بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى معلمى التربية والتعليم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=737)
-   -   ايه اخبار تعيين أوائل الكليات ياجماعة؟ (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=300138)

شريف الحلوانى 10-04-2011 02:27 PM

الى الرحيل

اشكرك زميلتى رحيق على كلاماتك ولكن ما احس به الان اكثر بالف مرة مما احسسته قبل الثورة فقبل الثورة كانت ملامح الفسادة ظاهرة ولكن بعدها اصبحت ملامح الفساد ظاهرة ولكنها مغلفة بعلبة سوليفان كبيرى تعلوها رابطة جميلة فيحسبها الناس جميعا انها هدية وهى فى الاصل فساد باين زملائى الاعزاء كثيرا احاول ان افهم واستوعب ماذا يحدث حولى ولكنى اكتشفت انى قديم الطراز والهوية فلا انا استطعت ان اتعامل بالفساد مثل الفاسدين تحت مسميات ماشى حالك ولا انا استطعت يوما ان اخذ ما اره حقا اصيلا لى بعد تعب وسهر اليالى وبعد العرق وبعد ان راهنت كل حياتى على مستقبل افضل وحياة اجمل نعم اصبح الياس يكسو ملامحى فلم يعد لى امل فى تغير ابدا فجميعنا اصبحنا نتناول مشكلاتنا ونريد حلها دون غيرنا فمثلا الدكتور عبدالرحمن قابل الوزير لماذا لم يحدث عن معناتنا بدل من يحسبنا كلاب يرمى لنا فى عظمة يعلم اننا سنقبلها لاننا اصبحنا نرضى بالذل والهوان بدل ما ينظر فى حالنا كأناس طبيعين بدل مايتخيل ان ايا منا قد يكون ابنه او قريبة ولكن لماذا يفكر فينا ونحن لانساوى عندة قيد انملة لقد نسى سيادة الوزير انه لولا الثورة لكان خاج السيلطة وهو يعلم انه من يخرج منها لايدخل زملائى اعترف انى هنت عندما هان كل شئ ضعفت عندما ضعف كل شئ يأست عندما ضاع الحلم اعترف انى المخطأ الذى جرى وراء وهم العلم والتعليم جرى وراء وهم انه قد يكون مستقبل افضل نعم فأنا شخص واهم وانا حطان انسان عفى عليه الزمن زملائى اعترف امامكم انى المخطأ وليست الدولة ولا السيد الوزير اعترف انى مخطأ عندما اجتهدت وعندما اعتقدت انه العلم سلاح نعم هو سلاح ولكن موجه الينا لي*** امالنا لي*** طوحنا ليبث فينا سم الياس والاحباط نعم اعترف انى ضعيف نعم ضعيف استسلمت لشعارات العدل والمساواة اعترف انى مخطأ فقد اعتقدت واهما ان الثورة ستغيرنا ولكنى لم اكن ادرى انه ***تنا كما ت*** النعام اعترف انى المخطأ عندما تحديت سنة الكون فى ان يظل العبد عبد والسيد سيد وانه هناك تحرير بعد الاسلام اعتقد انى اخطات وهنت عندما فكرت ولو للحظة انى يمكن ان اساعد مصر ولكنى نسيت ان مصر لاتريد من ابناء عبيدها المساعدة بل ترضى بالهوان والذل وترضى بالاستبداد والغباء ترضى بانصاف الحلول نعم هنت امام كل القيم التى زرعها فى ابى وامى نعم هنت عندما توهمت يوما انه فى الحياة امل ندافع عنه ونحمل سلاح العلم لنبنيه ونشيدها نعم هنت عندما ذاكرت وتفوقت وتعبت لماذا فعلت كل هذه الجرائم التى لاتغتفر فسأظل مكانى منتظرا لقاء ربى وساقوله له يوم القاة ربى اغفر لى هوانى وضعفى اغفر لى اخطائى ربى حاسب الظالمين ربى اريد حقى فأنت الحق وماسواك فهو الباطل ربى اخرجنى اهل مصر منها وهى احب الاماكن الى قلبى ربى اسالك ان تهدينى وترحمنى فليس لى سواك ولن ادعو سواكى ربى انا عبدك الضعيف ارحمنى.
وابشرك زميلتى انى كنت قد انهيت خطة بحثى ولكنى رميتها وقطعتها ولن اكرر اخطائى ابدا نعم لن اكرر اخطائى فلا علم بعد اليوم ولا وهم ولا امل سنحيا لنموت سنحيا لنكون عبيدا انعام ننتظر الحسنة ونتتظر يوم لقائنا الله لنشتكى له ضعفنا وهمنا وهواننا فالى يوم الميعاد.

