بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية العلوم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=166)
-   -   عندك أي سؤال عن كليه العلوم أو المواد الدراسيه ....أتفضل أدخل (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=76801)

كيميائي طبي2011 04-11-2011 03:07 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصطفي علوم1 (المشاركة 4084610)
انا حاصل علي بكالوريوس تربية 2004(تعليم اساسي ) وعايز اكمل علوم ينفع واذا كان ينفع ازااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااي
ارجو الردسريعا مع العلم اني اعمل بوظيفة معلم علوم حاليا

تقريبا بتدخل سنه تانيه او تالته علوم وبعدها بتكمل عحسب تخصصك
وكليه علوم ملهاش علاقه بالمعلمي العلوم

كيميائي طبي2011 04-11-2011 03:11 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة scienceandtechnology (المشاركة 4014902)
هل فعلا قسم الجيوفيزياء ما بيشغلش بنات خالص اطلاقا ولا ايه الحكايه ديه؟؟؟
و هل ممكن حد يكلمنا على قسم الحاسب شويه.....??
و ايضا تخصص الفيزياء المنفرد ايه مجالات الشغل غير انى اطلع مدرس فيزياء ؟؟
يعنى لو اتخصصت فيزياء و بقيت فيزياء سبيشيل هل فيه شغل مرموق؟؟؟؟؟؟؟

ارجو الاجابه على الاسئله بسرعه جدا ارجوكم.....
ارجو الاجابه من د\احمد

قسم الجيوفزياء زي اي قسم بنات واولاد لكن يستحسن فيه الولاد لان طبيعه شغله في مواقع البترول

قسم علومالحاسب شغله بيبقي في البرمجه يعني مبرمج بتعمل برامج زي برامج الانتي فيرس الخ

الفزياء له تخصصات اهمها الفزياء الطبيه وهو علم الفزياء الذي يهتم بتشخيص وعلاج الامراض

سمر حمدى 07-11-2011 12:58 PM

سؤال

هو اللى فى أولى ثانوى ازاى يوصل لعالم فضاء أو ذرة أو كيمياء ؟

كيميائي طبي2011 07-11-2011 03:29 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سمر حمدى (المشاركة 4093033)
هو اللى فى أولى ثانوى ازاى يوصل لعالم فضاء أو ذرة أو كيمياء ؟

يدخل علمي وبعدها يدخل كليه علوم

ويدخل اقسام الكيمياء او الفضاء ويعمل دراسات عليا بعد كده

منة مجدي93 06-01-2012 05:04 AM

ممكن اسال سؤال ضروري قوي بالنسبة ليا انا في اولي تجارة عين شمس ومجموعي كان يجيب علوم المنيا بس لاني مكونتش كتبها في رغباتي معرفتش احولها ولما اتصلت بجامعة المنيا اقولهم قالولي مش ينفع لانك مكونتيش كتبها في رغباتك ممكن تستني سنة وتبقي تكتبيها في رغباتك , طيب هو انا ممكن اعمل كدة حتي بعد ما قدمت في الكلية ولا خلاص كدة راحت عليا ياريت حد يفيدني في الموضوع ده .

كيميائي طبي2011 09-01-2012 01:30 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة منة مجدي93 (المشاركة 4204449)
ممكن اسال سؤال ضروري قوي بالنسبة ليا انا في اولي تجارة عين شمس ومجموعي كان يجيب علوم المنيا بس لاني مكونتش كتبها في رغباتي معرفتش احولها ولما اتصلت بجامعة المنيا اقولهم قالولي مش ينفع لانك مكونتيش كتبها في رغباتك ممكن تستني سنة وتبقي تكتبيها في رغباتك , طيب هو انا ممكن اعمل كدة حتي بعد ما قدمت في الكلية ولا خلاص كدة راحت عليا ياريت حد يفيدني في الموضوع ده .

اتصلي بمكتب التنسيق هو اكيد هيفيدك اكتر

اوجين 16-01-2012 05:27 PM

بعد اذنك ...

هو فيه فى كلية علوم جامعة المنصورة قسم علوم الحاسب ؟؟؟؟؟؟؟؟

عرفان الجمال 18-01-2012 02:28 PM

التحويل من تالتة طب لكلية علوم قسم فيزياء..هل ينفع؟!

