بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   اجتماعيات طالب (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=112)
-   -   دفعه ثانويه عامه 2015 (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=607661)

الشاعر الطبيب 22-11-2014 09:36 PM

السلام عليكم
انا اخوكم احمد :] اكبر منكم بسنة ....... فى طب بشري .....تحت امركم فى اي استفسار اخوتى الكرام :d

Mohamed_Hamza 22-11-2014 09:44 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الشاعر الطبيب (المشاركة 6054878)
السلام عليكم
انا اخوكم احمد :] اكبر منكم بسنة ....... فى طب بشري .....تحت امركم فى اي استفسار اخوتى الكرام :d

كنت بتنظم وقتك ازاي ؟ كنت بتعمل جدول ولا من غير ؟ وكنت بتذاكر بدري ولا باليل يا دكتور ؟

الشاعر الطبيب 22-11-2014 09:48 PM

تنظيم الوقت على حسب قدرات كل واحد دايما لازم تعرف ان في ناس بتذاكر وقت كتير على الفاضى المهم كيفية المذاكرة مش كميتها :d
انا مش كان ليا جدول انا كنت بذاكر على حسب دروسى يعنى عندي بكرة احياء و عربى يبقى النهاردة اذاكرهم و كده
المذاكرة بعد الفجر احسن مذاكرة و كمان ما بين العصر و المغرب برده بتحيب نتيجة
تقبل تحياتى

Mohamed_Hamza 22-11-2014 10:05 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الشاعر الطبيب (المشاركة 6054889)
تنظيم الوقت على حسب قدرات كل واحد دايما لازم تعرف ان في ناس بتذاكر وقت كتير على الفاضى المهم كيفية المذاكرة مش كميتها :d
انا مش كان ليا جدول انا كنت بذاكر على حسب دروسى يعنى عندي بكرة احياء و عربى يبقى النهاردة اذاكرهم و كده
المذاكرة بعد الفجر احسن مذاكرة و كمان ما بين العصر و المغرب برده بتحيب نتيجة
تقبل تحياتى

شكرا يا دكتور

eman_m 23-11-2014 12:21 AM

ازاى بتذاكروا الادب ومنين ؟

Drako7 23-11-2014 03:08 AM

يا جدعان
انا بقولكم من اول السنه
ألادب يتذاكر من كتاب المدرسه
بس من كتاب المدرسه
كتاب المدرسه بس
الطم يا ناس
متقعوش نفس غلطتي
اوعي تذاكر الادب من اي مذكره او كتااااااااااااااااااااااااااااااااااب
هو كتاب المدرسه وكفي

نورهان العريشى 23-11-2014 01:16 PM

السلام عليكم ...انا اسمي نورهان (علمي رياضه)
كنت عاوزه اعرف ازاي ارجع نفسي زي الاول في المذاكره وخاصه اني مستوايه اليومين دول بقي في الطالع والنازل
بمعني اصح في امتحانات الدروس ممكن حصه مش اقل فيها عن 8 من 10 وحصه اكون اقل من ال5
بجد عاوزه حل او طريقه امشي عليها ارجع نفسي زي الاول

eman_m 23-11-2014 06:26 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Drako7 (المشاركة 6055091)
يا جدعان
انا بقولكم من اول السنه
ألادب يتذاكر من كتاب المدرسه
بس من كتاب المدرسه
كتاب المدرسه بس
الطم يا ناس
متقعوش نفس غلطتي
اوعي تذاكر الادب من اي مذكره او كتااااااااااااااااااااااااااااااااااب
هو كتاب المدرسه وكفي

هههههه شكراااااا يا دكتور على نصيحتك :078111rg3::078111rg3::022yb4::022yb4:
انا فعلا بذاكره من كتاب المدرسة اليومين دول لان الاول كنت بذاكر من مذكرة المستر بس مختصرة

