بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   اجتماعيات طالب (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=112)
-   -   دفعه ثانويه عامه 2015 (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=607661)

سلمة بن الأكوع 25-11-2014 07:30 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الشاعر الطبيب (المشاركة 6055579)
بالنسبة لموضوع القلق و كده وانك حاسس ان مستواك نزل و كده لازم تسأل نفسك انا قلقان ليه ؟؟ فى واحد يقولك انا مش مذاكر .... والتاني يقولك والله انا بخاف من الامتحانات ... والتالت بقولك انا مذاكر بس مش عارف اتعامل مع الوضع الجديد .....الخ تعدد الاسباب و النتيجة واحدة و هو الشعور بالقلق ... لازم نعرف يا جماعة ان القلق صفة من صفات اي انسان ولكن السؤال هل كل انسان عنده الفطرة دي لازم يظهرها عنده ؟؟؟ الاجابة لأ يكفيك انك تعرف انك لو قلقان بتفقد جزء من قوة تذكرك لاي معلومة من 50 الى 95 % ... وان فى احدث الاحصائيات اثبتت ان السبب الرئيسى للفشل هو القلق ....و الاكتر من كده ان القلق بيأثر على صحتك العضوية بشكل كبير يؤثر على حاجات زى القلب و الرئتين وغيرهم ........ طيب واحد يسأل دلوقتى ايه الحل
1_ ثق فى الله واعلم ان الله لن يضيعك ابدا وانه احن عليك من والدتك اما يكفيك قوله _تعالى _ " ونحن اقرب اليه من حبل الوريد "
2_ثق فى قدراتك واعلم انك افضل مخلوقات الله فى الكون كله ..
3_صفى نيتك لله ... واوعى تتخابث على حد واعلم جيدا ان القمة ليست مكان لشخص واحد فقط انما ربما يكون هناك الالاف عليها يقول السير ونستون تشرشل ( كان رئيس وزراء بريطانيا ) : الناس تظن ان القمة مثل قمة الجبل لا تتسع الا لشخص واحد انما انا اظنها مثل الهضبة تتسع للكثيرين ) ...
4_اعمل اللى عليك و خليك دايما متوكل على الله و ليس متواكل يعنى ذاكر و قول يا رب وفقنى مش تقعد تلعب وتقول يا رب وفقنى ... هو فى زرع بينمو من غير ماء ؟؟
5_اعرف ان شبابك و عمرك هتتسئل عليهم يقول النبي محمد _ص_" لا تزولا قدما عبد يوم القيامة حتي يسأل عن اربع منها عن عمره فيما افناه و عن شبابه فيما ابلاه "
6_اعمل جدول ليومك خلي فيه مذاكره و خروج و اهلك و تلفزيون يعنى خليه متوازن ..
7_رضا والديك ..دايما خليهم يدعولك وقبل قدميهما قبل ايديهما و فى اخوة لنا ربما فقدوا ابا او اما او كليهما لازم تعرفوا انهم بيحسوا بيكم عشان كده اجتهدوا عشان تفرحوهم
8_الاخلاص فى العمل يقول النبي _ص_ " ان الله يحب اذا عمل احدكم عملا ان يتقنه ...
وفى معايا مجموعة قصص عن النجاح و السعى اليه اللى يحب من حضراتكم يعرفها يعرفنى فى كومنت وانا هنزل كل يوم حلقة منها..
فى النهاية اعتذر ان اطلت عليكم بكتابتى ولكن اردت ان اقف بجوار احبتى فى الله ... فهذا جهدى اقدمه فإن اكن وفقت فذلك فضل الله يؤتيه من يشاء و ان تكن الاخري فالخير اردت لا سواه ...
‫#‏الوصول_للقمة_سهل_انما_الصعب_هو_الحفاظ_عليه ا

كلام راائع أخي الكريم .. جزاك الله كل خير ..
#‏الوصول_للقمة_سهل_انما_الصعب_هو_الحفاظ_عليها
فعلا وما أصعب أن تكون في القمة ثم تكون في القاااااااااااااااااااااااع ..............................

