بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى معلمي التربية والتعليم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=737)
-   -   تعديل التخصص والمرحلة للمعلم المساعد (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=292687)

elkomy51 01-03-2011 07:00 PM

بسم الله الرحمن الرحيم

أخى العزيز . أقول لك كما قال النبى صلى الله عليه وسلم ( استعن بالله ولا تعجز )

أخى العزيز , لا تيأس وحاول انك تغير تخصصك فى العقد , فى ناس كتير عملت كدا , و أنا بفضل الله غيرت تخصصى ولكن بعد عناء شديد , لذا أدعوك أن تكرر المحاولة الوضع الأن مختلف جزئياً عما قبل , الأن سوف تجد من يسمعك .

المطلوب تعمل ايه

تجيب موافقة من الجهة التى ترغب فيها بأنها لا تمانع بقبولك حيث أن بها عجز و هذه الموافقة طبعا من الموجه العام على طلب موجود بالمديرية, ثم يوافق وكيل الوزارة بالمديرية , ويطلعلك نشرة بالتغيير , تأخذ النشرة وتروح لمسؤل التعاقد بالمديرية يعملك عقد جديد .

أدعوا لك الله بالتوفيق ... ويحقق لك الله عز وجل ما تريد فهو سبحانه وحده القادر على ذلك . ادعى الله كثيراً تتحقق المعجزات

الدكتور المهندس 01-03-2011 07:00 PM

ياحضرات انت عملت الصفحة دى للاخوة اللى فى نفس مشكلتى وياريت نتحد دون الاحباط واللى عايز يتصل ممكن يبعت لى ع الخاص ونحدد مع بعض ميعاد التجمع

الدكتور المهندس 01-03-2011 07:16 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elkomy51 (المشاركة 3171321)
بسم الله الرحمن الرحيم

أخى العزيز . أقول لك كما قال النبى صلى الله عليه وسلم ( استعن بالله ولا تعجز )

أخى العزيز , لا تيأس وحاول انك تغير تخصصك فى العقد , فى ناس كتير عملت كدا , و أنا بفضل الله غيرت تخصصى ولكن بعد عناء شديد , لذا أدعوك أن تكرر المحاولة الوضع الأن مختلف جزئياً عما قبل , الأن سوف تجد من يسمعك .

المطلوب تعمل ايه

تجيب موافقة من الجهة التى ترغب فيها بأنها لا تمانع بقبولك حيث أن بها عجز و هذه الموافقة طبعا من الموجه العام على طلب موجود بالمديرية, ثم يوافق وكيل الوزارة بالمديرية , ويطلعلك نشرة بالتغيير , تأخذ النشرة وتروح لمسؤل التعاقد بالمديرية يعملك عقد جديد .

أدعوا لك الله بالتوفيق ... ويحقق لك الله عز وجل ما تريد فهو سبحانه وحده القادر على ذلك . ادعى الله كثيراً تتحقق المعجزات

اولاً اشكرك اخى الفاضل على التعاون وجعله الله فى ميزان حسناتك
ثانيا حضرتك من اى محافظة او تتبع اى مديرية لانى عملت ما قلته حضرتك وبالفعل حصلت على جميع التأشيرات ولكن الواسطة لازلات مستمرة وتعاندنى
فاريد من حضرتك متى غيرت ومن اي مديرية واود الرد سريعاً وشكراً

mmnnoo 01-03-2011 07:36 PM

وأنا معاكم ومستعد للذهاب إلى آخر الدنيا

محمد أبو تمارا 01-03-2011 07:39 PM

والله أنا مع كل إنسان يطالب بحقه ويسعى خلفه إذا كان له حق أساسا.. ولكن اعلم أخي الدكتور المهندس ( مع اعتراضي على منحك هذين اللقبين ) أنك أنت من سلبت حقوق غيرك .. فلماذا قبلت العمل كمعلم للمرحلة الابتداية مادامت لديك كل هذه الشهادات والخبرات والعبقريات في مجال الماس .. ألا تكون بهذا قد سلبت زميل لك ممن يحمل شهادة التربية قسم تعليم أساسى حقه وأخذت مكانه في العمل .. فلماذا لم تنتظر دورك عندما تعلن الوزارة عن شغل وظيفة معلم إعدادى أو ثانوى أو حتى أساتذة جامعة .. لو كانت لديك بحق الشجاعة لا تكلف نفسك عناء الرد على كلامى هذا بل اترك ذلك العمل الذي تعانى منه وتتوارى خجلا من إدائه بدلا من أن تفتخر بهذه المهمة السامية .. وانتظر إلى أن يأتيك العمل الملائم لعبقريتك الفذة .. فنحن الآن في أمس الحاجة إلى من هم بمثل تلك الألمعية النادرة .. وأخيرا أنصحك وإن لم تنتصح .. عندما تريد المطالبة بحقك لا تعتمد في ذلك على الكلمات الرنانة غير الملائمة .. وانظر إين تقف ومكان من تقف واترك مكانك الذي لاتستحقه لمن يستحقه ويتمناه .. فإن كنت تمارس مهنتك لأطفال مصر وأنت غير مهتم بدورك ومحتقره .. فألف حسرة على جيل خرج ومازال يخرج من بين يديك مشوها لعدم اقتناع معلمهم برسالته ..

