بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى معلمى التربية والتعليم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=737)
-   -   ايه اخبار تعيين أوائل الكليات ياجماعة؟ (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=300138)

قطرالندى25 02-07-2011 07:12 PM

وبعد اذن حضرتك انهاردة واحدة صحبتى قليتلى ان العشرة الاوائل هما بس اللى هيتعينوا فى الجامعة والباقى هيتوزعو على التربية والتعليم ؟هوا الكلام ده صح يادكتور دا حظى ان ترتيبى ال11 ارجو من حضرتك الرد وشكرا

nasr khlaph 02-07-2011 08:00 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قطرالندى25 (المشاركة 3627040)
وبعد اذن حضرتك انهاردة واحدة صحبتى قليتلى ان العشرة الاوائل هما بس اللى هيتعينوا فى الجامعة والباقى هيتوزعو على التربية والتعليم ؟هوا الكلام ده صح يادكتور دا حظى ان ترتيبى ال11 ارجو من حضرتك الرد وشكرا

انتى متأكدة من الكلام ده ياجماعة لو فى حد عنده تاكيد للكلام ده يعرفنا

meslmat 02-07-2011 08:06 PM

بالتوفــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يق

ramy gama 03-07-2011 12:10 AM

السلام عليكم أخ خليل ؟؟؟

ramy gama 03-07-2011 12:16 AM

بالنسبه لكلامك؟؟؟خليل ؟؟ان جايب حاجه وسبعين ومعايا مرتبة شرف .... وزميلي جايب حاجه وتسعين من غير مرتبه ؟

مين يتعين فينا؟؟؟

مع الملاحظه إن زميلي ممكن يكون جايب مقبول في بعض السنين ؟؟ هنقول ماشي ..نعديها

وممكن يكون شايل مواد في بعض السنين ودا مش هعديه هههههههههههههه

خليل المرتبه دي مهمه جدا في تعيين المعيدين ....بس دا زي ما انت قولت حصر بمعني لو التاني جايب مقبول هيخدوه لإنه محددش المرتبه ....بس لو واحد جايب مرتبه له الأولويه طبعا

ramy gama 03-07-2011 12:18 AM

نسبه تنازليه ؟؟ ممتاز مرتبة شرف .....جيد جدا مرتبة شرف ......ممتاز ... جيد جدا ...جيد مرتفع..... مقبول

ramy gama 03-07-2011 12:21 AM

السلام عليكم دكتور عبد الرحمن منور نا والله؟؟؟ متحرمناش منك كدا

أبو عمر وإلياس 03-07-2011 12:45 AM

اقتباس:

طيب يا دكتور لو أداب دراسات إسلامية.. وترتيبها الرابع مكرر خريجة 2009.. هل لها مكان في الجامعة ؟؟ أو مراكز بحثية لو في فالمنيا؟؟ ولا غالبا هترسي على تدريس؟؟؟ وجزااااااكم الله خيراااا ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, ,,,,,,,,,,, سؤال كمان.. هل مرتبة الشرف لها تأثير في التعيين؟؟؟ اللي بسألك عنها تقديرها جيد جدا مع مرتبة الشرف.. إنما في الكشوفات اللي عالاكاديمية مكتوب بدون مرتبة الشرف.. لذلك هي الرابعة مكرر ((رقم خمسة فالكشف)).. مع إن الأربع سنوات لم تقل نسبتها عن 80% ... فهل تهتم لإضافة المرتبة ؟؟ أم لا تأثير لها ؟؟؟؟؟؟ .. معلش أثقلت عليك..... ربنا يكرمك ويرزقك كل ماتتمنى في الدنيا والأخرة
يارب تكون بخير يا دكتور

فاطمة الزهراء 86 03-07-2011 09:17 AM

االي عنده أخبار جديدة يقولنا

يا جماعة ممكن اللي عنده أخبار جديدة عن موضوع التعيين يقولنا حاجة لأني مش متبعة حاجة إلا الصفحة دي

كمان يا ريت يا دكتور عبد الرحمن تستفسر عن ميعاد التعيين لأن أنا زهقت أوي والله وإحنا دلوقتي بقينا في شهر سبعة وأنا كان عندي أمل إن التعيين هيأتي في آخر شهر سته لكن لم يحدث شئ وهو ده اللي جابلي أزمة وإكتئاب .

