دا هيسحب التيار كله ولا يمر التيار ف اى من المقاومات الخمس وو صل معاه على التواى السلك اللى مقاومته 1 أوم

كدا مش هيكون موجود غير سلك واحد مقاومته 1 أوم ودى المقاومة المكافئة

Dr/wewe12 24-01-2012 08:43 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة legends8 (المشاركة 4241533)
السلام عليكم ارجوا حل المسالة دى

هى كهربية

ستة اسلاك مقاومتهم 1 و 2 و 6 و 4 و5 و 2 اوم وضح بالرسم كيف يمكن توصبل هذه المقاومات بحيث تصبح المقاومة المكافئة لهم اوم واحد

ها هو الحل الصحيح
http://files.thanwya.com/do.php?id=8852

Dr/wewe12 24-01-2012 08:50 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الشيماء22 (المشاركة 4242293)
وصل الخمس مقاومات ( 2 , 6 , 4 ، 5 ، 2 ) على التوازى وحط بينهم سلك سميك السلك السميد دا هيسحب التيار كله ولا يمر التيار ف اى من المقاومات الخمس وو صل معاه على التواى السلك اللى مقاومته 1 أوم

كدا مش هيكون موجود غير سلك واحد مقاومته 1 أوم ودى المقاومة المكافئة

لم يعطنا في المسألة سلك سميك حتى نستخدمه أرجو النظر إلى حلي و التعليق عليه

د / الشيماء 24-01-2012 10:49 AM

اوكى

اتفق مع حلك وعارفة انو تمااااااام

بس المستر كان مدينا الحل اللى انا كاتباه وقلنا انو برضو مظبوط

قايلنا اى مسألة تجيلكم شكل دى اعملوها كدا

Dr/wewe12 24-01-2012 05:24 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الشيماء22 (المشاركة 4243600)
اوكى

اتفق مع حلك وعارفة انو تمااااااام

بس المستر كان مدينا الحل اللى انا كاتباه وقلنا انو برضو مظبوط

قايلنا اى مسألة تجيلكم شكل دى اعملوها كدا

حل غير مضمون و لا يتناسب مع كل المسائل

جهاد 11 26-01-2012 03:41 PM

انا مش عرفه افتح حلك ياwewe
ياريت ترفعه على مرفقات عاديه
وعالعموم هى المسائله هنوصل(6 مع (1\5) مع(2\4))على التوازىمع بعض على التوازى مع 2
ليه حل شيماء ماينسبش كل المسائل

جهاد 11 26-01-2012 03:53 PM

مسائله فكرتها حلوه
غواصه على عمق 15 مترمن الماء درجة الحرارته 3c اراد قائدهاان يتحرك بها الى اعلى فطرد كميه من الماء بواسطه هواء مضغوط فى اسطوانه حجمها 20 لتر وضغط 120 بارعند 17c فما كمية الماء التى يمكن طردها
المسائله سهله ولو حد واصل للناتج وعايز يتاكد يقوله
حليها ياشوشو المسائله فى الجزء الىنتى ختيه

Dr/wewe12 26-01-2012 05:12 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جهاد 11 (المشاركة 4248103)
وعالعموم هى المسائله هنوصل(6 مع (1\5) مع(2\4))على التوازىمع بعض على التوازى مع 2

افتحي الرابط على اليسار ستجدي عداد لمدة 10 ثواني بعد انتهائها سيكتب اضغط هنا للتحميل وبعدها يتم تحميل الملف

أما بالنسبة لموضوع المرفقات فأنا تجاوزت الحد المسموح لي به في المنتدى وهو تقريبا 9.5 ميجا