محمد أبو تمارا 01-03-2011 07:50 PM

والله أنا مع كل إنسان يطالب بحقه ويسعى خلفه إذا كان له حق أساسا.. ولكن اعلم أخي الدكتور المهندس ( مع اعتراضي على منحك هذين اللقبين ) أنك أنت من سلبت حقوق غيرك .. فلماذا قبلت العمل كمعلم للمرحلة الابتداية مادامت لديك كل هذه الشهادات والخبرات والعبقريات في مجال الماس .. ألا تكون بهذا قد سلبت زميل لك ممن يحمل شهادة التربية قسم تعليم أساسى حقه وأخذت مكانه في العمل .. فلماذا لم تنتظر دورك عندما تعلن الوزارة عن شغل وظيفة معلم إعدادى أو ثانوى أو حتى أساتذة جامعة .. لو كانت لديك بحق الشجاعة لا تكلف نفسك عناء الرد على كلامى هذا بل اترك ذلك العمل الذي تعانى منه وتتوارى خجلا من إدائه بدلا من أن تفتخر بهذه المهمة السامية .. وانتظر إلى أن يأتيك العمل الملائم لعبقريتك الفذة .. فنحن الآن في أمس الحاجة إلى من هم بمثل تلك الألمعية النادرة .. وأخيرا أنصحك وإن لم تنتصح .. عندما تريد المطالبة بحقك لا تعتمد في ذلك على الكلمات الرنانة غير الملائمة .. وانظر إين تقف ومكان من تقف واترك مكانك الذي لاتستحقه لمن يستحقه ويتمناه .. فإن كنت تمارس مهنتك لأطفال مصر وأنت غير مهتم بدورك ومحتقره .. فألف حسرة على جيل خرج ومازال يخرج من بين يديك مشوها لعدم اقتناع معلمهم برسالته ..

مسيو عاطف 01-03-2011 08:03 PM

والله انا معاكم
انا تربية فرنسى وهتعين ابتدائى
بالذمة ده يرضى الاخوة اللى بيقولو لنا احمدو ربنا
يا عم احنا حامدين وشاكرين بس ده مايرضيش ربنا
ياجماعة
انا امتحنت مدرس فصل ابتدائى ونجحت وخلصت كل حاجة وجاتنى رسالة التهنئة
وده كله وانا اصلا مدرس فرنساوى وتم انتدابى للثانوى من سنتين
ومن شهر واحد (11/1/2011) نقلت للاعدادى نقل كامل بعد تغيير تخصصى
ولما سالت هتعين فين كله بيقول ابتدائى مع ان ملفى دلوقتى فى الاعدادى
فزورة دى
مش كده

reem_a 01-03-2011 08:05 PM

الاساتذة اللي بيقولوا ان المدرس اللي متخرج من تربية اساسي من حقه يشتغل اعدادي ماشي اوكيه انا معاكم بس فيه تدرج يبتدي الاول من ابتدائي ويسد العجز اللي واجعين دماغنا بيه في الادرات وبعدين يترقى ويروح اعدادي
ومدرس التعليم العام مش من حق اي حد انه يسلبه حقه فهو خريج عام يعني يبتدي اعدادي ويترقى ثانوي
اما محاولة قلب الحقائق والادعاء ان ده طبيعي والكل يتساوى لا مفيش حاجة اسمها يتساوى لان فيه كليتين من تنيسقين مختلفين ولو المفروض نتساوى يبقى نتساوى من الاول في التنسيق والدراسة
الموضوع مفيهوش اي تحقير ولا بحاول اجرح احساس حد فكلنا جامعيين وفيه خريجين جامعة بيدرسوا رياض اطفال ومبسوطين
بس فيه حقايق واضحة زي الشمس مينفعش نقعد نلف وندور ونقلب الحق باطل والباطل حق
ولو جه مدرس التربية الاساسي يشتغل اعدادي يقولو عادي مهو خريج تعليم اساسي يعني يشتغل ابتدائي واعدادي ولو جه مدرس التعليم العام اللي اتحط ظلم ابتدائي يحاول يتنقل اعدادي يقولوا القانون لا يسمح بالنقل من ابتدائي للاعدادي ويبقوا زمايلي اللي متخرجين معايا في ثانوي وانا طول عمري ابتدائي وبتاع التعليم الاساسي يفضل طول عمره اعدادي ويرفض ينقل ابتدائي
ده ضياع حقوق وتهريج واللي يسمح بالظلم او يدافع عنه ياويله من ربنا وفي النهاية الحق هو اللي بينتصر
فيه مدرسين تعليم عام زمايلي ومبسوطين في ابتدائي ومش عايزين يتنقلوا وهما حرين من حقهم انما حد ياخد حقي غصب عني وعايز يقنعني انه ده طبيعي ومنطقي فهو اللي دماغه ونفسيته وضميره محتاجين اعادة تأهيل

