بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   القسم العلمى و الصحى (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=567)
-   -   ضع حلمك او رؤيتك وباذن الله ستجد تأويله هنا (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=355267)

aleman 30-06-2013 11:04 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة (مشتاق للجنه) (المشاركة 5363705)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أسئل الله أن تكون أمورك بألف خير

بارك الله في أختنا aleman على كل ما تبذله

أرجو منك تفسير الحلم حفظك الله وهو حلم غريب جدا

جئت إلى غرفة أبي وقبلت يده وقام بالدعاء علي قائلا الله ياخذك

فبكيت حزنا وخرجت من المنزل وأنا أركض في الشارع ودموعي على خداي

وأنا أركض أرى لوحة مكتوب عليها سوريا أي أني وصلت من المدينة ركضا إلى سوريا

وأنا أبكي رايت في نفس الوقت بالطريق سيارة جيمس يسوقها أخي وبجانبه أمي

وفورا حل الليل أجد نفسي أجمع بعض الحجاره أي الصخور وجائني شخص لا أعرفه وهو كما

أذكر طويل وضخم الجثه قال لي أريد هذه الصخرة لأبنائي وزوجته فحزنت لأمره وأعطيته الصخره

أعطيتها في يده ....

مديت يدي عند قدمي لأخذ صخرة لي وعلى الفور من الخلف

أنهال علي بصخرة خلف رأسي التي أعطيتها له ضربني من الخلف غدرا

أثناء إلتقاطي للصخره عند قدمي

وشعرت بشيئ ينزل من راسي على عيني لدرجة لا أستطيع الرؤية بوضوح

من شدة الضربه وحاولت أن أهرب إلى المخيم الذي فيه أخي وأمي

وأنهال علي بالضربة الثانيه

إنتهى

وكل عام وأنتم بألف خير والله يبلغنا شهر رمضان

محدثكم من المدينة المنورة

التفسير العلمى:
الصخرة
http://www.mktbtk.com/img/icon3.gif هي في المنام النساء الصابرات، وتدل على الحزم والثبات وطول العمر. وربما دلت على النسيان، لقوله تعالى: " إذ أوينا إلى الصخرة فإني نسيت الحوت ". وتدل على القحة والفجور. وربما دل الصخر على من يسمى به من آدمي، وكثرة الصخر في البلد رخص إذا عكست لفظه، فإن دل الصخر على المنصب كان طويل المدة، وإن دل على الزوجة كانت صبورة قانعة. وربما دل الصخر على ما يعمل منه كالأصنام، والصخور عند الجبال رجال لهم منازل وهم قساة القلوب، وإذا كان الجبل ملكاً فالصخور حوله، وكذلك الأشجار قواد ذلك الملك، وتدل الصخور على أهل القسوة والغفلة والجهالة.
وكل عام وانتم بخير

(مشتاق للجنه) 30-06-2013 11:14 PM

جزاك الله خير أختي الكريمه aleman أشكرك على سرعة ردك

بداية الحلم لم يتم تفسيره

ahmed ali12345 30-06-2013 11:20 PM

انا بحلم احلام عادية بس بقوم فى نص الليل ببقى مخنوق اوووى وحاسس ان فيه حد بخنق فيا.وببقى عايز اموت اى حد قدامى (احساس حقيقى ) علشان كده بطلع الشارع بدال ما ارتكب جريمة.
ده سببه ايه ده ودى اول مرة تحصلى لانى كان مستحيل حد يعرف يصحينى مدام انا نايم.دلوقتى بصحا لوحدى لو نمت ساعة واحده حتى

aleman 30-06-2013 11:50 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة (مشتاق للجنه) (المشاركة 5363744)
جزاك الله خير أختي الكريمه aleman أشكرك على سرعة ردك

بداية الحلم لم يتم تفسيره

اخى الفاضل:
بعض الاحلام لا افسرها لان ممكن (احتمال) يبقى التفسير مش كويس لذا بفضل انى مش افسر وانما اذكر التفسير العام فقط
فلاتقلق باذن الله خير
اهم حاجة المداومة على طاعة الوالدين والمحافظة عليها

aleman 30-06-2013 11:53 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed ali12345 (المشاركة 5363751)
انا بحلم احلام عادية بس بقوم فى نص الليل ببقى مخنوق اوووى وحاسس ان فيه حد بخنق فيا.وببقى عايز اموت اى حد قدامى (احساس حقيقى ) علشان كده بطلع الشارع بدال ما ارتكب جريمة.
ده سببه ايه ده ودى اول مرة تحصلى لانى كان مستحيل حد يعرف يصحينى مدام انا نايم.دلوقتى بصحا لوحدى لو نمت ساعة واحده حتى