خليل المسيرى 03-07-2011 09:45 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ramy gama (المشاركة 3628457)
بالنسبه لكلامك؟؟؟خليل ؟؟ان جايب حاجه وسبعين ومعايا مرتبة شرف .... وزميلي جايب حاجه وتسعين من غير مرتبه ؟

مين يتعين فينا؟؟؟

مع الملاحظه إن زميلي ممكن يكون جايب مقبول في بعض السنين ؟؟ هنقول ماشي ..نعديها

وممكن يكون شايل مواد في بعض السنين ودا مش هعديه هههههههههههههه

خليل المرتبه دي مهمه جدا في تعيين المعيدين ....بس دا زي ما انت قولت حصر بمعني لو التاني جايب مقبول هيخدوه لإنه محددش المرتبه ....بس لو واحد جايب مرتبه له الأولويه طبعا

أخى العزيز رد على اسئلتك أولا انا اتمنى الخير للجميع ثانيا كل ما قصدته ان مرتبة الشرف هى عباره عن منحه توضح للجهة المقدم اليها الشهاده بان الطالب تقديرته بصفه عامة لم تقل عن جيدجدا مدار الأربع سنوات .
مع الوضع ف الاعتبار بأن ترتيب الأوائل يكون حسب المجموع فاذا تساوى المجموعيين أخذ المرتبه فى الاسبقيه

ثانيا : ان هذا الكلام ما تم الاستفسار عنه من قسم شئون الطلاب والخرجين بالجامعه وللتاكدين ( أٌر قانون تنظيم الجامعات فيما يتعلق بالامتحانات ) المادة 85 حيث تقول يقدر نجاح الطالب فى درجة الليسانس او البكالوريوس بأحد التقديرات الاتية : ممتاز - جيد جدا - جيد - مقبول . وهنا لاحظ كلمة درجه ....
ويحتسب التقدير العام للطلاب فى درجة الليسانس أو البكالوريوس على أساس المجموع الكلى للدرجات التى حصلوا عليها فى كل السنوات الدراسية كما يتم ترتيبهم وفقا لهذا المجموع .
ويمنح ( لاحظ يمنح ) الطالب مرتبة الشرف إذا كان تقديره النهائى ممتاز أو جيد جدا وعلى ألا يقل تقديره العام فى أية فرقة من الفرق الدراسه عدا الفرق الاعدادية عن جيدجداً ويشترط الحصول عليها الا يكون قدر رسب فى الا امتحان تقدم له وأية فرقه عد الفرقة الاعدادية .

ثالثا : انت قولت ان ممكن الثانى يكون مقبول او الأول مقبول : هنا اخى الكريم القانون الموضوع مبنى على قواعد وهى :
- أن كل دفعه لها لوائحها الخاصه بها الموضوعه من قبل ادارة الكلية والمتفق عليها من ادارة الجامعه
- ان درجة المعيد يجب ان لا يقل تقديره عن جيد فى بعض الوائح ولكن الاساس جيد جدا
- ان لمجلس الكليه هو صاحب القرار فى التعيينات والمتطلبات بالقسم بعد العرض على المجلس الاعى للكليات ثم ادارة الجامعة كل حسب اختصاصه
- ملاحظة ان تقدير مقبول هو من النسب المقرره للحصول على درجة الليسانس أو البكالوريوس وبالتأكيد كما قلت اذا كان الأول حاصل على مقبول فهو بذلك الأول يعنى الاعلى حسب قانون الجامعات ولاحظ ايضا انه ليس هناك مقبول بمرتبة شرف و لا درجة جيد .

رابعا : اتمنى لك كل العلو والسعاده ولكن تأكد ولاحظ ان التعيينات قد يكون لها شروط معينه كما لا تنسى ان القانون هو موضوع على مبدأ المساواه بمعنى انت حصلت على تقدير بمرتبه ولك زميل حصل على تقدير اعلى منك وللكن بدون مرتبه وقد تخلف فىماده فى احدى السنين ولكن بعدها تفوق عليك هل يضع تفوقه بسبب هذه الماده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
خامسا : قانون الأزهر تم تعديله بعد عام 2006 حيث أن كان فى الاعوام ما قبل ذلك يؤخذ الاعلى وفقا للأعلى مجموعا يعنى غير تراكمى أما بعد 2006 تم تعديل القانون واصبح تراكمى .

وبصفه عامه اى ترتيب يكون مبنى على قواعد وقوانيين كما يجوز للك الحق بالمطالبه اذا احسست بالظلم .

