بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   اجتماعيات طالب (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=112)
-   -   حياتى مع 3ث .. يمكن تستفيدوا ^.^ (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=692600)

rama hassan 19-07-2016 10:16 PM

يارب يوفقكم

Abdelrahman M M 19-07-2016 10:39 PM

# نصيحة

فيه بعض المواد تقدروا تتابعوها على النت وممكن تفيدكم أكثر من الدروس كمان الى هتروحوها مثل :

الفيزياء : الأستاز محمد عبد المعبود
الكيمياء : أستاز إيهاب سعيد ( عضوية ) آخر باب فى الكيمياء ويعتبر نصف المنهج كمان
أحياء : أستاز حسن محرم ( وخصوصا فصل المناعه )
عربى : طبعا الأستاز أسامه عز الدين

بجد المدرسين دوله هيساعدوكم جدا وممكن يغنوكم عن الدروس كمان

Norhan Mostafa 19-07-2016 10:45 PM

انا تابعت الأستاذ اسامه عربي
امااستاذ محمد عبد المعبود أعتقد انا كنت بأحد درس عنده ع النت

Norhan Mostafa 19-07-2016 10:46 PM

انا مشكلتي أن بجد بزهق جدآ بسرعه من المذاكرة حد عنده حل

سوسوكاتى 19-07-2016 11:11 PM

اه نسيت اقول حاجة
ياريت البنات القريبين من بعض اوى وبيذاكروا مع بعض
تحاول تخفف من الكلام ده السنادى
عشان أولا : هتشتتوا بعض
وبفرض ان ده محصلش يبقى هندخل فى حتة الحقد والغيرة والحسد إلا من رحم ربى طبعا
فنتجنب الكلام ده خالص أسلم لنا :)

وحاولوا تنظموا النوم بحيث تصحوا الفجر لأن الوقت ده عن تجربة فيه بركة والفهم والحفظ بيبقى أضعااااف اى وقت فى اليوم
والرسول صلى الله عليه وسلم يقول "اللهم بارك لأمتى فى بكورها "
وفيه حكمة قرأتها وعجبتنى اوى : لا ينال السيادة من لزم الوسادة

#حى على الفلاح ^^

ران نيتشان 19-07-2016 11:12 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Norhan Mostafa (المشاركة 6467427)

كلنا بنزهق منها:مفروض جلسه المذاكره 50 دقيقه و10 دقايق راحه ،مجرد تفصلي الفيش من الدماغ.
غيري مكان المذاكره ع المكتب شوي ع الارض وانتي ماشية ،ف البلكونة ،ع السطح.
ماتخليش كل جلسه المذاكره دش ،حل اسئله،وهات اسئله الامتحانات ع الدرس ال ذاكرتيه.
شوفي النقط ال طلعتي منها م الدرس ولخصيها مش هتاخد 3 د.
اعملي تحفيز لنفسك/يعن كنت اما اخرج بره بجيب كابتشينو ومصاصات وشيكولاته ...صحيح اوقات كنت باكلها الاول :D...بس بعد كده بسيبها لما اذاكر.
افتكري دايما هدفك وحطيه امامك ف كل مكان ٠ودايما خل فيه ملصقات ف الاماكن ال بتذاكري فيها.
"كن حلما وكن علي قدره"
"وماتوفيقي الا بالله عليه توكلت واليه انيب"
"No room for mistakes"
"اياكي ثم اياكي ان يتوقف قلبك عن النبض وتتركي ورائك حلما ينبض"

اشحني نفسك دايما/ف ناس ربنا اخذ عينيها ونفسهم بس يشوفوا وياكلو الكتب دي.
افتكري فرحه ابوكي وامك بيكي وفرحتك يوم نتيجتك...وتعبك ال مش هيضيع باذن الله.
افتكري دوما نعمه ربناعليكي..وفر لك القدره ع المذاكره واهل يهتموا بيكي.