تفسيرى المتواضع والله اعلم:
لاتقلق
ده قلق امتحانات حتى لو مش باين عليك خالص
عقلك الباطن بيخزن القلق ده
والله اعلم

rania ezzat 01-07-2013 11:55 AM

انا اولا عضوة في جمعية خيرية لرعاية الارامل والايتام وحلمت اني انا وعضوة اخرى قاعدين في الجمعية وبنبكي بكاء شديد واحنا قاعدين في الجمعية وانا عرضت على رئيسة الجمعية اننا نعمل قسم في الجمعية لتحفيظ القراءن الكريم على ان تقوم السكرتيرة وهى حافظة للقراءن بتحفيظ من يرغب في الحفظ في القسم الموجود بالجمعية

ما هو تفسير حلمي جزاكم الله كل خير

rania ezzat 01-07-2013 01:55 PM

الله يبارك لكم بدي تفسير للحلم

yshai 01-07-2013 07:18 PM

اريد تفسير الحلم جزاكم الله الف خير

عندي اخت تبلغ من العمر اربعين سنة متزوجه وعندها اولاد والحمد لله
ذات ليلة رائت في منامة جنية ذات منظر مفجع جدا(اعين حمرا وشكل مخوف) تكلمها من نافذة الغرفة وتتوعدها بالمتاعب وذلك بسبب انها خربت منزلها واضاعة اولادة وتشير الى جهه في البيت وللعلم ان هذه الجهه التي اشارة اليها يقوم زوج اختي في هذا الوقت بتعديلات وتخريب لبعض الجدران وتجديدها
ارجو من اخواني تفسير هذا الحلم وتوضيح ماذا عليها ان تعمل
جزاكم الله الف خير
وشكرا لكم مقدما

suzan sa 01-07-2013 10:50 PM

انا أنثى ما زلتُ أنسةْ
حلمتْ أنَّ صديقاً لي أخبرنيْ أنه تزوجْ وكأن بيني وبينه في الحلم شيئاً ماّ
فشعرتُ بخيانته ليْ أنه تزوج غيريْ وشعرتُ بالضيقْ

أرجو التفسيرْ
وجزاكم الله خيراً

suzan sa 01-07-2013 10:53 PM

والدتي تحلم دائماً بأنه هُناك شخصاً ما يخيفها في الحلم
وهو مجهول لا تراه ولكن تسمع صوته الذي يخيفهاّ
ويمنعها من الوصول لأبيْ
وعندما تريد ان تنادي على أبي فصوتها مكتوم لا يظهر

أرجو التفسير

rania ezzat 02-07-2013 07:40 AM

لو سمحتوا بدي تفسير حلمي الله يبارك لكم

aleman 02-07-2013 11:00 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rania ezzat (المشاركة 5364204)
انا اولا عضوة في جمعية خيرية لرعاية الارامل والايتام وحلمت اني انا وعضوة اخرى قاعدين في الجمعية وبنبكي بكاء شديد واحنا قاعدين في الجمعية وانا عرضت على رئيسة الجمعية اننا نعمل قسم في الجمعية لتحفيظ القراءن الكريم على ان تقوم السكرتيرة وهى حافظة للقراءن بتحفيظ من يرغب في الحفظ في القسم الموجود بالجمعية

ما هو تفسير حلمي جزاكم الله كل خير

طبعا جزاك الله كل خير على الخير بالعمل التطوعى ده اللى بيعود بالفائدة على الجميع
يمكن يكون لعقلك الباطن دور فى حلمك ده نتيجة لعملك وانشغالك بالجمعية
او ان ربنا فعلا رايد لكى تفتحى الموضوع ه بالحقيقة بالجمعية اللى انتى فيها
والله اعلم

aleman 02-07-2013 11:07 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yshai (المشاركة 5364763)
ذات ليلة رائت في منامة جنية ذات منظر مفجع جدا(اعين حمرا وشكل مخوف) تكلمها من نافذة الغرفة وتتوعدها بالمتاعب وذلك بسبب انها خربت منزلها واضاعة اولادة وتشير الى جهه في البيت وللعلم ان هذه الجهه التي اشارة اليها يقوم زوج اختي في هذا الوقت بتعديلات وتخريب لبعض الجدران وتجديدها
جزاكم الله الف خير
وشكرا لكم مقدما

التفسير العلمى:
الجن
http://www.mktbtk.com/img/icon3.gif هم في المنام أصحاب الاحتيال لأمور الدنيا إلا أن يكون المرئي من الجن حكيماً.