ولذلك ارجع الى قراءة قانون الجامعات بداية من المادة 84 والمادة 85 واسئل اهل الخبره فى القضاء الادارى او شئون الطلاب والخرجين وانتى سوف تعلم بنفسك هلى ( المجموع الأعلى هو الأول فى الترتيب عن المجموع الأقل بمرتبة الشرف أم لا ) وفى كل الحالتين اتمنى للجميع الخير وان يكون هناك تعيين للأول والثانى حتى لا نقع فى دائره مغلقة

وعلى فكره انا الان فى مصر وعلى الساعه 11 هكون فى الكليه مع احدى الاساتذه لمتابعة هذا الأمر والاستفسار معه ولن انسى الاسئلة التى رفعها لى الآخوه وان شاء الله على الساعه 5 مساءا سوف اخبركم بالجديد والسلام عليكم

oshaahmed 03-07-2011 12:03 PM

حبيت اعدي واسلم عليكو
واسأل علي د/ عبد الرحمن غايب عنا ليه يارب يكون خير
عايزه اشكره جدا انه رد عليا
ومعلش هتقل عليك شويه يا دكتور
كنت عايزه استفسر من حضرتك عن موضوع مسابقات التعيين دي بتتعمل ازاي وامتي واقدم فيها ازاي
عشان انا معرفش عن الحاجات دي خالص ولو اي حد عارف ياريت يدلني
وجزاكم الله خيرا

ramy gama 03-07-2011 02:06 PM

جزاك الله خيرا أخ خليل أنا لا اتكلم عن نفسي أنا كنت بقول مثال بس .......انا خريج 2007 تراكمي جيد جدا مرتبة شرف والأول علي شعبتي وقسمي علي مدار الأربع سنوات.... جزاك الله خيرا أح خليل

الواحد صابر أهو لما نشوف بقه ....بس اللي مزعلني إن الدكتور عبد الرحمن مش منور الصفحه ولا الأخت الفاضله أم رهف

د.أمل 03-07-2011 06:35 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ......اتمنى كلكم تكونوا بخير وفى احسن حال .....انا لاحظت ياجمااعه ان من يوم ماسجلت فى المنتدى ود. عبد الرحمن مش ظاهر معانا خااااااالص إيه الحكايه انا السبب والا اييييييييييييه ههههههههه
اتمنى يادكتور تكون بخير وتيجى بقا وترد علينا لان كلنا فعلا محتارين ومش عارفين نعمل ايه ومستنيين اى أمل نتعلق بيه يمكن نرتاح بالذات اللى حاسين بالظلم ومعندهمش وسايط ولا محسوبيه زى حالاتى كده .....يارب يادكتور يكون عندك اجابات لاسئلتنا ولو معندكش خليك معانا برده احنا يهمنا نطمن عليك على اى حال.....رزقك الله مايسعدك من خيري الدنيا والاخره

boskovice 03-07-2011 07:58 PM

بيان من أكاديمية البحث العلمى والتكنولوجيا 03/07/2011تعتذر أكاديمية البحث العلمى والتكنولوجيا للمجتمع العلمى لتوقفها عن ممارسة نشاطها العلمى فى الفترة القادمة وذلك نظرًا لأعتصام مجموعة من السادة الحاصلين على درجتى الدكتوراه والماجستير فى قاعة المؤتمرات الكبرى بالأكاديمية بالدور الثالث منذ عدة أيام حيث تواجه الأكاديمية وبشكل متصاعد العديد من التحديات والمشاكل التى تمنعها من ممارسة أنشطتها اليومية وتقديم خدماتها الى المجتمع العلمى ، علمًا بأن الوزارة والأكاديمية من منطلق حرصها وحسها الوطنى للاستفادة من خبرات العلماء وقدرات أوائل الخريجين وفى إطار المشروع القومى لتشغيل أوائل الخريجين وطلاب المنح والحاصلين على الماجستير والدكتوراه والذى أقره مجلس الوزراء مؤخرًا والذى يوفر ما يقرب من 43 ألف فرصة عمل فى الجامعات والمراكز البحثية والهيئات الصناعية والمتخصصة والدواوين الحكومية المختلفة حيث قامت الوزارة والأكاديمية بحصر المرشحين وتجميع احتياجات الدولة من كافة القطاعات وتم عرض كل هذه البيانات على شبكة الانترنت وتم تسليم كافة الملفات الى الجهاز المركزى للتنظيم والادارة لاتخاذ الاجراءات القانونية اللازمة طبقًا للقوانين واللوائح المنظمة للتعيين فى قطاعات الدولة .
إلا أن إعتصام مجموعة من السادة الحاصلين على درجتى الماجستير والدكتوراه بقاعات الأكاديمية ومحاولة البعض منهم إقتحام قاعة الإجتماعات بالدور الثانى وقت إجتماع مجلس الأكاديمية لإعلان جوائز الدولة يوم الثلاثاء الماضى والإحتكاكات المستمرة مع أفراد أمن الأكاديمية الذين يقومون بآداء واجباتهم الوظيفية لحماية منشآت وبنيتها الأساسية من تجهيزات وبرمجيات وشبكات معلومات واتصال تخدم قطاعات البحث العلمى فى مصر حيث يطالب المعتصمون بالتعيين عن طريق التسكين المباشر فى وظائف بهيئات التدريس وهيئات البحوث دون التقيد بقواعد التعيين والاعلان عنها حتى تتحقق العدالة والمساواه وإختيار الأحق طبقًا للقوانين واللوائح المنظمة للتعيينات فى الجامعات والمراكز البحثية . ولقد نفذت كل السبل للنقاش حيث أنهم رفضوا المناقشة وأصروا على الاستمرار فى الاعتصام لحين الاستجابة لمطلبهم وهو التعيين بدون قيد أو شرط .
والأكاديمية إذ تهيب بالسادة المعتصمين الالتزام بقواعد المساواه والعدالة التى تقرها الدولة ، كما تناشد الأكاديمية وسائل الاعلام توخى الدقة والحرص فى معالجة هذا الموضوع حيث تلاحظ أن هناك مبالغة وعدم دقة من قبل بعض وسائل الاعلام حول هذا الموضوع نتيجة الإعتماد على معلومات غير دقيقة ومن طرف واحد فقط .

