بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   الجامعات الخاصة والمعاهد (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=167)
-   -   اى شىء عن الهندسة اتفضل هنا (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=397938)

titi1 09-07-2013 08:25 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_matador (المشاركة 5371810)
طب ال cic ولا msa ولا must ولا eru ؟

\

متقارنشى جامعات بمعاهد

فى نظرى mustاحسن من eru الى هى جامعتى لسبب واحد ان جامعة مصر للعلوم والتنكولوجيا اتمنت قبل الجامعة الروسية فواخدة وضعها شوية لان كل حاجة عاوزة وقت علشان تظهر فى الواقع

وما ينفع عموما تحط جامعات بمعاهد لان اكيد اى مقارنة راح تغلب الجامعة مع احترامى لكافة المعاهد بس الجامعة اعلى

eslam salah hussin 10-07-2013 12:33 AM

ممكن اعرف هو ممكن الواحد يدخل معهد هندسة بمجموع مثال 80% و بعد كدة يحول ثانى سنة الى معهد زى الشروق كان قابل فى السنة دى من فوق 90% ولا لازم عشان يحول لى يكون جايب مجموعة فى السنة دى

titi1 10-07-2013 12:53 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eslam salah hussin (المشاركة 5372419)
ممكن اعرف هو ممكن الواحد يدخل معهد هندسة بمجموع مثال 80% و بعد كدة يحول ثانى سنة الى معهد زى الشروق كان قابل فى السنة دى من فوق 90% ولا لازم عشان يحول لى يكون جايب مجموعة فى السنة دى

تنفع طبعا

تقدر تحول من معهد لمعهد طالما المعهد الى كنت فية وهتحول منة كان معتمد

انت زى ما قولت تدخل اى معهد معتمد وتقعد سنة وتديب تقدير كويس فية وتحول لاى معهد تانى انت عاوزة

ahmed_matador 10-07-2013 01:56 AM

انا عايز اعرف نظام تعليم cic و امكتنيتها احسن ولا must ... انا مش هاممنى معهد وزلا جامعة ولا ايه المهم نظام التعليم ايه التعلبم الاحسن ؟

eslam salah hussin 10-07-2013 03:32 AM

معلش انا عارف انى تعبتك معايا بس ممكن تدينى مععلومات عن حاسبات ومعلومات خاص و هل هى هندسة و بيخد كرنية من النقابة انة مهندس ومجلها عامل اية بالنسبة للشغل ولم تكون خاص و اية افضل معهد خاص فيها و مصاريفها كام لو كانت فى الجامعة الروسة

titi1 10-07-2013 07:28 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eslam salah hussin (المشاركة 5372530)
معلش انا عارف انى تعبتك معايا بس ممكن تدينى مععلومات عن حاسبات ومعلومات خاص و هل هى هندسة و بيخد كرنية من النقابة انة مهندس ومجلها عامل اية بالنسبة للشغل ولم تكون خاص و اية افضل معهد خاص فيها و مصاريفها كام لو كانت فى الجامعة الروسة

حاسبات ومعلومات لا تتبع الهندسة لانها ليست فرع من فروع الهندسة زى مدنى وعمارة وكهرباء وميكا وكدة

هى كلية لوحدها مستقلة وطبعا مش بيتبع نقابة المهندسين لانها مش هندسة

وبالنسبة لافضل المعاهد والدراسة والمصاريف ما اقدر افيدك فيها ولاكن بحثت لك عن موضوع فلقيت دة
http://www.thanwya.com/vb/archive/in.../t-273477.html

فية معلومات قيمة ليك

بالمناسبة الجامعة الروسية ما فيها حاسبات ومعلومات فيها هندسة وصيدلة بس

اى سؤال تانى اسئل براحتك

تحياتى

titi1 10-07-2013 07:30 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_matador (المشاركة 5372483)
انا عايز اعرف نظام تعليم cic و امكتنيتها احسن ولا must ... انا مش هاممنى معهد وزلا جامعة ولا ايه المهم نظام التعليم ايه التعلبم الاحسن ؟

اسف على تاخيرى فى الرد لانى ما شوفت سؤالك الا دلوقتى

تفرق جامعة عن معهد لسبب ان تعليم الجامعة اعلى لانها لازح تحافظ على مستواها فهتجيب هيئة تدريس ليها سمعتها ومكانتها فعلشان كدة بقولك ما تقارن معهد بجامعة دة كان قصدى

