بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   أخبار التعليم المصــــــــــرى (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=341)
-   -   مستشارك القانونـى (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=96722)

osamaabdsalam 18-01-2011 09:34 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hassan55555 (المشاركة 3023973)
اشتريت بيتا بالطوب اللبن ويطل على مدخل مسجد مجاور له فهل لوتم هدم هذا البيت وبنايته من جديد فهل يتم فتح هذه الفتحات مرة أخرى أم الأوقاف تأمر بإغلاق هذه الفتحات أفيدونا أفادكم الله

سبق الرد سلفا بالمشاركة رقم 3727

ميرو1988 19-01-2011 05:16 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة osamaabdsalam (المشاركة 3018594)
أستاذ ميرو
قرار ترقية الموظف أثناء وجوده فى إعارة أو أجازة نزيد على أربع سنوات مخالف لنص المادة 58 من قانون العاملين ولايحصن قرار الترقية المخالف بمرو ر الـ 60 يوما أو حتى أكثر من 1825 يوما ( الخمس سنوات ) فإن ذلك يخضغ لمراقبة الجهاز المركزى للمحاسبات

السلام عليكم استاذنا
انا قريت فى كتاب قانون عن القضاء الادارى لعميد حقوق عين شمس عن رجعية القرار الادارى وجواز سحبه
وفيه فتاوى من مجلس الدولة واحكام ادارية عليا بعدم سحب القرار الادارى الذى ينشا مراكز قانونية للافراد
والسبب حتى يستقر وضعهم فى الدولة ولا يمارسوا العمل وهم تحت ضغط سحب القرار

وفـــــي حكم آخر لقضائنا الإداري "إذا تحقق بناء علي القرار مــــراكز قانونية فردية تستلزم صالح العمل واستقرار انتظام العاملين وحســن ســير المرافق العامة التي تتولاها الإدارة , إن تستقر تلك المراكز القانونية وتتحصن مـــا دامت قد فاتت علـي الاداره فرصه تصحيحها خلال مده الطعن القضائي" (2)

وفـــي حكم أخر " مـــــن المبادئ المقررة انه لا يجوز لجهة الاداره سحب قرار إداري أصدرته فـــي حدود اختصاصها أو العدول عنه متي ترتب علــــي هذا القرار حق للغير إذا مضـــت المواعيد المقررة للطعن فيــه بالإلغاء إذا بمضي هـــــذه المواعيد يكتســب القرار الإداري حصانه لا يجوز بعدها سحبة أو إلغاؤه لأي سبب كان ولـــــــو كان خطا أو مخالفا للقانون.(3)

myral 19-01-2011 07:53 AM

اريد ان اخذ اجازه يومين والعمل ثلاث ايام فقط حيث ان السبت اجازه
فاريد ان اعرف ما المرتب فى الثلاث ايام علما بان مرتبى 502 جنيه
وهل يتم الغاء الكادر ام لا
وشكرا لتعب حضرتك

أبوخديجةوعائشة 19-01-2011 07:54 AM

أنا عضو كنترول فى مدرسة اعدادى وليس لدى خبره قانونية سليمة للكنترول وأعماله لذلك أرجو من سادتكم ارشادى بملف يحتوى كل القوانين والقرارات الخاصة بأعمال الكنترول لأعرف ما لى وما علىّ وأقف على أرض صلبة

حنان حلوة 19-01-2011 07:23 PM

أستاذنا الفاضل/ أسامة هل يجوز لمدير مدرسة ان يكلف سيدة درجة أولى مؤهل عالى معلم أول أأمن البوابة أثناء أمتحانات الترم الاول للنقل بمدرسة أعدادية برجاء الرد والافادة وشكرا لسيادتكم