Tasneem alghazaly 25-11-2014 08:38 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة drako7 (المشاركة 6040923)
منورين الثانوية والله :d
حاولوا تستمتعوا بكل لحظه في ثانوي ...
سواء كانت مذاكره خروجه حصه مع مدرس بتحبوه
لمه مع زمايلكم ...
كل دي ذكريات جميله .. هتفتقدوها فالكيه
وكملوا
ان الله لا يضيع اجر من احسن عملا ..
وشويه حاجات عالماشي
.. اسمعوا اسامه عز الدين في العربي ..
الفزياء فهم فهم فهم فهم .. .. بس لازم توصل لمرحله انك تحفظ اللي فهمته
الجيولوجيا بالله عليكم .. ركزوا فيها بيسألوا في كل حاجه ... وحلوا كتييييييييييييييييييييير ... واحفظوها حلو
الاحياء .. ظبطوا باب التكاثر كويس .. والله يعينكم علي ال dna :d الحمد لله اتلغي عندنا :v
العربي .. ركزوا في الادب وحالوا ميبقاش عندكم مشكله فيه .. علشان هو ده المقرف في المراجعه ..
القصه الناس اللي بتتخنق من التفاصيل .. خصوصا الجزء التاني .. :v
اسمعوا اسامه عز الدين والخرائط الذهنيه بتاعته .. دورو عليه علي اليوتيوب ..
الكيمياء .. العضوية ( كتاب المدرسه ) وكفي
.....
وكل متخلصوا بدري يكون افضل وتحلوا كتير بقا
الله يعينكم
طبعا انا مجبتش سيره الانجليزي .. لاني مكنتش بذاكره :d
الله يعينكم :d

ربنا يكرمك يا دكتور ويجازيك خير ع النصايح دى
ممكن تقولنا ايه رأيك فحكاية ان الدروس تقف من شهر كام كدة ولا منوقفش دروس اصلا ونكمل لحد الامتحانات ولا فى مواد كدة ومواد كدة ؟؟ عشان احنا محتارين فالحكاية دى وقلقانين مثلا العربى حاسة انه لازم نفضل نحل مع المدرس لحد اخر لحظة
وشكرا ع اهتمامك :)

Drako7 27-11-2014 05:18 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tasneem alghazaly (المشاركة 6056831)
ربنا يكرمك يا دكتور ويجازيك خير ع النصايح دى
ممكن تقولنا ايه رأيك فحكاية ان الدروس تقف من شهر كام كدة ولا منوقفش دروس اصلا ونكمل لحد الامتحانات ولا فى مواد كدة ومواد كدة ؟؟ عشان احنا محتارين فالحكاية دى وقلقانين مثلا العربى حاسة انه لازم نفضل نحل مع المدرس لحد اخر لحظة
وشكرا ع اهتمامك :)

بص .. بلاش تفصل الدروس خالص
بس مفيش مانع انك تغيب ..
بس برضو اللي يحكم الموضوع ده انت
لو بتروح الحصه وبتبقي عارف كل المدرس بيقوله بنسبه 100% ومش بتستفاد خالص
اقدر اقولك متروحش واقعد فالبيت عادي مفيهاش مشكله
...
العربي .. ياريت تحل كتير جدا عليه .. بس مع نفسك مش لازم مدرس يعني
هات نماذج ثانوية عامه قديمه وحلها مره واتنين وتلاته وعشره .. لحد متطلع اجبتك نسخه طبق الاصل من الاجابه الاصليه ...
وهاتي كشكول كده .. واعملي كشكول للمعلومات المستخبيه بمعني .. ؟
انك قعدتي تذاكري وليكن 5 ساعات .. طلع في ال5 ساعات دول سؤالين مش عارفاهم ..
تكتبيهم في الكشكول ده ..
علي اخر السنه هيكون الكشكول ده بمثابه .. الغطا :d
هنذاكر عادي .. وهيكون عندنا ثغرات .. ونسد الثغرات بالكشكول ده
.........
ونصيحه لوجه الله .. للمره رقم تسعه وتسعين :d
الادب يا اخوناا
الادب احفظوه بالنص من كتاب المدرسه يا اخونا
وحلوا كتيييييييييييييييييييير ويكون معاكم نماذج الاجابه وتبصوا فيها ..
...
وبالنسبه للعربي : في استاذ اسمه مدحت فوده منزل امتحانات الثانوية العامة بنماذج اجابتها كلها .. الرسميه
بالنسبه للانجليزي مش هتلاقوا حجات كتير تحلوها : بس متخافوش حلوا من اي كتاب مراجعه نهائيه
وارشح ليكم زا بيست وسنيور في المراجعه
والفرنساوي : منصحكوش فيه بقا كنت حمار فيه :d بس جبت 40 الامتحان جه سهل
الكيمياء : تحلوا نماذج الوزاره .. و كتاب المدرسه كلهم كلهم .. كلهم كمان مره
وتحلوا السنين السابقه فيها .. ( كتاب الامتحان هينزلكم من اول 2006 ) ومندليف باين من اول 2002
حاولوا تحلوهم
الاحياء : هيجي مدرس يقولكم هاتوا كتاب ابن النفسي :d متسمعوش كلامه كتاب ملهوش عازه :d
هاتي كتاب الامتحان مراجعه نهائيه وحليه تاني وحلوا الامتحانات الللي فاتت
أهم حاجه تحلوا الامتحانات اللي فاتت في كل المواد مره واتنين وتلاته
والزفياء <3 بقا : كل واحد وضميره
يعني انا مثلا كنت حليت فيها كل حاجه بصراحه :d سنين فاتت ونماذج وكتاب المدرسه و كتاب الامتحان شرح والامتحان مراجعه والوسام وهيصه :d
كل واحد وضميره فيها :d
وربنا معااااااااااااااااااااااااااااااااكم يارب

