بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية العلوم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=166)
-   -   faculty of science>>only for alexandria university>> (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=355073)

comboy 13-09-2011 03:25 PM

:022yb4::022yb4::022yb4::022yb4::022yb4:

zamalek1 13-09-2011 06:46 PM

اصل كل ما اقول لاهلى او اصحابى ادخل علوم يقولى هتتطلع ايه يعنى احمد زويل وتخترع الذرة وكمان عشان ابن عمى مهندس ميكانيكا كنا على الفطار فى رمضان فبيقولوا عايز تدخل ايه فقولتلهم علوم ان شاء الله راح ابن عمى راح قال دنا اتنين صحابى خريجى علوم وجيبيبن امتيازات ونفسهم يشتغلوا معايا ( عمااااااااااااااال) فى الشركة اللى هو شغال فيها وكمان اخويا فى سنة6 طب بشرى قسم عظام بيقولى نقابة الاطباء رافعة قضية على قسم فى العلوم اسمه بيولوجى عشان بيشتغلوا فى التحاليل وده مخالف للقانون بقولوا يعنى اموت نفسى راح فالى ادخلها بس بطريقة استفزازية والوالدة بتقولى ان مصر بلد الدكاترة والمهندسين بس يا جماعة ان مبحبش الادبى وكان كل املى ان اكون حابب الكلية عشان تكون نفسى مفتوح فى 3 ثانوى عشان انا حاسس دلوقتى مليش هدف فى الحياة ولو دخلت ادبى مش هعرف اكمل فيها عشان انا كاره الادبى بكلياته مع احترامى طبعا ولو دخلت ادبى هيتعمل عليا تقسيمة مش مهم هما المهم انا كمان مش هكون مرتاح بصوا انا 88% وعلمى رياضة وداخل 3 ثانوى ونفسى مقفولة اوى ومش طايق الدنيا باللى فيها وكان نفسى افضفض معاااااااااااكم ومش عارف ليه برتاح لما بدخل قسم منتدى كلية العلوم

radium4 13-09-2011 07:56 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zamalek1 (المشاركة 3960311)
اصل كل ما اقول لاهلى او اصحابى ادخل علوم يقولى هتتطلع ايه يعنى احمد زويل وتخترع الذرة وكمان عشان ابن عمى مهندس ميكانيكا كنا على الفطار فى رمضان فبيقولوا عايز تدخل ايه فقولتلهم علوم ان شاء الله راح ابن عمى راح قال دنا اتنين صحابى خريجى علوم وجيبيبن امتيازات ونفسهم يشتغلوا معايا ( عمااااااااااااااال) فى الشركة اللى هو شغال فيها وكمان اخويا فى سنة6 طب بشرى قسم عظام بيقولى نقابة الاطباء رافعة قضية على قسم فى العلوم اسمه بيولوجى عشان بيشتغلوا فى التحاليل وده مخالف للقانون بقولوا يعنى اموت نفسى راح فالى ادخلها بس بطريقة استفزازية والوالدة بتقولى ان مصر بلد الدكاترة والمهندسين بس يا جماعة ان مبحبش الادبى وكان كل املى ان اكون حابب الكلية عشان تكون نفسى مفتوح فى 3 ثانوى عشان انا حاسس دلوقتى مليش هدف فى الحياة ولو دخلت ادبى مش هعرف اكمل فيها عشان انا كاره الادبى بكلياته مع احترامى طبعا ولو دخلت ادبى هيتعمل عليا تقسيمة مش مهم هما المهم انا كمان مش هكون مرتاح بصوا انا 88% وعلمى رياضة وداخل 3 ثانوى ونفسى مقفولة اوى ومش طايق الدنيا باللى فيها وكان نفسى افضفض معاااااااااااكم ومش عارف ليه برتاح لما بدخل قسم منتدى كلية العلوم

بص ...
فكك من كل التهجيص ده :022yb4:
عايز افهم .. هو مين قال ان اللي بيتخرج من طب و هندسة .. بيشتغل ؟؟
مهم على القهاوي زيهم زي اي حد .. يا اما بتعينو بملاليم
كل حاجة بالاجتهاد .. و سيبك من حوار قريبك اللي بيقولك عمال و بتاع ..
احيانا الواحد بيعجب بنفسه اوي ... انا اغلب صحابي داخلين طب .. بس تحس انه كان مخطط لحد هنا بس
و كل همه انه يقول لصاحبه(( يا دكتور فلان و دكتور علان ))
و كذلك بتوع هندسة ... (( انت عامل ايه يا بشمهندس )) و (( ها .. كلمت البشمهندس فلان ولا لسة ))
جو الفشخرة و الحركات البلدي دي :006et4:
شد حيلك السنة الجاية عشان تبقى في الامان و تدخل علوم ان شاء الله :022yb4:
و اهم حاجة تبقى واثق في نفسك و ميهمكش من الكلام ... و انوي كدة انك تثبتك نفسك لكل اللي اتريق على الكلية

