بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى معلمى التربية والتعليم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=737)
-   -   ايه اخبار تعيين أوائل الكليات ياجماعة؟ (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=300138)

فاطمة الزهراء 86 30-06-2011 09:14 AM

الكشوف نزلت

الحمد لله أخيرا كليتي نزلت كشوف الأوائل من غير المعيدين لكن لسه فيه جامعات تانية من غير أسماء زي جامعة عين الشمس , والسؤال هنا هو إحنا هنفضل نستنى الكشوفات بتاعتهم لما تنزل ولا كل جامعة خاصة بنفسها في التعيين لأن كده الموضوع ممكن يتأخر شوي . طيب فيه كمان جامعات لسه سايبه أسامي المعيدين في الكشوف , أنا عايزة أعرف هما مستنيين إيه وإحنا خلاص داخليين على شهر يوليو .

هو فيه إيه يا جمااااااااااااااااااااااااااااااعة

حمادة جبل 30-06-2011 10:16 AM

حمادة جبل شكرا لاهتمامك جدا ياأم رهف ، وأطمع في سعة صدرك في توضيح ......... علي أي أساس يتم توزيع الثمانية الأوائل ؛ وهل حصرهم يتعارض مع تعيين الأول والثاني ؟ وهل الأولوية لقدامي الخريجين ؟ ، وكمان حضرتك مارد تيش عليه بخصوص : هل سيتم التوزيع جغرافيا أم كل في كليته ؟ وجزاكي الله خيرا[/quote]

قطرالندى25 30-06-2011 12:33 PM

بعد اذن حضرتك يادكتور عبدالرحمن انا عارفة ان اسئلتى كتير بس سامحنى حضرتك قولتيلى ان ترتيبى لو الثانى او الثالث هيكون فرصه كويسة انا يادكتور ترتيبى الخامس " حاسب الى" وال11 فى الكشف وصحبتى ترتيبها العشرين فى الكشف ممكن يبقى لينا فرصة فى تعيينات الجامعة ؟ولا ايه

boskovice 30-06-2011 03:06 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فاطمة الزهراء 86 (المشاركة 3615844)
الحمد لله أخيرا كليتي نزلت كشوف الأوائل من غير المعيدين لكن لسه فيه جامعات تانية من غير أسماء زي جامعة عين الشمس , والسؤال هنا هو إحنا هنفضل نستنى الكشوفات بتاعتهم لما تنزل ولا كل جامعة خاصة بنفسها في التعيين لأن كده الموضوع ممكن يتأخر شوي . طيب فيه كمان جامعات لسه سايبه أسامي المعيدين في الكشوف , أنا عايزة أعرف هما مستنيين إيه وإحنا خلاص داخليين على شهر يوليو .

هو فيه إيه يا جمااااااااااااااااااااااااااااااعة

سيبك من الجامعات دى لان على كلام اكاديمية البحث العلمى انها هتسلم كل الكشوفات بكرة

والجامعات اللى مش نزلت اسماء تتحمل المسؤلية

ومن ناحية التاخير فالتاخير دة لازم يكون موجود لان زى ما انتى عارفة حكومة ودولة تعتبر نامية

مصر دولة على قدها وعشان تعملى حاجة فيها او تححقى حاجة فيها لازم تقعدى فترة كبيرة هههههههههه

امتة بقا مصر هتتقدم

ربنا يوفقك ويصلح الحال ونخلص بقا

hassansalah17 30-06-2011 03:20 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة يادكتور عبد الرحمن انا الاول على القسم والسابع على الكلية بتقدير عام جيد جدا مع مرتبة الشرف ودفعة 2005 وانا شغال فى قطاع خاص ومتأمن علية ودخلت موقع الاكاديمية ولقيت اسمى وانا سمعت ان اللى متأمن عليهم سوف يتم استبعادهم هل الكلام ده صحيح

boskovice 30-06-2011 04:55 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hassansalah17 (المشاركة 3617462)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة يادكتور عبد الرحمن انا الاول على القسم والسابع على الكلية بتقدير عام جيد جدا مع مرتبة الشرف ودفعة 2005 وانا شغال فى قطاع خاص ومتأمن علية ودخلت موقع الاكاديمية ولقيت اسمى وانا سمعت ان اللى متأمن عليهم سوف يتم استبعادهم هل الكلام ده صحيح