http://www.mktbtk.com/img/icon3.gif ومن رأى: الجن يقفون قرب بيته دل ذلك على خسران أو أن عليه نذرا قد وجب عليه.
http://www.mktbtk.com/img/icon3.gif ومن رأى:
الجن يدخلون بيته يعملون فيه شيئاً فذلك دليل على أن الأعداء يدخلون بيته، واللصوص يضرونه.
http://www.mktbtk.com/img/icon3.gifhttp://www.mktbtk.com/img/icon3.gif. وربما دلت رؤية الجن على الأسفار في البر والبحر، والخطف والسرقة، والزنا وشرب الخمر، ومواضع البدعة والكنائس والحانات والغناء والمزمار، وتدل رؤيتهم على أرباب الشعوذة والخيال، والتفرق بين المسلمين والكافرين، وأمرهم ونهيهم وفعلهم، فمن أمر منهم بمعروف أو نهى عن منكر أو أخبر بخبر من أخبار المسلمين.
.
وربما دلت رؤية الجن على النار المحرقة، أو على ما يعمل بالنار من الأواني الزجاجية، أو على ظهور الهوام كالثعبان والحية والعقرب وما يتأذى الآدمي منه.

لاتقلق اختك باذن الله
ماعليها فعله هو ان تنام على وضوء
وتصلى ركعتين قبل ماتنام
ولاتقلق

aleman 02-07-2013 11:09 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة suzan sa (المشاركة 5364929)
انا أنثى ما زلتُ أنسةْ
حلمتْ أنَّ صديقاً لي أخبرنيْ أنه تزوجْ وكأن بيني وبينه في الحلم شيئاً ماّ
فشعرتُ بخيانته ليْ أنه تزوج غيريْ وشعرتُ بالضيقْ

أرجو التفسيرْ
وجزاكم الله خيراً

هبعتلك التفسير علخاص يا سوزان باذن الله

aleman 02-07-2013 11:10 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة suzan sa (المشاركة 5364933)
والدتي تحلم دائماً بأنه هُناك شخصاً ما يخيفها في الحلم
وهو مجهول لا تراه ولكن تسمع صوته الذي يخيفهاّ
ويمنعها من الوصول لأبيْ
وعندما تريد ان تنادي على أبي فصوتها مكتوم لا يظهر

أرجو التفسير

والدتك تعز ابيكى لكنها تهابه بالواقع
والله اعلم

rania ezzat 03-07-2013 09:51 AM

انا وابن خالي كنا بنحب بعض ومحصلش نصيب للزواج وهو دايما بيجي ليا في احلامي بالرغم اني نسيته خالص وانا حاليا متزوجة وعندي ولد وهو متزوج واامبارح حلمت اني روحت عندة في الصيدليه على الرغم انه ليس صيدلي اصلا ولقيت شاب هناك في الصيدليه وابن خالي مش موجود وهذا الشاب كلمه في التليفون وقاله تعالى ابن عتك هنا وعايزة تشوفك وهو مجاش وانا فضلت استنى فيه وهو مجاش وفي الاخر شوفته بهيئة تانيه خالص غير هيئته ( لقيته ناصح جدا عن ما كان زمان ووجهه متغير للاسوء لانه في الاصل شكله حلو بس لقيته ناصح جدا في الجسم ووجهه متغير وسمين جدا

ما تفسير حلمي جزاكم الله كل خير

aleman 03-07-2013 02:31 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rania ezzat (المشاركة 5366167)
انا وابن خالي كنا بنحب بعض ومحصلش نصيب للزواج وهو دايما بيجي ليا في احلامي بالرغم اني نسيته خالص وانا حاليا متزوجة وعندي ولد وهو متزوج واامبارح حلمت اني روحت عندة في الصيدليه على الرغم انه ليس صيدلي اصلا ولقيت شاب هناك في الصيدليه وابن خالي مش موجود وهذا الشاب كلمه في التليفون وقاله تعالى ابن عتك هنا وعايزة تشوفك وهو مجاش وانا فضلت استنى فيه وهو مجاش وفي الاخر شوفته بهيئة تانيه خالص غير هيئته ( لقيته ناصح جدا عن ما كان زمان ووجهه متغير للاسوء لانه في الاصل شكله حلو بس لقيته ناصح جدا في الجسم ووجهه متغير وسمين جدا

ما تفسير حلمي جزاكم الله كل خير

الرد برسالة على الخاص اختى الفاضلة

Mero Ossama 04-07-2013 04:12 AM

انا حلمت حلم لا اتذكره لكن سمعت فيه اذان و كان اذان الفجر لكن لم اسمعه كله بل سمعت جزء صغير جداً منه
ما تفسير سماع اذان الفجر في المنام ؟
و قد حلمت ايضاً بفانوس و كان ينير اخضر اريد التفسير

aleman 04-07-2013 07:04 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mero Ossama (المشاركة 5367055)
انا حلمت حلم لا اتذكره لكن سمعت فيه اذان و كان اذان الفجر لكن لم اسمعه كله بل سمعت جزء صغير جداً منه
ما تفسير سماع اذان الفجر في المنام ؟
و قد حلمت ايضاً بفانوس و كان ينير اخضر اريد التفسير

