بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كليات الهندسة (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=160)
-   -   ...*رابطة طلاب هندسة اسكندرية*..... (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=143973)

eng_emy 02-10-2009 09:19 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة BaNZeR (المشاركة 1654788)
لو مكانوش ولعوه كنتي حتصحي حتلاقي نفسك الوحيدة اللى لسه قاعدة مش كده :d

صح والله اصل بحب النوم اوى:d:d:d

نصيحة عن خبرة
دوري على حد ترغي معاه في المحاضرات عشان متناميش

طريقة مجربة 100% :d

حجرب نصيحتك
كدة يمكن تنفع
بس عارف لو الدكتور طردنى انت حر:d:d
:slap1qk6: :slap1qk6: :slap1qk6:

the_engineer 02-10-2009 09:20 PM

بص يا ماكس انا فاكر لما روحت امبارح كان اسمي في الصف التاني و انا اسمي خالد ب المناسبة يعني ان شاء الله اسمك هيكون في المجموعات االاولى بس لازم تقولي (احمد...... ايه) الاسم كامل يعني, علشان في اكتر من 700 احمد و 2-- ابراهيم ده غير اسماء و ايمان و باقي الاسماء
انا اتفاجئت ان رقمي 1011 يعني في قبلي 1010 بني ادم و بنت حواء !!

lody92 02-10-2009 09:38 PM

peace ya 5aled keda e7na ma3 ba3d............bas wade7 en el nas mesh radya tet2abel bokra kaza marra 2a2ol w amfish 7ad 3bbarny bekelma 7atta

max20051234 02-10-2009 10:30 PM

شكرا على الردود بس انا عايز اعرف هو الجدول اتغير ولا لا و المجاميع التلاتة الاولى عندها بكرة اجازة صح

eng_emy 02-10-2009 10:56 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة max20051234 (المشاركة 1655456)
شكرا على الردود بس انا عايز اعرف هو الجدول اتغير ولا لا و المجاميع التلاتة الاولى عندها بكرة اجازة صح

فى حاجات اتغيرت فى الجدول يا بشمهندس
روح بكرة احسن وخد الجدول

وصح زى ما قلت ان المجاميع الاولى عندها اجازة بكرة
بس روح وخلاص
عشان تعرف مجموعت وسكشنك وجدولك
عشان تروح يوم الاحد وانت عارف ايه نظامك:049gc0:

abdelrahmanblacktiger10 02-10-2009 11:01 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng_emy (المشاركة 1654322)
على رايكوا والله يا جماعة
دى كانت محاضرة غلسسسسسسسسسسسسسة:angry2::slap1qk6:
اووووووووووووووووووى
وملهاش لازمة:stickjo4:
الحمدلله انا نمت ومسمعتش حاجة من الرغى اللى قالوه ده
ومكنتش بقوم الا لما يصقفوا:d:d:d
بس اهو الواحد استفاد وعرف مجموعته وسيكشنه:bosyht9:

بس وانا نايمة يا جماعة فى المحاضرة
سمعت كدة خير اللهم اجعله خير
واحد قال ان الدراسة 10/10
الكلام ده صح ولا كنت بحلم;)
اللى يعرف ياريت يقول

بس ان شاء الله حروح بكرة عشان اخد الجدول
واحضر مع اى مجموعة وخلاص
عشان بكرة عندى اجازة

وصح زى ما البشمهندس محمود قال
كل واحد فى مجموعة يقول عن الدكاترة الكويسين اللى عنده
عشان نشوف ونقرر فى الاخرحنحضر مع مين:av4056bb7jp3:

صحى النوم يا بشمهندسة هى من اولها نوم كده
وعلى فكرة ممكن يوم 10\10 تقريبا بداية الدراسة للاقسام الخاصة

انا بصراحة شايف كله اتخنق من المحاضرة وكان كل واحد بيحسب انها هتتكلم عن النظام فى الكلية كله والدراسة
لأ يا جماعة الاعلان بتاع المحاضرة دى كانوا موضحين انها هتكون عن البرامج العلمية المتخصصة

ومش عارف ليه عندى احساس انهم هيشدوا على حكاية الغياب انا بكرر تانى ده مجرد احساس فلازم فى نحضر فى المجموعات بتاعتنا فى الاول كده بس

coca10101 02-10-2009 11:19 PM

e7na hanro7 nenam bokra kolna wla eh :D

eng_emy 02-10-2009 11:47 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdelrahmanblacktiger10 (المشاركة 1655562)
صحى النوم يا بشمهندسة هى من اولها نوم كده
معلش سماح بقى المرادى
وعلى فكرة ممكن يوم 10\10 تقريبا بداية الدراسة للاقسام الخاصة
صح

