بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   الفلسفة والمنطق والتربية الوطنية (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=1474)
-   -   اكتب وعبر عن رايك فى منهج الفلسفة الجديد ووجه الف شكر للجنة علم النفس (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=660704)

على _البنا 16-08-2015 08:33 PM

استاذه/ نهى .........شكراً على مرورك الكريم ....................كنت انتظر رايك فانتى ممن اثق بارائهم ومشاركاتهم

وفق الله الجميع

maghwry 16-08-2015 08:47 PM

احب اقول حسبى الله ونعم الوكيل

نهي نوير خميس 16-08-2015 08:59 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة على _البنا (المشاركة 6266400)
استاذه/ نهى .........شكراً على مرورك الكريم ....................كنت انتظر رايك فانتى ممن اثق بارائهم ومشاركاتهم

وفق الله الجميع

شكرا جزيلا مستر على ....بجد انا في منتهى الحزن مما يحدث للفلسفة أصبحت مثل فئران التجارب .....هذا المنهج ماهو الا حشو وملء لكتاب حتى يلحق سريعا بالعام الدراسي دون مراعاة للمحتوى المناسب .......ولاعزاء للطلبة

على _البنا 16-08-2015 10:19 PM

دعوة عامة _ أ/ على البنا

اقترح على السادة الزملاء ممن يرغب عمل مجموعة ........................

؟
؟
؟
؟
؟
؟
؟
؟
؟
؟
؟
؟
؟
على الا تزيد عن عشرة افراد

واناخذ قرص عن واضعى الكتاب .................................. ههههههههههههههههههههههههههههههههههه

ارجو التعليق بدون تجريح .................................................. ...............

محمد ابو سعدة 17-08-2015 08:37 AM

احنا ليه بنخاف من التجديد -- مش بدل ما ندرس الشك و اليقين و نبقي بنتكلم في العصور القديمة -- نخلي كلامنا معاصر أفضل ( ده مجرد رأي )

mrfawzysalem 17-08-2015 03:07 PM

تسلم الايادي

reda1885 17-08-2015 05:21 PM

هل تعلم أن المنهج الجديد ألغى الخبرة في المادة فالكل سواء معلم مساعد أو معلم أو معلم أول أو معلم خبير فالكل سواء حتى السادة الموجهين لا يمكن الاستفادة منهم وشكررررررررررررررررا

الساحر بيبو 17-08-2015 07:32 PM

المنهج الجديد محترم

على فكرة يا معلمين المنهج مش صعب بس احنا لية بنحكم من اول الكتاب على فكرة ان معلم اول تعين 2002 بس بصراحة منهج محترم وبعدين لازم ندرس حاجة معاصرة البيئة والاستنساخ يا جماعة فاكرين لما الطلبة زمان لما كنا ندرس الشك واليقين وديكارت كانوا بيقولو ا اي ؟ بيقول هو احنا بندرس اكلام دا لية ؟ صح واحدة واحدة احنا حفظنا سنة تانية واولى ربنا يسهل فى تالتة واحدة واحدة وشكرا

elmasry_ali21 17-08-2015 10:55 PM

انا بس عاوز اقول حاجة ومحدش يحوشنى (( الناس دى بتعمل فينا لية كدة )) حد قالهم اننا متخرجين من كلية علوم والمصحف احنا تربية -- تربية -- تربية
واخيرا المنهج دة عاوز واحد شغال فى معمل تحليل يشرحة

على _البنا 17-08-2015 11:13 PM

الساحر بيبو الساحر بيبو
المنهج الجديد محترم
على فكرة يا معلمين المنهج مش صعب بس احنا لية بنحكم من اول الكتاب على فكرة ان معلم اول تعين 2002 بس بصراحة منهج محترم وبعدين لازم ندرس حاجة معاصرة البيئة والاستنساخ يا جماعة فاكرين لما الطلبة زمان لما كنا ندرس الشك واليقين وديكارت كانوا بيقولو ا اي ؟ بيقول هو احنا بندرس اكلام دا لية ؟ صح واحدة واحدة احنا حفظنا سنة تانية واولى ربنا يسهل فى تالتة واحدة واحدة وشكرا

استاذى الفاضل / اتمنى الا تغير رايك ...............................وكلامنا لم يكن على الفصل الاول بل على المنهج كاملاً

د/هاشم درويش 18-08-2015 01:13 AM

يا جماعة لا تنسوا الواقع اه نعبر ما بداخلنا بس اه الحل ؟
لازم نقف جميعا وقفة رجل واحد امام المسؤلين وصناع القرار لتدريس هذا المنهج الذى لا يمس الفلسفة بشئ دية موضوعات قراءة متعددة مش اكتر
كل اللى عاوز ااوله نتحد على قلب رجل واحد امام المستشارة فى وقت ومكان محدد وبسرعة جدا جدا وانا معكم وبكم اختاروا من يعبر عنكم اوعوا تتفرقوا والله المستعان

وليد محمد السيد احمد 18-08-2015 02:44 AM

ياريت نطلب مقابله مستشار الماده للتعبير عن رفضنا لهذا المنهج الغرييييييييييب

احمد مصطفي سليمان 18-08-2015 12:07 PM

من الأخر مش عايزين يدرسوا الفلسفة يلغوها وبلاش يعقدوا حياتنا منهم لله مستشارين فشلة

mohamedzayed 18-08-2015 12:07 PM

:slap1qk6: يا جماعه والمصحف دا مش منهج ارحموا الطلاب انتوا مش عاملين حساب ان فى مواد تانيه اصعب منها ولا ايه

mohamedzayed 18-08-2015 12:10 PM

هههههههههههههه عندك حق والله

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 09:11 AM.