بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية التجارة (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=162)
-   -   تجمع طلبة تجارة "جامعة حلوان" 2009/2010 (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=140893)

love smsm 04-08-2009 11:44 PM

اولا السلام عليكم ورحمه الله وبركاته وبعد السلام اشكركم على الموضوع الاكتر من رائع وبليز عايزه اسال شويه اسئله ويا رب ما اكون تقيله عليكوا انا ان شاء الله دخله اولى تجاره حلوان وعايزه اعرف ايه الورق المطلوب للتقديم ؟ وايه احلي واحسن تخصص والدراسه شكلها ايه هناك وهتبدا امتي وايه اخبار الدكاتره وكده يعنى وشكراااااااااااااا

ALFARES 05-08-2009 01:32 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة love smsm (المشاركة 1475971)
اولا السلام عليكم ورحمه الله وبركاته وبعد السلام اشكركم على الموضوع الاكتر من رائع وبليز عايزه اسال شويه اسئله ويا رب ما اكون تقيله عليكوا انا ان شاء الله دخله اولى تجاره حلوان وعايزه اعرف ايه الورق المطلوب للتقديم ؟ وايه احلي واحسن تخصص والدراسه شكلها ايه هناك وهتبدا امتي وايه اخبار الدكاتره وكده يعنى وشكراااااااااااااا

لاشكر على واجب
بالنسبة للاوراق المطلوبة
الدوسية طبعا اللى انت سحبيتة من المدرسة
و 6 صور
و استمارة 2 جند ودى طبعا للرجال فقط

هو التخصصات كتير هو الا كثر اختيار طبعا المحاسبة والتخصص من سنة تالتة
بالنسبة للدراسة هتبتدى بعد رمضان ان شاء الله
وهنبقى نحط الجداول ان شاء الله هنا اول ما تنزل ان شاء الله
ام بالنسبة للشكل الدراسة ونظام الدكاترة عشان الموضوع دة طوييل شوية فهقوم بشرحة ان شاء الله ف ى موضوع جديد واى استفسار انا موجود ان شاء الله

love smsm 05-08-2009 01:37 PM

ميرسي جدااااااااااااااااااا علي الرد وجزاك الله كل خير

hoky70 05-08-2009 08:06 PM

لا اله الا الله محمد رسول الله

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة csdfg (المشاركة 1475468)
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

انا تنسيق اخويا تجاره واداره اعمال حلوان وكنا عاوزين نعرف ايه هو الbis
وايه هى المواد اللى بتدرس فيه واذا كان هو القسم الاحسن ولا التجاره الانجلش

ويعنى اللى يتخرج من الbis هيشتغل ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ارجو الرد العاجل
وشكرا وربنا يوفقكم جميعا
:)

بسم الله الرحمن الرحيم

اتفضل دة لينك في كل حاجة عن القسم

بس تقريبا الموقع بايظ حاليا بس ان شاء الله يرجع سريعا

ودي بعض شروط هذا العام الخاصة بالقسم

1- أن يكون الطالب حاصلا على شهاده الثانويه العامه عام 2009 .
2- أن لا يكون الطالب منتسبا أو باقيا للإعاده .
3- الحصول على 80% على الآقل من الدرجه النهائيه فى ماده اللغة الإنجليزية
ويفضل خريجى المدارس التى تكون اللغة الآجنبية الآولى هى اللغة الإنجليزية .
4- الحاصلون على شهاده الثانوية الإنجليزيه (IGCSE) بشرط الحصول
على تقدير (C) على الآقل فى مادة اللغة الإنجليزية .
5- الحاصلون على شهاده دبلوم مدارس الثانويه الآمريكيه (Diploma high school)
بشرط الحصول على تقدير (C) على الآقل فى مادة اللغة الإنجليزية.
6- أن يكون التفضيل عند قبول الطلاب فى ضوء الآعداد التى يقرها المجلس الآعلى للجامعات
على اساس المجموع الإعتبارى للدرجات الحاصل عليها الطالب والتى تحسب كالتالى
(مجموعالثانويه العامه"بدون ايه حوافز" + درجه مادة اللغة الإنجليزية + درجه مستوى رفيع لغة انجليزية إن وجد).
7- أن تكون أسبقيه القبول من بين الطلاب المرشحين للكليه مباشرة من مكتب التنسيق ويكون
قبول الطلاب المحولين من جامعات أخرى فى حالة وجود أماكن شاغره على نفس الآساس السابق فى حدود العدد المتبقى من

اما بالنسبة لمجال الشغل فكاتبين في الموقع ( محلل نظم / مبرمج ) وما يندرج تحت هذا المجال

تمنياتي بالتوفيق

hoky70 05-08-2009 08:08 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نور التقوى (المشاركة 1475740)
شكرا يافندم ..