انا بصراحة شايف كله اتخنق من المحاضرة وكان كل واحد بيحسب انها هتتكلم عن النظام فى الكلية كله والدراسة
لأ يا جماعة الاعلان بتاع المحاضرة دى كانوا موضحين انها هتكون عن البرامج العلمية المتخصصة

ومش عارف ليه عندى احساس انهم هيشدوا على حكاية الغياب انا بكرر تانى ده مجرد احساس فلازم فى نحضر فى المجموعات بتاعتنا فى الاول كده بس اوكى وربنا يستر

وشكرا يا بشمهندس عبد الرحمن على الرد:022yb4:

ultas devils 03-10-2009 01:05 AM

انا حروح بكره كده وخلاص
وارشق فى اى محاضرة اشوف ايه النظام

the_engineer 03-10-2009 11:32 AM

السلام عليكم انا رحت النهاردة و حضرت محاضرة في الفيزياء -_- عندي صدااااااااااااااااااااااااااااااااااااااع ! كانت الدكتورة مايسة بتشرح المحاضرة مع العلم ان جدولي مخليني السبت اجازة ^_^ لكن قلت اشوف النظام ايه علشان اعرف هعمل ايه بكرة لكن لسا مش فاهم الجدول 100 100 علشان اول سنة بقا

يا ريت حد يفهمنا الجدول علشان محدش يغلط و يروح محاضرة زيادة !!!

بالمناسبة هو في كام طالب و طالبة في الكلية ؟؟؟؟

lody92 03-10-2009 01:46 PM

ya bashmohandes (the_engineer) ana raqam 1010 w e7na 7awaly 3000 ka2en 7ay fy el koleya

emadtoto10 03-10-2009 03:26 PM

والله والله والله لا تعليق على محاضرة الرسم الهندسى دى انا مافهمتش حاجة خالص من البتاع اللى كان بيشرح ده وياريت حد من الناس القدام يقول ليا على اسم دكتور حلو فى المادة دى قبل ما اعمل حاجة فى نفسى

eng_emy 03-10-2009 04:00 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emadtoto10 (المشاركة 1656714)
والله والله والله لا تعليق على محاضرة الرسم الهندسى دى انا مافهمتش حاجة خالص من البتاع اللى كان بيشرح ده وياريت حد من الناس القدام يقول ليا على اسم دكتور حلو فى المادة دى قبل ما اعمل حاجة فى نفسى

هههههههههههههههههههههههههههههه

على رايك والله يا عماد
ده كان دكتور نفخ:o نفخ :mad::mad:يعنى
والحمدلله انا زيك برضه مفهمتش اى حاجة :022yb4:خاااااااااااااااااااااااااااااالص:022yb4:
يعنى اطمن مطلعتش لوحدك يعنى:romarioxp6:
والحمدلله ريحت دماغى ونمت تانى فى الاخر:d:d:d
عشان مصدعش وبرضه صدعنى

بس ايه ده يا راجل ده كان نازل تهزيق فينا لما شبع
شوية تحف وشوية حمير وشوية معوقين:039uw8:
هههههههههههههههههههههههههه

ياريت يا بشمهندس بلال تقلنا على دكتور عدل فى الاسقاط الهندسى
اللى مش باينله لانهار ولا شمس ولا قمر
فى السنة دى:d:d

pinkykitty 03-10-2009 04:27 PM

ازيكوا يا جماعة ايه اخباركم معلش ما كنتش بفتح
بس انا ما فهمتش اي حاجة في الرسم الهندسي انهاردة وسألت واحدة اكبر مننا قالتلي ان الدكتور اللي شرح ده يعتبر افضل واحد
هو الكلام ده بجد وللا ايه يا ريت البشمهندس بلال يرد
وعلى فكرة انا انهاردة ما كنتش مبسوطة من الكلية حاسة اني حضيع مش عارفة حذاكر ازاي:040vk0:ربنا يستر

rocky man 03-10-2009 04:58 PM

عندكوا حق والله محاضرة الرسم الهندسى انا مفهمتش منها اى حاجة خااااااااااااالص
عشان كدة ريحت دماغى وسيبت المحاضرة وقومت
والجو جوه كان حر اوى
حد حضر محاضرة الفيزيا بتاعه الدكتور احمد عمارة؟

