بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   اجتماعيات طالب (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=112)
-   -   دفعه ثانويه عامه 2015 (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=607661)

mohamed-khalaf 22-07-2015 02:34 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة coody (المشاركة 6248066)
عايز نصيحتي اللي بجد ؟؟

أنا مش هقولك الكلام التقليدي الساذج بتاع خد كورسات مش عارف ايه وأيه وكده ..

أنت داخل الجامعة مش مجرد داخل صرح تعليمي هتتعلم فيه .. لكنك داخل مجتمع جديد

المجتمع ده هيكون مليان بلاوي زرقة ، شبهات وبلاوي منيلة بستين نيلة

في ناس بتدخل الجامعة بتلحد ، وفي ناس سلوكها الإجتماعي بيتغير ، وبتطلع أسوأ ما فيهم

وفي ناس العكس ، على حسب شخصيتك هتكون صُحْبِتك ، وعلى حسب صحبتك هتتغير شخصيتك :)

نصيحتي ليك : تدرس شيء في العقيدة الإسلامية ، وشيء في الفقه ، على إنك تبدأ توسّع مداركك فيهم بعد كده عشان تعرف تواكب الجامعة في ماسئلها

أو كتاب يتكلم عن الإسلام بشكل شمولي .. زي كتاب " الإسلام" للشيخ سعيد حوّى ، فهو بيمر على الإسلام كله بكل أحكامه وجوانبه مرور سريع بسيط غير مخلّ

في العقيدة : عقيدة المؤمن لأبي بكر الجزائري ، أو ما لا يسع المسلم جهله ، أو شوف شروحات عالنت (أنا شفت في أول سنة في الجامعة شرح العقيدة الواسطية وكتاب التوحيد للشيخ وحيد بالي ، كلهم على بعض 11 فيديو حلوين مختصرين مركزين ، وفرقوا معايا كتير)

والفقه ممكن الفقه الميسّر ، على إنك تشوف شرح ليه عالنت (كشرح الشيخ المقدّم مثلاً)

ساعتها هتدخل الجامعة - أياً كانت- مرتاح راكز قوي ، هيرجعلك أصحابك في أي تفصيل يحتاجوه ، وهيكون ليك رأي يحترمك الناس بيه

وكما قال الشاعر : وإذا فهمت الفقهَ عِشْتَ مُصَدّرَاً ... في العالمين مُعَظَّمَ المقدارِ

دي نصيحتي ، والله أعلى وأعلم :)

فعلا عندك حق والله:friendsxs3::friendsxs3: ناس كتير قلتلي نفس الكلام ده .. فعلا دي افضل نصيحه جزاك الله خيرا -- بس ممكن تجيبلي الروابط بتاعت الفديوهات اللي قلت عليها معلش --- وكمان كتاب عقيدة المؤمن ده كان عندي :)

optimistic girl 22-07-2015 02:35 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة coody (المشاركة 6248066)
عايز نصيحتي اللي بجد ؟؟

أنا مش هقولك الكلام التقليدي الساذج بتاع خد كورسات مش عارف ايه وأيه وكده ..

أنت داخل الجامعة مش مجرد داخل صرح تعليمي هتتعلم فيه .. لكنك داخل مجتمع جديد

المجتمع ده هيكون مليان بلاوي زرقة ، شبهات وبلاوي منيلة بستين نيلة

في ناس بتدخل الجامعة بتلحد ، وفي ناس سلوكها الإجتماعي بيتغير ، وبتطلع أسوأ ما فيهم

وفي ناس العكس ، على حسب شخصيتك هتكون صُحْبِتك ، وعلى حسب صحبتك هتتغير شخصيتك :)

نصيحتي ليك : تدرس شيء في العقيدة الإسلامية ، وشيء في الفقه ، على إنك تبدأ توسّع مداركك فيهم بعد كده عشان تعرف تواكب الجامعة في ماسئلها

أو كتاب يتكلم عن الإسلام بشكل شمولي .. زي كتاب " الإسلام" للشيخ سعيد حوّى ، فهو بيمر على الإسلام كله بكل أحكامه وجوانبه مرور سريع بسيط غير مخلّ

في العقيدة : عقيدة المؤمن لأبي بكر الجزائري ، أو ما لا يسع المسلم جهله ، أو شوف شروحات عالنت (أنا شفت في أول سنة في الجامعة شرح العقيدة الواسطية وكتاب التوحيد للشيخ وحيد بالي ، كلهم على بعض 11 فيديو حلوين مختصرين مركزين ، وفرقوا معايا كتير)

