بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   القسم الأدبى (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=28)
-   -   مسابقة ادبية وفنية وثقافية على لقب الملك والملكة اتفضلوا بالدخول (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=33723)

مغترب وبس 23-02-2008 11:41 AM

لو قصدك ان الكلام ده معلومات عن حاجة واحنا نعرفها اعتقد ان ده الكون

postan algana 23-02-2008 11:51 AM

دي شخصيه معقده محاتجه تحليل

يعني انت الدكتور ممكن تعالجها
هتقدرو
ده التوضيح

حبيبي يا رسول الله 23-02-2008 12:02 PM

بسم الله الرحمن الرحيم. اسأل الله أن اكتب ما ترغبين فيه .

هذا هو المؤمن الضعيف .

يحب الخير ويكره الشر ولا يدافع عن الخير . يتمنى ان يكون مسلم صادق ولكن حين يأتي موقف صعب يكون أول من يهرب .يحب الدنيا ويشتريها وأيضا يحب الآخرة ويتمنى أن يدخلها . وحين يأتي يوم الحساب يبيع الدنيا ويقول يا ليتني!
هو دوامة .لأنه يصبح انسان متناقض الأفكار والاسلوب, لذلك لا يستطيع أي شخص أن يهمه فهما صحيحا فهو متمسك بالدنيا والآخرة في آن واحد.
هو التمرد بذاته .لأنه يدمج بين الدين والدنيا فلا يوجد عنده شئ ليس له مبرر .
يحب نفسه : فيريد أن يستمتع بالدنيا والآخرة . وحين يتذكر كلام الله يندم ولكن سريعا يعيد الكرة مرة أخرى ويشعر أنه هو صاحب الرأي الصحيح .
و علاجه : الاتجاه الى الله تعالى .

مغترب وبس 23-02-2008 12:04 PM

احب الخير واكره الشر ولكن لا ادافع عن الخير ( نقدر نقول انك مش بتحب المواجهة او مش بتحب المتاعب الي ممكن تحصل نتيجة الدفاع عنه ده يعتبر ضعف في الشخصية او معندكش تجارب حياتية كفاية ) ... قررت ان اشتري الارض ولا احد يعلم اني سابيعها في يوم ما (يدل على انك بتعمل حاجات في الضلمة محدش يعرف هيا ايه ممكن انت قلت هتبيعها ياترا هتبيعها لمين وليه ) فكرت في الرحيل ولكني اريد الوجود لااخاف من شي الا نفسي( اكيد مش واثق من نفسك )
فانا دوامة من دخل فيها لا يخرج الا وهو فاقد وعيه برغم انني لن ادور ولا الف واقف في مكاني كيف افقد الوعي لا اعرف ( عشان مش بتتكلم لازم تتكلم عشان الناس تساعدك كلهم بيحاولو يعرفو مالك وانت مش بتتكلم فمحدش بيعرف فبيحسو بالعجز لازم تتكلم عشان الناس تسادك )
يقولون عني انا التمرد بذاته .... لا يصعب عليا أي شي ( ممكن نقول عنيد )
احب نفسي ودائما من وراءها اقطع في فروة راسها .... حقا احبها ( مش فاهم الجزية دي يا الموت الاخير )
دائما افكر في اشياء بكونها غريبه ومنها تحققت بالفعل فهل تروني جبار ( لا عادي في ناس كتير كده بص للامور من زاوية تانية مش هتلاقيها غريبة ولا حاجة )اعيش في احلام اليقظه كثيراااا واشعر بالسعاده واحب الوحده مع كثرة تواجد الناس حولي
يحبوني الكثير ويقولون عني انا الغموض بذاته ( انت انطوائي مش بتتكلم ولا بتقول لحد على حاجة الناس نفسها تساعدك بس انت مش بتدى حد فرصة لاي حاجة )
نصيحتي حاول تكون اجتماعي اكتر واتكلم مع حد شوف واحد بتحبو اوي احكيلو كل حاجة واحد تكون بترتاحلو وتثق فيه :)

postan algana 24-02-2008 03:01 PM

الله عليكم بجد
هااااااااااااااااااااا في مشتركين قبل مااسافر

احمد رضا 09-03-2008 02:02 PM

تم الغاء تثبيت الموضوع لحين نشاطه مرة اخري

postan algana 11-03-2008 03:38 PM

هااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ا هنقول
مسابقة اليوم عن
اكتر عضو

بصو في التوقيع عن اكتر عضو
هيساعدني في الحمله يعني كل عضو هيعمل اللي موجود في التوقيع ثم هنشوف مين اكتر عضو ساعد في مشروع انصرني

postan algana 18-03-2008 02:41 PM

السلام عليكم

تم فتح المسابقه

مين هيفوز
جاهز كريم

المسابقه دي
باسم انصرني
مطلوب منكم صور من ابداعتكم
لنصرة النبي

هاااااااااااااا هتقدره

كركركوكو 18-03-2008 03:03 PM

طبعا ان شاء الله جاهز
يالا بقي يا اعضا عايزين صور كتير
انا طبعا مش متسابق ان شا الله
لجنة تحكيم

وها نحن ننتظر

General 18-03-2008 03:05 PM

انا مش فاهم عاوز صوره عشان ايه بالظبط

postan algana 19-03-2008 12:58 PM

صوره تنصر رسول الله

عبد الظاهر السقا 19-03-2008 01:32 PM

بصراحه فكره رواعه يامى.
وجزاكى الله كل الخير

مشاكس 27-04-2008 08:04 PM

الموضوع ده جميل جدا جدا
وياريت يرجع زي زمان

postan algana 28-04-2008 12:27 PM

..... علي اد مقدرتي لحد>>>>>>>>>>>>>>>>>>

اوكي نرجع الموضوع
بس اعرف رايكم

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 12:36 AM.