ultas devils 03-10-2009 05:48 PM

ههههههههههههه
ده انا مش لوحدى الى مفهمتش حاجة من الرسم الهندسى
انا سيبتله المحاضرة وقومت
المصيبة ان واحد فى اولى قالى ان عبدالحميد اللقانى ده احسن واحد بتاع رسم هندسى

theotherface 03-10-2009 06:03 PM

بص ياعمده انا لقيت واحد كده شكله من التيار الاسلامى وكان قاعد يشرح تحضر لمين وكده فسئلته على معظم المواد واهم ياعم
رسم هندسى >>>>> اللقانى او اشرف شاكر
اسقاط>>>>>>> احمد الشيخ
فيزيا انت بتختار اتنين من الاربعه دول>>>>> يحيى منير ، مايسه امين وخلى بالك مايسه امين غير مايسه عثمان اللى شرحت انهارده وربنا يكون فى عون اللى فى مجموعه 4 او 5 لان الواد قالى ان هى الناس مبيحضرولهاش فابتحط امتحان رزل اوى فى الميد تيرم
المهم الاتنين التانين جمال محمود واحمد عماره
رياضه (تفاضل ) >>>>>>>> مرفت جوشك (اسمها غريب شويه)
جبر >>> شريف ربيع ، حسن طبليه :d
انتاج كله كويس
ميكانيكا الواد قالى اللى كانوا بيدرسوا اتفرغوا وجه ناس جداد ومحدش يعرف انهو اللى كويس يعنى انت وحظك ....
بس كده ياعمده ياريت اكون فيدتكوا كلكم
اما بقى حوار انهارده اساسا انا اسمى احمد يعنى المفروض اجازه بس روحت اشوف النظام الدنيا كانت حر اوى ومايسه ديه كانت قاعده تستظرف والعيال قاعده تشتم فيها و البتاع ده اللى دخلنا فى الرسم الهندسى كان بينافخ جامد بس صراحه شكله فاهم مادته
انا سيبت المحاضره وقاعدت بره مع صحابى ودخلتله فى اخرها لاقيته قلب المدرج ميكى ماوس واسبيس تون وديزنى
وال ايه احنا اللى مبنفهامش بس وبعد كده حضرت الندوه اللى فى مبنى اعدادى مدرج(1) وكالموا شويه كده يعنى مش حاجه جديده بس ياجماع اشتروا بتاعت الامتحانات ديه يعنى شكلها مهمه...

klmnopq 03-10-2009 06:16 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rocky man (المشاركة 1656892)
والجو جوه كان حر اوى

هو بيتكلم على ااسياسيات ومباديء وانا ناسيها من اساااااسه وعايزين نشوف حل
هو اسمه ايه اصلا؟ هو بدا حلو اوى بصراحه بس سرعان ما شعرت انى غبي

titto19991 03-10-2009 06:48 PM

انا رجعتلكو النهاردة بس و طبعا انا مكسب للرابطة من غير حد يقول ............)))),,,, طبعا انا حابب اعلق علي النهاردة اليوم ان و الا اقولكو بلاش احسن بس احسن حاجة ان انا سالني حوالي ميت واحد و ولا وحدة سالتني مع اني بيقولو عني وسيم )))))))::: المهم حضرنا لدكتورة ميرفت هي عل عموم بدات كويس بس ف الاخر سرعت و محدش فهم حاجة والمحصلة صفر اما الرسم فمحضرتش عشان هو اصلا قال مجموعة اربعة بس و فعلا كلمت ناس كتير وقالو احسن واحد دكتور عبدالحميد بس انا دخلت ف الاخر لقيتو بصلي وقعد يقول منتو اغبية طب وبتبوصلي ليه؟؟؟ انا لسة داخل المهم لفيت شوية بعد راسي مكانت حتنفجر بس احلا حاجة ان الواحد شاف اصحابه من اول كي جي لحد ثانوي وعلي فكرة اقولكو مفاجاة......احنا حضر معانا النهاردة ناس من اداب وطب وكمان حضرو معانا محاضرات المهم انا مش متفائل وشكلنا كلنا حنصقت و عل عموم انا مش متفائل

lody92 03-10-2009 07:24 PM

wallahy ana kont 2a3ed fy awel el rasm el handasy w lama la2et el 3adad el rahip da meshit w kont za3lan bas men kalamko 7aset enny 3amalt 5er lamma meshet