مسيو عاطف 01-03-2011 08:17 PM

انا تربية عام لغة فرنسية 2000
هو فيه فرنساوى فى الابتدائى وم انى غيرت التخصص ونقلت للاعدادى من اكتر من شهر وقبضت المرتب الشهر ده من الاعدادى
ومنتدب من سنتين للثانوى ومازلت منتدب حتى هذه اللحظة
بس الادارة بتقول لو جه التعيين هيكون ابتدائى
هههههههههههههههههههههههههههههههههههه
هدرس قراءة وحساب والعاب
عشان يعجب الاخوة اللى بينتقدوا طلبنا ده
تطوير التعليم بيبتدى خلاص وسع الطريق يا جدع

Mrs/Marwa 01-03-2011 09:29 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hazem ali (المشاركة 3170278)
اعتقد انه مينفعش دلوقتى وانت قبلت ليه مدرس فصل من الاول انا تربية عام وجالى تعليم ابتدائى وراضى بيه ومش هغير لان ده نصيبى وانا راضي به احمد ربنا وارضا بنصيبك ياولدى الغلطة كانت من البداية وبعدين تربية تعليم ابتدائى من حقه جدا يشتغل اعدادى لانها اسمها حلقة التعليم الاساسي يعنى من حقه يشتغل فى الاعدادى والابتدائي فى حاجة كمان ممكن واحد يوكن تربية ابتداشى وعنده كفاءة يدرس ثانوى وممكن واحد يكون تربية عام ووالله مايعرف يدى حضانة اساسا فمش مقياس اساسا ارضى بنصيبك ياصاحبي

:giljotiiniug3: والله فيهم ما بيعرفو يقرو يكونو اعدادي وثانوي وحمله بكالوريوس تربيه عام متبهدلين حراااااااااااااااااااااااااااااام

الدكتور المهندس 01-03-2011 09:35 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخوانى المشكلة نقسها تمام من تم تعديل عقده على التخصص الجديد وتم نقله للمرحلة الاعدادية ومن لم يتم تعديل عقده ايضا الكل جاءه قرار التثبيت على المرحلة الابتدائية اى على العقد الاول لذا لابد من المطالبة بتعديل قرار التعيين على اساس المؤهل الدارسى وليس على اساس امتحان الكادر وده مش هنحصل عليه الا بالمطالبة الجماعية امام الوزارة
لابد من تحديد ميعاد جماعى للمطالبة بتعديل القرار على اساس المؤهل الداسى وسرعة التجمع

محمد أحمد ناصف 01-03-2011 09:44 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الدكتور المهندس (المشاركة 3170332)
احترم رأيكم اخوانى وانا ارضى بنصينى ولا انتهز الفرص فانا اسعى منذ اربعة اعوام حينما فوجئت باننى على المرحلة الابتدائة وغيرى بنفس الادارة تعليم ابتدائى على المرحلةالاعدادية وده مش نصيب ياريس
ماتروحش تقف امام القطار وتقول نصيبك انا حاولت كل المحالات المشروعة ولكن المسؤلين بالادارة ايام التعاقدات وكان فى اعتقادهم انها فوضى ودة من او منحة منهم لنا كان يخبؤن العقود الاعدادية لهم والباقى لاى مواطن عادة دون الشروط للمؤهلات