والفقه ممكن الفقه الميسّر ، على إنك تشوف شرح ليه عالنت (كشرح الشيخ المقدّم مثلاً)

ساعتها هتدخل الجامعة - أياً كانت- مرتاح راكز قوي ، هيرجعلك أصحابك في أي تفصيل يحتاجوه ، وهيكون ليك رأي يحترمك الناس بيه

وكما قال الشاعر : وإذا فهمت الفقهَ عِشْتَ مُصَدّرَاً ... في العالمين مُعَظَّمَ المقدارِ

دي نصيحتي ، والله أعلى وأعلم :)

ده بالنسبه للازهري بس :d:d:d
انا مدرتش فقه خالص

mohamed-khalaf 22-07-2015 02:40 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة optimistic girl (المشاركة 6248070)
ده بالنسبه للازهري بس :d:d:d

ههههه -----لااااا طبعا كلنا لازم نبقي مثقفين وفاهمين ديننا كويس انتي مش شايفة حكاية الالحاد اللي كترت قوي اليومين دول -- وبعدين كودي عاااااااااااام مش ازهر وطلبة العام بيبقوا مثقفين في دينهم اكتر من الازهرية :):) اه والله زي مبكلمك ده مش علشان انا ازهري دي حقيقة يعترف بها الجميع -------------- انسوا الكلام اللي انا قلته ورا ده الازهرية احسن طبعا :p:p

optimistic girl 22-07-2015 02:45 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed-khalaf (المشاركة 6248074)
ههههه -----لااااا طبعا كلنا لازم نبقي مثقفين وفاهمين ديننا كويس انتي مش شايفة حكاية الالحاد اللي كترت قوي اليومين دول -- وبعدين كودي عاااااااااااام مش ازهر وطلبة العام بيبقوا مثقفين في دينهم اكتر من الازهرية :):) اه والله زي مبكلمك ده مش علشان انا ازهري دي حقيقة يعترف بها الجميع -------------- انسوا الكلام اللي انا قلته ورا ده الازهرية احسن طبعا :p:p

انا بهزر اكيد اي واحد مسلم لازم يعرف دينه كويس
واما عن الازهريين مش عارفه بصراحه انتو بتدرسو ايه لكن حقيقه مؤسفه ان
الاقي كتير من الدفعه ازهريين وبصراحه مفيش اي حاجه من الالتزام
مبقاش في فرق كتير بين ازهري ولا لا من حيث الدين فعلا
اكيد ده خطا التربيه قبل اي حاجه لكن مفيش تاثير من المناهج خالص

coody 22-07-2015 02:55 AM

والله يا شباب أنا مكنتش أزهري أصلاً :d

أول حاجة عرفتها في العقيدة كانت لما قررت أتعلمها لوحدي زي ما قلتلك من سنتين بالضبط (إعدادي هندسة)

وكذلك الفقه مبدأتش فيه غير في أجازة أولى ، تأخرت ، لكن فرقت معايا كتير بعد كده :)

ده مش حكر على أزاهرة ، والحاجات اللي جبتها هي بسيطة جداً ويفهمها أي حد بإذن الله :)

mohamed-khalaf 22-07-2015 03:20 AM

طب ايه هيه الحاجات اللي جبتها يا كودي

coody 22-07-2015 03:35 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed-khalaf (المشاركة 6248093)
طب ايه هيه الحاجات اللي جبتها يا كودي

أنا شفت في أول سنة في الجامعة شرح العقيدة الواسطية وكتاب التوحيد للشيخ وحيد بالي ، كلهم على بعض 11 فيديو حلوين مختصرين مركزين ، وفرقوا معايا كتير

دي كانت البداية

بعدها : الفقه الميسّر زي ما قلت فوق ، بعدها خدت كام كتاب على كام بحث شرعي في موضوعات متفرّقة نفعوني كتير :)

ahmad khalid 22-07-2015 04:17 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abraham (المشاركة 6247535)
يا باشا انا مش محتاج اوريك تنسيقي وبعدين الانسان اللي مش بيفكر غير في نفسه واللي هو جاب الكليه اللي هو عاوزها فقط احنا مش منتظرين منه حاجه عادي يعني زيه زي ناس كتير بتبقي حاجه ولا بيفكر في حد حواليه غير نفسه بس خد بالك بقي ولا بيقي ليه قيمه من غير ناسه.فهمت ياباشا انا زعلان ليه لان فيه ناس يستحقوا اعلي مني كمان بس اتظلموا في التصحيح ..وبعدين يا معلم مفيش حاجه اسمها عقدة نقص عند طالب ثانويه وان كان فيه يبقي سببها الحكومه واللي عملته .مش هيا برده اللي خلت الكليه الاولي واللي ليها مستقبل في مصر اما الكليات التانيه مصيرها معروف.ياراجل دا لو التنسيق بتاع الطب 90% وعلوم اعلي منها كانت الثانويه كلها هتعوز علوم.واسف لاي حد يضايق مني بس انا مقصدش ازعل حد مني بس الرد بتاعك ضايقني.