التفسير العلمى:
الأذان
http://www.mktbtk.com/img/icon3.gif الأذان في المنام يدل على الحج إذا كان الأذان في أشهر الحج. وربما دل على النميمة بما يثير الحركة والانتقال والاستعداد للحرب. وربما دل على السرقة أو علو الدرجة والمنصب الجليل والرفعة والكلمة المسموعة، والزوجة للأعزب. وربما دل على الأخبار الصحيحة، وإن أذن إلى غير القبلة أو أذن بغير العربية أو كان مع ذلك أسود الوجه، ربما أخبرنا بالكذب والنميمة. وربما دل ذلك على الباع والخوارج في ذلك البلد، والمؤذن هو الداعي إلى الخير، والسمسار أو عاقد الزيجات أو رسول الملك أو حاجبه، أو المنادي في الجيش، وإن أذنت المرأة في المنام في مئذنة الجامع ظهرت في البلد بدعة عظيمة، وإن أذن الصبيان الصغار استولى الجاهلون على الملك، خاصة إذا كان الأذان في غير وقته.

لاتقلقى خير باذن الله
لاتغفلى صلاة الفجر
والله اعلم

Mero Ossama 04-07-2013 01:48 PM

الفانوس ؟! الفانوس الذي ينير باللون الاخضر

نزيهة على 05-07-2013 04:43 PM

انا حلمت انى حامل فى الشهر التاسع وهولد وظهرت علامة الولادة وهى نزول الدم لكن انا مشفتش الدم فى الحلم وروحت للدكتورة علشان اولد واخدت معايا فلوس على اد المواصلات بس وقالت لى روحى المستشفى لسه بدرى هتولدى بعد 3ايام رحت الشغل وقبضت مرتبى ومديرة شئون العاملين قالت لى انها ولدت بعد 3 ايام واخدت معايا 20 على قد الموصلات بتعتى وجه معايا 3 من زميلى فى المدرسة 2منهم مسيحيين ولما لقتهم قولت هرجع المدرسة اجيب فلوس تانى وهما رفضوا لانى كنت بمشى بصعوبة وكل اللى يقابلنى يقولى ان هو ولد فى 3 ايام وانا كنت خايفة قوى ومشيت معاهم وبعدين لقتنى في البيت وماما كل شويه تسالنى المية اللى حولين الجنين بتنزل مع الدم وانا اقول
ايه تفسيره وسر الرقم 3

sindrella_2000 07-07-2013 07:50 AM

أنا ف ثانويه عامه أدبي حلمت أني عندي أمتحان رياضه كأني متلغبطه ومش عرفه أحل كويس رغم أني ف المنام بحل بس مش اللي هو ولقتني بشوف الساعه لقتها تسعه إلا خمس فطلعت ألبس(لأن عندنا سلم داخلي ف البيت)فطلعت ألبس بسرعه علشان ألحق إمتحاني وكنت متلغبطه وأنا بلبس وصحت علي كده فما تفسير هذا

yshai 07-07-2013 04:00 PM

الله يحفظكم اريد تفسير الحلم الذي وضعته يوم 1/7/2013

samaesam 08-07-2013 06:05 AM

الله

عندى حلم غريب حلمت انى انا وصحابى كل واحدة تتباها بابوها وانا استخفر الله كان ابويا الله وكان بيحصلى حاجات غريبة مثل الطيران والوجود فى كزا مكان فى نفس الوقت بامر من الله اريد تفسير سريع للحلم بليز مع العلم انى مسلمة هل بعد هذا الحلم اصبح كافرة يا ريت الرد بسرعة

aleman 08-07-2013 06:59 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نزيهة على (المشاركة 5368431)
انا حلمت انى حامل فى الشهر التاسع وهولد وظهرت علامة الولادة وهى نزول الدم لكن انا مشفتش الدم فى الحلم وروحت للدكتورة علشان اولد واخدت معايا فلوس على اد المواصلات بس وقالت لى روحى المستشفى لسه بدرى هتولدى بعد 3ايام رحت الشغل وقبضت مرتبى ومديرة شئون العاملين قالت لى انها ولدت بعد 3 ايام واخدت معايا 20 على قد الموصلات بتعتى وجه معايا 3 من زميلى فى المدرسة 2منهم مسيحيين ولما لقتهم قولت هرجع المدرسة اجيب فلوس تانى وهما رفضوا لانى كنت بمشى بصعوبة وكل اللى يقابلنى يقولى ان هو ولد فى 3 ايام وانا كنت خايفة قوى ومشيت معاهم وبعدين لقتنى في البيت وماما كل شويه تسالنى المية اللى حولين الجنين بتنزل مع الدم وانا اقول
ايه تفسيره وسر الرقم 3

التفسير العلمى:
حمل المرأة
http://www.mktbtk.com/img/icon3.gif يدل حبل المرأة في المنام على إنها تواظب على أمرها، وتنال منه مالاً وزيادة نامية، وثناء حسناً.