ران نيتشان 19-07-2016 11:15 PM

خلي جمبك دوما عصير لو هتقومي تعمليه ف فتره الراحه
وخلي معاكي الماء باستمرار بتنشط الدوره الدموية وتعطيكي نشاط
*اعملي قصاصات صغيره مكتوب عليها :استغفر الله(20مره)
الحمد لله (20(
الله اكبر
لا حول ولا قوة الا بالله
حسبي الله لا اله الا هو عليه توكلت وهو رب العرش العظيم.
بخليهم معايا وساعه ما ازهق باختار ورقه منهم وانفذ ال مكتوب .صدقيني بتحسي انك بتذاكري بمود تان خالص وعاوزه ترض ربنا

Norhan Mostafa 19-07-2016 11:30 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ران نيتشان (المشاركة 6467440)
كلنا بنزهق منها:مفروض جلسه المذاكره 50 دقيقه و10 دقايق راحه ،مجرد تفصلي الفيش من الدماغ.
غيري مكان المذاكره ع المكتب شوي ع الارض وانتي ماشية ،ف البلكونة ،ع السطح.
ماتخليش كل جلسه المذاكره دش ،حل اسئله،وهات اسئله الامتحانات ع الدرس ال ذاكرتيه.
شوفي النقط ال طلعتي منها م الدرس ولخصيها مش هتاخد 3 د.
اعملي تحفيز لنفسك/يعن كنت اما اخرج بره بجيب كابتشينو ومصاصات وشيكولاته ...صحيح اوقات كنت باكلها الاول :d...بس بعد كده بسيبها لما اذاكر.
افتكري دايما هدفك وحطيه امامك ف كل مكان 0ودايما خل فيه ملصقات ف الاماكن ال بتذاكري فيها.
"كن حلما وكن علي قدره"
"وماتوفيقي الا بالله عليه توكلت واليه انيب"
"no room for mistakes"
"اياكي ثم اياكي ان يتوقف قلبك عن النبض وتتركي ورائك حلما ينبض"

اشحني نفسك دايما/ف ناس ربنا اخذ عينيها ونفسهم بس يشوفوا وياكلو الكتب دي.
افتكري فرحه ابوكي وامك بيكي وفرحتك يوم نتيجتك...وتعبك ال مش هيضيع باذن الله.
افتكري دوما نعمه ربناعليكي..وفر لك القدره ع المذاكره واهل يهتموا بيكي.

اللي عاجبني في الموضوع الشيكولاتة والمصاصه
هحاول اعمل الي بتقول عليه

ران نيتشان 19-07-2016 11:39 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة norhan mostafa (المشاركة 6467447)
اللي عاجبني في الموضوع الشيكولاتة والمصاصه
هحاول اعمل الي بتقول عليه