لو سمحتوا :: هل ممكن طالب بسنة تالتة طب يحول كلية علوم؟وهل ممكن يدخل قسم فيزياء..حيث يعشق الفيزياء؟
أرجو الرد ... وجزاكم الله خيرا.

fire7oda2010 21-01-2012 09:14 PM

هام جدا

انا طالب فى تالتة ثانوى مدرس رياضة 2 ادانا مسالة محددات و قالنا محدش يقدر يحلها غير دكتور فى كلية علوم و المسالة اهى: انا حاكتب المحدد من غير خطين اوكى عشان مش عارف

ظاس ظاص ظاع

ظا2س ظا2ص ظا2ع = 3

ظا3س ظا3ض ظا3ع

اوجد قيمة س , ص , ع

بالتوفيق

fire7oda2010 21-01-2012 09:15 PM

انا طالب فى تالتة ثانوى مدرس رياضة 2 ادانا مسالة محددات و قالنا محدش يقدر يحلها غير دكتور فى كلية علوم و المسالة اهى: انا حاكتب المحدد من غير خطين اوكى عشان مش عارف

ظاس ظاص ظاع

ظا2س ظا2ص ظا2ع = 3

ظا3س ظا3ض ظا3ع

اوجد قيمة س , ص , ع

بالتوفيق

خالد صلاح محمد 24-01-2012 09:22 AM

انا كنت عايز اسأل قسم علوم بترول اللي بمصاريف في جامعة الاسكندرية...ايه نظامو؟

fire7oda2010 24-01-2012 04:52 PM

ظاس ظاص ظاع

ظا2س ظا2ص ظا2ع = 3

ظا3س ظا3ض ظا3ع

اوجد قيمة س , ص , ع

بالتوفيق

lover egypt 25-01-2012 12:28 AM

السلام عليكم
انا محتارة ادخل قسم كيميا جيوي وميكروبيولجي ولا كيميا حيوان تعتقدوا ايه الاحسن والافضل انا عايزة كيميا حيوان علشان علم الأجنة بس واتوسع بعد كدا في موضوع اطفال الأنابيب بس سؤال هو لما أدرس علم الاجنة والجنين وكدا هيبقى الكلام على الحيوان ولا الانسان وايه الخطوات اللي هعملها علشان أطفال الانابيب ؟

كيميائي طبي2011 25-01-2012 12:55 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lover egypt (المشاركة 4245064)
السلام عليكم
انا محتارة ادخل قسم كيميا جيوي وميكروبيولجي ولا كيميا حيوان تعتقدوا ايه الاحسن والافضل انا عايزة كيميا حيوان علشان علم الأجنة بس واتوسع بعد كدا في موضوع اطفال الأنابيب بس سؤال هو لما أدرس علم الاجنة والجنين وكدا هيبقى الكلام على الحيوان ولا الانسان وايه الخطوات اللي هعملها علشان أطفال الانابيب ؟

انا رائي لو فيه قسم مزدوج بين الكيمياء الحيوي والميكربيولوجي يبقي افضل

لكن لو بتحبي علم الاجنه يبقي كيمياءحيوان
والكلام هيبقي ع الحيوان والانسان معا وممكن بعد كده الماجستير بتاعك موضوعه يبقي في الاجنه واطفال الانابيب للانسان بس
بعد ما تخلصي وكده
ممكن تعملي ماجستير في مجال الاجنه واطفال الانابيب و الكلام الجاي ده هيفهمك اكتر

embryologist
اخصائي اجنه و اطفال انابيب ....... وده بيشتغل في مراكز الاجنه و اطفال الانابيب ووهو دوره انه يلقح الحيوان المنوي بالبويضه علي اسس علميه وفي مناخ يسمح للتلقيح انه يحصل وبيشتغل في الابحاث الخاصه بالاجنه

صورة لبعض اعضاء الجمعيه المصرية لاخصائي الاجنه واطفال الانابيب مع نقيب العلميين

اطفال الانابيب :