منى أبو الجود 03-07-2011 08:50 PM

السلام عليكم ورحمة الله
أعزائي أوائل الأزهر إليكم آخر الأخبار

كشف الدكتور أسامة العبد رئيس جامعة الأزهر، أن الجامعة أرسلت اليوم بياناً لمجلس الوزراء بأعداد الطلاب الأوائل من كل قسم وشعبة على مستوى جامعة الأزهر، بناءً على قرار رئيس مجلس الوزراء الدكتور عصام شرف بإرسال إحصاء بأسماء الأول و الثانى من كل قسم وشعبة على مستوى الجامعة.

وأضاف "العبد" فى تصريحات خاصة أن الجامعة حريصة على دعم تعيين الأوائل معيدين بالجامعة، موضحاً أن سبب تأخر إرسال الإحصاء لمجلس الوزراء انشغال الكليات بأعمال امتحانات نهاية العام.

وأكد أن الجامعة بصدد إرسال أى بيانات يطلبها مجلس الوزراء، واستيفاء أى نقص فى المعلومات والبيانات المطلوبة وإرسالها عاجلاً، حرصاً من الجامعة على مصلحة أبنائها الأوائل.

المصدر : اليوم السابع

ramy gama 04-07-2011 12:52 AM

جزاكي الله خيرا أخت مني ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

gland 04-07-2011 12:56 AM

وكيف لي أن اعرف من هوا الاول والثاني فى الازهر

ramy gama 04-07-2011 01:10 AM

إذهب للكليه وانت تعرف؟؟؟ وإسأل في الشؤن

ramy gama 04-07-2011 01:15 AM

وينك أخ خليل يارب تكون بخير أخي <br>

Ahmed Farag12 04-07-2011 08:04 AM

يا دكتور عبد الرحمن ، الف تحية لحضرتك
انا خريج 2007 كلية التربية تعليم اساسى بدمنهور والاول علي قسم الدراسات الاجتماعية ولست من العشرين الاوائل علي الكلية
هل سيتم تعييني ضمن الاوائل

اذكر الله اذكر الله اذكر الله
ألا بذكر الله تطمئن القلوب
سبحان الله و الحمد الله
ولا إله إلا الله والله اكبر
ولا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم

فاطمة الزهراء 86 04-07-2011 09:19 AM

سؤال

يا أستاذ Boskovice يعني إيه الأكاديمية اعتذرت يعني معنى كده إن مفيش تعيين ولا إيه ولا هما ممكن يتأخروا كتير في التعيين .

وهل معنى إن الكشوفات إتسلمت للجهاز إن الجهاز هي دي بقى مهمته إن يبعت الجوابات للأوائل .

أنا عايزة حد بس يفهمني إيه الللي بيحصل بالضبط وليه هما أتأخروا كده كتير في إرسال الجوابات

ام رهف 04-07-2011 10:44 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ramy gama (المشاركة 3630483)
جزاك الله خيرا أخ خليل أنا لا اتكلم عن نفسي أنا كنت بقول مثال بس .......انا خريج 2007 تراكمي جيد جدا مرتبة شرف والأول علي شعبتي وقسمي علي مدار الأربع سنوات.... جزاك الله خيرا أح خليل

الواحد صابر أهو لما نشوف بقه ....بس اللي مزعلني إن الدكتور عبد الرحمن مش منور الصفحه ولا الأخت الفاضله أم رهف

