بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   أرشيف المنتدي (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=513)
-   -   ملتقى طلاب صيدلة الاسكندرية (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=74330)

dr.ama_am 06-03-2009 07:27 PM

هاى انا اول مرة ادخل هنا بس بجد برافو عليكو انتوا متعاونين اوى بس انا كنت عايزة اسئلكوا قادرين تفهموا فيزيكال اوبتيكس ولا لأ. اصل انا بجد مش فاهمة منها اى حاجة

dr.ama_am 06-03-2009 07:51 PM

هاى ازيكوا انا اول مرة ادخل هنا بس بجد برافوا عليكوا انتوا متعاونين اوى

FUCHIA 06-03-2009 11:47 PM

[quote=د حنين;1125576]السلام عليكم
النهارده انا من ا وكنت قاعده على كرسى فى جانب البنش التانى (مكان مالوش مثال )بس احتراما لد جمال خرجت وسبت مكانى لمجموعه ج ولما المحاضرة بدات كان فى مكان على الارض فى المدخل كده قعدت فيه وخلاص
طبعا ده قمه العدل ليهم انا مش واخده مكان حد كده
دي حاجة متوقعة من انسانة ذوق زيك
بس المشكله فى العدل بين الدكاترة
مثال
دجمال قال على اسلوب الامتحان فى ج ود اسماعيل ما قلش كلمه عنه
دجمال قال ان امتحان الميد ترم بعد فقرات الارنب ود اسماعيل صدقى ما قلش كلمه عنه
وهكذا
بالنسبة للملاحظات اللي د.جمال بيقولها على الا متحانات أنا ح حاول اكتبها لكم أول بأول

FUCHIA 06-03-2009 11:54 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr.rivo (المشاركة 1125233)
اولا انا كان عندي استفسار هي نتيجة اعدادي بتتحسب في التقدير التراكمي ولا لأ ؟؟ ضروري اللي عارف يوقولي
ثانيا انا عندي فكره ايه رايكم ما نحضرش د\جمال ولا د\ماجده بس حد شهم كده (ما شاء الله في منهم كتير) يرفعلنا المحاضرات كل اسبوع؟ اللي موافق يرفع ايده

أيوة طبعا بتتحسب:abdoog8:،بالنسبة لاقتراحك هو كويس جدا،لو كان في ايدي كنت رفعتلكم المحاضرات،بس انا موبايلي مافيهوش كاميرا ولاblue tooth,ولا حتىIRمفيهوش حاجة خالص_حاجة تكسف_:blush:

nour91 07-03-2009 12:30 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr.tuty (المشاركة 1125625)
انا سمعت انها بعشرة جنيه فعلا بس مش عارفة هسال تاني
انا عندي سؤال صغنن هو الغضاريف بتاعة الانشان تختلف عن الكلب ياريت اللي يعرف يقول
شكرا

انا اصلا اجرتها وكان ذي ما انا قلت بس مش عرفة الحكاية دي
:blush:

nour91 07-03-2009 12:34 AM

علي فكرة انا اجرتها من حوالي يومان........

Dr.ahmed91 07-03-2009 01:28 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة طـفـلـة الامـس (المشاركة 1124591)
السلام عليكم

بصراحة انا كنت مترددة جدا فى انى اكتب المشاركة دى ولا لأ
بس لانكم كلكم فى منزلة اخواتى فهو ده السبب اللى خلانى ارد خصوصا لانى فعلا محتاجة انى اطلع اللى جوايا شوية بس يمكن مش بقدر اقول اللى حساه عالطبيعة فبحاول اكتبه....
انا يوم النتيجة ده كان اسوأ يوم بجد مر عليا السنة دى
تقريبا من ساعة ماعرفت النتيجة لحد الساعة 11 او 12 ونا مبفصلش لحد ماجالى صداع مش قادرة اوصفه وده اكيد شىء طبيعى
كنت حسة ان كل حاجة اتدمرت ونا نفسى انتهيت والله العظيم عمرى ماحسيت بمرارة الفشل زى ماحسيتها اول ماشفت درجاتى
هى اصلا مش درجات اساسا
انا فعلا اتظلمت فى درجات كتير جدا بس كنت لازم اجيب الدرجات اللى جبتها دى حتى لو مكنتش بتعبر عن حلى فالامتحان بس لسبب واحد انى ماكنتش بذاكر كويس
يعنى حسيت ان ربنا بيعاقبنى بعدم اجتهادى بالدرجات دى وان كانت فعلا لاتعبر اطلاقا عن حلى فالامتحان
بس الحمد لله على كل حال
تقريبا كانها كانت رسالة وتنبيه من الله ليا والحمد لله هو ده اللى مخلينى حسة بالراحة
عشان احسن من نفسى وحاجات كتير كنت مقصرة فيها ارجع لها تانى
انا بكتب الكلام ده ونا ربنا وحده اللى يعلم باللى انا فيه حتى وان كان غير ظاهر فى تعاملى مع اى حد لانى زى ماقلت فيه حاجات مش بقدر اعبر عنها كلمات فقلت افضفض لكم شوية لانى بعتبركم اكتر من الاخوة
معلش اعذرونى ان كنت ضايقتكم شوية