عاشق الشعر 03-10-2009 08:02 PM

ياجماعة انا عايز اقول انى حضرت للدكتور احمد عمارة محاضرة الفيزياء وبجد راجل اكتر من رائع وطريقة شرحة جميلة وسلسة اوى بس بيحب يكتب بالانجليش كتير بس بياخد كل حاجة واحدة واحدة وبجد انصحكم بانكم تشوفوا اما اللى حصل فى الرسم الهندسى ده فا ربنا يستر و لا تعليق

rocky man 03-10-2009 08:19 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عاشق الشعر (المشاركة 1657372)
ياجماعة انا عايز اقول انى حضرت للدكتور احمد عمارة محاضرة الفيزياء وبجد راجل اكتر من رائع وطريقة شرحة جميلة وسلسة اوى بس بيحب يكتب بالانجليش كتير بس بياخد كل حاجة واحدة واحدة وبجد انصحكم بانكم تشوفوا اما اللى حصل فى الرسم الهندسى ده فا ربنا يستر و لا تعليق

عندك حق
طريق شرحة اكتر من روعه
بس فى حكاية كتابته بالانجليزى هو كان بيقول معنى كل كلمة كان بيكتبها بالانجليزى

عاشق الشعر 03-10-2009 08:20 PM

وكمان احب اقولكم ان الدكتور احمد عمارة بيشرح الجزء الخاص بالحرارة بس طريقة شرحه عجبتنى اوى بس مكانش فى مايك زى ما انتوا عارفين ورغم ان الصوت كان مش عالى اوى بس الراجل ده اللى يركز معاه بجد هيستفاد وده اولا واخيرا رائى الشخصى واتمنى سنة دراسية سعيدة على الجميع
اخوكم محمود صادق

عاشق الشعر 03-10-2009 08:22 PM

تمام يا روكى مان معلش انا معرفش اسمك بس انت مجموعة كام والراجل ده محترم كتير اوى عن بتاع الرسم ده ولا ايه يعنى تحس انه دكتور

rocky man 03-10-2009 08:25 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عاشق الشعر (المشاركة 1657419)
تمام يا روكى مان معلش انا معرفش اسمك بس انت مجموعة كام والراجل ده محترم كتير اوى عن بتاع الرسم ده ولا ايه يعنى تحس انه دكتور

لولا يهمك يا مان
انا اسمى محمد مصطفى
المجموعه الخامسه

محمد123123123 03-10-2009 08:44 PM

أولا أنا للأسف في المجموعة الخامسة
أنا حضرت إنهاردة محاضرة الرسم الهندسي وكنت فاهم في الأول بس هو سرع الرتم بتاعه أوي فمفمهتش وعلي فكرة زي ما صاحبتك قالت لك يا بشمهندسة pinky اللقاني هو أحسن واحد في الرسم الهندسي وصحابي بيقولوا أننا حنفهم بالتدريج و أنا متفائل شوية من الدكتور ده
أما بالنسبة للفيزياء فالدكاترة في المجمةعة الخامسة هما أحمد عمارة ومعاه واحد تاني أسمه تقريبا سمير غانم ومع إن المحاضرة كانت بسيطة ألا وممعظم الحاجات كنا وخدنها قبل كدة زي معادلة الأبعاد أما عن الانجليزى الكتير اللي كان بيكتبه فده ميقلقش عشان الامتحان بيجي عربي وإنجليزي وأحنا نختار زي ما حنا عايزين
و أنا صحابي قالولي إن أحسن ناس في الفيزيا هما يحيي منير ومايسة بس مش عارف أه مايسة فيهم وبيقولوا إن سمير غانم بتاع الفيزيا محاضرته مش بيحضرها إلا عدد قليل جدا مع احترامي لوجهة نظر أي حد بس الكلام ده قالوا ناس كتير ليا
أما عن الغياب في المحاضرة فمفيش فيها غياب بيتاخد إلا قليل أوي ومش بياخد كل الأسماء بينقي عشوائي لكن الحضور والغياب ده بيقي في السكاشن يعني الأفضل الحضور للدكتور اللي شرحه أحسن في كل مادة مهما كانت المجموعة وده رأيي الخاص

معلش صدعتكوا

emadtoto10 03-10-2009 08:54 PM

السلام عليكم انا دعبست كده على اسامى الدكاترة الكويسين معانا فى الكلية وعاوز الناس كلها تشارك معانا وتقوللى الكلام ده صح ولا غلط

