بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   الجودة والإعتماد التربــــــــــــــــــوى (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=369)
-   -   للرد على اى سؤال او استفسار مع أ/ محمد حسن ضبعون (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=116670)

lemostrong 31-08-2011 01:35 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الضـ فارس ـوء (المشاركة 3908663)
السلام عليكم

والله كل هالكلام ما بيقدم ولا بيأخر
ما عليكم غير الاعتصام داخل المدارس
وظلوا بمدارسكم بس لا تدخلون الفصول
وهنا سيواجه الوزير ثوره أولياء الأمور
200% حقنا
ولا احنا مش من موطفين الدوله
وبعد حدوتة الدرجات الواقفه

نفس الحال
كونوا يد واحده فى بدايه العام الدراسى
والجبن عمره ما حيجيب حق

كلام سليم اعتصام داخل المدارس اول العام الدراسى

علاء كامل علي 31-08-2011 08:59 PM

التدريس فن وعلم ومهارة فن لأن المعلم يتفنن في طرق توصيل المعلومة للتلاميذ
وعلم لآن له قواعد وأصول ومنهج وطريقة واستراتيجية ووسائل
ومهارة للتفاوت في مستويات المعلمين فهناك معلم لديه مهارة في توصيل المعلومه للتلاميذ ومعلم ليس لدية المهارة في توصيل المعلومات

ahmed.www 01-09-2011 02:35 PM

نعم التدريس فن وعلم ومهارة بس الكادر والجودة مبيعملوهاش

ايهاب العراقى 02-09-2011 03:39 PM

**هاااااام جدااااا جدااااا لكل من يعمل فى الجودة**

بسم الله الرحمن الرحيم

الاخوة القائمين على هذا المنتدى الجميل ... كل عام و حضراتكم بخير

انا كتبت الموضوع ده لامر هام جداااا و الكل غافل عنه وهو حق المعلمالى بيحصل على الجوده: -

بالنسبه لموضوع الجودة انا كنت اعمل فى مدرسة تجريبية للغات فى ادارة الحامول التعليمية و انتقلت الان الى ادارة اخرى و هى ادارة بيلا التعليمية

اولا : انا مستفدتش حاجه فى الجوده دى غير مرتب الشهرين الى اخدتهم من الوزارة يعنى حوالى 274 جنية بالرغم اننا كنا بنعد لحد الساعه 10 باليل نشتغل فى المدرسة لمدة شهر كامل .

ثانيا : دلوقتى لما انا حبيت انقل ادارة تانية للاسف وزعونى على اسؤا مدارس و ابعد اماكن .. قلتلهم يا جماعه انا جاى من مدرسة و حاصل مع هذه المدرسة على شهادة الجوده قالولى ( سلمااااااااااااات يا جودة )

مش المفروض اننا واخدين شهادة ايزو ( زى ما ضحكوا علينا و قالولنا ان المعلم الى بيحصل على الجودة مع مدرسة مش بيتنقل غير على مدرسة بها جوده ) طبعا كل ده كلام فاضى

قالوا ان المدرسة الى هتاخد جودة من حقها تعدل فى المناهج و كلام فاضى كله طبعا كدب فى كدب

انا عايز اوصلكم فى الاخر ان الجوده بتعود على المدرسة فقط ... لكن المدرسين الى بيموتوا فيها علشان يرفعوا مستوى الطالب و سجلات و خلافه مش بياخدوا غير الشهرين من الاساسي فقط و لما يحولوا الى مدرسة تانية كانهم لسه متعينين جداد ولا لهم اى لزمه .

