بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   القسم الأدبى (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=28)
-   -   يوميات تحفة ... بجد عمرك ما حتندم انك قراتها !! (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=54464)

مجرد إنسانه 21-07-2008 02:34 PM

جميلة جدا
في انتظار البقية

Dr.diamond 24-07-2008 02:20 AM

الباااااااااااااااااااااااقى......................

Hatem.HSK 24-07-2008 04:44 AM

7aaaaaaaaaaaaader bel ra7a showaya

:D :D :D

Hatem.HSK 24-07-2008 05:01 AM

اسف واللهي عالتأخير ... سو سو سوري :D

الجزء الحادي عشر قبل الأخير
( اديني قولت فاضل اد ايه عشان ماتزعليش يا juliut و ان كان سؤالك ده يدل انك خلاص زهقتي من السلسلة ... عموما حتى لو زهقتي برضو هكمل السلسلة .. غتاتة بقى !!! :p:p )

قـالت ســارة
:
استقرت حياتي انا وعمر بعد الخطوبة الرسمية وشعرنا سويا باستقرار نفسي كبير
أصبح لكل منا شريك يستريح على شاطئه ويلقي على كتفه همومه.. أصبحت لا أخجل من وجود رجل فى حياتي..أكلمه على الملأ أمام أبي وأخوتي وأتحدث عن آراءه وأفكاره وأستشهد بها بدون خجل
وهل يخجل المحامى عندما يستشهد بمواد القانون ؟.. وان كان الأمر لا يخلو من المشاحنات والخلافات البسيطة التي تزداد بعصبية عمر التي تشتعل سريعا وتخبو سريعا ولكني أخاف كثيرا من هذه العصبية والتسرع فى رد الفعل الخاطىء له فى أحيان كثيرة.. ومما يزيد عصبيته عنادى الطفولى الذى هو من أبرز عيوبي للأسف

قــال عمــر
:
شعور جميل ان يكون لك صديق وحبيب في حياتك تتبادل معه الأخبار والأوجاع والضحكات
أشعر أنني قبل معرفتي بسارة لم أكن موجودا فى هذه الحياة
أشعر معها وكأنني طفل صغير يعود سريعا فى نهاية يومه ليقص على أمه كل ما حدث له فى يومه.. أحب ردودها التلقائية وضحكاتها البريئة وخوفها الطفولي عندما يرتفع صوتي فى عصبية ولا أطيق غضبها مني وأبادر دوما بمصالحتها
كم أحب وجودك معي يا سارة

قــالت ســارة
:
لاحظت أن أكثر أوقات خلافنا أنا وعمر هي عند عودتي من عملي فى الرابعة.. ولو اتصل بى ووجدني نائمة أو رددت عليه فى تعب يختلق أي مشكلة تافهة ويغضب عليها
هل يغار عمر من عملي ؟ أم من انشغالي عنه لمدة ساعات في اليوم ؟؟
رغم اني أحادثه من عملى تليفونيا وأصلاً عملي من الثامنة حتى الرابعة زي ناس كثيرين جدا
أمّال لو كنت طبيبة وأبات فى المستشفى كان عمل ايه؟.. أكيد كان انتحر
راودتني شكوك حول الموضوع ده واشتكيت لأمي فقالت لي: طبيعة الرجل دوما أنانية لا يريد أن يشغلك عنه أحد أخر حتى لو كان عملك ونجاحك.. استحملي يا بنتي ولا تفتحي معه هذا الموضوع حتى يفتحه هو
ولم أنتظر طويلا حتى جاء يوم وكلمني فى التليفون بعد عملي كالمعتاد وكنت ح أموت وأنام ساعة فكنت أرد عليه سريعا فلاحظ ذلك وقال لي مباشرة : سارة انتى الشغل ده مهم عندك أوي ؟

قلت: يعني ايه مهم يا عمر؟.. هوّ يعني فستان آخده ولا اسيبه ؟.. ده شغلي ونجاحي.. وبعدين قصدك ايه ؟

رد عليّ بحدة: قصدى انك ياريت تسيبيه بعد الزواج وياريت من دلوقتي

رددت عليه بذهول: بتقول ايه يا عمر ليه ده كله ؟ هوّ شغلي مضايقك في ايه بس ؟

قال عمر: أنا ما أحبش مراتي تشتغل وترجع البيت الساعة خمسة وتتبهدل فى المواصلات.. علشان ايه ده كله ؟

قلت له في صوت عال بعض الشيء: طيّب ما قلتش ده ليه قبل الخطوبة ؟ واتقدمت ليّ ليه أصلا وانت عارف اني باشتغل ؟

فوجىء عمر من رد فعلي الهجومي وكأنه كان يتوقع الطاعة المطلقة: يعني لو كنت قلت لك ده قبل الخطوبة كنتي ما وافقتيش عليّ ؟

رددت بعناد وبتسرع: طبعا

صمت عمر وتألم من ردي القاسي ولم يرد
حاولت تهدئة الجو قبل أن تثور ثائرته وقلت له: ياعمر من فضلك افهمني.. ليه دايما الرجل اول ما يشوف بنت وتعجبه يعجبه نشاطها ونجاحها فى العمل وطموحها وثقافتها ويتقرب لها من الجانب ده.. ولمّا خلاص تصبح ملكه يسعى جاهدا ان يجعلها صورة من جدته لا تخرج ولا تعمل ولا تبدى اى آراء الا من خلاله؟.. ثم بعد هذا يشتكى من تغيرها بعد الزواج

رد عمر: أنا مش عاوز أخليكي زي جدتي ولا حاجة.. أنا بس مش عاوزك تشتغلي.. فيها حاجة دي؟

فقلت أنا: كان مفروض تكون صريح معايا اول ما اتقابلنا وتقول لي الكلام ده وانا اللي اقرر حياتي ح تكون ازاي معاك واما اوافق او ارفض.. لكن انت كده بتضعني امام الأمر الواقع

رد بعصبية كبيرة: يعنى انا خدعتك يا سارة؟.. قصدك كده؟

حاولت تهدئته فقلت له: يا سيدي ولا خدعتني ولا حاجة.. طب انت ايه اللى مضايقك من شغلي؟

قال: تقدري تقوليلي لما نتجوّز ح تراعى البيت ازاي وانتي بترجعي المغرب.. ولما نخلّف ح تسيبي البيبي فين الوقت ده كله؟

رددت عليه: هوّ أنا اول انسانة فى الكون بتشتغل؟.. اكيد كل دي حياة ملايين السيدات مش انا بس؟

قال بضيق: أهو انا باتضايق من عنادك ده يا سارة

استفزتني الكلمة فقلت: ده مش عند.. ده حق ليّ اني اكون ناجحة.. المفروض وجودنا فى حياة بعض يخلّينا احنا الاتنين ناجحين مش واحد ينجح والتاني يكون مجرد ظل باهت للاخر وخلاص

قال بعصبية: يعنى انتى مش عاوزة تسمعي كلامي؟

رددت بعناد كبير: اسمع كلامك لما يكون فيه منطق.. لكن لما يكون تحكّم وخلاص وفرض رأي انا آسفة.. مش ح اقدر أسيب شغلى بدون مبررات كافية

قال: ده اخر كلام عندك ؟

أحسست ان كلمته دي بداية مشكلة كبيرة ومع ذلك رددت بعناد كبير: ايوة

وانتهت المناقشة بقوله: خلاص انتي اللى اخترتي يا سارة

بعـد أيـّـام

قــالت ســارة
:
أول مرة نتخاصم انا وعمر من يوم ما اتخطبنا.. اتخانقنا كتير لكن كنا بنتصالح سريعاُ.. والحق يقال كان هو دائما من يبادر بصلحي حتى لو كنت انا المخطئة
احساس البعد سيء جدا.. شعرت ان ايام الخصام القصيرة مرت كأنها شهورطويلة
لم يحادثني فى التليفون ولم يرسل لي رسالة ولا حتى رنّة من الموبايل.. وأنا كرامتي منعتني أن أبدأ أنا بالحديث
لماذا يضغط عليّ بهذا الأسلوب كي يرغمني على التنازل عن مستقبلي.. وهل هذا آخر تنازل أم ان سلسلة التنازلات لن تنتهي؟
انا لا أعرف وجه تصميمه على تركى العمل.. وهل وانا تعديت الخامسة والعشرين آخذ مصروفي من ابي مثل الاطفال؟.. ومتى انضج واتعلم الاستقلالية اذن؟.. فى سن الستين؟
يبدو ان الرجل يريد من زوجته ان تكون تابعاُ له بلا اي شخصية
كده يا عمر هنت عليك؟

قــال عمــر
:
كده يا سارة هنت عليكي ؟
لم تفكر ان تتصل بي ولا مرة حتى ولو من باب الاطمئنان عليّ
انا الذى عوّدتها على هذا الاسلوب.. في كل مرة نختلف ابادر انا بمصالحتها حتى لو كانت هي المخطئة.. انا بجد دلعتها كتير وممكن تظن انها متحكمة فيّ بهذا الأسلوب او ان شخصيتي ضعيفة
لا انا مش ح اسأل عليها المرة دي مع اني ح اتجنن وأسمع صوتها.. بس هيّ لازم تسمع كلامي وتطيعني بلا نقاش!!.. وبرضه مش ح اتصل