** يطلق علي الشخص الذى يعمل فى مهنه اطفال الانابيب باخصائى علم الاجنة.
** ودور اخصائى معمل الاجنه ياتى بعد دور طبيب النساء والتوليد حيث يقوم طبيب النساء والتوليد بتنشيط البويضات ومتابعه الحالات وهو الذى يسحب البويضات من الحاله ويبعثها الى معمل الاجنه.
** وهنا ياتى دور الاخصائى حيث يقوم بمعالجة البويضه بطرق معملية وتجهيزها لعملية الحقن المجهري وتحضير عينة الزوج ايضا وحقن البويضات مجهريا بواسطة جهاز الحقن المجهري وهو جهاز شديد الدقة ويتم ذلك بادخال حيوان منوي واحد لكل بويضة من بويضات الزوجة وبعد ذلك توضع في حضانات مخصصة ومتابعتها الي ان يتم الحصول علي الاجنة المطلوبة ويعطيها للطبيب في استرة نقل الاجنة لنقلها برحم الزوجة.
الحقن المجهرى:

** تعتبر اطفال الانابيب هي الطريقة الحديثة لعلاج مشكلة عدم القدرة علي الانجاب وبدأت في انجلترا عام 1978 وانتشرت بعد ذلك في معظم دول العالم.
** اول طفلة انابيب في العالم هي الطفلة لويز براون ولدت في برطانيا عام 1978 ومنذ ذلك التاريخ حدثت تطورات كثيرة وهامة علي طرق اجراء اطفال الانابيب والتي اصبحت تستخدم في حالات كثيرة منها العقم غير معروف السبب وارتفعت نسبه نجاحه بشكل ملحوظ.
ما هو المقصود بالتلقيح الصناعي او الحقن الصناعي ؟

** التلقيح الصناعي هو وسيلة من الوسائل المساعدة علي الاخصاب ولكن بطريقة بسيطة.
** والتلقيح الصناعي هو حقن السائل المنوي بعد معالجتة وبعد تنشيط حركة الحيوانات المنوية ثم حقن الي داخل الرحم في التوقيت الذي يحدث التبويض فية للزوجة.
** والهدف من استخدام هذة الطريقة هو زيادة فرصة حدوث الحمل عنطريق معرفة التوقيت الامثل للإخصاب وذلك بمعرفة نمو البويضات بجهاز الموجات فوق الصوتية.

ما هو المسمي الوظيفي للمهنة ؟

هو كما في الهيئة القومية البريطانية للعلوم الطبية

clinical embryologist
او
clinical scientist in embryology

ما هو التوصيف الوظيفي للمهنة Job Discription ؟

ايضا كما في الهيئة القومية البريطانية للعلوم الطبية
Clinical embryologist
A good life science honours degree (possibly with an element of reproductive medicine/biology)

ماهو المسار العلمي المؤهل للمهنة , من كلية العلوم ؟

اخصائي الاجنة او اطفال الانابيب , يجب ان يكون خريج كلية العلوم من قسم علم الحيوان او علم الحيوان والكيمياء , ثم يتخصص بدراسات عليا في علم الاجنة

lover egypt 25-01-2012 02:52 PM

مرسي اووي يا دكتووووور على ردك بس كنت حابة أعرف ليه حضرك فضلت المايكروبيولجي على الحيوان ؟ وكنت عايزة اقول لحضرتك انا سنة أولى بس عملت تجميد الترم الاول وهدخل على الترم التاني دا انشاءالله وهاخد مقررات الترم الاول وقالولي انك هتاخدي الترم التاني سمر كورس 9 ساعات الصيف دا و9 الصيف اللي جاي سؤالي: هو ينفع اني آخد 18 ساعة كلهم الصيف دااا ؟؟؟ وانا عايزة اخلص علوم في 3 سنين مش 4 اعمل ايه علشان انجز ؟ و كمان عايزاك يا دكتور تفهمني ازاي هتخصص انا علوم أسيوط والتخصص عندنا من سنة تانية ومفيش موضوع علوم طبيعية وعلوم بيولوجية ؟
وجزاك الله خيرا يا دووك

كيميائي طبي2011 25-01-2012 05:42 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lover egypt (المشاركة 4246043)
مرسي اووي يا دكتووووور على ردك بس كنت حابة أعرف ليه حضرك فضلت المايكروبيولجي على الحيوان ؟ وكنت عايزة اقول لحضرتك انا سنة أولى بس عملت تجميد الترم الاول وهدخل على الترم التاني دا انشاءالله وهاخد مقررات الترم الاول وقالولي انك هتاخدي الترم التاني سمر كورس 9 ساعات الصيف دا و9 الصيف اللي جاي سؤالي: هو ينفع اني آخد 18 ساعة كلهم الصيف دااا ؟؟؟ وانا عايزة اخلص علوم في 3 سنين مش 4 اعمل ايه علشان انجز ؟ و كمان عايزاك يا دكتور تفهمني ازاي هتخصص انا علوم أسيوط والتخصص عندنا من سنة تانية ومفيش موضوع علوم طبيعية وعلوم بيولوجية ؟
وجزاك الله خيرا يا دووك