بالنسبة للcic عن نظام الدراسة فيها صراحة ما اعرف لان ما ليا حد تبعى داخل فيها

وبالنسمة لنظام التعليم الاحسن حدد ليا انت عاوز تدخل قسم اية بالظبط فى هندسة وانا ارشحلك احسن الكليات او المعاهد واقولك لية

ahmed_matador 10-07-2013 12:58 PM

انا عايز ادخل ميكاترونكس

titi1 10-07-2013 01:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_matador (المشاركة 5372720)
انا عايز ادخل ميكاترونكس

اها لا القسم عادى بدء ينتشر فى اغلب الجامعات والمعاهد انا اعتقد انك عاوز تدخل قسم مثلا زى ميكا فكنت هرشحلك اكادمية المعادى

بس عموما انا وضحتلك الفرق بين المعاهد والجامعات

عندك معهد العاشر لة مستوى ممتاز قى التعليم

eslam salah hussin 12-07-2013 06:56 PM

لو سمحت ممكن اعرف مصاريف جامعة فاروس و هل هى مقيدة فى النقابة

titi1 12-07-2013 08:49 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eslam salah hussin (المشاركة 5375014)
لو سمحت ممكن اعرف مصاريف جامعة فاروس و هل هى مقيدة فى النقابة

مصاريفها 33 الف جنيهة فى السنة

وبالفعل مقيدة فى النقابة

osama omran 19-07-2013 09:43 AM

انا جبت 86.5 وكنت عايز اخش العاشر او 6اكتوبر او الشروق او الاهرمات فممكن ترتبهم وبعدين لو انا مجموعى مجبش المعهد اللى انا عايزة ينفع اخش معهد بياخد من مجموعى واول ما اقبل فية اروح محول على معهد التانى من غير ما اقعد فية سنة وسؤال تانى معلش هو قل انى مافيش حد هياخد كارنية النقابة و هو غير الى جايب اقل من هندسة بخمسة فالمية بس

titi1 19-07-2013 01:00 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة osama omran (المشاركة 5389092)
انا جبت 86.5 وكنت عايز اخش العاشر او 6اكتوبر او الشروق او الاهرمات فممكن ترتبهم وبعدين لو انا مجموعى مجبش المعهد اللى انا عايزة ينفع اخش معهد بياخد من مجموعى واول ما اقبل فية اروح محول على معهد التانى من غير ما اقعد فية سنة وسؤال تانى معلش هو قل انى مافيش حد هياخد كارنية النقابة و هو غير الى جايب اقل من هندسة بخمسة فالمية بس

اول شىء ترتيب المعاهد من الاحسن

العاشر
الشروق
6 اكتوبر
الاهرامات

بالنسبة لو ما جبت مجموعهم .. ايوة تقدر تدخل اى معهد تانى معتمد ولازم تتاكد انة معتمد وتقعد سنة وتجيب جيد قى التقدير وبعدها تقدر تحول لاى معهد تانى .. ولو راجعت صفحات الموضوع من 1 لحد دلوقتى هتلاقى اتكلمنا فى الموضوع دة كتير واسئلة كتير كمان تفيدك

موضوع ب5 فى المية دة المفروض تبع الجامعات الخاصة وليس المعاهد

osama omran 19-07-2013 08:03 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة titi1 (المشاركة 5389417)
اول شىء ترتيب المعاهد من الاحسن

العاشر
الشروق
6 اكتوبر
الاهرامات

بالنسبة لو ما جبت مجموعهم .. ايوة تقدر تدخل اى معهد تانى معتمد ولازم تتاكد انة معتمد وتقعد سنة وتجيب جيد قى التقدير وبعدها تقدر تحول لاى معهد تانى .. ولو راجعت صفحات الموضوع من 1 لحد دلوقتى هتلاقى اتكلمنا فى الموضوع دة كتير واسئلة كتير كمان تفيدك

موضوع ب5 فى المية دة المفروض تبع الجامعات الخاصة وليس المعاهد

شكرا على الرد بس هو لازم اقعد سنة فى المعهد مينفعش اول ما اقبل فية اروح محول على معهد تانى على طول

Noha Dyab 19-07-2013 11:36 PM

أرجو الرد

السلام عليكم ،أولا انا الحمد لله جبت 96.9 السنه دى وانا من محافظه قنا فاكيد هدخل هنسه قنا او اسوان ،وانا نفسى ادخل هندسه القاهره فلو ينفع تقولى هو ينفع ولا مستحيل ولو ممكن أزاى ،شكرًا جدا

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 11:23 AM.