قــالت ســارة
:
درجة حرارتي ارتفعت من الانفلونزا واشعر بصداع رهيب ألزمني الفراش
يبدو ان هذا مرض نفسي زي ما بيقولوا.. ووجدتها حجة مقنعة كي ابكي براحتي واتحجّج بالصداع
لاحظت امي ان عمر لا يتصل ولا يأتي منذ أسبوع فسألتني عن السبب فتحججت بحجج واهية
فقالت لي: أسألي عنه انتي يا سارة.. الراجل بيحب دائما ان يشعر باهتمام كبير مثل الطفل تماما.. فرفضت بشدة.. ففهمتْ ان هناك مشكلة ولم تلح عليّ فى معرفة الأسباب.. وخرجت من غرفتى وتركتني انام
وبعد قليل سمعت صوتها يتحدث فى التليفون مع حماتي العزيزة وتجتهد ان تجعل الحديث عادياً جداً وختمته بخبر هام جدا من أجله كان كل هذا الاتصال وهو: ان سارة عيانة جدا جدا.. ونايمة ياعيني في السرير درجة حرارتها 60
تابعت الحديث وابتسمت من حنيّة امي ورقّتها
تريد أن تصالحنا انا وعمر بدون ان تتطفل او تتدخّل
يا حبيبتى يا ماما
بس لو عمر ما اتصلش برضه بعد ما يعرف انى تعبانة.. يبقى
.....
معقول؟.. معقول يا عمر ؟

قــال عمــر
:
سارة تعبانة؟.. يا حبيبتى يا سارة؟
علشان كده ما اتصلتش بيّ وانا ظلمتها
لازم اروح لها حالاً.. أهو المرض جه حجة كويسة علشان اروح بسبب مقنع اصلي خلاص بجد مش قادر على البعد والخصام الرهيب ده

قــالت ســارة
:
كده يا عمر ولا حتى رسالة؟ -
قلتها لنفسي وانا لا أنزل عيني من على الموبيل وكأنني اخاف لو ابعدت عينى عنه لن اسمعه لو رن
منتظرة اتصال عمر الذى لا يأتي.. يبدو انه فعلاً قاسي ويرغمني بكل الطرق ان اتنازل عن كل شىء حتى يضغط عليّ وانا مريضة
لا يمكن أكلمه بعد اليوم.. ولا اعتقد اني سأكمل الخطوبة اصلاً.. بجد مش عاوزاه.. و
....
صوت ماما يرن في أذني: عمر جه يا سارة

يتبعععععععع .....

بقلم : ام سما و حلا

برضه هكمل يا juliut ... بس هه :p:p

Dr.diamond 24-07-2008 01:33 PM

مستنين الباقى..........

Dream girl 24-07-2008 03:53 PM

ها كملى قصة جميلة اوى

Hatem.HSK 24-07-2008 05:55 PM

الجـزء الثـاني عشر والأخيـر

قــال عمــر
:
نسيتُ كل خلافي مع سارة وزعلي منها عندما رأيتها وهي متعبة محمرة العينين مرهقة كأنها لم تنم من سنين.. وهتفت بها في قلق كبير اول ما رأيتها: الف سلامة عليكي.. ان شا الله انا وانتى لأ
ردّت عليّ: بعد الشر عنك يا عمر انا الحمد لله بخير
همستُ بالكلمات فى صوت خفيض: اول ما عرفت انك تعبانة جيت جري.. خلي بالك من نفسك يا سارة انتى دلوقتي مش بتاعتك لوحدك.. لا بتاعتي انا كمان
سارة: ........!؟
أنا: انتي زعلانة مني ؟
أنا: خلاص بقى حقك عليّ.. انا فعلا اخدت الموضوع بعصبية شوية بس انا خايف عليكي مش اكتر
سارة: كان ممكن نتناقش فى الموضوع بهدوء ومن غير ما حد يفرض سيطرته ولا يحاول يلغي شخصية الطرف التاني
أنا: طيب لو قلت لك علشان خاطري فكري في موضوع الشغل ده تاني.. تقولي ايه ؟
سارة: أقول خاطرك غالي عليّ جدا.. واني بالاسلوب ده فعلا ممكن أفكر فى حل وسط.. مثلا اني بعد الزواج ادور على شغل مواعيده بدري عن كده.. في حضانة مثلاً.. علشان البيت والبيبي.. موافق ؟
أنا: موافق جدا.. و ح نسميه ايه ؟
سارة: مين ؟
أنا: البيبي؟
قـالت ســارة
:
الأيام تمر سريعة جدا لا أصدق ان مر على خطوبتنا 4 أشهر انا وعمر وخاصة عندما بدأنا في المأساة المسماة جهاز العروسة.. او الشوار زي ما فيه ناس بيسموه.. وكلا الاسمين اسم على مسمى فسموه جهاز لأنه بيجهز على كل طاقتك المادية والجسدية والمعنوية.. والشوار لأنك بتدخلي فى مشاورات وخناقات رهيبة بتنتهي غالباً بحروب
لا أدري لماذا كل هذه التعقيدات التى يضعونها فى طريق تجهيز عش الزوجية ؟!!.. وخاصة مستلزمات العروسة المسماة ظلماً وافتراءاً: الرفايع.. على اعتبار انها اشياء بسيطة لا تذكر من رفعها !!.. وهي فى الاصل تقايل مش رفايع
بجد العروسة مطلوب منها جبال من الأشياء التي اكاد أجزم ان ربعها فقط الذى يستخدم فى الواقع والباقي يرص فقط فى النيش والدواليب لزوم المنظرة فقط
الان فقط عرفت لماذا كان ابي وامي يصرّون ان أدّخر نصف مرتبي لجهازي
قال وانا كنت زعلانة.. ياريتهم ادخروه كله علشان المليون طلب اللي ورايا
قـال عمــر
:
يا بخت العروسة !!!.. ايه الظلم الرهيب اللى واقع على العريس ده ؟
مطلوب منه يشترى او يؤجر شقة ويجهزها على الاقل 3 غرف ده غير الأجهزة الكهربائية والفرح والشبكة... الخ الخ الخ.. ليه ده كله ؟
ما انا كنت سلطان زماني.. والعروسة تجيب شوية رفايع وتقول انها جهّزت؟.. والله حرام
سارة رفضت رفض تام ان نسكن مع أبي وأمي وبصراحة معاها حق.. كيف نشعر انا وهي ان لنا مملكتنا المستقلة وعشّنا الدافيء
لكن الشقق الايجار الجديد ايجارها نااااااااااار والتمليك طبعا من عاشر المستحيلات
ربنا يستر ونلاقى شقة ايجارها معقول وتكون مناسبة
الحمد لله ان سارة ما وافقتش على ترك الشغل كان زماننا كل اول شهر وافقين على باب الحسين او السيدة
طبعا مفهوم بنعمل ايه
قــالت ســارة
:
ايه لزوم ان الواحد يجيب من كل حاجة نسختين.. واحد للاستعمال والتانية منظرة ؟
يعنى طقم صيني للاستعمال وسرفيس ماركة غالية جداً يبقى محنط فى النيش؟!!.. ومعالق للاستعمال وأخرى فى حقيبة دبلوماسية براقة سعرها فلكي.. هددتني امى لو لمستها ستبلغ عني البوليس
وأغلب الظن ان الحاجات دى سأستعملها لما خطيب بنتي كمان 30 سنة ييجي يزورنا !!!.. ده غير الف طقم مثل طقم للشربات وطقم للتورتة واخر للكاكاو واخر للايس كريم واخر للخشاف.. مش عارفة خشاف ايه ده ؟
مش ممكن المنظرة دى كلها.. ويقولوا البنات بيعنّسوا ليه ؟
أكيد من قائمة المتفجرات التى تنفجر فى وجة اي اثنين بيفكروا مجرد تفكير فى الارتباط الحلال.. رغم ان امي أخبرتنى انها فى زواجها كانت لا تملك ايّاً من الاجهزة الكهربائية غير البوتجاز ومن عملها هي وابي احضروا الغسالة العادية ثم الثلاجة ولم يفكروا فى التليفزيون الا بعد سنين رغم انهما هما الاثنين من عائلات محترمة ولكن كانت النظرة للزواج عملية و بسيطة ولا وجة للمقارنات الفارغة بين اي بيت والاخر
وانا رأيي عندما يبني الاثنين عشهما سيكون من المستحيل ان يفرّطوا فيه ابدا.. لكن الان نرى حالات طلاق بعد شهور لأن العروسين وجدوا منزلا جاهز من كل شىء حتى التكييف والدش ولم يتعبوا فيه لحظة فلماذا يتحملوا كى يظل هذا المنزل قائماً ؟؟
قــال عمــر
:
ياااااسلااااااام معارض الموبيليا فى مصر معمولة علشان العريس الّي فى الخمسين ربيعاً
الحجرة الواحدة المعقولة محتاجة انى اوفر مرتبي لمدة عشر شهور متواصلة على الأقل بدون اكل ولا شرب ولو امكن بدون ما أنام
لا حل اذن الا ان ننفذ الحجرات عند نجار شاطر.. وبالطبع ابي هو من سيدفع .. طيب ومن اهله لا يستطيعون مساعدته كيف يتزوج ؟.. وكيف يقي نفسه من الوقوع فى الخطأ وفي دائرة الحرام ؟
معادلة مستحيلة الحل وتزداد تعقيدا بطلبات الاهل المغالى فيها
ورغم انى مهندس وخريج احدى كليات القمة واعمل عشر ساعات يوميا ومع ذلك لا استطيع تزويج نفسى
واضح ان زماننا هذا ليس لنا
قــالت ســارة
:
لا يمكن اشتري مفرش للسرير ليوم الزفاف ب 700 ج من أجل يوم واحد الناس يتفرجوا عليه وخلاص يترمي
بجد ربنا يحاسبنا على هذا التبذير وح نُسأل عليه يوم القيامة
ولأول مرة انتصر فى معركتي مع امي وأصررت على عدم شراؤه واستبداله بمفرش بسيط جدا بمائة وخمسين جنيه فقط ولم استجب لتهديدات امى ان حماتي لن يفوتها هذا و..و..و
فلتقل ما تريد.. هذا منزلي انا وليس اي احد ولو تركت نفسى خائفة من تعليقات كل الناس لن أتزوج الا بعد ان ابلغ من العمر ارذله !!.. وبرضه لن أرضي أحد
قارنت بين مجلة نسائية قديمة اشتريتها من سور الازبكية يرجع تاريخها لاواخر الستينات زمن تحقيق الاحلام وبين مجلة حديثة نسائية برضه.. وجدت فى القديمة باب كامل اسمه المنزل السعيد وكله افكار عملية رائعة عن فرش المنزل وتجميله بأبسط التكاليف وكيفيه الاستغناء عن اشياء كثيرة لا لزوم لها.. وبجد الصور فى غاية الرقة والعملية والبساطة.. والمجلة الحديثة تتحدث عن الفورفورجيه في غرفة النوم وكيفية تلميع الباركية ومزايا التكييف السبليت عن الشباك في منزل العروسين
يبدو انهم يتحدثون عن عرائس من القمر وعرسان من المريخ
يـوم الـزفـاف