لا يا استاذ حسان مفيش استبعاد للمؤمن عليهم ولا حاجة

معتز عبدالكريم 30-06-2011 05:21 PM

انت زعلان منى والا ايه يا دكتور
انا مقدرش على زعلك
انا سألت سؤاليين وحضرتك مجوبتش عليه
من اخوك الى مغلبك معتز

د.عبدالرحمن المنياوي 30-06-2011 07:25 PM

اعذرووووووووووني

معتز عبدالكريم 30-06-2011 07:36 PM

اكيد يادكتور
بس يارب يكون خير
وطمنا عليك يا غالى
اخوك الى مغلبك
مـــــــعتز

meslmat 30-06-2011 08:00 PM

يارب يكون خير

قطرالندى25 30-06-2011 09:16 PM

يارب يا دكتور يكون خير

إياد العزازي 30-06-2011 10:04 PM

السلام عليكم أنا محب لكم وصديق جديد نعم انتم
انا خريج كلية اصول الدين والعوه بالزقازيق 2007 ( شعبة حديث )
والاول على قسم الاصول بشعبه الثلاث ( تفسير عقيده حديث )والوحيد على هذا ال قسم الحاصل على تقدير جيد جدا مع مرتبة الشرف على هذا القسم وبسبب دمج التقدير التراكمي مع الاخر حالف الحظ زميلى دفعة 2006 فعين هو مع العلم اني الاول على القسم كاملا في سنتي
أرجو الافادة : حيث انني حاليا اعمل بالخارج مدرسا ولكني ارى بارقة امل في ام الدنيا ارجو الافادة منكم بالله عليكم والسلام عليكم

إياد العزازي 30-06-2011 10:12 PM

والاول على قسم الاصول بشعبه الثلاث ( تفسير عقيده حديث )والوحيد على هذا ال قسم الحاصل على تقدير جيد جدا مع مرتبة الشرف على هذا القسم وبسبب دمج التقدير التراكمي مع الاخر حالف الحظ زميلى دفعة 2006 فعين هو مع العلم اني الاول على القسم كاملا في سنتي
أرجو الافادة : حيث انني حاليا اعمل بالخارج مدرسا ولكني ارى بارقة امل في ام الدنيا ارجو الافادة منكم بالله عليكم والسلام عليكم

منى أبو الجود 30-06-2011 11:45 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة إياد العزازي (المشاركة 3619457)

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته أن شاء الله يا أخ إياد تتعين في الكلية مادام ترتيبك الأول على قسمك وشعبتك والقرار واضح ينص على تعيين الأول والثاني من كل شعبة وقسم معيدين ودا قرار وزاري وإن شاء الله يتنفذ وكلنا عندنا أمل والله المستعان

emtaha2010 30-06-2011 11:52 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة منى أبو الجود (المشاركة 3619831)
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته أن شاء الله يا أخ إياد تتعين في الكلية مادام ترتيبك الأول على قسمك وشعبتك والقرار واضح ينص على تعيين الأول والثاني من كل شعبة وقسم معيدين ودا قرار وزاري وإن شاء الله يتنفذ وكلنا عندنا أمل والله المستعان

واذا كان الاول علي القسم (دفعة 2004) أزهر متعين معيد وهو حاليا مدرس مساعد

ممكن يتعين الثالث علي القسم بدلا منه

بمعني يتعين الثاني والثالث

طالما الاول متعين 2005

Ahmed Farag12 01-07-2011 12:40 AM

يا دكتور عبد الرحمن ، الف تحية لحضرتك
انا خريج 2007 كلية التربية تعليم اساسى بدمنهور والاول علي قسم الدراسات الاجتماعية ولست من العشرين الاوائل علي الكلية
هل سيتم تعييني ضمن الاوائل

اذكر الله اذكر الله اذكر الله
ألا بذكر الله تطمئن القلوب
سبحان الله و الحمد الله
ولا إله إلا الله والله اكبر
ولا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم

aswan.com 01-07-2011 01:42 AM

ياريت الي عنده معلومة ومتاكد منها يشارك بيها واللي مش متاكد بلاش بلبلة

meslmat 01-07-2011 02:38 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aswan.com (المشاركة 3620319)
ياريت الي عنده معلومة ومتاكد منها يشارك بيها واللي مش متاكد بلاش بلبلة

