بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى معلمى التربية والتعليم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=737)
-   -   لكل العاملين بالأجر سواء في أسيوط أو باقي المحافظات العقد 3/2 الجديد (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=311119)

thanwya_2011 25-07-2011 08:10 PM

لنا الله
لنا الله
لنا الله
لنا الله

thanwya_2011 25-07-2011 08:12 PM

لنا الله
لنا الله
لنا الله
لنا الله

مستر/ عبدالكريم على 25-07-2011 08:25 PM

منتدى المعلم المساعد على الفيس بوك

http://www.facebook.com/groups/13003...group_activity

محامي المعلمين 25-07-2011 08:30 PM

انا مش عايز اقول عليكم الجعان يحلم بسوق العيش -- يا شباب انتم ناس محترمين---------لابد من التريثوبلاش جرى خلف سواقين الترلات( الناس الى بتعيش على تعاسة الغير) عارفينة مين هوا وزيركم

KAPTEN82 25-07-2011 09:36 PM

ياريت نحلم على كد حالنا

thanwya_2011 27-07-2011 12:34 AM

مبروك

اقتباس:

قرر اللواء إبراهيم حماد محافظ أسيوط إلغاء مسمى "معلم بالحصة" وتحرير 10 آلاف عقد مميز لجميع العاملين بالحصة الحاليين والمنقطعين لظروف خارجة عن إرادتهم ، كما تم توفير ألفى درجة خالية لعمال النظافة والخدمات المعاونة بالتربية والتعليم.

من موقع أخبار مصر
مش قادر أحط الرابط مشاركاتى أقل من 50

أبراار 03-08-2011 10:24 PM

اقتباس:

أخر الأخبار اللى متسرش
من أبو منه

اقتباس:
بعد مقابلة الاستاذ جمال آدم سكرتير عام مساعد المحافظة
وكان عددنا هناك 11 معلم فقط لا غير
مع اني انا اعلنت عن الموعد في كذا مكان بس تعمل ايه في الناس

وعلشان الناس متكسلش تاني وتعتمد على زمايلها اللي بيقفو يتحرقو في الشمس
ويستنو الاخبار في البيت

ده أخر خبر وأخر معلومه هعلنها أنا وزمايلي وبعدها
كل اللي عاوز يعرف معلومه أو تطورات الموقف يروح بنفسو
مفاجأة من العيار الثقيل ،،،
- إلي كل معلمي الحصة بأسيوط ممن أمضي تعاقد (2/5/2011) - (1/9/2011) علي بند 2/3 مكافأة شاملة ،،،
- إليك الخبر اليقين ،،،
(((( العقد الذي قمنا بإمضائه عقد باطل نصا وقانوناً ))))
1- من المعروف أنه عند عمل عقود جديدة ، فلابد أن يكون هذا العقد مبني علي بند قانوني ،لكن العقود التي مضيناها فهي علي بند 2/3 وهذا البند غير موجود في القانون _شغل إحترافي من عبد الجواد بيه _ وأن القانون لا يعرف إلا بندين (2/2 - 3/2) ، وبالتالي العقد الذي نعمل به الآن ما هو إلا عملية نصب علي الناس .
2- أن العقود الحقيقية لها أجر ثابت وواضح في العقد ، ولا يحاسب المتعاقدين بالحتة (الحصة) ، ودي برده من تفنين عبد الجواد بيه.
3- أن مديرية التربية والتعليم بأسيوط لم يرسلوا أسماء المعلمين العاملين بالحصة للقاهرة وهذا ما تأكد منه زملائنا الذين سافروا للقاهرة ، فلما سألوا عن أسمائنا ذكر أحدهم أنه لا يوجد معلمين بالحصة بأسيوط، والسبب في عدم الإرسال أن العقود التي تم إمضائها غير قانونية .
-- من الأخر كده إحنا دلوقتي غير متعاقدين ومنصوب علينا، ولابد من محاسبة النصابين اللي نصبوا علينا.

إيه الكلام ده ياجماعة

الحقيقة أنا بقالي فترة مش متابعة وعايزة أعرف وضعنا إحنا هيكون إيه بالظبط؟؟؟

أبراار 03-08-2011 10:28 PM

اقتباس:

مبروك

اقتباس:
قرر اللواء إبراهيم حماد محافظ أسيوط إلغاء مسمى "معلم بالحصة" وتحرير 10 آلاف عقد مميز لجميع العاملين بالحصة الحاليين والمنقطعين لظروف خارجة عن إرادتهم ، كما تم توفير ألفى درجة خالية لعمال النظافة والخدمات المعاونة بالتربية والتعليم.

