بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى معلمى التربية والتعليم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=737)
-   -   ايه اخبار تعيين أوائل الكليات ياجماعة؟ (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=300138)

د.عبدالرحمن المنياوي 17-04-2011 09:31 PM

مبروك ليكي ولخطيبك

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة معاكم قلبى (المشاركة 3332814)
السلام عليكم
فعلا يا دكتور عبد الرحمن لسه واصلنا خبر النهاردة من المعتصمين ان الوزير هيوفر للكل
تخيل يا دكتور لو حصل ده فعلا يبقى ده اكبر تعويض انا ممكن اموت من الفرحة مش هتصدق حضرتك انا وخطيبى كنا بنحلم بعقد بعد ما خلص الماجستير فتخيل بقى لوحصل واتعين ده يبقى نتيجة صبر 6 سنين مع وعد بالتعيين

احنا عاوزينك تدعي كتيير علشان ربنا يسهلها والتنفيذ يكتمل ..

وع العموم مبروووك مقدما ليكي ولخطيبك ولكل الناس اللي تعبت ومستنيه التعيين ..

وبعدين امسكي نفسك .. مش تفضلي مستنية 6 سنين وأول مايجوا يعينوكي تموتي .. هههههههههه

مدرس اللغة 17-04-2011 09:47 PM

أنا حاصل على ليسانس اللغة العربية من جامعة الأزهر 2007 فرع أسيوط شعبة عامة وتقديري كالتالي اولى جيد تانية جيد جدا تالتة جيد جدا رابعة جيد جدا التراكمي العام جيد جدا لكن مش مكتوب لي في الشهادة المؤقتة مرتبة شرف معرفش هل كدا انا حاصل على مرتبة شرف علما بأنه مفيش في الدفعة بتاعتنا امتياز ابدا في التراكمي يعني الاول جيد جدا المهم اخوي راح الكلية سأل عشان انا في السعودية قالوا له هو مش معاه مرتبة هل هم صادقين في كلامهم ولا لا وقالوا له هو فعلا من العشرة الأوائل لكن معندهوش مرتبة وبالتالي القرار مش شامله ارجوكم حد يفهمني
أنا خايف يكون الموظفين بيتلاعبون في الاوراق
أرجوك يادكتور عبد الرحمن رد علي أنا بس عايز اتوظف اي حاجة عشان أمنيتي أكمل الدرسات العليا:frown:

مدرس اللغة 17-04-2011 10:28 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام رهف (المشاركة 3323833)
عرفت النهاردة انهم كلفو فعلا الاول والثانى من دفعتى 2009 و2010 بنين وده تكليف اما باقي الدفعات من 2002 وحتى 2008هينطبق عليهم نظام التعيين وليس التكليف يعنى لابد من توافر درجات مالية وموافقة القسم يعنى هل هو محتاج الاعداد دي ولا لاء ,الاخبار دي من استاذ ورئيس قسم في كلية اللغة العربية وربنا يكرم الجميع
طبعا ده في الازهر

يا أخت أم رهف ياليت تعرفيني على كيفية الامتحانات في القران وفي مواد التخصص بالنسبة للقبول في التسجيل في الدرسات العليا أنا بصراحة مشكلتي الوحيدة أني نسيت القران لأنه مكانش تراكمي عندنا بمعنى
انه كنا نمتحن المقرر بتاع أولى وننساه ونحفظ مقرر تانية وننساه وهكذا لأنه عندنا في أسيوط مكناش مطالبين بالقران تراكمي وبالذات عندنا في كلية اللغة العربية في أسيوط وأنا محتار مش عارف أسجل في لغة عربية الأزهر ولا أسجل في دار العلوم علما بأنني عايز أكمل في قسم اللغويات-نحو وصرف وعروض-لأنه بحبه جدا وأعلى تقديري فيه -وأنا تقديري التراكمي جيد جدا والتفصيل اولى جيد تانية جيد جدا-تالتة جيد جدا-رابعة جيد جدا-التراكمي العام جيد جدا وعلما بأنه لايوجد في دفعتنا امتياز فالأول جيد جدا لأننا أول دغعة يطبق عليها التراكمي في الأزهر