وأخيراً جاء اليوم المنتظر

اليوم الذى تتوقف فيه عقارب الساعة وتبدأ دورة جديدة غامضة

اليوم الذى تصمت فيه الكلمات وتتحدث القلوب وتتوحد

اليوم الذى يشهد فيه الله وهو خير شاهداً على ارتباط شابين رباطاً وثيقاً وميثاقاً غليظاً كما أسماه القرآن
يوم الزفاف

كل ما كان محرماً يصبح حلالاً بكلمة الله

كل ما كان مجهولاً غامضاً يصبح سهل المنال

يوم تتغير وجوه الأحبة ونفارق وجوهاً عاشرناها سنوات طوال ونعشق وجوهاً أخرى ونسكن منازل جديدة غامضة لا نعرف ماذا ينتظرنا بها السعادة ام الشقاء

الفتاة التى طالما خجلت من وجود أخيها او ابيها معها فى منزلها تصبح زوجة وانثى مكتملة الانوثة لها رجل لا تخجل معه من شيء

تشاركه أفراحه

وأحزانه

وكلماته

وغضبه

وحنانه

ومشاعره

وتهدهده كطفلها البكر وتربت على كتفه اذا غضب ويلقي على صدرها كل همومه واسراره

ومع هذه الاسرار والاحلام ينمو البيت الصغير وتكبر جدرانه وتمتد جذوره فى ارض الواقع
ليصبح هذا البيت القلعة الحصينة التى يرفض الزوجان المساس بها من أي غريب.. ويصبح البيت الجديد احب مكان على الارض يأوي الحبيبين

أفكار كثيرة تدور اليوم فى عقل العروسين سارة وعمر بلا تفرقة اليوم لأنهما اصبحا كياناً واحداً

سارة جالسة تضيء جمالاً بفستانها الابيض الملائكي الذى يحمل كل اسرار العذارى وغموض الانثى ودلالها

وعمر المكتمل الأناقة فى بدلته السوداء والذي يشعر باكتمال رجولته لأنه اخيرا سيكتمل وجوده فى هذا العالم باقترانه بنصف روحه وانثى حياته سارة

وقلوب الجميع خاشعة من فرط السعادة والدعاء لله ان يكلل هذا الارتباط ببركته ورضاه سبحانه وتعالى

واذان الجميع متعلقة بشفاة المأذون الذى يتلو آيات المودة والرحمة ويقول خطبة الزواج ويتوقف عند آية: واخذنا منكم ميثاقاً غليظاً.. ليوصي بها عمر ان الرجل يأخذ زوجته أميرة من منزل أهلها ويعقد معهم ميثاقاً غليظاً بألا يجعلها أسيرة فى منزله.. فلا ينسى هذا العهد ابدا ويوصيه بأخلاق الرسول مع زوجاته

ثم يوصي سارة ان تجعل زوجها قرّة عينها ووطنها الذي لا ترضى عنه بديلاً

وتلمع العيون سعادة وخشوعا عندما يعلن المأذون انهما الآن زوجين امام الله وامام العالم

وتبكي سارة فيقترب منها عمر ويلمس يدها لأول مرّة ويقبّلها ويوعدها الاّ تبكي ابداً مادام هو حياً على هذه الارض

فتبتسم وترتعش من لمسة يد زوجها الحبيب وتقول: فلنعقد الآن قراننا بنفسنا.. وتهمس له: زوّجتك نفسي على سنة الله ورسوله وعلى مذهب الامام ابي حنيفة النعمان وعلى الصداق المسمى بينن
ا
فيهمس لها: وأنا قبلت زواجك يا زوجتي وحبيبتي وسكني وداري وجنّتي... وقرّة قلبي
تمـت بحمد الله ...

يتبع ... ايه ده ايه يتبع دى !!! يبدو اني علقت على الكلمة دي !!

بقلم : ام سما و حلا

على فكرة يا جماعة للي عجبتوا السلسلة دي لسة في الجزء الثاني للسلسلة

"يوميات اتنين متجوزين" تكملة للسلسلة دي ...

انا مش هنشرها غير لما اعرف رأيكوا ... جايز تكونوا مصدقتوا ان السلسلة دي خلصت ولا حاجة .. يمكن .. مين عارف .. :D:D

Hatem.HSK 24-07-2008 05:58 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dream girl (المشاركة 601936)
ها كملى قصة جميلة اوى

و انا كملت اهه عشان خاطرك .. وعلى فكرة انا ولد والله :)

و عايز اعرف رايك .. اكمل ولا لأ

HSK

Dr.diamond 24-07-2008 06:11 PM

حلوه اوى ..............

كمل الباقى

ولو ان دمهم هيبقى تقيل وهما متجوزين

بس كمل برضه

Hatem.HSK 25-07-2008 02:55 PM

eh ya gama3a koloko zaha2to 5alas !!! tab ok tamam awy kda

w 3ala fekra ya juliut w homma metgawzeen el yawmyaat a7la bekteer mn w homa ma5tobena bas begad a7la w amta3
bas ana hamshy 3ala ra2y el a3'labya w 5alas ba2a balash akamel kefya 3alaya zaha2toko bel yawmyaat deh

yalla fy aman ellah

Dr.ahmed91 25-07-2008 03:49 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hatemhsk (المشاركة 604928)
eh ya gama3a koloko zaha2to 5alas !!! tab ok tamam awy kda

w 3ala fekra ya juliut w homma metgawzeen el yawmyaat a7la bekteer mn w homa ma5tobena bas begad a7la w amta3
bas ana hamshy 3ala ra2y el a3'labya w 5alas ba2a balash akamel kefya 3alaya zaha2toko bel yawmyaat deh

yalla fy aman ellah

الظاهر ان الموضوع؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟زي صاحبه

حبيبي ياااااااااااااااااااحتوووووووووووووووووووووووووووم

اخوك الكبير وعين اعيان الاسكندرية

احمد

كلمه حب 25-07-2008 06:48 PM

تحفه جدااااااااااااااا بليز كمل هنستنى الجزء التانى منك أكيد وتسلم ايدك .

( لؤلؤة الإسلام ) 25-07-2008 07:07 PM

انت بتكلم فإيه ؟؟!!
أيوة طبعا تكمله ... بجد و الله تحفة جداااااااااا
تسلم ايدك

Dr.diamond 26-07-2008 02:09 AM

ياريت تكمل الباقى بقى

الناس كلها بتقول كمل اهه

aquavia 26-07-2008 04:00 AM

بجد الكلمات وحدها لا تستطيع وصف جمال القصة
أنا عشت معاها بجد

و ما شاء الله على مهاراتك فى التأليف يا حاتم
و على فكرة أنا اسمى حاتم برضه ولى ميول قصصية ولكن ما تساويش بصلة بجانب قصتك

وبجد القصة حلوة و ده مش نفاق و ربنا عالم
و حسستنى إن فى امل إنى ممكن أعمل حاجة تانى لأنى بطّلت تأليف قصص من اولى اعدادى

و طبعا يا ريت تعمل القصة الثانية - بمزاجك و رغبتك فقط مش عشان خاطر القراء عشان تطلع حلوة زى الأولى -
يعنى لو مالكش مزاج أو الأفكار مش ناضجة اصبر شوية لحد ما تكتمل الفكرة

و لو عملت منها 10 أجزاء أنا ح أقرأهم كلهم بإذن الله دون ملل

معلش طوّلت عليك

rody الدلوعه 26-07-2008 04:57 AM

بجد حلوة قوى ومنتظرين اللقاء بينهم بس على فكرة انت امل زى المسلسلات العربى بتقفل على احلى حته فيها بليز عايزين باقى الاجزاء

ambitious girl 27-07-2008 04:43 PM

لا طبعا ايه زهقنا ديه .....مااعتقدش حد زهق خااااااااالص لانها بجد حلوة اوى اوى اوى اوى ......
وياريت بجد تكمل الجزء التانى وهما متجوزين....وياريت بسرعة;);)

Hatem.HSK 28-07-2008 05:25 AM

Merciiiiiii 3ala kol rododkom

ma3lesh ya gama3a ana et2a5art awy fel rad la2enny kont mash3'ool showaya fel tanse2 wel lazy menno .. bas en sha2 allah hakamel .. don't worry

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كلمه حب (المشاركة 605603)
تحفه جدااااااااااااااا بليز كمل هنستنى الجزء التانى منك أكيد وتسلم ايدك .

en sha2 allah hakamel
thanks alot 3ala radek el saree3 dah

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة L0L0 (المشاركة 605649)
انت بتكلم فإيه ؟؟!!
أيوة طبعا تكمله ... بجد و الله تحفة جداااااااااا
تسلم ايدك

merci awy 3ala zo2ek

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة juliut (المشاركة 606967)
ياريت تكمل الباقى بقى

الناس كلها بتقول كمل اهه

7ader hakamel bas msh 3aref leh 7ases ennek msh tay2any.. law ana daye2tek f 7aga abl kda 2olely .. wna asef mokadaman 3ala ay 7aga 3'alat 3amaltaha aw 2oltaha !! :confused:

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aquavia (المشاركة 607201)
بجد الكلمات وحدها لا تستطيع وصف جمال القصة
أنا عشت معاها بجد

و ما شاء الله على مهاراتك فى التأليف يا حاتم
و على فكرة أنا اسمى حاتم برضه ولى ميول قصصية ولكن ما تساويش بصلة بجانب قصتك

وبجد القصة حلوة و ده مش نفاق و ربنا عالم
و حسستنى إن فى امل إنى ممكن أعمل حاجة تانى لأنى بطّلت تأليف قصص من اولى اعدادى

و طبعا يا ريت تعمل القصة الثانية - بمزاجك و رغبتك فقط مش عشان خاطر القراء عشان تطلع حلوة زى الأولى -
يعنى لو مالكش مزاج أو الأفكار مش ناضجة اصبر شوية لحد ما تكتمل الفكرة

و لو عملت منها 10 أجزاء أنا ح أقرأهم كلهم بإذن الله دون ملل

معلش طوّلت عليك

kalamak dah a7ragny gedan ya hatem begad a7ragny zoo2ak w kalamak el 7elw bas aktar 7aga za3aletny ennak lel asaf ma5adtesh balak en el mawdoo3 maktoob 3aleh man2oooooool dana kol 7ala2a bakteb man2ool w b kalam om sama w 7ala !! bas merci awy 3ala raddak w ba3d kol el kalam dah msh ha2dar a2ool 3'er merci awyyyy

w akeed hakamel b ezn ellah

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rody الدلوعه (المشاركة 607304)
بجد حلوة قوى ومنتظرين اللقاء بينهم بس على فكرة انت امل زى المسلسلات العربى بتقفل على احلى حته فيها بليز عايزين باقى الاجزاء

ana msh asdy a3'ales wallahy bas ana 7aseet ennoko momken tkono zaha2to fa 2olt a5od ra2yoko el awwel yemken tkoono msh 3ayzeen .. yemken

3ala fekra ana msh amal :D aaaaaaaaah asdek 3amel.. law asdek kda yeb2a mashy :p
a7la 7aga teb2a fahem kol 7aga w te3mel feha msh fahem :D

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ambitious girl (المشاركة 612359)
لا طبعا ايه زهقنا ديه .....مااعتقدش حد زهق خااااااااالص لانها بجد حلوة اوى اوى اوى اوى ......
وياريت بجد تكمل الجزء التانى وهما متجوزين....وياريت بسرعة;);)

mota2akeda ennek mazaha2teesh ? ommal ana 7ases leh en fy nas zaha2et menny ana sha5syan !! gayez tahayo2at ba2a .. gayez

Dr.diamond 28-07-2008 09:06 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hatemhsk (المشاركة 614529)
[SIZE="5"][FONT="Comic Sans MS"]ma3lesh ya gama3a

7ader hakamel bas msh 3aref leh 7ases ennek msh tay2any.. law ana daye2tek f 7aga abl kda 2olely .. wna asef mokadaman 3ala ay 7aga 3'alat 3amaltaha aw 2oltaha !! :confused:

a7la 7aga teb2a fahem kol 7aga w te3mel feha msh fahem :D

mota2akeda ennek mazaha2teesh ? ommal ana 7ases leh en fy nas zaha2et menny ana sha5syan !! gayez tahayo2at ba2a .. gayez

أكيد احساسك مش مظبوط
والحمد لله محدش فينا ضايق التانى:D
واليوميات دى حلوه ومستنيين الى جايه ويارب تبقى احلى:rolleyes:
وزى مانت قولت كده جايز تهيؤات:p

Hatem.HSK 28-07-2008 10:39 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة juliut (المشاركة 614924)
أكيد احساسك مش مظبوط
والحمد لله محدش فينا ضايق التانى:D
واليوميات دى حلوه ومستنيين الى جايه ويارب تبقى احلى:rolleyes:
وزى مانت قولت كده جايز تهيؤات:p

al7amdo lelah kda tamenteny ya she5a .. ana 2olt msh ma32ola ya3ny el mawdoo3 elly a7oto el nas tez3al menny b sababoh :)

yabdo enaha fe3lan tahayo2at aw waswasa men el shaytan ba2a

merci awy 3ala radek

w b ezn ellah hakamel bas tetla3 bas natiget el tansee2 deh w ad5ol el saydala ya rab w ba3d kda afoo2 ba2a lel yawmyaat deh

enty kaman 3ayza saydala .. msh kda ? .. ya rab t5osheha ya rab f baladek wenty mestrya7a

yaaaaaaaaaa raaaaaaaaab n5oshaha 7atta law akaleeeeeeeeeeem

HSK

Dr.diamond 02-08-2008 03:36 AM

فين بقى اليوميات وهما متجوزين

حضرتك نستنا خالص ......

Hatem.HSK 04-08-2008 12:15 AM

انا اسف اوي ...

انا ياجماعة مش عارف بجد اقولوكم ايه بس انا هقدم اعتذاري باني جيبتلكم اليوميات اهيه ...

يوميات اتنين متجوّزين

الحلقـة الأولى

يوم الزفاف
قــالت سـارة
:
أخيراً أصبحتُ في شقتي.. عشّي الصغير
احساس جميل ان يكون للبنت بيت خاص اختارت فيه كل ركن وكل جزء على ذوقها الخاص تفعل فيه ما تريد وتشعر بالفعل انها ملكة متوّجة
اخيراً انتهت الترتيبات والمشاوير والسهر والخناقات من اجل فرش هذا العش الرائع الصغير
اخيراً انتهى ضجيج الفرح وتفحص المعازيم فيّ كأني هابطة من المريخ وكل واحدة من عواجيز الفرح تمصمص شفايفها وتقول: مش كانت بنتي أحسن؟
تعبت جداً من حمل الفستان الثقيل والحذاء الضيق.. سبحان الله.. هوّ كل احذية العرايس بتكون ضيّقة ليه؟
واخيراً اخيراً ح اكون لوحدي
ايه ده.. صوت عمر بيقول: مدام عمر اجمع عندي بالخطوة السريعة
مدام؟.. انا يا بيه؟
عمـر: ايه يا ستي سرحانة في ايه ده كله؟.. هو علشان مفيش حد فى جمالك النهاردة يبقى خلاص؟.. لا يا هانم انا لما انده عليكي تيجي قبل ما انده مفهوم ؟.. وبعدين فين القطة علشان ادبحهالك ؟
سـارة: انت عاوز تاكل قطط النهاردة ولا ايه؟.. لو دبحتها ح اطبخهالك فورا
عمـر: تطبخيها ؟!!.. بنات اخر زمن يعني مش خايفة مني ؟
سـارة: لا مش خايفة.. أنا فرحانة جداً.. وانت ؟
عمـر: انا أسعد انسان في الدنيا.. اول مرة بنتكلم انا وانتي من غير الف محرم وعزول في بيتنا.. بجد البيت جميل أوي.. ذوقك طلع يجنن يا سارة لما كل حاجة اتفرشت.. واجمل ما فيه ان حبيبتي فيه.. لا لا.. مفيش كسوف خالص.. خلّصنا الحدوتة دي.. شوفي انا باقول علشان ربنا يكرمنا في حياتنا نصلي انا وانتي ركعتين نبدأ بيهم حياتنا علشان ربنا يبارك لنا كل خطوة.. ماشي ؟
سـارة: ماشي يا حبييبي
عمـر: حبيبي؟!!.. لا يا ستي قومى غيّرى هدومك واتوضى احسن كده مش مصلّيين خالص

قــالت سـارة
:

قمت ودخلت حجرة النوم.. ولا أدري عندما دخلتها لماذا ارتجفت؟؟
الله يسامح كل البنات اللي رعّبونا لما اتجوزوا.. ليه يعني هيّ حرب؟.. انا مش ح افكر فى حاجة علشان ما اديهاش عياط من اولها
يا خبر.. ايه كل الجيبونات اللي في الفستان دي انا كنت شايلة حديد زي المصارعين مش فستان.. لازم يعذبوا البنات فى كل شىء.. والله حرام الغلب ده
غيّرت الفستان باعجوبة وارتديت عباءة جميلة مطرّزة ولم أجرؤ ان ارتدي الطقم الذى اوصتني أمي ان أرتديه... العالم دي بتهرّج أكيد
وتوضئت في حمام غرفة النوم وأزلت ماكياج الفرح وأسدلت شعري ليراه عمر لأول مرة وخرجت له لأجده غيّر البدلة وارتدى البيجاما التي أوصانى العالم كله ان أهديها له وكأن الجوازة ستفشل لو لم تُهدي العروس عريسها بيجاما يوم الزفاف وسيُكتب الخبر فى الصفحة الاولى
وجدته ينظر لي نظرة كلها اعجاب وحب واستقبلني مهللاً: انا عرفت دلوقت ليه الحجاب فُرِض.. لو كنتي بتخرجي بشعرك الجميل ده كانت حصلت مظاهرة.. يالاّ يا ستي نصلي أحسن كده مش ح ينفع خالص
وصليتُ وراء زوجى لأول مرة واحسست احساس رائع ان زوجي الامام وان الله شاهد علينا ونحن نبتهل بين يديه ان يرزقنا السعادة والتوفيق.. ودعا عمر دعاء طويل وأمّنت عليه وانا أدعو من قلبي ان يحقق الله كل كلمة فيه وان يكون زوجي الحبيب حبيباً طوال العمر وألاّ يفرقنا إلاّ الموت والا يدخل الشيطان بيننا ابداً
وانهينا الصلاة وجلسنا واحتضن عمر يدي فى يده لأول مرة فارتجفت وظهر عليّ ارتباكي وصاحبني خوفي واسترجعت كل الحكايات المفزعة التى سمعتها من أغلب البنات.. وواضح ان خوفي كان ظاهر.. وكأن عمر قرأ أفكارى فوجدته يحنو عليّ ويقول: ايه يا سارة الرعب ده كله.. ايه يا حبيبتي هيّ حرب؟.. ما تخافيش من اي حاجة خالص وسيبك من الاوهام دي وحواديت البنات الفارغة.. لو كانت الارتباط مفزع كده ما كانش الاسلام سمى الليلة دي ليلة البناء.. يعنى الزوجين بيبنوا حياتهم فى الليلة دي.. وكان سماها ليلة الحرب العالمية.. مش كده؟.. وياستي علشان تطمني انا عاوز اتكلم معاكي واستمتع ان انا وانتى لوحدنا لأول مرة وبعدين كل حاجة تيجي على مهلها
أحسست بجبل أزيح من فوق صدري وشكرت تفهم عمر ورقته المتناهية
وتحدثنا طويلاً طويلاً كأني طوال عمري لم أتحدث.. وكان أعذب حديث شعرت به فى حياتي أتكلم مع زوجي وحبيبي وفتحت له قلبي وسقط حاجز الخجل مني وأخرجت كنز المشاعر التى كنت أخبؤها من يوم ان تشكلتُ أنثى الى اليوم وأعطيتها الى الرجل الذى ارتبطت به
ووقتها عرفت عظمة الاسلام فى تحريم العلاقات المحرمة.. والا كيف تشعر الفتاة بهذا الشلال من المشاعر الفياضة البكر لو كانت ألقت مشاعرها لهذا وذاك ووصلت الى زوجها وهى مليئة بمرارات التجارب الفاشلة؟
وشيئا فشيئا سقطت الرهبة و الحواجز بيننا وتحدثت القلوب والعيون و.......... سكتت شهرزاد عن الكلام المباح