اولا:فى الفيزياء احمد عمارة كله بيشكر فيه والناس اللى حضرت ليه النهارده ايه رايها؟

وبالنسبة للرسم الهندسة اللى واجع دماغنا كلنا فيه دكتور اسمه عبد الحميد اللقانى وكله بيقول عليه حلو واتمنى انه ما يطلعش اللى شرح لينا انهاردة

وبالنسبة للتفاضل من غير نقاش طبعا د/ميرفت كوجك مافيش حد قال عليها انها مش تمام

والوصفيه اللى هى الاسقاط فيه اتنين واتمنى انهم يكونوا كويسيين د/احمد الشيخ او د/احمد الشريف

والميكانيكا د/سعد الصافى برضه كله بيقول عليه كويس ويارب ما يكونش ساب الكلية

والجبر مافيش غيره د/شريف ربيع كويس برضه

واتمنى من كل البشمهندسين الكبار اللى هنا معانا يقولوا لينا الكلام ده صح ولا لأ علشان انا خلاص حاسس انى مبلط فى الكلية دى ده حتى اسمها ايه بتاعة الفيزياء مايصة دى بتقول انه 40 % بس هما اللى نجحوا وربنا يستر المهم عاوز الناس كلها تشارك برأيها معانا هنا علشان بس نعرف احنا حانحضر لمين ومش حانحضر لمين ويا ترى انا لو حضرت لدكتور غير اللى فى مجموعتى ده حيأثر فى الدرجات بتاعتى ولا اييييييييه ؟ وسلاااااام يا احلى رابطة فى الدنيا

عاشق الشعر 03-10-2009 09:03 PM

ياجماعة ياريت حد يقول حاجة من البشمهندسين الخبرة اللى معانا فى المنتدى وبجد شكرا ليك ياعماد على المجهود ده بس عايزين نعرف مين الكويس ومين الوحش علشان نحدد هنحضر لمين ومن ناحية الفيزياء الراجل احمد عمارة ده ملهوش حل وعلى فكرة اللى كان بيشرح النهاردة ده هو دكتور عبد الحميد اللقانى وبجد الراجل ده تحفة على رائيه وزى ماهو بيقول

rocky man 03-10-2009 09:08 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emadtoto10 (المشاركة 1657534)
السلام عليكم انا دعبست كده على اسامى الدكاترة الكويسين معانا فى الكلية وعاوز الناس كلها تشارك معانا وتقوللى الكلام ده صح ولا غلط

اولا:فى الفيزياء احمد عمارة كله بيشكر فيه والناس اللى حضرت ليه النهارده ايه رايها؟

وبالنسبة للرسم الهندسة اللى واجع دماغنا كلنا فيه دكتور اسمه عبد الحميد اللقانى وكله بيقول عليه حلو واتمنى انه ما يطلعش اللى شرح لينا انهاردة

والوصفيه اللى هى الاسقاط فيه اتنين واتمنى انهم يكونوا كويسيين د/احمد الشيخ او د/احمد الشريف

واتمنى من كل البشمهندسين الكبار اللى هنا معانا يقولوا لينا الكلام ده صح ولا لأ علشان انا خلاص حاسس انى مبلط فى الكلية دى ده حتى اسمها ايه بتاعة الفيزياء مايصة دى بتقول انه 40 % بس هما اللى نجحوا وربنا يستر المهم عاوز الناس كلها تشارك برأيها معانا هنا علشان بس نعرف احنا حانحضر لمين ومش حانحضر لمين ويا ترى انا لو حضرت لدكتور غير اللى فى مجموعتى ده حيأثر فى الدرجات بتاعتى ولا اييييييييه ؟ وسلاااااام يا احلى رابطة فى الدنيا

انا حضرت النهارده للدكتور احمد عمارة
والصراحة شرح الدكتور كان جميل اوى

eng_emy 03-10-2009 09:20 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emadtoto10 (المشاركة 1657534)

شكرا شكرا يا عماد على الاسامى دى
ويارب يعدينا من الكلية دى على خييييييييييييييييييييير
عشان انا متفاااااااااااااائلة اوى اوى اوى
وشكلى حبلط زيك

