بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى معلمى الأزهر الشريــــــــــــف (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=306)
-   -   مستشـارك الأزهــــــرىّ أ / سعيد موسى (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=199743)

أ/ سعيد موسى 12-06-2010 08:14 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة the keng (المشاركة 2254019)
انا مدرس رياضيات بالتعاقد منذ 3 سنوات وتم نقلي منذ 6 اشهر بناء علي قرار لجنة شئون العاملين الي مهعد اخر بقريتي ونتيجة لحسن الحظ صادف ان احد المدرسين الاساسيين كان يجهز اوراقه للسفر للخارج ولذلك فانا استلمت بدلا منه
الان المدرس الاساسي جاء من الخارج ويريد ان يقطع اجازته فهل ذلك انه يمكن نقلي لانه رايح يرجع لنفس المعهد مع العلم باني لا اريد ان انتقل من المعهد؟
وكيف يمكن حل هذه المشكل ؟
ارجو الرد بسرعة وشكرا

لا طبعا لو اثبت نفسك فى عملك سوف يتمسك بك شيخ معهدك وماهى المشكله فى وجود 2 مدرس للماده الا اذا كان تخصصك من تخصصات العجز كمدرس الانجليزى والرياضه عموما لايوجد مشكله وتفاءل خيرا

أ/ سعيد موسى 12-06-2010 08:17 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمدالدسوقى احمد (المشاركة 2254133)
اذاضم المدرس مدة خدمة بحكم المحكمة الادارية فهل لذلك اثر على الكادر او الدرجة المالية

اعتقد يؤثر على الدرجه فقط اما الكادر لا عموما اذهب الى منطقتك وسوف يفيدوك اكثر منى

احمدالدسوقى احمد 12-06-2010 08:36 PM

عند الحصول علي حكم بضم مده الخدمه 6 سنوات هل يكون لذلك تاثير علي الكادر والدرجه الوظيفيه وارجو من سيادتكم ا لا تتجاهل سؤالي

أ/ سعيد موسى 13-06-2010 01:58 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمدالدسوقى احمد (المشاركة 2254852)
عند الحصول علي حكم بضم مده الخدمه 6 سنوات هل يكون لذلك تاثير علي الكادر والدرجه الوظيفيه وارجو من سيادتكم ا لا تتجاهل سؤالي

زميلى العزيز لقد قمت بالرد على سؤالك ونصحتك بالذهاب الى منطقتك نظرا لان حكم المحكمه من الامور القليلة التى ممكن ان تصادفها وان كنت اعتقد انه يكون له تاثير على الدرجه دون الكادر والله اعلم وانا لايمكن ان اتجاهل اى زميل بل انا فى خدمه اى زميل يعمل فى الازهر وشكرا

أ/ سعيد موسى 13-06-2010 10:44 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة deda_lolo (المشاركة 2247194)
انا مدرس رياضيات متعاقد فى بداية تعاقدى قوللى انى هعمل فى معهد ثانوى وعند استلام العمل فوجئت مكتوب فى العقد معهد ابتدائى روحت اسال قوللى ده فى عجز وبقالى ثلاث سنين فى هذا المعه اعمل ايه عشان انقل فى معهد ثانوى

احمد ربنا على هذا المعهد وانا اعرف ان شيخ معهدك انسان فاضل ولو عندك اعتراض قول !!!!! نفسى تعترض!!!!!
مضبوط ا/سامح ولا انا غلطان

احمدالدسوقى احمد 15-06-2010 09:24 AM

جزاك الله خيرا

استاذ محمود هلال 15-06-2010 10:59 AM

ممكن حد يفيدني

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا مدرس متعاقد بمنطقة طنطا الازهريه

كنا بناخذ مرتب 338 جنيه وده كان قبل الزياده اللي في شهر سبعه يعني المفروض ان المرتب كان هيزيد

فجأه لقينا المرتب 307 جنيه فقط حتي اليوم

لما سألنا قالو ان المتعاقدين كانو بيأخذو فلوس زياده وهي تقطع من راتبهم

مع العلم ان المتعاقدين في التربية والتعليم مرتبهم يقترب من350 جنيه

Mr.Shaaban 15-06-2010 02:25 PM

يااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااااااااااه دا أنا دخت واندورت كلام في الموضوع ده

