بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى معلمى الأزهر الشريــــــــــــف (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=306)
-   -   مستشارك الازهري ( أ/سعيد موسى )للاستفسارات الخاصة بشئون المعلم (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=420998)

جليل الأزهرى 11-03-2014 11:42 PM

السلام عليكم أستاذ سعيد ممكن لو تكرمت تفيدنا عن ضم مدة خدمة الجيش للأقدمية الفعلية ؟لأنهم يقولون أنها تفيد فى المعاش فقط ولا تفيد فى الترقيات ولكم كل الشكر

بنت الأزهـر 12-03-2014 12:07 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أ/ سعيد موسى (المشاركة 5779222)
بالنسبه لبيان الحاله لاتوجد مشكله ملحه ولكن لو سمحت ظروفك وذهبتى لمنطقتك
خذى معك بيان حاله وتعديل المطلوب واعتمديه واعطيه لمسئول الكادر فى منطقتك يعدلوا على مهله
بالنسبه للسؤال التانى بطاقه التامين مهمه جدا وضروريه واتمنى من الله ان لاتستعمليها ابدا
ولكنها مهمه فى حاله التعب لاقدر الله واعتماد اجازة وخلافه هذا من ناحيه
من ناحيه اخرى العلاج فيها معقول ولاقدر الله فى بعض الامراض الصعبه تنفع
المهم حتى لا اصيبك بالتشاؤم اعمليها
وبالنسبه للصورة المطلوبه لو تفتكرى عند بدايه تعينك لابد من توقيع الكشف الطبى عليكى
وطبعا ذهبتى للكشف الطبى وبعد الانتهاء من الكشف بيعطوكى صورة من هذا الكشف
هذه هى المطلوبه
اذا كانت معكى خير وبركه واذا كانت غير موجودة استخراجها مرهق الى حد ما ولكنه ضرورى
تذهبى الى المستشفى الذى كشفتى فيه الكشف الطبى بيعطوكى اوراق اختميها من معهدك
ومنطقتك ويحددوا لكى يوم للذهاب وتوقيع كشف طبى ويعطوكى صورة منه
سلميها لمعهدك لاستخراج بطاقه تامين صحى
ملحوظة اخيرة استخراجها مهم جدااااااااااااا

شكرا جزيلا أستاذ سعيد

بعد التعاقد سلمنا الصورة اصلا للمنطقة أو لمكان استخراج بطاقة التأمين ولم تكن معنا أي صورة أخرى

طيب ينفع اذهب واخبرهم انني أريد عمل بططاقة صحية دون اخبارهم انه بطاقتي ضاعت؟
لانهم متعبين اوي الصراحة وكل يوم بكلمة شكل انا دخت في الورق شهور وآخد الاستمارة الكبيرة بيقولوا ليه اخدتيها انت تعملي بدل فاقد اروح اعملها يقولولي ليه مش اخدت استمارة الحصر الكبيرة اقولهم الاستاذ دا قالي كدا يوقولولي هو عارف حاجة قلت لهم ماهو عنده كلمة اسألني وهو بتاع الاستعلامات
المهم يعني عملت الورقتين يقولولي فين الكشف الطبي
اقولهم راح للقاهرة يقولولي بتاع المنطقة يكتب لنا كدا وهو هناك مرضيش يكتب

مش فاهمة ايه التعقيد دا
ممكن انا انصب بقى واقولهم عاوزة اعمل وخلاص جديدة يعني؟

عزت القلينى 12-03-2014 05:27 PM

السلام عليكم سيدى الفاضل انا مدرس من2000 تعيين ودخلت الاكاديمية وكنت قبلها بشهر نزلت الدرجة التانية وبالرغم من كدة زمكلائى الاصغر سنا اخذوا معلم اول وانا مازالت معلم مالحيلة افادكم اللة

أ/ سعيد موسى 12-03-2014 08:38 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبد الجليل الفخرانى (المشاركة 5779235)
السلام عليكم أستاذ سعيد ممكن لو تكرمت تفيدنا عن ضم مدة خدمة الجيش للأقدمية الفعلية ؟لأنهم يقولون أنها تفيد فى المعاش فقط ولا تفيد فى الترقيات ولكم كل الشكر

للاسف ليس لدى علم

أ/ سعيد موسى 12-03-2014 08:42 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بنت الأزهـر (المشاركة 5779268)
شكرا جزيلا أستاذ سعيد

بعد التعاقد سلمنا الصورة اصلا للمنطقة أو لمكان استخراج بطاقة التأمين ولم تكن معنا أي صورة أخرى

طيب ينفع اذهب واخبرهم انني أريد عمل بططاقة صحية دون اخبارهم انه بطاقتي ضاعت؟
لانهم متعبين اوي الصراحة وكل يوم بكلمة شكل انا دخت في الورق شهور وآخد الاستمارة الكبيرة بيقولوا ليه اخدتيها انت تعملي بدل فاقد اروح اعملها يقولولي ليه مش اخدت استمارة الحصر الكبيرة اقولهم الاستاذ دا قالي كدا يوقولولي هو عارف حاجة قلت لهم ماهو عنده كلمة اسألني وهو بتاع الاستعلامات
المهم يعني عملت الورقتين يقولولي فين الكشف الطبي
اقولهم راح للقاهرة يقولولي بتاع المنطقة يكتب لنا كدا وهو هناك مرضيش يكتب
مش فاهمة ايه التعقيد دا
ممكن انا انصب بقى واقولهم عاوزة اعمل وخلاص جديدة يعني؟