اها شكلك بتحبي الاكل بردو ٠‎
استغلي بقي النقطه دي^^
ربنا معاكي ويوفقك

ران نيتشان 20-07-2016 09:47 AM

منقووووول :) ..... و الله يا جماعه عمري ما دعيت الدعاء ده غير لما ربنا بستجاب ودي شهاده حق هتسال عليها قدام ربنا ❤☺
ادعي لنفسك لمدة دقيقة لعلها تكون ساعة استجابه :-
ياودود
ياودود
ياودود
ياذا العرش المجيد
يافعال لما تريد
لك الحمد ولك الشكر على جميع النعم
اللهم لك الحمدكماينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك
اللهم ياحي ياقيوم صل على محمد وعلى آل محمد كما صليت على ابراهيم وعلى ال ابرهيم انك حميد مجيد
يارب يارب يارب
اسألك بعزك الذي لايرام
وبملكك الذي لا يضام
وبنورك الذي ملأ اركان عرشك
يامغيث اغثني ..
يامغيث اغثني..
يامغيث اغثني..
(اذكر حاجتك)
(اللہم لا تشمت اعدائي بدائي، واجعل القرآن العظيم دوائي وشفائي، انت ثقتي ورجائي واجعل حسن ظني بك شفائي،
اللهم ثبت علي عقلي وديني، وبك يا رب ثبت لي يقيني وارزقني رزقاً حلالاً يكفيني وابعد عني شر من يؤذيني، ولا تحوجني لطبيب يداويني،
اللهم استرني على وجه الارض، اللهم ارحمني في بطن الارض، اللهم اغفرلي يوم العرض عليك ، بسم الله الرحمن الرحيم طريقي والرحمن رفيقي والرحيم يحرسني من كل شيء يلمسني، اللهم اعوذ بك من شر النفاثات في العقد ومن شر حاسد اذا حسد،
اللهم اني عبدك ابن عبدك ابن امتك ناصيتي بيدك ماض في حكمك، عدل في قضاؤك اسالك بكل اسم هو لك سميت به نفسك أو أنزلته في كتابك أو علمته أحداً من خلقك او استاثرت به في علم الغيب عندك أن تجعل القرآن ربيع قلبي ونور صدري وجلاء حزني وذهاب همي
اللهم يا مسهل الشديد و ياملين الحديد و يامنجز الوعيد و يا من هو كل يوم في امر جديد، اخرجني من حلق الضيق الى اوسع الطريق بك ادفع ما لا اطيق ، ولا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم،
اسالك اللهم بقدرتك التي حفظت بها يونس في بطن الحوت ، ورحمتك التي شفيت بها ايوب بعد الابتلاء ان لاتبق لي هما ولاحزنا ولاضيقا ولاسقما الا فرجته، وان اصبحت بحزن فامسيني بفرح و ان نمت على ضيق فايقظني على فرج، وان كنت بحاجه فلا تكلني إلى سواك وان تحفظني لمن يحبني توتحفظ لي احبتي،
اللهم انك لا تحمل نفساً فوق طاقتها فلا تحملني متن كرب الحياة مالا طاقة لي به وباعد بيني وبين مصائب الدنيا وتقلب حوادثها كما باعدت بين المشرق والمغرب،
اللهم بشرني بالخير كما بشرت يعقوب بيوسف وبشرني بالفرح كما بشرت زكريا بيحيى،
اللهم بشر من أرسل لي هذا الدعاء بحاجة تفرح قلبه وتدمع عيناه منها، اللهم يامن لا تضيع لديك الودائع احفظني واهلي واحبتى والمؤمنين.وصل اللهم على نبينا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين
قولو معي ..في هذه الساعه :
ربي ها أنت ترى مكاني و تسمع كلامي و أنت أعلم من عبادك بحالي ربي شكواي لك لا لأحد من خلقك فاقبلني في رحابك في هذه الساعة المباركه، ربي إني طرقت بابك فافتح لي أبواب سمواتك و أجرني من عظيم بلائك،
اللهم يا مسخر القوي للضعيف و مسخر الجن لنبينا سليمان و مسخر الطير و الحديد لنبينا داود و مسخر النار لنبينا ابراهيم(سخر لي عبادك الطيبين من حولي وسهل لي أموري وارزقني من حيث لا أحتسب) ، ربي بحولك و قوتك و عزتك و قدرتك أنت القادر علي ذلك وحدك لا شريك لك..
اللهم إني أسألك بخوفي من عظمتك و طمعي برحمتك أن ترزقني ما كان خيرا لي في ديني و دنياي و معاشي و عاقبة أمري عاجله و اجله،
اللهم إني أشكو لك قلة حيلتي و هوان أمري و ضعف قوتي، اللهم إني أسألك أن تصرف عني شتات العقل و الأمر و التفكير، ربي اثرني و لا تؤثر على ، ربي انصرني و لا تنصر علي. إلهي ارحم ضعفي و فرج همي و اجبر كسري و امن خوفي و امطرني برزق من عندك لا حد له، و فرج من عندك لا مد له، و خير من عندك لا عدد له
اللهم إن كان رزقي في السماء فأنزله وإن كان في الأرض فأخرجه وإن كان بعيدا فقربه وإن كان قريبا فيسره وإن كان قليلا فكثره وإن كان كثيرا فبارك لي ڤيہٌ اللهم ولمرسلها مثل ذلك ،،
يارب في هذه الساعه أسالك الراحه لكل مسلم ضاقت عليه دنياه وذرفت عيناه يا الله أفرح قلوبا أنهكها التمني وبشر أصحابها بفرح لايذكرهم بوجعهم واسعد قلوبهم وأسعدنا بصحبتهم.اللهم إغفر لوالدي وادخلهم جنتك ياأرحم الراحمين.
أمين اللهم وفق من ارسل لي الرساله ويسر له اموره بالدنيا والاخره وارزقه النظر الى وجهك الكريم واحسن خاتمته ووالديه وارزقه ضعف مايتمنى بالدنياوالاخره وصل اللهم وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله الطيبين الطاهرين
اللهم اعتق رقابنا من النار ،
اللهم انك عفو كريم تحب العفو فاعف عنا ، . - اللهم صل وسلم على محمد وآل محمد ، استغفر الله واتوب اليه ،
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
#شير_في_الخير

Norhan Mostafa 20-07-2016 09:54 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ران نيتشان (المشاركة 6467454)
اها شكلك بتحبي الاكل بردو ٠‎
استغلي بقي النقطه دي^^
ربنا معاكي ويوفقك

حبيبتي لو استغليتها وربنا هبقي 100 كيلو
بس الدروس هتقوم بالواجب:rolleyes::rolleyes:

Mohamed_Hamza 20-07-2016 08:32 PM

الدكتورة قايمة بالواجب وزيادة صراحة بس انا كان فقلبي كلمتين لازم اقولهم للي داخل 3 ثانوي ولنفسي قبلهم وياريت تتمسك بيهم سواء في الثانوية او في الكلية عشان توصل للي انت عاوزه:::
@ماتأجلش اللي عليك لبكرا
@واصطبر ع المذاكر
@ورتب اولوياتك يعني شوف ايه اهم حاجة دلوقتي واعملها، لو شايف ان المذاكرة دي مفيدة ليك دلوقتي اكتر من غيرها خلاص قوم ذاكر، لو شايف ان اللعب أهم وهيفيدك اكتر من المذاكرة خلاص ماتذاكرش وروح العب.. بس متنساش ان فرحة اللعب مابتدومش كتير كبيرها ساعة ساعتين وهتزول، فيه فرحة بتدوم اكتر من كدا بكتير تستاهل تتعب علشانها ويكون دا اول اولوياتك..

زهرة زماني 20-07-2016 09:20 PM

موضوع جميل جزاك الله خيرا يادكتورة

Norhan Mostafa 20-07-2016 09:52 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed_Hamza (المشاركة 6467907)
الدكتورة قايمة بالواجب وزيادة صراحة بس انا كان فقلبي كلمتين لازم اقولهم للي داخل 3 ثانوي ولنفسي قبلهم وياريت تتمسك بيهم سواء في الثانوية او في الكلية عشان توصل للي انت عاوزه:::
@ماتأجلش اللي عليك لبكرا
@واصطبر ع المذاكر
@ورتب اولوياتك يعني شوف ايه اهم حاجة دلوقتي واعملها، لو شايف ان المذاكرة دي مفيدة ليك دلوقتي اكتر من غيرها خلاص قوم ذاكر، لو شايف ان اللعب أهم وهيفيدك اكتر من المذاكرة خلاص ماتذاكرش وروح العب.. بس متنساش ان فرحة اللعب مابتدومش كتير كبيرها ساعة ساعتين وهتزول، فيه فرحة بتدوم اكتر من كدا بكتير تستاهل تتعب علشانها ويكون دا اول اولوياتك..

Thank you Dr mohamed

Norhan Mostafa 20-07-2016 09:58 PM

i
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة زهرة زماني (المشاركة 6467934)
موضوع جميل جزاك الله خيرا يادكتورة

انتي معانا صح حبيبتي☺

زهرة زماني 20-07-2016 10:15 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة norhan mostafa (المشاركة 6467959)
i

انتي معانا صح حبيبتي☺

اه معاكم يانور ^ - ^

رفيقة الامل 21-07-2016 05:15 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة norhan mostafa (المشاركة 6467427)

بصى حاولى الاوضة تبقى هادية ومرتبة ونضيفة
ذاكى بحجات خفيفة اول حاجة
متطوليش ف القعدة ساعة ورست 10 دقايق شمى هوا بس متفتحيش نت
كنت بعمل حاجة تشجعنى انى قبل ما ابدا مذاكرة اروح مشغلة اغانى تحفيزية اسمعها واعيش معاها كده تشجعنى جداااااااااااااااااااا
زى اغنية اسمها هتتعدل واغنية خلى بكرة احلى يوم
كل ما تزهقى هاتى ورقة واكتبى عليها اسنان حلمى
دنتست نورهان وعلقيها قدامك
هاتى ورقة وشخبطى فيها وطلعى زهقك عليها
قولى لنفسك انا زهقت انهاردة لكن السنة الجاية هقعد مع اهلى وانا دكتورة
امسكى الكتب واكتبى دنتست ولونيها وكده
وربنا يوفقك ده اللى اقدر افيدك :):):):)

Norhan Mostafa 21-07-2016 07:57 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رفيقة الامل (المشاركة 6468112)
كنت بعمل حاجة تشجعنى انى قبل ما ابدا مذاكرة اروح مشغلة اغانى تحفيزية اسمعها واعيش معاها كده تشجعنى جداااااااااااااااااااا

من اجمل النصايح يا دكتوره والله اكيد هعمل كده يا حبيبتي:)

اية عبد اللطيف 21-07-2016 01:32 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed_hamza (المشاركة 6467907)
@ماتأجلش اللي عليك لبكرا
@واصطبر ع المذاكر

شكرا لحضرتك وباذن الله نعمل بالنصيحة:)