الشاعر الطبيب 23-11-2014 09:10 PM

بالنسبة لموضوع القلق و كده وانك حاسس ان مستواك نزل و كده لازم تسأل نفسك انا قلقان ليه ؟؟ فى واحد يقولك انا مش مذاكر .... والتاني يقولك والله انا بخاف من الامتحانات ... والتالت بقولك انا مذاكر بس مش عارف اتعامل مع الوضع الجديد .....الخ تعدد الاسباب و النتيجة واحدة و هو الشعور بالقلق ... لازم نعرف يا جماعة ان القلق صفة من صفات اي انسان ولكن السؤال هل كل انسان عنده الفطرة دي لازم يظهرها عنده ؟؟؟ الاجابة لأ يكفيك انك تعرف انك لو قلقان بتفقد جزء من قوة تذكرك لاي معلومة من 50 الى 95 % ... وان فى احدث الاحصائيات اثبتت ان السبب الرئيسى للفشل هو القلق ....و الاكتر من كده ان القلق بيأثر على صحتك العضوية بشكل كبير يؤثر على حاجات زى القلب و الرئتين وغيرهم ........ طيب واحد يسأل دلوقتى ايه الحل
1_ ثق فى الله واعلم ان الله لن يضيعك ابدا وانه احن عليك من والدتك اما يكفيك قوله _تعالى _ " ونحن اقرب اليه من حبل الوريد "
2_ثق فى قدراتك واعلم انك افضل مخلوقات الله فى الكون كله ..
3_صفى نيتك لله ... واوعى تتخابث على حد واعلم جيدا ان القمة ليست مكان لشخص واحد فقط انما ربما يكون هناك الالاف عليها يقول السير ونستون تشرشل ( كان رئيس وزراء بريطانيا ) : الناس تظن ان القمة مثل قمة الجبل لا تتسع الا لشخص واحد انما انا اظنها مثل الهضبة تتسع للكثيرين ) ...
4_اعمل اللى عليك و خليك دايما متوكل على الله و ليس متواكل يعنى ذاكر و قول يا رب وفقنى مش تقعد تلعب وتقول يا رب وفقنى ... هو فى زرع بينمو من غير ماء ؟؟
5_اعرف ان شبابك و عمرك هتتسئل عليهم يقول النبي محمد _ص_" لا تزولا قدما عبد يوم القيامة حتي يسأل عن اربع منها عن عمره فيما افناه و عن شبابه فيما ابلاه "
6_اعمل جدول ليومك خلي فيه مذاكره و خروج و اهلك و تلفزيون يعنى خليه متوازن ..
7_رضا والديك ..دايما خليهم يدعولك وقبل قدميهما قبل ايديهما و فى اخوة لنا ربما فقدوا ابا او اما او كليهما لازم تعرفوا انهم بيحسوا بيكم عشان كده اجتهدوا عشان تفرحوهم
8_الاخلاص فى العمل يقول النبي _ص_ " ان الله يحب اذا عمل احدكم عملا ان يتقنه ...
وفى معايا مجموعة قصص عن النجاح و السعى اليه اللى يحب من حضراتكم يعرفها يعرفنى فى كومنت وانا هنزل كل يوم حلقة منها..
فى النهاية اعتذر ان اطلت عليكم بكتابتى ولكن اردت ان اقف بجوار احبتى فى الله ... فهذا جهدى اقدمه فإن اكن وفقت فذلك فضل الله يؤتيه من يشاء و ان تكن الاخري فالخير اردت لا سواه ...
‫#‏الوصول_للقمة_سهل_انما_الصعب_هو_الحفاظ_عليه ا