اشكرك يادكتور رامي على ذوقك
انا ياسيدي تحت النظر بس يعني مش احب اشارك الا وانا جايبة خبر حلو ليا وليكم
وطبعا عاوزة اسجل شكري وامتناني لاختى المهذبة الدكتورة منى ابو الجود لانها ماشاء الله شايفة شغلها تمام

انا بس عاوزة افكر اوائل الازهر اللي منتظرين الفرح وقرار التعيين ان اليوم (الاثنين ) فيه وقفة صامتة لاوائل الازهر عند رئاسة الوزرا للمطالبة بالاسراع في اتخاذ الاجراءت لان لايخفى على حضراتكم المماطلة الرهيبة من قبل الجامعة في ارسال البيانات المطلوبة والخبر اللي نازل في اليوم السابع واللي نقلته اختنا منى مش جاي من فراغ وانما بابلاغ الاوائل بهذه الوقفة الصحف وخاصة اليوم السابع فجاء الرد من الدكتور اسامة العبد كما قرأتم
والله المستعان

ام رهف 04-07-2011 10:50 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ramy gama (المشاركة 3612204)
السلام عليكم خليل

أسئله جميله جدا أخ خليل وأتمني الأخت الفاضله أم رهف ترد عليها بصدر رحم؟؟

أكيد طبعا أخي مرتبة الشرف تلغي ترتيبك ؟؟؟بمعني ؟
أنا مثلا الأول علي دفعة 2005 يحتسب التقدير علي أساس آخر العام.وحصلت في السنه الأولي علي جيد جدا.والثانيه جيد جدا.والثالثه ممتاز والرابعه جيد جدا ..فيصبح التقدير العام لي جيد جدا مع مرتبة الشرف
ويأتي شخص آخر من دفعتي حصل في السنه الأولي علي جيد والثانيه جيد والثالثه جيد والرابعه ممتاز ..فيصبح التقدير العام له ممتاز فقط ..

من أعلي جيد جدا مرتبة الشرف ولا ممتاز فقط؟؟؟ أكيد طبعا جيد جدا مرتبة الشرف وهي واضحه في المقارنه اللي فاتت
أما بانسبه للتراكمي فالحكايه دي متنفعش معاها؟؟ لإن السنوات الأربعه يتم إحتسابهم معا ؟يعني لإما أبيض أو أسود

وأكيد طبعا أخ خليل الأزهر له قانون يختلف به عن باقي الجامعات وليس لإي فرد التدخل في تعيينا سوي رئيس الوزراء ورئيس الجامعه وهم من أصدرو القرار يبقي خلاص كدا إحنا في السليم نتعين بعد تخرجنا بسنتين بعشره هما أصدرو القرار وبس وبعدين دا حقك وبيرجعلك مش بيجيبو حاجه من جيبهم ههههههههه

ياريت الأخت الفاضله أم رهف نشوف رأيها أكييييييييييد جااااااااااااااااااااااااااامد إحنا مستنيين

أكرمكم الله وسدد خطاكم ورزقكم من حيث لا تحتسبو

ده حضرتك اللي جاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااامد
المعلومات اللي انت ذكرتها هي دي بالضبط المعلومات اللي عندي لكن اعطوني فرصة اتأكد وارد عليكم

ام رهف 04-07-2011 10:55 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خليل المسيرى (المشاركة 3611967)
إلى الأستاذه العزيزه أم رهف بالنسسبة لموضوع تعيين الأول والثانى من كل قسم على حده وميعاد التعيينات فعلا أنا ذهبت الى الكلية التربية بالقاهرة جامعة الأزهر وهنك سجل اسمه سجل أوائل الخرجين على الكلية من الأقسام المختلفه ووجدت اسمى فيه ولكن الشئ الذى لا أفهمه اننى اعلى من زميل لى فى الدفعة حيث اننى خريج 2003 بقارف 20.5 % يعنى هو 81% وأنا 83 فى المائه بس اسمه الأول قبلى فى الكشف لأنه معه مرتبه وانا لا رغم اننى ايضا اعلى منه على مدار الأربع سنوات ولكن فى قسم شئون الخرجين قال مرتبة الشرف يتم ادراجها أولا حتى ولوكان الأول ذو الأعلى نسبه مئوية وعندى سؤلى قلت له من الأول قال انت لأت سنتك كان لا ينطبق عليها التراكمى وقال لى على العموم ان الأول او الثانى هم طلبوا الأول ولاثانى حتى ولو كان الأو ل امتياز والثانى بعده جيد وليسى علينا سوى ارسال الأسماء وسئلته هل لنا تقديم اوراق قال لا بس تابع الكلية والأخبار ومكن نبعتولكم بس التعيين امته الله اعلم .
لذا لى لستفسار على هذا
هل مرتبة الشرف فعلا تلغى ترتيبك حتى ولو كنت اعلى نسبه مئويه سوى على الأربع سنوات أو أخر سنه
هل فعلا ممكن نتعيين معيدين رغم وجود قرار بأنه يتم التكليف فى خلال سنتين من التخرج وبعدها بالاعلان
هل الأزهر له قانون خاص يختلف على باقى الجامعات
وشكر
وأرجو الرد يا أم رهف وجزاءك الله عنا خيرا

