بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية العلوم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=166)
-   -   عندك أي سؤال عن كليه العلوم أو المواد الدراسيه ....أتفضل أدخل (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=76801)

amrshaaban 17-09-2009 09:24 PM

هو ممكن ان واحد في قسم ادبي في الثانوية يدخل كلية علوم وجايب مجموعها بس في ادبي ولا ده مستحييييييييييييييل ؟؟؟؟؟

براءة 17-09-2009 11:43 PM

؟؟؟؟؟؟؟؟
مستحيل طبعا

The Philosopher 18-09-2009 06:10 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohammedmhrez (المشاركة 1586403)
يعني اية الجزء دة؟؟؟؟؟؟؟؟

محدش رد على السؤال ده ليه؟
ياريت توضيح وافى للنقطة دى لو سمحتم

Emad_El deen 18-09-2009 10:13 PM

لوسمحتم يادكاتره ممكن حد يفدني
أنا في علوم جامعة الأزهر عندنا التخصصات في الكليه كالاتي
شعبة الكمياء الخاصه_شعبة الكمياء التطبيقيه_شعية الفزياء الخاصه_شعبة الفزياء الحيويه_فلك خاص_ أرصاد جويه خاصه_ الفلك والأرصاد الجويه_الرياضيات الخاصه_رياضه بحته وعلوم الحاسب_الجيولوجيا الخاصه _الجيوكمياء _ جيولوجيا/كمياء_الجيوفيزياء _علم النبات الخاص_ميكرو بيولوجي/كمياء_ ميكروبيلوجي_ نبات/ كمياء_علم الحيوان الخاص_ حيوان/كمياء_علم الحشرات الخاص_حشرات/ كمياء_علم البحار والأسماك_علوم بحار واسماك /كمياء
سؤالي الأول..إيه القسم اللي بيتساوي مع الصيدلي والعمل في مجال الأدويه من التخصصات دي؟؟
سؤالي التاني..إيه الفرق بين الكمياء الخاصه والكمياء التطبيقيه؟
سؤالي الثالث..ايه الفرق بين الجيوكمياء والجيولوجيا/كمياء وهل خريج القسم ده بيبقي ماسك العصايه من النص يعني ممكن يشتغل كميائي وممكن يشتغل جيولوجي؟
سؤال الرابع..هل الشغل في شركات الأدويه متاح لخريج العلوم بسهوله ولا زي البترول كده بالواسطه؟
سؤال الخامس..هل الأقسام المزدوجه الأفضل ولا القسم الواحد هو الافضل؟
سؤالي الأخير.. ايه هو القسم المميز في العلوم يعني من حيث قلة عدد خريجيه وتوفر فرص عمل له
وجزاكـــــــــــــــــــــم اللــــه كل خيــــــــــــــــــــــــــــــــر

dragon25 19-09-2009 06:48 PM

السلام عليكم
انا احمد سنة اولى وكن عاوز اعرف اية نظام الكلية؟

ميدو مارتن 20-09-2009 08:21 AM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا محمد جاتلي كلية علوم الفيوم والله انا اول مرة حادرس في مصر مش عارف حزاكر ازاي والدراسة فيها عاملة ازاي وانا فعلا حاببها ونفسي اكمل فيها وحخش قشم جيولوجيا ان شاء الله وكده ياريت حد يساعدني ازاي حادرس والامتحانات بتعتمد على ايه وكده يعني ياريت حد يفيدني

midoo_shindy 22-09-2009 05:59 AM

طلبه ميكرو بيولوجي بيدرسوا ايه في اولي ؟

شكرااااا

كنج الكيميا 22-09-2009 10:47 PM

بص يا معلم انا مصطفى كليه علوم القاهره وبسبب الدكتورالله يسامحه اللى حرمنى من امتحان الرياضه دخلت قسم كيميا فيزيا وانا كان نفسى ادخل قسم الفيزيا عشان كنت عايز اشتغل مجال الميكرو واف
فانت ايه رايك فى القسم ده وهل حلمى كده اتبخر ولا لسه

genious girl 23-09-2009 12:09 AM

لو سمحتوا لو حد علوم طنطا يقولى هى فى اول سنة بتبقى كام قسم يعنى انا سمعت انها بيولوجى وجيولوجى ومش عارفة صح ولا لا

عمر عبدالله محمد 24-09-2009 09:53 PM

كلية العلوم صعبة اوي زي ما بيقولوا ,و هل قسم البترول في كلية العلوم بمصاريف؟ و انه احسن اطلع هندسة بترول ولى دكتور معمل تحليل؟