العفو
بالنسبه للميكرو
لان الميكرو افضل نسبيا من الحيوان
فمجالاته تحاليل وادويه وميه واغذيه وبحث علمي الخ
وبصراحه معرفشي في نظام الساعات المعتمده لاني كنت نظام قديم لكن اعتقد انك ممكن تخلصي في تلات سنين ونص تقريبا بنظام الساعات

وبالنسبه للتخصص كل جامعه بتبقي ليها نظام وكويس ان عندكو التخصص من تانيه واغلب الجامعات بتبقي عندها التخصص من تالته

lover egypt 25-01-2012 08:51 PM

thaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaanx ya doc :) :) :) :)

LELEHAIBARA 28-01-2012 04:56 PM

طيب يا جماعه انا عيزه اعرف قسم بترول وغاز طبيعى ده مصاريفه كام علشان انا سمعت انه قسم خاص

أ/أحمد ابراهيم فتح الباب حسان 28-01-2012 08:37 PM

انا خلصت بكالريوس علو وتربي قسم العلوم والرياضيات من 2004 بتقدير جيد جدا وعايز أعرف هاقدر اكمل في 3،4علوم ولا لأ ولو ينفع المواد ايه وهادفع كام

crazy memo 01-02-2012 06:21 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أ/أحمد ابراهيم فتح الباب حسان (المشاركة 4252238)
انا خلصت بكالريوس علو وتربي قسم العلوم والرياضيات من 2004 بتقدير جيد جدا وعايز أعرف هاقدر اكمل في 3،4علوم ولا لأ ولو ينفع المواد ايه وهادفع كام

هو تقريبا انا سمعت عن حاجه زى كده

بس الافضل ان حضرتك تتصل بالجامعه الراغب ف التقدم ليها

وهى هتفي حضرتك اكتر وبصفه محترفه اكتر

المحب لكم 09-02-2012 06:06 PM

سؤال خارج الموضوع لو سمحت خريج علوم قسم فيزياء، والتنظيم والإدارة في تعيين أوائل الخارجين وزعه في وظيفة أخصائي معمل ثالث بكلية الهندسة معناها إيه؟ وهل صحيح انه ممكن يبقى عضو هيئة تدريس بعد حصوله على الدكتوراة؟ أرجو الرد لو سمحت ولو حضرتك متعرفش ياريت تسألي بعد سماحك لأني محتار جداااا

كيميائي طبي2011 09-02-2012 10:59 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المحب لكم (المشاركة 4277215)
سؤال خارج الموضوع لو سمحت خريج علوم قسم فيزياء، والتنظيم والإدارة في تعيين أوائل الخارجين وزعه في وظيفة أخصائي معمل ثالث بكلية الهندسة معناها إيه؟ وهل صحيح انه ممكن يبقى عضو هيئة تدريس بعد حصوله على الدكتوراة؟ أرجو الرد لو سمحت ولو حضرتك متعرفش ياريت تسألي بعد سماحك لأني محتار جداااا

معناها انه باحث في احد معامل كليه هندسه ويشرف ع الفنيين في المعمل لكنه لا يستطيع التدريس للطلبه لانه ليس عضو هيئه تدريس الا اذا القسم طلب اعضاء هيئه تدريس وهو اخد دكتوراه والقسم عايز تخصصه

المحب لكم 10-02-2012 12:38 AM

جزاك الله خيرا بس معلش عندي سؤال تاني هل من الأفضل انه يكون اخصائي معمل في كلية علوم أم في هندسة؟ يعني يقدم تظلم عشان يروح كليته (العلوم) ولا يفضل في هندسة وخلاص، ولا يفضل مدرس زي ماهو، لأن الوظيفة اللي كان هيتعين فيها قبل التظلم هي مدرس ثانوي، هل يقبل مدرس ولا يروح علوم، ولا يفضل في هندسة مع العلم انه لسة مستلمش الشغل.، وآسف جدا للإطالة