اية عبد اللطيف 21-07-2016 01:35 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رفيقة الامل (المشاركة 6468112)

حلوة فكرة الاغانى التحفيزيه انا بسمعها كل شويه
وبتشجعنى خالص :022yb4: شكرا

ران نيتشان 23-07-2016 01:36 AM

~~~روحاآآآنيات ج3~~~

#نصيحه مهمه:
*داومو ع اذكار الصباح والمساء ،لو مش تقدروا تحفظوها...خلوها دوما معاكم ف اي مكان واقراوها مثلا ف المواصلات اذا كنتم بتخرجوا ع الدروس ،او بين درس والتان لو ف وقت.
*حددوا لنفسكم ورد يومي لو حتي صفحه/اية بتدبر.المهم المداومه..قال -صلي الله عليه وسلم_"ان احب الاعمال الي الله مادام وان قل"
وياريت تبداو به يومكم مع الاذكار
قال الرسول _صلي الله عليه وسلم_"من اراد الدنيا فعليه بالقرآن ومن اراد الآخره فعليه بالقرآن ومن ارادهما معا فعليه بالقرآن"

*اكثروا من الاستغفار والذكر في الاوقات الضائعه.
قال تعالي"فقلت استغفروا ربكم انه كان غفارا .يرسل السماء عليكم مدرارا .ويمددكم باموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم انهارا"
*لا تنسوا الدعاء قبل وبعد المذاكره.
‏*الاخلاص /وقت المذاكره يبقي الدماغ ف المذاكره بس ..يعن مش تلفاز ومذاكره،وقت المتعه تاخد حقها بس ،وقت الصلاه يبقي خشوع قدر المستطاع .
*ساعدوا غيركم وقفوا بجانب المحتاج دوما وفرجوا همومهم اذا كان بالامكان بس مش تضيعوا نفسكم ..."من فرج عن مؤمن كربه من كرب الدنيا فرج الله عنه كربه من كرب يوم القيامه"
وتذكروا "الله في عون العبد ما دام العبد في عون اخيه"
*ادعوا دوما لغيركم ولكم بالمثل.
*لما تحبوا تعاقبوا نفسكم ع التقصير عاقبوها بالصدقه.
#بالتوفيق للجميع

Mohamed_Hamza 23-07-2016 09:00 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ران نيتشان (المشاركة 6469237)
#نصيحه مهمه:
*داومو ع اذكار الصباح والمساء ،لو مش تقدروا تحفظوها...خلوها دوما معاكم ف اي مكان واقراوها مثلا ف المواصلات اذا كنتم بتخرجوا ع الدروس ،او بين درس والتان لو ف وقت.
*حددوا لنفسكم ورد يومي لو حتي صفحه/اية بتدبر.المهم المداومه..قال -صلي الله عليه وسلم_"ان احب الاعمال الي الله مادام وان قل"
قال الرسول _صلي الله عليه وسلم_"من اراد الدنيا فعليه بالقرآن ومن اراد الآخره فعليه بالقرآن ومن ارادهما معا فعليه بالقرآن"

قال تعالي"فقلت استغفروا ربكم انه كان غفارا .يرسل السماء عليكم مدرارا .ويمددكم باموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم انهارا"
‏*الاخلاص /وقت المذاكره يبقي الدماغ ف المذاكره بس ..يعن مش تلفاز ومذاكره،وقت المتعه تاخد حقها بس ،وقت الصلاه يبقي خشوع قدر المستطاع .
*ساعدوا غيركم وقفوا بجانب المحتاج دوما وفرجوا همومهم اذا كان بالامكان بس مش تضيعوا نفسكم ..."من فرج عن مؤمن كربه من كرب الدنيا فرج الله عنه كربه من كرب يوم القيامه"
#بالتوفيق للجميع

ربنا يكرمك ويباركلك

اقتباس:

فكرة حلوة جدا.. او ممكن بالصوم، يعني مثلا لو فيه يوم مالتزمتش باللي عليا كله اصوم اليوم اللي بعده..

Norhan Mostafa 23-07-2016 09:14 AM

اقتباس:

#نصيحه مهمه:

#بالتوفيق للجميع

بجد ربنا يكرمك علي النصائح دي بجد:022yb4:

اية عبد اللطيف 23-07-2016 02:56 PM

اقتباس:

#نصيحه مهمه:

#بالتوفيق للجميع

ربنا معاكى يا دكتورة ويحقق حلمك
هانت خلاص عقبالنا:)

ران نيتشان 23-07-2016 05:01 PM

ربنا يكرمكم جميعا ^^
نسيت حاجه مهمه جدا _جل من لا يسهو_
الصيام زي ما الدكتور قال وحتي لو مش عقاب لو كل اسبوعين يوم او حسب ما تقدروا ..وللصائم دعوة عند افطاره لاترد ^^..وحتي تدربوا نفسكم ع الامتحانات لو هتكون ف رمضان.
*كل واحد يكون عنده "خبيئه"/يعن حاجه بينه وبين ربنا بس محدش يعرفها غيره:صدقه،قيام،دعوة،صيام....الخ.
*اسمعوا ابتهالات لنصر الدين طوبار والنقشبندي ....دي كده تاخدكم لعالم تان.
*ياريت فعلا لو تقيموا الليل لو حتي بركعتين 2 اهم حاجه المداومه...فضفض مع ربك ،اترك العنان لدموعك ،
ادع من قلبك .
صدقوني دي قمه الراحه خصوصا لما الدنيا تقفل حواليك وقلبك يشيل هموم مالهاش اخر...وانت عارف انه لا ملجأ ولا منجا منه الا اليه ^^
~~~ارحل بروحك للجواد بركعتين <3
واغسل فؤادك بالتقي في دمعتين :')
اوقد لصدرك نوره في آيتين ^^
وامسح ذنوبك خاشعا في سجدتين *_*~~~

