بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   الكليات الأدبية والتربوية (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=161)
-   -   بنات الالسن (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=140598)

Alsunian1 18-07-2012 07:32 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sranty (المشاركة 4654282)
انا الحمد لله نجحت يا بنوته اصل انا كنت فى منحه للتشيك فامتحنت هناك و نجحت:av4056bb7jp3: سبحان الله نتيجتى طلعت علطول مش زى مصر بتستنى 2468764 شهر لحد اما تطلع عقبالك يارب لما تاخدى منحه من الكليه ان شاء الله

انا حطيت التنسيق الداخلى للسنه اللى فاتت شوفيه و يارب يكون فى الحدود دى السنه دى ان شاء الله :cool:

اووووووووووة :022yb4::022yb4::022yb4:
ماشاء الله
الف الف الف مليووووووووووووووووووووووووووووون مبروك ياسرانتى
فرحتلك والله

Ahmed Asko 18-07-2012 03:52 PM

هو ايه نظام قسم التشيكى ده وايه مستقبله

bosy adam 19-07-2012 12:03 AM

انا خلصت ثانويه بمجموع 90.24% فى السنتين وحلم حياتى انى ادخل كلية السن قسم ايطالى بس ياترى مجموعى هيجبها مع العلم انا جبت فى الايطالى 50 وحابه استفيد من الزملاء الذين فى قسم ايطالى هو كويس ونظام دراسته ايه وكده وادعولي انى مجموعى يجيب كلية السن . وشكرا

creative1 19-07-2012 02:49 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bosy adam (المشاركة 4658886)
انا خلصت ثانويه بمجموع 90.24% فى السنتين وحلم حياتى انى ادخل كلية السن قسم ايطالى بس ياترى مجموعى هيجبها مع العلم انا جبت فى الايطالى 50 وحابه استفيد من الزملاء الذين فى قسم ايطالى هو كويس ونظام دراسته ايه وكده وادعولي انى مجموعى يجيب كلية السن . وشكرا

االف مبروك :) مش عارف التنسيق هيبقي ايه نظامه السنادي بس اتمني انك تلحقيها وتخشي قسم ايطالي :) والايطالي عامة سهل ولغه حلوه بس الامتحانات بتيجي رخمه شويه وربنا معاكي :)

Free Canary 19-07-2012 05:00 AM

شكرااااااا كتير لصاحبة الموضوع sranty على مجهودها و تواصلها مع اي استفسار في الموضوع و شكرا كمان لكل طلبة الألسن اللي بيردوا على أسئلة المستفسرين
انا عندي استفسارات كتير عن كلية الألسن
بما اني جبت في تالتة 96,22 % يبقى كدة حسب الحد الادنى للمرحلة الاولى علمي علوم (96,34%) انا مش هاكوون مرحلة اولى وبناء على ذلك هايكون اختياري البديل كلية الالسن لأني بحب دراسة اللغات
انا قرأت بعض صفحات من الصفحات الأولى و بصراحة كلامكم شجعني جدا و أيد اختياري لكلية ألسن
بس انا عندي اكتر من عائق و اكتر من سؤال محيرني و مخاوف كتير قلقاني و موتراني
-انا جايبة في الانجلش 49 في السنتين و في اللغة الفرنسية (لغتي التانية) 50 . و المستوى الرفيع انجلش 9 و نص و لله الحمد
ينفع ادرس الانجلش لغة اولى و الفرنش لغة تانية ؟
- انا من الفيوم و عايزة ادخل السن عين شمس، مش عايزة اروح المنيا يبقى اعمل ايه؟ و لو رحت المنياا هايكون التحويل سهل و لا صعب ؟ و يعني ايه الجامعة مش هاتقبل غيرر 1% بس من الررااغبين في التحويل حسب كل قسم؟

هأجل باقي اسألتي لمرة تانية علشان ماتزهقوش مني :D

Alaa teny 19-07-2012 05:11 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة la princesse de la vie (المشاركة 4659426)