انا بقترح الاتى لو الجوده دى فعلا يكون ليها لزمة : 1- المعلم الى يحصل على الجوده ياخد شهادة من الوزارة معتمده بدخوله اى مدرسة يرغب فيها حتى لو هيطلع المدرس الموجود فيها من مدرستة الا اذا كان المدرس الاخر حاصل على نفس شهادة الجودة

2- زيادة راتب المعلمين الى بيحصلوا على الجوده شهريا مش يدلهم مرتب شهرين و خلاص ( و كان الله بالسر عليم )

لو الطلبين دول اتحققوا يبقى كل المدراس و المعلمين سيسعون الى الحصول على الجودة

لكن بالمنظر الى انا شايفه دلوقتى يبقى فعلا سلمات يا جوده

و ارجوا ان محدش يزعل من كلامى و خدوه موضوع نقاش... وشكرا على سعة صدركم

ايهاب العراقى 02-09-2011 03:45 PM

بسم الله الرحمن الرحيم

انا كتبت الموضوع ده لامر هام جداااا و الكل غافل عنه وهو حق المعلمالى بيحصل على الجوده: -

بالنسبه لموضوع الجودة انا كنت اعمل فى مدرسة تجريبية للغات فى ادارة الحامول التعليمية و انتقلت الان الى ادارة اخرى و هى ادارة بيلا التعليمية

اولا : انا مستفدتش حاجه فى الجوده دى غير مرتب الشهرين الى اخدتهم من الوزارة يعنى حوالى 274 جنية بالرغم اننا كنا بنعد لحد الساعه 10 باليل نشتغل فى المدرسة لمدة شهر كامل .

ثانيا : دلوقتى لما انا حبيت انقل ادارة تانية للاسف وزعونى على اسؤا مدارس و ابعد اماكن .. قلتلهم يا جماعه انا جاى من مدرسة و حاصل مع هذه المدرسة على شهادة الجوده قالولى ( سلمااااااااااااات يا جودة )

مش المفروض اننا واخدين شهادة ايزو ( زى ما ضحكوا علينا و قالولنا ان المعلم الى بيحصل على الجودة مع مدرسة مش بيتنقل غير على مدرسة بها جوده ) طبعا كل ده كلام فاضى

قالوا ان المدرسة الى هتاخد جودة من حقها تعدل فى المناهج و كلام فاضى كله طبعا كدب فى كدب

انا عايز اوصلكم فى الاخر ان الجوده بتعود على المدرسة فقط ... لكن المدرسين الى بيموتوا فيها علشان يرفعوا مستوى الطالب و سجلات و خلافه مش بياخدوا غير الشهرين من الاساسي فقط و لما يحولوا الى مدرسة تانية كانهم لسه متعينين جداد ولا لهم اى لزمه .

انا بقترح الاتى لو الجوده دى فعلا يكون ليها لزمة : 1- المعلم الى يحصل على الجوده ياخد شهادة من الوزارة معتمده بدخوله اى مدرسة يرغب فيها حتى لو هيطلع المدرس الموجود فيها من مدرستة الا اذا كان المدرس الاخر حاصل على نفس شهادة الجودة

2- زيادة راتب المعلمين الى بيحصلوا على الجوده شهريا مش يدلهم مرتب شهرين و خلاص ( و كان الله بالسر عليم )

أحمد التازى 02-09-2011 05:02 PM

مع أحترامى الشديد أخى الفاضل لكلام حضرتك فرجاء أن ننظر لموضوع الجودة نظرة أعم وأشمل لأنها بداية تغيير واقع التعليم
فى المدرسة وأعتقد أنك لمست ذلك وعلينا أن نتجرد من البحث عن المكاسب الشخصية ونجعل قضية تطوير وتغيير واقع التعليم
المخذى والمؤسف فى مدارسنا قضيتنا كمدرسين فى المقام الأول لأنه مستقبل أبنائنا جميعاً وهم مستقبل الأمة وإذا كنت قد نقلت إلى مدرسة سيئة من وجة نظرك فلابد وأن يكون لك دور فى إحداث قدر من التغيير إلى الأفضل وأن تنقل لهم ولو جزء قليل مماتعرف عن الجودة ... أقول هنا لكل الزملاء الأعزاء بعيداً عن الجودة والحديث عنها أنه لكل منا دور هام جداً جداً لغيير واقع مدارسنا المحزن والذى يؤلم كل إنسان محب لربه مخلص لوطنه فنحن لم نكن فى حاجة للجودة بقدر حاجتنا إلى إناس يخشون ربهم فالجودة ماهى إلا اتقان العمل .... فعلينا جميعاً أن نحس بعضنا البعض على ذلك ونسع على الرزق بما يرضى الله عز وجل ونؤدى رسالتنا كما يحب الله عز وجل والتى لها خير الجزاء عند رب لايغفل ولاينام ... وأخيرا دعن أكرر مقولتك أرجو ألا تزعل منى وغيرك من الزملاء