eman_m 27-11-2014 05:08 PM

طب لو سمحت يا دكتور انا معايا كتاب الامتحان فيزيا والمثالى دول كفاية للحل مع مذكرة المسترولا اجيب حاجة تانية ؟؟؟؟؟

alshymaa hafez 27-11-2014 07:56 PM

السلام عليكم ^_^ عاملين ايه ووصلتوا لغاية فين ؟
انا بدات في والوراثة وخلصنا الباب التالت كميا وهنبدا في العضوية واخدنا عمل الاميتر فزياء وخلصنا شبتر اتنين قصه والوخدة السابعه وهنبدافي الباب الخامس جيولوحيا احنا بداين بالجيولوجيا مش علوم البيئة
بس عندي مشكلة مش عارفة احلها ازاي في العربي الكلمة وعناها والدقه دي ازاي احليها صح ؟ :/

Mohamed_Hamza 28-11-2014 12:25 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alshymaa hafez (المشاركة 6057874)
وصلتوا لغاية فين ؟

عربي : النصوص الشاعر وصورة الكمال القصة خلصنا الجزء الاول القراءة اسلوب واسلوب النحو خلص
English : U.9 & Ch.2
جيولوجيا : نص الباب التاني جيولوجيا
احياء : هنبدأ علم الوراثة
فيزياء : هنبدا في الحث الكهرومغناطيسي (الفصل4)
كيمياء : هنخلص الباب الثالث
فرنساوي : Le Subjonctif Présent

zx xz 28-11-2014 01:05 AM

يا جماعة انا الحمد لله بذاكر و كنت بجيب مجموع كويس كل سنة .. وناوي ان شاء الله أخش كلية الهندسة جامعة القاهرة ... لكن انا قلقان لأني مش لاقي حد كان في ثانوية قبلي ينصحني :( ... مع اني في الدروس بجيب درجات كويسة في امتحانات الحصص والشهور لكن قلقان جداً مش عارف ده وسوسة ولا انا فعلاً مش ماشي كويس في المنهج وكمان حاسس اني متأخر ... يا ريت الناس اللي كانت في ثانوية تقولي

المفروض اخلص المنهج وابدأ مراجعة امتى (وبرضو انتوا بدأتوا الدراسة امتى (مجرد فضول :) ) )
ايه المواد اللي لازم تتذاكر من كتاب المدرسة يعني الأدب مثلاً بيتذاكر من كتاب المدرسة ايه برضو ؟
الرياضة كنت بتحلوا اد ايه في واجبات الدروس (أصل انا بحب الرياضة فحاسس اني مطمن ليها ومش مهتم بيها اوي :\ )

سؤال اخير : ايه أفضل كتاب في الكيمياء وفي الإنجليزي

ربنا يوفقنا ويوفقكم :)

