بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى معلمى التربية والتعليم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=737)
-   -   إسأل الدكتور عبدالرحمن المنياوي (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=416587)

د.عبدالرحمن المنياوي 13-03-2013 08:45 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr mostafa (المشاركة 5175877)
السلام عليكم . أنا مليت استمارة 103 عندما أخذت معلم مساعد ونسيت أكتب سنة الجيش . السؤال هل انا هملىء الااستمارة 103 مرة تانية عند التعيين على وظيفة معلم. وشكراً

يا أخي روح اسحب الاستمارة من ملفك في قسم الملفات وكملها واخطرهم بالتعديل وهم يضيفولك المده في اي وقت

د.عبدالرحمن المنياوي 13-03-2013 08:47 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة العمل عبادة (المشاركة 5176820)
يا دكتور
ارجو من سيادتكم فتح الصفحات من 21-23 حتى ترد على اسئلتى

ارجوك لقد بلغ منى اليأس مبلغا جسيما ارجو النجاة والغوث بعد الله عز وجل
مواطن مقهور راح ضحية للفوضى فى زمن الفوضى

اعذرني .. معلش اعد سؤالك لم استطع الوصول اليه .. وآسف على عدم الرد لهذا الوقت

العمل عبادة 13-03-2013 10:32 PM

يا دكتور
ليسانس دار العلوم

السنة :1996
الدبلوم:التربوي العام
شهادة: icdl الميلاد: 25/7/1974

· الموضوع
في عام 2002 جاءني خطاب تعيين من قبل التنظيم والإدارة (مدرس لغة عربية اعدادى)على الفور تقدمنا بأوراقنا مع الزملاء إلى مديرية التربية والتعليم –ببني سويف-وبعدها ب(15) يوما جاء قرار استبعادنا دون سبب يذكر تظلمنا إلى التنظيم والإدارة فأرسلونا إلى (لجنة فض منازعات)كان الواحد منا يقف أمام القاضي (3) دقائق وعليها للآن ولا نتيجة...في ذلك الوقت2002 قام بعض الأصدقاء( نفس مؤهلاتي وتقدير اقل منى)برفع قضية بمجلس الدولة ،،كسبوها وتم تعيينهم بأثر رجعى من عام(2002.)....وأنا نظرا لضيق ذات اليد لم أستطع القيام برفع قضية ومعي جميع المستندات التي تشهد على كلامي وأسماء الحالات وتقديرهم ومكان وتاريخ تعيينهم......... لذا:

ألتمس من سيادتكم إرجاع الحقوق إلى أصحابها والمعاملة بالمثل مع هذه الحالات والتفضل والسماح لي بالموافقة على تعييني مدرسا للغة العربية أسوة بزملائي · وفقكم الله وسدد خطاكم.

العمل عبادة 13-03-2013 10:35 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة العمل عبادة (المشاركة 5176820)
يا دكتور
ارجو من سيادتكم فتح الصفحات من 21-23 حتى ترد على اسئلتى

ارجوك لقد بلغ منى اليأس مبلغا جسيما ارجو النجاة والغوث بعد الله عز وجل
مواطن مقهور راح ضحية للفوضى فى زمن الفوضى

__________________________________________________ _________
ليسانس دار العلوم

· الموضوع
في عام 2002 جاءني خطاب تعيين من قبل التنظيم والإدارة (مدرس لغة عربية اعدادى)على الفور تقدمنا بأوراقنا مع الزملاء إلى مديرية التربية والتعليم –ببني سويف-وبعدها ب(15) يوما جاء قرار استبعادنا دون سبب يذكر تظلمنا إلى التنظيم والإدارة فأرسلونا إلى (لجنة فض منازعات)كان الواحد منا يقف أمام القاضي (3) دقائق وعليها للآن ولا نتيجة...في ذلك الوقت2002 قام بعض الأصدقاء( نفس مؤهلاتي وتقدير اقل منى)برفع قضية بمجلس الدولة ،،كسبوها وتم تعيينهم بأثر رجعى من عام(2002.)....وأنا نظرا لضيق ذات اليد لم أستطع القيام برفع قضية ومعي جميع المستندات التي تشهد على كلامي وأسماء الحالات وتقديرهم ومكان وتاريخ تعيينهم......... لذا:

ألتمس من سيادتكم إرجاع الحقوق إلى أصحابها والمعاملة بالمثل مع هذه الحالات والتفضل والسماح لي بالموافقة على تعييني مدرسا للغة العربية أسوة بزملائي · وفقكم الله وسدد خطاكم.

العمل عبادة 13-03-2013 10:37 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي (المشاركة 5177277)

__________________________________________________ _________________
ليسانس دار العلوم

· الموضوع

العمل عبادة 13-03-2013 10:45 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي (المشاركة 5177277)

__________________________________________________ ________________-
ليسانس دار العلوم

· الموضوع

balaha2090 14-03-2013 01:00 AM

بسم الله الرحمن الرحيم

حضرتك ذكرت موضوع الكارت الاصفر لموضوع الدرجة لو سمحت اسال فين اذا كان الكارت الاصفر ده موجود ولا لا لقرار التعيين
واذا لم يكن موجودا معنى كدا ان قرار التعيين ده وهم ولازلنا معلمين مساعدين ارجو من سيادتكم الرد

د.عبدالرحمن المنياوي 16-03-2013 12:17 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة العمل عبادة (المشاركة 5177496)
__________________________________________________ ________________-
ليسانس دار العلوم

· الموضوع

يا أخي .. لجنة فض المنازعات دي لجنة صورية مش هتاخد منها حق ولا باطل ..
ثانيا يعني ايه اتعينت وفصلوك بعد 15 يوم .. بدون سبب .. انا مش فاهم حاجة ..
اعمل مذكرة بالأمر ده واعرضها على المحافظ وخد تأشيرة منه .. هو هنا صاحب القرار بالعودة للعمل .. بس أي حد هتروحله هيسألك ليه تم فصلك؟؟؟؟؟
عموما لو منغعش والمحافظ رفض حتى بعد اطلاعه على الحكم ده .. تقدر تاخد صورة الحكم بتاع زملائك وتروح لمحامي شاطر هيخلص لك الحكاية في أقل من سنة بإذن الله ..