وابقى رد علينا يا بلال عشان تعرفنا مين الاحسن بدل التوهان اللى الواحد فيه ده
عشان انا والله قربت اسحب ورقى واحول احسن من الكلية دى

emadtoto10 03-10-2009 09:56 PM

يا بشمهندسين بالنسبة للسيكشن نحضر ولا نزوغ ولا ايه ياريت كله يرد علشان اعرف بس ايه النظام علشان انا مش عاوز اروح بدرى بكرة

eng_efatma 03-10-2009 10:35 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emadtoto10 (المشاركة 1657718)
يا بشمهندسين بالنسبة للسيكشن نحضر ولا نزوغ ولا ايه ياريت كله يرد علشان اعرف بس ايه النظام علشان انا مش عاوز اروح بدرى بكرة

بص ياعماد انا بيتهيا لى انك فى الرابعة زيي فانت روح بكرة وشوف لو فى سكاشن ولا لا بيتهيا لى مش هيبقى فى فاحضر محاضرة الفيزياء مع المجموعة السادسة هو احتمال كبير تكون نفس الدكتورة بس عشان تكون فكرة كاملة عنها بس انا عن نفسى فاهمة منها بس مش بتعمق يعنى نظام تلزيق معلومات مش فهم بمعنى الفهم وهى اصلا ما قلتش حاجة انهاردة لسة والرسم الهندسى لو مفهمتش انهاردة ممكن تحضرة مع المجموعة التانية يوم الخميس او تحضره تانى مع نفس الدكتور يوم السبت الجالى
ويا ريت ياجماعة اى حد فى الرابعة يقولنا ايه نظام الدكاتة و عايزين نظبط الجدول مع دكاترة كويسين وجزاكم الله خيرا

ultas devils 03-10-2009 10:43 PM

انا عندى بكره الصبح انتاج
حاخدها ديه ولا ايه

abdelrahmanblacktiger10 03-10-2009 11:02 PM

السلام عليكم يا بشمهندسين ياترى الكلية عجبتكم انهاردة ولا ايه المهم انا مسجل محاضرة دكتورة مايسة بتاعة فيزياء هى صوت بس الرابط اهوووووووووووه ويارب الشغل ده يعجبكم

http://www.mediafire.com/download.php?z2mjhfxz2vz

http://www.mediafire.com/download.php?zamjotv1m0z

ultas devils 03-10-2009 11:11 PM

جااااااااااامد الشغل ده
بس مينفعش تقلل المساحة شوية يعنى تخليه mp3

who cares 03-10-2009 11:46 PM

ايه ده انتو كلكوا بتقولو خدتوا و خدتوا انا روحت و مش خدت حاجه لييييييييييه :o:o
انا سكشنى 72 الجروب السادس و تقريبا النهارده كان عندى حاجات :dبس انا مخدتش حاجه
وكنت ماشيه كده و خلاص :(
انا عايزه اعرف بس انتوا خدتوا المحاضرات دى الساعه كام بالظبط ؟؟؟

ultas devils 03-10-2009 11:48 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة who cares (المشاركة 1657989)
ايه ده انتو كلكوا بتقولو خدتوا و خدتوا انا روحت و مش خدت حاجه لييييييييييه :o:o
انا سكشنى 72 الجروب السادس و تقريبا النهارده كان عندى حاجات :dبس انا مخدتش حاجه
وكنت ماشيه كده و خلاص :(
انا عايزه اعرف بس انتوا خدتوا المحاضرات دى الساعه كام بالظبط ؟؟؟

كويس انك محضرتيش
لان بجد كان زحمة اوى ومحدش فهم اى حاجة
محاضرة مايسة ديه كانت 8.30 والراجل بتاع الرسم الهندسى كانت 12

EnG.BeLaL 04-10-2009 12:59 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng_emy (المشاركة 1656763)

ياريت يا بشمهندس بلال تقلنا على دكتور عدل فى الاسقاط الهندسى
اللى مش باينله لانهار ولا شمس ولا قمر

