بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى معلمى الأزهر الشريــــــــــــف (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=306)
-   -   مستشارك الازهري ( أ/سعيد موسى )للاستفسارات الخاصة بشئون المعلم (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=420998)

أ/ سعيد موسى 06-07-2012 09:49 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد احمد برهومه (المشاركة 4626773)
السلام عليكم استاذى الكريم بعد اذن حضرتك انا معلم بالازهر بالغربيه خريج تربيه شعبة دراسات اسلاميه وعندما تقدمت اختبار للكادر فى 6/9/2009 والحمد لله اجتزت الاختبار وسافرت بعدها وعندما عدت بعد عام وسألت عن تطبيق الكادر قالوا لى انك يجب ان تعيد اختبار الكادر من القران للعلوم الشرعىة وبالفعل ذهبت الى قطاع المعاهد بمدينة نصر وتقدمت بطلب تعديل ثم سافرت مره اخرى وعندما دخلت على الموقع وجدت بيان نجاح فى الاختبار السابق ولم اجد اى رد على طلب التعديل الذى تقدمت به من قبل فكيف اتصرف فى هذه الحاله هل انا ناجح فى هذه الحاله ام لا؟ كما قالوا لى انه لا بد من تعديل التخصص (جزاكم الله خيرا )

عندما يتم صرف الكادر لزملاءك
اطبع بيان النجاح واعطيه لمندوبة ماليات معهدك وتذهب به للمنطقة
ولاتذكر شىء على موضوع التعديل وشوف الرد هيكون ايه
المشكلة فى طلب التعديل الذى تقدمت به
عموما جرب ونشوف ايه النتيجه

كابتن روك 08-07-2012 10:43 AM

استفسار تحدد لى اختبار الكادر للغة الانجليزية يوم19/7/2012 وانا مسافر للسعودية يوم10/7/2012 فما موقفى من ذلك وكنت منتظر ة من
يوم ما امتحنت الكادر اول مرة 20/11/2009 وعامل اجازة بدون مرتب ومخلص اجراءتى كلها ولا تاجيل للسفر فارجو الرد سريعا لوسمحت استاذ /سعيد

مستر/ محمد الرفاعي 08-07-2012 03:40 PM

هذه المشكلة واجهها اخوتى العام الماضى في التربية و التعليم
فحضرتك ممكن تذهب لمكان اختبارك و تاخد معاك التذكرة و الجواز الدالين على سفرك و مكان الاختبار المحدد لك هيحدد لك ميعاد اخر و ممكن تتوكل علي الله و تروح بكرة و ربنا يسهل و تمتحن
وربنا يوفقك
و بالتوفيق للجميع
هذا رد لاخي كابتن روك

مستر/ محمد الرفاعي 08-07-2012 03:44 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام العلويين (المشاركة 4616478)
السلام عليكم
لو سمحت انا دخلت علي الاكاديمية وميعاد امتحاني يوم18/7 بس انا ان شاء الله رايحة اعمل عمرة يوم 13/7 ومش عارفة هيكون اية موقفي لاني هكون في اجازة لأداء فريضة العمرة والموضوع دة مزهقني جدا ياريت حضرتك ترد عليا وتقولي اعمل اية

هذه المشكلة واجهها اخوتى العام الماضى في التربية و التعليم
فحضرتك ممكن تذهب لمكان اختبارك و تاخد معاك التذكرة و الجواز الدالين على سفرك و مكان الاختبار المحدد لك هيحدد لك ميعاد اخر و ممكن تتوكل علي الله و تروح بكرة و ربنا يسهل و تمتحن

وربنا يوفقك
و بالتوفيق للجميع
هذا رد للاخت ام العلويين
ونسالك الدعاء

أ/ سعيد موسى 08-07-2012 04:10 PM

شكرا مستر محمد الرفاعى وجعله فى ميزان حسناتك

شريف محمد طايع 10-07-2012 02:21 AM

زوجتىمدرسه وتريد النقل الى معهد فى محافظة اخرى وانا اعمل بالتجارة فى تلك المحافظة فماهو صيغة طلب النقل وهل مطلوب اوراق تثبت اقامتى فى تلك الحافظة وهل وماذا تفعل اذارفض شيخ المعهدذلك الطلب وهل بتم النقل اذا وافق شيخ المعهد ولكن كتب فى الطب مع وجود البديل وهى تعمل فى معهد اعدادى فهل سيتم نقلهاالى معهد اعدادى ايضا ارجو الرد بسرعة