Mohamed_Hamza 23-07-2016 07:37 PM

الموضوع دا مهم ياجماعة وكنت عاوز اكون مشرف واقدر اثبته عشان يكون قدامكم على طول بس معرفتش..
...
بالنسبة للكيمياء فيه ملزمة بتنزل ع النت كل سنة منظمة جدا ومش سايبة حاجة.. اسمها المعمل في الكيميا ياريت تنزلوها وتطبعوها عندكوا وتخلوها مصدر المذاكرة..

اية عبد اللطيف 24-07-2016 12:07 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed_hamza (المشاركة 6469787)
الموضوع دا مهم ياجماعة وكنت عاوز اكون مشرف واقدر اثبته عشان يكون قدامكم على طول بس معرفتش..
...
بالنسبة للكيمياء فيه ملزمة بتنزل ع النت كل سنة منظمة جدا ومش سايبة حاجة.. اسمها المعمل في الكيميا ياريت تنزلوها وتطبعوها عندكوا وتخلوها مصدر المذاكرة..

شكرا لحضرتك انا حملتها حالا

انا اتفاجات انهارده ان مفيش كتب لشرح الكيمياء:(

Mohamed_Hamza 24-07-2016 12:13 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اية عبد اللطيف (المشاركة 6469972)

اه
ولو حتى فيه بردو الملزمة دي هتكون احسن انا كنت معتمد على ربنا ثم عليها..

Norhan Mostafa 24-07-2016 01:07 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed_hamza (المشاركة 6469982)
اه
ولو حتى فيه بردو الملزمة دي هتكون احسن انا كنت معتمد على ربنا ثم عليها..

انا حملتهها بس مش فتحتها ;)

اسلام صبرى عبد الرحيم 24-07-2016 05:24 PM

اقتباس:

بسم الله الرحمن الرحيم
كثر السؤال عن هذا وهو ليس حديث أبدا ولا يصح نسبة إلى الرسول صلى الله علية وسلم بل إنه لم يذكر في جميع كتب السنة ولا حتى في كتب الموضوعات والأقرب أنه من مأثورات السلف والله أعلم .
قال الشافعي : من أراد الدنيا فعليه بالعلم ومن أراد الآخرة فعليه بالعلم .
ويروى عن الإمام علي أنه قال : "من أراد الدنيا فعليه بالعلم، ومن أراد الآخرة فعليه بالعلم، ومن أرادهما معاً فعليه بالعلم".

وهذا سؤال ورد إلى الشيخ الدكتور محمد راتب النابلسي :
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته : لقد سمعت هذة الحديث في التلفزيون و لم أجده في موسوعة الحديث و لا المحدث قال رسول الله : (من أراد الدنيا فعلية بالقرآن و من أراد الأخرة فعليه بالقرآن و من أرادهما معاً فعلية بالقرآن )
إذا كان هذة الحديث صحيحاً نرجوا منكم أن ترسلوا لنا النص الكامل للحديث مع السند و لكم مني الشكر سلفاً ؟؟ .
الأخ الكريم السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
إجابة على سؤالكم نفيدكم بما يلي :لايوجد لهذا الكلام أصل في كتب الحديث...!