محمدعبدالرحمن محمد 02-09-2011 06:08 PM

أنا مع حضرتك ياأستاذ أحمد نحن الآن فى بداية التطوير ومتأخرين عن الدول العربية التى طبقت نظام الاعتماد قبلنا بسنوات مش عارف ليه ، الجودة ما هى إلا اتقان العمل فقط لا غير ومش تكلفة ولا مظهره ولا مصاريف الحاجات دى احنا بتنوجه إليها لأننا بننظر للجودة على أنا مظاهر فقط الكلام دى غير صحيح لو المتعلم جيد والمعلم جيد حصلت المدرسة على الجودة وكل يوم فيه تطوير ومراجعة وتحديث للمعايير الممارسات أصبحت تركز على أهم شئ هو المتعلم والمعلم الآن هذين المجالين نصف الممارسات كلها الاتجاه للمنتج الحقيقى والباقى مجالات تخدم هذا المجال ولابد من ايماننا بهذا الموضوع ونعرف بأن كل جديد سيكون صعب المهم الايمان بهذا الشئ لكى نعطى فيه

محمد شحاته على 02-09-2011 07:19 PM

الأخ الكريم
الأستاذ / إيهاب العراقى
لن أضيف شيئا الى كلام كلا من الأخوين الكريمين
أ / أحمد التازى
و
أ / محمد عبدالرحمن
فالمصلحة العامة مقدمة على المصلحة الخاصة
وتقبلوا تحياتى ،

عبدالرازق العربى 02-09-2011 09:17 PM

الأخ الفاضل : إيهاب العراقى
أنا زميل مثلك فى إدارة الحامول التعليمية
بل فى أفضل مدرسة فيها برأى الجميع
حيث أن كل عام نسبة النجاح فى الصف السادس لاتقل عن 99%
كما أن العشرة الوائل على الإدارة يكون منهم 5 على الأقل منها كل عام
وفى سنوات كثيرة يكون جميع الأوائل منها
ومع ذلك رفضنا الدخول فى الجودة
لأن بصراحة لاتقدم شئ للمدرسة إلا مجموعة ملفات متكلفة وشكلها شيك ومستوى الطالب شئ ثانوى
مع احترامى لرأى من يعمل بالجودة

ايهاب العراقى 02-09-2011 10:03 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد التازى (المشاركة 3919470)
مع أحترامى الشديد أخى الفاضل لكلام حضرتك فرجاء أن ننظر لموضوع الجودة نظرة أعم وأشمل لأنها بداية تغيير واقع التعليم
فى المدرسة وأعتقد أنك لمست ذلك وعلينا أن نتجرد من البحث عن المكاسب الشخصية ونجعل قضية تطوير وتغيير واقع التعليم
المخذى والمؤسف فى مدارسنا قضيتنا كمدرسين فى المقام الأول لأنه مستقبل أبنائنا جميعاً وهم مستقبل الأمة وإذا كنت قد نقلت إلى مدرسة سيئة من وجة نظرك فلابد وأن يكون لك دور فى إحداث قدر من التغيير إلى الأفضل وأن تنقل لهم ولو جزء قليل مماتعرف عن الجودة ... أقول هنا لكل الزملاء الأعزاء بعيداً عن الجودة والحديث عنها أنه لكل منا دور هام جداً جداً لغيير واقع مدارسنا المحزن والذى يؤلم كل إنسان محب لربه مخلص لوطنه فنحن لم نكن فى حاجة للجودة بقدر حاجتنا إلى إناس يخشون ربهم فالجودة ماهى إلا اتقان العمل .... فعلينا جميعاً أن نحس بعضنا البعض على ذلك ونسع على الرزق بما يرضى الله عز وجل ونؤدى رسالتنا كما يحب الله عز وجل والتى لها خير الجزاء عند رب لايغفل ولاينام ... وأخيرا دعن أكرر مقولتك أرجو ألا تزعل منى وغيرك من الزملاء