انا على فكرة مش زى ما انت قولت و مش عشان ربنا كرمنى و الحمد لله بقول مش مهم الباقى بس لاحظ انى رياضة و انت علوم يعنى عندك بدل الكلية اتنين فبدل ما تحمد ربنا ع النعمة اللى انت فيها تقعد تقول مش هلحق غير تجارة و الكلام ده و انت عارف انه غلط اصلا و بعدين الناس اللى اتظلمو فى التصحيح ده قدرهم و انت احمد ربنا ان ده محصلش معاك و على فكرة فى كمان ناس ممكن تكون عارفة الحاجة و تكتبها غلط و يكونوا شاطرين فالموضوع ده مسألة توفيق من عند ربنا مش اكتر
و على فكرة انا مردتش الرد ده الا لما اتغظت من ردك و انت عمال تقول مش هلحق حاجة لأ هتلحق حاجة كويسة ان شاء الله و لازم تكون عارف ان مجموعك ده نعمة كبيرة

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abraham (المشاركة 6247537)
وبعدين انا الحمد لله 98% يعني مش محتاج ازعل نفسي .لكن المهزله بتاعت الغش واللي حصل هو دا اللي يخلي الواحد كده.

على فكرة 99% من اللى كانو بيغشوا مش هتلاقى مجاميعهم عالية اوى
يعنى ممكن تلاقى طالب يستاهل 70% جاب 88 او طالب يستاهل 90 جاب 95 بس مش هتلاقى حد بيجيب فوق ال95 الا و هو بجد كان بيذاكر الا فى حالات نادرة جدا
بس اللى اتظلم الطالب اللى جاب بمجهوده 88 او 90 و اتساوى بعيل صايع فى المجموع

ahmad khalid 22-07-2015 04:18 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة coody (المشاركة 6248081)
والله يا شباب أنا مكنتش أزهري أصلاً :d

أول حاجة عرفتها في العقيدة كانت لما قررت أتعلمها لوحدي زي ما قلتلك من سنتين بالضبط (إعدادي هندسة)

وكذلك الفقه مبدأتش فيه غير في أجازة أولى ، تأخرت ، لكن فرقت معايا كتير بعد كده :)

ده مش حكر على أزاهرة ، والحاجات اللي جبتها هي بسيطة جداً ويفهمها أي حد بإذن الله :)

شكرا ع النصايح دى :022yb4::022yb4:
ان شاء الله ربنا يجعله فى ميزان حسناتك

abraham 22-07-2015 06:49 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmad khalid (المشاركة 6248463)
انا على فكرة مش زى ما انت قولت و مش عشان ربنا كرمنى و الحمد لله بقول مش مهم الباقى بس لاحظ انى رياضة و انت علوم يعنى عندك بدل الكلية اتنين فبدل ما تحمد ربنا ع النعمة اللى انت فيها تقعد تقول مش هلحق غير تجارة و الكلام ده و انت عارف انه غلط اصلا و بعدين الناس اللى اتظلمو فى التصحيح ده قدرهم و انت احمد ربنا ان ده محصلش معاك و على فكرة فى كمان ناس ممكن تكون عارفة الحاجة و تكتبها غلط و يكونوا شاطرين فالموضوع ده مسألة توفيق من عند ربنا مش اكتر
و على فكرة انا مردتش الرد ده الا لما اتغظت من ردك و انت عمال تقول مش هلحق حاجة لأ هتلحق حاجة كويسة ان شاء الله و لازم تكون عارف ان مجموعك ده نعمة كبيرة

يعنى ممكن تلاقى طالب يستاهل 70% جاب 88 او طالب يستاهل 90 جاب 95 بس مش هتلاقى حد بيجيب فوق ال95 الا و هو بجد كان بيذاكر الا فى حالات نادرة جدا

