بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كليات الهندسة (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=160)
-   -   استفسار ... هندسة القاهرة (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=442781)

issac-newton 24-07-2012 03:09 AM

بتختلف على حسب الأعداد الي بتقبلها , السنة الي فاتت هندسة القاهرة اخدت 1800 في الحدود دي من مكتب التنسيق بيتضاف عليهم اعداد وافدين من برا او اعداد محولين و طلاب المعاهد و المدارس الفنية , فيصبح العدد في حدود 2300 , متنساش من ضمن محافظتك في ناس هتروح حتت زي عين شمس و في ناس ليها ميول غير هندسة هتتراوح ميولهم بشكل كبير بين بترول و حاسبات و معلومات و السعي وراء منح الجامعات زي الأمريكية , فا ترتيبك يكون في حدود 1800 حتكون مرتاح , طبعا دا المعتاد , لعل في جديد يطرأ مثلا يقل أعداد المقبولين او يزيد +

barsoomhanna 24-07-2012 03:15 AM

انا من محافظة القاهرة و ترتيبى 7000 و شوية على المحافظة و خايف مقبلش القاهرة او عين شمس هوا ترتيبى كدة فى الحدود اللى تدخلنى و لا لأ

as_raf65 24-07-2012 03:26 AM

من هندسة شبين إلى القاهرة

السلام عليكم .. أنا قرأت موضوع حضرتك عن مساعدة الطلاب اللي داخلين هندسة إن شاء الله وعجبني جدا اهتمام حضرتك وتعاونك بكل حب مع الطلاب

أنا الحمد لله جبت 98.4 وعاوز أحول من هندسة شبين الكوم لهندسة القاهرة وأنا محل إقامتي انا وأسرتي في 6 أكتوبر ... وكنت عاوز أعرف أعمل التحويل إزاي والأوراق المطلوبه اييه ؟؟

مع العلم إني الحمد لله عندي انشطه كتير مشترك فيها زي الكشافه وشهادات عالميه فيها وكنت ممثل لمصر في 3 معسكرات عالميه في ( ماليزيا - الأردن - 6 أكتوبر ) .. ومعايا شهادات بكده ... فهل الشهادات دي تفيدني في أولويه للتحويل ؟؟

وكمان أنا والدي من مصابي ثورة 25 يناير ( موقعة الجمل برصاصة في القدم ) ... وأنا ابنه الوحيد وهيكون صعب علينا جدا انوا يكون في 6 أكتوبر وانا أكون في شبين الكوم ...

:d:d:d:d
وشكرااااااااااا على تعاونكم معانا بجد أنا كنت مش عارف أي حاجه ومش عارف أعمل ايييه !!!

((( المطلوب : إيه هيا الأوراق المطلوبه ومنين ؟؟ ... وهل شهادات أنشطتي مفيده في أولوية قبول التحويل ؟؟ .. )))

issac-newton 24-07-2012 04:02 AM

يكفي فقط اثبات محل سكن بإسم الوالد في مدينة 6 اكتوبر كما ذكرت و مجموع حضرتك العالي , و الي لازم يكون اعلى من الكلية في حدود 1.5 % , آواخر شهر 8 هتنزل مبنى التحويلات التابع لجامعة القاهرة , و تستفسر عن التحويل الورقي للمستجدين , و اعرف انك هتلاقي ناس مش هترضى تديلك معلومة , و لكن حاول ان تحصل منهم على موعد فتح باب الإلتماسات الورقية , و قدم إلتماس و اظن بيكون في خلال قبل العيد بكام اسبوع كدا , و بعد كدا هتتواصل مع شئون هندسة القاهرة قبل بدء الدراسة بأسبوع إلي هيطمنوك إما في أمل تقبل او لاء , و النتيجة بتبان و بتقدم ورقك في الكلية في حدود بعد بدء الدراسة بأسبوعين و نص , انت اهم حاجة تكتب التنسيق عادي للكلية الي هي في منطقتك و بعد كدا تعمل التحويل .

kokoboto 24-07-2012 04:50 AM

طب انا اسف يا سياده المشرف بس ممكن اعرف ليه صعب موضوع التحويل من البترول الى القاهره مع العلم انى ساكن فى القاهره .