ام سما و حلا

Dr.diamond 04-08-2008 01:50 AM

حلوه اوى الحلقه دى ...........

متابعيييين.........

Hatem.HSK 04-08-2008 01:56 AM

wna kaman metabe3

:D:D:D

Hatem.HSK 04-08-2008 02:41 PM

eh ya gama3a !! el 7ala2a we7sha awy lel daragady wala ento za3laneen menny awy lel daragady wala bezabt !!! (lel daragady) :D

msh shayef ay rad moshage3 3ala mowasalet el ketaba 5ales ...

HSK

Dr.diamond 04-08-2008 04:20 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hatemhsk (المشاركة 639040)
eh ya gama3a !! el 7ala2a we7sha awy lel daragady wala ento za3laneen menny awy lel daragady wala bezabt !!! (lel daragady) :D

msh shayef ay rad moshage3 3ala mowasalet el ketaba 5ales ...

HSK

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr.juliut (المشاركة 637813)
حلوه اوى الحلقه دى ...........

متابعيييين.........

...............................................

Hatem.HSK 04-08-2008 05:35 PM

enty el wa7eda ya doctora w mafeesh 3'erek !! ana 3aref ennek radety w merci awy 3ala radek bas bardo mafeesh 3'erek ka2enek enty el wa7eda elly bet2ry !!

wna elly kont zalmek fel awwel w kont ba2ol ennek msh tay2any !! tala3ty enty el wa7eda elly betrody .. "don't judge on people before u know them" .. :D

Dr.diamond 04-08-2008 05:52 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hatemhsk (المشاركة 639583)
enty el wa7eda ya doctora w mafeesh 3'erek !! ana 3aref ennek radety w merci awy 3ala radek bas bardo mafeesh 3'erek ka2enek enty el wa7eda elly bet2ry !!

wna elly kont zalmek fel awwel w kont ba2ol ennek msh tay2any !! tala3ty enty el wa7eda elly betrody .. "don't judge on people before u know them" .. :D

طيب يعنى انا كده استفدت ايه

انا عايزه الباقى مليش دعوه:mad:

Hatem.HSK 04-08-2008 06:06 PM

wallahy 3shan 5atrek enty bas ya doctora ana gebt el goz2 el tany ahoh w 3aleh sora kaman .. :D:D

يوميات اتنين متجـوّزين
الحلقـة الثـانيـة

الصباحيّــة
قــالت ســارة
:
استيقظتُ من نومي وانا لا أدري اين انا.. وأخذتُ أتفحص المكان بدقة وانا أبحث عن حجرتي القديمة فلا أجدها ووجدت عمر نائم على السرير فانتفضت وكدت اصرخ فى وجهه.. ثم تذكرت كل شيء.. وأخذت أضحك في سرّي وانا أتذكر أمي وهي تقول لي: انتي يا سارة لما بتصحي من النوم ممكن تطلبي البوليس للّي قدامك عقبال ما تعرفي انتي فين ؟
عندها حق لازم اتخلص من العادة دى مش كل يوم ح أصحى الراجل مفزوع كده

وأفقت لأجد ان جرس التليفون يرنّ منذ فترة وخرجت على أطراف أصابعي حتى لا أوقظ عمر... ووجدتها ماما كما توقعت.. الحمد لله انها لم تكن حماتي
ماما: صباح الخير يا ست العرايس.. صباحيّة مباركة
أنا: صباح النور يا حبيبتي
ماما: انا ما نمتش خالص قلقانة عليكي
أنا: الحمد لله كويسة

-آه لو الامهات تبطل القلق ده-
ماما: طيب يا سارة احنا ح نيجيلك بعد الضهر شوية
أنا: تنوّري يا ماما

طبعا ماما أُحبطت من ردي.. خلاص فعلا حاسة ان لي حياة مستقلّة واني لست في حاجة اني أقول كل شيء لماما.. وبعدين عاوزة ماما تتعود على الوضع ده علشان ما يحصلش مشاكل بعد كده

وضعت السماعة لأجد التليفون يرنّ مرة أخرى.. واضح ان تليفوننا هو الوحيد في مصر.. لأجد مكالمة مشابهة من حماتي وانهم برضه ح ييجوا بعد الضهر
والدعوة عامة وحتبقى لمّة
استيقظ عمر وهو يبتسم ويقول: صباح الفل يا حبيبتي اهو ده الصباح ولاّ بلاش.. بجد ملكة حتى وانتي صاحية من النوم
ابتسمتُ له وقلت أسدّ نِفسه بسرعة فأخبرته ان كل العالم ح ييجيلنا بعد الظهر يعني بعد ساعة تقريباً
ووجدته يقول: يا ستي يشرّفوا بس بجد المفروض ان الأهل يسيبوا العرايس شوية ياخدوا على الوضع الجديد وعلى الحياة الجديدة مش هجوم كده من أولها.. ماهمّ لسه سايبنّا من كام ساعة.. حيكون حصل لنا ايه يعنى؟.. وبعدين انا ما نمتش طول الليل من شخيرك يا سارة

شخيري !!!؟
وكان ردي ان قذفته بكل مخدات الأنتريه ولقّنته درسا لا ينساه فى احترام حرمه المصون اللي هيّ أنا
عمـر: يا ساتر يا رب ده انتى شرّانية أوي.. الواحد ما يعرفش يهزّر معاكي شوية؟
أنا: لا يا سيدي ما عندناش رجالة يهزروا.. يالاّ تعالى نشوف ح نقدم للجماعة ايه

ودخلنا المطبخ وأعددنا ما سنقدمه للضيوف واعدنا ترتيب المنزل علشان الناس اللي ح تيجي تتفرّج على الفرش الجديد وغيّرت ملابسي وارتديت طقم جديد وحذاء بكعب عالي لأول مرة وربنا يستر واعرف امشى فيه
وخلاص بقى ح اعيش فى دور المدام.. وجدت الباب بيرن ووجدت الاسرتين سوا مش عارفة ازاي؟

لقيت نفسي مفروض أستقبل حوالي 18 فرد مرة واحدة.. ليه كده بس؟
ما علينا.. المشكلة الأزلية ان الناس اللي بتيجي بتتفرّج على كل الشقة حتى المطبخ.. يعني المفروض ان اول ما الناس يشربوا حاجة أغسل الكاسات فوراً علشان الفرجة تبقى كاملة
وهكذا لقيت نفسي تحولت الى نحلة مكوكية اشيل وأحط وأغسل وأفرّج الزباين.. أقصد الضيوف.. على الشقة حتة حتة
ومش عارفة ليه العروسة بتفتح النيش والدواليب وكل الفرش وكل الأطقم لكل واحد ييجي؟؟.. فعلا حرب المفروض الضيوف ييجوا يقعدوا في الصالون فترة بسيطة ويلقوا نظرة سريعة على الفرش ويباركوا ويمشوا وخلاص وبلاش التفتيش الذاتى ده.. لكن تقول ايه الواحد كان اتجوز فى الصين أحسن
قــال عمــر
:
ايه الشغلانة دي ؟.. ده بيت ابويا ما كانش زحمة كده
الناس دي ح تمشى امتى؟
انا تعبت.. وسارة ياعيني ما قعدتش لحظة ولمّا جيت أشيل معاها الصواني ماما قالت لي: يعني عمرك ما ساعدتني في البيت يا عمر ؟
الحمد لله ان سارة كانت فى المطبخ مش ناقصين نكد
قــالت ســارة
:
وأخيراً أخيراً مشيوا وانا اكاد أبكى من التعب لأني اصلاً لسه تعبانة من مجهود الفرح.. حرام الظلم ده

وجدت ماما تميل على وهيّ ماشية وتقول لي خلى بالك من نفسك يا سارة وماتتعبيش نفسك (مش عارفة ازاى؟).. وعلى فكرة خالك وخالتك واولادهم جايين لكم بعد العصر شوية ...... وعمة عمر وجوزها واولادها جايين بالليل
!!!!!!!!
حرااااااااااااااااااااااااام
قــالت ســارة
:

يااااااااااه.. دى فعلاً حرب.. ايه كل المهنئين دول انا حاسة اني كنت عانس مثلا ومصر كلها مش مصدقة انى اتجوزت فجايين يتأكدوا بنفسهم أحسن تطلع اشاعة
ضيوف ضيوف ضيوف طول النهار والليل ومفروض أكون طول الوقت مستعدة ولابسة لبس فى منتهى الشياكة وكعب عالي حتى لو لطعونا ساعتين تلاتة مش مهم.. كعادة المصريين يقولوا لك: حنعدى عليك اخر النهار
الكلمة دى بتثير جنوني.. يعني الساعة كام ؟ وطبعا لازم البيت يبقى مفيش فيه ذرة تراب او طبق في الحوض طوال اليوم علشان حملة التفتيش الذاتية وتكون النتيجة اننا مش عارفين نخرج ولا نتفسح ولا حتى الواحد يقعد على راحته
حاجة تفلق

قــال عمــر
:
هو الجواز ح يطلع مقلب ولا ايه يا رجالة؟؟؟
انا حاسس اني في الصين الشعبية رجالة وستات والكارثة في الاطفال اللي مش بيحلى لهم أكل الشيكولاتة ومسح ايديهم الا فى الصالون اللي الواحد دافع فيه دم قلبه.. واللي يفرس أكتر موضوع الهدايا ده.. كل واحد جت له هدية مش عاجباه ييجي ويديهالنا وطبعا احنا كمان مش محتاجينها وقليل جدا الهدايا النقدية.. الواحد بقى على الحديدة من مصاريف الجواز والفرح وقلنا ح تفرج من نقوط الفرح يقوموا يدوها هدايا مالهاش لازمة؟ ده الواحد كده مش ح يعرف يعمل منظر في شهر العسل ولا ايه و مش ح اعرف أفسح سارة فى مكان كويس ؟
شكلها كده ح ترسى على شقة خالي في اسكندرية مع سلفة ابوية لا ترد.. وربنا يستر وما تحصلش مشاكل
قــالت ســارة
:
نقعت رجلي في ماء وملح من كتر الوقوف وأخذت قرص مسكن وانا أعاني من علامات كساح مبكر... ونزعت فيشة التليفون كي لا يتصل أحد اخر ويتحفني بالخبر الميمون: انه جاى في السكة
وأغمضت عيني.. وجدت عمر يضع يده على جبيني ويقول لي : سلامتك يا حبيبتى من التعب.. معلش انا ح اريحك حالا.. يالاّ قومي رتبي الشنط ح نسافر حالا
رددت كالملسوعة: ايه.. أقوم ؟.. وكمان نسافر حرام عليك انا ح اموت خلااااااااااص انا مش ح اتحرك ابدا من هنا
عمـر: يا حبيبتى مفيش حل تاني.. انا خلاص ح اتجنن من كتر الدوشة لازم نهرب من هنا ونستمتع بشهر العسل انتي ناسية اننا ح نرجع شغلنا بعد أسبوع ؟
أنا: طيب والفلوس يا عمر ؟
عمـر: ولا يهمك يا حبيبتي جوزك اتصرّف.. جيب السبع ما يخلاش
أنا: طيب والناس اللي عمّالة تيجي دي حيتجي ما تلاقيناش ؟
عمـر: أحسن.. يبقوا يقعدوا مع البواب.. والله ده انا مسافر مخصوص علشان اهرب منهم ونكون انا وانتي بس فى الدنيا
أنا: طيب مش أستأذن ماما وبابا الأول ؟

فنظر اليّ عمر بغضب هائل وقال لي: قومي دلوقتي يا سارة حضري الشنط حالاً حنسافر بعد ساعة.. قبل ما أفقد أعصابي
فانتفضتُ من أمامه لأحضر الشنط فورا وانا لا أعرف ماذا أغضبه الى هذا الحد.. علشان قلت أستأذن بابا طيب ما انا لسه مش واخده على دور المدام ده.. واضح اني متجوزة أسد وانا مش واخدة بالي
وفي السيارة أخدت بالي اني أول مرة أركب مع عمر لوحدنا كان احساس رائع والاجمل انى تركته هو يقود الدفة ويوجهنا الى حيث يشاء

احساس جميل بالقاء المسئولية على الرجل وانتي تنعمي بالراحة والاطمئنان.. سبحان الله حتى القوامة للرجل التي تغضب منها النساء ما أجمله من احساس
وأغمضت عيني ونمت.. واستيقظت لأجد نسيم الاسكندرية الرائع وعمر يوقظني كطفلة صغيرة ويقول لي: قومي بقى يا عروسة.. وصلنا شقة خالي اللي حكيت لك عنها
وصعدنا الشقة ووجدتها صغيرة لكن مشرقة وجميلة وأخذ عمر يفرجني على جميع الغرف وخرجنا البلكونة لنستمتع بمنظر البحر الرائع ولكني وجدت فتاة جميلة وجذابة ذات شعر حريري وقوام ممشوق فى مثل سني تقريبا فى البلكونة المجاورة لنا تماما صاحت عندما رأت عمر وقالت بدلال كبير:
حمدالله على السلامة يا عمر مش كنت تقول لى انك جاي ؟.. كده انا زعلانة منك
ثم انتبهتْ أخيراً الى الحشرة الموجودة بجواره اللي هي انا وقالت بتساؤل ممزوج بغضب: مين دي يا عمر ؟؟؟؟؟
ام سما وحلا

Dr.ahmed91 04-08-2008 06:56 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr.juliut (المشاركة 639633)
طيب يعنى انا كده استفدت ايه

انا عايزه الباقى مليش دعوه:mad:

معلش سامحيه

اصل الواد ظروفه وحشة

صيدلة بني سويف ترحب بأبنائها السكندريين :rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Hatem.HSK 04-08-2008 06:59 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr.ahmed91 (المشاركة 639839)
معلش سامحيه

اصل الواد ظروفه وحشة

صيدلة بني سويف ترحب بأبنائها السكندريين :rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes:

wallahy ana mashoftesh 7ad arzal wala abrad wala abwa5 mennak ya ahmed .. mat5allek f 7alak yad .. wala azeyet el nas tab3 ?? yabdo kda enaha 7aga betegry f dammak

:p:p

Dr.diamond 04-08-2008 07:00 PM

حلقه جامده طبعا زى كل مره.......

SENDRILLA 04-08-2008 07:18 PM

موضوع جامد جدا
بجد عجبتني اوي اليوميات وبتحصل كتير اوي اوي
بس انا خدت المفيد اليوميات بس
لاني لو قريت ردود حضرتك
ممكن يجيلي شلل نصفي وانا قاعده
بد بتخنق اوي من العربي المتانجلش ده
ومش بقرا الردود اللي مكتوبه بيه اطلاقا
ياللا حصل خير
حاولوا تلغوا الموضوع ده بقي عشان اقرا كل الردود
بس فعلا موضوع رائع جدا
استمر ومتابعه ان شاء الله

Dream girl 04-08-2008 10:58 PM

بجد يوميات تحفة اوى تسلم ايديكى انا بستناك بفارغ الصبر يلا بقى فين التكمله
وشكرا جدا على الحلقات

Dr.diamond 04-08-2008 11:06 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr.juliut (المشاركة 639858)
حلقه جامده طبعا زى كل مره.......

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SENDRILLA (المشاركة 639907)
موضوع جامد جدا
بجد عجبتني اوي اليوميات وبتحصل كتير اوي اوي
بس انا خدت المفيد اليوميات بس
لاني لو قريت ردود حضرتك
ممكن يجيلي شلل نصفي وانا قاعده
بد بتخنق اوي من العربي المتانجلش ده
ومش بقرا الردود اللي مكتوبه بيه اطلاقا
ياللا حصل خير
حاولوا تلغوا الموضوع ده بقي عشان اقرا كل الردود
بس فعلا موضوع رائع جدا
استمر ومتابعه ان شاء الله

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dream girl (المشاركة 640596)
بجد يوميات تحفة اوى تسلم ايديكى انا بستناك بفارغ الصبر يلا بقى فين التكمله
وشكرا جدا على الحلقات

اهو الردود كتير اهه

استغل الفرصه بقى وحطلنا حلقتين تلاته

Dr.ahmed91 05-08-2008 05:38 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hatemhsk (المشاركة 639852)
wallahy ana mashoftesh 7ad arzal wala abrad wala abwa5 mennak ya ahmed .. mat5allek f 7alak yad .. wala azeyet el nas tab3 ?? yabdo kda enaha 7aga betegry f dammak

:p:p

ما تحوط يا بني حلقتين ولا تلاتة

عشان لما تتشغل عننا وتسافر يبقى نقراهم براحتنا

:p:p:p:p:p

اتمنى لك الخير يا حاتم بن سعد بن ال القراجي

فجر الإسلام 05-08-2008 05:44 PM

بجدةاليوميات اللي قرأتها جميلة وان شاء الله
هقرأ الباقي

thechampion 06-08-2008 03:29 AM

الله يوميات روعةوجميلة جداااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اا

Hatem.HSK 06-08-2008 11:15 AM

و آآآآآآآآآآآدى الحلقة الجديدة .. ولا تزعلوا نفسكوا خااااااالص ..