ولو معاه مستند يرفقه

زهرة العلوم 01-07-2011 07:16 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed farag12 (المشاركة 3620078)
انا خريج 2007 كلية التربية تعليم اساسى بدمنهور والاول علي قسم الدراسات الاجتماعية ولست من العشرين الاوائل علي الكلية

سبحان الله و الحمد الله

ارجو الرد على هذه المشكلة

وكيل مدرسة 01-07-2011 10:29 AM

فى تربية السويس سمعنا ان دفعات التعيين من العشرين الاوائل على مستوى الكلية و ليس القسم بداية من دفعة 2003او2004 لكن التعيين مش هايكون فى الكلية و لكن هايكون فى وزارات مختلفة و ان التعيين هايكون من سنة التخرج يعنى مثلا لو دفعة 2005 يبقى هاريرجعولك الاقدمية فى التعييين اكنك شغال من 6 سنين و فعلا اتاكدنا من الكلية ان الاسماء و البيانات اتبعتت للجهة المختصة و مسالناش ايه هى... و قالو ان الكليات كده دورها انتهى لان خطابات التعيين هاتوصل للمعينين على عناوينهم وده اللى احنا عرفناه من الكلية لكن كل ده كلام و فى النهاية هاتبان الحقيقة و الكلام الصحيح و ربنا يوفق الجميع للخير ان شاء الله

خليل المسيرى 01-07-2011 11:47 AM

اليوم قابلت الدكتور عطية بجامعة الأزهر وسئلته اخبار تعين أوائل الأقسام ايه قال أن كنت من يومين فى الادارة العامة للخرجين وسئلت علشان اخويه من أوائل القسم وكان الرد انهم حصروا الأسماء وتم ارسالها وسألته هل لازم مرتبة الشرف قال لا بس لابد ان لايقل ترتيبك عن الثانى لأن القرار مفتوح وليس مقيد بشرط والأسماء المرسله موجود بسجل حصر أوائل الخرجين بالادارة من عام 2002 : 2010 وشوفت اقسام بها تقدير جيد من عام 2002 وترتيبه الثانى .
وسئلته بخصوص أوائل الكليه بخلاف قرار تعيين الأول واثانى من كل قسم معيد - قال بالنسبه للأوائل كالتالى 20 على مستوى الكليه وفى نفس الوقت ستجد الأول على الكليه هو الأول على قسمه والا بعده لة كان من القسم نفسه يبقى هو الثانى ولو الثالث من نفس القسم هنا يختلف الوضع حيث ان الأول والثانى تم أخذهم بالقسم فيصبح ترتيبه الثالث وهؤلاء لهم نظام ثانى بخلاف القرار الخاص بتعيين الأول والثانى من كل قسم وقال على العموم ان موظفى الادارة الامة سوف يجيبون عليك فى كافة اسئلتك واستفساراتك وتابع حتى نعرف نهاية هذا الحوار فسئلته يادكتور فيه أمل قال سبه لله وبعدين دى حقوق ضائعه واحنا فى وضع الاصلاح بالتأكيد أضعف الايمان سيكون احسن من الأو ل وسبه على الله

وهذا ما حدث 1/7/2011 وارجو لو فيه شئ جديد يذكر وان شاء الله انا مسافر يوم 3/7/2011 لاستفسار عن اى خبر جديد والله المستعان

و

أ/محمد على أبوزيد 01-07-2011 01:45 PM

ياريت تسأل يا أستاذ خليل هو الموضوع دا هيطول ولا لأ
يعنى على آخر 7 ولا أول 8 مثلاً وبارك الله فيك وجزاك عنا خير الجزاء

ramy gama 01-07-2011 02:13 PM

إنت مخاصمنا يادكتور عبد الرحمن ولا إيه ؟؟؟؟

وكمان الأخت أم رهف مخاصمانا كمان؟؟؟

فين كلامكم الجميل مفتقدينكم..