فى السنة دى:d:d

الاسقاط د/ هو احمد الشيخ
الرسم د/عبد الحميد االلقاني
الجبر/ شريف ربيع
التفاضل / مرفت كوجاك
الفيزياء / احمد عمارة حلو و في يحي منير برضه اجمد واحد بس مش عارف هو موجود السنة دي معاكم و لا لا
و الجزء بتاع الحرارة / مايسة امين
ميكانيكا / سعدد الصافي
الانتاج / بيبقوا كذا دكتور
ربنا معاكم يا باشمهندسين و على فكرة عادي في الاول تحسوا انكم
متلغبطين و مش فاهمين حاجة بس بعد شوية هتلاقوا ان اللي في الاول ده هايف جدااااااا:av4056bb7jp3:
ربنا يوفقكم

eng_efatma 04-10-2009 01:32 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdelrahmanblacktiger10 (المشاركة 1657885)
السلام عليكم يا بشمهندسين ياترى الكلية عجبتكم انهاردة ولا ايه المهم انا مسجل محاضرة دكتورة مايسة بتاعة فيزياء هى صوت بس الرابط اهوووووووووووه ويارب الشغل ده يعجبكم

http://www.mediafire.com/download.php?z2mjhfxz2vz

الف الف شكر يا بشمهندس على المحاضرة:078111rg3::078111rg3::078111rg3:
ربنا يكرمك بجد

EnG.BeLaL 04-10-2009 02:47 AM

AYG team بالتعاون مع اللجنة العلمية بإتحاد الطلاب

ندوة للتعريف بالسنة الإعدادية وكيفية إستغلال الوقت (متكتبش أهلا هندسة عشان هما مش عايزينها اسمها كده فخلى الاسم هنستفيد منه فى حاجة تانية)

اليوم الاربعاء 7-10-2009

الساعة 1:45 مساءا الى 3:30 عن أعدادى وأهميتها والادوات الهندسية والمهارات اللازمة اكتسابها خارج الدراسة

الجزء الثانى المدربة عبير علوان ستتحدث عن كيفية استغلال وتنظيم الوقت وتحديد الاهداف 3:45 إلى 5:30

المكان مدرج واحد مبنى إعدادى

ملحوظة: لو حد عندة محاضرة في نفس الوقت وعايز يحضر ميقلقش المحاضرات ممكن يحضرها مع مجموعة تانية

==

عايز تعيش هندسه صح

نفسك هندسه تبقي اجمل ايامك و اسهلها

يبقي لازم تبدأها صح

و تعرف يعني ايه هندسه و ازاي تذاكر و بردو تستمع بوقتك

كل ده في ندوة اعدادي هندسه حقق هدفك.
==

محمد123123123 04-10-2009 06:23 AM

السلام عليكم
أولا شكرا يا بشمهندس عبد الرحمن علي هذا المجهود الرائع
ومتشكرين يا بشمهندس بلال علي الاهتمام بينا
أنا عندي سؤال أنا سمعت أن في دكتورة تفاضل اسمها اعتدال بيقولوا بتشرح وبتفهم أحسن من ميرفت بس هي مش بتدي مسائل صحابي قالولي احضر لاعتدال وأصور ورق ميرفت عشان أبقي أستفدت من الاتنين فلو سمحت أنت إيه رأيك يا بشمهندس بلال ولو سحت ممكن حد يقولي مواعيد محاضرات دكتور يحيى منير ودكتورة مايسة اللي معاه إمتي

the_engineer 04-10-2009 07:27 AM

يا جماعة هو النهاردة المجموعه التانية عندها محاضرة الساعة 12 الظهر صح ؟؟؟؟ علشان مروحش متأخر و لا حاجة !!

lody92 04-10-2009 09:21 AM

aywa ya bashmohandes.........ana kaman ma3ak fy section 24

EnG.BeLaL 04-10-2009 01:43 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد123123123 (المشاركة 1658381)
أنا عندي سؤال أنا سمعت أن في دكتورة تفاضل اسمها اعتدال بيقولوا بتشرح وبتفهم أحسن من ميرفت بس هي مش بتدي مسائل صحابي قالولي احضر لاعتدال وأصور ورق ميرفت عشان أبقي أستفدت من الاتنين فلو سمحت أنت إيه رأيك يا بشمهندس بلال ولو سحت ممكن حد يقولي مواعيد محاضرات دكتور يحيى منير ودكتورة مايسة اللي معاه إمتي

بص يا باشمهندس انا حضرت للاتنين و كنت بفهم من ميرفت اكتر بكتيرررررررر و مسائلها هي اللي بتيجي دايما في الامتحان اما اعتدال فكنت بتوه منها احيانا كتيرررر

دموع انسانة 04-10-2009 03:37 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rocky man (المشاركة 1656892)
والجو جوه كان حر اوى