ان شاء الله اسأل وارد على حضرتك
وسامحنى لانى ماقرأتش المشاركة الا دلوقتى
ماتشيلش هم ان شاء الله الاول والثانى معينين ان شاء الله
وعلى فكرة القرار استثنائي من رئيس الوزراء وخاصة ان في مستندات تثبت تجاهل دفعات والتعيينات اللي كانت شغالة بالكوسة والواسطة واحد ترتيبه الخمسين اتعين
واحد ليه محضر غش بسبب تقطيع المصحف والعياذ بالله ووضعه في الحذاء عين في الجامعة ففي مستندات ولما اطلعو عليها في رئاسة الوزرا جه القرار بالحصر
والقرار اللي جاي بالتعيين ان شاء الله بس دعواتكم

ام رهف 04-07-2011 10:59 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احلام عادية (المشاركة 3612516)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
يا هلا بيكم فقد غبت فترة ليس قصيرة ولكنني اشعر بأنها طويلة
في البداية كيف حالك يا أم رهف وحشاني خالص وحمد الله ع السلام يا دكتور عبد الرحمن منور
ويا رب يديمها عليكم نعمة:078111rg3::078111rg3::078111rg3::078111rg3:

بخير الحمد لله
حمد لله على سلامتك
والله المنتدى وحش من غير سلاماتك ياقمر منورة والله
ربنا يحفظك وما يحرمنا من طلتك الحلوة
انا بابقى سعيدة جدا لماارجع الاقي الناس بتقول ام رهف باحس كده ان انتو عاملين ليا حس ربنا مايحرمنيش منكم يااحلى عائلة في الدنيا

معتز عبدالكريم 04-07-2011 11:06 AM

حمدلله على السلامه يا ام رهف ونورتى المنتدى
بس ياريت تطمنينا على الدكتور عبدالرحمن عشان ليه يومين ثلاثه مش ظاهر
يارب يكون الى مانعه خير

منى أبو الجود 04-07-2011 11:27 AM

حمدا لله على سلامتك يا أختي العزيزة أم رهف والمنتدى منور بيكي وبأخبارك الجميلة وربنا يسهل وتعم الفرحة على المنتدى كله بأخبار التعيينات سواء للأزهر أو التربية والتعليم والله الموفق

فاطمة الزهراء 86 04-07-2011 11:28 AM

سؤال

يا أستاذ Boskovice يعني إيه الأكاديمية اعتذرت يعني معنى كده إن مفيش تعيين ولا إيه ولا هما ممكن يتأخروا كتير في التعيين .

وهل معنى إن الكشوفات إتسلمت للجهاز إن الجهاز هي دي بقى مهمته إن يبعت الجوابات للأوائل .

أنا عايزة حد بس يفهمني إيه الللي بيحصل بالضبط وليه هما أتأخروا كده كتير في إرسال الجوابات

ريمون22 04-07-2011 12:31 PM

اخر ماسمعنها عن التعيين . والله اعلم

يقال ان كشوف الاحتياجات تم ارسالها الي الجهاز وكذلك الاسماء لتوزيعها وفقا للقوانين واللوائح وتتحمل الجامعات مسئولية التاخر عن ارسال الاسماء الي اكاديمية البحث العلمي مع العلم بان الاكاديمية تعلق انشطتها بسبب اعتصام الحاصلين علي الدكتوراة والدرجات العلمية .واللة اعلم ونحن في الانتظار .وبالتوفيق للجميع

فاطمة الزهراء 86 04-07-2011 12:43 PM

تعليق الأنشطة

يعني إيه الأكاديمية هتعلق أنشطتها وهل تعليق الأنشطة ليه علاقه بتعيين الأوائل ولا إيه

ريمون22 04-07-2011 01:21 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فاطمة الزهراء 86 (المشاركة 3634436)
يعني إيه الأكاديمية هتعلق أنشطتها وهل تعليق الأنشطة ليه علاقه بتعيين الأوائل ولا إيه

يعني هي عملت الي عليها ونشاطها هيخف شوية علشان التوترات الي حاصلة فيها .وانشاء اللة دا ملهوش دعوة بالتعيين. متخافيش انشاء الله خير.
دي البيان الي طلعته الاكاديمية امبارح