كيميائي طبي2011 10-02-2012 01:15 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المحب لكم (المشاركة 4278214)
جزاك الله خيرا بس معلش عندي سؤال تاني هل من الأفضل انه يكون اخصائي معمل في كلية علوم أم في هندسة؟ يعني يقدم تظلم عشان يروح كليته (العلوم) ولا يفضل في هندسة وخلاص، ولا يفضل مدرس زي ماهو، لأن الوظيفة اللي كان هيتعين فيها قبل التظلم هي مدرس ثانوي، هل يقبل مدرس ولا يروح علوم، ولا يفضل في هندسة مع العلم انه لسة مستلمش الشغل.، وآسف جدا للإطالة

ده بيبقي ع حسب الشحص نفسه
اناعنن نفسي افضل الجامعه عن التدريس

المحب لكم 10-02-2012 04:33 AM

بارك اله فيكم بس مقلتليش هندسة ولا علوم؟؟؟

المحب لكم 10-02-2012 04:34 AM

بارك الله فيكم بس مقلتليش علوم ولا هندسة ؟؟

كيميائي طبي2011 10-02-2012 03:07 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المحب لكم (المشاركة 4278510)
بارك الله فيكم بس مقلتليش علوم ولا هندسة ؟؟

مش هتفرق كتير بس افضل علوم

المحب لكم 17-02-2012 11:09 PM

أنا خريج علوم فيزياء، كان قبل كده جايلي وظيفة أخصائي تعليم وعملت تظلم فبقيت أخصائي معمل ثالث بجامعة طنطا واتوزعت على كلية الهندسة وهناك قالولي زيك زي فني المعمل اللي معاه دبلوم مع كامل احترامي لهم، بس الظاهر اني مش هاستلم الوظيفة دي لاني هاتعب نفسياً مع العلم اني شغال مدرس قران كريم في الازهر الشريف وانا محتار جداااا ياريت تقوللي رأي حضرتك إيه... أروح فني معمل ولا أفضل مدرس قران زي ماانا ولا أعمل إيه ... وآسف جدا للاطالة

كيميائي طبي2011 18-02-2012 09:57 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المحب لكم (المشاركة 4293702)
أنا خريج علوم فيزياء، كان قبل كده جايلي وظيفة أخصائي تعليم وعملت تظلم فبقيت أخصائي معمل ثالث بجامعة طنطا واتوزعت على كلية الهندسة وهناك قالولي زيك زي فني المعمل اللي معاه دبلوم مع كامل احترامي لهم، بس الظاهر اني مش هاستلم الوظيفة دي لاني هاتعب نفسياً مع العلم اني شغال مدرس قران كريم في الازهر الشريف وانا محتار جداااا ياريت تقوللي رأي حضرتك إيه... أروح فني معمل ولا أفضل مدرس قران زي ماانا ولا أعمل إيه ... وآسف جدا للاطالة

هي لست فني معمل لان فني معمل يتطلب دبلوم وليس بكالوريوس
ولكن المشكله في الثقافه نفسها
ومن المفترض اخصائي المعمل باحث ويشرف ع الفنيين ويتساوي مع المدرس المساعد في المرتب اذا اخد ماجستير ولو اخد دكتوراه هيبقي زي المدرس في المرتب ماعدا انه يشرح للطلبه

وبعض التخصصات خصوصا للي في القصر العيني لما بيوصل لمدرس او مدرس مساعد بياخد درجه زميل واحيانا بينزلو سكاشن بدل المعيديين لكن انت عارف ان فيمصر ثقافه احترام كليه علوم شبه مش موجوده

المحب لكم 18-02-2012 03:31 PM

جزاك الله خيرااااااااااااا

كنجماز 24-02-2012 06:16 PM

hiiiiiiiiiiiiii

بليز يا جماعة عندي سؤال........انا في تالتة ثانوي السنة دي.ونفسي ادخل كلية العلوم ..انا رياضة 2..........وكنت جايب في تانية 90.........يبقي هأدخل علوم رياضة صح؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ولا ممكن اي قسم ماعدا البيولوجيات زي ماواحد في الكلية قاللي ..هو كان في قسم الكيمياءفيزياء...سؤالي بقي ....هل من اي قسم ماعد البيولوجي طبعا اعمل منه دبلومة للتحاليل او فارما اوطب جنائي بس يكون يصلح لي كرياضة 2

والدبلومة دي قد ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وبفلوس ولا لا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ولو بفلوس بكام تقريبا؟؟؟؟؟

