بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية التجارة (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=162)
-   -   لو داخل اولي جامعة اسأل مجرب (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=70340)

jonna 07-10-2008 08:18 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة vampire1188 (المشاركة 818612)
طب والله كويس يا jonna انك حبيتي المحاسبة والرياضة ..

غيرك بيكرهها كره العمي .. وانا طبعاً وبلا فخر منهم !! .. بس نعمل ايه بقي !

بصي .. حب المادة اكيد شئ ايجابي طبعا .. بس مش حاجة اساسية انها تخلي الواحد ينجح

بس طالما انتي بتحبيها دا فأل كويس .. استغلي بقي النقطة دي ودوسي في المادة دي جامد .. عشان دي فعلا اساس كلية التجارة .. والمادة دي برده بتعتبر عامل اساسي جدا في ان تقديرك يبقي عالي او مش عالي ، بس في نفس الوقت برده ماتنفضيش للنظري .. لإن النظري دا بقي اللي بيلم الدرجات فعلا ..
شكرا ع النصيحة انا بجد بعد تالت محاضرة حسة ان في مواد بدأت ترخم

اما بالنسبة لسؤالك .. صراحة مش فاهم فيه حاجة .. ياريت توضحي اكتر

يعني هما بيحتاجو الوصل اللي مكتوب فيه ايصال استلام الورق بتاع الثانوية العامة عشان و انا بدفع المصاريف

وبالنسبة لتعليقك مش عارف صراحة دا ليا ولا مش ليا .. بس غالباً شكله مش ليا .. ماعلينا ..

لا ليك انا كنت بقول ماشاء الله ع المعلومات اللي عندك بس شكل كدة اللي يزعلك ياعيني عليه

doody2 07-10-2008 09:45 PM

بقولك ايه يافامبير معلش انا عارفه اني تاعباك معايا بس انا عايزة اعرف لو انا عايزة اجيب ملزمه للموارد علشان انا مش فاهمه ولا حاجه انا مجموعه و ومتقوليش من المكتبات لاني معرفش اصلا عي فين المكتبات دي ياريت تقولي هي فين او حمب ايه بالظبط؟ وانا هاحضر المحاضرات بردة علشان اعرف هو ادي ايه ولغي ايه

vampire1188 08-10-2008 09:04 PM

اقتباس:

بقولك ايه يافامبير معلش انا عارفه اني تاعباك معايا بس انا عايزة اعرف لو انا عايزة اجيب ملزمه للموارد علشان انا مش فاهمه ولا حاجه انا مجموعه و ومتقوليش من المكتبات لاني معرفش اصلا عي فين المكتبات دي ياريت تقولي هي فين او حمب ايه بالظبط؟ وانا هاحضر المحاضرات بردة علشان اعرف هو ادي ايه ولغي ايه
لا عادي لا تعب ولا حاجة .. وبعدين شئ طبيعي انك ماتكونيش عارفه المكتبات دي فين ..

لإن انا كنت زيك برده .. فمافيش كسوف يعني ..

بصي ياستي عشان تبقي عارفه النظام بس .. السنة اللي فاتت طبقوا نظام .. ايه هوا ؟

ان كل مكتبة من المكتبات بتوع بره تكون متخصصة في وضع ملازم لمجموعة معينة من مجموعات كلية تجارة ..

بمعني مثلا .. ان الفرقة الاولي (مجموعة و) كانت تبقي تبع مكتبة صقر .. والفرقة الاولي (مجموعة ز) تبقي تبع مكتبة بينجو والفرقة الاولي (مجموعة أ) تبقي تبع مكتبة عادل وهكذا ،،،

اما السنة دي بقي فاظاهر والله اعلم النظام اتشقلب .. وحكاية احتكار الملازم لمكتبة واحده اتلغت والتنافس مابين المكتبات اتفتح .. ودا انا لاحظته السنة دي .. لإن انا نزلت للفرقة الاولي (مجموعة ز) السنة دي لاقيت ان المكتبة اللي متولية وضع الملازم مش مكتبة واحده زي السنة اللي فاتت .. لأ دا كذا مكتبة كمان .. ودا كويس مش وحش ..

حتى عندي انا كمان في تانية كنت فاكر ان مكتبة واحده بس هيا اللي هاتنزل .. اتلاقيت فيه حوالي 3 مكتبات نازلة مره واحده .. وبقيت محتار اجيب منين .. بس طبعا بالنسبالي انا مش فارقة اوي لإن انا عارف انا هاتصرف ازاي ..

بالنسبة لسؤالك بقي عن طريق المكتبات .. بصي ياستي .. انتي تطلعي من باب تجارة وتدي ضهرك ليه .. هاتتلاقي الناحية التانية من الشارع لوحة كبير كدا ومكتوب عليها مطعم صبري .. وجنبيه زقاق صغير اوي كدا يدوبك يعدي منه اتنين بالعافية .. خشي في الممر دا .. هاتتلاقي مكتبات كتيرة .. اسألي اي مكتبة فيهم عن اسم المكتبة اللي انتي عايزاها .. وهما هايقولولك .. طبعا دا لإني ماعرفش انتوا مكتبة ايه اللي نازلالكوا .. ودا برده لإني مجموعة (ز) مش (و) !!

doody2 08-10-2008 09:13 PM

ميرسي جدااااا والله انا اساسا مكسوفه من كتر طلباتي
وانا هاروح واشوف الموضوع دة بكرة ان شاء الله
ميرسي مرة كمان يافامبير علي تعبك معانا كلنا

vampire1188 08-10-2008 09:16 PM

اقتباس:

يعني هما بيحتاجو الوصل اللي مكتوب فيه ايصال استلام الورق بتاع الثانوية العامة عشان و انا بدفع المصاريف
هوا انتي كنتي بتقولي قبل كدا انك مش لاقيه الوصل .. تقدري تقولي ضاع .. بصي ومن الاخر .. ملاذك الاول والاخير شئون الطلبة .. هوا اان مش عايز افتي .. بس على حد علمي طالما ورقك عندهم يبقي ممكن يطلعولك وصل جديد بس اما يتأكدوا ان ورقك موجود .. لإن اعتقد ان دا زيه زي اذن دفع المصاريف كدا في تجارة عربي .. فعادي ممكن يطلع منه 50 نسخة ! مافيش مشاكل يعني !! .. والله اعلم .. بس انتي حاولي تتنازلي شوية واسألي في شئون الطلبة .. اي نعم انا عارف انهم باردين ويخنقوا ويجيبوا الشلل .. لإن انا النهارده كنت هاتشلللللللللل ! .. بس عادي تحلي بالصبر والايمان .. وخليكي شجاعة عند سماعك دقة الساعة 2 ظهرا وانتي واقفة على شباك شئون الطلبة وبتتمزجي في سماع صوت رزعة الشباك بيتقفل في وشك !!!!!

اقتباس:

لا ليك انا كنت بقول ماشاء الله ع المعلومات اللي عندك بس شكل كدة اللي يزعلك ياعيني عليه
لا عادي .. هوا انا عصبي شوية بس مافيش مشاكل .. بهدا بعد كدا ..

vampire1188 08-10-2008 09:20 PM

اقتباس:

ميرسي جدااااا والله انا اساسا مكسوفه من كتر طلباتي
العفو .. وبعدين تتكسفي ليه ؟ .. بصي لإسم الموضوع وانتي ماتتكسفيش !

Hanoda 08-10-2008 10:21 PM

انا عاوزة اعرف الكتب نزلت ولا لسه وايه اخبار الكارنيه
:049gc0:

wanda 08-10-2008 10:28 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hanoda (المشاركة 821653)
انا عاوزة اعرف الكتب نزلت ولا لسه وايه اخبار الكارنيه
:049gc0:

لسه الكتب منزلتش يا جميل بس بتروحى ومعاكى 90 جنيه للخزنه اللى قصاد مدرج د و ج على طول
النحية التانيه هتلاقى مكان فيه شبابيك وزحمة كده..

اخر شباك وتدفعى تمن الكتب وتقوليلة مجموعه اللى انتى فيها هيديكى ايصال تقريبا
ولما تنزل الكتب بتستلميها بيه بس تقريبا لازم تحجزى الكتب زى كده:)

واخبار الكارنيه لسة يوم البنات بكرة هروح واشوف لو جبته هاجى اقولك
لو انتى روحتى قدمتى للكارنيه قبل العيد روحى اسألى عليه دلوقتى ممكن تلاقيه اتعمل

يلا بالتوفيق

realman0129 08-10-2008 10:34 PM

انا سمعت ان الكتب هتنزل من اول الاسبوع الجاي

wanda 08-10-2008 10:45 PM

ايوة تقريبا هما قالوا كده بس الدكاترة كانوا بيقولولنا
"احجزوا الكتب" بس انا محجزتش واكيد هاخد الكتب بردو ولا هيمنعونى :d

Queen_dona 09-10-2008 01:13 PM

انا مش عارفه ازاى يعنى احجز الكتب

vampire1188 10-10-2008 02:05 PM

على فكرة يا جماعة .. انا سألت ناس صحابي .. قالولي ان الكتب نزلت فعلا .. فشوفوا انتوا هاتعملوا ايه بقي

طمطومة 10-10-2008 06:52 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الكتب نزلت طب كويس
يارب مايعذبونا زى السنة اللى فاتت:abdoog8:
ادونا الكتب قطاعى لما قرفونى
المهم برضه هنقف طوابير وكدا ولا ايه وزى السنة اللى فاتت ولا غليت

vampire1188 10-10-2008 07:22 PM

لا التمن زي ماهوا .. 90 جنيه .. جنيه ينطح جنيه :angry2:

بس حكاية القطاعي دي سببها احتمالين ..

> الاحتمال الاول ان عدد الكتب المطبوعة في الدفعة الاولي بيبقي اقل من عدد البشر اللي بيبقوا عايزين الكتب .. عشان كدا بيضطروا انهم يطبعوا دفعة تانية .. طبعا خلال الفترة اللي مابين الدفعة الاولي والتانية مش اقل من اسبوع !

> الاحتمال التاني بقي ان الدكتور مايكونش لسه خلص كتابه .. زي واحد اسمه عدلي بيدي موارد في اولي (ز) .. فاحلني بقي على بال مالدكتور يتكرم ويخلص البحث العلمي اللي بيعمله عشان يسلمه للمطبعة اللي بدورها تقعدلها سنتين على بال ماتطبعه .. وعلى بال بقي مايتم نقل الكتب من المطبعة اللي في اخر الجامعة لخزنة الكتب اللي عند المبني الرئيسي .. يكون الناس اتعقدت من حياتها !!

طمطومة 10-10-2008 07:46 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

صحيح انت مرة قولت على كورس البورصة هل ده فى الاجازات بس ولاممكن ناخده دلوقتى
ولو كدا هيبقى مستمر ولا البورصة مش فاضية ونسيبها باللى هى فيه ياعينى:078111rg3:

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 08:40 AM.