شريف الصعيدى 22 17-04-2011 10:31 PM

الف الف شكر لحضرتك يادكتور عبدالرحمن
يادكتور حضرتك تؤمر صنية جلاش ايه بس ولا كنافة ايه
مقام حضرتك اكتر من كده بكتير والله
لاوالله يادكتور انا متفق مع الدكتور بتاع طنطا ده منه لله باه
من مده كبيره والله
يلا قدرالله وماشاء فعل
بجد يادكتور يابخت الطلبه والله اللى حضرتك بتدرسلهم فى الكليه
كم اتمنى ان اعود طالبا واستمع على محاضرات حضرتك
ربنا يوفقك يااحلى دكتور فى مصر كلها
وربنا يادكتور كان نفسى حضرتك تكون دكتور تجارى بس يلا باه

sh_hamdy2010 17-04-2011 11:01 PM

السلام عليكم يادكتور عبدالرحمن

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله
أعوز بالله من كلمة ان :
خريج 2008 حاصل على بكالوريوس تربية نوعية - قسم تكنولوجيا التعليم والمعلومات - بتقدير ممتاز مع مرتبة الشرف ( ترتيبى الرابع على القسم والخامس على الكلية ) .
دبلوم مهنى فى التربية - جامعة عين شمس - بتقير ممتاز 2009
دبلوم خاص فى التربية - جامعة عين شمس - بتقدير ممتاز 2010
حاليا والحمد لله تعالى اولا واخيرا ، قربت اسجل الماجستير
انا عايز اعرف ايه موقفى من القرار ده انا واللى زيى ، وبردو لان حضرتك صاحب خبرة تفتكر حضرتك ايه اللى يناسبنا
وشكرا لحضرتك كثيرا ، وجزالك الله خيرا ، ووفقنا الله تعالى جميعا لرفعة مصرنا الحبيبة ، والسلام عليكم ورحمة الله .

s.skr79 17-04-2011 11:02 PM

ربنا يسهل الحال

معاكم قلبى 17-04-2011 11:11 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي (المشاركة 3333356)
احنا عاوزينك تدعي كتيير علشان ربنا يسهلها والتنفيذ يكتمل ..

وع العموم مبروووك مقدما ليكي ولخطيبك ولكل الناس اللي تعبت ومستنيه التعيين ..

وبعدين امسكي نفسك .. مش تفضلي مستنية 6 سنين وأول مايجوا يعينوكي تموتي .. هههههههههه

السلام عليكم
الله يبارك فيك مقدما يا دكتور
بس اوضح لحضرتك حاجة:
انا معيدة
خطيبى هو اللى اخد المنحه من ست سنين
وانا اتعرفت عليه بعد ما ناقش يعنى بعد ما اصبح مالوش علاقه بالكليه وبيدور على شغل بعد المنحه ما خلصت فتخيل حضرتك التحدى اللى واجهناه وحاجه زى دى هتفرق ازاى فى حياتنا

فانا لومت هموت من الفرحه عشانه والله اكتر من يوم ما اتعينت انا لانه صبر كتير
تحياتى للجميع