terra 20-01-2011 09:13 AM

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
ان عارف ان التعاون اهم حاجة فى الامتحانات بس لما تكون المدرسة ملبشة والمدرسيين بيشتكوا بعض كتير بنبقى مش عارفيين نتصرف قانونيا ازاى علشان منلاقيش نفسنا بيتحقق معانا لاننا جاهلين بواجبتنا وحقوقنا
انا نفسى اعرف بالضبط اية هى اعمال الامتحانات اللى المفروض اشتغلها فى فترة الامتحانات غير المراقبة علما بانى مدرس مساعد تربية فنية تعاقد فى مدرسة ابتدائى وطبعا مادتى مفيهاش لا امتحانات ولا تصحيح فى المرحلة الابتدائية
هل لازم قانونيا علشان اخد المكافاة بتاعت الامتحانات اكون مشترك فى اعمال التصحيح والمراقبة؟
يعنى لو امتنعت عن تصحيح مادة مش تخصصى زى العربى او الانجليزى(بحجة ان احنا كدة ممكن يتحقق معانا لان مادة زى الانجليزى لو صححها حد مش بتاع انجليزىمثلا يبقى غير المتخصصيين هما اللى بيصححوا المادة)
هل ممكن المدير يضرنىقانونيا واداريا لامتناعى ؟
وهل كدة يبقى فلوس المكافاة حرام لانى مبذلتش مجهود زى زمايلى المدرسيين اللى بيدوا المواد الثقافية؟

وهل لو انا مدرس علوم مثلا هل ينفع انى ادخل اراقب على الطلبة(اللى فى النقل مش الشهادات) فى يوم مادتى ؟
وشكرا

sameh_012012 20-01-2011 09:39 AM

لدي سؤال عن الامراض التي ممكن انقل بها من مدرستي الى مدرسة اخرى حيث انني اعمل في مدرسة بعدية عن محل سكني و اعاني من مرض السكر و اخذ علاج شهري من التامين الصحي ؟
فهل ممكن ان انقل الى مكان اقرب ؟ و ما هي الاجراءات التي ممكن ان اتخذها في هذا الموضوع ؟
كما ان هناك من هم احدث مني في التعيين و في التخرج و اصغر مني في السن و في اماكن قريبة جدا من المدينة بسبب وجود الواسطة لديهم و عدم وجود واسطة لدي ؟ فهل ممكن اشتكي في هذها الموضوع و ما هي الجهات التي من الممكن ان ارسل لها هذه الشكوى ؟؟ و ارجو الرد و الاهتمام بهذه الرسالة و لكم جزيل الشكر

osamaabdsalam 20-01-2011 12:06 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة myral (المشاركة 3025495)
اريد ان اخذ اجازه يومين والعمل ثلاث ايام فقط حيث ان السبت اجازه
فاريد ان اعرف ما المرتب فى الثلاث ايام علما بان مرتبى 502 جنيه
وهل يتم الغاء الكادر ام لا
وشكرا لتعب حضرتك

سيفيدك أحد الأخوة المحتصين بشئون عاملين ماهيات إن شاء الله

osamaabdsalam 20-01-2011 12:10 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبوخديجةوعائشة (المشاركة 3025496)
أنا عضو كنترول فى مدرسة اعدادى وليس لدى خبره قانونية سليمة للكنترول وأعماله لذلك أرجو من سادتكم ارشادى بملف يحتوى كل القوانين والقرارات الخاصة بأعمال الكنترول لأعرف ما لى وما علىّ وأقف على أرض صلبة

إذا كنت أمينا وإنى أعتقد ذلك بلا ريب ومخلصا وكاتم أسرار فهى كل مؤهلات عضو الكنترول

وفقك الله

osamaabdsalam 20-01-2011 12:15 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حنان حلوة (المشاركة 3027644)
أستاذنا الفاضل/ أسامة هل يجوز لمدير مدرسة ان يكلف سيدة درجة أولى مؤهل عالى معلم أول أأمن البوابة أثناء أمتحانات الترم الاول للنقل بمدرسة أعدادية برجاء الرد والافادة وشكرا لسيادتكم