Mohamed_Hamza 28-11-2014 01:33 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zx xz (المشاركة 6058014)
يا جماعة انا الحمد لله بذاكر و كنت بجيب مجموع كويس كل سنة .. وناوي ان شاء الله أخش كلية الهندسة جامعة القاهرة ... لكن انا قلقان لأني مش لاقي حد كان في ثانوية قبلي ينصحني :( ... مع اني في الدروس بجيب درجات كويسة في امتحانات الحصص والشهور لكن قلقان جداً مش عارف ده وسوسة ولا انا فعلاً مش ماشي كويس في المنهج وكمان حاسس اني متأخر ... يا ريت الناس اللي كانت في ثانوية تقولي

المفروض اخلص المنهج وابدأ مراجعة امتى (وبرضو انتوا بدأتوا الدراسة امتى (مجرد فضول :) ) )
ايه المواد اللي لازم تتذاكر من كتاب المدرسة يعني الأدب مثلاً بيتذاكر من كتاب المدرسة ايه برضو ؟
الرياضة كنت بتحلوا اد ايه في واجبات الدروس (أصل انا بحب الرياضة فحاسس اني مطمن ليها ومش مهتم بيها اوي :\ )

على ما حد يرد عليك عايز بس اقولك ماتقلقش ذاكر بس وربنا مش بيضيع مجهود حد
يعني لو انت بتذاكر وشايف نفسك كدا يبقى دا وسواس فعلا اقرأ قرآن

معتز احمد محمد 28-11-2014 04:41 PM

السلام عليكم عاملين ايه يا جماعة عاملين ايه فى المذااكرة ايه اخباركوا مع المواد

الشاعر الطبيب 28-11-2014 09:55 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zx xz (المشاركة 6058014)

اوعى تقلق حبيبى انا تحت امرك حضراتكم دايما
بالنسبة بالقلق اوعى تقلق و ثق بأن الله لن يضيع اجرك ابدا وتذكر قوله تعالى "ونحن اقرب اليه من حبل الوريد "
بالنسبة للمراجعة انت هتخلص ممكن على شهر3 يعنى قدامك فترة كبيرة تراجع عليها و سهل جدا انك تعوض اللى فات منك
كتاب المدرسة تذاكر منه الادب و الاحياء و الكيميا
بالنسبة للرياضة مش عارف انا كنت علمى علوم :cool:
افضل كتب الكيميا كتاب المدرسة و دليل التقويم و كفاية اوى كده
الانجليزى اى كتاب كافى بس انا برشحلك كتاب the best .... senior و ممكن surprise :022yb4:
لتانى مرة اوعى تقلق و ثق بالله ثم بقدراتك وان شاء الله خير
وفقك الله اخى الكريم :d

NeVeR CoMe BacK 29-11-2014 06:04 PM

ezyko ya 4baaaab
aaaa l A5baar
Allah y3enkoo l *** at2al egmdo kedaa

زهرة 1996 29-11-2014 08:49 PM

عاملين ايه فى المذاكرة؟؟؟ وليه الجروب نايم كدة مبقناش زى الأول ليه ؟؟؟ فين التفاعل بتاع اول السنة ياجماعة ؟؟؟ شدو حيلكو شوية ..

Mohamed_Hamza 29-11-2014 09:51 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة زهرة 1996 (المشاركة 6059118)
عاملين ايه فى المذاكرة؟؟؟ وليه الجروب نايم كدة مبقناش زى الأول ليه ؟؟؟ فين التفاعل بتاع اول السنة ياجماعة ؟؟؟ شدو حيلكو شوية ..

ما هو الجروب نايم كدا .. عشان الناس شدت حيلها شوية xD

medo3842 29-11-2014 11:55 PM

الفيزيا ...فى الفيزيا الحديثة
الكيميا فى اخر فصل (الكهربية)
العربى تقريب اكتر من التلتين
الانجلش يونيت13
الفرنساوى يونبت 6
الجيولوجيا الصخور
الاحياء خلصت

أمــلــي فــ ربنـــا كبيــــر 30-11-2014 09:21 AM

كان في حد هنا سألني عن الصدع و السد الناري وانا قولتله هسأل استاذي و ارد عليه
الصدع هو الفالق
و السد الناريه ممكن يكون عروق قاطعه او جدد موازيه
و الرسمه هي اللي بتحدد اي واحد حصل الاول

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 06:10 PM.