يوميات اتنين متجـوّزين
الحلقـة الثـالثـة

قــالت ســارة
:
وقفتُ ارتجف من الغضب والدهشة والحيرة من هذه التي جاءت لتهدم أحلامي في السعادة وتحادث حبيبي بكل هذا الدلال والذى يحمل فى طيّاته الكثير من الذكريات المشتركة بينهما.. من اولها كده ياربي ؟
لا اقدر حتى على المواجهة.. اشعر ان كلامي سيكون صراخا.. وانا لا أحب ان تسمع الانسة المبجّلة الملاصقة لنا اني اتشاجر معه بسببها فهي هكذا ستشعر بانتصار

نظرتُ لعمر نظرة ناريّة تحمل غضب العمر كله وتركته ودخلت لحجرة النوم ووجهي مشتعل من الغضب وأخذت اغرز اظافري فى الوسادة حتى كادت ان تتمزق من ضغط يدي وانا أغالب الدموع بشدة.. فتبعني عمر ووضع يده برقة على كتفى وقال لي بكل براءة: مالك يا سارة فيه حاجة؟
فنظرتُ اليه نظرة نارية أخرى وأزحت يده من على كتفي وصرخت فيه: وكمان بتسأل مالِك؟.. انا اللي عاوزة اعرف مين الهانم دي وازاي تكلمك بالدلع ده كله؟.. وايه اللى كان بينك وبينها او يمكن لحد دلوقتي كمان؟
رد باستنكار: لحد دلوقتي؟ حاسبي يا سارة انتي كده بتغلطي
قلت بعصبية: طب يا سيدى ما تزعلش.. ايه اللى كان بينك وبينها.. يالا احكيلي انا نفسي اشوف فيلم رومانسي من زمان.. واوعى تقولي مفيش حاجة.. من فضلك انا مش طفلة قدامك
رد برفق كأنه خائف على ان اموت من فرط ثورتي: طيب ممكن تهدّي نفسك علشان نعرف نتفاهم؟
رددت وانا ارتجف: مش ح اهدى الا لما تقول لي كان فيه حاجة ولاّ لأ ؟
صمتَ طويلا قبل ان يجيب بصوت لا يُسمع: ايوة كان فيه
!!!!!!
انهرتُ عندما سمعت هذه الكلمة الكريهة وتمنيت ساعتها لو كان كذب عليّ او انكر او فبرك لي اي حكاية.. وانا كي أُرضي غروري الانثوي سأبتلعها.. لكن ان يعترف امامي هكذا.. ولم استطع ان اواصل التفكير أكثر فانهارت دموعى بلا توقف

أخذني عمر بين أحضانه وهو يهدهدني كطفل صغير يرفض النوم.. وقال لي: الحمد لله.. انا عرفت دلوقتي حاجتين.. انك مجنونة وعرفت انك بتحبيني جدا.. والا ايه لازمة الجنان اللي انتي عاملاه ده؟
وهممت ان أرد ولكن أغلق فمي بيده وهو يقول: بصّي ياسارة لغة الصراخ دي مش ح توصّل لحاجة ابدا انا ح أقول لك على كل حاجة بس لما تهدي الاول خلاص؟
مسحتُ دموعي كالاطفال وانا اقول اتفضل احكي بس اياك تكدب
مسح دموعى هو أيضاً برفق وقال لي: يا حبيبتي ما كنت كذبت من الاول وخلصت من الفيلم ده وضحكت عليكي وخلاص.. بصي يا ستى.. انتي عارفة ان دي شقة خالي من زمان جداً.. ومن واحنا اطفال واحنا بنيجى نصيف هنا وساعات نقضي بالشهرين هنا.. وانتي شايفة ان الشقق لازقة فى بعض وطبيعي جدا ح يكون لينا علاقة بالجيران.. وشيرين يا ستي بنت الدكتور محمود جارنا خريجة ألسن وخريجة مدارس لغات وبنت مثقفة وجميلة زى ما انتي شفتي
قلتً بعصبية: من فضلك بلاش الغزل ده قدامي.. انتوا متفقين عليّ ولا ايه؟
فقال لي: لا ياحبيبتي ده انتي حبي وعمري كله والله.. المهم انا ياستي حسيت في فترة من الفترات اني ميّال لها وهي كمان بادلتني نفس الشعور بس عمري ما حسيت انه حب مكتمل.. كل ما كنت آجي اخد خطوة ارجع خطوتين.. حتى انى لم اصارحها ابدا بحبي لأني ما تأكدتش ابدا من مشاعري تجاهها ولم تُشعرني هي ابدا بالاستقرار
لا أدري لماذا وقتها بعدت الغيرة الحارقة قليلا.. وشعرتُ اني أُحادث صديقا يقص على مشكلة وليس زوجي.. وسألته : ليه.. كانت ايه المشكلة بينكم ؟
قال: المشكلة كانت جرأتها الشديدة وانها دائما مقتحمة وتكلم اي شاب او رجل بمنتهى البساطة والود ولو ما كنتش عارف اخلاقها وتربيتها واسرتها كنت شكّيت في اخلاقها.. ولكن تكويني كرجل شرقي متديّن ماقدرتش اني اقبل وضع زي ده وكلمتها عدة مرات ولكن بلا فائدة فثقافتها وطريقة دراستها وتربيتها المميزة تجعلها شديدة الثقة بنفسها حتى لا ترى ان حاجز الحياء فى الفتاة له مبرر.. وهكذا أخذت قرار نهائي بالابتعاد وخاصة انني لم اكلمها في شيء صريح عن مشاعري وابتعدت عن هذه الشقة لمدة عامين حتى لا اراها.. ودخلتها فقط فى شهر العسل اللى حبيبتي عاوزة تقلبه غم
هدئتْ دموعى وانا أشعر بحرارة صدق كلامه لأنه لم يكن مضطر ان يخبرني كل هذه التفاصيل لو لم يكن صادقا وسألته: طيب يعني حبيتها بجد ؟
أجاب بسرعة: لا والله.. بجد كان مجرد انجذاب مش حب.. والا كنت اتغاضيت عن عيوبها وخطبتها.. انا ما حبتش في حياتي الا مجنونة واحدة عمّالة تعيّط زي الاطفال
سألته: أمال بتكلّمك كده ليه زي ماتكون مراتك وقفشتك مع واحدة تانية ؟
رد عليّ قائلاً: يا حبيبتي ماهي اسلوبها كده.. أعملّها ايه يعني؟.. خلاص بقى يا سارة هو احنا نخلص من الضيوف تطلع لنا الست هانم دي؟.. سبحان الله ده انا سمعت عن شهر العسل ده حواديت الف ليلة وليلة.. واضح انك اخدت مقلب ياواد يا عمر.. يا ريتك كنت اتجوزت شيري
اغتظت من الكلمة فقلت: شيري ؟! طيب روح لها بقى يا أخويا خليها تنفعك
وأخذتُ أدفعه خارج الحجرة وأغلقتُ الباب على نفسى من الداخل وانا أشعر ان جبل قد أزيح من على صدري واني ضخمت الموضوع بغباء قبل ان اعرف الحقيقة.. كم هي قاسية الغيرة وكم أعشق هذا الرجل الاسمر بجنون
وفي الخارج كان عمر يدق على الباب وينادي: افتحى يا سارة الله يهديكي.. يا بنتي افتحي انا تعبت.. طيب علشان خاطري.. ده الضيوف أهون ياشيخة.. يا مجنونة افتحي.. طيب يا سارة خلاص براحتك انا ح انزل شوية بس خلّي بالك الاوضة اللي انتى فيها دي كان دايماً فيها فار !!!.. باي يا حبيبتي بقى
وطبعا فتحت الباب كالملسوعة وانا اصرخ: فاااااااااار؟.. وأجرى كي ألحق عمر قبل ان يتركنى مع الفار وحدي نقضي شهر العسل سويا !! وخطوت خطوة واحدة.. وجدت نفسى بين ذراعيه وهو يضحك ولم أستطع الهرب ولا الكلام............ وسكتت شهرزاد عن الكلام المباح

ام سما و حلا

( لؤلؤة الإسلام ) 06-08-2008 11:32 AM

ايه الجمااااااااااااااااال ده ... تسلم ايدك .. تحفة بجد .. و ده اللي بيحصل فعلا بالحرف ..
معلش احنا تاعبينك معانا .. بس انت اللي جايبلنا حاجة جاااااااااااامدة !!

Dr.ahmed91 06-08-2008 03:21 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hatemhsk (المشاركة 645291)
و آآآآآآآآآآآدى الحلقة الجديدة

الحمد لله

Dr.diamond 06-08-2008 10:54 PM

حلوه جدا طبعا.......

كمل بقى بسرعه مش لازم نفضل ننادى شهرين

Hatem.HSK 06-08-2008 10:58 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr.juliut (المشاركة 647375)
حلوه جدا طبعا.......

كمل بقى بسرعه مش لازم نفضل ننادى شهرين

مش لازم تنادوا شهرين .. كفاية بصوت عالي .. :p

ايوة ايوة انا جااااااااااااااااي ..

ترقبوا ... :D:D:D

Hatem.HSK 06-08-2008 11:03 PM

وآآآآآآدي الحلقة الرابعة اهيه ... زأتطوا :D:D

يوميّات اتنين متجـوّزين
الحلقـة الرابعــة
قــال عمــر
:
الحمد لله اني لم اتزوج واحدة مجنونة تخنقني بغيرتها وخناقها وعصبيتها.. فعلاً الثقافة والقراءة بتفرق جدا فى عقلية البنت.. لو كانت سارة واحدة دماغها فاضية من بتوع الموضة والاغاني وخلاص كانت قلبت دماغي على حكاية شيرين وقلبت بوزها 6 سنين وكل ما ح نشوف واحدة حلوة ح تبصّلي زي المخبرين في قسم البوليس لما بيصطادوا مجرم وهاتك يا تحقيق
بجد لو كانت عملت كده ما كنتش ح احكيلها حاجة ابدا بعد كده واريّح دماغي وخلاص.. ربنا يهديكي يا سارة وتفضلي عاقلة كده
قــالت ســارة
:
منظر البحر ساحر والاحلى اني مع حبيبي ولا اخاف ان يراني أحد بل بالعكس اتمنى ان يعرف جميع الموجودين على الشاطىء اني عروسة في شهر العسل من فرط سعادتي واحساسي بالراحة.. مر عليّ أجمل اسبوع في حياتي كله فسح وخروج وسهر وحب في حب... مش عاوزة ابعد عن عمر ولا ثانية
فعلا لازم يسموه شهر عسل قصدى اسبوع عسل بس يا خسارة ده اخر يوم ونعود الى القاهرة غداً

