بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   اجتماعيات طالب (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=112)
-   -   زتونة الثانوية العامة ... الخلاصه ،نصائح (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=659527)

chalijaly 06-08-2015 02:23 PM

مبروووك
ربنا يستر السنه الجايه متبدأئيش تدوري ع كليه تانيه غير بشري لما تشوفيها ع حقيقتها
بالتوفيييييييييق

..Ginger.. 06-08-2015 04:59 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رفيقة الامل (المشاركة 6259247)
انا الموبيل سيبته مفيش applicatio ع النت عشان اقفل بيه من ع الاب مش موبيل

بصراحة مش عارفة
اعملي deactivation :)

..Ginger.. 06-08-2015 05:00 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة chalijaly (المشاركة 6259256)
مبروووك
ربنا يستر السنه الجايه متبدأئيش تدوري ع كليه تانيه غير بشري لما تشوفيها ع حقيقتها
بالتوفيييييييييق

لا لأ ان شاء الله مش هغير رأيي :022yb4:
باذن الله تبقي كلية لطيفة

مى 147 11-08-2015 08:04 PM

ياريت الموضوع يتثبت لانة حلو بجد:bosyht9:

احمد خالد اسماعيل 12-08-2015 01:59 PM

شكرا علي الموضوع الممتاز ده ^_^

..Ginger.. 12-08-2015 02:14 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Nana 33 (المشاركة 6262956)
ياريت الموضوع يتثبت لانة حلو بجد:bosyht9:

ربنا يخليكي :d
اهم حاجة تكوني استفدتي منه

..Ginger.. 12-08-2015 02:18 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد خالد اسماعيل (المشاركة 6263209)
شكرا علي الموضوع الممتاز ده ^_^

العفو :d
يا رب بس تكون نصايح مفيده والناس تعمل بيها

ناديا999 17-08-2015 02:51 PM

جزاكي الله كل خير الموضوع رائع بس عندي سؤال انا مش هقدر اخد دروس خصوصي خلال السنة وهيكون اعتمادي عالكتب بس بالنسبة للشرح لكنلقانة جدأ من الفيزيا بيقولو صعبة ممكن تقوليلي احسن الكتب اللي ممكن استفاد منها في شرح الفيزيا والكيميا؟انا

..Ginger.. 18-08-2015 08:31 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ناديا999 (المشاركة 6266917)
جزاكي الله كل خير الموضوع رائع بس عندي سؤال انا مش هقدر اخد دروس خصوصي خلال السنة وهيكون اعتمادي عالكتب بس بالنسبة للشرح لكنلقانة جدأ من الفيزيا بيقولو صعبة ممكن تقوليلي احسن الكتب اللي ممكن استفاد منها في شرح الفيزيا والكيميا؟انا

بصي انا كنت بخدهم بالانجلش بس جبت الامتحان فيهم بالعربي
هو كتاب الامتحان في الاتنين حلو
ومتهيألي مندليف كيميا والوسام فيزيا وسمعت عن نيوتن بردو فالفيزيا
بس بردو دوري علي النت
وعلي فكرة في مدرس فيزيا علي اليوتيوب اسمه محمد عبد المعبود هو بيديها بالعربي وشرحه حلو جدا كنت بسمعه ساعات لو في حاجة مش فاهماها :d

ناديا999 20-08-2015 11:24 AM

شكرا

:ا)شكرا ليكي بجد وجزاكي الله كل خير

m7med.ahmed 02-09-2015 04:15 AM

طيب معلش انا علمي رياضه و بدات دروس انا خايف جدا بذاكر بس مش وقت كتير الصراحه حوالي ساعه و نص ف اليوم مثلا و بزهق و ديمن بكون خايف الخوف مسيطر عليا حاسس كل حاجه بذكرها بنساعه ممكن تكون طرقتي غلط ولا الخوف مسيطر عليا ولا ايه
و المشكله انا علمي رياضه و مش عارف انا عايز اخش ايه انا دخلت علمي رياضه عشان بحب الmath. بس .. ممكن حد يفدني و ممكم لو حد مهتم اقولو موعيد دروسي و امته فاضي و يعملي جدول امشي عليه و يقولي طرق مذاكره بسيطه.
شكرا و اسف اني طولت ف السوال