Mr.ramy00 10-04-2011 02:52 PM

ايه يا جماعة الاحباط ده انا زيكم بالضبط عانيت ياما ومخدش حقى ورضيت بنصيبى بس فى النهاية لازم نشكر ربنا ونحمده احنا اكيد احسن من ناس تانية كتير حالتهم اصعب مننا ...اللى جاى احسن بس احنا نصبر ونعمل بقول الله عز وجل فى كتابه العزيز(ان لا نضيع اجر من احسن عملا)لو مكنش فى الدنيا يبقى فى الاخرة...ولو لك نصيب تتعين معيد اقسم بالله لازم تتعين رغم انف اى شخص ولو ملكش نصيب تبقى تحمد ربنا وتشكره على اللى انت فيه...والكلام ده مش قاصد بيه شخص معين علشان محدش يزعل انا بتكلم عامة......والله الموفق

شريف الصعيدى 22 10-04-2011 02:52 PM

تصدق بالله يااستاذ شريف قصة حضرتك انا اعيشها بالتفصيل
لكن مع اختلاف التخرج انا بكالوريوس تجاره 2005 ومن الاوائل برضه
وحاليا فى مرحلة تسجيل رسالة الماجستر
بس هاقولك حاجج انت احسن كمان منى
تعمل ايه باه فى واحد طالع من العشره الاوائل على دفعته بس اسمه منبعتش
انا بجد نفسى اروح اى يوم اولع فى رئيس الجامعه ده
هاقولك حاجه اول حاجه لازم تروح تعملها دلوقتى انك تطلع على كليتك تتاكد
ان اسمك انبعت ضمن الاوائل ولينا الحلاوه طبعا
عارفه مفيش حد هيجبلك حقك لغاية عندك ليك حق لازم تدور عليه بنفسك
زى حلاتى انا ليا حق هابحث وادور عليه بالطرق القانونية الاول
منفعتش باه فى طرق تانيه كتير نعمل ايه باه لازم نعمل كده
حسبنا الله ونعم الوكيل
هيا ديه مصر مش هاتتغير
بالتوفيق يااستاذى العزيز

eman em 10-04-2011 04:58 PM

ياجماعة لو سمحتوا انا عايزة اعرف تقدير ومجموع اخر واحد ف العشرين الاوائل من كلية التربية الزقازيق 2009 علشان اعرف انا منهم ولا لأ

