بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   اجتماعيات طالب (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=112)
-   -   كفاية كسل يا دفعة ثانوية عامة 2015 (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=603942)

نور القمر الخافت 21-06-2014 09:22 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Sondos Labib (المشاركة 5907418)
انا عن نفسى بدات الحمد لله راجعت اول ربع حزب فى سورة النحل وحفظته كويس يعنى لحد الايه 29 الحمد لله ..وراجعت اول وحده نحو مقررة علينا وحليت حبه عليها..وحفظت اول اربع صفحات احياء فى باب الدعامه والحركه ........يلا باركولى وشجعونى انى اكمل.اه نصايحى ليكو..انا الحمد لله حافظه القران كله وحبه اساعدكو فى حفظ السورة......لما تحفظو جزء منها مش تركنوه لالالالالالالا صلو بيه ..مش هتنسوه نهائى صدقونى......وحفظ وانت عندك تهيئه واتكونو متوضيين قبلها وياريت تحفظ بعد اى صلاهلان دة بيساعد ان يكون ذهنك صافىواحلى وقت للحفظ اكيد بعد الفجر.......اه وتخيل نفك فى الكليه وقالولك صلى بينا امام اكيد مش هتصلى بسور صغيرة ساعتها هتفتكر كلمتى وهتصلى بسورة النحل ..يعنى هتكتسب احترام الناس كمان اه لو حد عنده مشاكل فى الحفظ يقولى وانا عندى استعداد اساعده

:d انتى شجعتينى جداااااا بجد انا فعلا بدأت فيها خلصت 3 صفحات تقريبا والنحو كمان برجع على اللى فات وان شاء الله اخلص جزء كبير فيه قريب :) وكمان بدأت الانجلش كلمات الترجمة والقصة كمان :d والفيلم شكله حلو هتفرج عليه بردو تسلم ايدك :) انا بقى يا ستى منار من القاااهرة وعلى فكرة انا بحب ميت غمر جداا عشان قرايبى هناااك :022yb4:

أمــلــي فــ ربنـــا كبيــــر 21-06-2014 09:24 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sondos labib (المشاركة 5907418)
انا عن نفسى بدات الحمد لله راجعت اول ربع حزب فى سورة النحل وحفظته كويس يعنى لحد الايه 29 الحمد لله ..وراجعت اول وحده نحو مقررة علينا وحليت حبه عليها..وحفظت اول اربع صفحات احياء فى باب الدعامه والحركه ........يلا باركولى وشجعونى انى اكمل.اه نصايحى ليكو..انا الحمد لله حافظه القران كله وحبه اساعدكو فى حفظ السورة......لما تحفظو جزء منها مش تركنوه لالالالالالالا صلو بيه ..مش هتنسوه نهائى صدقونى......وحفظ وانت عندك تهيئه واتكونو متوضيين قبلها وياريت تحفظ بعد اى صلاهلان دة بيساعد ان يكون ذهنك صافىواحلى وقت للحفظ اكيد بعد الفجر.......اه وتخيل نفك فى الكليه وقالولك صلى بينا امام اكيد مش هتصلى بسور صغيرة ساعتها هتفتكر كلمتى وهتصلى بسورة النحل ..يعنى هتكتسب احترام الناس كمان اه لو حد عنده مشاكل فى الحفظ يقولى وانا عندى استعداد اساعده

ما شاء الله عليكي بجد شجعتيني اهو كدا الاجتهاد برافو عليكي

أمــلــي فــ ربنـــا كبيــــر 21-06-2014 09:27 PM

انا حفظت كتير انجليزي وتراجم النهارده وبراجع قصه عربي الايام وبتاعت الانجليزي كمان وحفظت اول 20 ايه لاني مكنتش حفظاهم
انا اسماء من المنصورة