والمرأة الخالية من الزوج، وكذلك البكر إذا رأتا كأنهما حبلتا فإنهما تتزوجان.

لاتقلقى خير
فالرقم ثلاثة رقم فردى محبب
فنحن نتوضأ ثلاث مرات
والله اعلم

aleman 08-07-2013 07:02 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sindrella_2000 (المشاركة 5369920)
أنا ف ثانويه عامه أدبي حلمت أني عندي أمتحان رياضه كأني متلغبطه ومش عرفه أحل كويس رغم أني ف المنام بحل بس مش اللي هو ولقتني بشوف الساعه لقتها تسعه إلا خمس فطلعت ألبس(لأن عندنا سلم داخلي ف البيت)فطلعت ألبس بسرعه علشان ألحق إمتحاني وكنت متلغبطه وأنا بلبس وصحت علي كده فما تفسير هذا

لاتقلقى
ده ناتج عن العقل الباطن وانتظارك للامتحانات وقلقك من النتيجة
والله اعلم
بالتوفيق والتفوق باذن الله

aleman 08-07-2013 07:08 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samaesam (المشاركة 5370876)
عندى حلم غريب حلمت انى انا وصحابى كل واحدة تتباها بابوها وانا استخفر الله كان ابويا الله وكان بيحصلى حاجات غريبة مثل الطيران والوجود فى كزا مكان فى نفس الوقت بامر من الله اريد تفسير سريع للحلم بليز مع العلم انى مسلمة هل بعد هذا الحلم اصبح كافرة يا ريت الرد بسرعة

لا ياحبيبتى طبعا
بالعكس يمكن الحلم ده هداية اكثر لكى
والله اعلم

aleman 08-07-2013 07:13 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yshai (المشاركة 5364763)
جزاكم الله الف خير
وشكرا لكم مقدما

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yshai (المشاركة 5370189)
الله يحفظكم اريد تفسير الحلم الذي وضعته يوم 1/7/2013

[QUOTE=aleman;5365276]التفسير العلمى:
الجن
http://www.mktbtk.com/img/icon3.gif هم في المنام أصحاب الاحتيال لأمور الدنيا إلا أن يكون المرئي من الجن حكيماً.
http://www.mktbtk.com/img/icon3.gif ومن رأى: الجن يقفون قرب بيته دل ذلك على خسران أو أن عليه نذرا قد وجب عليه.
http://www.mktbtk.com/img/icon3.gif ومن رأى: الجن يدخلون بيته يعملون فيه شيئاً فذلك دليل على أن الأعداء يدخلون بيته، واللصوص يضرونه.
http://www.mktbtk.com/img/icon3.gifhttp://www.mktbtk.com/img/icon3.gif. وربما دلت رؤية الجن على الأسفار في البر والبحر، والخطف والسرقة، والزنا وشرب الخمر، ومواضع البدعة والكنائس والحانات والغناء والمزمار، وتدل رؤيتهم على أرباب الشعوذة والخيال، والتفرق بين المسلمين والكافرين، وأمرهم ونهيهم وفعلهم، فمن أمر منهم بمعروف أو نهى عن منكر أو أخبر بخبر من أخبار المسلمين..
وربما دلت رؤية الجن على النار المحرقة، أو على ما يعمل بالنار من الأواني الزجاجية، أو على ظهور الهوام كالثعبان والحية والعقرب وما يتأذى الآدمي منه.

لاتقلق اختك باذن الله
ماعليها فعله هو ان تنام على وضوء
وتصلى ركعتين قبل ماتنام
ولاتقلق

Mero Ossama 08-07-2013 02:26 PM

ارجو تفسير رؤية فانوس في الحلم و شكراً :028ja7:

nada.dolly 08-07-2013 08:51 PM

ابى حلم بجدته الله يرحمها و هى عاملة زى وليمة و بتوزع اكل و هو كان موجود و مامته اللى هى جدتى و معاهم عمى الله يرحمه ؟! يا ترى ايه التفسير