شكرااااااا كتير لصاحبة الموضوع sranty على مجهودها و تواصلها مع اي استفسار في الموضوع و شكرا كمان لكل طلبة الألسن اللي بيردوا على أسئلة المستفسرين
بما اني جبت في تالتة 96,22 % يبقى كدة حسب الحد الادنى للمرحلة الاولى علمي علوم (96,34%) انا مش هاكوون مرحلة اولى وبناء على ذلك هايكون اختياري البديل كلية الالسن لأني بحب دراسة اللغات
انا قرأت بعض صفحات من الصفحات الأولى و بصراحة كلامكم شجعني جدا و أيد اختياري لكلية ألسن
-انا جايبة في الانجلش 49 في السنتين و في اللغة الفرنسية (لغتي التانية) 50 . و المستوى الرفيع انجلش 9 و نص و لله الحمد
- انا من الفيوم و عايزة ادخل السن عين شمس، مش عايزة اروح المنيا يبقى اعمل ايه؟ و لو رحت المنياا هايكون التحويل سهل و لا صعب ؟ و يعني ايه الجامعة مش هاتقبل غيرر 1% بس من الررااغبين في التحويل حسب كل قسم؟

هأجل باقي اسألتي لمرة تانية علشان ماتزهقوش مني :d

ا- ينفع اكييييييييييييييييد تدخلى انجلش ان شاء الله لانك درجاتك فيه حلوة واللغه التانيه انتى بتختارى براحتك
2-بالنسبه للسؤال التانى فالصراحه معنديش اى معلومه

Free Canary 19-07-2012 05:15 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Alaa teny (المشاركة 4659435)
ا- ينفع اكييييييييييييييييد تدخلى انجلش ان شاء الله لانك درجاتك فيه حلوة واللغه التانيه انتى بتختارى براحتك
2-بالنسبه للسؤال التانى فالصراحه معنديش اى معلومه

يعني ينفع ادرس الفرنسية كلغة تانية مع الانجلش؟
و شكرا جدا لرد حضرتك :rolleyes:

Alaa teny 19-07-2012 06:07 AM

أكيد أن شاء الله ينفع

Free Canary 19-07-2012 06:30 AM

طب دلوقتي بابا و ماما مش موافقين عليها و بيقولوا مالهاش مستقبل(و ان اخرتها مدرسة على اساس يعني ان باقي مجالاتها الوظيفية بتطلب السفرر كتير و ده غير مستحب للبنات) و كمان قدمولي تظلم في الفيزياا على اسااس اني لو اخدت نص درجة ع الاقل اقدر الحق طب بيطري.فلنفترض اني فعلا هاخد نص درجة وقتها فعلا ممكن احول لبيطري؟(مع االعلم ان اناا كدة كدة مش هاينفع اقدم في تنسيق المررحلة الاولى)
و ايه رأيكم.؟ يعني ادخل بيطري زي ما هم عايزين و لاا ادرس اللغات اللي بحبها و اللي درجاتي بتثبت تفوقي فيها اكتر كمان من المواد العلمية؟؟(حتى لوو مش ضامنة وظيفة في المستقبل)

Alaa teny 19-07-2012 06:59 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة la Princesse de la Vie (المشاركة 4659496)

طب دلوقتي بابا و ماما مش موافقين عليها و بيقولوا مالهاش مستقبل(و ان اخرتها مدرسة على اساس يعني ان باقي مجالاتها الوظيفية بتطلب السفرر كتير و ده غير مستحب للبنات) و كمان قدمولي تظلم في الفيزياا على اسااس اني لو اخدت نص درجة ع الاقل اقدر الحق طب بيطري.فلنفترض اني فعلا هاخد نص درجة وقتها فعلا ممكن احول لبيطري؟(مع االعلم ان اناا كدة كدة مش هاينفع اقدم في تنسيق المررحلة الاولى)
و ايه رأيكم.؟ يعني ادخل بيطري زي ما هم عايزين و لاا ادرس اللغات اللي بحبها و اللي درجاتي بتثبت تفوقي فيها اكتر كمان من المواد العلمية؟؟(حتى لوو مش ضامنة وظيفة في المستقبل)

ربنا يوفقك ان شاء الله انا زميلتى فى القسم كان بأمكانها تدخل طب بيطرى بس هى اختارت الألسن وبالنسبه للشغل فهو فعلا مش متوافر أوى بس على فكره مش كل الالسنجيه اخرتهم مدرسين مع احترامى الكامل للمدرسين :d:d فيه منهم الى بيشتغل مترجم فى شركه وفيه الى بيشتغل مرشد سياحى وفيه الى بسافر ويشتغل بره زى فى ألمانيا كده:rolleyes:وموضوع وظيفه فى المستقبل فكله بأمر الله ممكن تدخلى طب بيطرى وبردو مفيش شغل

creative1 20-07-2012 06:09 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة la princesse de la vie (المشاركة 4659426)

