بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية الصيدلة (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=525)
-   -   اى حد داخل اولى صيدله الزقازيق يدخل هنا بسرعه (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=155712)

loolaaa 06-11-2009 08:53 PM

ايه يا جماعة انتوا فييييييين

mido125 08-11-2009 06:02 PM

موجودين والله يا دكتورة لولا بس الكلية بقى واخدانا

انا خلاص زهـقــت ومش عارف اعـمل ايه

لو حد يا جمـاعة مظبط محاضرات السيوتكس ياريت ميبخلش عليا علشان انا خايف اجيب ورق من المكـتبة

dr.oraby 09-11-2009 05:13 PM

يا جماعه فى اسره احنا بنعملها لطلبه سنه اولى بس بنين وبنات بس هتبقا جامده موت
هنطلع رحلات ونعمل نشاطات جامده جدا جوا الجامعه
اللى عاوز يشترك انا قاعد 24 ساعه على العربيه اللى جنب الباب بتاع مبنى شئون الطلبه اللى احنا بناخد فيه
يعدى عليا ويكتب اسمه
يالا بقا عاوزين نعمل شغل فى الجامعه ونعرفهم مين هما اولى حديث
مستنيكو بااااااى :078111rg3:

loolaaa 16-11-2009 10:38 PM

على فكرة يا دوكتور محمود المحاضرات كويسة بس عيب اى حد انه بيعتمد على الورق يس خدها نصيحة حاول تقارن بينهم وانت بتذاكر انا بعمل كدة على قد مقدر soooo sorry طولت عليكم

naser_risha 01-12-2009 08:44 AM

اهلا وسهلا بكم جميعا

سارة عبدالله 07-01-2010 02:49 PM

السلام عليكم
انا لسة مشتركة :av4056bb7jp3:معاكم
انا اشتركت لان كنت عايزة اتكلم
معاكم عن الامتحانات انا بجد خايفة منها جدا:o
انتم اية اخباركم
يا رب تكونوا احسن مني

سارة عبدالله 07-01-2010 02:53 PM

يارب نكون اصدقاء جامدين
ونتعرف اكتر بس الترم التاني

ونفضل علي طول اصدقاء حتي بعد الكلية:022yb4:

loolaaa 03-02-2010 05:53 PM

:av4056bb7jp3::av4056bb7jp3::av4056bb7jp3:هاااااااااااااى ازيكوا عاملين ايه ازيك يادوك ميمى وحشانى موووووت الحمد لله الامتحانات خلصت لا اله الا الله انا بس ببارك على انتهاء الترم الاول المعفن وادعى ربنا ان الترم التانى يكون كويس ساااااااااااااارة حبيبه قلبى انا زعلانه منك مووووووووووووت ومش عايزه اكلمك تانى وانتى عارفه ليه مش عايزه اقول بس قدام الناس باااااااااااى معلش ياجماعه طولت عليكو اوى المرة دى بااااااااااى:078111rg3::078111rg3:

hossamdotnet 13-02-2010 12:31 AM

هههههههههههههههههههههه

كل مره بتطولى عليا وتقولى معلش طولت عليكم المره دى :)))

زائر غير مسجل 28-02-2010 02:16 PM

لا يا لولا مش طولتي ولا حاجة وبعدين براحتك يا قمر

Esraa12 18-09-2010 02:36 PM

أنا اسراء
السنة دي في اولى صيدلة الزقازيق

اخدت النهردة محاضرتين بس للاسف عندي مشاكل مع الانجلش تنصحوني بإيه عشاان اقوي اللغة عندي ؟

Bent 3bdo 19-09-2010 01:28 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Esraa12 (المشاركة 2671304)
أنا اسراء
السنة دي في اولى صيدلة الزقازيق

اخدت النهردة محاضرتين بس للاسف عندي مشاكل مع الانجلش تنصحوني بإيه عشاان اقوي اللغة عندي ؟