بارك الله فيكم

huda ebrahim 01-07-2011 02:54 PM

ياريت يا جماعة لو حد يعرف حاجه يجاوبني
بالنسبة للدراسات العليا حياخدوا الأوائل ولا بالنسبة للكليات؟؟؟؟؟

Ahmed Farag12 01-07-2011 02:57 PM

سبحان الله و الحمد الله

د.أمل 01-07-2011 04:09 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ....سعيده ان انضم لهذا المنتدى الجميل ....ولى سؤال لدى د. عبد الرحمن ...انا خريجة طب بيطرى دفعة 2008 جامعة جنوب الوادى وتقديرى جيدجدا مع مرتبة الشرف وترتيبى الثامنه على دفعتى ...وقد تم ترش يحنا حتى العاشر من دفعتنا للتعيين كمعيدين فى عام 2008 ولكن لم يتم تعيين الا 2 فقط من كل المرشحين بحجة انه لا توجد درجات ماليه لتعييننا ثم فى عام 2009 تم تعيين 6 معيدين من دفعة 2009 ولم يتم تعيين احد منا بحجة ان تقدبرات دفعة 2009 اعلى منا مع اننا نحن المرشحون قبلهم وفى عام 2010 لم يتم تعيين احد فى الكليه والان من اسبوعين فقط ارسلوا للسابعه على دفعة 2009 والثلاثه الاوائل من دفعة 2010 للتعيين كمعيدين فى الكليه ولم يرسل لاحد منا كالمعتاد ....فهل يوجد امل فى تعييننا كمعيدين فى هذا العام طبقا لقرار الوزير والا هيقولولنا راحت عليكم وياخدوا ناس تانى من دفعة 2009 و2010 ؟؟؟؟؟؟؟؟علما باننى انا ومعظم من تم ترشيحهم من دفعتى نعمل الان فى مديريات الطب البيطرى كعقد كمائن انفلونزا طيور ومعظمنا ان لم يكن كلنا غير راضى عن العمل بهذا العقد........املنا جميعا فى التعيين فى الجامعهواسترداد حقنا ....فهل هذا ممكن؟؟؟؟؟؟؟مع العلم انه يوجد من زملائناامن هم من العشرين الاوائل وبعدنا فى الترتيب وتم تعيينهم منذ اكثر من عام فى معاهد البحوث وهذا بفضل الواسطه وامحسوبيه.....ارجو منك د. عبد الرحمن عرض هذه المشكله على الاستاذ ماجد الشربينى للنظر فيها والرد على هل هناك امل فى تعييننا كمعيدين ؟؟؟؟؟

د.أمل 01-07-2011 04:21 PM

وكيف لى ان اعلم بالمكان الذى تم تعيينى فيه هل هيبعتولنا جوابات بالاماكن اللى اتعيينا فيها والا احنا هنقدم اوراقنا والا ايه؟؟؟؟

د.عبدالرحمن المنياوي 01-07-2011 04:37 PM

دعاء لا تستطيع الملائكة الانتهاء من كتابة حسناتك ؟؟ قال رجل " لا اله إلا الله عدد ما كان و عدد ما سيكون وعدد الحركات والسكون " وبعد مرور سنه كاملة قالها مرة أخرى... فقالت الملائكة: إننا لم ننتهي من كتابة حسنات السنة الماضية تخيل لو قمت بنشرها ورددها العشرات من الناس بسببك دعاء لا تستطيع الملائكة الانتهاء من كتابة حسناتك ؟؟

emtaha2010 01-07-2011 06:06 PM

منتظر رد حضرتك

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي (المشاركة 3622317)
دعاء لا تستطيع الملائكة الانتهاء من كتابة حسناتك ؟؟ قال رجل " لا اله إلا الله عدد ما كان و عدد ما سيكون وعدد الحركات والسكون " وبعد مرور سنه كاملة قالها مرة أخرى... فقالت الملائكة: إننا لم ننتهي من كتابة حسنات السنة الماضية تخيل لو قمت بنشرها ورددها العشرات من الناس بسببك دعاء لا تستطيع الملائكة الانتهاء من كتابة حسناتك ؟؟

طالما الاول متعين 2005

د.أمل 01-07-2011 07:26 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي (المشاركة 3622317)

بارك الله فيك يادوكتور وربنا يكرمك ويوفقك فى الدنيا والاخره ويجعل كل ماتكتب وما تقول فى ميزان حسناتك ....وجمعنا الله وإياك فى الفردوس الاعلى ....آآآآآآآآآمين يارب العالمين

Ahmed Farag12 01-07-2011 07:41 PM

كلمتان خفيفتان علي اللسان ،
حبيبتان إلي الرحمن ، ثقيلتان في الميزان
سبحان الله وبحمده ،سبحان الله العظيم

