بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية التجارة (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=162)
-   -   تجمع طلبة تجارة "جامعة حلوان" 2009/2010 (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=140893)

محمد زمالك 21-10-2009 04:13 PM

طلاب الانتساب .. حائرون في حلوان
لا تزال مشكلة حضور طلاب الانتساب وتنظيم محاضرات لهم قائمة في جامعة حلوان حتي الان لم يتم تنظيم محاضرات بصفة منتظمة لهم خاصة في كليات التجارة والحقوق والخدمة الاجتماعية وغيرها من الكليات النظرية التي يوجد بها أعداد من الطلاب المنتسبين.
أكد د. محمد مصباح - عميد كلية الحقوق بجامعة حلوان أننا ندرك جيداً ان طلاب الانتساب لهم حقوق علينا وهو تعليمهم كغيرهم من الطلبة المنتظمين وإذا كانت القاعدة والأصل ان الجامعة لا تلتزم تجاه المنتسبين الا بعقد امتحان وتوفير الكتب لهم غير ان العمل جري في كلية الحقوق علي ان طلبة الانتساب يحضرون المحاضرات ويتلقونها كغيرهم من طلاب الانتظام.
أوضح العميد ان الظروف التي نمر بها الآن المتعلقة بخطر انفلونزا الخنازير تقتضي الحد من كثافة الطلاب الأمر الذي أدي إلي تأجيل حضورهم المحاضرات في المدرجات تجنباً للكثافة العددية المرتفعة لكننا كنا نفكر في تنظيم محاضرات لهم يوم الجمعة الا ان وزارة التعليم العالي ألغت الفكرة لمزيد من الحيطة والحظر لمواجهة خطر انفلونزا الخنازير.. موضحاً اننا نسعي جاهدين لتوفير الوقت المناسب لإعطاء هؤلاء محاضرات في المدرجات إيماناً منا أن لهم حقوقاً علينا تتعين الوفاء بها ولكن سيكون ذلك في ضوء الظروف التي نمر بها ولذلك وفرنا للطلاب المنتسبين المقررات الدراسية التي سوف يمتحنون فيها وسنبحث لهم عن بدائل فعلية وجدية لتعويضهم عما فاتهم من محاضرات.
أما الدكتور محمد عبدالحميد النشار - نائب رئيس الجامعة لشئون التعليم والطلاب فقال ان طلاب الانتساب في الجامعة عددهم محدود عكس الجامعات الأخري مشيراً إلي انه سيتم التنسيق باعداد لقاءات في وقت الفراغ في اليوم الدراسي للطلاب المنتسبين.
أوضح ان طلاب الانتساب جزء من طلاب الجامعة وسيتم تنظيم لقاءات لهم في أقرب فرصة ولتعويض ما فاتهم من محاضرات.

nino mody 21-10-2009 04:21 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة basem. (المشاركة 1691704)
يا شباب حد راح الجامعه امبارح ولا النهارده يقولنا ايه الاخبار
طيب ف خبر الجمهوريه ف(عقول تتفتح) النهارده عن الانتساب ف حلوان ياريت تقروه وتقلولي بيقول ايه لاني مفهمتش حاجه منو

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا كنت فى الجامعه امبارح (الثلاثاء) وبرده مفيش اخبار كل اللى موجود اسماء الدكاتره بتوع الانتساب اللى هيدونا ده لو خدنا اساسا !!!
واسماء الكتب اللى نزلت وتمنها
وبخصوص اللى مكتوب فى الجمهورية انا قرأته الملخص يعنى ان عميد كليه الحقوق بيتكلم عن كل طلبه الانتساب الحقوق وغيرها وكلام عادى خالص بيقول ان الطلبه دول ليهم حق فى الحضور زى طلبة الانتظام وانهم وفروا المقررات الدراسيه اللى هنمتحن فيها ولسه اساسا بيدوروا على الوقت المناسب اللى هناخد فيه المحاضرات !!!

ALFARES 21-10-2009 06:06 PM

ياجدعان فى خبر حلوو ان شاء الله انا كنت النهاردة فى محاضرة محاسبه والدكتور قال انى طليه انتساب ميحضرووش معانا لانى جدولهم هينزل ياالنهاردة يا بكرةة بالكتيرررر وبعدين انا سمعت انى كان فى وقفه احتجاجيه النهاردة الساعه 2 قدام مكتب العميد فاكيد باذن الله الجداول هتنزززززل ويارب دة يحصل

كادبورى 21-10-2009 07:22 PM

يارب نرووووح يسمع من بوقك بس عايزة اسال اشترى الملازم منين من موجة ولا من فيب ولا من مكتبة حماد

ALFARES 21-10-2009 08:32 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كادبورى (المشاركة 1692161)
يارب نرووووح يسمع من بوقك بس عايزة اسال اشترى الملازم منين من موجة ولا من فيب ولا من مكتبة حماد

هو لسه نزلكم اى ملازم ياستى المهم فى ناس تقولك هات العملى من موجه والنظرى من فى اى بى والله ياستى انا عن نفسى كنت بجيب ملازم المواد العملى زى المحاسبه بس والمواد النظرى كنت بجيب ملزمه المراجعه النهائيه وخلاص بس منصحش حد يعمل ززى لانى الواحد بيشوف اوقات صعبه قبل الامتحان وبيبقى عليه ضغط عصبى ونفسى فظيع انا هقول راى المحاسبه من مركز حمادة توب والباقى تجيبه من اى حد اللى تلاقى نفسك عجبك الورق بتاعه ومستوعبه منه هاتى منه وخلاص ونصيحه ملازم المراجعه النهائيه هتيها من موجه كلها عشان بجد الناس دى بتعرف تحط مراجعات
ملحوظه كل الملازم بيبقى فيهاااا غلطات فى جميع المراكز ودة حصل السنه اللى فاتت وبالذات فى الاقتصاد ولولا الواحد كان بيتاكد من الرسومات من الكتاب كان شال المادة
بس برضك الملازم مش وحشه اوى للدرجه دى وبتسهل العمليه

metab9 22-10-2009 11:32 AM

الجداول نزلت يا جماعه
وانا روحت جبتها كلها

hoky70 22-10-2009 12:27 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة metab9 (المشاركة 1693154)
الجداول نزلت يا جماعه