استاذي الفاضل احمد شكراا على رد حضرتك و اهتمامك بالموضوع
انا مع حضرتك فى الى قلتة بس انا بقول ليه ميكونشى الاقتراحين الى انا قلتلهم دول كمان يكونوا اساس للجوده دا هيكون تحفيز لكل معلم لكن بصراحة لو حضرتك مكانى هتزعل جدااااا بعد التعب الى انت تعبته ده كله و فى الاخر تبدا من جديد فى مدرسة تانية و مجهودك يضيع

كمان المعيشة اصبحت صعبه فالطبيعى لازم نبحث على الماده
.

ايهاب العراقى 02-09-2011 10:27 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمدعبدالرحمن محمد (المشاركة 3919689)
أنا مع حضرتك ياأستاذ أحمد نحن الآن فى بداية التطوير ومتأخرين عن الدول العربية التى طبقت نظام الاعتماد قبلنا بسنوات مش عارف ليه ، الجودة ما هى إلا اتقان العمل فقط لا غير ومش تكلفة ولا مظهره ولا مصاريف الحاجات دى احنا بتنوجه إليها لأننا بننظر للجودة على أنا مظاهر فقط الكلام دى غير صحيح لو المتعلم جيد والمعلم جيد حصلت المدرسة على الجودة وكل يوم فيه تطوير ومراجعة وتحديث للمعايير الممارسات أصبحت تركز على أهم شئ هو المتعلم والمعلم الآن هذين المجالين نصف الممارسات كلها الاتجاه للمنتج الحقيقى والباقى مجالات تخدم هذا المجال ولابد من ايماننا بهذا الموضوع ونعرف بأن كل جديد سيكون صعب المهم الايمان بهذا الشئ لكى نعطى فيه

شكرا على رد حضرتك الاستاذ محمد

اما نقطة الجودة اتقان لعمل فقط فدى انا مش معاك فيه لان فيها عمل مضاااااااااااعف عن العمل الطبيعى انت هتوصل لاوقات هتعد لنص الليل شغال فى المدرسة كانك شغال 3 دوريات

و الاهم كيف يكون المعلم جيد و هو بياخد ملاليم و مفيش دافع مادى يشجعه ؟؟ يعنى بيلاقى نفسه فى الاخر زى اى مدرس عادى يدوب الشهرين الى انصرفوا له على الاساسي
و ملوش اى مميزات تميزة عن غيره او تشجعه على ان يستمر فى الجودة

ايهاب العراقى 02-09-2011 10:32 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد شحاته على (المشاركة 3919869)
الأخ الكريم
الأستاذ / إيهاب العراقى
لن أضيف شيئا الى كلام كلا من الأخوين الكريمين
أ / أحمد التازى
و
أ / محمد عبدالرحمن
فالمصلحة العامة مقدمة على المصلحة الخاصة
وتقبلوا تحياتى ،

احنا مقلناش حاجه على المصلحه العامة اخى لافاضل الاستاذ محمد شحاتة

لكن الموضوع مش موضوع مصلحه عام دانت بتشتغل ولا الى بتحرت فى ارض ليل و نهار و فى الاخر بتعطل شغلك ان كان وراك دروس اوعمل اى عمل اخر بعد المدرسة علشان يساعد فى معيشة اولادك

الموضوع هو اين مصلحة المعلم و اين الدافع لاعطاء المزيد من الجهد .. متنساش ان مزيد من الجهد الى انت بتعمله دا كله ( لله تعالى ) ؟؟؟؟