Ahmed Farag12 01-07-2011 07:43 PM

منتظر رد ضروري

وشفت اسمي ضمن الاسماء المرسلة من الكلية واكد ليا الموظف ان الاسم تم ارساله بس في الدفعة الثانية

سبحان الله و الحمد الله

فاطمة الزهراء 86 01-07-2011 07:49 PM

1/7/2011

يا جماعة النهارده 1/7/2011 عايزيين نعرف هما هيعنونا إمتى ؟؟؟؟

mayar1505 01-07-2011 09:31 PM

السلام عليكم و رحمة الله وبركاته

لي السعادة ان اشارك لأول مرة في المنتدي انا خريجة تربية 2007 و الثالثة علي قسمي و الثامنة علي الدفعة. كان حلم حياتي دائما ان اكون معيدة بالجامعة و لكن حتي الأن لم يتحقق. و تعينت بالتعاقد المميز و انا علي اعتاب التعيين في التربية و التعليم و قد سمعت ان هناك تعيينات بالجامعة و اتمني ان يكون ذلك صحيح و اقوم حاليا بالماجيستر قسم المناهج e و لكن لي سؤال اسمع من البعض ان الأوائل في التربية سيتم تعيينهم بالتربية و التعليم بالمدارس. لو كان هذا حقيقي بالله عليكم ما هو الفرق بين الأوائل الذين سهروا و كدوا و تعينوا في المدارس و هؤلاء من غير الأوائل و حصلوا علي عقود مميزة و تم ادراج اسمائهم بالفعل من ضمن المعينين في التربية و التعليم ممن مر عليهم العمل لمدة ثلاث سنوات؟؟؟؟؟؟؟ فأنا من الأوائل و يعمل معي زملائي و زميلاتي من غير الأوائل و لكنهم حصلوا علي عقود مميزة مثلي و بالفعل معينين طبقا لقرار التربية و التعليم لتسكين المعلم المساعد علي درجة معلم. و ليس هناك اي فرق بيني و بينهم فما الذي ستضيفه الحكومة حينما تساويني و امثالي من الأوائل بغيري ممن تعين و تم تسكينه بالفعل في التربية و التعليم بمدارسها المختلفة و هم ليسوا من الأوائل؟ اتمني ان يرد علي احد فأنا واثقة ان هناك الكثيرين ممن لديهم نفس المشكلة

قطرالندى25 01-07-2011 09:45 PM

يا دكتور عبد الرحمن هوا حضرتك زعلت من كتر اسئلتى سامحنى بس احنا الايام دى مرتبكين ومحتارين وخايفين ان الحكومة متصدقش فى كلامها معانا ولكن كلام حضرتك لينا بيطمنا وبيدينا امل على الاقل معلش يا دكتور متعبينك معانا وعلى فكرة حضرتك مردتش على سؤالى اللى كان بيقول ان حضرتك قولتلى ان ترتيبى على قسم حاسب الى فى كلية التربية النوعية التانى او الثالث هتكونى فرصتى كويسة فى تعيينات داخل الجامعة بس انا يا دكتور ترتيبى الخامس على القسم وال11 فى الكشف ؟
وكنت عايزة اعرف من حضرتك ان الافضل فى التعيينات الاولوية هتكون لحاسبات ومعلومات ولا لبكالوريوس التربية النوعية قسم حاسب الى ؟ انا عارفة انه سؤال غبى

زهرة العلوم 01-07-2011 10:43 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mayar1505 (المشاركة 3623330)
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته

لي السعادة ان اشارك لأول مرة في المنتدي انا خريجة تربية 2007 و الثالثة علي قسمي و الثامنة علي الدفعة. كان حلم حياتي دائما ان اكون معيدة بالجامعة و لكن حتي الأن لم يتحقق. و تعينت بالتعاقد المميز و انا علي اعتاب التعيين في التربية و التعليم و قد سمعت ان هناك تعيينات بالجامعة و اتمني ان يكون ذلك صحيح و اقوم حاليا بالماجيستر قسم المناهج e و لكن لي سؤال اسمع من البعض ان الأوائل في التربية سيتم تعيينهم بالتربية و التعليم بالمدارس. لو كان هذا حقيقي بالله عليكم ما هو الفرق بين الأوائل الذين سهروا و كدوا و تعينوا في المدارس و هؤلاء من غير الأوائل و حصلوا علي عقود مميزة و تم ادراج اسمائهم بالفعل من ضمن المعينين في التربية و التعليم ممن مر عليهم العمل لمدة ثلاث سنوات؟؟؟؟؟؟؟ فأنا من الأوائل و يعمل معي زملائي و زميلاتي من غير الأوائل و لكنهم حصلوا علي عقود مميزة مثلي و بالفعل معينين طبقا لقرار التربية و التعليم لتسكين المعلم المساعد علي درجة معلم. و ليس هناك اي فرق بيني و بينهم فما الذي ستضيفه الحكومة حينما تساويني و امثالي من الأوائل بغيري ممن تعين و تم تسكينه بالفعل في التربية و التعليم بمدارسها المختلفة و هم ليسوا من الأوائل؟ اتمني ان يرد علي احد فأنا واثقة ان هناك الكثيرين ممن لديهم نفس المشكلة