as_raf65 24-07-2012 06:27 AM

سؤال تاني لو سمحت

أنا ليا حد ممكن يقدر يساعدني من الجامعه إن ورق تحويلي بتقبل ... هل أكلمه ؟؟
.................................................. ..........................................

issac-newton 24-07-2012 06:31 AM

التحويل عن طريق مكتب التنسيق أظنه سيكون , صعب , و بالتالي هتدخل نفسك في متاهة التحويل و الإلتماسات الورقية تبع الجامعة و هي مضمونة و لكنها روتينية و تاخذ وقت طويل . فا الأفضل حسم قرارك و نصيحتي لك توكل على الله و ادخل هندسة القاهرة

----------------------------------------------------------------

الامر يرجعلك , و لكن انا لا افضل حكاية القرايب و تكلمه يشوفلك الورق ,

as_raf65 24-07-2012 06:37 AM

وهوا ميعاد التحويل إمتى بالظبط ؟؟ ... والورق المطلوب اييه ؟؟

issac-newton 24-07-2012 06:38 AM

انزل في آخر الشهر و اعرف المعاد بالظبط و الورق المطلوب , مبنى التحويلات , الجيزة امام باب كلية تجاره

as_raf65 24-07-2012 06:49 AM

اخر شهر 7 ؟؟

issac-newton 24-07-2012 09:59 AM

اها بالطبع يا صديقي آخر شهر 7 , راجع كلامي جيدا

reemeldowa 24-07-2012 11:28 AM

السلام عليكم
أنا كنت عايزة أعرف ايه الأقسام المتاحة في كريديت
و ايه طبيعة الشغل بالنسبة لميكانيكا باور أو ميكاترونيكس
و شكرًا :)

salab 24-07-2012 01:43 PM

يا جماعة حد يعرف التقديم فى هندسة جامعة القاهرة امتى ؟و كمان عاوز أعرف هيبقى التقديم فى الشيخ زايد و لا جامعة القاهرة ؟و منطقة التجنيد و التعبئة اللى فى الرماية جنب المتحف الجديد مضمونة الاقى فيها استمارة 2 جند و لا أروح مديرية أمن الجيزة أحسن ؟

يوسفباشا 24-07-2012 03:24 PM

لو سمحت انا كنت عاوز اسال ايه الفرق بين بترول السويس وبترول القاهره وهل مهندس السويس ليه اولويه عن مهندس القاهره ولو مفيش فرقليه مجموع السويس اعلى ؟؟
تانى حاجه لو انا حولت من السويس للقاهره بعد سنه اولى هل دا ممكن ؟؟ وهل كل الاقسام هتكون متاحه امامى فى القاهره ولا هيتم اجبارى على اقسام معينه ؟؟؟؟ وهل لو هيتم اجبارى هل دا بيختلف من جامعه لاحرى ؟؟ اقصد ان فى جامعات بتجبر وجامعات لا ؟؟

safty12 28-07-2012 07:33 AM

لو سمحت كنت عايز اعرف انا لو دخلت اعدادى حلوان وجبت مثلا جيد جدا وحبيت احول القاهره عشان قسم مش موجود ف حلوان ولا المطريه هل ينفع التحويل !!!! وانا جايب 95.6 هل ممكن الحق هندسه قاهره ولا صعب!!

FirstMan08 28-07-2012 08:26 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة salab (المشاركة 4675246)
يا جماعة حد يعرف التقديم فى هندسة جامعة القاهرة امتى ؟و كمان عاوز أعرف هيبقى التقديم فى الشيخ زايد و لا جامعة القاهرة ؟و منطقة التجنيد و التعبئة اللى فى الرماية جنب المتحف الجديد مضمونة الاقى فيها استمارة 2 جند و لا أروح مديرية أمن الجيزة أحسن ؟

التقديم في كلية الهندسة في الجيزة مش في زايد

الافضل مديرية الامن في الجيزة

FirstMan08 28-07-2012 08:31 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة reemeldowa (المشاركة 4674949)
السلام عليكم
أنا كنت عايزة أعرف ايه الأقسام المتاحة في كريديت
و ايه طبيعة الشغل بالنسبة لميكانيكا باور أو ميكاترونيكس
و شكرًا :)

دي أقسام كريديت
CCE Communication and Computer Engineering
» CEM Construction Engineering and Management
» STE Structural Engineering
» WEE Water Engineering and Environment
» AET Architectural Engineering and Technology
» PPC Petroleum and Petrochemical Engineering
» MDE Mechanical Design Engineering