هبه.احمد 04-07-2011 01:28 PM

هل سوف يتم استبعاد المؤمن عليهم يعنى اللى شغال بعقد فى القطاع الحكومى وليس مثبت
ارجو الرد

emtaha2010 04-07-2011 02:01 PM

وقفة صامتة لأوائل الأزهر أمام رئاسة الوزراء غدًا

وقفة صامتة لأوائل الأزهر أمام رئاسة الوزراء غدًا

http://gate.ahram.org.eg/NewsContent...%8B%D8%A7.aspx

قطرالندى25 04-07-2011 02:02 PM

ايه اخبار الدكتور عبد الرحمن يارب يكون بخير وينورنا تانى فى المنتدى ؟
وحمدالله على سلامة ام رهف انا متبعاكى وواثقة فى كلامك زى الدكتور عبد الرحمن

قطرالندى25 04-07-2011 02:04 PM

انا مش فاهمة موضوع التوزيع هيتم عن طريق ايه ؟ وايه هيا الية التنفيذ للتوزيع ؟
من خايفة يكون الكلام اللى سمعته صح انهم هيعينوا اول عشرة فى الجامعة والعشرة التانيين هيعينوهم فى التربية والتعليم
يبقى احنا استفادنا ايه ياريت يا دكتور عبد الرحمن تطمنا على الموضوع دة

boskovice 04-07-2011 02:11 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فاطمة الزهراء 86 (المشاركة 3633850)

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فاطمة الزهراء 86 (المشاركة 3633850)

لا يا انسة فاطمة الزهراء

الاكاديمية بتعتذر انها مش هتقدر تشتغل فى وسط الضغوط دى للناس مش للاوائل او

اعتزار عن التعيين لان على حد قول الاكاديمية انها انهت مهمتها وجمعت الكشوفات وبعتتها للتنظيم والادارة

يوم 1/7 بمعنى اصح عاوزين يعرفو الاوائل ان مستقبلهم حاليا مع التنظيم والادارة مش معانا احنا

ومن ناحية التاخير فالدكتور سلامة قال خلال شهر او شهر ونصف يعنى لائما فى اخر سابعة

لائما فى نصف سابعة على العيد كدة هههههههههههه

اما انا بقا سمعت والله اعلم الكلام صح ولا لا ان التعينات هتبدا من 20/7 وانتى طالعة

وربنا يوفق يارب الكل ونخلص بقا :022yb4:

boskovice 04-07-2011 02:13 PM

يا جماعة الدكتور عبد الرحمن النت شكلة فاصل عندة

لانة بيعانى من النت االفترة اللى فاتت

ربنا يرجعة بالسلامة ان شاء الله

mhegazi 04-07-2011 08:39 PM

السلام عليكم
انا عايز بس اطمن يعنى هما حيعينوونا فعلا ولا هى مماطلة وخلاص
ياريت اللى يعرف حاجة يرد علينا علشان منتعلقش بالتعيين اكثر من كده
الله المستعان وجزاكم الله خيرا[color="blue"][/color
]

boskovice 04-07-2011 10:59 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mhegazi (المشاركة 3636630)
السلام عليكم
انا عايز بس اطمن يعنى هما حيعينوونا فعلا ولا هى مماطلة وخلاص
ياريت اللى يعرف حاجة يرد علينا علشان منتعلقش بالتعيين اكثر من كده
الله المستعان وجزاكم الله خيرا[color="blue"][/color]

لا ان شاء الله بجد مش مماطلة ولا حاجة

لانة بموافقة قرار وزارى وعشان يتلغى لازم مجلس شعب ووزراء وموال

بس دة تاكيد مش مماطلة ولا حاجة لان لو حتى مماطلة الناس مش هتسكت

:av4056bb7jp3: كفاية المعتصمين اللى فى الاكاديمية هههههههههههه دول مطلعين عينهم

عشان مطالب شوف بقا لو اتلغى هيتعمل فيهم اية ههههههههههههههههه

boskovice 05-07-2011 12:47 AM

دة خبر نازل فى جريدة الجمهورية للتوضيح بس عشان محدش يفهمة غلط

الجهاز المركزي للتنظيم والادارة الا يتم تعيين أي من الخريجين الجدد في الجهاز الإداري للدولة الا بعد تقديم شهادة الخدمة العامة التي تفيد اداءها.