أ/ سعيد موسى 10-07-2012 07:07 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شريف محمد طايع (المشاركة 4635288)
زوجتىمدرسه وتريد النقل الى معهد فى محافظة اخرى وانا اعمل بالتجارة فى تلك المحافظة فماهو صيغة طلب النقل وهل مطلوب اوراق تثبت اقامتى فى تلك الحافظة وهل وماذا تفعل اذارفض شيخ المعهدذلك الطلب وهل بتم النقل اذا وافق شيخ المعهد ولكن كتب فى الطب مع وجود البديل وهى تعمل فى معهد اعدادى فهل سيتم نقلهاالى معهد اعدادى ايضا ارجو الرد بسرعة

اقرا المشاركة رقم 366

الاستاذ / محمد رفعت فضل 10-07-2012 12:00 PM

انا معلم مثبت بالتربية والتعليم كنت عايز أحول أزهر ايه المطلوب عمله

تامر بدران 10-07-2012 02:01 PM

[quote=المؤمنه بالله;4455490]س

السلام عليكم ورحمة الله وبرك
اته
هل تعلم كيفية التحويل من مدرس بالازهر الي مدرس بالتربية والتعليم ؟
ارجو الافادة وما الاجراءات المتبعة لعمل ده ؟
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أ/ سعيد موسى 10-07-2012 08:05 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الاستاذ / محمد رفعت فضل (المشاركة 4635811)
انا معلم مثبت بالتربية والتعليم كنت عايز أحول أزهر ايه المطلوب عمله

[quote=تامر بدران;4636139]
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المؤمنه بالله (المشاركة 4455490)
س

السلام عليكم ورحمة الله وبرك
اته
هل تعلم كيفية التحويل من مدرس بالازهر الي مدرس بالتربية والتعليم ؟
ارجو الافادة وما الاجراءات المتبعة لعمل ده ؟
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

موافقة شيخ الازهر ووزير التربية والتعليم والمحافظ
مع ملاحظة ان التحويل من او الى فى منتهى الصعوبة وتاخذ اجراءات ومدة زمنية طويلة

محمد عبد الحميد 77 10-07-2012 09:50 PM

استاذ سعيد انت رايك ايه اروح امتحن زى الزملاء ولا استنى لما امتحن على تخصصى؟

salah333 10-07-2012 10:17 PM

استاذي الفاضل انا كنت مقدم في مشايقة قطر ومش عارف هيبعتونا امتي المقابلة لو عندكم اي اخبار يا ريت تعرفنا ولكم جزيل الشكر وكمان عايز اعرف ايه اللي ممكن يسالو فيه انا مدرش لغة انجليزية ازهر وجزاكم الله خيرا

salah333 10-07-2012 10:18 PM

اسف استاذي مسابقة قطر

أ/ سعيد موسى 10-07-2012 11:58 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة salah333 (المشاركة 4637227)
اسف استاذي مسابقة قطر

للاسف اخى صلاح ليست لدى اى معلومه عن هذه المسابقة

محموك 11-07-2012 11:33 AM

السلام عليكم يا استاذ سعيد
فينك من زمان
يارب تكون فاكرنى انا بعتلك مشكله لى من فتره انى اشتغلت بالحصه فى الازهر وجت ناس استلمت مكانا
عموما انا عايز استشير حضرتك فى حاجه
انا لى مشكله يمكن حضرتك تفيدنى فيها

انا فوجئت يوم 1 مارس الحالى ان مدرسين اتعينت من بلدى فى الازهر بيقولوا انهم نزلوا قرار ان كل اللى اشتغل فى الازهر بالحصه له حق التعيين وكان التقديم فى شهر 12 الماضى والناس كلها استلمت الترم الثانى وانا ام اعرف بالقرار او التقديم الا بعد ما الناس استلمت ولما سالت ناس قالوا تروح تعمل التماس فى مشيخه الازهر؟
هل اروح اسال اكيد هيقولوا جاى بعد الهنا بسنه
والا ده حقى ولازم ادور عليه؟
مش عارف اعمل ايه؟
ارجو الافاده

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 09:33 PM.