انا سها 08-07-2013 09:51 PM

حلمت ان امي جات ومعاها عيش فينو كتير شكله طازه عماله اسالها ليه كل العيش ده
قالتلي ده عيش العروسه وجابت كراتين شكلها حلو وعماله تحط جواها عيش
وانا عماله اقول ليها لسا 3 شهور علي فرح اختي ده هيبوظ برده عماله تحطه وتقولي ده عيش العروسه

rania ezzat 09-07-2013 12:08 PM

انا حلمت اني ماشية في الشارع ومعايا غسيل عايزة اغسله في الجمعية اللي انا بشتغل فيها لان مفيش عندي مسحوق غسيل في البيت ووجدت مسجد قولت تدخل دورة المياة ولما دخلت المسجد زوجي قالي فيه مسحوق في المسجد خذي شويه ونبقة نرجع مكانه تاني واخذت من المسجد كمان زجاجة ديتول وخرج شخص من غرفة في المسجد وقعد على باب المسجد وانا نظرت في الغرفة التي خرج منها وجدت خبز كثير جدا في الغرفة وجاء احد الاشخاص يطلب المساعدة من المسجد وقال له الشخص الذي خرج من الغرفة لا يوجد شىء نعطيك وطلب الشخص الذي جاء للمساعدة منى ان اعطية اشياء للمساعدة ظنا منه اني اعمل في المسجد وقولت له حاضر هعطيك و ظل يدعيلي

ارجوا تفسير حلمي جزاكم الله خير

shehata elgamal 09-07-2013 03:23 PM

رايت وجهي ب حبوب اسفل الخد من جهة واحدة ارجو التفسير

عبد المقصود مصطفى 12-07-2013 03:52 PM

حلمت انى كنت اسير فى مكان كان غريبا جدا عن هذا العالم انا وامراة معى اعتقد انها امى عندما وصلت الى حافة كان هناك مكان ملئ بالخضرة وكان هناك بركه ليست عميقة من المياه كان يلعب على هذه البركه ولدين وبنت جميلة جدا وكان البنت تغطس بالماء واراها تظهر فجاة مرة اخرى على الاحجار امام البركه فنظرت باستغراب وفجأة وجدت هذه الفتاة امامى فقلت لها وهى امامى تنظر الى وتتأمل وجهى قلت لها لماذا شعرك ليس مبتل فلم تجبنى واخذت تغطس فى البركه مرة اخرى فادرت وجهى الى امى وقلت لها امى هناك قبران مزينان بأكاليل من الورد ورائحتهما فى المكان كله فلمن هذان القبران ؟ فاجابتنى انهما لملوك

only4mylover 12-07-2013 05:53 PM

كل عام وانتم بخير
من فضلك عايزه تفسير حلم صديق لي
حلمت والدته بعدصلاة الفجر ان صديقة له لا تعرف والدته من هي حضرت لها واخبرتها ان علي بعتلك حزمة الفجل دي وكان شكلها حلو قوي وبعد شوية مشيت وحضر علي وجايبلها حزمة فجل تانية شكلها حلو وقالتله الحزمة الاولى شكلها برضه جميل وقالتله استنى لما اغسل من الاولى وناكل مع بعض وفعلا غسلت منها ةاكلو بالرغم انهم في الواقع مش بيحبو الفجل خالص

Nana_kh 13-07-2013 06:19 AM

ماما حلمت ان وحدة صاحبتها جايبلها عنب كتير
بالعلم ان صاحبتها كانت عيانة فى المستشفى

جزاكم الله خيرا

دراكو مالفوى 13-07-2013 06:26 AM

webmemes.org(crying)
webmemes.org(grin)
webmemes.org(please)
webmemes.org(whyyy)

aleman 13-07-2013 12:36 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mero ossama (المشاركة 5371126)
ارجو تفسير رؤية فانوس في الحلم و شكراً :028ja7:

الفانوس هداية بالحلم وبالحقيقة
حيث يهتدى على نوره بالظلام
فلا تقلقى
والله اعلم

aleman 13-07-2013 12:52 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nada.dolly (المشاركة 5371429)
ابى حلم بجدته الله يرحمها و هى عاملة زى وليمة و بتوزع اكل و هو كان موجود و مامته اللى هى جدتى و معاهم عمى الله يرحمه ؟! يا ترى ايه التفسير

التفسير العلمى:
الوليمة
http://www.mktbtk.com/img/icon3.gif من حضر في المنام وليمة دل على زوال الهم والنكد، والمنصب الذي يجتمع الناس فيه. وربما دلت الوليمة على الهم والحزن والإيلام باليد، أو اللسان.