دمشق الدكتور محمد راتب النابلسي

http://www.ahlalhdeeth.com/vb/showthread.php?t=89683

ران نيتشان 24-07-2016 06:17 PM

جزاكم الله كل خير ..تاكدت فعلا

اية عبد اللطيف 25-07-2016 12:46 AM

مبروك لاحلى دكتورة فى الدنيا
عقبالى يارب

ران نيتشان 25-07-2016 01:29 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اية عبد اللطيف (المشاركة 6471097)
مبروك لاحلى دكتورة فى الدنيا
عقبالى يارب

ربنا يكرمك يارب وافرحلك كده يوم نتيجتك‎

rama hassan 25-07-2016 08:57 AM

حضرتك ممكن تقوللنا
امتى نبدا ؟ . المفروض نبدا جامد . متحمسين بقى لبداية الدراسة ولا مش جامد
اكتر وقت المفروض نخلص المناهج من اول شهر كام مع العلم ان المواد مبتخدش نفس المدة
والوقت الى نبدا فى المراجعة بالحل من اول شهر كام
وامتى نجيب المناهج من اول وجديد مراجعة بدون حل
عشان لو مدرس بطىء ولا حاجة نبقى نذاكر مع نفسنا
ناخد احتاطاتنا

ران نيتشان 26-07-2016 09:47 AM

لا لا لا ابدا مش تدخلوها حماس اوى ومذاكرة 25 ساعة والكلام ده ..حدوها تدريجى ..وكل مرحلة لها نظام ولها جهد ..لو بدات بحماس شديد هتحس بفتور فى الاخر .
يعن ال يتعمل المذاكرة للدرس اول باول وحل عليه .
زودو ال
skill ترجمة ونحو ..المادة ال بتيجى بصعوبة تخصص لها الوقت الكافي وتذاكر الدرس كويس
وخلو بالكم من الملاحظات ال كتبتها ف كل مادة
وبردو ما يمنعشي انكم تاخدو رست ف يوم ..يعن مثلا كان يوم الجمعة على mbc3 يجى فلم بالليل بتفرج عليه وبعدين اقوم اذاكر
انا بدات ف8 وخلصنا ف 2 و3 وبدانا مراجعة بعدها ع طول
يعن العربي والانجلش راجعناه مرة
والجيو تقريبا كنا داحلين ف 3 بس انا قطعت
والكيميا دى كتير لانها مش كبيرة
والفزيا 2
وده بغض النظر عن وقت حل امتحانات شامله
الافضل انكم تقللو الدروس ف 5 لو مش فيه فائدة منها ...وتراجعو مع نفسكم ولو وقف حاجة عليكم تكتبوها ف كراسة وتروحو حصة وتسالو المدرس فيها (اما الفترة دى تيجى نتكلم عنها بالتفصيل

rama hassan 26-07-2016 10:15 AM

جزاك الله خيرا ☺
انا كنت ناوية ابدا جامد صراحة بس مش بعدد الساعات بس بكم المذاكرة
بما اننا فاضين مبنعملش حاجة بس مش حماس
املأ فراغ وخلاص
بس شكل اما حضرتك قولتى ممكن ازود فى المهارات
الانجليزى والنحو
شكرا لحضرتك👏

سوسوكاتى 27-07-2016 11:23 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ران نيتشان (المشاركة 6471298)
لا لا لا ابدا مش تدخلوها حماس اوى ومذاكرة 25 ساعة والكلام ده ..حدوها تدريجى ..وكل مرحلة لها نظام ولها جهد ..لو بدات بحماس شديد هتحس بفتور فى الاخر .
زودو ال
skill ترجمة ونحو ..المادة ال بتيجى بصعوبة تخصص لها الوقت الكافي وتذاكر الدرس كويس
وبردو ما يمنعشي انكم تاخدو رست ف يوم ..يعن مثلا كان يوم الجمعة على mbc3 يجى فلم بالليل بتفرج عليه وبعدين اقوم اذاكر
والفزيا 2
الافضل انكم تقللو الدروس ف 5 لو مش فيه فائدة منها ...وتراجعو مع نفسكم ولو وقف حاجة عليكم تكتبوها ف كراسة وتروحو حصة وتسالو المدرس فيها (اما الفترة دى تيجى نتكلم عنها بالتفصيل