معلش طولت عليكم .............ارجو الردود

بشير حاتم 25-02-2012 08:35 PM

السلام عليكم لو سمحت عايز اعرف شروط التقديم فى نظام الساعات المعتمدة ده اولا
ثانيا لو خريج ثانوية 2001 ومجموعة 85%علمى رياضة ومحصلش علوم رياضيات وحصل على ليسانس اداب 2006 فهل يجوز ان يعمل معادلة فى كلية علوم؟ولو يجوز ما هى الشروط والاوراق والاجراءات المطلوبة؟

كيميائي طبي2011 26-02-2012 05:14 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بشير حاتم (المشاركة 4308356)
السلام عليكم لو سمحت عايز اعرف شروط التقديم فى نظام الساعات المعتمدة ده اولا
ثانيا لو خريج ثانوية 2001 ومجموعة 85%علمى رياضة ومحصلش علوم رياضيات وحصل على ليسانس اداب 2006 فهل يجوز ان يعمل معادلة فى كلية علوم؟ولو يجوز ما هى الشروط والاوراق والاجراءات المطلوبة؟

عليكم السلام ورحمه الله وبركاته
لازم مجموعك يجيب الحد الادني للكليه

بشير حاتم 05-03-2012 10:57 PM

حاصل على ثانوية علمى رياضة عام2001وليسانس اداب 2006 ممكن ادرس علوم رياضيات باى طريقة سواء تعليم مفتوح او ساعات معتمدة او عمل معادلة لكى استطيع دخول كلية علوم

عرفان الجمال 07-03-2012 03:04 PM

هل ممكن طالب بسنة تالتة طب يحول كلية علوم؟وهل ممكن يدخل قسم فيزياء..حيث يعشق الفيزياء؟وهل يمكن ذلك فى جامعة الاسكندرية؟وأين استفسر عن ذلك فى الاسكندريىة؟
أرجو الرد ... وجزاكم الله خيرا.

alaa2 e id 09-03-2012 10:35 PM

لو سمحت انا كنت قسم كيمياء وجيولوجيا وحولت لقسم كيمياء وعلم حيوان علشان بعد ما اخلص اقدر اعمل دبلومه وافتح معمل تحاليل ياترى اللى عملته كدا صح ولا ايه؟ وياترى ايه مجال شغل قسم كيمياء وعلم حيوان؟؟

كيميائي طبي2011 13-03-2012 04:11 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alaa2 e id (المشاركة 4332531)
لو سمحت انا كنت قسم كيمياء وجيولوجيا وحولت لقسم كيمياء وعلم حيوان علشان بعد ما اخلص اقدر اعمل دبلومه وافتح معمل تحاليل ياترى اللى عملته كدا صح ولا ايه؟ وياترى ايه مجال شغل قسم كيمياء وعلم حيوان؟؟

تمام كده ممكن تتخصص في التحاليل الطبيه الكيميائيه والمناعيه والطفيليه والهيماتولوجي
ممكن تتخصص في الصناعات الكيميائيه بمختلفها
وممكن تتخصص في علم الاجنه واطفال الانابيب او علوم الاعصاب او الفيسيولوجي او الابحاث المختلفه

كيميائي طبي2011 13-03-2012 04:17 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alaa2 e id (المشاركة 4332531)

تمام كده ممكن تتخصص في التحاليل الطبيه الكيميائيه والمناعيه والطفيليه والهيماتولوجي
ممكن تتخصص في الصناعات الكيميائيه بمختلفها
وممكن تتخصص في علم الاجنه واطفال الانابيب او علوم الاعصاب او الفيسيولوجي او الابحاث المختلفه

احمد٥٦٧ 13-05-2012 07:59 PM

انا عندي سوال
عند زيادة مستوي شدة الصوت ١٠ ديسيبل فان الطاقة التي تحملها الموجة تتضاعف ١٠ مرات
اما عند زيادة مستوي شدة الصوت ٢٠ ديسيبل تتضاعف الطاقة التي تحملها الموجة ١٠٠ مرة و يزداد علو الصوت ٤ مرات
هل هناك قانون لذلك؟

yrefay 15-05-2012 09:05 AM

انا اريد ان اصبح عالمة فضاء اى كلية سوف ادخلها وفى اى قسم

كيميائي طبي2011 15-05-2012 11:42 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yrefay (المشاركة 4489762)
انا اريد ان اصبح عالمة فضاء اى كلية سوف ادخلها وفى اى قسم

