بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   الجامعات الخاصة والمعاهد (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=167)
-   -   لطلاب الثانوية اسالنا اى سؤال عن اى جامعه (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=18402)

vampire1188 17-07-2008 10:55 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed abdelaziz (المشاركة 580434)
بعد اذنكم يا جماعة
كان نفسي حد يرد علي الفرق ين هندسة قسم حاسبات و كلية حاسبات و معلومات

بص يا عم احمد ..

السؤال دا بيتردد على ناس كتيييييييره جدا زيك كدا انا عارف .. انا هاقول اللي اعرفه وربنا يقدرني عليه

انا هاقسم الرد على قسمين ..

1- كلية الحاسبات والمعلومات :

دي ياسيدي الدراسة فيها بتبقي 4 سنين واما بتتخرج منها بتبقي تبع نقابة العلميين .. فيه كذا قسم في الكلية دي زي قسم الحاسب ونظم المعلومات وتكنولوجيا المعلومات وقسم تاني مش فاكر اسمه

اهو المهم .. بتتخصص في القسم اللي يعجبك .. الحلاوة بقي في الكلية دي انها بتعتمد على نظام الساعات المعتمدة Credit Hours زي نظام الايه يو سي كدا ... بمعني انها بتلتزم بمقرر كل مادة ومابتعتمدش على السنة الدراسية الكاملة كشرط من شروط الحصول على شهادة التخرج وبالتالي بتختلف في نظام النتيجة بتاعة اخر السنة ... كل دا هاتعرفه لما تخشها .. لو خشيتها يعني ..

2- كلية الهندسة قسم الحاسبات :

طبعا كلنا عارفين ان هندسة 5 سنين .. واما تتخرج هاتبقي تبع نقابة المهندسين ..

بالنسبة بقي للفروق بين الكليتين هندسة الحاسبات اعتقد انها الاصعب لانها بتركز على تصاميم الهاردوير والدواير الكهربية وكدا .. يعني بتدرس الكمبيوتر من ناحية الهندسة الداخلية فيه

اما عن كلية الحاسبات والمعلومات بتدرس الكمبيوتر على اساس السوفت وير اكتر منه هاردوير .. وجزء من النظري

من الاخر .. عشان تخش الكليتين دول .. لازم تكون واحد دماغ ومابتحبش الدش الكتير ..

وربنا يوفقك

مجرد إنسانه 17-07-2008 10:59 PM

أنا جايبة 97.9% ممكن ألحق طب أسنان أو صيدلة
مش عارفه لو لحقت أدخل إيه برغو أني صليت الاستخارة ومش حاسه بحاجة
أرجو الافادة
ولك مني كل تقدير واحترام

the_guilty 17-07-2008 11:24 PM

ايه يا جماعة اللى انا بقراه فى المنتدى عن اعادة النتائج دى انا دخلت ولقيت درجاتى زى ماهى هما عدلوا ولا لسه اصل الحكاية مش ناقصة خالص !!!!!!!!!!!!!

ghatoarya 18-07-2008 12:03 AM

اعادت النتائج خاصه بالفنون والعماره بس

hesham_456 18-07-2008 12:07 AM

السلام عليكم يا شباب انا عايز حد يتكرم ويتعطف ويقولي اية نظام كلية تجارة انجليزي من حيث المجموع الكلي واللغة واقسمها وشكرا مقدما

ahmedromio2009 18-07-2008 12:18 AM

هو استفسار بسيط دلوقتى انا دخلت على موقع التنسيق مش لاقى الجامعات الخاصة زى جامعة msa ومش لاقى غير الاكاديميات هل الجامعات دى ليها تنسيق لوحده ولا ايه
وياريت حد يقولى جامعة msa كليه هندسة مصاريفها قد ايه و نظام الدراسة والاقسام الموجودة وازاى اتقدم ليها

جفن العين 18-07-2008 12:55 AM

اناعايزة رقم جلوس اى حد فى تانية ثانوى ضرورى

الملاك الحزين 18-07-2008 04:40 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة vampire1188 (المشاركة 576526)
ياااااااااه .. السؤال دا تقيل اوي والله !!

انتي بتسألي سؤال جنرال ومش عارفه ابعادة ايه اصلا اهو المهم ..

بالنسبة للجامعات الخاصة انتي عندك جامعتين من اكبر الجامعات في مجال الصيدلة والمشهورين بيها يعني

6اكتوبر و جامعة سيناء .. المصاريف غالبا بتبقي مش اقل من25 الف في السنة

اما قسم الهندسة بقي فدا موال تاني ..