s.skr79 17-04-2011 11:16 PM

يا مسهل الحال يا رب

sh_hamdy2010 17-04-2011 11:27 PM

السلام عليكم يادكتور عبدالرحمن

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله
أعوز بالله من كلمة ان :
خريج 2008 حاصل على بكالوريوس تربية نوعية - قسم تكنولوجيا التعليم والمعلومات - بتقدير ممتاز مع مرتبة الشرف ( ترتيبى الرابع على القسم والخامس على الكلية ) .
دبلوم مهنى فى التربية - جامعة عين شمس - بتقير ممتاز 2009
دبلوم خاص فى التربية - جامعة عين شمس - بتقدير ممتاز 2010
حاليا والحمد لله تعالى اولا واخيرا ، قربت اسجل الماجستير
انا عايز اعرف ايه موقفى من القرار ده انا واللى زيى ، وبردو لان حضرتك صاحب خبرة تفتكر حضرتك ايه اللى يناسبنا خصوصا بعد تعبنا وتعب اهالينا معانا ، والناس اللى كانت معلقة امال كبيرة علينا بعد ربنا سبحانه وتعالى طبعا ، مقدرش اقول غير اللى اتعلمتو طبعا ومقتنع بيه تماما " إن الله لا يضيع اجر من أحسن عملا "
وشكرا لحضرتك كثيرا ، وجزالك الله خيرا ، ووفقنا الله تعالى جميعا لرفعة مصرنا الحبيبة ، والسلام عليكم ورحمة الله .

s.skr79 17-04-2011 11:55 PM

تمام كدةلا لية

منى أبو الجود 18-04-2011 02:40 AM

شكرا جزيلا يا دكتورنا الفاضل عبد الرحمن لو تكرمت عليّ ممكن أعرف من حترتك المواقع التي يكون عليها رسائل كاملة للاستفادة منها في الدكتوراة بإذن الله تعالى

كوكو حمادة 18-04-2011 06:11 AM

الحال ماشي بس حيكون الاوائل دول بالاجر برضوا مش عقد ههههههههههههههه حنرجع لايام زمان

أستاذة سارة 18-04-2011 07:57 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي (المشاركة 3332626)
آخر الأخبار كانت إنهم هيعينوا على درجة معلم مساعد وينتظروا أول امتحان كادر ويدخلوه وينتقلوا بعد كده لدرجة معلم .. بس تعيينهم على معلم مساعد هيكون تثبيت مش عقد .. وهيكون وفقا للقانون 155 لسنة 2007 الخاص بالكادر ..

متشكرة جدا يادكتور عبد الرحمن دائما تفيدنا بارائكوجزاك الله خيرا

أستاذة سارة 18-04-2011 08:02 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي (المشاركة 3324427)
شكرا لذوقك يا سيد عمر ..

بالنسبة لموضوع السيرة الذاتية انا بس محبتش إن الموضوع يتفهم غلط لاحسن حد يقول إني غاوي شهرة والا حاجة ..

فانا لما يأتيني الإذن من أخواتنا الخبيرات والأقدم في المنتدى مثل أستاذة سارة ورحييق وأم رهف .. وإلا أصبح أنا متطفل ...

يا خبر يادكتور عبد الرحمن تستأذن ازاى .ده فعلا البيت بيتك وحضرتك دائما تفيدنا باجاباتك السديدة والوافية ودخول حضرتك علي الموضوع اضافة كبيرة وجزاك الله خيرا

hazem ali 19-04-2011 03:12 PM

اجماعة يا اوائل كلية التربية لازم نشوف ايه وضعنا بالضبط وزير التربية والتعليم كان بيتكلم وقال ان مفيش حاجة اسمها وظيفة معلم مساعد تعيين بل عقد يعنى حيقولولنا انتو لكم ظروف خاصة وقوانين تربية وتعليم يعنى الكليات التانية حيتعينوا واحنا حنبقي عقد اشمعنا احنا احنا اوائل لازم يكون فيه استثناء ولا ايه يا جماعة انا من ساعة ماسمعت الكلام ده وانا حتجنن حنعمل ايه ؟هو المدرسين علطول ولاد البطة السودا وكمان الكلام علي عقد معلم مساعد مش اكيد ممكن يبقي عقد عادى ب110 ويقولك هو ده التدرج الوظيفي في التربية والتعليم ردوا عليا ايه الوضع؟

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 01:45 AM.