يارات الرد

إياد العزازي 02-07-2011 12:01 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة منى أبو الجود (المشاركة 3619831)

شكرا جزيلا

إياد العزازي 02-07-2011 12:03 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة إياد العزازي (المشاركة 3623935)
شكرا جزيلا

السلام عليكم اختي الفاضله شكرا جزيلا لك واتمنى من الله ان يردنا الى اهلنا ووطننا سالمين وتكون لنا فرصه نثبت فيها للعالم اجمع اننا اجمل بلاد الدنيا بحبنا وعلمنا واجتهادنا

!!tota 02-07-2011 12:21 AM

صباح الخير جميعا
انا عضوة جديدة في المنتدى ومن اوائل كليه التجارة لعام2009وبعدين سمعت ان خريجي كليه التجارة هيتعينوا في الضرائب مش عارفة ده صح ولا لا؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ومش عارفة هيبقى التقديم ازاي مسابقات ولا ايه؟
لو حد عنده خلفيه ياريت يفدني
وبعدين اصلا التعين امتى
وشكرا للجميع

boskovice 02-07-2011 12:31 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة !!tota (المشاركة 3624005)
صباح الخير جميعا
انا عضوة جديدة في المنتدى ومن اوائل كليه التجارة لعام2009وبعدين سمعت ان خريجي كليه التجارة هيتعينوا في الضرائب مش عارفة ده صح ولا لا؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ومش عارفة هيبقى التقديم ازاي مسابقات ولا ايه؟
لو حد عنده خلفيه ياريت يفدني
وبعدين اصلا التعين امتى
وشكرا للجميع

صباح النور واهلا بيكى نورتى المنتدى

العشرين الاوائل فى كليات التجارة هيتوزعو على مصالح الضرائب بعدد 1500 فى الضرائب والباقى هيبقا فى

الجهاز الادارى للدولة والكليات

ومفيش مسابقات ولا حاجة حضرتك هتستنى جواب تعيين على طول بس الصح انك تتابعى معانا على النت

:d
لان انا سمعت ان فى استمارة هتتملى فى الاكاديمية والله اعلم

وان شاء الله خير

منى أبو الجود 02-07-2011 01:11 AM

[quote=خليل المسيرى;3621339]اليوم قابلت الدكتور عطية بجامعة الأزهر وسئلته اخبار تعين أوائل الأقسام ايه قال أن كنت من يومين فى الادارة العامة للخرجين وسئلت علشان اخويه من أوائل القسم وكان الرد انهم حصروا الأسماء وتم ارسالها وسألته هل لازم مرتبة الشرف قال لا بس لابد ان لايقل ترتيبك عن الثانى لأن القرار مفتوح وليس مقيد بشرط والأسماء المرسله موجود بسجل حصر أوائل الخرجين بالادارة من عام 2002 : 2010 وشوفت اقسام بها تقدير جيد من عام 2002 وترتيبه الثانى .
وسئلته بخصوص أوائل الكليه بخلاف قرار تعيين الأول واثانى من كل قسم معيد - قال بالنسبه للأوائل كالتالى 20 على مستوى الكليه وفى نفس الوقت ستجد الأول على الكليه هو الأول على قسمه والا بعده لة كان من القسم نفسه يبقى هو الثانى ولو الثالث من نفس القسم هنا يختلف الوضع حيث ان الأول والثانى تم أخذهم بالقسم فيصبح ترتيبه الثالث وهؤلاء لهم نظام ثانى بخلاف القرار الخاص بتعيين الأول والثانى من كل قسم وقال على العموم ان موظفى الادارة الامة سوف يجيبون عليك فى كافة اسئلتك واستفساراتك وتابع حتى نعرف نهاية هذا الحوار فسئلته يادكتور فيه أمل قال سبه لله وبعدين دى حقوق ضائعه واحنا فى وضع الاصلاح بالتأكيد أضعف الايمان سيكون احسن من الأو ل وسبه على الله