جزاكم الله خيرا

جزانا الله وجزاكي كل خير

اي استفسار اخر احنا في الخدمة بأذن الله

تمنياتي بالتوفيق

hema_tahoun 06-08-2009 12:11 AM

ياريت تتكلم اكتر عن المحاضرات وممكن نعرف نجيب تقدير في اولي وعدد المواد في كل ترم

ALFARES 06-08-2009 12:57 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hema_tahoun (المشاركة 1479155)
ياريت تتكلم اكتر عن المحاضرات وممكن نعرف نجيب تقدير في اولي وعدد المواد في كل ترم

انت قصدك اية بالنسبة للمحاضرات بس للعلم هو انتساب مقسمين مجموعتين و انتظام ثلاث ممجموعات وفى احتمال انى عدد المجموعات يزيد عشان يقل الطلبة فى كل مجموعة بسبب الانفلونزا المنتشرة وبعدين يعم انت مستعجل لية اوى كدة متقلقش خالص وربنا هيكرمك ان شاء الله

عادى ممكن بسهووولة جدا نجيب تقدير انا جبت جيد بس دة كلة بتوفيق وكرم ربنا على فكرة الاول فى انتساب جايب جيد ودة مش معناه صعوبة الكلية

عدد المواد 7 اول سياسة واقتصاد وقانون ومحاسبة ورياضة ولغة كتابين و ادارة
فى التانى 5 مواد محاسبة وادارةعامة واقتصاد وسلوك و تطور وموارد

واى استفسار انا تحت امرك

لوزتين 06-08-2009 02:02 AM

انا عايزة اعرف هوة كل الكلام اللى بينطبق على تجارة وادارة الاعمال انتظام هوة هوة بينطبق على تجارة انتساب حلوان ولا لأ

dracolab 06-08-2009 03:22 PM

ارجو الرد سريعآ انا قررت اغير فى مرحلة التحويلات لجامعة حلوان كلية تجارة بدل سياحة وفنادق
انا من شبراالخيمة هل هيقبلونى

hoky70 06-08-2009 08:37 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة لوزتين (المشاركة 1479467)
انا عايزة اعرف هوة كل الكلام اللى بينطبق على تجارة وادارة الاعمال انتظام هوة هوة بينطبق على تجارة انتساب حلوان ولا لأ

بالظبط نفس الكلام هنا وهنا والفرق ان انتساب مصاريفها زيادة عن انتظام وامتحان انتظام بيبقا مختلف عن امتحان انتساب غير كدة مفيش فرق بالنسبة للاقسام او اي حاجة تخص سير الدراسة وربنا يوفقك ان شاء الله

hoky70 06-08-2009 08:40 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dracolab (المشاركة 1480642)
ارجو الرد سريعآ انا قررت اغير فى مرحلة التحويلات لجامعة حلوان كلية تجارة بدل سياحة وفنادق
انا من شبراالخيمة هل هيقبلونى

لو حضرتك جايب مجموع الكلية يبقا هيقبلوك باذن الله لان حضرتك بتنقل بين كليتين غير متناظرتين يعني بين ( سياحة وفنادق ___ و تجارة وادارة اعمال جامعة حلوان ) والشرط انك تكون جايب مجموع الكلية الي بتحول ليها

تمنياتي لك بالتوفيق

ALFARES 06-08-2009 09:50 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة love smsm (المشاركة 1475971)

بالنسبة للاوراق المطلوبة

الدوسية طبعا اللى انت سحبيتة من المدرسة
و 6 صور
و استمارة 2 جند ودى طبعا للرجال فقط
و ورقة الترشيح
معلش انا اسف نسيت احطلك اهم حاجة هى ورقة الترشيح لازم تطبعيها وتخديها معاكى واسف مرة تانية

hema_tahoun 07-08-2009 12:43 AM

اولا شكرا علي رد حضرتك وممكن نعرف هي الرياضه في اولي شبه احصاء الثانويه العامه اصل انا مخدتش احصاء ولو تعرف خاجه عن ميعاد التقدم

لمين صلاح 07-08-2009 09:38 AM

اشكرك جدا على الموضوع ولكن كل ده انا عارفه لانى زميلك فى تانيه تجاره انتظام حلوان
لكن كنت عايز استفسار صغير انا فعلا ساكن بعيد عن الجامعه انا من الزيتون وبركب المترو 31محطه تقريبا
وده بيضيع وقت كبير وجهد اكبر فهل افضل احول عين شمس علشان اقرب ؟
وانا سمعت انى لازم لو حولت عين شمس هيضاف على المواد بتاعتى مادتين هما ايه ؟ وليه يضاف مادتين زياده بالرغم من انى جايب تقدير مقبول فى اولى يعنى طالع صافى؟

لمين صلاح 07-08-2009 09:42 AM

انا اسمى امين بس الظاهر انى سجلت اسمى غلط فى المنتدى

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 06:42 AM.