ايوا يا بشمهندس انا حضرتها وكان شرحه حلو اوى بس بيقولوا فى دكتور اسمه يحيى ممتاز جدا

eng_efatma 04-10-2009 04:36 PM

[quote=محمد123123123;1658381]السلام عليكم
أولا شكرا يا بشمهندس عبد الرحمن علي هذا المجهود الرائع
ومتشكرين يا بشمهندس بلال علي الاهتمام بينا
أنا عندي سؤال أنا سمعت أن في دكتورة تفاضل اسمها اعتدال بيقولوا بتشرح وبتفهم أحسن من ميرفت بس هي مش بتدي مسائل صحابي قالولي احضر لاعتدال وأصور ورق ميرفت عشان أبقي أستفدت من الاتنين فلو سمحت أنت إيه رأيك يا بشمهندس بلال ولو سحت ممكن حد يقولي مواعيد محاضرات دكتور يحيى منير ودكتورة مايسة اللي معاه إمتي[

اللى اعرفة انه مواعيد دكتور يحيى ودكتورة مايسة عثمان فى المجموعة الرابعة
يوم السبت الفترة الاولى ك3 (8:30-10:00 )
يوم الاربعاء الفترة الاولى بردو وغالبا الاربعاء ده هيكون دكتور يحيى منير

theotherface 04-10-2009 06:37 PM

ياجماعه انا شايف ان المجموعه الاولى فيها دكاتره حلوه
يعنى مثلا فيزيا >>> د.احمد عماره
اسقاط >>>>>د.احمد الشيخ
رياضه >>>>> د.اعتدال حلمى
ياريت كل واحد يقول على دكاتره مجموعته علشان نعرف هنحضر لمين ونسيب مين..

the_engineer 04-10-2009 06:40 PM

:wacko::wacko::wacko::wacko::wacko::wacko::wacko:: wacko::wacko::wacko::wacko::wacko::wacko::wacko::w acko::wacko::wacko::wacko::wacko:
ده شكلي لما خلصت النهارده 3 محاضرات ورا بعض !!!!
انا بجد بفكر احول تجارة ^_^

انتوا برضوا يا جماعه حاسين نفس الاحساس ولا عادي معاكو علشان النهارده كان يوم صعب جدا عليا

ابقا قولي رأيك يا خالد علشان اتأكد

the_engineer 04-10-2009 06:44 PM

اه صح النهاردة حضرت ل احمد الشيخ و عجبني شرحه جداااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااا

و الجبر كان حلو لكن معقد شويا اما الفيزياء ف انا كنت مدمر و مش مركز اوي
لكن احمد الشيخ ممتاز ما شاء الله
و الرياضة مش فاكر اسم الدكتور ^_^
بس الفيزياء كانت بتشرحها الدكتورة مايسا عثمان و شرحها مش بطال اوي بس على ما اظن ان في احسن من كدا و الله اعلم

eng_salwa 04-10-2009 06:53 PM

الاسقاط د/ احمد الشيخ وفي كمان دكتور احمد الشريف ده جامد جداااا

الرسم د/ عبد الحميد اللقاني
الجبر/ كلهم بيقولوا شريف ربيع احسن
وانا بقوول د /حسين طبليه كنت بفهم منه اكتر بكتير ..شريف ربيع كنت بنام في محاضرته بصراحه
التفاضل / مرفت كوجاك الدكتوره ديه كلام الدنيا مايكفيهاااش
بجد رهيبه ممتازه في كل حاجه
الفيزياء / حبيب الكل د يحيي منير
وفي د مايسه امين وفي د احمد عماره
ميكانيكا الاستاذ الدكتور فاروق البرقي
ده ممتاز بجد بغض النظر عن عصبيته فهو دكتور محترم جداااااااااا
اما دكتور سعد فحلوو برضه علشان بس دكتور فاروق استاذه
الانتاج /دكاتره كتير وربنا يسهلكم في الماده ديه

وربنا معاكم يا شباب في الاول هتحسوا ان الكليه عاوزه تعب وسخيفه والدكاتره معقدين والناس اللي بدبلر كتير والنجاح عاوز معجزه :bosyht9:
بس بعد ما تدخلوا علي الميد تيرم وتفهموا القصه كلها :stickjo4::stickjo4::stickjo4:
هتحسوا ان الكليه سهله للي بيفهم مش حفيظ
الحفيظ اخره يعدي الميد التيرم بس ويمكن مايعديش كمااان
بسس واهم حاجه الصبر
واهم حاجه يبقي عندكم النيه تكونوا مهندسين بكل ما تحمله الكلمه ديه :049gc0::049gc0:

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 03:40 PM.