محبه الاسلام 14-09-2011 06:25 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة radium4 (المشاركة 3960563)
بص ...
احيانا الواحد بيعجب بنفسه اوي ... انا اغلب صحابي داخلين طب .. بس تحس انه كان مخطط لحد هنا بس
و كذلك بتوع هندسة ... (( انت عامل ايه يا بشمهندس )) و (( ها .. كلمت البشمهندس فلان ولا لسة ))
و اهم حاجة تبقى واثق في نفسك و ميهمكش من الكلام ... و انوي كدة انك تثبتك نفسك لكل اللي اتريق على الكلية

كلام مظبوط مليوووووووووون فى الميه بجد سيبك من حورات عمال ومهندسين ودكاتره وفى الاخر كله على القهوه فعلا البلد مليانه دكاتره ومهندسين البلد محتاجه علماء بجد

شد حيلك وركز فى دراستك واثبت نفسك ولما تدخل علوم ان شاء الله هتعرف اد ايه هى كليه جمييييييله ومحترمه بجد

2ad 14-09-2011 09:34 PM

اقتباس:

عادى حصل خير
باذن الله الندوة يوم الخميس الساعة12 مبنى الشاطبى
يا ريت كلنا نروح للافادة
بكرا باذن الله بمبنى الشاطبى اللى قدمنا فييه ؟؟
وهى الندوة هتـــكون عن ايه ..

2ad 14-09-2011 09:38 PM

اقتباس:

..
اقتباس:

بص ...
اقتباس:

كلام مظبوط مليوووووووووون فى الميه بجد سيبك من حورات عمال ومهندسين ودكاتره وفى الاخر كله على القهوه فعلا البلد مليانه دكاتره ومهندسين البلد محتاجه علماء بجد

شد حيلك وركز فى دراستك واثبت نفسك ولما تدخل علوم ان شاء الله هتعرف اد ايه هى كليه جمييييييله ومحترمه بجد

كلامهم مظبوط وفي الصميم ..
ربنا يبارك فييهم ..
ونقطة تانية ماتسناش غييرك هم اللى يحددوا مستقبلك او يقولوا ايه وحش وايه كوييس
المفروض احنا اللى نثبت نفسنا ونتوكل على الله ويكون همنا اننا نفع بلدنا ..
مش مهم افكاار الاخرين لاننا احنا اللى نتعلم ..ومش مفروض نستنى من حد انه يقولنا احنا كويسين
او كليتكم تحفة ..احنا المفروض نثبت ده ..
حدد هدفك وتوكل على الله ..وباذن الله مع الاجتهاد وحسن التوكل هتنجح فيه

zamalek1 14-09-2011 09:46 PM

شكرا

شكراااا http://www.elsaff.com/jpgviewr.php?newti=2425&id=1

just married 14-09-2011 10:20 PM

نصيحة الكلية ده احلي مراحل حياتك من الاخر الكلية هي اللي هتبني شخصيتك تبني توجهاتك .. لا تترد في العمل بالمسرح او الترشح لاتحاد الطلبة او اي نشاط

zamalek1 14-09-2011 10:45 PM

اووووووووووووووووووووو زملكاوى وعلى الكاس ناوى الزمالك البطل الحقيقى

comboy 15-09-2011 05:40 PM

ايه اخبار المؤتمر الطلابى الاول لاتحاد طلاب كلية العلووووم

منتظرين الاراء

scienceandtechnology 15-09-2011 10:22 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة comboy (المشاركة 3966948)
ايه اخبار المؤتمر الطلابى الاول لاتحاد طلاب كلية العلووووم

منتظرين الاراء

قصدك ايه ??

comboy 16-09-2011 02:17 AM

قصدى كان الندوة يوم الخميس الساعة12 مبنى الشاطبى

محدش راح ولا ايه

scienceandtechnology 16-09-2011 10:35 AM

للاسف انا مقدرتش اروح ....
كونت عايز اعرف اتكلموا عن ايه بالضبط ....
هل قالوا حاجة مفيدة ....
ياريت يا comboy تقول اتكلموا عن ايه بالضبط ....
شكرا مقدما ....

comboy 16-09-2011 02:58 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة scienceandtechnology (المشاركة 3969601)
للاسف انا مقدرتش اروح ....
كونت عايز اعرف اتكلموا عن ايه بالضبط ....
هل قالوا حاجة مفيدة ....
ياريت يا comboy تقول اتكلموا عن ايه بالضبط ....
شكرا مقدما ....

والله للاسف انا كمان مقدرتش اروح
ياريت اللى راح يفدنا

scienceandtechnology 16-09-2011 03:04 PM

طب محبة الاسلام تقدرى تفيدنا ????

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 08:07 AM.