بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   اجتماعيات طالب (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=112)
-   -   "ملتقى طلاب 3 ثانوي" (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=343754)

222ahmed222 15-02-2012 11:38 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بقايا قلب (المشاركة 4289893)
والله كنت هموت علشان ادخل ادبى علشان سياسه واقتصاد

بس ابويا كرهنى فيها

ع العموم

انا مكمل علمى

وربنا يسترها

ممكن ع فكره وانت ف علمي لو انت حاببها تدخلها
تجيب حوالي97%
وحاول تقنع والدك انك تدخلها
لو رضي كان بها مرضيش يبقى شوف الكليه اللي تتفقوا عليها بقى
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سارة ماكس (المشاركة 4289975)
هى حاجة تضحك بس انا من صغرى عايزة ادخل بترول السويس واتصدمت من سنتين بس انها مش بتاخد بنات بس الحمد لله اناحاليا عايزه ادخل طب عشان اكون جراحة وياااارب ربنا يوفقنى ويوفق كل اللى زيى

اها ههههههههههههههههههههههههه
ربنا يوفقك يارب
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة themobiler (المشاركة 4289989)
فين حاسبات ومعلومات يا برنس ؟ :d

والله مالقيت مكان فاضي تاني احط فيه خيارات اكتر

نسمة الدنيا 15-02-2012 11:45 PM

فعلا المفروض اننا نتعب الكام شهر دول وبعدين هنرتاح بعد كده
بس المشكلة ان الواحد بيبقي متحمس علي المذاكرة ويقول لنفسه هذاكر ومش هسيب حاجة في المنهج وبعدين لما بتقف قدامنا حاجة بنزهق ونقفل الكتاب ودي مشكلتي وكمان التسويف في عمل الحاجة كل يوم اقول بكرة اذاكر وييجي بكرة ومكملش كل حاجة كنت ناوية اذاكرها برغم اني عاملة جدول للمذاكرة بس للاسف مش بلتزم بيه.....والزيادة علي كده اساتذتنا احبطونا بما فيه الكفاية بيقولوا خلاص الوقت راح ونفسنا بتتسد....
بس

لاااااااااااااااااااااااااااا

انا باذن الله هذاكر وهشد حيلي ومش هخلي حاجة تأثر فيا...الوقت لسة قدامنا بس لازم نستغله دلوقتي لاننا عند النتيجة هنندم علي كل دقيقة ضيعناها ومذاكرناش
فيا جماعة لازم نشد حيلنا اكتر من كده شوية ونتعب شوية وربنا ان شاء الله هيعوض تعبنا خير

د/نداء الجنة المصرية 15-02-2012 11:57 PM

كلام سليم بس الحمد لله اليومين دول المذاكرة بتبقى حلوة عشان الامتحان قرب ومش هابقى حاسة انى هنسى على ماييجى الامتحان بس للاسف انا جالى النهارده دور برد جامد ادعوا انى اخف والحمد لله على كل حال

د/نداء الجنة المصرية 16-02-2012 12:03 AM

انا احياء بس اخترت الهندسة لانها فعلا جميله

222ahmed222 16-02-2012 12:09 AM

There is no impossible

الموضوع دا قد يكون قديم شوية وناس كتير قروه

بس انا حبيت اجيبه عشان الناس تعرف ان مفيش مستحيل ودايما ف أمل
.............................
في امتحان الفيزياء في جامعة كوبنهاجن بالدانمرك

جاء أحد أسئلة الامتحان كالتالي : كيف تحدد ارتفاع ناطحة سحاب باستخدام الباروميتر (جهاز قياس الضغط الجوي)؟

الاجابة الصحيحة : بقياس الفرق بين الضغط الجوي على سطح الارض وعلى سطح ناطحة السحاب

إحدى الاجابات استفزت أستاذ الفيزياء وجعلته يقرر رسوب صاحب الاجابة بدون قراءة باقي إجاباته على الاسئلة الاخرى

الاجابة المستفزة هي : أربط الباروميتر بحبل طويل وأدلي الخيط من أعلى ناطحة السحاب حتى يمس الباروميتر الأرض . ثم أقيس طول الخيط

غضب أستاذ المادة لأن الطالب قاس له ارتفاع الناطحة بأسلوب بدائي ليس له علاقة بالمباروميتر أو بالفيزياء , تظلم الطالب مؤكدا أن إجابته صحيحة 100% وحسب قوانين الجامعة عين خبير للبت في القضية

أفاد تقرير الحكم بأن إجابة الطالب صحيحة لكنها لا تدل على معرفته بمادة الفيزياء . وتقرر إعطاء الطالب فرصة أخرى لاثبات معرفته العلمية