Ismael Ibraheem 28-07-2012 09:42 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة يوسفباشا (المشاركة 4675569)
لو سمحت انا كنت عاوز اسال ايه الفرق بين بترول السويس وبترول القاهره وهل مهندس السويس ليه اولويه عن مهندس القاهره ولو مفيش فرقليه مجموع السويس اعلى ؟؟
تانى حاجه لو انا حولت من السويس للقاهره بعد سنه اولى هل دا ممكن ؟؟ وهل كل الاقسام هتكون متاحه امامى فى القاهره ولا هيتم اجبارى على اقسام معينه ؟؟؟؟ وهل لو هيتم اجبارى هل دا بيختلف من جامعه لاحرى ؟؟ اقصد ان فى جامعات بتجبر وجامعات لا ؟؟

الفرق ان بترول السويس بتاعه مواقع .. مهندس بينزل المواقع وكدا .. اما القاهرة فبينزل برضو بس بيبقى مهندس ف مكاتب اكتر منه ينزل مواقع ..
...
سبب ان بترول السويس مجموعها اعلى انها الوحيدة من نوعها ف مصر ان تكون كلية متخصصه ف مجال بترول من اول سنه .. وعلشان الاقبال عليها بيبقى كبير .. نظرا ان الناس شايفه مهندس بترول عبارة عن شنطة فلوس .. وهيا عدد طلابها مش بيعدوا ال 300 او ال 400 طالب .. ف درجتها ف ثانوى بتعلى وبتزيد .. عرض وطلب ..
.....
وعادى ممكن تحول بعد اول سنه وبيبقى ليك متاح كل الاقسام ... لانه شرط التحويل من كليه لكليه مناظرة ..
1- السكن .. تكون بتحول لمنطقتك ..
2- يكون ف الكلية الناظرة قسم مش متوافر ف كليتك الاولانيه .. وطبعا انت بيبقى متاح ليك بالطريقه دى كل الاقسام :d d:

abuseman 29-07-2012 05:11 PM

انا جايب اقل من هندسة عين شمس ب نص درجة و اقل من القاهرة ب درجتين و نص .. انا جتلى هندسة شبرا و هما كلهم داخل النطاق الجغرافى نفسه ... سؤالى هل التحويل الاكترونى ممكن يدخلنى عين شمس ولا صعب ؟؟ ارجو الاجابة

Ismael Ibraheem 29-07-2012 05:46 PM

بص انا هاقولك من خبرتى ..
واحد صاحبى حصلت معاه الحوار دا .. وللاسف مش هينفع لانهم كلهم داخل النطاق الجغرافى ..
لو برا كنت ممكن تعمل تقليل اغتراب او تحويل ورقى ..
انت ممكن تستنى سنه وتحول للقاهرة او عين شمس بس بشرط تكون محول لقسم مشش موجود الا فيهم ..
زى بترول وكيكا ف القاهرة
و ميكاترونيكس عين شمس :d
وربنا يوفقك .. بس ممكن النظام دا يتغير على دفعتك .. وبرضو ان شاء الله هاسال .. وانت حاول ف الالكترونى .. و ممكن كمان تحاول ف الورقى .. كل شئ جايز وممكن اى حاجه تحصل الله اعلم :d

abuseman 29-07-2012 05:53 PM

طب انا لو كملت السنة دى فى شبرا عادى و انا عاوز اخش هندسة طيران فى القاهرة لازم اجيب كام فى شبرا ؟
وصحبك عرف يحول ولا لأ :d :d

m - sayed 30-07-2012 12:31 PM

أنا كنت عاوز آخد نظرة عامة عن المصاريف في هندسة القاهرة

Ms Agenda 30-07-2012 05:18 PM

السلام عليكم
لو سمحتو يا باشمهندسين عايزة اعرف هل ينفع حد راسب في اعدادي يحول كريديت؟؟ و لو هندسة عين شمس؟؟ و شكرا جزيلا :)

Ismael Ibraheem 30-07-2012 08:54 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abuseman (المشاركة 4697612)
طب انا لو كملت السنة دى فى شبرا عادى و انا عاوز اخش هندسة طيران فى القاهرة لازم اجيب كام فى شبرا ؟
وصحبك عرف يحول ولا لأ :d :d