اتفق بشدة مع كلام الدكتورة ;)
وحتة فيلم mbc3 كنت بتفرج عليه بردو :022yb4:

Norhan Mostafa 27-07-2016 11:30 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سوسوكاتى (المشاركة 6472303)
اتفق بشدة مع كلام الدكتورة ;)
وحتة فيلم mbc3 كنت بتفرج عليه بردو :022yb4:

طيب لسه بيجي بقي😅😂

ران نيتشان 28-07-2016 02:05 AM

لسه بيجي يانور وحتي بقي خميس وجمعه بس كان عندي حصه ف معاد الخميس فما اتفرجت عليه :'(،،،ولو حتي مش لقيتي هاتي سبيس تون^^

Norhan Mostafa 28-07-2016 02:07 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ران نيتشان (المشاركة 6472405)
لسه بيجي يانور وحتي بقي خميس وجمعه بس كان عندي حصه ف معاد الخميس فما اتفرجت عليه :'(،،،ولو حتي مش لقيتي هاتي سبيس تون^^

بكره الكرتون 😡

ران نيتشان 28-07-2016 02:15 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة norhan mostafa (المشاركة 6472406)
بكره الكرتون í*½í¸¡

دا كده بقي هيكون فيه مشاكل بيننا ._.
خلينا خاص‎
‎

Norhan Mostafa 28-07-2016 02:23 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ران نيتشان (المشاركة 6472408)
خلينا خاص‎
‎

لا حول ولا قوه الا بالله

Abdelrahman M M 28-07-2016 02:26 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ران نيتشان (المشاركة 6472408)
خلينا خاص‎
‎

أنا نفسى أتعلم اللغه بتاعتكم دى :pهههههههههههههه

Norhan Mostafa 28-07-2016 02:28 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdo m a (المشاركة 6472412)
أنا نفسى أتعلم اللغه بتاعتكم دى :pهههههههههههههه

متعرفش بتقلب هندي ليه هي الوحيده الي كده

Abdelrahman M M 28-07-2016 02:28 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اية عبد اللطيف (المشاركة 6469972)

خلى بالك بالنسبة للمنهج بتاعكم قريت إنه فيه بعض التعديلا فلازم تخلى بالك منها وتعدليها كمان فيها وتشوفى كتاب المدرسة لأنى اظن إن الأستاز محمد غزال مش هينزل نسخة 2017 علشان هو بقى مؤلف كتاب الوافى . فلو نزل أنصحكم إنكم تجيبوه لأن شرحه فعلا خرافة ومطابق تماما لكتاب المدرسة

Abdelrahman M M 28-07-2016 02:42 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ران نيتشان (المشاركة 6471298)
زودو ال
والفزيا 2

بجد الكلام دوت مهم جدا لازم تخلوا بالكم منه . متجهدوش نفسكم فى البداية علشان ممكن تقعوا فى النصف .

وبالنسبة لفيلم MBC3 . أنا كنت بحب أسمع حلقات المحقق كونان على اسبيستون :d

ران نيتشان 28-07-2016 02:45 AM

وانا اعمل اي هو الكلام ال بيطلع كده ‏‎^^‎
بعدين انا كنت بقول هيحصل مشاكل بيننا ع مابتحب الكرتون ~_~ ،خلينا خاص

ران نيتشان 28-07-2016 02:48 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdo m a (المشاركة 6472423)
بجد الكلام دوت مهم جدا لازم تخلوا بالكم منه . متجهدوش نفسكم فى البداية علشان ممكن تقعوا فى النصف .

وبالنسبة لفيلم mbc3 . أنا كنت بحب أسمع حلقات المحقق كونان على اسبيستون :d

اهو شفتي يانور كنا دفعه انمي ^^ ونحب كونان كن ^^
‏‎

Norhan Mostafa 28-07-2016 02:51 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ران نيتشان (المشاركة 6472424)
وانا اعمل اي هو الكلام ال بيطلع كده ‏‎^^‎
بعدين انا كنت بقول هيحصل مشاكل بيننا ع مابتحب الكرتون ~_~ ،خلينا خاص

يعني اسيب اخويا الاقيكي انتي

Norhan Mostafa 28-07-2016 02:54 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ران نيتشان (المشاركة 6472425)
اهو شفتي يانور كنا دفعه انمي ^^ ونحب كونان كن ^^
‏‎

لا لا بحبوووووووووووش:angry2::angry2:

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 09:03 PM.