بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى معلمى الأزهر الشريــــــــــــف (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=306)
-   -   مستشـارك الأزهــــــرىّ أ / سعيد موسى (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=199743)

نور الحياة2020 09-06-2010 10:36 AM

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
انا تخصص كيمياء ولما مضيت العقد كان مكتوب فيه مدرسة كيمياء و بعدين قالولى لازم تشتغلى ابتدائى سنة وبعدين قالولى هاتروحى لازم تتبهدلى سنة وو دونى فى معهد بعيد جدا عن بيتى سفر حوالى ساعتين وانا دلوقتى حاولت انقل منه قالولى ما ينفعش قبل سنة وادى السنة خلصت و كتبت طلب النقل و بعدين فوجئت ان شيخ المعهد ما بعتش الطلب بتاعى للمنطقة و اتأكدت من كده وطبعا النقل صعب جدا و محتاج وسايط وانا عاوزة اعرف من حضرتك هل هأفضل مدرسة ابتدائى على طول وازى هأطلع ثانوى وازى اتنقل لمكان قريب من بيتى بعد ما اتبهدلت السنة الى قالوا عليها وانا ما معاييش وسطة وكل ده بالرغم من ان فى ناس مضوا العقد معايا فى نفس الوقت و اتعينو ا فى مدارس قريبة من بيوتهم شباب وبنات عادى وما كنش لازم يتبهدلو سنة ولا حاجة أتصرف ازاى

أ/ سعيد موسى 09-06-2010 08:38 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نور الحياة2020 (المشاركة 2243357)
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
انا تخصص كيمياء ولما مضيت العقد كان مكتوب فيه مدرسة كيمياء و بعدين قالولى لازم تشتغلى ابتدائى سنة وبعدين قالولى هاتروحى لازم تتبهدلى سنة وو دونى فى معهد بعيد جدا عن بيتى سفر حوالى ساعتين وانا دلوقتى حاولت انقل منه قالولى ما ينفعش قبل سنة وادى السنة خلصت و كتبت طلب النقل و بعدين فوجئت ان شيخ المعهد ما بعتش الطلب بتاعى للمنطقة و اتأكدت من كده وطبعا النقل صعب جدا و محتاج وسايط وانا عاوزة اعرف من حضرتك هل هأفضل مدرسة ابتدائى على طول وازى هأطلع ثانوى وازى اتنقل لمكان قريب من بيتى بعد ما اتبهدلت السنة الى قالوا عليها وانا ما معاييش وسطة وكل ده بالرغم من ان فى ناس مضوا العقد معايا فى نفس الوقت و اتعينو ا فى مدارس قريبة من بيوتهم شباب وبنات عادى وما كنش لازم يتبهدلو سنة ولا حاجة أتصرف ازاى

المهم اولا الانتقال الى مكان قريب من منزلك خذى طلب النقل ومعاه بيان حاله واذهبى الى المنطقه التابعه لها بعد انتهاء الامتحانات واشرحى ظروفك واعتقد سوف يوافقوا لكى على النقل
ثانيا تقولين شيخ معهدك لم يرسل طلب النقل يرسلوا فين !!! لابد من شخص هو الذى يقوم بهذه المهمه
ثالثا انتى من اى محافظة

احمدالدسوقى احمد 09-06-2010 10:24 PM

اذ حصل مرس علي حكم محكمة باقدمية هل يمكن تعديل ذلك في مسماه الو ظيفي بالكادر

احمدالدسوقى احمد 09-06-2010 10:29 PM

اذ حصل مدرس علي حكم محكمة باقدمية هل يمكن تعديل ذلك في مسماه الو ظيفي بالكادر

أ/ سعيد موسى 09-06-2010 10:56 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمدالدسوقى احمد (المشاركة 2245220)
اذ حصل مدرس علي حكم محكمة باقدمية هل يمكن تعديل ذلك في مسماه الو ظيفي بالكادر

لااعتقد ذلك الاقدميه تحسب لك عند التامينات او عند بلوغك المعاش او حتى الترقيه الادبية اما الكادر يكون حسب اختبارك الذى تم تسكينك عليه والله اعلم

deda_lolo 10-06-2010 02:13 PM

انا مدرس رياضيات متعاقد فى بداية تعاقدى قوللى انى هعمل فى معهد ثانوى وعند استلام العمل فوجئت مكتوب فى العقد معهد ابتدائى روحت اسال قوللى ده فى عجز وبقالى ثلاث سنين فى هذا المعه اعمل ايه عشان انقل فى معهد ثانوى

