بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى معلمى التربية والتعليم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=737)
-   -   ايه اخبار تعيين أوائل الكليات ياجماعة؟ (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=300138)

هدي امة الله 14-04-2011 11:37 AM

مفيش جديد :(

معاكم قلبى 14-04-2011 01:58 PM

السلام عليكم جميعا
ايه الاخبار يا جماعة مفيش جديد ولا ايه؟؟؟؟؟؟؟؟
دكتور عبد الرحمن بقالك كتير ما نورتناش لعل المانع خير
ادينا قاعدين مستنين
اعوذ بالله من خيبة الامل يارب حقق امال الجميع

شريف الصعيدى 22 14-04-2011 03:10 PM

شكرا بجد لحضرتك يادكتور عبدالرحمن والله كلنا بنستفيد من خبرات حضرتك
بس ياريت حضرتك بجد لو مفيهاش تعب تقولى اعرف منن ان المعاهد والجامعات
الخصه ديه عاوزين ناس ماجستير محاسبة حضرتك ان معرفش بصراحه اسامى
المعاهد ولاالجامعات الخاصه بتاعة المحاسبة ياريت لو حضرتك تقدر تقولى
على اسماء هذه المعاد والجامعات الخاصه يبقى كتر الف خيرك بجد
لانى انا حاسس ان بعد مااخلص الماجستير مش هعمل بيه حاجه
وده السبب بجد والله اللى مخلينى مكسل ومتراخى جدا فى الرسالة بتاعتى
واملى فى ربنا وفي حضرتك
انا ان شاء الله رايح الحد الجاى كفرالشيخ وهاروح لنائب او رئيس الجامعه على طول
حضرتك انا كنت بعت اميل لوزير التعليم العالى والبحث العلمى من اكتر من اسبوع
والحمد الله لقيت امبارح جيلى رسالة من مكتب الوزير بتقولى عليك موافاتنا ببياناتك
كاملة الاسم وبقية البيانات
انا مشعارف باه الرد ده معناه ايه طمنى حضرتك يادكتور ؟
خير ان شاءالله صح
دكتور من الحق انا شغال اساسا بعقد فى التربية والتعليم وامبارح وانا ببعت بياناتى
كتبت فيها رقم البطاقة انا خايف باه من الرقم ده يعرفوا انى شغال

معاكم قلبى 14-04-2011 05:22 PM

اقصد اننا مستنين الناس اللى فى ايديهم الامر\يحنوا علينا
ولله الامر من قبل ومن بعد ومستنين برضه طلة حضرتك علينا يا دكتور عبد الرحمن بارائك السديدة واخبارك الحلوة

ام رهف 14-04-2011 05:43 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة منى أبو الجود (المشاركة 3322529)
ألف سلامة على رهف وياريت نكون اصدقاء اذا تفضلتي أحب اعرف هو حترتك بتكملي دراسات عليا , وفي قسم ايه لغة عربية زيي ولا قسم تاني , وان شاء الله ربنا يسهل وكل من عنده أمنية يحققها بعون الله .

الله يسلمك ياقمر طبعا اكيد بارحب بصداقتك وانا مسجلة ماجستير في دراسات القاهرة قسم ادب بس رهف معطلاني جدااا وخصوصا انى من الشرقية والكلية في القاهرة بس الحمد لله ماشي الحال ربنا يريح بالنا جميعا

ام رهف 14-04-2011 05:45 PM

عرفت النهاردة انهم كلفو فعلا الاول والثانى من دفعتى 2009 و2010 بنين وده تكليف اما باقي الدفعات من 2002 وحتى 2008هينطبق عليهم نظام التعيين وليس التكليف يعنى لابد من توافر درجات مالية وموافقة القسم يعنى هل هو محتاج الاعداد دي ولا لاء ,الاخبار دي من استاذ ورئيس قسم في كلية اللغة العربية وربنا يكرم الجميع
طبعا ده في الازهر

رحييق 14-04-2011 05:47 PM

مليوووووووون سلامة على رهف
وربنا يباركلك فيها يارب
وربنا يوفقك لما يحب ويرضى

هدي امة الله 14-04-2011 07:49 PM

يا ام رهف يعني بنين بسسسس !!!