Dr/wewe12 26-01-2012 05:20 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جهاد 11 (المشاركة 4248120)
مسائله فكرتها حلوه
غواصه على عمق 15 مترمن الماء درجة الحرارته 3c اراد قائدهاان يتحرك بها الى اعلى فطرد كميه من الماء بواسطه هواء مضغوط فى اسطوانه حجمها 20 لتر وضغط 120 بارعند 17c فما كمية الماء التى يمكن طردها
حليها ياشوشو المسائله فى الجزء الىنتى ختيه

طب يا ريت تكتبي الناتج النهائي

جهاد 11 26-01-2012 07:11 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wewe12 (المشاركة 4248286)
طب يا ريت تكتبي الناتج النهائي

الناتج
899,91لتر
مش بتفتح معايا نهائى الاجابه طب لو هى زى
الحل بتاعى قول:bosyht9::078111rg3:

karimmedhat 26-01-2012 07:46 PM

مصر 1941
1) ملف مستدير مستواه رأسي و محوره في اتجاه المجال المغناطيسي للأرض يمر به تيار كهربي - وجد انه اذا ادير الملف 180 درجة حول محوره الراسي تصبح شدة المجال المغناطيسي الناشئ عند مركز الملف ضعف ما كانت عليه . اوجد كثافة الفيض المغناطيسي عند مركز الملف من جراء مرور التيار فيه مع العلم بان كثافة الفيض المغناطيسي للأرض يساوى 0.3 تسلا .

جهاد 11 26-01-2012 09:07 PM

قبل الاداره
b=b1-b2
او=b2-b1
بعد الادارة
b=b1+b2
b1+b2=2(b1-b2
.3+b2=
2(.3-b2)
ذاb2=.1t
بالفرض الثانىb2=,9t

Dr/wewe12 27-01-2012 07:38 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جهاد 11 (المشاركة 4248103)

حلك صحيح
أما بالنسبة لحل شيماء فهو لا يناسب كل المسائل
يعني لو قال عندنا خمس مقاومات 1-3-4-5-7 كيف يمكن توصيلهم للحصول على مقاومة 2 أوم فلن يصلح هذا الحل إضافة إلى أنه لم يعط في المسألة سلك سميك
من الآخر هو عايز فكرة معينة وهي التوصيل على التوازي أي حل آخر يضع الطالب تحت رحمة المصحح

Dr/wewe12 27-01-2012 02:15 PM

إجابةالسؤال

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جهاد 11 (المشاركة 4248120)
مسائله فكرتها حلوه

ها هو الحل بس الفكرة جميلة

http://files.thanwya.com/do.php?id=8903

جهاد 11 27-01-2012 11:53 PM

معليشه ياwewe انا بجد مش عرفه افتح الحل والعيب من عندى لا الكمبيوتر مهنج خالص ينفع تكتب الحل عادى على الصفحه
دلو سمحت لان عيزه اعرف لوكان نفس الحل بتاعى ولا حلتها بطريقه مختلفه

جهاد 11 28-01-2012 05:08 PM

:022yb4::friendsxs3:خلاص الحل فتح معايا وهونفس الطريقة الانا حلتها بيهاhttp://www.thanwya.com/vb/life/icons/icon114.gif

Dr \ Mohammed Saeed 07-02-2012 07:34 AM

يا ريت بلالاش الاجابة في المرفقات علشان انا معقد مرفقات
دول شوية اسئلة وقفوا معايا وانا بحل وياريت تساعدوني في حلهم جزاكم الله خيرا
1-من العلاقةالبيانية بين Vol و t سلزيوس اثبت ان معامل التمدد الحجمي =1/273

2-انبوبة ذات شعبتين ومساحة مقطع كلا الفرعين 1سم مربع وكان ارتفاع الغازفي الفرع الايمن 30سم وفي الفرع الايسر كان طوله 50 سم وضغطالغاز P0 فاذا ادخلت كمية من الزئبق حجمها 10 سم مكعب بحيث يرتفع في الفرع الايسر 6سم وفي الفرع الايمن 4 سم احسب ضغطالغاز مع العلمان الفرع الايسر اطول منالفرع الايمن شوية