Physician future 21-06-2014 09:47 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نور القمر الخافت (المشاركة 5907462)
:d انتى شجعتينى جداااااا بجد انا فعلا بدأت فيها خلصت 3 صفحات تقريبا والنحو كمان برجع على اللى فات وان شاء الله اخلص جزء كبير فيه قريب :) وكمان بدأت الانجلش كلمات الترجمة والقصة كمان :d والفيلم شكله حلو هتفرج عليه بردو تسلم ايدك :) انا بقى يا ستى منار من القاااهرة وعلى فكرة انا بحب ميت غمر جداا عشان قرايبى هناااك :022yb4:

واهل ميت غمر كمان بيحبوكى.............ربنا يوفقك يا رب ايوه كده استمرى وحاولى تزودى اكتر ومين عارف ممكن اشوفك فى يوم من الايام

Physician future 21-06-2014 09:48 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lonely girl_a (المشاركة 5907469)
انا حفظت كتير انجليزي وتراجم النهارده وبراجع قصه عربي الايام وبتاعت الانجليزي كمان وحفظت اول 20 ايه لاني مكنتش حفظاهم
انا اسماء من المنصورة

ايوه كده براافووووووووووووو كملى كمان وانا يا ستى هقلدك وبكرة ان شاء الله هحفظ تراجم

Physician future 21-06-2014 09:49 PM

انا حاليا بتفرج على الفيلم حد باه يجيب لى لب

أمــلــي فــ ربنـــا كبيــــر 21-06-2014 09:56 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sondos labib (المشاركة 5907504)

هههههههههههههههه هو حلو بس فيه اختلاف ان سجين زنديا رودولف الخامس مسرف ف الاكل ف قصتنا و في الفيلم مسرف ف الخمور

نور القمر الخافت 21-06-2014 10:00 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Sondos Labib (المشاركة 5907498)
واهل ميت غمر كمان بيحبوكى.............ربنا يوفقك يا رب ايوه كده استمرى وحاولى تزودى اكتر ومين عارف ممكن اشوفك فى يوم من الايام

ربنا يخليكى :d ويوفقنا كلنا ان شاء الله و بالجد والاجتهاد نصل :d

نور القمر الخافت 21-06-2014 10:05 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Sondos Labib (المشاركة 5907504)

هههههههههههههههههه كان نفسى اتفرج عليه بردو بس للاسف الصوت بايظ ومهم جدااااااااااااا الانجلش المسموع :d

أمــلــي فــ ربنـــا كبيــــر 21-06-2014 10:09 PM

بنات انا سمعت ان منهج الاحياء قصير اوي مش مستاهل نبدأه في الاجازه

alshymaa hafez 21-06-2014 10:14 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sondos labib (المشاركة 5907499)
ايوه كده براافووووووووووووو كملى كمان وانا يا ستى هقلدك وبكرة ان شاء الله هحفظ تراجم

بعد اذنك يا سندس
انتى جبتى منهج الاحياء منين انا دايخه عليه على النت لانى معنديش كتب لسه بس مش لاقيه غير شرح لاما منهج السعودية :(

نور القمر الخافت 21-06-2014 10:15 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lonely girl_a (المشاركة 5907529)
بنات انا سمعت ان منهج الاحياء قصير اوي مش مستاهل نبدأه في الاجازه

هوا كحجم صغير بس محتااج وقت للاستيعاب بقى خصوصا اجزاء الوراثة ده على حد ما سمعت بردو :)

Physician future 21-06-2014 10:17 PM

انا عندى كتاب قديم كان بتاع اتى بذاكر منه بس لو عايزة فيديو هات ادخلى على الموقع دة
http://www.nafham.com/egypt/%D8%A7%D...A7%D9%84-11214

أمــلــي فــ ربنـــا كبيــــر 21-06-2014 10:17 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نور القمر الخافت (المشاركة 5907538)
هوا كحجم صغير بس محتااج وقت للاستيعاب بقى خصوصا اجزاء الوراثة ده على حد ما سمعت بردو :)

اها بس انا كمان زي الشيماء لسه مش عندي كتب فيزيا و كيمياء واحياء :(

Physician future 21-06-2014 10:18 PM

انا بتسلى فيه عشان لما اخده يكون سهل عليا عشان افضى اذاكر فيزيا

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 12:16 PM.