د.عبدالرحمن المنياوي 14-04-2011 09:03 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة معاكم قلبى (المشاركة 3323216)
السلام عليكم جميعا
ايه الاخبار يا جماعة مفيش جديد ولا ايه؟؟؟؟؟؟؟؟
دكتور عبد الرحمن بقالك كتير ما نورتناش لعل المانع خير
ادينا قاعدين مستنين اعوذ بالله من خيبة الامل يارب حقق امال الجميع

نوركوا كفاية ...

وربنا يكرم الجميع ...

معلش أصل أنا كنت مع المعتصمين أمام مجلس الوزراء بخصوص المنح ...

شكرا لسؤالكم ..

د.عبدالرحمن المنياوي 14-04-2011 09:10 PM

شكرا لذوقك

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عمر مصطفى احمد (المشاركة 3317720)
سؤال تانى بعد اذن حضرتك بالنسبه للناس اللى هى معاها دكتوراه فى القانون هل ممكن تلاقى مجال فى اى مكان وتشتغل فى اى جامعه حكومية او خاصة

طبعا اللي معاها دكتوراة لازم تلاقي مكان في الجامعات الخاصة .. وده تخصص مطلوب ..

د.عبدالرحمن المنياوي 14-04-2011 09:19 PM

انت استغلالي يا شريف .. هههههههه

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شريف الصعيدى 22 (المشاركة 3323373)
واملى فى ربنا وفي حضرتك
خير ان شاءالله صح

شوف ياعم شريف :

المعاهد والجامعات الخاصة اللي بتطلب تخصصك كتييييييييييييييييييييير جدااااااااااااااااااااا ...

والأماكن دي بتنزل إعلانات بصفة شبه دورية عاوزين ماجستير ودكتوراة ... وتقدر تتابع في الإعلانات دي لغاية ما تاتخد الماجستير فهتعرف خلال الفترة دي مين بيعلن كتير ومين أحسن وإيه المطلوب علشان بمجرد إنهاء الماجستير هتلاقي الطريق مفتوح امامك ما انت متابع بقى ...

تتابع انت أو أي حد عاوز يتابع كل إعلانات الصحف بشكل يومي بدون أن يشتري كل يوم كل الجرايد .. ما عليك سوى الدخول على موقع اسمه شغلانتي وتختار (أكاديميون - مصر) وهيجبلك الإعلان متصور قدامك .. كل يوم تدخل الموقع تعرف الإعلانات اللي اتنشرت في هذا اليوم في أي جريده ده ممكن كمان تعرف الوظايف اللي في أي دولة عربية حسب تخصصك ...

د.عبدالرحمن المنياوي 14-04-2011 09:21 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عمر مصطفى احمد (المشاركة 3317713)
يا دكتور حضرتك وعدتنا انك هتكتبلنا سيره ذاتيه وحضرتك انسان مهذب جدا واكيد هتوفى بوعدك

شكرا لذوقك يا سيد عمر ..

بالنسبة لموضوع السيرة الذاتية انا بس محبتش إن الموضوع يتفهم غلط لاحسن حد يقول إني غاوي شهرة والا حاجة ..

فانا لما يأتيني الإذن من أخواتنا الخبيرات والأقدم في المنتدى مثل أستاذة سارة ورحييق وأم رهف .. وإلا أصبح أنا متطفل ...

د.عبدالرحمن المنياوي 14-04-2011 09:31 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شريف الصعيدى 22 (المشاركة 3323373)
واملى فى ربنا وفي حضرتك
خير ان شاءالله صح

بالنسبة لرد الوزير معناه إن موضوعك دخل حيز التنفيذو الاهتمام تابع لأنهم كده بيحاولوا يستفسروا عليك عند رئيس الجامعة .. ربنا يكرمك .. ومتخافش من موضوع العقد ده .. التعيين هيجيلك بإذن الله ..