لايقلق ابوك
وانما يستمر بالدعاء للموتى ممن رائهم فى حلمه
والله اعلم

aleman 13-07-2013 01:28 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة انا سها (المشاركة 5371498)
حلمت ان امي جات ومعاها عيش فينو كتير شكله طازه عماله اسالها ليه كل العيش ده
قالتلي ده عيش العروسه وجابت كراتين شكلها حلو وعماله تحط جواها عيش
وانا عماله اقول ليها لسا 3 شهور علي فرح اختي ده هيبوظ برده عماله تحطه وتقولي ده عيش العروسه

التفسير العلمى:
الخبز
http://www.mktbtk.com/img/icon3.gif هو في المنام على وجوه شتى، فالخبز الأبيض يدل على الرزق الهنيء والعيش الرغد، والخبز الأسود يدل على النكد في العيش، وقيل كل رغيف يدل على عقد من المال إما أن يكون ألفاً أو مائة أو عشرة على مقدار حال الرائي وما يليق به، والخبز المر عيش مر، والخبز الحلو غلاء في الأسعار إذا كان كالعسل، أو السكر، ومن أكل الخبز بالعذرة فإنه يأكل العسل بشمعه، وأجود الخبز هو الفرني الناضج، وهو دال على الإسلام، لأنه عمود الدين وقوام الروح وحياة النفس. وربما دل على الحياة، والمال الذي به قوام الروح. وربما دل الرغيف على العتاب والمسألة. وربما دل على الأم المربية التي بها صلاح الدين وصون المرأة، والخبز المنقى منه دال على العيش الصافي والعلم الخالص والمرأة الجميلة البيضاء.
http://www.mktbtk.com/img/icon3.gif ومن رأى: أنه يفرق خبزاً بين الناس، أو الضعفاء وكان من طلاب العلم فإنه ينال من العلم ما يحتاج إليه، فإن كان واعظا كانت تلك مواعظه ووصاياه إلا أن يكون القوم الذين أخذوا منه صدقته فوقه، والصدقة أوساخ الناس.

لاتقلقى خير باذن الله
ويدب على استعجال والدتك لزواج اختك
والله اعلم

aleman 13-07-2013 01:34 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rania ezzat (المشاركة 5371906)
انا حلمت اني ماشية في الشارع ومعايا غسيل عايزة اغسله في الجمعية اللي انا بشتغل فيها لان مفيش عندي مسحوق غسيل في البيت ووجدت مسجد قولت تدخل دورة المياة ولما دخلت المسجد زوجي قالي فيه مسحوق في المسجد خذي شويه ونبقة نرجع مكانه تاني واخذت من المسجد كمان زجاجة ديتول وخرج شخص من غرفة في المسجد وقعد على باب المسجد وانا نظرت في الغرفة التي خرج منها وجدت خبز كثير جدا في الغرفة وجاء احد الاشخاص يطلب المساعدة من المسجد وقال له الشخص الذي خرج من الغرفة لا يوجد شىء نعطيك وطلب الشخص الذي جاء للمساعدة منى ان اعطية اشياء للمساعدة ظنا منه اني اعمل في المسجد وقولت له حاضر هعطيك و ظل يدعيلي

ارجوا تفسير حلمي جزاكم الله خير

خير كبير جايلك انتى وزوجك يا رانيا باذن الله
والله اعلم

aleman 13-07-2013 01:39 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shehata elgamal (المشاركة 5372070)
رايت وجهي ب حبوب اسفل الخد من جهة واحدة ارجو التفسير

التفسير العلمى:

البثر
http://www.mktbtk.com/img/icon3.gif من رأى في منامه أن قد خرجت به بثرة ثم انشقت وسال منها صديد أو قيح كان ذلك ظفرا له.
وإن رأى على جسده بثراً أو قروحاً فإنه يصيب مالاً بقدر قوتها في المدة وكثرتها، وكل زيادة في الجسم إذا لم تضر صاحبها فهي زيادة في النعمة والخير.

خير باذن الله
ذنب وانتهى والحمد لله
والله اعلم

aleman 13-07-2013 01:43 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبد المقصود مصطفى (المشاركة 5374778)
حلمت انى كنت اسير فى مكان كان غريبا جدا عن هذا العالم انا وامراة معى اعتقد انها امى عندما وصلت الى حافة كان هناك مكان ملئ بالخضرة وكان هناك بركه ليست عميقة من المياه كان يلعب على هذه البركه ولدين وبنت جميلة جدا وكان البنت تغطس بالماء واراها تظهر فجاة مرة اخرى على الاحجار امام البركه فنظرت باستغراب وفجأة وجدت هذه الفتاة امامى فقلت لها وهى امامى تنظر الى وتتأمل وجهى قلت لها لماذا شعرك ليس مبتل فلم تجبنى واخذت تغطس فى البركه مرة اخرى فادرت وجهى الى امى وقلت لها امى هناك قبران مزينان بأكاليل من الورد ورائحتهما فى المكان كله فلمن هذان القبران ؟ فاجابتنى انهما لملوك

لاتقلق اضغاث احلام
والله اعلم

aleman 13-07-2013 01:45 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة only4mylover (المشاركة 5374940)
كل عام وانتم بخير
من فضلك عايزه تفسير حلم صديق لي
حلمت والدته بعدصلاة الفجر ان صديقة له لا تعرف والدته من هي حضرت لها واخبرتها ان علي بعتلك حزمة الفجل دي وكان شكلها حلو قوي وبعد شوية مشيت وحضر علي وجايبلها حزمة فجل تانية شكلها حلو وقالتله الحزمة الاولى شكلها برضه جميل وقالتله استنى لما اغسل من الاولى وناكل مع بعض وفعلا غسلت منها ةاكلو بالرغم انهم في الواقع مش بيحبو الفجل خالص