نعم يجوز له ذلك إن لم يجد غيرها فتكلف السيدة فى مدرسة البنات إذا لم يوجد بالمدرسة ذكور

osamaabdsalam 20-01-2011 12:22 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة terra (المشاركة 3029612)
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
ان عارف ان التعاون اهم حاجة فى الامتحانات بس لما تكون المدرسة ملبشة والمدرسيين بيشتكوا بعض كتير بنبقى مش عارفيين نتصرف قانونيا ازاى علشان منلاقيش نفسنا بيتحقق معانا لاننا جاهلين بواجبتنا وحقوقنا
انا نفسى اعرف بالضبط اية هى اعمال الامتحانات اللى المفروض اشتغلها فى فترة الامتحانات غير المراقبة علما بانى مدرس مساعد تربية فنية تعاقد فى مدرسة ابتدائى وطبعا مادتى مفيهاش لا امتحانات ولا تصحيح فى المرحلة الابتدائية
هل لازم قانونيا علشان اخد المكافاة بتاعت الامتحانات اكون مشترك فى اعمال التصحيح والمراقبة؟
يعنى لو امتنعت عن تصحيح مادة مش تخصصى زى العربى او الانجليزى(بحجة ان احنا كدة ممكن يتحقق معانا لان مادة زى الانجليزى لو صححها حد مش بتاع انجليزىمثلا يبقى غير المتخصصيين هما اللى بيصححوا المادة)
هل ممكن المدير يضرنىقانونيا واداريا لامتناعى ؟
وهل كدة يبقى فلوس المكافاة حرام لانى مبذلتش مجهود زى زمايلى المدرسيين اللى بيدوا المواد الثقافية؟

وهل لو انا مدرس علوم مثلا هل ينفع انى ادخل اراقب على الطلبة(اللى فى النقل مش الشهادات) فى يوم مادتى ؟
وشكرا

من الأفضل أن يقوم المدرس بتصحيح المواد فى مجال تخصصه وألا يلاحظ فى مادته
إلا إذا كان هناك عجز صارخ وضرورات تستدعى ذلك دون استغلال للسلطة

محمد أبو بسملة 22-01-2011 11:53 PM

بسم الله الرحمن الرحيم
أخى العزيز أنا مدرس متعاقد 2009 نسبة 5% (معاقين) هل لى من تثبيت الآن لأن القانون حدد 5%تعيين و ليس تعاقد
وجزاك الله خيرا

الصقر المصرى 1 23-01-2011 05:15 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة osamaabdsalam (المشاركة 3015274)
نحن فى انتظار قانون الثانوية العامة الجديد

لعل وعسى

لقد ذكرتنى بالذى مضى عندما اردت الحصول على الثانوية العامة مرة أخرى درست أولى وثانية وثالثة كل على حدة لمدة ثلاث سنوات والتحقت بالكلية التى أرغبها

فمن أراد العلا تحمل الصعاب

وفقك الله

سيدى المستشار انا صاحب سؤال إمكانية إعادة الثانويه العامه من جديد

أشكرك على إجابتك . انت قلت احنا فى انتظار قانون الثانويه العامه الجديد . نعرف منين ان هم هياخدوا النقطه دى فى اعتبارهم او ممكن أساسا ميفكروش فيها . نعمل ايه علشان نوصل صوتنا للمسئولين اللى بيضعوا هذا القانون ؟

وياريت تعرفنى إذا كان فيه أى ماده فى القانون الحالى بتمنع من إعادة الثانويه العامه من تانى

الدوله دى بتعمل فينا كده ليه . الدوله هنا بتحطمنا ومش عايزانا نتقدم خالص ليه بقالنا سنين عايزين نعيد الثانويه والاف الطلبه عايزين يعيدوها علشان يدخلوا الكلية اللى عايزينها . ليه دولتنا بتعمل فينا كده

محمد أبو بسملة 23-01-2011 06:35 PM

أين الرد ايها النسان المحترم

ugd ugd ugd 24-01-2011 02:26 AM

هل يستطيع مدير المدرسة أن يكتب التقرير السري الذي يراه في الموظف حتي لوكان ذلك مخالف للحقيقة لأني لست من المنافقين لسيادته ؟ وإذافعل ذلك فماذا أفعل؟ للحصول علي حقي علما بأني أكثر الناس عملا في المدرسة سواء أكان في تخصصي في الفصل أوفي شئون المدرسة الأخري

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 02:26 PM.