بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية التجارة (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=162)
-   -   لطلبة كلية التجارة - جامعة القاهرة (ضع استفسارك هنا) (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=342144)

m maher 11-08-2013 03:16 PM

انا جايب 93 و 44.5 انجليزي ودخلت تجارة بس عايز اعرف شوية حاجات كدا عن تجارة انجليزي يعني صعبة ولا لا مميزاتها عيوبها مصروفاتها السنادي.
والافض ادخل عربي واجيب تقدير وحسن اللغة واخد كورسات ولا ادخل تجارة انجليزي
وكنت عايز اعرف المجموعة المميزة دي بتاخد من كام وبتاخد كام طالب

ولو اي حد يعرف اي حاجة عن السن صيني يكلمني عنه
يا ريت لو حد يرد عليا بسرعة عشان المفروض اقدم خلال الاسبوع دا

hobahoby 13-08-2013 09:15 AM

لو سمحت كان فى موضوع كدة و حضرتك الوحيد اللى ممكن تتأكد منة
انا انجلش 47 بس ملحقتش تجارة على درجة فمش قدامى الا انتساب و طبعا عربى
و تانى سنة ان شاء الله ممكن احول انتظام
بس سمعت ان ممكن تحول من عربى لانجلش تانى سنة بشرط امتحان انجلش مش سهل بس اللى يعدية يحول لانجلش
بليييز اتأكدلى من الموضوع دة :(
و رأى حضرتك تجارة عربى لو مع كورسات جامدة ممكن يتعادل بتجارة انجلش و لا ملهاش لزمة و مش هتبقى بدرجة تجارة انجلش بردو :(

maged4ninja 13-08-2013 10:00 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hobahoby (المشاركة 5434920)
لو سمحت كان فى موضوع كدة و حضرتك الوحيد اللى ممكن تتأكد منة
انا انجلش 47 بس ملحقتش تجارة على درجة فمش قدامى الا انتساب و طبعا عربى
و تانى سنة ان شاء الله ممكن احول انتظام
بس سمعت ان ممكن تحول من عربى لانجلش تانى سنة بشرط امتحان انجلش مش سهل بس اللى يعدية يحول لانجلش
بليييز اتأكدلى من الموضوع دة :(
و رأى حضرتك تجارة عربى لو مع كورسات جامدة ممكن يتعادل بتجارة انجلش و لا ملهاش لزمة و مش هتبقى بدرجة تجارة انجلش بردو :(

ماهو شرحه في الموضوع الي هو قسم الاكتوراي
بس ده مش تجاره انجليزي هو حاجه شبيها ليها

ثانيا ادخلي تجاره عربي وكورسات بقي خفيف ولو متجوزتيش لما تتخرجي هتشتغلي سنتين خبره وبعدها تاخد كورسات من الغاليه :028ja7::028ja7::028ja7:

ahmed_adg 15-08-2013 12:00 AM

السلام عليكم
لو سمحت انا علمي رياضه جاييب 88.5 % و مستوي رفيع انجليزي 8 و الانجليزي 45 و قبلت في جامعه القاهره هل ينفع يقبلوني تجاره انجلش جامعه القاهره و لو مش هينفع ينفع احول تجاره حلوان و اقدم هناك انجلش ولا مش هتفرق و التحويل مفتوح لحد امتي و في سؤال تاني هو تجاره عربي مع قرصات افضل من تجاره انجلش بدون قرصات لاني لو دخلت انجلش لن استطيع اخذ قرصات و لو عربي هاخد قرصات و شكرا

نور الرحمة 18-08-2013 02:26 AM

انا قبلتنى تجارة جامعة السويس بس انا عايزة احول من تجارة عربى السويس الى تجارة انجليزى جامعة جنوب الوادى ولو فى القاهرة تقبلنى ينفع احول ومن اعمل زى النظام الجديد انى انا اتخل الكلية اللى اناعيزاهامثل تجارة انجليزى جامعة جنوب الوادى بدلا من عربى بس اتفع زيادة زى الكليات الخاصة كدة يعنى الطلاب بيدفعوا3000 فى السنةانا بقى اتدخل زيهم واكون انتظام بس اتفع 7000 فى السنة وعلى فكرة انا مجموعى322 اناشعبة ادبى ومجموعى فى الانجليزى 27.5 وارجوا الرد السريع على ذلك