اضغاث احلام مش اكثر
ولو دلت فان هناك من ينغص على صديقك هذا حياته او اسرته
سواء رجل او امراة
والله اعلم

aleman 13-07-2013 01:49 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Nana_kh (المشاركة 5375612)
ماما حلمت ان وحدة صاحبتها جايبلها عنب كتير
بالعلم ان صاحبتها كانت عيانة فى المستشفى

جزاكم الله خيرا

العنب
http://www.mktbtk.com/img/icon3.gif هو في المنام رزق حسن ودائم، والعنب في غير وقته خير يناله قبل الوقت. وربما كان حراماً يعجل له قبل وقته، ومن أمسك عنقوداً نال مالاً مجموعاً من امرأة، والعنب الأسود رزق لا يبقى، وإذا كان في وقته فهو هم، وإذا كان في غير وقته فهو مرض، وإن كان مدلى فإنه يدل على الخوف الشديد، ومن التقط العنب الأسود من باب السلطان فإنه يضرب بالسياط، والعنب الأبيض لا يكون إلا خيراً وشفاء، وإن نوحاً عليه السلام أصابه السل فأوحى الله إليه أن كل العنب ففعل وشفي من مرضه، والعنب الأسود منفعة قليلة، وقيل هو هم، والعنب خير في وقته، ويدل على منافع تكون من النساء أو بسبب النساء. وربما دل أكل العنب في النوم على ضرب الخمر، كما يدل شرب الخمر على أكل العنب. وربما كان العنب رزقاً من كريم أو عيباً إذا صحفته.

خير باذن الله
والله اعلم

nada.dolly 13-07-2013 04:27 PM

تكميلا للحلم ابى راى جدته الله يرحمها بتعد الوليمة ووزعت عليهم كلهم ووزعت على ابى طبق به ورق شجر و كان طعمه جميل جدا و به ميكرفون اخضر مع العلم ان ابى خطيب و شيخ و كانت تضحك و تتكلم بكثرة مع عمى الله يرحمه

samaesam 14-07-2013 05:51 AM

شخص

ما تفسير انى احلم بشخص مرتين انوا فى المظاهرات ومرة يموت ومرة يتصاب ويقعد فى المستشفى وانا الوحيدة اللى افضل قاعدة جنبه لحد ما يطلع من المستشفى

aleman 14-07-2013 08:18 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nada.dolly (المشاركة 5376083)
تكميلا للحلم ابى راى جدته الله يرحمها بتعد الوليمة ووزعت عليهم كلهم ووزعت على ابى طبق به ورق شجر و كان طعمه جميل جدا و به ميكرفون اخضر مع العلم ان ابى خطيب و شيخ و كانت تضحك و تتكلم بكثرة مع عمى الله يرحمه

التفسير العلمى:
الاكل
ومن رأى: أن غيره دعاه فإن دعاه إلى الأكل فإنه يستريح من تعب
http://www.mktbtk.com/img/icon3.gif ومن رأى: أنه أكل طعاماً وانهضم فإنه يحرص على السعي في حرفته.

وإن رأى الميت أعطاه طعاماً فإنه يصيب رزقاً شريفاً
زى ماحكيت لكى من قبل
خير باذن الله
وطالما هو شاف والدته ضاحكة مستبشرة
فهذا حالها فى الاخرة باذن الله
كثرة كلامها مع عمك لانه مثلها متوفى
والله اعلم

aleman 14-07-2013 08:19 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samaesam (المشاركة 5376991)
ما تفسير انى احلم بشخص مرتين انوا فى المظاهرات ومرة يموت ومرة يتصاب ويقعد فى المستشفى وانا الوحيدة اللى افضل قاعدة جنبه لحد ما يطلع من المستشفى

اضغاث احلام نتيجة لما يحدث لاحوال مصر حاليا
وان دلت تدل على اهمية هذا الشخص
والله اعلم

صفاء حمدي 14-07-2013 02:51 PM

انا مرة حلمت ب جدو هو كان عمال بيصلي وانا عمالة ابصله اوي ومستنياه يخلص عشان اتكلم معاه بس هو خلص صلاة وحاولت اكلمه بس هو مكنش بيرد عليا خالص
جدو ده توفي وانا كان عندي 3 سنين
وانا مش فاكره اي حاجة عنه بس انا بحبه اوي من كتر ما ماما بتحكيلي عنه :)

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 09:13 PM.