رحييق 10-04-2011 05:54 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شريف الحلوانى (المشاركة 3312206)
اشكرك زميلتى رحيق على كلاماتك ولكن ما احس به الان اكثر بالف مرة مما احسسته قبل الثورة فقبل الثورة كانت ملامح الفسادة ظاهرة ولكن بعدها اصبحت ملامح الفساد ظاهرة ولكنها مغلفة بعلبة سوليفان كبيرى تعلوها رابطة جميلة فيحسبها الناس جميعا انها هدية وهى فى الاصل فساد باين زملائى الاعزاء كثيرا احاول ان افهم واستوعب ماذا يحدث حولى ولكنى اكتشفت انى قديم الطراز والهوية فلا انا استطعت ان اتعامل بالفساد مثل الفاسدين تحت مسميات ماشى حالك ولا انا استطعت يوما ان اخذ ما اره حقا اصيلا لى بعد تعب وسهر اليالى وبعد العرق وبعد ان راهنت كل حياتى على مستقبل افضل وحياة اجمل نعم اصبح الياس يكسو ملامحى فلم يعد لى امل فى تغير ابدا فجميعنا اصبحنا نتناول مشكلاتنا ونريد حلها دون غيرنا فمثلا الدكتور عبدالرحمن قابل الوزير لماذا لم يحدث عن معناتنا بدل من يحسبنا كلاب يرمى لنا فى عظمة يعلم اننا سنقبلها لاننا اصبحنا نرضى بالذل والهوان بدل ما ينظر فى حالنا كأناس طبيعين بدل مايتخيل ان ايا منا قد يكون ابنه او قريبة ولكن لماذا يفكر فينا ونحن لانساوى عندة قيد انملة لقد نسى سيادة الوزير انه لولا الثورة لكان خاج السيلطة وهو يعلم انه من يخرج منها لايدخل زملائى اعترف انى هنت عندما هان كل شئ ضعفت عندما ضعف كل شئ يأست عندما ضاع الحلم اعترف انى المخطأ الذى جرى وراء وهم العلم والتعليم جرى وراء وهم انه قد يكون مستقبل افضل نعم فأنا شخص واهم وانا حطان انسان عفى عليه الزمن زملائى اعترف امامكم انى المخطأ وليست الدولة ولا السيد الوزير اعترف انى مخطأ عندما اجتهدت وعندما اعتقدت انه العلم سلاح نعم هو سلاح ولكن موجه الينا لي*** امالنا لي*** طوحنا ليبث فينا سم الياس والاحباط نعم اعترف انى ضعيف نعم ضعيف استسلمت لشعارات العدل والمساواة اعترف انى مخطأ فقد اعتقدت واهما ان الثورة ستغيرنا ولكنى لم اكن ادرى انه ***تنا كما ت*** النعام اعترف انى المخطأ عندما تحديت سنة الكون فى ان يظل العبد عبد والسيد سيد وانه هناك تحرير بعد الاسلام اعتقد انى اخطات وهنت عندما فكرت ولو للحظة انى يمكن ان اساعد مصر ولكنى نسيت ان مصر لاتريد من ابناء عبيدها المساعدة بل ترضى بالهوان والذل وترضى بالاستبداد والغباء ترضى بانصاف الحلول نعم هنت امام كل القيم التى زرعها فى ابى وامى نعم هنت عندما توهمت يوما انه فى الحياة امل ندافع عنه ونحمل سلاح العلم لنبنيه ونشيدها نعم هنت عندما ذاكرت وتفوقت وتعبت لماذا فعلت كل هذه الجرائم التى لاتغتفر فسأظل مكانى منتظرا لقاء ربى وساقوله له يوم القاة ربى اغفر لى هوانى وضعفى اغفر لى اخطائى ربى حاسب الظالمين ربى اريد حقى فأنت الحق وماسواك فهو الباطل ربى اخرجنى اهل مصر منها وهى احب الاماكن الى قلبى ربى اسالك ان تهدينى وترحمنى فليس لى سواك ولن ادعو سواكى ربى انا عبدك الضعيف ارحمنى.
وابشرك زميلتى انى كنت قد انهيت خطة بحثى ولكنى رميتها وقطعتها ولن اكرر اخطائى ابدا نعم لن اكرر اخطائى فلا علم بعد اليوم ولا وهم ولا امل سنحيا لنموت سنحيا لنكون عبيدا انعام ننتظر الحسنة ونتتظر يوم لقائنا الله لنشتكى له ضعفنا وهمنا وهواننا فالى يوم الميعاد.

أستغفرك يارب وأتوب إليك

أستاذي الكريم أستهدى بالله والله كلام حضرتك دا ضايقني جدااااااااااااااااااا بالله عليك اهدى واصبر صدقني خير حضرتك صبرت كتير ايه يعنى تصبر كمان شوية
ان الله مع الصابرين صدقني والله اللى لك نصيب فيه هتاخده ويمكن يكون أحسن في الوقت اللى ربنا رايده ربنا كبييير ورحيييييييم قوي وعمره ما بيرضى بالظلم وكل ظالم له نهاية
والله لو في ايدي حاجة كنت عملتها لان مجربه الظلم دا عيني عينك وتحدي كمان وأحيانا ينتابني نفس اليأس والتفكير دا بس بستغفر ربنا واقول ان لازم اكون اقوى ومااخليش حد ي*** طموحي ودا علشان عندى امل في ربنا كبيييير