Mohamed_Hamza 23-11-2014 10:25 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الشاعر الطبيب (المشاركة 6055579)
بالنسبة لموضوع القلق و كده وانك حاسس ان مستواك نزل و كده لازم تسأل نفسك انا قلقان ليه ؟؟ فى واحد يقولك انا مش مذاكر .... والتاني يقولك والله انا بخاف من الامتحانات ... والتالت بقولك انا مذاكر بس مش عارف اتعامل مع الوضع الجديد .....الخ تعدد الاسباب و النتيجة واحدة و هو الشعور بالقلق ... لازم نعرف يا جماعة ان القلق صفة من صفات اي انسان ولكن السؤال هل كل انسان عنده الفطرة دي لازم يظهرها عنده ؟؟؟ الاجابة لأ يكفيك انك تعرف انك لو قلقان بتفقد جزء من قوة تذكرك لاي معلومة من 50 الى 95 % ... وان فى احدث الاحصائيات اثبتت ان السبب الرئيسى للفشل هو القلق ....و الاكتر من كده ان القلق بيأثر على صحتك العضوية بشكل كبير يؤثر على حاجات زى القلب و الرئتين وغيرهم ........ طيب واحد يسأل دلوقتى ايه الحل
1_ ثق فى الله واعلم ان الله لن يضيعك ابدا وانه احن عليك من والدتك اما يكفيك قوله _تعالى _ " ونحن اقرب اليه من حبل الوريد "
2_ثق فى قدراتك واعلم انك افضل مخلوقات الله فى الكون كله ..
3_صفى نيتك لله ... واوعى تتخابث على حد واعلم جيدا ان القمة ليست مكان لشخص واحد فقط انما ربما يكون هناك الالاف عليها يقول السير ونستون تشرشل ( كان رئيس وزراء بريطانيا ) : الناس تظن ان القمة مثل قمة الجبل لا تتسع الا لشخص واحد انما انا اظنها مثل الهضبة تتسع للكثيرين ) ...
4_اعمل اللى عليك و خليك دايما متوكل على الله و ليس متواكل يعنى ذاكر و قول يا رب وفقنى مش تقعد تلعب وتقول يا رب وفقنى ... هو فى زرع بينمو من غير ماء ؟؟
5_اعرف ان شبابك و عمرك هتتسئل عليهم يقول النبي محمد _ص_" لا تزولا قدما عبد يوم القيامة حتي يسأل عن اربع منها عن عمره فيما افناه و عن شبابه فيما ابلاه "
6_اعمل جدول ليومك خلي فيه مذاكره و خروج و اهلك و تلفزيون يعنى خليه متوازن ..
7_رضا والديك ..دايما خليهم يدعولك وقبل قدميهما قبل ايديهما و فى اخوة لنا ربما فقدوا ابا او اما او كليهما لازم تعرفوا انهم بيحسوا بيكم عشان كده اجتهدوا عشان تفرحوهم
8_الاخلاص فى العمل يقول النبي _ص_ " ان الله يحب اذا عمل احدكم عملا ان يتقنه ...
وفى معايا مجموعة قصص عن النجاح و السعى اليه اللى يحب من حضراتكم يعرفها يعرفنى فى كومنت وانا هنزل كل يوم حلقة منها..
فى النهاية اعتذر ان اطلت عليكم بكتابتى ولكن اردت ان اقف بجوار احبتى فى الله ... فهذا جهدى اقدمه فإن اكن وفقت فذلك فضل الله يؤتيه من يشاء و ان تكن الاخري فالخير اردت لا سواه ...
‫#‏الوصول_للقمة_سهل_انما_الصعب_هو_الحفاظ_عليه ا

ايه الكلام العالي دا
اكيد حضرتك قفلت التعبير على كدا :d

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الشاعر الطبيب (المشاركة 6055579)
فى النهاية اعتذر ان اطلت عليكم بكتابتى ولكن اردت ان اقف بجوار احبتى فى الله

يا باشا انت تطول براحتك :d

أحمد أسامة عبد الصادق كابو 23-11-2014 11:10 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الشاعر الطبيب (المشاركة 6054878)
السلام عليكم

طب كنت بتراجع ألي خدته إزاي مثلا من أول شهر 8 لأن الواحد مش عارف يراجعه و خلصت المنهج على شهر كام ؟
و هيا الجولوجيا لازم درس فيها لأان بفكر أحضر حصة وحصة بحيث أبقى متابع مش أكتر لأنه تضيع وقت عايزه حفظ جامد

hamada2211 24-11-2014 10:27 PM

بدات مذاكرة بجد من شهر كام
انا بقول مثلا اعمل اى حاجة دلوقتى وابقى اشد فى المراجعة

الشاعر الطبيب 24-11-2014 10:30 PM

بالنسية للمذاكرة انت ذاكروا دروسكم اول بأول و ما تخافوش المراجعو بتلم كل حاجة و بالنسبة ليا انا بدأت مراجعة تقريبا فى شهر 3 و اعتقد ان 3 شهر قبل الامتحان كافيين جدا لحضراتكم لتظبيط المناهج و ترتيب افكارها

الشاعر الطبيب 24-11-2014 10:32 PM

وبالنسبة للجيولوجيا هى محتاجة حفظ جامد فلو شايف ان الدرس بيضيع وقت خلاص مش تحضر و احفظ مع نفسك وانا تحت امر حضراتكم فى اي وقت

hamada2211 25-11-2014 09:16 AM

شكرا وربنا يستر

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 11:26 PM.