انت كده فهمتني .هو دا اللي انا عايز اوصله ياخونا مش اكتر .بس فيه حته بقي يا معلم .اولا الحمد لله ع كل شيء.لو مكنش فيه غش بطريقة السنادي مكنتش النسبه هتبقي كده ....كان اللي جايب 96% ع الاقل هيلحق صيدله .لكن الناس اللي جابت 96% ضاع بسبب الصايع اللي غش وادمر بسببه .وقعد ف الشارع بسببه .هتقول قعد ف الشارع؟ اه هيقعد ف الشارع . وع العموم يا يا باشا اسف لو زعلتك بكلامي .كل الحكايه ان ناس كتيره من صحابي محققوش حلمهم والواحد بيفتكر ايام مكنا بنشجع بعض .واخرتها كده بس ف الاخر زي ما قولت انت دا قدر.والحمد لله

coody 22-07-2015 07:08 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed-khalaf (المشاركة 6248069)
فعلا عندك حق والله:friendsxs3::friendsxs3: ناس كتير قلتلي نفس الكلام ده .. فعلا دي افضل نصيحه جزاك الله خيرا -- بس ممكن تجيبلي الروابط بتاعت الفديوهات اللي قلت عليها معلش --- وكمان كتاب عقيدة المؤمن ده كان عندي :)

شرح الواسطية : https://www.youtube.com/watch?v=jFR9...43DBB8DCCF9182

شرح التوحيد : https://www.youtube.com/watch?v=u-YW...5E48EF4D3D75FF

شرح الفقه الميسر : https://www.youtube.com/watch?v=gc_W...LSZJhcZotE_Vdx

عقيدة المؤمن : https://archive.org/download/WAQ6410/6410.pdf

الله يوفقكم يارب :)

عبد المقصود مصطفى 22-07-2015 08:05 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abraham (المشاركة 6248576)
انت كده فهمتني .هو دا اللي انا عايز اوصله ياخونا مش اكتر .بس فيه حته بقي يا معلم .اولا الحمد لله ع كل شيء.لو مكنش فيه غش بطريقة السنادي مكنتش النسبه هتبقي كده ....كان اللي جايب 96% ع الاقل هيلحق صيدله .لكن الناس اللي جابت 96% ضاع بسبب الصايع اللي غش وادمر بسببه .وقعد ف الشارع بسببه .هتقول قعد ف الشارع؟ اه هيقعد ف الشارع . وع العموم يا يا باشا اسف لو زعلتك بكلامي .كل الحكايه ان ناس كتيره من صحابي محققوش حلمهم والواحد بيفتكر ايام مكنا بنشجع بعض .واخرتها كده بس ف الاخر زي ما قولت انت دا قدر.والحمد لله

بحييك على الكلام دا دا فى ناس بص خالص يعنى فى الشارع طول السنة وجابوا 95.6 وفى ناس مستواها عادى يعنى مش اوى وجابوا 98.6 دا هزار اللى بيحصل دا ههه الواحد بعد كدا بقا ميثقش فى حاجة

*Sara Ahmed* 22-07-2015 09:25 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmad khalid (المشاركة 6248463)

احنا عندنا ولد فى العام كان مأجر محل وكان بيحشش هو واصحابة للفجر طول السنة
وجاب 98 وفكه وفى نماذج غير كده كتير لطلبة مستواهم متوسط وجابو اعلى من 97
المجاميع دى فى بلدى وعارفه الناس دول شخصيا
فى حين ان اوائل الدفعة نازلين عن ال 90 بسبب ظلم فى التصحيح
او جايبين مجموع عالى بس اقل من 98 وطبعا لتنسيق مش هيكون فى صالحهم
بسبب الغش .. السنة دى طب هتتملى بناس مش أهل ليها
وده هيأثر أكتر ع السنة الجاية لان اغلبهم هيدبلر
فهيشغلوا اعداد كبيرة من الكليات والتنسيق هيرتفع اكتر
وطبعا مش كل ال جايبين مجاميع عالية كانوا بيغشوا بس كتير منهم كدا
يالا كله حاجة بايظة ... حبيبتى يا أمى

optimistic girl 22-07-2015 09:48 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة *Sara Ahmed* (المشاركة 6248718)

عندك حق منهم لله
والله العظيم مفيش حاجه بتمشي بالغش
يبقو يورونا اعداد المدبلرين في كليات الطب في نهايه السنه
والله يمكن يبردوا نار ناس كتييره:angry2::angry2:

mohamed-khalaf 22-07-2015 09:51 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة *Sara Ahmed* (المشاركة 6248718)

طب انتي بتقولي كدا ---- طب انا واحد صاحبي في عام برضه اقسملي يمين انه في لجنة الكيميا كان كل طالب قدامه مذكرة :o هيه كلها هايصة فعلا ---- بس احنا ازهرية ملناش دعوة بالكلام ده :d

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 01:29 AM.