ثم طرح عليه الحكم نفس السؤال شفهيا
فكر الطالب قليلا وقال: " لدي إجابات كثيرة لقياس ارتفاع الناطحة ولا أدري أيها أختار" فقال الحكم: "هات كل ما عندك"

فأجاب الطالب
يمكن إلقاء الباروميتر من أعلى ناطحة السحاب على الارض ، ويقاس الزمن الذي يستغرقه الباروميتر حتى يصل إلى الارض ، وبالتالي يمكن حساب ارتفاع الناطحة . باستخدام قانون الجاذبية الارضية

اذا كانت الشمس مشرقة ، يمكن قياس طول ظل الباروميتر وطول ظل ناطحة السحاب فنعرف ارتفاع الناطحة من قانون التناسب بين الطولين وبين الظلين

إذا اردنا حلا سريعا يريح عقولنا ، فإن أفضل طريقة لقياس ارتفاع الناطحة باستخدام الباروميتر هي أن نقول لحارس الناطحة : "ساعطيك هذا الباروميتر الجديد هدية إذا قلت لي كم يبلغ ارتفاع هذه الناطحة" ؟

أما إذا أردنا تعقيد الامور فسنحسب ارتفاع الناطحة بواسطة الفرق بين الضغط الجوي على سطح الارض وأعلى ناطحة السحاب باستخدام الباروميتر

كان الحكم ينتظر الاجابة الرابعة التي تدل على فهم الطالب لمادة الفيزياء ، بينما الطالب يعتقد أن الاجابة الرابعة هي أسوأ الاجابات لانها أصعبها وأكثرها تعقيدا
بقي أن نقول أن اسم هذا الطالب هو " نيلز بور" وهو لم ينجح فقط في مادة الفيزياء ، بل إنه الدانمركي الوحيد الذي حاز على جائزة نوبل في الفيزياء

د/نداء الجنة المصرية 16-02-2012 12:11 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة themobiler (المشاركة 4289989)
فين حاسبات ومعلومات يا برنس ؟ :d

الكترونيات المنوفية قريبة كتير من حاسبات ومعلومات

د/نداء الجنة المصرية 16-02-2012 12:14 AM

انا عارفة انها تضحك بس انا فعلا كنت خلاص حاطه كده فى دماغى وانا ماكنتش قلت لحد عشان يعرفونى ولحد دلوقتى زعلانة بس الحمد لله على كل حال يمكن ادخل طب ويكون افضل

222ahmed222 16-02-2012 12:24 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سارة ماكس (المشاركة 4290076)
انا عارفة انها تضحك بس انا فعلا كنت خلاص حاطه كده فى دماغى وانا ماكنتش قلت لحد عشان يعرفونى ولحد دلوقتى زعلانة بس الحمد لله على كل حال يمكن ادخل طب ويكون افضل

إن شاء الله ربنا يوفقك ويحققلك امنيتك انتي والجميع إن شاء الله وتبقي دكتوره قد الدنيا
بكره اوي " قد الدنيا دي " بس اتقالتلي كتير فلازم اقولهالك :d

د/نداء الجنة المصرية 16-02-2012 12:33 AM

الحقيقة عمرها مااتقالتلى اول مرة اخد بالى ولا يمكن ناسية من البرد

mezo king 16-02-2012 12:37 AM

على فكرة ياعم احمد انا كنت جايب بس 98 بس عشان خاطرك 102% ماشى

د/نداء الجنة المصرية 16-02-2012 12:39 AM

هااايل ان شاء الله اكون زيه واحسن

mezo king 16-02-2012 12:42 AM

ابشروا من مطابخ الوزارة سياتى امتحان الرياضيات2 والفيزياء صاروخا مدمرا يقضى على جميع مجاميع واحلام الطلبة

mezo king 16-02-2012 12:44 AM

الفيزياء دى بحر ليس له شاطى وانا اتوقع ان يغرق فى هذا البحر جميع طلاب العلمى ولا نستطيع انقاذهم

TheMobiler 16-02-2012 12:48 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mezo king (المشاركة 4290130)
الفيزياء دى بحر ليس له شاطى وانا اتوقع ان يغرق فى هذا البحر جميع طلاب العلمى ولا نستطيع انقاذهم

ربنا يطمنك :d

وشكراً على الموضوع

TheMobiler 16-02-2012 12:51 AM

دروس فى جميع المواد :d

حضور المدرسة من أول السنة = مرتين :006et4:

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 01:12 PM.