نظرت الى عمر فوجدته شارد يفكر
ياترى بتفكر فى مين يا عمر؟.. في شيرين؟
مش معقول.. كفاية تفاهة بقى يا سارة واياكي تفتحي الموضوع ده ابدا... انا ما صدقت اني كسبت نقطة وخليته يثق فيّ كصديقة عاقلة قبل ما اكون زوجة غيورة بس بجد كنت ح اموت من الغيرة.. بس يعني لو صرخت وبوّزت وخاصمته ح اخليه ينسى اي واحدة ومايبصش لواحدة غيري؟ مش ممكن طبعا ده ح يبعد عني اكتر
لا ياسي عمر ده انا ح اكون قدامك ووراك وجنبك وفي كل مكان حتى تحت جلدك.. ده انا عاملة لك حتة خطة الليلة دي.. مش ح تخليك تفتكر لا شيرين ولا سعدية وتحلف ان مفيش فى الدنيا بنت غيري.. بس استنى عليّا
قــال عمــر
:
المصاريف خرمت خالص يا واد يا عمر!!.. وباين علينا ح نقعد قدام المرسى ابو العباس نكمل الاسبوع.. فطار وغدا وعشاء برة البيت ده غير الفسح !! ماشاء الله على الشحاتة المتوقعة

الحمد لله ان العربية فيها بنزين ترجّعنا مصر بكرة ان شاء الله وراجع جري على بيت السيد الوالد طبعا علشان منحة ابوية تانية.. حاجة تكسف بجد.. بس الحقيقة كان اسبوع يجنن كان نفسي يبقى شهر
دول العزاب دول غلابة ياعم.. قال ويقول لك محلاها عيشة الحرية
قــالت ســارة
:
أنا: ايه يا سي عمر انا ح اموت من الجوع وانت اخر طناش.. ايه خير؟.. انت ح تصوم الستة البيض من النهاردة؟
عمــر: يا ساتر يارب مش انا لسه يا بنتي مفطّرك من 8 ساعات!؟.. ده انتي ح تاكلينا لما نروّح
أنا: ياباي على الغلاسة.. يابني ح اموت من الجوع والناس اللي جنبنا دول ما بطّلوش اكل من ساعة ما وصلوا.. وحتى الست صعِبت عليها لما لقيتنا مدينها ترمس ولب من ساعة ماجينا قامت عزمت عليّ بطبق محشي وانت بتصلى العصر.. بس انا عملت فيها العروسة الشيك وقلت لها ميرسي ياطنط.. يا خسارة المحشي

عمــر: محشي ؟!!.. ياريتك جبتيلنا طبقين.. دي الفلوس اللي معانا يادوب تأكّلنا كشري واحتمال مفيش عشا كمان.. لازم يخلوا العرايس يطبخوا في شهر العسل علشان العرسان ما تشحتش ياحبيبتي
أنا: طيب ح نموت من الجوع ولا ايه النظام؟.. فهّمني علشان اروح الحق طنط بتاعة المحشي بسرعة.. دول دخلوا في المسقعة

عمــر: لا يا ستي آخر وجبة ح ناكلها هنا وأمري الى الله.. ح نروح ناكل فى مطعم قريب من البيت وبعدين بالليل فيه ناس قرايبنا هنا ابنهم عمل حادثة وح اضطر اروح أشوفه شوية.. تحبي تيجي معايا ولا بتخافي من المستشفيات؟
أنا: لا باخاف.. روح انت.. وبعدين عاوزة أحضر الشنط وانام بدري النهاردة.. معلش يا عمر لو جيت ولقيتني نايمة ما تصحّنيش علشان خاطري

عمـر: ياسلام؟.. لا والله ؟ كده يا سارة ... وتسيبيني أسهر لوحدي ؟
أنا: معلش يا عمر بجد تعبانة وعاوزة انام بدري.. الظاهر ح اخد دور برد.. ما تزعلش علشان خاطري
عمـر: لا يا حبيبتي خلاص.. انا عاوزك ترتاحي.. بس افتكريها

قــالت ســارة
:
اخيراً عمر مشي وراح المشوار بتاعه.. قدامي حوالي 3 ساعات علشان أرتّب أجمل ليلة ح يعيشها في عمره

رتبت الشنط بسرعة جدا وكلمت حلواني مشهور في اسكندرية لأؤكد حجز تورتة حجزتها من امبارح على شكل قلب احمر ومكتوب عليها اسمينا انا وعمر وعليها كلمة: الى حبيبي.. أحبك
ثم أخرجت صندوق المفاجآت اللي كنت محضراه من القاهرة واللي رفضت ان يطلع عليه احد حتى امي.. وأخرجت منه مجموعة من الشموع الحمراء والوردية ووزعتها فى جميع انحاء المنزل.. لن أوقدها الا عندما يأتي حبيبي
ومجموعة من الورود المجفّفة جميلة الشكل نثرتها على الأرضية بشكل أسهم تشير الى غرفة نومنا.. ثم مجموعة من البطاقات الوردية والملونة التى كتبت عليها عبارات غرامية اليه ووزعتها فى كل المنزل بشكل مرتب ومتسلسل
ثم دخلت الحمام وأخذت شاور سريع.. ثم ملأت البانيو بماء ساخن ورغاوي صابون منعشة لعمر عندما يأتى ونثرت فوق المياة مجموعة من القلوب الحمراء الطافية.. وكتبت على مراية الحمام بالروج بخط صغير: كان أجمل اسبوع عسل فى العالم ياحبيبي
ثم دخلت الى حجرة النوم ورتبتها ورشيت معطر جو لم استخدمه من قبل ولم انسى الشموع طبعا.. ثم ارتديت طقم جديد ساحر كنت أخفيه.. ورشيت عطر رائع وجلست أضع الماكياج بدقة شديدة وكأنى سأتزوج مرة أخرى هذه الليلة.. هكذا سينسى اي امراة اخرى سواي وليس بالنكد.. يارب ارضى عنا

عمر بيركن سيارته تحت المنزل الحمد لله اننا فى الدور الخامس امامي وقت لبقية الخطة... وضعت التورتة فى الصالة وحولها الشموع ليراها اول ما يدخل.. ورتبت البطاقات وأغلقت انوار الشقة كلها وتركت باب الشقة مفتوح قليلا ودخلت أختبىء في غرفتي
قــال عمــر
:
ايه يا سارة ده انتي نمتي وسبتي الباب مفتوح؟.. ايه ده النور مقطوع ولا ايه؟.. سارة انتي فين؟

ايه ده ايه ده انا مش مصدق عيني.. الله الله لا يمكن انا اكيد فى حلم.. سارة انتي فين؟
ايه التورتة الرهيبة دي؟. يااااااااااااااه ده انا حاسس اني ملك.. ساااااااااارة
وايه الكروت اللي على الارض دي؟
اول واحد مكتوب فيه: لو كنت بتدوّر عليّا اتبع الاسهم

آآه ده فيه أسهم بالورود على الارض كمان.. ايه الرقة دي؟
والكارت اللي بعده مكتوب عليه: حد يمشي ورا الاسهم برضه؟.. امشى ورا قلبك يا حبيبي وانت تلاقيني
ودخلتُ الحمام وجدته مجهز لملك او أمير.. بجد بجد بحبك يا سارة.. انتي فين يا حبيبتي.. اكيد هنا فى اوضتنا

كمان كارت على باب الحجرة مكتوب عليه: انا باعشق احلى رجل فى الدنيا.. هو انت
وفتحتُ الحجرة لأجد سارة تنتظرنى في أجمل صورة ممكن ان اتخيلها.. أميرة نائمة وسط الشموع والورود

هل ممكن ان تُرضي زوجة رجلها وتسعده بهذا الشكل الا زوجتي الرائعة و....... وسكت شهريار هذه المرة عن الكلام المباح

ام سما و حلا

( لؤلؤة الإسلام ) 06-08-2008 11:11 PM

تسلم ايدك .. بجد كل حلقة احلى من اللي قبلها ..

Dr.diamond 06-08-2008 11:20 PM

تحفه بجد مفيش بعد كده

يا سلام بقى لو تجيبلنا الحلقه الجايه؟؟؟:rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Hatem.HSK 06-08-2008 11:29 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr.juliut (المشاركة 647461)
تحفه بجد مفيش بعد كده

يا سلام بقى لو تجيبلنا الحلقه الجايه؟؟؟:rolleyes::rolleyes::rolleyes:

شوفتي بقى .. هااااا مين احلى ؟ .. مخطوبين ولا متجوزين ؟؟ .. ده لسة القعدة ماحميتش اصلا .. و كمان لسة فاضل حلقات كتيييير .. فامتستعجلوش ...

عالعموم .. أي خودعة ...

thechampion 07-08-2008 02:31 AM

مية مية ادينا الحلقة بسرعة ارجوك محتاج الجرعة

Dr.ahmed91 07-08-2008 11:04 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hatem.HSK (المشاركة 647497)
شوفتي بقى .. هااااا مين احلى ؟ .. مخطوبين ولا متجوزين ؟؟ .. ده لسة القعدة ماحميتش اصلا .. و كمان لسة فاضل حلقات كتيييير .. فامتستعجلوش ...

عالعموم .. أي خودعة ...

متقوليش ان الحلقة الاخيرة

جوزها يسيبها ويهاجر بني سويف

يبقى عيب

الاستاذ محمد سرور 07-08-2008 10:31 PM

السلام عليكم ورحمة الله

لقد قرأت الحلقات كلها حتى هذه الحلقة

بجد جميله ورائعة وفيها هدف مخفى اكثر جمالا ارجوا ان يدركه كل من يقرأه

فى انتظار باقى الحلقات
واتمنى ان لا تنتهى القصة بالخلع

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 02:55 AM.