الاستاذ اللى بيقول الدولة هتراضى مين ولامين
هى من الاول ليه كانت سايبة الواسطة والمحسوبية شغالة دون الرقابة عليها ودون الشروط وفق المؤهل الدارسى وبعدين خريج التربية تعليم ابتدائى مش من حقه العمل بالمرحلة الاعدادية لان المسمى فى المؤهل
بكالوريوس علوم وتربية تعليم اساسى ( حلقة ابتدائئة ) وحضرتك راجع اى مؤهل تراه
وانت تعرف ان الابتدائى تربية تعليم ابتدائى
ثانيا فى قرار التعديل السابق ذكره والذى صدر بتاريخ 2 /2010 لو المسؤلين امثال زكى بدر كانو شايفين انها فوضى مننا بمطالبنا مكانش صدر قرارا للتعديل وعودة المؤهلات الابتدائية للمرحلة الابتدائية
وحضرتك ياتدخل بمشاركة تحمس اصحاب الحقوق للحصول عليها يا يتوفر وقتك فى الكتابة والمشاركة لغيرك ممن ضاع حقة

بص يا استاذ انا معايا ناس كتير وعندهم نفس المشكلة دي واحنا معاك زي ما تقول ويا ريت اللي عاجبة حاله ما يشاركش يا اخواننا احنا مضربناش حد علي ايده ده رجاااااااااااااااااء للجميع شوف سيادتك عاوز اية واي اللي ناوي علية وقول بس بسرعة واحنا معااااااااااااااااااااااااااااااك
برجاء من الادارة تثبيت الموضوع للأهمية

wahid500 01-03-2011 09:47 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد أبو تمارا (المشاركة 3171569)

الاستاذ ابو تمارا مع احترامى الشديد لحضرتك

اشعر وكانك بتضحك علينا

ولك الناس والدنيا كلها عارفه فرق الشغل فى الابتدائى والاعدادى مع انى والله مبقللش من قدر الابتدائى ولكن الابتدائى متعب والناس كلها عندهم عقيده معلم الفصل وبلا تخصص حتى لو كنت غير كده

ثانيا انت مالك الناس دى كلها مع اعلى مؤهلات واعلى تقدير يعنى حرام لما ينظلموا وخصوصا فيه ناس اقل منهم فى الاعداى والثانوى

وبعدين احساس الظلم والواسطه وحش انا عن نفسى اتعاقدت اعدادى وامتحنت كادر اعداى وثانوى ولكن تم انتدابى كلى لابتدائى

يعنى التثبيت ابتدائى علشان واسطه وواحده ابوها موجه

بالله عليك دا يرضى ربنا

اسف للاطاله ولكن اوجه دعوه لكل المشابه لحالتى ان نتضامن ونرى ماذا يمكن ان نفعل قبل وصول خطابات التثبيت

:angry2::angry2::angry2::angry2::angry2::angry2::a ngry2::angry2::angry2::angry2::angry2::angry2:

:angry2::angry2::angry2::angry2::angry2::angry2::a ngry2::angry2::angry2::angry2::angry2::angry2:

:angry2:

:angry2::angry2::angry2::angry2::angry2::angry2::a ngry2::angry2::angry2::angry2:

:angry2::angry2:

:angry2::angry2::angry2::angry2::angry2::angry2::a ngry2::angry2::angry2::angry2::angry2:

محمد أحمد ناصف 01-03-2011 09:49 PM

يا ريت كل الناس تطلب تثبيت الموضوع نظرا لأهميتة للمعلمين

ibrahim elsayed 01-03-2011 09:53 PM

سبحان الله
فيه ناس تلاقى ردودها مستفزه جدا
ازاى امتحان يحدث فى سويعات محدوده يحدد مصير الانسان
كيف يلغى هذا الامتحان مؤهل تم الاجتهاد والتعب للحصول عليه طيلة اربع سنوات
لياتى من يجبرنا على التخلى عن المؤهل لمن لا يستحقوا
كيف لى ان اجبر على العمل بالتعليم الابتدائى مع احترامى الكامل لهذه المرحله ولمن يعمل بها
وخريج المرحله الابتدائيه الذى اهل لها ياخذ مكانى بالتعليم الاعدادى وتقول لى انه قدر ولابد من الرضا به
نحن نرضى بقضاء الله ولكن ما تدعوا اليه يا من تتشدق بالقدر ليس سوى استكانه للظلم والتفريط فى حق اصيل
لنا خريجى التعليم العام
لما لا نعدل الاوضاع المقلوبه وياخذ كل ذى حق حقه
لما لانعمل بمبدأ تكافؤ الفرص
وما هى فائده الكليات تبيه عام واخرى تعليم ابتدائى
هذا مطلب عام وانا مع من يسعى الى رفع هذا الجور والظلم الواضح وليرسل كلا منا فاكسا الى السيد الوزير ونعرض مشكلتنا
بشكل راقى ولنرسل طلبات الى كل من يهمه الامر ولتكن طلبات فرديه متعدد حتى يعرف المسئولون مدى الظلم الذى نتعرض له
على بركة الله نسعى للتعديل

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 08:00 PM.