Mr Ahmed lotfy 15-06-2010 03:40 PM

ياعم هو حد فى البلد دى فاهم حاجه هو اللى حصل قبل الزياده طلع الباشا صفوت بك النحاس بتاع التنظيم و الاداره وقال ان المتعاقد ما لوش فى الزياده المقرره فى شهر سبعه الا على الاساسى المجرد اللى هو حوالى 48 جنيه يعنى الزياده هتكون حوالى 4 جنيه والازهر الوحيد هو اللى نفذ علشان الحراميه تاكل لكن انا متفائل باامام الاكبر الطيب وهو ده الموضوع

أ/ سعيد موسى 15-06-2010 09:50 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed81 (المشاركة 2263846)
ياعم هو حد فى البلد دى فاهم حاجه هو اللى حصل قبل الزياده طلع الباشا صفوت بك النحاس بتاع التنظيم و الاداره وقال ان المتعاقد ما لوش فى الزياده المقرره فى شهر سبعه الا على الاساسى المجرد اللى هو حوالى 48 جنيه يعنى الزياده هتكون حوالى 4 جنيه والازهر الوحيد هو اللى نفذ علشان الحراميه تاكل لكن انا متفائل باامام الاكبر الطيب وهو ده الموضوع

اتفق معك الكل متفاءل من الدكتور الطيب

عبد الحكيم علي 15-06-2010 10:48 PM

هل المؤهل التربوي شرط من شروط الترقية الى وظيفة موجه أم لا ومتى يتم تطبيق الجانب الأدبي من كادرالمعلمين في الأزهر

أ/ سعيد موسى 16-06-2010 12:15 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبد الحكيم علي (المشاركة 2264964)
هل المؤهل التربوي شرط من شروط الترقية الى وظيفة موجه أم لا ومتى يتم تطبيق الجانب الأدبي من كادرالمعلمين في الأزهر

ليس شرط وتطبيق الجانب الادبى سوف يأخذ فترة حتى يكتمل 100%

ابن الأكرمين 16-06-2010 01:04 PM

مساعدة لزميل لكم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أنا أخصائي إجتماعي بمعهد أزهري -بمنطقة الشرقيه الأزهرية
حبيت أن حد يساعدني لو ممكن
حابب أضيف اسمي على الحاسب الآلي بالقاهرة لو حد من القاهرة ويقدر يساعدني أعطيه معلوماتي
ولي استفسار أنا تعيين عام 2000 ومسافر بإجازة بدون مرتب ومتعين على الدرجة الثالثة التخصصية ممكن أسأل امته هأتنقل على الدرجة الثانية
ولكم جزيل الشكر

وشكراً لمنتداكم الرائع وربنا يرجعني لوطني آمين

مصطفى-الملك 16-06-2010 03:10 PM

السلام عليكم انا مدرس رياضيات متعاقد بالازهر الشريف منذعام 2006 ب/علوم وتربيه شعبة الرياضيات وفوجئت انه تم التعاقد معي على المرحله الابتدائيه عند امتحان الكادر هل من حقي ان امتحن اعدادي وثانوي وهل من الممكن تصعيدي الى المرحله الاعداديه والثانويه افيدونا جزاكم الله خيرا

مصطفى-الملك 16-06-2010 03:49 PM

السلام عليكم انا مدرس رياضيات متعاقد بالازهر الشريف منذعام 2006 ب/علوم وتربيه شعبة الرياضيات وفوجئت انه تم التعاقد معي على المرحله الابتدائيه عند امتحان الكادر هل من حقي ان امتحن اعدادي وثانوي وهل من الممكن تصعيدي الى المرحله الاعداديه والثانويه افيدونا جزاكم الله خيرا مع العلم انني قرات جميع الاقتباسات ارجو من حضراتكم التوضيح ماذا افعل افيدونا جزاكم الله خيرا

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 12:17 PM.