1- الجامعة الامريكية (AUC ) دي بتقدم تخصصات كتيره جدا في الهندسة واخرهم تخصص البترول ودي مصاريفها في حدود 75 الف .. كما سبق وشرحت

2- جامعة سيناء .. دي برده بتقدم تخصصات في الهندسة بس عشان دماغك ماتروحش بعيد مافيش تخصصات لهندسة نووية خالص في اي جامعة من جامعات مصر
>> مصاريفها .. الله اعلم

3- جامعة 6 اكتوبر .. فيها كلية هندسة مشهود ليها .. مصاريفها حد ادني 25 الف

4- المعهد او الكلية الاشهر .. مودرن اكاديمي .. فيها تخصصين رئيسيين .. كومبيوتر ساينس و هندسة

>> مصاريفها .. على لسان واحد صحابي فيها .. قالي 8000 في السنة

دا بالنسبة للجامعات المشهورة في مصر اللي بتقدم المجالين دول ..

لو عايزه نصيحتي .. عندك اختيارين يا اما الجامعة الامريكية بس دي صعبة شوية لإن مواعيد التسجيل اوشكت على الانتهاء هناك والكورسات اتحجزت اصلا ...

فيه اختيار تاني وهوا جامعة 6 اكتوبر .. بس عشان تروحي تقدمي هناك .. التقديم هناك لازم يتوفرله شروط معينه

طبعا المجموع على حسب مايقره مكتب التنسيق بالنسبة للجامعات الخاصة ..

دا غير سرعة التقديم هناك لإن التقديم باسبقية الحجز زي الجامعة الامريكية كدا .. فلو كدا الحقي نفسك وروحي قدمي

ويارب اكون عرفت اجمعلك شوية معلومات كدا .. وربنا يوفقك

مرسى جدا جدا يا قمر على المعلوات الجامده جدا ومرسى لاهتمامك
الف شكريا قمر
تقبل تحياتى

LA STELLA 18-07-2008 05:00 AM

اقتباس:

الجامعة الامريكية (auc )
انا لما رحت الجامعة الامريكية اسأل عموما عن مصاريفها
الراجل قال لى التيرم ب 40 الف جنيه

LA STELLA 18-07-2008 05:04 AM

vampire1188

ماشاء الله عليك انت عامل شغل هايل فى الموضوع دا ومتابع ع اد ما تقدر
ربنا يكرمك يارب

eng/yasmeen 18-07-2008 05:07 AM

ممكن اعرف اتهما افضل حاسبات ومعلومات ولا كلية هندسة قسم حاسبات ومعلومات

ksag_1991 18-07-2008 12:05 PM

ممكن معلومات عن كلية علوم قسم الرياضيات يعني الدراسة ازاي وممكن التحويل منها ولا لأ
واللي يتخرج منها بيشتغل فين

vampire1188 18-07-2008 12:08 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hkk-happy (المشاركة 581616)
انا لما رحت الجامعة الامريكية اسأل عموما عن مصاريفها
الراجل قال لى التيرم ب 40 الف جنيه

اولا راجل مين ؟!!!

ثانيا .. سيادتك انا بدرس هناك .. يعني انا اللي بدفع وماحدش اعلم مني بدا

ثالثا انا اما قولت 75 الف .. دا كان المصاريف عامة .. لكن لو بالترم اه ممكن يبقي في حدود 70 الف

لكن انتي في السيمستر كله مطالبه انك تخلصي على الاقل 48 كريديت اورز .. يعني مش هاتلحقي اساسا تخلصيهم .. فهاضطري انك تاخدي سيمسر اضافي عشان تحلقي تخلصي باقي الكورسات اللي بتبقي كفيلة انها تديكي التخصص المطلوب اللي انتي عايزاه زي اعلام كدا ..

ممكن تبقي تخشي على موقع الايه يو سي ذات نفسه وتشوفيه والسايت اهو http://www.aucegypt.edu

انا عارف انك هاتسيحي فيه ومش هاتفهمي حاجة .. لو فيه اي مشكلة واجهتك انا موجود واي اسئلة اتفضلي اسألي >>> :):)

vampire1188 18-07-2008 01:20 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yasmeen2010 (المشاركة 581626)
ممكن اعرف اتهما افضل حاسبات ومعلومات ولا كلية هندسة قسم حاسبات ومعلومات

يا ياسمين هانم .. ممكن بكل بساطة تكلفي نفسك وتبصي في الصفحة اللي قبل الصفحة دي وانتي هاتتلاقي اجابة سؤالك ...

بحاارالعلم 18-07-2008 02:00 PM

أنا جايب 91في المائه ممكن ألحق هندسه؟

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 06:26 PM.