منى أبو الجود 15-04-2011 12:20 AM

شكراً يا أختي العزيزة أم رهف على قبول صداقتي وان شاء الله ربنا يعينك وتخلصي الماجستير أنا كمان زيك محمد ابني كان معطلني بس الحمد لله خلصت الرسالة والدكتورة بتلقي عليها نظرة أخيرة ، وسلامي لأهل الشرقية كلهم ، على فكرة أنا جوزي كان مسجل الماجستير في الزقازيق جنبكوا وأخده ، وبيسجل الدكتوراه دلوقتي ، وإن شاء الله ربنا يفقك ويوفقنا جميعا , وشكرا على موافاتك بالأخبار ، والله المستعان .

wafa2 15-04-2011 01:43 AM

استفسار

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بعد اذنكوا كان لى استفسار انا خريجة حاسبات ومعلومات دفعة 2005 والخامسه على دفعتى واخدت منحة لدراسه الماجستير اللى مسماها مساعد باحث فى نفس الكليه واشتغلت فيها سنة ونص تقريبا والحقيقه انها اسواء شغله ممكن الواحد يشتغلها
لانهم كانوا بيطلبوا مننا نشتغل زى المعيدين بالظبط السكاشن والمراقبات والامضاء وكل حاجه وفى الاخر المرتب 24 جنيه واربعين قرش ولما كنا حتى بنسال عليهم كان الموظفين بيضحكوا علينا ويقولوا لنا هنحوشهم لكوا وتعالوا خدوهم كل كام شهر ، منتهى الذل ان موظف اقل منك بكيتر يتريق عليك وانت صاحب حق
المهم قلت مش مشكلة اكمل بس للاسف المنحة دى المفروض تتجدد كل سنة زى العقد كده واول سنة جددتها العميد طلع عنينا بمعنى الكليه مش هنسى اليوم دى يوم عيد الحب واحنا واقفين له على السلم هنبوس ايده علشان يجدد المنحة وبالعافيه وافق
والجميل فى الموضوع انه لما جت اجازه الصيف وقلنا هنرتاح صمم اننا ننزل كل يوم نمضى حضور وانصراف ومش مهم نقعد نعمل ايه المهم نيجى وبس
ساعتها انا كنت مخطوبه لمعيد فى الكليه اكبر منى بسنة وهو كان عامل مشاكل مع العميد لاسباب زوجى حاليا له حق فيها بس بدون الخوض فى التفاصيل العميد ساعتها وقبل زواجنا باسبوعين بالظبط بعت لنا هديه الزواج
لغى لى منحتى ولما رخت له وقلت ليه يا دكتور وانا عملت ايه قالى انى امتنعت عن الحضور والانصراف ودى كان فعلا حصل من الضغط النفسى ودى يديله الحق انه يلغى المنحة وبالنسبة لزوجى قالى للاسف مقدرش اعمل له حاجه لانه تثبيت انما انتى بالقلم الرضاص وكلام وصلنى ساعتها انه قال كفايه جوزها بيقبض عايزه تشتغل هى كمان مع العلم ان زوجى مدرس مساعد حاليا بيقبض الف و200 جنيه مش عارفين نعيش بيهم حتى
المهم انى كملت على حسابى واخدت الماجستير فعلا من سنة ولما فكرت اسجل الدكتوراه قالوا لى ممنوع حد من بره الكليه يسجل وكفايه عليكى الماجستير وكمان المصروفات زادت بقت الف ونص فى السنة وطبعا دى فوق قدرتى بكتير
انا اسفه انى طولت عليكوا بس عايزه اعرف انا مصيرى ايه دلوقتى؟ يعنى المفروض الجامعه هتقول ان دى اخدت المنحة وفصلناها وملهاش حق ؟؟؟ ولا تحسب زى الخرجين العادين ولا الماجستير دى هيحسبوها ولا ايه مش عارفه
اسكت واستنى ايه اللى هيحصل ولا ابعت واشتكى ولا اعمل ايه انا صبعان على بعد كل دى من مجهود وفلوس وحرق دم ان التعين فى النهاية يجى اداريه فى اى تعليم الكترونى بجد هتحصر انا صرفت من جيبى على الماستر دى من بعد المنحة خمسه الالف جنيه وخمس سنتين ضاعوا من عمرى فيها
وكمان اللى بيقولوا عايزين يبقوا مساعد باحث ياريت يكونوا فى مراكز بحثيه لان دى اللى بتقدر الاوائل ماديا ومعنويا انما مساعد باحث فى كليه لااااااااااااااااا وانا قدامكوا اهو عبره لمن يعتبر
وشكرا لكل اللى هيقدر يكمل قصتى للاخر لانها طويله بسمن حصرتى حبيت افك بكلمتين معاكوا

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 07:22 PM.