بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى معلمى التربية والتعليم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=737)
-   -   إسأل الدكتور عبدالرحمن المنياوي (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=416587)

د.عبدالرحمن المنياوي 10-03-2013 07:46 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسماء احمد عبدالسلام محمد (المشاركة 5000334)
لا ابدا مين قال احنا بتخصم 83% من المرتب؟
احنا معلم مساعد على الدرجة الثالثة التخصصية
وفى ناس اوائل فى التربية والتعليم بتاخد مرتب 650 جنيه
ولسة عارفة قريب ان فى ناس بتاخد الحافز (بدل اعتماد)
بس زيادة مرسى محدش عارف

معلش مسألة اوائل الخريجين ومعاملتهم في الحوافز كإداريين في طريقها للحل في كثير من المحافظات ..

انتوا مشكتكم هتنتهي بمجرد عبوركم تدريبات الكادر

lolo_new 10-03-2013 07:50 PM

السلام عليكم
حمدلله على السلامة
لو سمحت يادكتور انا من اوائل الخريجين تعيين 30/1/2012 على الدرجة الثالثة تخصص حاسب الى
السؤال انا معلم ولا معلم مساعد
ما الموقف من الكادر ؟ هل لازم تدريب التطبيقات ,icl

د.عبدالرحمن المنياوي 10-03-2013 07:54 PM

2 مرفق
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسين فؤاد حجاج (المشاركة 4787788)
مرحبا بعودتك يا دكتور وحمد لله على سلامتك انا تعيين17/9/2000 وحتى الان على الدرجة الثالثة على الرغم من دخولي تدريب الترقية
في المرحلة الاولى وحتى الان على درجة معلم فقد وقع علي ظلم شديد وعلى الرغم من ذلك حصلت على دبلومة مهنية 2010 ودبلومة خاصة 2011 بتقدير جيد جدا وفي هذا العام اسجل في الماجستير تربية خاصة مرتبي بعد الزيادة 966شهر اغسطس تقدمت للحصول على علاوة تشجيعية من الادارة والمديرية محافظة القاهرة ولكن لا حياة لمن تنادي لا املك سوى الا ان اقول حسبنا الله ونعم الوكيل
لقد اصابني الاحباط في ان يحصل المعلم على حياة كريمة كيف وانا متزوج ولدي ولدين ومرتبي لا يتعدى 1000 بعد 12 سنة عمل
متميز وملتزم ولم احصل على اى جزاء طوال فترة عملي بل حاصل على المعلم المتميز سنة2010 علي مستو ى محافظة القاهرة اسف للاطالة

من حقك علاوة تشجيعية للدبلومتين .. تضاف على الاساسي .. وده ما يثبت حقك

د.عبدالرحمن المنياوي 10-03-2013 07:56 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lolo_new (المشاركة 5172799)
السلام عليكم
حمدلله على السلامة
لو سمحت يادكتور انا من اوائل الخريجين تعيين 30/1/2012 على الدرجة الثالثة تخصص حاسب الى
السؤال انا معلم ولا معلم مساعد
ما الموقف من الكادر ؟ هل لازم تدريب التطبيقات ,icl

اولا انت معلم مساعد ولكن ثابت بدرجة تخصصية ..

ثانيا يجب عليك المرور من تدريبات الكادر في الموعد المقرر لها لتحصل على درجة معلم الوظيفية ..

د.عبدالرحمن المنياوي 10-03-2013 07:57 PM

1 مرفق
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عدلى العبيدى (المشاركة 4827580)
السلام عليكم يا دكتور وحمد لله على سلامتك
انا معلم اعدادى دفعة 2011
لغه انجليزيه
هل يحق لى تغيير المسمى الوظيفى الى معلم ثانوى
وشكرا

نعم يجوز ذلك وفقا للمعايير المثبتة بالقرار المرفق

gehadth 10-03-2013 07:58 PM

السلام عليكم يا دكتور عبدالرحمن انا ثقتي في الله اولا وفي حضرتك ثانيا انك هتفيدني ان شاء الله . حضرتك انا جاتلي فيزا زيارة من احد اقاربي في الخارج انا عايز بس اخد اجازة 3 شهور بدون مرتب اعمل ايه . مع العلم اني امتحنت الكادر واخذت درجة معلم .ارجوك رد عليا في اقرب فرصة وشكرا لسيادتك علي اهتمامك ومجهودك الرائع .

د.عبدالرحمن المنياوي 10-03-2013 10:29 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gehadth (المشاركة 5172813)
السلام عليكم يا دكتور عبدالرحمن انا ثقتي في الله اولا وفي حضرتك ثانيا انك هتفيدني ان شاء الله . حضرتك انا جاتلي فيزا زيارة من احد اقاربي في الخارج انا عايز بس اخد اجازة 3 شهور بدون مرتب اعمل ايه . مع العلم اني امتحنت الكادر واخذت درجة معلم .ارجوك رد عليا في اقرب فرصة وشكرا لسيادتك علي اهتمامك ومجهودك الرائع .

وعليكم السلام ..

مبدأيا سأرد للحالتين سواء للذكر أو الأنثى ..

الرجل لا يأخذ اجازة بدون مرتب إلا بعقد عمل او لرعاية أحد الوالدين المرضى أو بموافقة من المدرسة والإدارة والتوجيه ..