وانا روحت جبتها كلها

طيب والله خبر حلو جدا ياريت بقا تحاول تنزل الجداول كدة خصوصا الفرقة الاولى والتانية ويبقالك الشكر يا معلم

metab9 22-10-2009 01:19 PM

بسم الله الرحمن الرحيم
انفراد ع موقع ثانويه وقبل اي منتدي تاني
جدول كليه تجاره جامعه حلوان انتساب
الفرقه الاولي والتانيه وانا نقلتهم امبارح من الكليه
والجدول ده نزل الساعه 6

الفرقه الاولي انتساب أ / ب

السبت
8-10 محاسبه 6أ د تمراز وامين عبد الله قايد
12-2 اداره 6أ د صلاح الدين
5-8 رياضه اعمال 6أ د ساهر

الاحد
8-10 سياسه 18ه د عبير
10-2 قانون 10ب دجلال

الثلاثاء
2-4 اقتصاد 6ب د جاب الله
4-6 دراسه بلغه 10 ب د عصام + د عمر

الفرقه الاولي انتساب ج/د

السبت
10-12 محاسبه 6أ د تمراز + د امين عبد الله
2-4 اداره 6أ د صلاح الدين
5-8 رياضه اعمال 6أ د ساهر
الاحد 8-10 قانون 18ه دجلال
10-2 سياسه 18ه عبير

الثلاثاء
2-4 دراسه بلغه 10ب دعصام +د عمر
4-6 اقتصاد 6أ د جاب الله

الفرقه التانيه انتساب أ / ب
الاحد
2-4 احصاء مدرج 17 ه د هند عبد الغفار
4-6 قانون اعمال 17د دفايز + دحسام

الخميس
8-10 محاسبه شركات اشخاص 18ب د حمدي قادوس

10-12 اداره انتاج مدرج 3 د محمد ابو العلا
12-2 اداره تسويق 18 ب دعصام + د نهال
2-4 اقتصاد كلي مدرج 3 د عمر صقر + د عمر سليمان

الفرقه التانيه انتساب ج/د
الاحد 2-4 قانون اعمال 17 د دفايز + دحسام
4-6 مباديء احصاء 17ه د هند عبد الغفار

الخميس
8-10 اداره انتاج مدرج 3 د محمد ابو العلا
10-12 محابه شركات اشخاص 18 ب د حمدي قادوس
12-2 اقتصاد كلي مدرج 3 د عمر صقر + د عمر سليمان
2-4 اداره تسويق 18 ب د عصام + د نهال

وكده تكون خلصت الجداول والجداول دي يا جماعه انا متأكد منها ميه في الميه
وربنا يسهل للجميع

metab9 22-10-2009 01:20 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hoky70 (المشاركة 1693213)
طيب والله خبر حلو جدا ياريت بقا تحاول تنزل الجداول كدة خصوصا الفرقة الاولى والتانية ويبقالك الشكر يا معلم

انا نزلتها خلاص يا معلم

ALFARES 22-10-2009 01:29 PM

كويس الحمد لله الجدول نزل وطلع كلام دكتور المحاسبه تماممممم اول مرة يصدق

metab9 22-10-2009 01:38 PM

بالنسبه يا جماعه للصلاب الي عاوزين يعرفو هما مجموعه ايه
مجموعه أ وب من أ الي ع
ومجموعه ج ود من غ الي اخر الحروف
والي عاوز يسأل عن اي حاجه يتفضل

BASEM. 22-10-2009 03:05 PM

الف شكرررررررررررر يا جميل ع الخبر الجميـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــل ده
والف شكر لكل اللي الناس اللي تعبت معانا metab9 ـــــــــــــــــhoky70 ـــــــــــــــــــــــــALFARES
والف شكر لكل الناس الحلوه اللي كانو معنا كلهم
بجد يا جماعه انا حاسس اني كسبت اصحاب من قبل مروح الجامعه
وانا باه ف الفرقه الاولي انتساب (مجموعه أ) مين معايا باه!!!!!!!!!!!!!!!!!!

محمد زمالك 22-10-2009 04:29 PM

ونزلوا الكتب كمان ياجماعة انا لسة راجع من الجامعة وفعلاً الجدول نزل والكارنيه قالوا انو بيتعمل كمبيوتر ومايعرفوش امتي هيخلص

the Legend of forodo 22-10-2009 05:01 PM

بصراحة خبر جميل والفضل يرجع ليه metab9******* واللي كانوا معاه في تزويدنا بمعلومات تيفيدنا . انا خلاص عرف انا كدة مجموعة (ا-ب) وهاروح السبت بس يارب ميكونش حلم ويكون حقيقة ونفسي اعرف مين في المنتدي هنا معايا في مجموعتي انا نسيت انا اولي انتساب هههههههه
تحياتي ** forodo

كادبورى 22-10-2009 06:55 PM

مرسيى جدا على الجداول دى يا يوسف بس عايزة اعرف هتكون فى مدرج ايه ؟

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 02:28 PM.