عند اصدار بطاقه تامين صحى لابد من الكشف الطبى ولن يستخرج لكى التامين الصحى
البطاقه الا بالكشف الطبى وهذا ليس نصب قولى لهم عايزة اعمل كشف طبى هيحددوا لكى يوم
تذهبى اليه سواء كنتى كشفتى وضاعت او جديد لن يسالوكى من الاساس
ومعلش انا عارف ان الموضوع متعب لكنه ضرورى

أ/ سعيد موسى 12-03-2014 08:44 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عزت القلينى (المشاركة 5779815)
السلام عليكم سيدى الفاضل انا مدرس من2000 تعيين ودخلت الاكاديمية وكنت قبلها بشهر نزلت الدرجة التانية وبالرغم من كدة زمكلائى الاصغر سنا اخذوا معلم اول وانا مازالت معلم مالحيلة افادكم اللة

كيف تكون على الدرجه الثانيه وتكون معلم
الدرجه الثانيه يعادلها معلم اول
ارجو توضيح سؤالك

omarkhatab 12-03-2014 11:50 PM

هل من حق ناظر المعهد ان يعطى للمعلم فى غير تخصصه مثلا مدرس لغة عربية يلزمه بتدريس الحاسب الالى بحجة النصاب لم يكتمل

omarkhatab 12-03-2014 11:51 PM

هل من حق ناظر المعهد ان يعطى للمعلم فى غير تخصصه مثلا مدرس لغة عربية يلزمه بتدريس الحاسب الالى بحجة النصاب لم يكتمل hv[, hgv]

noursen123 13-03-2014 12:55 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أ/ سعيد موسى (المشاركة 5772794)
اخى الفاضل حاليا يجوز الندب بين المراحل التعليميه المختلفه سواء الابتدائى او الاعدادى او الثانوى

شكرا استاذ سعيد

اسلام امير 13-03-2014 02:54 AM

السلام عليكم

انا طمعان فى كرم حضرتك تساعدنى فى الحصول على المنشور ده الخاص بيوم تفرغ لحملة الماجستير
http://im65.gulfup.com/Dij9c.bmp

أ/ سعيد موسى 13-03-2014 07:07 AM

[QUOTE=omarkhatab;5780306]هل من حق ناظر المعهد ان يعطى للمعلم فى غير تخصصه مثلا مدرس لغة عربية يلزمه بتدريس الحاسب الالى بحجة النصاب لم يكتمل
/QUOTE]
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة omarkhatab (المشاركة 5780308)
هل من حق ناظر المعهد ان يعطى للمعلم فى غير تخصصه مثلا مدرس لغة عربية يلزمه بتدريس الحاسب الالى بحجة النصاب لم يكتمل hv[, hgv]

الضرورة تبيح المحظور
نعم من حقه اذا لم يكن لديه مدرس حاسب الى

أ/ سعيد موسى 13-03-2014 07:08 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسلام امير (المشاركة 5780429)
السلام عليكم

انا طمعان فى كرم حضرتك تساعدنى فى الحصول على المنشور ده الخاص بيوم تفرغ لحملة الماجستير

ان شاء الله سوف ارفعه فى حاله الحصول عليه

اسلام امير 13-03-2014 08:32 PM

جزاكم الله كل خير

Abdelrahman Mousa 13-03-2014 08:33 PM

سلام عليكم ,, هو صيغة طلب تسوية لدبلومتين مهنية وخاصة سنتين سئلت قال لى اكتب طلب لشيخ المعهد ومنها يرفع لشئون العاملين ومنها يرفع الادارة العامة لشئون العاملين بالازهر بس معرفش صيغة الطلب ازى ممكن تساعدنى استاذ سعيد

أ/ سعيد موسى 13-03-2014 11:06 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdelrahman mousa (المشاركة 5781066)
سلام عليكم ,, هو صيغة طلب تسوية لدبلومتين مهنية وخاصة سنتين سئلت قال لى اكتب طلب لشيخ المعهد ومنها يرفع لشئون العاملين ومنها يرفع الادارة العامة لشئون العاملين بالازهر بس معرفش صيغة الطلب ازى ممكن تساعدنى استاذ سعيد

السيد صاحل الفضيلة / شيخ معهد ........
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
مقدمه لفضيلتكم السيد / ........... حيث اننى حصلت على دبلومةمهنيه ..... ودبلومة خاصه ....
وارغب فى منحى العلاوة الخاصه بهذه الدبلومة
مرفق لفضيلتكم صور الدبلومة
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الاسم
التوقيع
رقم السجل
يقوم شيخ معهدك بكتابه الاتى
اولا الديباجه المعتاده الازهر ثم المنطقه ثم القطاع ثم المعهد
يرفع للسيد مدير الادارة العامة لشئون العاملين بالازهر للنظر والتصرف فى الموافقه على طلب السيد
المذكور والامر مفوض لفضيلتكم فى اتخاذ القرار المناسب
ثم التوقيع والختم ودمتم

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 11:39 AM.