3-مكعب طول ضلعه 20 سم به 4 جم نيتروجين كتلة المول منه 28جرام في درجة حرارة 275 درجة سلزيوس بحيث تتصادمالجزيئات عموديا علي السطح احسب الضغط في المكعب ومربع السرعة والتغير في طاقة حركةجزى واحد بعد تصادم واحد وعدد التصادمات والقوة التي تؤثر بها الجزيئات علي السطح

4-عند وضع بالونة داخل زجاجة مغلقة ثم شد فوهة البالونه علي عنق الزجاجة ثم النفخ بقوة في البالونة هل تنتفخ البالونةام لا فسر اجابتك

5-اسطوانةمغلقة مفتوحة من طرف ومغلقة من الطرف الاخر نكست في ماء كثافته 1000 كجم/م مكعب

احسب العمق الذي تغوص اليه حتي يرتفع الماء بها الي ثلاثة ارباع حجمالاسطوانة علما بان p=76cmhg
g=10m/s2

6- ما النتائج المترتبةعلي زيادة درجة الحرارة عند ثبوت الحجم علي القوة علي السطح؟

7-علل/
.
عند إذابة كمیة من الملح في كأس بھ جسم عالق فإن الجسم یطفو

٤١ .عند سقوط كرة ومكعب لھما نفس الحجم خلال سائل فإن الكرة تصل للقاع أولا

عايز اعرف هواذا كان عندي غازين لهمنفس السرعة يبقي درجةحرارة اي منهم بتتوقف علي كتلة الجزى ولا لا؟

ياريت اساتذة الفيزياء يفكروامعانا

Dr/wewe12 07-02-2012 08:07 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة زيكا ماكس (المشاركة 4271613)
يا ريت بلالاش الاجابة في المرفقات علشان انا معقد مرفقات
دول شوية اسئلة وقفوا معايا وانا بحل وياريت تساعدوني في حلهم جزاكم الله خيرا
1-من العلاقةالبيانية بين Vol و t سلزيوس اثبت ان معامل التمدد الحجمي =1/273

2-انبوبة ذات شعبتين ومساحة مقطع كلا الفرعين 1سم مربع وكان ارتفاع الغازفي الفرع الايمن 30سم وفي الفرع الايسر كان طوله 50 سم وضغطالغاز P0 فاذا ادخلت كمية من الزئبق حجمها 10 سم مكعب بحيث يرتفع في الفرع الايسر 6سم وفي الفرع الايمن 4 سم احسب ضغطالغاز مع العلمان الفرع الايسر اطول منالفرع الايمن شوية

3-مكعب طول ضلعه 20 سم به 4 جم نيتروجين كتلة المول منه 28جرام في درجة حرارة 275 درجة سلزيوس بحيث تتصادمالجزيئات عموديا علي السطح احسب الضغط في المكعب ومربع السرعة والتغير في طاقة حركةجزى واحد بعد تصادم واحد وعدد التصادمات والقوة التي تؤثر بها الجزيئات علي السطح

4-عند وضع بالونة داخل زجاجة مغلقة ثم شد فوهة البالونه علي عنق الزجاجة ثم النفخ بقوة في البالونة هل تنتفخ البالونةام لا فسر اجابتك

5-اسطوانةمغلقة مفتوحة من طرف ومغلقة من الطرف الاخر نكست في ماء كثافته 1000 كجم/م مكعب

احسب العمق الذي تغوص اليه حتي يرتفع الماء بها الي ثلاثة ارباع حجمالاسطوانة علما بان p=76cmhg
g=10m/s2

6- ما النتائج المترتبةعلي زيادة درجة الحرارة عند ثبوت الحجم علي القوة علي السطح؟

7-علل/
.عند إذابة كمیة من الملح في كأس بھ جسم عالق فإن الجسم یطفو

٤١ .عند سقوط كرة ومكعب لھما نفس الحجم خلال سائل فإن الكرة تصل للقاع أولا

عايز اعرف هواذا كان عندي غازين لهمنفس السرعة يبقي درجةحرارة اي منهم بتتوقف علي كتلة الجزى ولا لا؟