د.عبدالرحمن المنياوي 16-03-2013 12:19 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة balaha2090 (المشاركة 5177725)
حضرتك ذكرت موضوع الكارت الاصفر لموضوع الدرجة لو سمحت اسال فين اذا كان الكارت الاصفر ده موجود ولا لا لقرار التعيين
واذا لم يكن موجودا معنى كدا ان قرار التعيين ده وهم ولازلنا معلمين مساعدين ارجو من سيادتكم الرد

موضوع قرار التعيين لا يرتبط بالكارت او الدرجة .. هو بس انت معينة معلم بمجرد ترقية الاكاديمية بعد الكادر .. لو مادخلتيش كادر انت معلم مساعد حتى لو معاكي الكارت الأصفر ..

الكارت الاصفر موجود للقرارات 74 و 244 و 280 فقط وهو موجود بالملفات تقدري تروحي تسأليهم هناك

العمل عبادة 16-03-2013 09:28 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي (المشاركة 5181308)
يا أخي .. لجنة فض المنازعات دي لجنة صورية مش هتاخد منها حق ولا باطل ..
ثانيا يعني ايه اتعينت وفصلوك بعد 15 يوم .. بدون سبب .. انا مش فاهم حاجة ..
اعمل مذكرة بالأمر ده واعرضها على المحافظ وخد تأشيرة منه .. هو هنا صاحب القرار بالعودة للعمل .. بس أي حد هتروحله هيسألك ليه تم فصلك؟؟؟؟؟
عموما لو منغعش والمحافظ رفض حتى بعد اطلاعه على الحكم ده .. تقدر تاخد صورة الحكم بتاع زملائك وتروح لمحامي شاطر هيخلص لك الحكاية في أقل من سنة بإذن الله ..

__________________________________________________ _____________________

يا دكتور والله ان ده اللى حصل وكان معاى نا س بالشكل ده ورفعوا القضية وكسبوها وهذا اللى يخللى كل شئ فى صالحى

--------------------------------------------------
اعلم سيادتك ان رقبتى وحياتى متعلقة ومستقبلى وسنوات تعليمى 16 سنة وشقاى ها يروحو هدر الحقنى الحقنى الحقنى

العمل عبادة 16-03-2013 09:38 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة العمل عبادة (المشاركة 5182049)
__________________________________________________ _____________________

يا دكتور والله ان ده اللى حصل وكان معاى نا س بالشكل ده ورفعوا القضية وكسبوها وهذا اللى يخللى كل شئ فى صالحى

--------------------------------------------------
اعلم سيادتك ان رقبتى وحياتى متعلقة ومستقبلى وسنوات تعليمى 16 سنة وشقاى ها يروحو هدر الحقنى الحقنى الحقنى

------------------------------------------------------------------------
يا دكتور خطاب التعيين بتاريخ(2002) ما كناش استلمنا العمل بعد و ارسلونا يجب تقديم مسوغات التعيين خلال 15 يوم للمديرية وبعدما تقدمنا بأصول الاوراق تم استبعادنا دون سبب يذكر على الفور قام مجموعة من الزملاء برفع قضية بمجلس الدولة 2002 كسبوها بأثر رجعى عام 2011واتعينو بتاريخ 2002 معلم أول وكل مستحقاتهم رجعت اليهم مالية ومعنوية الحالة المادية هى التى حالت دون الاشتراك معهم فى القضية)وكل الاوراق والحكم وحيثياته معى شاهدة على ذلك
___________________________________________-
هل هناك مدة قانو2ي0 لرف4 القضي0+

العمل عبادة 16-03-2013 10:57 PM

أرجوك يا دكتور عبد الرحمن لالالا تتأخر فى الرد

د.عبدالرحمن المنياوي 19-03-2013 05:31 PM

يا أخي .. أنا مجرد ناصح .. والقضية ترفع بعد 60 يوم من التظلم آه .. لكن الآن ترفع قضية تعيين بالمثل لأن صدر حكم لزملائك .. دي مسائل قانونية واضحة .. لو انت في المنيا انصحك بالأستاذ محمد حافظ المحامي .. يقدر إن شاء الله

Mr Mostafa 19-03-2013 11:24 PM

كيف يتم حساب وترتيب الأقدمية يا دكتور عبدالرحمن؟

العمل عبادة 20-03-2013 04:42 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي (المشاركة 5185966)
يا أخي .. أنا مجرد ناصح .. والقضية ترفع بعد 60 يوم من التظلم آه .. لكن الآن ترفع قضية تعيين بالمثل لأن صدر حكم لزملائك .. دي مسائل قانونية واضحة .. لو انت في المنيا انصحك بالأستاذ محمد حافظ المحامي .. يقدر إن شاء الله

__________________________________________________ ____________________--
يا دكتور الله يريح بالك بزيارة النبى عليه الصلاة والسلام الرجاء اعطائى تليفون الاستاذ المحامى او اى بيانات عنه/ محمد حافظ

الرجاء الرد سريعا

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 01:41 PM.