معنى ذلك والمقصود بيها دفعة 2011 يعنى احنا ملناش دعوة بيها

والمقصود منة بردوا ان دفعة 2011 محدش هيتعين فيها الا لو عمل الخدمة العامة

:d

!!tota 05-07-2011 01:43 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة boskovice (المشاركة 3637743)
دة خبر نازل فى جريدة الجمهورية للتوضيح بس عشان محدش يفهمة غلط

الجهاز المركزي للتنظيم والادارة الا يتم تعيين أي من الخريجين الجدد في الجهاز الإداري للدولة الا بعد تقديم شهادة الخدمة العامة التي تفيد اداءها.

والمقصود منة بردوا ان دفعة 2011 محدش هيتعين فيها الا لو عمل الخدمة العامة

'طيب معلش انا عندي سؤال همه الاوائل لازم يبقى ليهم خدمة عامة مش التعين دة مكافاه من الدولة؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وانا خريجة 2009والخدمة العامة بتاعتي هتطلع في شهر9اللي جاي يبقى انا مش هتعين؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟http://www.thanwya.com/vb/life/icons/icon111.gif
وشكرا على حرصك على جمع المعلومات
وارجو الرد

أبو عمر وإلياس 05-07-2011 03:38 AM

خريجة آداب لها خدمة عامة؟؟؟؟؟

معلم مساعد 2011 05-07-2011 03:45 AM

اه خريجه الاداب ليها خدمه عامه
وكل الكليات والمعاهد ليها خدمه عامه والخدمه العامه دي سنه واحده بس وعادي ياجماعه لو محدش لسه مخلصهاش ممكن تجيب افاده من الشئون الاجتماعيه انها بتعملها

أبو عمر وإلياس 05-07-2011 03:56 AM

زوجتي لا تعرف عنها شيء.. هل من المفترض أن تذهب هي للكلية وتسأل ؟؟ أم ماذا تفعل ؟؟؟ هي خريجة 2009

أبو عمر وإلياس 05-07-2011 03:58 AM

وجزاك الله خيرا

معلم مساعد 2011 05-07-2011 04:01 AM

لالالالاالا الكليه مليهاش دعوه بالخدمه العامه
هي تروح الشئون الاجتماعيه اللي عندكم وتسأل وممكن تعملها علطول ممكن في مدرسه او نادي اي حاجه وممكن تقدملها من دلوقت عادي مليهاش وقت معين في التقديم في اي وقت

أبو عمر وإلياس 05-07-2011 04:14 AM

جزاااااااكم الله خير الجزاء.. وبارك الله فيكم ..

boskovice 05-07-2011 11:02 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة !!tota (المشاركة 3637912)
'طيب معلش انا عندي سؤال همه الاوائل لازم يبقى ليهم خدمة عامة مش التعين دة مكافاه من الدولة؟؟؟؟؟؟؟؟؟

وانا خريجة 2009والخدمة العامة بتاعتي هتطلع في شهر9اللي جاي يبقى انا مش هتعين؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟http://www.thanwya.com/vb/life/icons/icon111.gif
وشكرا على حرصك على جمع المعلومات
وارجو الرد

امال انا بقول اية يا توتا هههههههههههه منا حبيت اوضح عشان كدة بقا

مش بقولك الخبر دة خاصصصصصصصصصصصصصصصصصصص بخريجين 2011 فقط

والى قبل كدة ملهمش اى دعوة بالكلام دة هيتعينووووووووووووووووووووووووووووووووووو

boskovice 05-07-2011 11:06 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو عمر وإلياس (المشاركة 3638194)
زوجتي لا تعرف عنها شيء.. هل من المفترض أن تذهب هي للكلية وتسأل ؟؟ أم ماذا تفعل ؟؟؟ هي خريجة 2009

3

يا استاذ ابو عمر انت لو كنت قرأت كلامى كويس مكنتش سالت

انا بقول

وانت بتقول هى خريجة 2009 يبقا هى ملهاش دعوة بالكلام دة

هى كدة كدة هتتعين من غير اى حاجة

ولرابع مرة المقصودددددددددددددددددد هى دفعة 2011 الحديثة اللى لسة مخلصة امتحانات دلوقتتتتتتتتتت

السنين اللى قبل كدة ملهاش علاقة بالكلام دة الجواب هيوصلها خلال اسابيع

د.عبدالرحمن المنياوي 05-07-2011 12:14 PM

السلام عليكم يا أخوتي واعتذر عن غيابي الفترة الماضية ..

وباشكر الناس اللي سألت عليا وده كان عشمي برضه ..

ياريت لو حد عاوز أي استفسار ممكن يتكرم ويتفضل ويكتبه هنا لأن الاستفسارات السابقة كتيييرة جدا وممكن أنسى أجاوب حد ..

وانا شايف ان أخونا boskovice كان عامل اللي عليه وزياده .. وربنا يوفق الجميع ..

شكرااااااااااا

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 04:49 PM.