والله ضايقتني لما قولت رميت خطة الدكتوراه ازااااااااااااااااي هانت عليك وحضرتك عارف ان مفيش حاجة بتيجى بالساهل ازاى هان عليك تعبك فيها ليه مش تخلى املك في ربنا ومش في حد من عباده واللى رايده لك هتشوفه وبتقولي (ابشري) دا ايه دا بجد
ياريت تفكر شوية ومتخليش اي توتر او ضيق أو يأثر عليك وماتندمش على حاجة عملتها مهما كان كان دايما دكتور يقولي حاولي تبصي قدامك ماتبصيش خلفك علشان رقبتك مش تألمك وفعلا عنده حق اكيد فاهم قصدي
والله بجد حضرتك احسن من ناس تانية كتيييير حاول تبص للي اقل منك علشان نفسيتك واصبر

تقبل مروري

رحييق 10-04-2011 06:23 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رامى عامر (المشاركة 3312300)
ايه يا جماعة الاحباط ده انا زيكم بالضبط عانيت ياما ومخدش حقى ورضيت بنصيبى بس فى النهاية لازم نشكر ربنا ونحمده احنا اكيد احسن من ناس تانية كتير حالتهم اصعب مننا ...اللى جاى احسن بس احنا نصبر ونعمل بقول الله عز وجل فى كتابه العزيز(ان لا نضيع اجر من احسن عملا)لو مكنش فى الدنيا يبقى فى الاخرة...ولو لك نصيب تتعين معيد اقسم بالله لازم تتعين رغم انف اى شخص ولو ملكش نصيب تبقى تحمد ربنا وتشكره على اللى انت فيه...والكلام ده مش قاصد بيه شخص معين علشان محدش يزعل انا بتكلم عامة......والله الموفق

يارب
إن شاء الله خير
الله المستعان

د.عبدالرحمن المنياوي 10-04-2011 08:33 PM

إيه الحكاية ياجماعة هو أنا أسيبكم شوية الحكاية تقلب عياط كده .....

ههههه

أنا بس عاوزكم تفكوها كده ...

وبإذن الله هأقوم بالرد على الناس دلوقت خصوصا الراجل المحترم اللي زعلان قوى من ناس متسواش ...

شريف الصعيدى 22 10-04-2011 10:43 PM

بارك الله فى حضرتك ياربويارب مايحرمنا من ردك علينا
بصراحه يادكتوره حضرتك الامل الوحيد والقشاية اللى بنتعلق بيها
بجد يادكتور مش عارف كنا عملنا ايه من غير حضرتك
بس انا عاوز حضرتك تقولى خلاصة موضوعى ايه
يعنى كل كلامى يبقى مع جامعة ايه بالظبط كفرالشيخ ولا طنطا
وحضرتك وضحك بما فيه الكفاية ان المسؤل عن انه يبعت بقية الدفعات هيه كفرالشيخ
وحضرتك لما الموظف يقولى انهم بعتوا الدفعات الخاصة بيهم بس ارد عليه اقوله ايه
انا ان شاء الله هاروح فى اقرب زياردة لرئيس الجامعة ومن ثم الحاكم العسكرى
ربنا يوفقك يادكتور ياااااااااااااارب

هدي امة الله 11-04-2011 12:45 PM

السلام عليكم .. دي اخر اخبار تعيين خريجي الازهر نقلا عن جروب مظاليم الازهر ..

تم اليوم ايفاد مجموعه من الاوائل الي مكتب رئيس الجامعه ولكنه لم يكن موجودا ولكن الي متي الانتظار فالوقت يمر وليس في صالحنا لقد قمنا ويعلم الله ذلك بالصبر كثيرا وطرقنا كل باب يوصلنا الي حل في التعين ولم يبقي امامنا الا خيارا واحدا وهو الاعتصام اما رئيس الوزراء يوم الثلاثاء القادم ان شاء الله

بكرة ان شاء الله في اعتصام امام رئاسة مجلس الوزاء الساعة التاسعه والنصف صباحا

د.عبدالرحمن المنياوي 11-04-2011 01:08 PM

ممكن طبعا

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مستر واى (المشاركة 3310077)
انا جايب 65 % دور تانى ممكن اتعين معيد فى الجامعة :022yb4::006et4::giljotiiniug3:

ممكن طبعا تتعين في الجامعة ...

