بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كليه الحاسبات والمعلومات (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=211)
-   -   لو فيه اى استفسار عن الكلية ...اتفضل (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=343774)

طلاب عللم 21-07-2011 04:45 PM

بارك الله فيك موضوع هايل

طلاب عللم 21-07-2011 04:47 PM

جزاك الله كل خير وكل سنة واحنا طيبين

eng.ahmed55 21-07-2011 04:48 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ظاظا22 (المشاركة 3714803)
لو سمحت انا عايز اعرف هو خريج حاسبات و معلومات بيبقى تبع نقابة المهندسين ولا لأ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

لا النقابة لسه متعملتش لان كان بيحصل علطوا مشاكل ف مجلس الشعب وكل شوية الموضوع يتاجل بس ان شاء الله بعد الثوره كل حاجة اتحسنت وان شاء الله تتعمل فى اقرب وقت
اما ف الوظيفة بتكتب خريج كلية الحاسبات والمعلومات

محمد785 21-07-2011 05:28 PM

لو سمحت انا عايز جميع الكليات الخاصة لكلية الحاسبات والمعلومات ومصروفاتها انا حجن لو ما دخلتها

sasooo soft 21-07-2011 06:14 PM

شكرااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

تاية ف الثانوية العامة 21-07-2011 10:46 PM

بعد اذنك انا عاوز اعرف هل لو متوفقتش وجبت مجموعها هل ف معهد ادخله وبعدين منه على الجامعه ولا ايه

yami677 22-07-2011 02:30 AM

بجد ومن غير مبالغة
هي زي ما بيقولوا احسن من بترول
وهل مستقبلها كويس ومضمون

عشان انا جايب مجموع 96.7 يعني باذن الله هندسه
بس برضه محتار بين حاسبات وهندسه
فيا ريت شرح وافي تقنعني بيه
عشان اعرف اقنع اللي حاوليه بيه
والف شكر وجزاكم الله كل خير

dina elfeky 22-07-2011 03:05 AM

مشكووووووور
اريد ان اعرف ما هي مستقبلها المهني بعد كدة و الكلية مركزة اكتر على ال سوفت وير و لازم اخد فيها كورساات كتييير و لا ايه معلش اسالة كتييير بس جزاكم الله خيرا تجاوبووني

احمد زه 22-07-2011 03:14 AM

فى رأيك حاسبات الGUC و لا اكاديميه بحريه افضل ؟؟
و اصلاً لو انا عايز Programming يبقى فى انهى كليه من كليات الGUC
و ايه احسن و مطلوب اكتر ؟ Software Eng. wla Comp. science ??

ananoo 23-07-2011 07:26 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yami677 (المشاركة 3718464)
بجد ومن غير مبالغة
هي زي ما بيقولوا احسن من بترول
وهل مستقبلها كويس ومضمون

عشان انا جايب مجموع 96.7 يعني باذن الله هندسه
بس برضه محتار بين حاسبات وهندسه
فيا ريت شرح وافي تقنعني بيه
عشان اعرف اقنع اللي حاوليه بيه
والف شكر وجزاكم الله كل خير

هوة فعلا بيتوقف على ميولك
اعرف ناس كانت في هندسة وحولت حاسبات يعني كل واحد وميوله
انت ممكن تعمل جدول وتكتب فيه مزايا كل كلية وعيوبها وشوف في الاخر ايه احسنلك واهم حاجة انت تبقى مقتنع بالي بتعمله
بالنسبة لحاسبات عدد الطلبة بيبقى قليل ودي طبعا ميزة كويسة
وتقدر تبقى متميز فيها بسهولة لو حبيت العملي بتعها وبدأت تتعلم حاجات زياده عن المنهج وتقدر تتعلم اي حجة انت عاوزها من على النت مش لازم كورسات او كدة
من مميزتها برده انها 4 سنين مش خمسة
بس من عيوبها انك هتطحن فيها في اخر سنتين وممكن تكره نفسك لو انت مش عاجبك المجال بتعها اصلا

اهم حاجة استخير وبالتوفيق ان شاء الله

ananoo 23-07-2011 07:32 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dina elfeky (المشاركة 3718593)
مشكووووووور
اريد ان اعرف ما هي مستقبلها المهني بعد كدة و الكلية مركزة اكتر على ال سوفت وير و لازم اخد فيها كورساات كتييير و لا ايه معلش اسالة كتييير بس جزاكم الله خيرا تجاوبووني

معروف طبعا ان الكلية مستقبلها المهني كويس جدا مفيش حد مبيلقيش شغل يعني
وهية مركزة اكتر طبعا على السوفت وير وفي قسم في بعض الكليات يهتم بالهارد وير
بالنسبة للكورسات انا من وجهة نظري شايفة ملهاش لازمة طالما انت بتذاكري العملي بتاع الكلية كويس وبتسالي عن اي حاجة مش فاهمها على طول لانك لو سبتي نفسك ومهتمتيش بالعملي هتبقى مشكلة لان الاصل في الكلية العملي

kitty_sweety 24-07-2011 05:52 AM

لو سمحت كنت عايزة اعرف الكلية بتاخد علوم و رياضة و لا رياضة بس؟
و لو بتاخد من علوم ايه الاقسام اللي ممكن يدخلوها ؟
و شكرا ......

ananoo 25-07-2011 12:13 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kitty_sweety (المشاركة 3730476)
لو سمحت كنت عايزة اعرف الكلية بتاخد علوم و رياضة و لا رياضة بس؟
و لو بتاخد من علوم ايه الاقسام اللي ممكن يدخلوها ؟
و شكرا ......

هية بتاخد من علمي رياضة بس

ROMEOOOO 25-07-2011 01:36 AM

السلام عليكم

أنا عاوز ادخل حاسبات و معلومات عن قناعة كبيرة لأن الكومبيوتر دخل في كل حاجة دلوقتي و البرمجة دخلة في 95% من الحاجات اللي بنستخدمها و حاسس ان جوايا طاقة كبيرة عاوز اطلعها في الحاسبات لكن أنا عاوز أي حد في حاسبات و معلومات أو متخرج منها يقولي

أنا ترتيبي في حدود 22 ألف و مية علي مستوى الجمهورية في علمي رياضة و أنا جايب 93.65% و تنسيق المرحلة الاولى 93.9% فعاوز اعرف هل حلحق حاسبات؟

و ياريت أعرف إيه افضل جامعة فيها اقسم كويسة للحاسبات و المعلومات أنا عاوز ادخلت حاجة كده تخليني اسد إن شاء الله لو اجتهدت في الكلية و أنا من وأنا صغير بستعمل الكومبيوتر و بحس اني متمكن منه قوي و عمري ما طلبت مساعدة حد في حاجة سواء تنزيل ويندوز أو برامج أو تظبيط الكومبيوتر فعاوز كلية فيها قسم كويس و أنا ممكن ادخل قسم خاص لو الخاص هو اللي كويس يعني الحمد لله والدي موافق فعاوز اعرف إيه أحسن قسم للبرمجة و أكتر قسم مطلوب في شركات زي microsoft , google , oracle, yahoo , apple softwares و باقي الشركات الرائدة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

و إن شاء الله ناوي اخد الكورسات اللي هي فوتوشوب و سي شارب و كل الكلام ده في سنة اولة عشان ابقي كويس في التطبيق العملي

أنا من القاهرة عموما و منتظر ردود حضراتكم

fatakat400 25-07-2011 01:42 AM

هل فيه كليه حاسبات ومعلومات فالازهر للبنات؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 08:19 PM.