وهذا ما حدث 1/7/2011 وارجو لو فيه شئ جديد يذكر وان شاء الله انا مسافر يوم 3/7/2011 لاستفسار عن اى خبر جديد والله المستعان

شكر اعلى هذه المعلومات أخي الفاضل وجزاك الله كل خير ممكن أطلب من حضرتك انكتسألنا على توزيع الأوائل في الشعب التي ليس فيها أقسام غير في الدراساتالعليا زي الشريعة واللغة العربية لأن الجامعة بعتت فاكسات ومكالماتهاتفية لمثل هذه الكليات وقالوا سو ف نأخذ من الشريعة مثلا سته أوائل ومناللغة العربية ثمانية ونوزع كل اثنين على قسم فممكن أعرف كيف سيتم توزيعهمعلى الاقسام مع العلم انني مسجلة ماجستير في قسم الأدب والنقد وعلى أعتابالمناقشة .

كمان ياريت تسأل هي التعيينات امته ؟ وإزاي حنعرف والأوراق المطلوبة عشان نجهزها

وآسفة ممكن كمان تسألنا بالنسبة للعشرين الأوائل حتكون تعييناتهم فين مدرسيين أو إداريين ولا حاجة أعلى مركز من كده؟

جعل الله ذلك في ميزان حسناتك وأزال عنك كل هم وضيق

منى أبو الجود 02-07-2011 01:22 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emtaha2010 (المشاركة 3619860)

طالما الاول متعين 2005

السلام عليكم أخي الفاضل أعتقد والله أعلم إنهم سوف يقومون باستثناء من تم تعيينهم معيدين ويأخذون من يليهم والأفضل إن حضرتك تروح الكلية بنفسك وتتأكد لـأن الأسماء اتبعتت خلاص والله الموفق

!!tota 02-07-2011 03:18 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة boskovice (المشاركة 3624048)
صباح النور واهلا بيكى نورتى المنتدى

العشرين الاوائل فى كليات التجارة هيتوزعو على مصالح الضرائب بعدد 1500 فى الضرائب والباقى هيبقا فى

الجهاز الادارى للدولة والكليات

ومفيش مسابقات ولا حاجة حضرتك هتستنى جواب تعيين على طول بس الصح انك تتابعى معانا على النت

لان انا سمعت ان فى استمارة هتتملى فى الاكاديمية والله اعلم

وان شاء الله خير

شكرا للرد
1500 دول خريجي تجارة شعبة محاسبة صح لكن اللي هيتعينوا في الجهاز الاداري والكليات بيكونوا خريجي تجارة بس شعب تانية زي ادارة اعمال صح ولا ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

!!tota 02-07-2011 03:26 AM

يا جماعة احنا النهاردة بقينا 2/7 أمتى بقه جوابات التعين هتيجي والمفروض التعين يبقى في شهر ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

aswan.com 02-07-2011 05:45 AM

يارب استرها علي عبادك

zoza246 02-07-2011 10:50 AM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا خريجة طب بيطرى دفعة 2010 جامعة أسيوط وتقديرى جيدجدا مع مرتبة الشرف وترتيبى العاشره على دفعتى و تم تعيين5 معيدين من دفعة عام 2010 لم يتم تعيين احد فى كليه الوادى الجديد ولا كلية سوهاج لان لان الجامعتين بها طب بيطرى ولكن لم تخرج دفع الى الان هل للعلم توجد اقسام بالكلية لكن التخرج بيكون عام هل يتم تعينى معيده ولا يتم اخذ معيدين من الدفع الجديده مع العلم انه يوجد من زملائى ترتيبهم بعدى من هم من العشرين الاوائل وبعدى فى الترتيب وتم تعيينهم فى معاهد البحوث مع العلم قدمت اوراقى فى معهد البحوث بس ليس لديا واسطه ولا محسوبيه علشان كده انا مازلت جالسه فى المنزل هل هناك امل فى تعييننا كمعيدين .