بس ده لو انت لوحدك في الدفعة ....

هدي امة الله 11-04-2011 01:25 PM

:) :) ^___^

د.عبدالرحمن المنياوي 11-04-2011 02:02 PM

كل ده؟

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شريف الصعيدى 22 (المشاركة 3310948)
دكتور عبد الرحمن بجد والله شرف كبير لنا جميعا ان حضلاتك متابع معانا
الموضوع دخ من اوله وان شاء الله ربنا يكرمنا جميعا
كنت اود الاستفسار من حضرتك عن بعض الامور الاخرى
هل يحق لى التعيين فى الكليه بوظيفة مدرس مساعد بمجرد الانتهاء من الحصول على رسالة الماجستير
حضرتك هل فى جامعات ومعاهد حاصة بتطلب ماجستير فى المحاسبة ام قليل
حضرتك بخصوص تعيين الاوائل هل يتوافر مع حضرتك صورة من القرار الخاص بتعيين من دفعة 2003 ل 2010
علشان لما اروح لجامعة كفرالشيخ اتكلم بقلب جامد
حضرتك خلاصة الموضوع بتاعتى ان علاقتى بجامعة كفرالشيخ وليس بجامعة طنطا
يعنى لما اسال واتكلم فى الموضوع ده يبقى مع كفرالشيخ صح يادكتور
حضرتك لما بتاع كفرالشيخ يقولى اننا بعتنا من 2006 ل 2010 انا ارد عليه اقوله ايه
علشان هوه بيقولى ان الدفعات اللى قبل كده كانت تبع طنطا
انا عارف انى بتعب حضرتك والله يادكتور بس حضرتك بمثابة اخ اكبر لى
ويمكن تكون حضرتك الوسيلة الوحيده لديه فى الموضوع ده
بارك الله لنا فى حضرتك مره اخرى

طبعا ده مش استفسار .. دي كراسة أسئلة ؟!!!!

هههههههههههههههه

شوف بقى ياسيدي ...

س: هل يحق لى التعيين فى الكليه بوظيفة مدرس مساعد بمجرد الانتهاء من الحصول على رسالة الماجستير ؟

ج: نعم .. الفرصة متاحة للجميع بشرط موافقة القسم .

س: هل فى جامعات ومعاهد حاصة بتطلب ماجستير فى المحاسبة ام قليل ؟

ج: كتييييييييير جدا .. ولما تنوي هأقولك على لستة بالكل سواء معاهد أو جامعات خاصة .. وعلى طووول بيطلبوا ناس ماجستير ودكتوراة تخصصك يمكن كل أسبوع كمان .. وهأقولك كمان تليفوناتهم واماكنهم وإزاي تقدر تتابع الإعلانات بتاعتهم ..

س: بخصوص تعيين الاوائل هل يتوافر مع حضرتك صورة من القرار الخاص بتعيين من دفعة 2003 ل 2010
علشان لما اروح لجامعة كفرالشيخ اتكلم بقلب جامد ؟

ج: صورة من القرار بصراحة مش معايا حاليا .. بس انت لازم تتكلم بقلب جامد ده القرار نزل في الجرايد ووزير التعليم العالي كل يوم بيتكلم عنه في التلفيزيون وانا عندي مقاطع فيديو .. بس الأهم إنك هتلاقي صورة من القرار عند مكتب رئيس الجامعة ...

س: خلاصة الموضوع بتاعتى ان علاقتى بجامعة كفرالشيخ وليس بجامعة طنطا
يعنى لما اسال واتكلم فى الموضوع ده يبقى مع كفرالشيخ صح يادكتور ؟

ج: صح يا كبير..

