بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   اجتماعيات طالب (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=112)
-   -   ايه المحذوف من الرياضه نظام قديم أو جديد ؟!! (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=595922)

سيرة الايام 25-04-2014 07:52 AM

:(:(
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة chalijaly (المشاركة 5829523)

والله الحال من بعضه الواحد شوية وهيتجنن من ام الثانوية والقرف دا الواحد بيحسد الناس اللى بتخرج وتتفسح وهوا قاعد بين ال***ى (الكتب) وكل كتاب ينادى ف كل مكان ف اوضتى:o:o:o

Rose Dream 25-04-2014 08:17 AM

سيره الايام
الاحياء عامله معاكى ايه ؟بتراجعيها ازاى دى الوقتى
والdna الاستاذ متأكده انه محذوف ؟؟ظ

سيرة الايام 25-04-2014 08:35 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rose dream (المشاركة 5829853)
سيره الايام
الاحياء عامله معاكى ايه ؟بتراجعيها ازاى دى الوقتى
والdna الاستاذ متأكده انه محذوف ؟؟ظ

جيتى على الجرح الاحياء والفيزياء مشكلتى بس بحاول انجز كل اللى بعمله اراجع الدرس من كتاب الامتحان ومعايا نسختين لكتاب الامتحان واحدة حليتها ف البداية ف اول السنة ودلوقتى فتحت النسخة التانية وحليت الاسئلة عادى كانى بحلها اول مرة وبعد ماخلص احل مذكرة المراجعة بتاعت المستر ( مذكرة نفخ نفخ يعنى صعبة جدا واسئلة تخلى الواحد يكره نفسه انا مش عارفة بيجبها منين) وبعدها امسك كتاب كشكول الاول ولو لقيت وقت ابص بصة ع النفيس وطبعا الدليل بس انا بدى المراجعة نص اليوم والنص التانى حل لان الاهم الحل كل متحلى اكتر هتلاقى نفسك كسبتى معلومات اكتر ودى نصيحة الدكتورة ميادة ربنا يجازيها كل خير ويوفقها والله بنت عسولة اوى احسن من اى صديقة من صديقاتى بتساعد كل واحد من غير مصلحة مش زى صحباتى كلهم بتوع مصالح

سيرة الايام 25-04-2014 08:37 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rose dream (المشاركة 5829089)
اه صح
طب تفتكرى اجابة السؤال الاول ايه ؟؟؟
بقول عشان وجود الاسنان بالفم الى تتميز الى قواطع تعمل الى تقطيع الطعام وانياب على تمزيق الطعام واضراس على طحن الطعام
بجاب الغدد اللعابية التى تفتح بقنوات فى التجويف الفمى فهى تفرز اللعاب الذى يحتوى على المخاط لتليين الطعام وتسهيل انزلقه وكمان يسهل عمليه بلع ودا يبسرع من سهوله تاثير العصارات الهاضمة بعد كده انها تقوم بدورها على الطعام المفتت بسهوله
وكمان ما تنسيش لو كان من ضمن الاطعمه مواد نشويه فيه انزيم الاميليز
ايه رأيك صح ولا عندك اجابة تانبة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

بصى انا بقول ان حجم الفم صغير يعنى مش هيقدر يحتفظ بالطعام لمدة طويلة وتانى حاجة زى مقولتى ان الهضم ف الفم مش بياخد وقت كبير زى باقى اجزاء القناة الهضمية وانتى رايك ايه

Rose Dream 25-04-2014 08:41 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سيرة الايام (المشاركة 5829870)
جيتى على الجرح الاحياء والفيزياء مشكلتى بس بحاول انجز كل اللى بعمله اراجع الدرس من كتاب الامتحان ومعايا نسختين لكتاب الامتحان واحدة حليتها ف البداية ف اول السنة ودلوقتى فتحت النسخة التانية وحليت الاسئلة عادى كانى بحلها اول مرة وبعد ماخلص احل مذكرة المراجعة بتاعت المستر ( مذكرة نفخ نفخ يعنى صعبة جدا واسئلة تخلى الواحد يكره نفسه انا مش عارفة بيجبها منين) وبعدها امسك كتاب كشكول الاول ولو لقيت وقت ابص بصة ع النفيس وطبعا الدليل بس انا بدى المراجعة نص اليوم والنص التانى حل لان الاهم الحل كل متحلى اكتر هتلاقى نفسك كسبتى معلومات اكتر ودى نصيحة الدكتورة ميادة ربنا يجازيها كل خير ويوفقها والله بنت عسولة اوى احسن من اى صديقة من صديقاتى بتساعد كل واحد من غير مصلحة مش زى صحباتى كلهم بتوع مصالح

بعمل زيك بردو بس مش بحل كتير هو من كتاب الامتحان والدليل وامتحانات الثانوية بس ده بعد ما براجع الفصل بصراحه بادئة مذاكرة متأخر جدااااااا السنة دى كنت فكراها طويله وكنت عماله أأجل اللمذاكرة لحد لما وقعت وما حستش بنفسى غير من فتره الحمد لله ربنا يعينا جميعا وتيجى الامتحانات كويسه ونخلص

سيرة الايام 25-04-2014 08:41 AM

ايوة المستر اكدلى ان الdna محذوف كله

سيرة الايام 25-04-2014 08:45 AM

انتى مجموعك ف تانية ؟؟؟؟؟؟؟

Rose Dream 25-04-2014 08:48 AM

معايه الكمياء من تانية لحد دى الوقتى ناقصة 8 ونص وعايه فيزياء واحياء وكمياء ومستوى
وانتى

سيرة الايام 25-04-2014 08:49 AM

انا 98.3 ربنا يوفقنا يارب

Rose Dream 25-04-2014 08:50 AM

يااااااااااااااااااارب معاكى احياء وفيزياء بس

سيرة الايام 25-04-2014 08:51 AM

لا كل المواد اضطريت يلا كل شئ نصيب

Rose Dream 25-04-2014 08:57 AM

ربنا يوفقك ياااااااااااا رب
وعامله ايه فى المذاكره

chalijaly 25-04-2014 11:18 AM

طيب كويس انتوا الاتنين لما تقفلوا المواد كلها هتلحقوا كليات القمة ان شاء الله:blush:
وباين عليكوا كده مقفلينها (( امممممممم اوعى تفهمونى صح !!)) :022yb4:
مش زى ناس :bosyht9:

سيرة الايام 25-04-2014 06:20 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة chalijaly (المشاركة 5829981)
طيب كويس انتوا الاتنين لما تقفلوا المواد كلها هتلحقوا كليات القمة ان شاء الله:blush:
وباين عليكوا كده مقفلينها (( امممممممم اوعى تفهمونى صح !!)) :022yb4:
مش زى ناس :bosyht9:

اولا 555555555555555555 بس ع فكرة انتا واخد مقلب جامد فينا وبعدين انتا مجوعك تقريبا 98.5 ولا انا غلطانة يعنى مجموعك احسن منى وكمان واضح انك بتدح طول السنة بلاش خباثة يابنى :d

سيرة الايام 25-04-2014 06:23 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rose dream (المشاركة 5829887)
ربنا يوفقك ياااااااااااا رب
وعامله ايه فى المذاكره

ادينى ماشية ربنا يستر

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 11:44 AM.