boskovice 02-07-2011 12:27 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة !!tota (المشاركة 3624372)
شكرا للرد

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة !!tota (المشاركة 3624372)
1500 دول خريجي تجارة شعبة محاسبة صح لكن اللي هيتعينوا في الجهاز الاداري والكليات بيكونوا خريجي تجارة بس شعب تانية زي ادارة اعمال صح ولا ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

مش عارف صراحة بس دة تبع التوزيعات انتى وحظك يعنى

amira azab 02-07-2011 12:49 PM

ربنا يوفق الجميع ان شاء الله

خليل المسيرى 02-07-2011 05:08 PM

بصراحه ياجماعه كان فى مشكله عندى زميل لى بخصوص الترتيب وذهبت معه لمحامى قضاء إدارى وهو خبير كبير فى القضاء الادارى وفى وسط الكلام تحدثت معه بخصوص تعيين معيدين فى جامعة الأزهر حيث ان هناك قرار صادر بتعيين الأول والثانى من كل قسم معيدا فقلته مشكلتى زميل هى ان هناك اثنين قبله مرتبة شرف ولكنه هو أعلى منهم مجموعا حيث انه 82 % بدون مرتبه و الاثنين الآخرين 78% و 79.23% بس معه المرتبه فقال لى على العموم يتم ترتيب الطلاب حسب الاعلى مجموعا على مدار الاربع سنوات وأما بالنسبه لمرتبة الشرف فهى منحه شرفيه وتفيد بانها بيان بان الطلاب قد اجتاز الأربع سنوات بتقديرات لا تقل عن جيد جدا كما انها تفيد فى حالة تساوى مجموع احدى الطلاب فى السنه النهائية يتم اتخاذها كفيصل وسئلته اا تم اخذ الاثنين وتم تركه فما الحل قال هنا من حق المطالبه ................ المشكله أنه بعد الانتهاء من هذا الحديث قال لابد أولا من التوجه الى ادارة شئون الخرجين والحصول على افادة بالنسبة المئويه كيف يتم احتسابها هلى تراكمى أو لا كما يرجى حضور بيان بالأربع سنوات بالدرجات ككل وافاده بالترتيب معتمد من أدارة الجامعة وشهادة التخرج والتأكد من البيانات بزملائك الأخرين ................ ثم سئلنى أنه على العموم فى كافة الأحوال لا يحق لك المطالبه الا بعد وجود قرار رسمى وتم تعيين بالفعل قلته هناك قرار تم نشره فى الصحف وسألنا فى الكليه قالوا نعم ..................قال هذا الكلام لا ينفع قانونيا لا بد من الحصول على صوره من القرار ويفضل أن يكون على الأقل صوره طبق الأصل وقال لى ان القرارات الصادره قد تحتوى على لفظ حرفى يغبير معناها أمام القانون وممكن يقرأها البعض بطريقه خطأ فقد يكون قرار صدر على سبيل الحصر لحين صدور أمر التنفيذ كما ان وجود مشكله جماعيه أمر غير هين فيجب عليكم أن تحصلوا على صوره من هذا القرار وتجهيز الأوراق فى الوقت الحالى حتى لا تكونوا فى استعداد تام لى ظرف جديد ويجب عليكم المتابعه . وبعدها فعلا انصرفنا انا وزميل رغم اننى ذهبت للكيله وتم تاكيد لى انهم قد حصروا اصحاب المراكز الأول والثانى من كل قسم تميدا لتعيينهم معيدا وفى انتظار الدرجات وقرار المجلس والتنظيم والادارة فى التوزيع ........ ولكن بعد هذا الكلام فعلا يجب ان نحصل على صوره رسمية من القرار أ على الأقل يتم رفعها على المنتدى حتى نتأكد جميعا وليس كما قرأنا فى اليوم السابع ...وعلى العموم سوف أذهب غدا للاستفسار ولو قدرت اشوف القرار بالفعل سوف يستريح قلبى ...لأننا بصراحه اصبحاننا فى حيره والله سوف ينصرنا وبخصوص طلبات الأخوه سوف اسئل لهم غدا انشاء الله

قطرالندى25 02-07-2011 07:10 PM

يا دكتور هوا حضرتك زعلان منى ولا ايه حضرتك مجوبتش على سؤالى

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 09:48 PM.