فى رعاية الله

بسم الله الرحمن الرحيم " أحسب الناس أن يتركوا أن يقولوا أمنا وهم لا يفتنون.ولقد فتنا الذين من قبلهم فليعلمن الله الذين صدقوا وليعلمن الكاذبين" صدق الله العظيم

و يقول صلى الله عليه وسلم "عجبا لأمر المؤمن,إن أمره كله خير- وليس ذلك لأحد إلا المؤمن-إن أصابته سراء شكر,فكان خيرا له,وإن أصابته ضراء صبر فكان خيرا له"

اللي أنا عاوز أوصله أن الدنيا مهما حتكون حلوة..لازم بطبيعتها حيكون فيها شدائد وعثرات تصيب اإنسان في حياته,بس هل حتقف حياته عندها....لا طبعا...بالرضا بقضاء الله وبالأمل واإيمان ان شاء الله يستطيع الانسان تخطي هذه العثرات ان شاء الله

حضرتك يا دكتورة ياما ساعدتي ناس كتير وأنا أولهم وأنا فاكر ده كويس الحمد لله...بس تذكري كلامك معانا أول الإجازة وكتاب لاتحزن وكلامك عن الحزن والماضي..أحسن وقت تطبقي فيه الكلام ده دلوقتي

وأنا متأكد إن شاء الله أن ربنا كاتبلك الخير...يمكن يكون هو ده الخير...اكيد...و أي حاجة ان شاء الله تتعوض الترم التاني..الجيد تبقى جيد جدا والجيد جدا تبقى امتياز ان شاء الله

وإن شاء الله بالدعاء ربنا يكرمك ويوفقك من عنده "وقال ربكم أدعوني أستجب لكم"

افتكرت بيتين شعر حكتبهم لك
وإني لأدعو الله و الأمر ضيق علي ...فما ينفك أن يتفرجا
ورب فتى ضاقت عليه وجوهه..أصاب له في دعوة الله مخرجا
لا تسألن بني آدم حاجة....... وسل الذي أبوابه لا تحجب

وطبعا كلام الأخوة والزملاء يكمل كلامي ليكي
:078111rg3::078111rg3::078111rg3:

د.لويالتى 07-03-2009 01:32 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr.rivo (المشاركة 1125233)
اولا انا كان عندي استفسار هي نتيجة اعدادي بتتحسب في التقدير التراكمي ولا لأ ؟؟ ضروري اللي عارف يوقولي
ثانيا انا عندي فكره ايه رايكم ما نحضرش د\جمال ولا د\ماجده بس حد شهم كده (ما شاء الله في منهم كتير) يرفعلنا المحاضرات كل اسبوع؟ اللي موافق يرفع ايده

ايوه هى بتتحسب بس ليها نسبة صغيرة وللاسف انا مش متذكرة النسبه ديه
وبالنسبة للمحاضرات فى واحدة اسمها اسلامية عربية على الفيس بوك بتنزل كل المحاضرات ولو فى حاجة ناقصه ولو انى ما اعتقدش ابقى انزلها

Dr.ahmed91 07-03-2009 01:34 AM

اقتباس:

]اولا انا كان عندي استفسار هي نتيجة اعدادي بتتحسب في التقدير التراكمي ولا لأ ؟؟ ضروري اللي عارف يوقولي
نتيجة اعدادي بتدخل في التراكمي بس بنسبة صغيرة حوالي 12-13 %

هما 1000 درجة من 7700 درجة

احسبيها براحتك :(:(:(

اقتباس:

هيا المحاضرات فعلا بتنزل في النت كنا نزلنا شوية وحجيب الباقي ان شاء الله

:078111rg3::078111rg3:

Dr.ahmed91 07-03-2009 01:36 AM

دي اول مجموعة من محاضرات الاسبوع الثالث
http://www.4shared.com/file/90574268/783fb870/week3.html

(فيزيكال ، اوبتكس مودرن فيزكس)

دي باقى محاضرات الاسبوع الثالث
ماعدا الان اورجانيك

(دي تاكسونومي،اورجانيك،حيوان)

http://www.4shared.com/file/91350294/739dc40a/New_Folder.html

المحاضرات للأخت إسلامية عربية من الفيس بوك

جزاها الله خيرا

Dr.ahmed91 07-03-2009 01:42 AM

اقتباس:

النهارده انا من ا وكنت قاعده على كرسى فى جانب البنش التانى (مكان مالوش مثال )بس احتراما لد جمال خرجت وسبت مكانى لمجموعه ج ولما المحاضرة بدات كان فى مكان على الارض فى المدخل كده قعدت فيه وخلاص

و الله أنا المحاضرة دي كنت قاعد....فين؟؟؟..ولا بلاش...خلاص..:av4056bb7jp3::av4056bb7jp3:

عموما الأسبوع الجاي ناوي أحضر مع ا خلاص...ومحاضرة واحدة بس مع ج...وكفاية كده

عشان أنا تعبت...من اول الترم ده مفيش تركيز..ومن بعد ما كنت بنش اول..بقيت اقعد في الاخر..وكل شوية الدكاترة تتكلم وكده...فالواحد يريح نفسه ويحضر مع مجموعته زي اول ترم وربنا بيكرم الحمد لله

لؤلؤة محمد 07-03-2009 01:49 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة طـفـلـة الامـس (المشاركة 1124591)
السلام عليكم
بصراحة انا كنت مترددة جدا فى انى اكتب المشاركة دى ولا لأ
بس لانكم كلكم فى منزلة اخواتى فهو ده السبب اللى خلانى ارد خصوصا لانى فعلا محتاجة انى اطلع اللى جوايا شوية بس يمكن مش بقدر اقول اللى حساه عالطبيعة فبحاول اكتبه....
انا يوم النتيجة ده كان اسوأ يوم بجد مر عليا السنة دى
تقريبا من ساعة ماعرفت النتيجة لحد الساعة 11 او 12 ونا مبفصلش لحد ماجالى صداع مش قادرة اوصفه وده اكيد شىء طبيعى
كنت حسة ان كل حاجة اتدمرت ونا نفسى انتهيت والله العظيم عمرى ماحسيت بمرارة الفشل زى ماحسيتها اول ماشفت درجاتى
هى اصلا مش درجات اساسا
انا فعلا اتظلمت فى درجات كتير جدا بس كنت لازم اجيب الدرجات اللى جبتها دى حتى لو مكنتش بتعبر عن حلى فالامتحان بس لسبب واحد انى ماكنتش بذاكر كويس
يعنى حسيت ان ربنا بيعاقبنى بعدم اجتهادى بالدرجات دى وان كانت فعلا لاتعبر اطلاقا عن حلى فالامتحان
بس الحمد لله على كل حال
تقريبا كانها كانت رسالة وتنبيه من الله ليا والحمد لله هو ده اللى مخلينى حسة بالراحة
عشان احسن من نفسى وحاجات كتير كنت مقصرة فيها ارجع لها تانى
انا بكتب الكلام ده ونا ربنا وحده اللى يعلم باللى انا فيه حتى وان كان غير ظاهر فى تعاملى مع اى حد لانى زى ماقلت فيه حاجات مش بقدر اعبر عنها كلمات فقلت افضفض لكم شوية لانى بعتبركم اكتر من الاخوة
معلش اعذرونى ان كنت ضايقتكم شوية
فى رعاية الله