maged4ninja 18-08-2013 04:12 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نور الرحمة (المشاركة 5442780)
انا قبلتنى تجارة جامعة السويس بس انا عايزة احول من تجارة عربى السويس الى تجارة انجليزى جامعة جنوب الوادى ولو فى القاهرة تقبلنى ينفع احول ومن اعمل زى النظام الجديد انى انا اتخل الكلية اللى اناعيزاهامثل تجارة انجليزى جامعة جنوب الوادى بدلا من عربى بس اتفع زيادة زى الكليات الخاصة كدة يعنى الطلاب بيدفعوا3000 فى السنةانا بقى اتدخل زيهم واكون انتظام بس اتفع 7000 فى السنة وعلى فكرة انا مجموعى322 اناشعبة ادبى ومجموعى فى الانجليزى 27.5 وارجوا الرد السريع على ذلك

مجموعك قليل ويجيب انتساب بالعافيه

mostafa03 21-08-2013 08:33 PM

كنت عايز اعرف مصاريف تجارة انتساب السادات وشكراً

vampire1188 23-08-2013 02:55 PM

اقتباس:

ثانيا ادخلي تجاره عربي وكورسات بقي خفيف ولو متجوزتيش لما تتخرجي هتشتغلي سنتين خبره وبعدها تاخد كورسات من الغاليه
Hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh da7ktny ya gada3 wallahy :D

legend_hossam 23-08-2013 03:01 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة vampire1188 (المشاركة 5452320)
Hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh da7ktny ya gada3 wallahy :D

معلش يا فامبير
اخد mos فين ؟
وهتكملنا موضوع الكورسات امتى ؟ لقد هرمنا

azzkh80 25-08-2013 03:46 PM

تسلم يا كبير علي الموضوع :)))
و عندي استفسار صغير :

انا حولت من ( لغات و ترجمة ) اسوان الي ( تجارة ) القاهرة و عندي النية ان شاء الله اني انضم ل ( تجارة انجلش )

عايز اعرف ميعاد التقديم لشعبة اللغة الانجليزية مفتوح لحد امتي ؟

-- انا ( ادبي ) جايب مجموع كلي 368.5 ( 89.9 %) و اللغة الانجليزية 45.5 و المستوي الرفيع مش انجليزي

فعايز اعرف فرصي اني ادخل ( تجارة انجلش ) سواء ب( القاهرة ) او ( زايد ) ؟!

و تسلم يا كبير علي اهتمامك بالموضوع و بالطلبة المستجدين

Lobna bakhit 29-08-2013 02:08 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة vampire1188 (المشاركة 3696010)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الموضوع دا يا جماعة مخصص لأي استفسار متعلق
بكلية التجارة جامعة القاهرة
من اول سنة اولي لغاية سنة رابعة

اي حد عنده اي استفسار يتفضل يقول

وياريت منعاً للإحراج
:blush:
اخواتنا اللى فى الجامعات التانية ياريت يبقى يحطو استفساراتهم فى المواضيع المخصصة او يعملو توبيك بالاستفسار بتاعهم
وذلك منعاً لاختلاط المعلومات وتسهيلا على الشخص للوصول للمعلومة بسرعة وبسهولة

لوسمحت ممكن ترد على سوالى ضرورى لان بجدانا مش عارفه اسال مين فى الكليه وانت مش موضح النقطه دى فى الموضوع اللى انت كتبته بص لو انا عاوزه ادخل اكتوارى لازم اكون جايبه 40 فى رياضه1 ولا2بص حضرتك انا جبت فى رياضه 1 48\وفى رياضه2 39 ينفع ادخل اكتوارى ولا لاء ممكن اى حد يرد عليه من فضلكم

زهرة بنفسج 20-09-2013 01:11 PM

انا اسمى ميادة هبقى فى انى مجموعة والجدول هينزل امتى
واعرفه ازاى

soo khaled 30-09-2013 09:04 PM

يا ريت لو فى اى اخبار عن نتيجه المعادله لكليه التجاره ياريت ترد عليا فيها عشان انا عامله معادله ومستنيه النتيجه

HardTarget1994 26-10-2013 03:29 AM

لو سمحت مفيش نماذج لامتحانات الميدتيرم او الفاينال للفرقه الاولى انتظام انجلش؟

Resource Professionals 24-02-2014 09:40 AM

بالتوفيق للجميع ان شاء الله

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 05:07 PM.