نور الحياة2020 10-06-2010 07:38 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أ/ سعيد موسى (المشاركة 2244967)
المهم اولا الانتقال الى مكان قريب من منزلك خذى طلب النقل ومعاه بيان حاله واذهبى الى المنطقه التابعه لها بعد انتهاء الامتحانات واشرحى ظروفك واعتقد سوف يوافقوا لكى على النقل
ثانيا تقولين شيخ معهدك لم يرسل طلب النقل يرسلوا فين !!! لابد من شخص هو الذى يقوم بهذه المهمه
ثالثا انتى من اى محافظة

السلام عليكم
اولا شكرل لأهتمام حضرتك بالرد عليا
ثانيا ايه هو بيان الحالة واجيبوا منين؟
و اخيرا انا من محافظة الاسكندرية ورحت المنطقة قالولى انتى عاوزة تنقلى من اول سنة !!!!! وبعدين حكيت ظروفى فقالولى هانشوف ربنا يسهل بس مش أكيد ولو اتنقلتى هاتروحى اى مكان نختاره احنا

أ/ سعيد موسى 10-06-2010 11:05 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نور الحياة2020 (المشاركة 2248282)
السلام عليكم
اولا شكرل لأهتمام حضرتك بالرد عليا
ثانيا ايه هو بيان الحالة واجيبوا منين؟
و اخيرا انا من محافظة الاسكندرية ورحت المنطقة قالولى انتى عاوزة تنقلى من اول سنة !!!!! وبعدين حكيت ظروفى فقالولى هانشوف ربنا يسهل بس مش أكيد ولو اتنقلتى هاتروحى اى مكان نختاره احنا

بيان الحاله يكون من معهدك شئون العاملين هى التى تقوم بعمله
معذرة اين تم تعينك تقولين انك بتسافرى ساعتين !!!!
حاولى الذهاب الى منطقتك اكثر من مرة وحاولى تكلمى الموجه او اى زميل له صلة بمنطقتك
ارجو ان يوفقك الله

أ/ سعيد موسى 11-06-2010 12:23 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة deda_lolo (المشاركة 2247194)
انا مدرس رياضيات متعاقد فى بداية تعاقدى قوللى انى هعمل فى معهد ثانوى وعند استلام العمل فوجئت مكتوب فى العقد معهد ابتدائى روحت اسال قوللى ده فى عجز وبقالى ثلاث سنين فى هذا المعه اعمل ايه عشان انقل فى معهد ثانوى

لقد قمت بالرد على كثير من الزملاء على هذه المشكله الذى بيده التصعيد رئيس القطاع او مدير التعليم وممكن يتوسط لك الموجه الذى تتعامل معه سواء مر عليك 3سنين او حتى سنه المهم علاقتك تكون جيدة معهم

deda_lolo 12-06-2010 08:38 AM

انا مدرس متعاقد عايز اعمل شهادة خبرة بثلاث سنين ينفع ولا لا وكيف اعملها

احمدالدسوقى احمد 12-06-2010 11:53 AM

اناضميت خدمة ست سنوات كيف يمكن تسوية ذلك في الكادر

the keng 12-06-2010 03:27 PM

انا مدرس رياضيات بالتعاقد منذ 3 سنوات وتم نقلي منذ 6 اشهر بناء علي قرار لجنة شئون العاملين الي مهعد اخر بقريتي ونتيجة لحسن الحظ صادف ان احد المدرسين الاساسيين كان يجهز اوراقه للسفر للخارج ولذلك فانا استلمت بدلا منه
الان المدرس الاساسي جاء من الخارج ويريد ان يقطع اجازته فهل ذلك انه يمكن نقلي لانه رايح يرجع لنفس المعهد مع العلم باني لا اريد ان انتقل من المعهد؟
وكيف يمكن حل هذه المشكل ؟
ارجو الرد بسرعة وشكرا

احمدالدسوقى احمد 12-06-2010 04:11 PM

اذاضم المدرس مدة خدمة بحكم المحكمة الادارية فهل لذلك اثر على الكادر او الدرجة المالية

احمدالدسوقى احمد 12-06-2010 04:13 PM

ارجو سرعة الرد

أ/ سعيد موسى 12-06-2010 07:26 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة deda_lolo (المشاركة 2253012)
انا مدرس متعاقد عايز اعمل شهادة خبرة بثلاث سنين ينفع ولا لا وكيف اعملها

ممكن طبعا انت متعاقد من 3سنوات اذهب الى شئون عاملين منطقتك ومعك بيان حاله من معهدك ويتم استخراج شهاده الخبرة من المنطقة

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 04:10 AM.