ايهاب العراقى 02-09-2011 10:46 PM

شكرا لردك اخى عبد الرازق العربي

انا معاك فى الى حضرتك قولتة

m7moud.elsaid 03-09-2011 12:25 AM

[واين ارائك ايتها الاخت العزيزه
نرجوا ان نراها
كما ارجوا ان نحسن الحديث مع الزملاء
فمن حسن اسلام المرء تركه ما لا يعنيه

محمد حسن ضبعون 03-09-2011 01:34 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ايهاب العراقى (المشاركة 3919247)
بسم الله الرحمن الرحيم

انا كتبت الموضوع ده لامر هام جداااا و الكل غافل عنه وهو
حق المعلمالى بيحصل على الجوده: -
حق المعلم محفوظ فهو أحد المحاور الرئيسية فى المنظومة التعليمية وقد انشأت الأكاديمية خصيصاً لذلك ولكننا نجهل هذا الأمر ونحاربه دون سبب أو معنى ( اكاديمية المعلم للرفع مستوى المعلم مهنياً وعلمياً واقتصاديا واجتماعياً ) دى حقيقة نتغافلها دائما
مرحبا بك فى ادارة بيلا التعليمية والمفروض أن تتسلم العمل فى مجمع رخـــا للغات ويعزز ذلك مكتب الجودة بالأدارة التعليمية
سهر شهر كامل هو عمل متراكم من سنوات فكل ما فعلتموه هو انجاز لأشياء كانت من البديهى أن تكون موجودة بالمدرسة فلم تستحدثوا شىء جديد بل انجز ما لم يكن موجود والشهرين على هذا الأساس
مين قال الكلام ده أذكر ذلك بالدليل المادى أكتب طلب لمدير الأدارة ويعززه مكتب الجودة فلك الأولوية فى أختيار المدرسة المناسبة لقدراتك وتستثنى من التوزيع
أنت نقلت من المدرسة اكيد بناء على رغبتك ( تقليل أغتراب) ولم يجبرك أحد على النقل الى ادارة بيلا التعليمية
ق
الوا ان المدرسة الى هتاخد جودة من حقها تعدل فى المناهج و كلام فاضى كله طبعا كدب فى كدب
دى حقيقة مطلوب منك خريطة محتوى وتحليل للمنهج ولك الحرية فى شرحه مستعيناً باستراتيجيات التعليم الحديث وعمل تقييم ذاتى للمنهج ورفعه للمستوى الأعلى لأتخاذ مايلزم ربما ماتراه صحيحاً يكون خطأ من وجه أخرون أما أذا أجمعت اسرة المادة ومعها التوجيه على شىء فيعمل به بناء على استشارة مستشار المادة
انا عايز اوصلكم فى الاخر ان الجوده بتعود على المدرسة فقط ... ل
كن المدرسين الى بيموتوا فيها علشان يرفعوا مستوى الطالب و سجلات و خلافه مش بياخدوا غير الشهرين من الاساسي فقط و لما يحولوا الى مدرسة تانية كانهم لسه متعينين جداد ولا لهم اى لزمه .
الجودة تعود على المتعلم والمعلم والمؤسسة والمجتمع المحيط بها
لا يجوز نقل أو ندب من حصل على الجودة الا لأسباب منها الأخلال بنظام لوائح المدرسة وميثاقها ورؤيتها ورسالتها
الشهرين مكافئة على عمل من المفترض انه موجود بالفعل بالمدرسة وهناك مكافئات أخرى قادمة
الجودة عمل متواصل يعود على الجميع وسنجنى ثماره لاحقاً
قد استخدمت اسلوب يجب عليك عدم استخدامه فأنت قدوه لمن حولك ( المصطلحات العامية)

انشاء الله مفيش زعل فحرية الرأى مكفولة للجميع فى اطار تربوى ديمقراطى
نشكرك جزيل الشكر ونتمنى لك التوفيق

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 08:46 PM.