زيزو1900 24-09-2009 10:53 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emad_el deen (المشاركة 1617275)
لوسمحتم يادكاتره ممكن حد يفدني
أنا في علوم جامعة الأزهر عندنا التخصصات في الكليه كالاتي
شعبة الكمياء الخاصه_شعبة الكمياء التطبيقيه_شعية الفزياء الخاصه_شعبة الفزياء الحيويه_فلك خاص_ أرصاد جويه خاصه_ الفلك والأرصاد الجويه_الرياضيات الخاصه_رياضه بحته وعلوم الحاسب_الجيولوجيا الخاصه _الجيوكمياء _ جيولوجيا/كمياء_الجيوفيزياء _علم النبات الخاص_ميكرو بيولوجي/كمياء_ ميكروبيلوجي_ نبات/ كمياء_علم الحيوان الخاص_ حيوان/كمياء_علم الحشرات الخاص_حشرات/ كمياء_علم البحار والأسماك_علوم بحار واسماك /كمياء
سؤالي الأول..إيه القسم اللي بيتساوي مع الصيدلي والعمل في مجال الأدويه من التخصصات دي؟؟
سؤالي التاني..إيه الفرق بين الكمياء الخاصه والكمياء التطبيقيه؟
سؤالي الثالث..ايه الفرق بين الجيوكمياء والجيولوجيا/كمياء وهل خريج القسم ده بيبقي ماسك العصايه من النص يعني ممكن يشتغل كميائي وممكن يشتغل جيولوجي؟
سؤال الرابع..هل الشغل في شركات الأدويه متاح لخريج العلوم بسهوله ولا زي البترول كده بالواسطه؟
سؤال الخامس..هل الأقسام المزدوجه الأفضل ولا القسم الواحد هو الافضل؟
سؤالي الأخير.. ايه هو القسم المميز في العلوم يعني من حيث قلة عدد خريجيه وتوفر فرص عمل له
وجزاكـــــــــــــــــــــم اللــــه كل خيــــــــــــــــــــــــــــــــر

رد السؤال الاول هو قسم الكميا او قسم الكميا والميكروبيولوجى
رد السؤال الثانى الكميا التطبيقيه بتبقي موادها في الصناعات اكتر بكتير جدا من الكميا الخاص او الكميا المزدوج
رد السؤال التالت اعتقد الجيوكمياهو هو الكميا والجيولوجيا وفعلا ممكن يشتغل كدة او كدة
رد السؤال الرابع هو سواء صيدله او علوم احيانا بتبقي بسهوله واحيانا بتبقي بواسطة بس معظم المصانع دى بتبقي ياما في العاشر ياما سته اكتوبر ياما برج العرب فلازم تظبط شقه هناك
رد السؤال الخامس الاقسام المزدوجه افضل لانك ممكن تشتغل بالتخصصين يعنى قسم كميا وميكرو يقدر يشتغل في كل اقسام مصانع الادويه زى صيدله بالظبط اما قسم كميا سبيشيل فيشتغل في كل الاقسام بتاعه مصانع الادويه ماعدا قسم الميكروبيولوجى
رد السؤال الاخير اي قسم من اقسام الكميا كويس

زيزو1900 24-09-2009 10:55 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ميدو مارتن (المشاركة 1620903)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا محمد جاتلي كلية علوم الفيوم والله انا اول مرة حادرس في مصر مش عارف حزاكر ازاي والدراسة فيها عاملة ازاي وانا فعلا حاببها ونفسي اكمل فيها وحخش قشم جيولوجيا ان شاء الله وكده ياريت حد يساعدني ازاي حادرس والامتحانات بتعتمد على ايه وكده يعني ياريت حد يفيدني

نظام المزاكرة انك
تحضر كل السكاشن والمحاضرات وتبيض كلام الدكاترة يوم بيومه

زيزو1900 24-09-2009 10:57 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة midoo_shindy (المشاركة 1625066)
طلبه ميكرو بيولوجي بيدرسوا ايه في اولي ؟

شكرااااا

علي حسب نظام الجامعه

زيزو1900 24-09-2009 10:58 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كنج الكيميا (المشاركة 1626916)
بص يا معلم انا مصطفى كليه علوم القاهره وبسبب الدكتورالله يسامحه اللى حرمنى من امتحان الرياضه دخلت قسم كيميا فيزيا وانا كان نفسى ادخل قسم الفيزيا عشان كنت عايز اشتغل مجال الميكرو واف
فانت ايه رايك فى القسم ده وهل حلمى كده اتبخر ولا لسه

ادام انت كميا وفزيا تقدر تشتغل بالكميا وتقدر تشتغل بالفزيا

زيزو1900 24-09-2009 11:00 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة genious girl (المشاركة 1627144)
لو سمحتوا لو حد علوم طنطا يقولى هى فى اول سنة بتبقى كام قسم يعنى انا سمعت انها بيولوجى وجيولوجى ومش عارفة صح ولا لا

اها
بيولوجى وجيولوجيا وعلوم طبيعيه وبعد كدة تتقسم الي كل اقسام الكليه
بس طنطا عيبها انها مافيهاش الدابل كورس

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 08:03 AM.