الانثى براحتها مادام متزوجة يضاف إلى ما سبق رعاية طفل

mga2005 11-03-2013 12:03 AM

المنقطعين هيتثبتوا يا دكتور عبد الرحمن
ولا مفيش أي أمل

علاء راضى 11-03-2013 12:11 AM

انا تعاقد بالمكافأة الشاملة من 2009 وهذه رابع سنة على التوالي وحصلت علي التربوي وال icdl متى الفرج؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟

Mr Mostafa 11-03-2013 12:36 AM

ماذا أفعل بعد ما تم إلغاء امتحان الكادر؟

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
السيد الدكتور الفاضل / عبدالرحمن المنياوى
تحية طيبة وبعد
أرجو الرد على سؤالى ولك منى جزيل الشكر والاحترام

معلم تربية رياضية إعدادى تعينت على وظيفة معلم سنة 1991 ثم أخذت أجازة داخلية ولم يتم تجديدها ليه فتم فصلى من العمل عام 2006 ثم حصلت على حكم محكمة مجلس الدولة بالعودة للعمل وما يترتب عليه من آثار. المشكلة أننى سجلت فى اختبارات التسكين على وظائف كادر المعلم التى عقدت فى الفترة من ( 13 الى 19 سبتمبر 2012) )وتغيبت عن الامتحان لظروف قهرية خارجة عن إرادتى مما ترتب عليه من عدم ترقيتى وحصولى على حقوقى المادية والمعنوية والأدبية علماً بأن زملائى على الدرجة الأولى معلم خبير وأنا ما زلت على الدرجة الثالثة . عندما أدخل على بيان الحالة الالكترونى أجد مكتوب نخطركم بتغيبكم عن امتحان الكادر وحيث أنه قد تم إلغاء امتحان الكادر فماذا أفعل يا دكتور عبدالرحمن؟؟ وشكراً

د.عبدالرحمن المنياوي 11-03-2013 04:09 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة علاء راضى (المشاركة 5173277)
انا تعاقد بالمكافأة الشاملة من 2009 وهذه رابع سنة على التوالي وحصلت علي التربوي وال icdl متى الفرج؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟

اعتقد ان الكل اتثبتوا في يوليو 2011 وتنتظر فقط دورك للترقي وفقا للتدريبات

د.عبدالرحمن المنياوي 11-03-2013 04:12 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr mostafa (المشاركة 5173309)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
السيد الدكتور الفاضل / عبدالرحمن المنياوى
تحية طيبة وبعد
أرجو الرد على سؤالى ولك منى جزيل الشكر والاحترام

معلم تربية رياضية إعدادى تعينت على وظيفة معلم سنة 1991 ثم أخذت أجازة داخلية ولم يتم تجديدها ليه فتم فصلى من العمل عام 2006 ثم حصلت على حكم محكمة مجلس الدولة بالعودة للعمل وما يترتب عليه من آثار. المشكلة أننى سجلت فى اختبارات التسكين على وظائف كادر المعلم التى عقدت فى الفترة من ( 13 الى 19 سبتمبر 2012) )وتغيبت عن الامتحان لظروف قهرية خارجة عن إرادتى مما ترتب عليه من عدم ترقيتى وحصولى على حقوقى المادية والمعنوية والأدبية علماً بأن زملائى على الدرجة الأولى معلم خبير وأنا ما زلت على الدرجة الثالثة . عندما أدخل على بيان الحالة الالكترونى أجد مكتوب نخطركم بتغيبكم عن امتحان الكادر وحيث أنه قد تم إلغاء امتحان الكادر فماذا أفعل يا دكتور عبدالرحمن؟؟ وشكراً

أخي الفاضل ..

تغيبك عن الامتحان يؤخر ترقيتك ولكن لا يمنعها .. وكان لازم حضرتك تقدم في التدريبات اللي بدأت للترقي بديلا عن الامتحان للحصولعلى ترقيتك .. سيادتك تابع الأكاديمية اول ماتنزل تدريب بتقول انه مفتوح للمعلمين المساعدين قرارات كذا ... وكذلمك مفتوح للمعلمين الذين لم ينتحنوا سابقا .. والجملة الثانية دي تفسيرها انت

د.عبدالرحمن المنياوي 11-03-2013 04:14 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mga2005 (المشاركة 5173265)
المنقطعين هيتثبتوا يا دكتور عبد الرحمن
ولا مفيش أي أمل

مادام رجعت شغلك يبقى لازم هتتثبت ما تقلقش خالص .. بس الأزمة أزمة درجات فقط لكن لزاما على الحكومة تثبيتك

biba200577 11-03-2013 04:54 PM

حضرتك انا متعاقدة على إنى أخصائى تطوير ومؤهلى تكنولوجيا تعليم-اعداد معلم حاسب هل لوغيرت الصحيفة طبقا للمؤهل الفعلى هيكون تعيينى معلم حاسب. لأنى حاولت أغير كتير بس التوجيه بتاعى مش موافق ولا هيحصل مشكلة؟ برجاء الافادة

اسماء احمد عبدالسلام محمد 11-03-2013 06:15 PM

د عبد الرحمن حمد لله على سلامة حضرتك ونورت المنتدى بعد غيبة طويلة
وصل للمدرسة عندنا خطاب لكل المعلمين المساعدين الذين لم يجتازوا امتحان الكادر او من لم يحضر تدريب المعلم المساعد ولا يلتزم بمدة فانا تعيين ااوائل خريجين فهل لينا فى التدريب ده نروحه والا لا؟

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 04:54 PM.