ياريت اساتذة الفيزياء يفكروامعانا

تم وضع الحل

د / الشيماء 08-02-2012 09:37 PM

سؤالين حلوين فى الدينامو

1 مرفق
دول سؤالين حلوين فى الدينامو :)

د / الشيماء 08-02-2012 09:44 PM

1 مرفق
دا كمان سؤال فى المغناطيسية

يا ريت حله بالتفصيل

Dr/wewe12 10-02-2012 06:55 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الشيماء22 (المشاركة 4275418)
دول سؤالين حلوين فى الدينامو :)

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الشيماء22 (المشاركة 4275432)
دا كمان سؤال فى المغناطيسية

يا ريت حله بالتفصيل

ها هو الحل
http://files.thanwya.com/do.php?id=9103

د / الشيماء 11-02-2012 03:19 AM

أولا ميرسى جدا على حلك واهتمامك

ثانيا : المسألة بتاعة المغاطيسية .. انت مأكد من حلك ؟؟؟

فى الحالة االاولى تقل اتفق معاك فيها ...

انما الحالة التانية :
قطعة الحديد بعد ان اكتسب مغنطة لن يتغير قطبيبها

بينما الملف يتغير قطبيه لتغير اتجاه التيار فى الملف ويصبح القطب القريب من الحديد قطب جنوبى وقطعة الحديد فى الحالة الاولى لما اتمغنطت اكتسبت قطب جنوبى ناحية الملف
وبالتالى يحدث تنافر بينها وبين الملف وقوة اتنافر دى اتجاهها لاسفل فتزيد الوزن وتزداد قراءة الميزان .

قولى رأيك .... ؟

جهاد 11 11-02-2012 10:51 PM

شوشو هو انتى تقصدى ان قطعة الحديد لم تفقد مغناطسيته وهتنيها قطب جنوبى

جهاد 11 13-02-2012 10:24 PM

بليز حد يفهمنى السؤال ده ويريت الى يجوبه يكون واثق انه صح
كاس ليس مملوء للنهايه غمرت فيه كره معلقه بخيط من اعلى وهو موضوع فوق ميزان
ماذايحدث لقراة الميزان عند قطع الخيط

د / الشيماء 14-02-2012 01:40 AM

يزيد بمقدار قوة الشد

دا حل اكيد 100 %

مش هتلاقى حد تثقى فيه قدى... انتى عارفة انا باخد عند مين:d

جهاد 11 14-02-2012 01:48 AM

انا فعلن مقتنعه انها هتزيد بمقدار قوة الشد
هاهاااااااااا بناخدعند مين يعنى داى حد احسن منه ماعدا السكرتير بتاعه زيه هاهااااااااااااااا

د / الشيماء 14-02-2012 01:51 AM

فى مسألأة ف الوسام عليها والحل بتاعها كدا

هتزيد بمقدار قوة الشد لو اتقطع الحبل

جهاد 11 14-02-2012 02:03 AM

انا قلت ان لما كانت معلقه كان مقدار الزيادةfb
ولما اتقطع مقدار الزياد fg
والشد كان من اعلى يبقى الفرق بينهم قوة الشد وفى الحاله دى قوة الشد=الوزن الظاهرى مش زى مستر عبقرينه مقلينى

د / الشيماء 14-02-2012 02:17 AM

ايوا صح كدا
انا قولت ان هو معلق كدا

وزنه = قوة الشد + قوة الدفع

ولما يتقطع الحبل هيغوص ويستقر فى القاع تبقى قوة الدفع تساوى صفر

ومنها يبقى الزيادة فى الوزن هيساوى قوة الشد

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 08:05 PM.