كليه علوم
لكن لا يوجد في مصر قسم فضاء في ايكليه علوم
لكن موجود قسم الفلك وموجود فقط في علوم القاهره
والفضاء هو علم متفرع من الفلك

فيمكنك التخصص في الفلك ثم التخصص منه لعلم الفضاء

رقية محمد1995 16-05-2012 11:40 AM

انا عاوزة اعرف كلية العلوم بتاخد من مجموع كان في الثانوية العامة .. واذا سمحت توضحلي يعني جامعة القاهرة كام وعين شمس كام وهكذا :) وشكرا جزيلا مقدما :)

dscmohamedn 16-05-2012 06:36 PM

بسم الله الرحمن الرحيم
انا حاصل علي بكالوريوس علوم حسابات علمية 1997
وتم تغيير الشعبة الى رياضيات وعلوم الحاسب
ممكن احصل علي شهادة مكتوب بها شعبة رياضيات وعلوم الحاسب

كيميائي طبي2011 17-05-2012 04:37 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dscmohamedn (المشاركة 4493198)
بسم الله الرحمن الرحيم
انا حاصل علي بكالوريوس علوم حسابات علمية 1997
وتم تغيير الشعبة الى رياضيات وعلوم الحاسب
ممكن احصل علي شهادة مكتوب بها شعبة رياضيات وعلوم الحاسب

الشعبه لم تتغير
فهناك بكالوريوس علوم حاسب فقط
وهناك بكالوريوس رياضيات فقط
وهناك بكالوريوس رياضيات وعلوم حاسب مزدوج
وهناك بكالوريوس علوم حاسب وتكنولوجيا المعلومات مزدوج

وكل بكالوريوس مختلف عن الاخر طبقا للوائح الكليات والمجلس الاعلي للجامعات

كيميائي طبي2011 17-05-2012 04:39 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رقية محمد1995 (المشاركة 4492255)
انا عاوزة اعرف كلية العلوم بتاخد من مجموع كان في الثانوية العامة .. واذا سمحت توضحلي يعني جامعة القاهرة كام وعين شمس كام وهكذا :) وشكرا جزيلا مقدما :)

كل سنه التنسيق بيختلف عن السنه للي قبلها
وتنسيق كليه علوم من علمي علوم بردو بيختلف عن تنسيق كليه علوم من علمي رياضه

*تائبة فى رحاب الله* 17-05-2012 08:08 PM

انا عاوزة اعرف اقسام كلية العلوم
والمواد المتعلقة بها
خصوصا قسم الرياضيات وقسم الفيزياء وماهى الشعب التى يتفرع اليها
وايهما اسهل وايه افضل جامعة اخش علوم فيها يعنى المنصورة ولا عين شمس
وجزاكم الله كل خير

كيميائي طبي2011 18-05-2012 03:03 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة *تائبة فى رحاب الله* (المشاركة 4495898)
انا عاوزة اعرف اقسام كلية العلوم
والمواد المتعلقة بها
خصوصا قسم الرياضيات وقسم الفيزياء وماهى الشعب التى يتفرع اليها
وايهما اسهل وايه افضل جامعة اخش علوم فيها يعنى المنصورة ولا عين شمس
وجزاكم الله كل خير

http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=352278

adjooo 18-05-2012 01:41 PM

ممكن اعرف شوية معلومات عن قسم فلك ،ممكن ادخله من علمي رياضة ،هل موجود في الاسكندرية ،و هل هو من الاقسام الخاصة ؟ و شكرا .

كيميائي طبي2011 18-05-2012 01:57 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة adjooo (المشاركة 4497501)
ممكن اعرف شوية معلومات عن قسم فلك ،ممكن ادخله من علمي رياضة ،هل موجود في الاسكندرية ،و هل هو من الاقسام الخاصة ؟ و شكرا .

هو مش من الاقسام الخاصه وهوموجود في القاهره ممكن تدحله من علمي رياضه

dscmohamedn 26-05-2012 10:19 AM

بسم الله الرحمن الرحيم
لو سمحت
انا خريج علوم القاهرة 1997 حسابات علمية بتقدير جيد
ممكن اعرف ايه الاقسام والشعب اللي ممكن اعمل بها دراسات عليا
و ما هي مواد التمهيدي
وجزاكم الله خيرا

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 03:50 PM.