هو فعلا الدرجات ديه رسالة وتنبيه من ربنا عايزك تجتهدى اكتر طاب ما هو كان ممكن تجيب امتياز فى الترم الاول وبعدين تكسلى وما تذكريش وتقولى انا ما كنتش بذاكر وجبت امتياز وتفأجى بعدين لا قدر الله ان جايبه مقبول لا قدر الله اكيد ربنا بيقدم لنا الخير ولا خير الا فيما اختاره الله
فالمفروض تقولى الحمد لله و تنسى اللى فات وان شاء الله ربنا هيعوضك وتجيبى احلى تقدير الترم التانى ان شاء الله وما تنسيش تبقى تفرحينا وتقولى لنا انك جبتى امتياز

لؤلؤة محمد 07-03-2009 01:57 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr.ahmed91 (المشاركة 1126115)
و الله أنا المحاضرة دي كنت قاعد....فين؟؟؟..ولا بلاش...خلاص..:av4056bb7jp3::av4056bb7jp3:

عموما الأسبوع الجاي ناوي أحضر مع ا خلاص...ومحاضرة واحدة بس مع ج...وكفاية كده

عشان أنا تعبت...من اول الترم ده مفيش تركيز..ومن بعد ما كنت بنش اول..بقيت اقعد في الاخر..وكل شوية الدكاترة تتكلم وكده...فالواحد يريح نفسه ويحضر مع مجموعته زي اول ترم وربنا بيكرم الحمد لله

انا اعتقد ان الحكاية مش حكاية مكان اد ما هى حكاية هدوء ونظام فيها ايه لو نقعد على الشباك على السلم على الارض بس المهم يبقى فى هدوء

Dr.ahmed91 07-03-2009 02:05 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة لؤلؤة محمد (المشاركة 1126150)
انا اعتقد ان الحكاية مش حكاية مكان اد ما هى حكاية هدوء ونظام فيها ايه لو نقعد على الشباك على السلم على الارض بس المهم يبقى فى هدوء

وده فعلا اللي كان بيحصل الترم الأول...ماهي مجموعة ا نصها كان بيحضر التلات عشان ميجيش الاربع وكمان كانوا بيحضروا الخميس مع د/جمال..بس اللي كان بيحضر عاوز يستفيد

انما الترم ده الناس بقت تيجي بالسيرة...انتوا رايحين فين...رايحين نحضر مع ج...طب انتوا حتسبوني لوحدي ..انا جاي معاكوا

مش مهم بقى مين بيشرح ولا مين يستفيد...اللمة حلوة والكوتشينة حلو..واللب والسوداني حلوين..ونلعب بينجو و نحط الهاند فري... واللي عاوز يفهم بجد يولع بقى سواء كان ا او ب او ج

:078111rg3::078111rg3::078111rg3::078111rg3::07811 1rg3:

nour91 07-03-2009 02:23 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr.ahmed91 (المشاركة 1126159)
وده فعلا اللي كان بيحصل الترم الأول...ماهي مجموعة ا نصها كان بيحضر التلات عشان ميجيش الاربع وكمان كانوا بيحضروا الخميس مع د/جمال..بس اللي كان بيحضر عاوز يستفيد

انما الترم ده الناس بقت تيجي بالسيرة...انتوا رايحين فين...رايحين نحضر مع ج...طب انتوا حتسبوني لوحدي ..انا جاي معاكوا

مش مهم بقى مين بيشرح ولا مين يستفيد...اللمة حلوة والكوتشينة حلو..واللب والسوداني حلوين..ونلعب بينجو و نحط الهاند فري... واللي عاوز يفهم بجد يولع بقى سواء كان ا او ب او ج

:078111rg3::078111rg3::078111rg3::078111rg3::07811 1rg3:

فعلا انا الترم الاول ما كنتش حسه بالمشكلة دي بالرغم من ان العدد كان بيكون كبير لكن كنا بنستفيد عشان الناس كانت عايزة تستفيد بجد انما الان انا فعلا حسه ان اللي بيحصل ده مهزلة بكل المقاييس انا زمان كنت اقعد وراء وابقي فهمة كاني قعدة في الامام انما الان ...........................:(:(:(

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 05:18 AM.