بصى يا اسراء
انا رايحه اولى بعد اعدادى عين شمس
مشكله الانجلش دى ااسيه غالبا 95 م اللى كانو ف مدراس عربي بيواجهوها
انتى ف الاول هتبقى قاعده مضايقه كده وحاسه انك مش فاهمه حاجه ف اى حاجه وانك جيتى هنا غلط بس اول شهر كده وهتحسى انه عادى انك ماتفهميش مفهاش اى مشكله :d
لا بجد
بس هو ترم بالكتير اوى اوى اوى وهتتعودى ع الانجلش و هتفهمى عادى ان شاء الله هتبقى اكسبرشن معروفه كلها وبتكرر و الجديده الدكاترة هيقولوا عليها
الدكاترة ف الاول معظمهم(مش كلهم اكيد) بيراعوا الموضوع ده وبيحاولوا يترجمو معظم الحاجات
فانتى حاولى تركزى ف المحاضرة لو هما بيشتغلو م ورق مثلا او كتاب خديه معاكى و حاولى تترجمى ف المحاضرة
ماتعتمديش اوى بردوانك لازم تترجمى كل كلمه وتفهميها
خصوصا ف الاول لانك مش هتلاحقى فحاولى تمشى حالك
غالبا هتحتاجى قاموس لان غالبا مش هتفهمى حاجه وشويه شويه مش هتحتاجيه
حاولى لو تتفقى انتى واصحابك مثلا لو كل واحد يترجم محاضرة ف ماده و تنقولو م بعض
علشان انك تقعدى تترجمى كل كلمه ف محاضرة طويله هياخد وقت كبير وانتى هتزقهى و مش هتلححقى لا تكملى ترجمه و لا تذاكرى
كنا انا واصحابى اتفقنا نعمل كده بس ماحدش عمل حاجه و اتزنقنا ف الاخر زنقه سوده مبقناش عارفين نترجم ولا ننفهم ولا نذاكر ولا نعمل ايه ؟و نتيجه لذلك بقينا نحفظ الكلام واحنا مش فاهمينه وخلاص عشلان ماكنش فيه وقت
ولو تعرفى حد اكبر منك بسنه مثلا و مترجم ممكن تبقى تاخديه الكتب او الملازم دى تنقليى منه الترجمه وحتى تبقى ترجعهالو تانى او لو حد معاكى ف الكليه صاحبك لغات حاولى تساليه ع الحاجات الى مش عرفاها او تنقى معيد او معيده لذيذ كده يكون طيب كده ومايتنرفزش بسرعه و تسأليه

هو بصى بردك
المشكله دى مش هتقابلك ف كل المواد
ياعنى هى بس المواد اللى فيها نظرى ودش كتير زى البوتانى و الزو و الحاجت دى
انما اللان اورجانك مثلا و الفيزيا هتلاقي كلام عادى مفهوم هو بس هيبقى معانى حاجات محدده زى الطول الموجى مثلا والحاجات اللى زى دى

ربنا معاكى ان شاء الله

Esraa12 21-09-2010 06:07 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة expired (المشاركة 2672704)
بصى يا اسراء
انا رايحه اولى بعد اعدادى عين شمس
مشكله الانجلش دى ااسيه غالبا 95 م اللى كانو ف مدراس عربي بيواجهوها
انتى ف الاول هتبقى قاعده مضايقه كده وحاسه انك مش فاهمه حاجه ف اى حاجه وانك جيتى هنا غلط بس اول شهر كده وهتحسى انه عادى انك ماتفهميش مفهاش اى مشكله :d
لا بجد
بس هو ترم بالكتير اوى اوى اوى وهتتعودى ع الانجلش و هتفهمى عادى ان شاء الله هتبقى اكسبرشن معروفه كلها وبتكرر و الجديده الدكاترة هيقولوا عليها
الدكاترة ف الاول معظمهم(مش كلهم اكيد) بيراعوا الموضوع ده وبيحاولوا يترجمو معظم الحاجات
فانتى حاولى تركزى ف المحاضرة لو هما بيشتغلو م ورق مثلا او كتاب خديه معاكى و حاولى تترجمى ف المحاضرة
ماتعتمديش اوى بردوانك لازم تترجمى كل كلمه وتفهميها
خصوصا ف الاول لانك مش هتلاحقى فحاولى تمشى حالك
غالبا هتحتاجى قاموس لان غالبا مش هتفهمى حاجه وشويه شويه مش هتحتاجيه
حاولى لو تتفقى انتى واصحابك مثلا لو كل واحد يترجم محاضرة ف ماده و تنقولو م بعض
علشان انك تقعدى تترجمى كل كلمه ف محاضرة طويله هياخد وقت كبير وانتى هتزقهى و مش هتلححقى لا تكملى ترجمه و لا تذاكرى
كنا انا واصحابى اتفقنا نعمل كده بس ماحدش عمل حاجه و اتزنقنا ف الاخر زنقه سوده مبقناش عارفين نترجم ولا ننفهم ولا نذاكر ولا نعمل ايه ؟و نتيجه لذلك بقينا نحفظ الكلام واحنا مش فاهمينه وخلاص عشلان ماكنش فيه وقت
ولو تعرفى حد اكبر منك بسنه مثلا و مترجم ممكن تبقى تاخديه الكتب او الملازم دى تنقليى منه الترجمه وحتى تبقى ترجعهالو تانى او لو حد معاكى ف الكليه صاحبك لغات حاولى تساليه ع الحاجات الى مش عرفاها او تنقى معيد او معيده لذيذ كده يكون طيب كده ومايتنرفزش بسرعه و تسأليه

هو بصى بردك
المشكله دى مش هتقابلك ف كل المواد
ياعنى هى بس المواد اللى فيها نظرى ودش كتير زى البوتانى و الزو و الحاجت دى
انما اللان اورجانك مثلا و الفيزيا هتلاقي كلام عادى مفهوم هو بس هيبقى معانى حاجات محدده زى الطول الموجى مثلا والحاجات اللى زى دى

ربنا معاكى ان شاء الله

متشكرة اوي يا دكتورة
وربنا يسهل ياارب

elfnan _1 01-08-2011 10:11 AM

انا برده دخلت صيدلة الزقا زيق بس عاوزه اعرف معلومات عنها

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 04:11 PM.