أنا عرفت من موضوع تاني كاتبه أستاذ إيهاب إن اللي بالحصة إتعملهم عقد معلم مساعد ده اللي فهمته

وإذا كان الكلام ده صحيح يبقى ألف مليون مبروك عليهم

بس بجد عاوزة أعرف وضعنا إحنا بالمكافأة الشاملة من البداية

والمفروض عقدنا الجديد ده هيتجدد تلقائي من بداية شهر 7 ده المفروض

فأنا مش عارفة هيكون نظامه إزاي معلم مساعد زيكو ولا زي ماإحنا كدة ونفضل مضحوك علينا

ياريت حد يكون عارف ويبلغنا بالله عليكو

كمان ياريت تقولولي موضوع الحافز 200% هيطبق علينا ولا لأ

لأني مش متابعة بقالي فترة ولا عارفة الأخبار

ياريت

اخت عربية 05-08-2011 09:03 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ياجماعه دلوقتى فى عقد جديد نزل فى الادارة ( ادارة الفتح ) وهو مثل اللى مضيناه فى شهر خمسه مع بعض فروق وهى :-

1- ان هذا العقد لمدة عام ويجوز تجديده لمدد اخرى العقد الاول كان يجدد تلقائيا اما ده يجوز لاحظه الفرق
2- يحق للطرف الاول لاسباب يقدرها فسخ العقد قبل انتهاء مدته دون ان يكون للطرف الثانى المطالبه باى تعويضات .
على فكرة البنود دى انا نقلتها من العقد وطبعا هى سيئه للغايه وتضيع حقنا فى كل حاجه
ياريت اللى عارف حاجه يبلغنا وياريت ما حدش يمضى لحد ما نتاكد من ان حقوقنا ستكون محفوظه .

وحسبنا الله ونعم الوكيل

الاستاذ احمد جعفر 05-08-2011 11:23 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبراار (المشاركة 3786435)
أنا عرفت من موضوع تاني كاتبه أستاذ إيهاب إن اللي بالحصة إتعملهم عقد معلم مساعد ده اللي فهمته

وإذا كان الكلام ده صحيح يبقى ألف مليون مبروك عليهم

بس بجد عاوزة أعرف وضعنا إحنا بالمكافأة الشاملة من البداية

والمفروض عقدنا الجديد ده هيتجدد تلقائي من بداية شهر 7 ده المفروض

فأنا مش عارفة هيكون نظامه إزاي معلم مساعد زيكو ولا زي ماإحنا كدة ونفضل مضحوك علينا

ياريت حد يكون عارف ويبلغنا بالله عليكو

كمان ياريت تقولولي موضوع الحافز 200% هيطبق علينا ولا لأ

لأني مش متابعة بقالي فترة ولا عارفة الأخبار

ياريت

حضرتك هتمضى عقد جديد معلم مساعد انا بنت عمى بالمكافأه الشامله و عملت كده
مبروك

shais20062007 06-08-2011 03:40 AM

شكرا جدا جدا على صورة العقد انتي فرحتيني جدا بالكلام دة وربنا يجعله في ميزان حسانتك ان شاء الله.

انا باسم علي/من القاهرة /مدرس انجليزي/خريج2009.

انا اعمل بعقد من داخل المدرسة بقالي سنة واحدة وكنت بقبض من ال 10% من مصاريف الكتب.

هل انا من ضمن الناس اللي شغالين ببند 3/10 تدريس اللي نازلهم العقود الشاملة دي؟

ياريت تردي عليا لو سمحتي وكملي جميلك وادعيلك دعوة كمان........!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

shais20062007 06-08-2011 03:51 AM

شكرا جدا جدا على صورة العقد انتي فرحتيني جدا بالكلام دة وربنا يجعله في ميزان حسانتك ان شاء الله.

انا باسم علي/من القاهرة /مدرس انجليزي/خريج2009.

انا اعمل بعقد من داخل المدرسة بقالي سنة واحدة وكنت بقبض من ال 10% من مصاريف الكتب.

هل انا من ضمن الناس اللي شغالين ببند 3/10 تدريس اللي نازلهم العقود الشاملة دي؟

ياريت تردي عليا لو سمحتي وكملي جميلك وادعيلك دعوة كمان........!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

malakdarsh 06-08-2011 04:37 AM

مبروووووووووووووووووووووووووووك

alzahraamostafa 06-08-2011 01:23 PM

هيا ايه مميزات وعيوب عقد 2/2

سلمى عبدالله الشيخ 06-08-2011 01:46 PM

لو سمحتم احنا عندنا فى البحيرة كانوا عملولنا عقد ب 105 جنيه على بند 2/3 دة بالنسبة للاقل من 3 سنين وللى مضى عليهم 3 سنين ثبتوهم ...............السؤال احنا ايه الجديد لنا دلوقت لانى مش فاهمة قرار د/عصام شرف

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 01:48 AM.