بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   اجتماعيات طالب (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=112)
-   -   كفاية كسل يا دفعة ثانوية عامة 2015 (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=603942)

طالبةُ التفوقِ 20-06-2014 10:03 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبد المقصود مصطفى (المشاركة 5904927)
رمضااااااااااااان قرب
رمضان كريم يا جماعة

الله أكرم
للاسف مش حاسين بحاجة الامتحانات مخليانا مش حاسين اننا داخلين ع رمضان :(
ربنا يسترها

طالبةُ التفوقِ 20-06-2014 10:05 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sondos labib (المشاركة 5904845)
ايه دة على فكرة انا اعرف ناس كانو بياخدو اربع دروس فى الفيزيا وكل صحابى بياخدو درسين فى كل المواد..........يعنى مدرس بيشرح نحو حلو والتانى بيلخص قصه وقراءه ...واحد بيفهم كهرابيه والتانى النظرى ......واحد بيسمع والتانى يفهم كيميا .......فى الاحياء واحد يحفظ والتانى يحللنا......والانجليزى واحد يحفظ ويسمع والتانى تراجم كده يعنى..بعدين انا كل صحابى من صغرهم بياخدو دروس .وفى ناس كانت بتاخد خصوصى......عادى يعنى ......وانا ناو بدات درس نحو بس

4 دروس ودرسين فى كل مادة معنى كده ان ايلى يعمل كده فى ثانوية عامة هيروح حوالى 17 درس ايه مستحيل ده تضييع وقت وفى الاخر النتيجة واحدة ايلى عايز يذاكر ويجيب بيذاكر بدرس واحد او من غير دروس :)

نور القمر الخافت 20-06-2014 12:22 PM

اقتباس:

ايه دة على فكرة انا اعرف ناس كانو بياخدو اربع دروس فى الفيزيا وكل صحابى بياخدو درسين فى كل المواد..........يعنى مدرس بيشرح نحو حلو والتانى بيلخص قصه وقراءه ...واحد بيفهم كهرابيه والتانى النظرى ......واحد بيسمع والتانى يفهم كيميا .......فى الاحياء واحد يحفظ والتانى يحللنا......والانجليزى واحد يحفظ ويسمع والتانى تراجم كده يعنى..بعدين انا كل صحابى من صغرهم بياخدو دروس .وفى ناس كانت بتاخد خصوصى......عادى يعنى ......وانا ناو بدات درس نحو بس

يعنى افتكر اهم حاجة تبقى راضية عن المذاكرة وعارفة ان ده اللى هيساعدك بجد مش بكلام الناس او صحابك ;)

Dr SaSo 20-06-2014 12:40 PM

شكرا ع المذكرات بجد محتاجينها
انا داخلة 3 ثانوي من النصورة :)

نور القمر الخافت 20-06-2014 01:21 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lonley girl (المشاركة 5905420)
شكرا ع المذكرات بجد محتاجينها
انا داخلة 3 ثانوي من النصورة :)

ربنا معاكى ومعانا :d فعلا وانا كمان استفدت منها جدااا

ahmad khalid 20-06-2014 05:36 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبد المقصود مصطفى (المشاركة 5904795)
ما شاء الله انتوا يعنى خلصتوا الانجلش ونحو
وبلسه فى قصة الانجليزى
لا بجد تتحسدوا :d:d:):):):blush::blush::blush::blush:

يا عم خلصنا كلمات ايه بس احنا كل اللى خلصنا هيا تانية ثانوى:p:p:d

ahmad khalid 20-06-2014 05:40 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alshymaa hafez (المشاركة 5904792)
مش لاقيه على النت نص القصه وموقع الوزاره مش بيفتح عندى :bosyht9:

http://www.mediafire.com/download/96...9%84%D8%A9.pdf

ahmad khalid 20-06-2014 05:44 PM

اقتباس:

على فكرة مش كل حاجة صحابك بيعملوها بتبقى صح لازم تكون شخصيتك قوية و مش اى حد يهزها بسهولة الا اذا كان والدك او والدتك بينصحوكى بحاجة فلازم توافقى على طول

Dr SaSo 20-06-2014 08:28 PM

انا صحباتي بيقولوا انهم هيبدأو درسين ف كل مادة انا شايفه ان المواد مش مستهله وكدا هضيع وقت وهشتت نفسي واتعب اهلي ماديا من غير فايدة....ولا ايه؟

eman_m 20-06-2014 08:48 PM

انا من رايى درس واحد وتديله كل اهتمامك احسن من درسين يشتتوكى وتحتارى ما بينهم وفى الاخر كله بيعتمد عليكى انتى وعلى مذاكرتك

Dr SaSo 20-06-2014 08:51 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eman_m (المشاركة 5905974)
انا من رايى درس واحد وتديله كل اهتمامك احسن من درسين يشتتوكى وتحتارى ما بينهم وفى الاخر كله بيعتمد عليكى انتى وعلى مذاكرتك

صح انا رأيي كدا بردو بس في بنات بيفضلوا يخوفوني ويقولوا هتندمي

eman_m 20-06-2014 09:28 PM

ما هى المشكلة فى كده ان مافيش حد بيعرف ياخد قرار صح ودايما قلقان وحاسس ان فى ضغوط كتير اوى عليه وخايف يفوت اى فرصة ممكن تساعده فى تحقيق حلمه بس حاولى كده انك تنقى المدرس الى شرحه كويس وعنده خبرة كبيرة فى المادة ومتمكن منها وتمشى معاه طول السنة ولو عايز مدرس تانى يبقى فى المراجعة بقى عشان بيبقى المدرس فيها بيطلع كل افكاره ولو حاسة ان المدرس بتاعك مراجعته حلوة اوى يبقى المدرس التانى ملوش لزمة خالص وانتى اتعبى وذاكرى وربنا هيديكى على قد تعبك اتمنى انى عرفت افيدك ولو بشوية صغيرين واهلا بيكى فى الصغحة

أمــلــي فــ ربنـــا كبيــــر 20-06-2014 09:33 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eman_m (المشاركة 5906013)
ما هى المشكلة فى كده ان مافيش حد بيعرف ياخد قرار صح ودايما قلقان وحاسس ان فى ضغوط كتير اوى عليه وخايف يفوت اى فرصة ممكن تساعده فى تحقيق حلمه بس حاولى كده انك تنقى المدرس الى شرحه كويس وعنده خبرة كبيرة فى المادة ومتمكن منها وتمشى معاه طول السنة ولو عايز مدرس تانى يبقى فى المراجعة بقى عشان بيبقى المدرس فيها بيطلع كل افكاره ولو حاسة ان المدرس بتاعك مراجعته حلوة اوى يبقى المدرس التانى ملوش لزمة خالص وانتى اتعبى وذاكرى وربنا هيديكى على قد تعبك اتمنى انى عرفت افيدك ولو بشوية صغيرين واهلا بيكى فى الصغحة

صح كلامك واكيد افدتيني ميرسي جدا
(سوري الاكونت التاني اتقفل)

eman_m 20-06-2014 09:46 PM

لا عادى ولا يهمك احنا هنا علشان نفيد بعض مش اكتر

eman_m 20-06-2014 09:48 PM

ان شاء الله بكرة ممكن احط الى لازم نعمله الاسبوع الجاى كاقتراحات واللى عنده اى اقتراح ممكن يبدى برايه

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 01:08 AM.