س: لما بتاع كفرالشيخ يقولى اننا بعتنا من 2006 ل 2010 انا ارد عليه اقوله ايه؟

ج: انت تكلم رئيس الجامعة أو النائب على طول يا بيه !!! وتقولله انا درست عندكم في الكلية اللي عميددها فلان ودكاترها فلان وفلان وكان الأول على دفعتي فلان وده اتعين وهو دلوقت معاكوا ودلوقت الكلية بدكاترها ومعيدينها اتحولت وبقت معاكوا أنا بقى ليه مش معاكوا ؟؟؟ يعني الأول على دفعتي اتعين وبقي تبعكوا اشمعنا احنا بقى مش تبعكوا ... وقولله إن فيه كليتين يعني لازم يبقى فيه حصرين .. لو عاند معاك خالص .. قولله اعتبرني ابنك واتصرف انت مكاني ..
بس بأكرر اتكلم مع الريس أو النائب ... متتكلمش مع موظفيييييييييييييييييين !!! فااااااااهم !!!

د.عبدالرحمن المنياوي 11-04-2011 02:10 PM

توضيح

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ع الزيات (المشاركة 3311838)
والله إحنا هنا فى دمياط
وعفنا من الكلية انهم بعتوا أسماءالـــ 20 الاوائل للوزاة
ومنعرفش مصيرهم إيه !!

(عفنا من الكلية) .. معناها إننا عرفنا من الكلية ؟؟ والا إننا بقالنا كتير في الكلية لغاية ما ..... ؟؟

د.عبدالرحمن المنياوي 11-04-2011 02:11 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شريف الصعيدى 22 (المشاركة 3313735)
بارك الله فى حضرتك ياربويارب مايحرمنا من ردك علينا
بصراحه يادكتوره حضرتك الامل الوحيد والقشاية اللى بنتعلق بيها
بجد يادكتور مش عارف كنا عملنا ايه من غير حضرتك
بس انا عاوز حضرتك تقولى خلاصة موضوعى ايه
يعنى كل كلامى يبقى مع جامعة ايه بالظبط كفرالشيخ ولا طنطا
وحضرتك وضحك بما فيه الكفاية ان المسؤل عن انه يبعت بقية الدفعات هيه كفرالشيخ
وحضرتك لما الموظف يقولى انهم بعتوا الدفعات الخاصة بيهم بس ارد عليه اقوله ايه
انا ان شاء الله هاروح فى اقرب زياردة لرئيس الجامعة ومن ثم الحاكم العسكرى
ربنا يوفقك يادكتور ياااااااااااااارب

الأمل هو الله جل وعلى ...

وتقديرك وكفاءتك هي القشاية الل يبتتمسك بيها وهي اللي بإذن الله هتكون في يوم من الايام سبب سعدك ..

وأنا أخوكم ووسيلة فقط للتوضيح آملا أن يجعلني الله سببا في معرفتكم ... وأن يجعلكم سببا لي في الثواب ..

د.عبدالرحمن المنياوي 11-04-2011 02:33 PM

استنى الرد يا د.شريف

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شريف الحلوانى (المشاركة 3312206)

شوف يا دكتور شريف .. أنا بصراحة قرأت المنشورين بتوعك .. وبصراحة كنت متعاطف معاك جدا جدا فيهم ولو ان فيه بعض النقاط اللي بتعبر عن الإحباط واليأس .. وده ضد مقومات الباحث اللي بيسعى دائما للتميز والوصول نحو الكمال إن كان الكمال لرب العباد ..

بصراحة فيه ناس بعتت لي ع الخاص رسائل علشان أضع بيانات عن نفسي أو حاجة كده زي سيرة ذاتية .. بس أنا لقيت إن المجال مش مجال شخصي .. بس بعد ما شفت كلامك لقيت إن نشر بيانات عن نفسي أمر قد يكون في غاية الأهمية .. خصوصا ليك ..

ومش عاوزك تحكم على الأمور ... غير لما تؤول لمآلها الأمور .. وانا شايف إن الموضوع لسه منتهاش ..

متزعلش نفسك يا دكتور .. وإن شاء الله بالليل هأكتب الرد المطلوب ...

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 09:19 PM.