..Ginger.. 04-09-2015 10:06 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m7med.ahmed (المشاركة 6278803)
طيب معلش انا علمي رياضه و بدات دروس انا خايف جدا بذاكر بس مش وقت كتير الصراحه حوالي ساعه و نص ف اليوم مثلا و بزهق و ديمن بكون خايف الخوف مسيطر عليا حاسس كل حاجه بذكرها بنساعه ممكن تكون طرقتي غلط ولا الخوف مسيطر عليا ولا ايه
و المشكله انا علمي رياضه و مش عارف انا عايز اخش ايه انا دخلت علمي رياضه عشان بحب الmath. بس .. ممكن حد يفدني و ممكم لو حد مهتم اقولو موعيد دروسي و امته فاضي و يعملي جدول امشي عليه و يقولي طرق مذاكره بسيطه.
شكرا و اسف اني طولت ف السوال

بص اولا موضوع الجدول ده انا شايفاه ملهوش لزمة عشان انت هيبقي عندك امتحانات او ظروف تخليك متقدرش تذاكر في يوم او حاجة فهو هيوترك وخلاص

لما تلاقي نفسك ناسي حاجة راجعها وممكن جدا تبقي مش ناسيها بس التوتر بيحسسك بكده وعلي فكرة لو ذاكرت حاجة وانت خايف عمرك ما هتحفظها ولا تفهمها

موضوع الخوف ده انساه خالص ... حدد يوم تخرج فيه مع اصحابك وتنسي اي حاجة عن المذاكرة
انت من اول شهر واحد هتلاقي الوقت بيجري وانت مبتعملش حاجة غير انك بتذاكر فمتزهقش وتمل من دلوقتي

انت علمي رياضة يعني غصب عنك هتلاقي مذاكرتك زادت لأن المدرسين هيدوك واجب بالهبل .. وانت لما تلاقي نفسك ضعيف في ماده زود وقت مذاكرتك ليها

النفس امارة بالسوء وخلي بالك ان الشيطان متوصي حبه باللي في ثانويه عامة ... بيحسسك انك زهقان وبيحاول يخليك تفقد الامل وهتحس بكده في الترم التاني ... عشان كده لازم تضغط علي نفسك وتحاول متزهقش وتزود وقت مذاكرتك ولو خلصت مذاكرة حل ودي حاجة مفيده جدا

سيبك بقي من حوار الكليه ده دلوقتي خااااااااالص ... انت لازم تحط هدف قدامك انا عارفة بس ممكن تخلي هدفك انك تجيب 99% وده هدف علي فكرة مش كلام وخلاص ... انا كنت عامله ده هدفي والحمد لله جبت 98.6% يعني مقلتش عنه كتير

انا مكنتش حاطه في دماغي اني ادخل كليه طب ولما الناس كانوا بيسألوني كنت بقول طب لأ لأني شايفة 7 سنين كتير.. بس لما جبت مجموعها قلت انا هدخلها وان شاء الله ابقي دكتورة شاطرة خاصة اني مش كارهه المجال ده

ربنا معاك ان شاء الله وباذن الله تبقي حاجة كبيرة جدا

m7med.ahmed 05-09-2015 09:10 AM

شكرا والله ريحتيني بكلامك بس معلش والله اخر سؤال هوا لزم اقعد كل يوم احدد انا هذاكر كام ساعه ولا لما اخلص اقوم او معلش انتي كنتي بتعملي ايه. عشان تجيبي مجموع زي ده اسف اني مطول عليكي

Norhan Mostafa 05-09-2015 09:17 AM

ربنا يوفقوا جميعا ونشوف كل االدفعه بتاعتكو دكاتره ومهندسين

..Ginger.. 06-09-2015 06:52 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m7med.ahmed (المشاركة 6281138)
شكرا والله ريحتيني بكلامك بس معلش والله اخر سؤال هوا لزم اقعد كل يوم احدد انا هذاكر كام ساعه ولا لما اخلص اقوم او معلش انتي كنتي بتعملي ايه. عشان تجيبي مجموع زي ده اسف اني مطول عليكي

ولا اسف ولا حاجة براحتك ;)

لأ طبعا مش لازم تحدد وقت ورأيي انك متعملش كده
لما تخلص اللي وراك قوم بس انك تحدد كام ساعة ده حاجة غير ناجحة من وجهة نظري بسبب ان ممكن تحصل ظروف او انك تبقي لسه مخلصتش

انا كنت بذاكر من غير ما احدد ساعات بصراحة لأني كنت بضيع وقت في الكلام مع اهلي واني زهقانة مش عايزة اذاكر دلوقتي فكنت بحاول اني اخلص اللي ورايا واللي انا عايزة اعمله في اليوم

اوعي تخلي الحاجات اللي انا كنت بعملها دي تأثر عليك لأني كنت مع كده حاسه اني عملت اللي عليا يعني مش رامية حاجة بسبب الزهق وتضييع الوقت ولو اليوم خلص وفي حاجة مخلصتهاش بعملها اليوم اللي بعده

ضميرك ضميرك ضميرك :d

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 01:20 AM.