بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   اجتماعيات طالب (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=112)
-   -   دفعه ثانويه عامه 2015 (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=607661)

Muhammad Mando 12-09-2014 12:32 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m khalaf (المشاركة 5995953)
بسمع ان الطريقة دي كويسة جدا لفهم اللغات

والله انا عجبنى اسمع اللغه تحس انها حلوه كدا بس ماجربتش اتعلم حاجه انا كنت بفهم الفيلم من الاحداث وخلاص وماكانشى ساعتها اعرف النت عشان ادور على ملف ترجمة ولا حاجه

eman_m 12-09-2014 12:33 AM

ممكن كده حد يوصفلى كتاب جيم ده عبارة عن كام جزء وطرقته ازاى فى العرض ؟؟؟؟؟

mohamed-khalaf 12-09-2014 12:42 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eman_m (المشاركة 5995965)

بصي هوه جزئين بس انا مشترتهوش لان مش محتاج الشرح صورت اسئلته بس اما طريقته فهو بيجيب اسئلة الوك بوك وكتاب الطالب واسئلة امتحانات سابقة وبعده بيجيب اسئلة متعددة وبعدها اسئلة اللونجمان وفي الاخر بيجيب اسئلة متقدمة يعني صعبة شوية

mohamed-khalaf 12-09-2014 12:44 AM

يا ماندو بتذاكر المواد العربة والشرعية من ايه بالظبط

eman_m 12-09-2014 12:46 AM

تمااااااااااااااام والله فكرة حلوة انا فعلا مش محتاجة الشرح برده انا عايزة فعلا الاسئلة بس ان شاء الله لو عرفت اوصله هصور الاسئلة

Muhammad Mando 12-09-2014 12:47 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eman_m (المشاركة 5995965)

هو عباره عن 3 اجزاء جزأ امتحانات وسؤال الترجمة والمتكلم وجزأ للقصة مترجم فيه الاسئلة بالعربى بس جايب ملخص للقصه كويس جدا فى اول الكتاب مالوش دعوه بالفصول وكتاب الشرح اللى فيه النص بتاع القراءة والاستماع والكلمات بتاعتهم وجايب اللغويات والتمارين بتاعتها بس الجرامر بتاعه مزود فيه شويه وجايب اسئلة صعبة شوية وجايب اسئلة الورك بوك كلها وفوق كل ده التقسيم بتاعه جامد جداا احسن حتى من السنة اللى فاتت وفى اسئلة كمان للمتفوقين

Muhammad Mando 12-09-2014 12:50 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eman_m (المشاركة 5995992)
تمااااااااااااااام والله فكرة حلوة انا فعلا مش محتاجة الشرح برده انا عايزة فعلا الاسئلة بس ان شاء الله لو عرفت اوصله هصور الاسئلة

هو الكتاب كله ب28 جنيه يعنى مش مستاهل التصوير غير ان معاه اسطوانة فيها نطق للكلمات + نص الاستاع والقراءة بصوت نقى اوى

mohamed-khalaf 12-09-2014 12:51 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة muhammad mando (المشاركة 5995999)
هو الكتاب كله ب28 جنيه يعنى مش مستاهل التصوير غير ان معاه اسطوانة فيها نطق للكلمات + نص الاستاع والقراءة بصوت نقى اوى

هوه بصراحة احلي حاجة فيه الاسطوانة دي انا اخدتها من المستر بصراحة روعة

Muhammad Mando 12-09-2014 12:53 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m khalaf (المشاركة 5995991)
يا ماندو بتذاكر المواد العربة والشرعية من ايه بالظبط