هأجل باقي اسألتي لمرة تانية علشان ماتزهقوش مني :d

اولا الف مبروك
ثانيا اه ينفع تدرسي انجلش لغه اولي وفرنش لغه تانيه بس نصيحه انتى جايبه 49 ف الانجلش يعني قدامك ياباني او كوري ودول ماشاء الله عددهم مش بيزيد ع 10 وشغلهم متوفر وكل حاجه تمام والانجلش صعب ف الكليه ففكري ف الياباني او الكوري كلغه اولي :) حكايه التحويل مش متأكد منها بس اعتقد انه سهل يعني السؤال التاني بقا دا يعني الجامعه عامله عدد معين لو العدد دا اكتفي يبقي خلاص كدا :)

creative1 20-07-2012 06:44 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة la princesse de la vie (المشاركة 4659496)

مستقبل الالسن ( مرشد مترجم صحفي مدرس لو ضاقت بيكي )
طالما انتى حابه اللغات خليكي ف السن وحاولي تقنعي بابا وماما بيها علشان متخشيش كليه انتى مش حباها

Free Canary 20-07-2012 04:06 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة creative1 (المشاركة 4662480)

اولا الف مبروك
ثانيا اه ينفع تدرسي انجلش لغه اولي وفرنش لغه تانيه بس نصيحه انتى جايبه 49 ف الانجلش يعني قدامك ياباني او كوري ودول ماشاء الله عددهم مش بيزيد ع 10 وشغلهم متوفر وكل حاجه تمام والانجلش صعب ف الكليه ففكري ف الياباني او الكوري كلغه اولي :) حكايه التحويل مش متأكد منها بس اعتقد انه سهل يعني السؤال التاني بقا دا يعني الجامعه عامله عدد معين لو العدد دا اكتفي يبقي خلاص كدا :)

اقتباس:

مستقبل الالسن ( مرشد مترجم صحفي مدرس لو ضاقت بيكي )
طالما انتى حابه اللغات خليكي ف السن وحاولي تقنعي بابا وماما بيها علشان متخشيش كليه انتى مش حباها

اه فعلا انا سألت و قالولي ن الفرنش و الانجلش دي لغات اصلا عشان بتدرس في المدارس مش هايبقى في فرق بيني و بين المدرسين
بس انا كدة لو مادرستش انجلش في الكلية يعني هاطلع من الكلية مش معايا انجلش يعني مش هاقدر مثلا احطه في اعتباري و انا بقدم في وظائف بعد التخرج؟؟

creative1 20-07-2012 07:40 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة la princesse de la vie (المشاركة 4663298)

اه فعلا انا سألت و قالولي ن الفرنش و الانجلش دي لغات اصلا عشان بتدرس في المدارس مش هايبقى في فرق بيني و بين المدرسين
بس انا كدة لو مادرستش انجلش في الكلية يعني هاطلع من الكلية مش معايا انجلش يعني مش هاقدر مثلا احطه في اعتباري و انا بقدم في وظائف بعد التخرج؟؟

لا هيبقي ف فرق علشان انتى هتخديه ع توسع بس دراسته صعبه جدا ف الكليه والامتحانات بتيجي رخمه فالاحسن تخدي فيه كورس خارجي ودا احسن بكتير لو انتى مش عاوزه تخدي كورس مثلا خلاص خليه كلغه تانيه ( سكند ) بس زي مقولتلك الامتحان بتجي صعبه ورخمه وكله خاريجي ودا حصل السنادي فكري وشوفي

Free Canary 20-07-2012 11:58 PM

تقريبا كدة الكل بيقفلها في وشي و بيقولولي صعب او نادر تلاقي شغل بعد التخرج من الالسن ... طب أنا لو اجتهدت و بذلت اقصى مجهودي لاتقان اللغات و كمان جبت ان شاء الله تقديرات عالية برده هايبقى صعب الاقي شغل؟؟
و ازاي اخد منحة علشان ادرس برة؟و ايه هي الأقسام اللي اقدر اخد فيها المنحة دي؟ و يا ترى اقسام صعبة في الدراسة و لا سهلة؟ و لو عايزة استعد للدراسة من دلوقتي و اتعرف ع اللغات الجديدة اللي هادرسها ايه افضل طريقة؟و لو في مواقع تعلمني ع الانترنت يبقى أفضل :)
حاجة كمان ... انا ممكن اكون معيدة في الكلية؟ و احضر ماجستير و دكتوراة؟

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 06:55 AM.