انا شارى كل المرشد فى العربى والشرعى من السنه اللى فاتت بس كتاب الميراث اداته لواحد صاحبى لما عرفت ان كتاب المعهد كويس وعندى عالجهاز كل كتب لوح وقلم فى العربى والشرعى ومذكرات تانية طبعا بس الاصل هو كتاب المعهد يارب ينزلوه بدرى عشان نلحق نذاكر منه لان طبعا فى اسئلة بتعتمد على نص كتاب المعهد ومحتاجه الفهم يعنى لو قدامك الكتاب مش عاترف تطلع الاجابة لو انت مش مذاكر غير كده كل الناس بتنصحنى بكتب الوزارة فى كل المواد

mohamed-khalaf 12-09-2014 12:57 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة muhammad mando (المشاركة 5996002)
انا شارى كل المرشد فى العربى والشرعى من السنه اللى فاتت بس كتاب الميراث اداته لواحد صاحبى لما عرفت ان كتاب المعهد كويس وعندى عالجهاز كل كتب لوح وقلم فى العربى والشرعى ومذكرات تانية طبعا بس الاصل هو كتاب المعهد يارب ينزلوه بدرى عشان نلحق نذاكر منه لان طبعا فى اسئلة بتعتمد على نص كتاب المعهد ومحتاجه الفهم يعنى لو قدامك الكتاب مش عاترف تطلع الاجابة لو انت مش مذاكر غير كده كل الناس بتنصحنى بكتب الوزارة فى كل المواد

بصراحة انا برضه بشجع ان نذاكر من كتاب المدرسة بالذات ماده الفقه اصل الملخص بعيد عنك كلمتين ونص حاذف تقريبا نص المسائل الفقهية

Muhammad Mando 12-09-2014 01:00 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m khalaf (المشاركة 5996007)
بصراحة انا برضه بشجع ان نذاكر من كتاب المدرسة بالذات ماده الفقه اصل الملخص بعيد عنك كلمتين ونص حاذف تقريبا نص المسائل الفقهية

بالظبط المرشد فى الفقه بالذات انا كنت بذاكر منه الدرس فى 5 دقايق اروح اذاكره من لوح وقلم او من كتاب المعهد يقعد اكتر من نص ساعه وعلى فكره لوح وقلم جايبه من كتاب المعهد بالظبط يعنى لو بتعرف تذاكر من عالجهاز يبأى انت ميه ميه لو مش عارف اطبعها وهاتبأى استفدت كل اللى جاى فى كتاب المعهد وبتنسيق كويس مش سلطه على بعضه

mohamed-khalaf 12-09-2014 01:02 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة muhammad mando (المشاركة 5996012)
بالظبط المرشد فى الفقه بالذات انا كنت بذاكر منه الدرس فى 5 دقايق اروح اذاكره من لوح وقلم او من كتاب المعهد يقعد اكتر من نص ساعه وعلى فكره لوح وقلم جايبه من كتاب المعهد بالظبط يعنى لو بتعرف تذاكر من عالجهاز يبأى انت ميه ميه لو مش عارف اطبعها وهاتبأى استفدت كل اللى جاى فى كتاب المعهد وبتنسيق كويس مش سلطه على بعضه

لوح وقلم هوه انت مذهبك ايه

Muhammad Mando 12-09-2014 01:03 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m khalaf (المشاركة 5996014)
لوح وقلم هوه انت مذهبك ايه

فقه شافعى وانت ؟

mohamed-khalaf 12-09-2014 01:05 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Muhammad Mando (المشاركة 5996016)
فقه شافعى وانت ؟

يا بختك يا عم انا مذهبي حنفي بحس انا وبذاكره اني بفك رموز حجر رشيد :d

Muhammad Mando 12-09-2014 01:08 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m khalaf (المشاركة 5996021)
يا بختك يا عم انا مذهبي حنفي بحس انا وبذاكره اني بفك رموز حجر رشيد :d

ماهو كتاب المعهد بتاعنا كدا برضه لانه كتاب مش معمول عشان يتدرس فى معهد اصلا ده كتاب فقه عادى وهم اللى مقررينه فهو سايح فى بعضه

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 07:30 PM.