ععلشان تدخل طيران لازم تجيب جيد جدا .. علشان تخش قسم طبيه تجيب امتياز ... وربنا يوفقك :d
و للاسف صاحبى ما عرفش .. فهو دلوقتى بيفكر يكمل ف شبرا مدنى والا يحول القاهرة طيران :D

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m - sayed (المشاركة 4700763)
أنا كنت عاوز آخد نظرة عامة عن المصاريف في هندسة القاهرة

مصارف كليه هندسه فى الرنج العادى .. على ايامى كانوا 300 وحاجه تقريبا .. مش فاكر اوى الرقم .. دا العادى ..
كريديت المصاريف ب 18 الف ف السنه 9 ف كل ترم .. ودا رقم استحاله انساه .. :d

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ms agenda (المشاركة 4701993)
السلام عليكم
لو سمحتو يا باشمهندسين عايزة اعرف هل ينفع حد راسب في اعدادي يحول كريديت؟؟ و لو هندسة عين شمس؟؟ و شكرا جزيلا :)

اعتقد ينفع .. بس مش متأكد .. افضل لك تتأكد من شئون الطلبة ف عين شمس .. ممكن تكون مختلفة عن القاهرة ... لكن تعمل ايه علشان تحول .. ف ديه بقى الله اعلم بيها .. :d

Ms Agenda 31-07-2012 12:30 AM

شكرا على الرد :) انا قصدي لو طالب راسب في اعدادي عين شمس و عايز يحول كريديت القاهرة (عمارة) و دا مش موجود في عين شمس .. هل ينفع؟؟و شكرا تاني :)

Ismael Ibraheem 31-07-2012 02:44 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ms agenda (المشاركة 4703474)
شكرا على الرد :) انا قصدي لو طالب راسب في اعدادي عين شمس و عايز يحول كريديت القاهرة (عمارة) و دا مش موجود في عين شمس .. هل ينفع؟؟و شكرا تاني :)

معلش فهمت السؤال غلط .. افتكرتك فى عين شمس وهتحول لعين شمس كريديت ...

وانا مش متأكد دلوقتى من اجابة معينة .. بكرا رايح الكلية وهسال ان شاء الله .. :d

shery16 07-08-2012 02:42 AM

هو التخصص من تانى سنة على طول ؟؟ يعنى انا عايزة حاسبات , هدرسها من تانى سنة ؟؟

heba shehata 08-08-2012 06:57 AM

أنا جالي هندسة المطرية ،،، وعايزه أحول لجامعة القاهرة ،،، فمعلش عايزة توضيح أكتر لخطوات التحويل الورقي والالتماسات اللي حضرتك قولت عليها قبل كدة :)
وايه نوع الالتماس اللي يخليني انفع احول للقاهرة ؟؟ ،، مع العلم ان انا مكان سكني في مساكن اعضاء هيئة التدريس لجامعة القاهرة اللي تعتبر جنب هندسة القاهرة :)

لو حصل واضطريت اكمل في المطرية او منفعش التحويل غير لحلوان ،، ايه التقدير المطلوب في اعدادي عشان اقدر ادخل قسم بترول وتعدين أو طيران ؟؟

ومعلش عايزة رأي حضرتك الشخصي وخبرتك في الاختيار من حيث الافضلية أو المكان اللي سهل نسبيا الحصول على تقدير فيه في اعدادي ""المطرية أو حلوان أو شبرا"" ؟؟

وشكراااااااااااااااااااااااااااااا واسفه جداااااا على التطويل :) :)

mido22222 09-08-2012 01:49 PM

shery16
التخصص بيبقي في تاني سنه ايوه ان شاء الله وحاسبات بيبقي القسم اللي دايما بياخد اعلي تقدير

ahmed_algeneral 14-08-2012 12:02 PM

و سمحتم كنت عياز اعرف ينفع احول من هندسة خاصة معتمدة ومعترف بيها من النقابة للهندسة الحكومية عادى ولا فية شروط...وهل فى هندسة خاصة معينة يتقبل التحويل منها
حتى لو طلبت قسم مش موجود فى الهندسة الخاصة(التحويل لقسم غير مناظر)
ولو مينفعش طب ينفع التحويل لنظام الساعات المعتمدة (القسم الخاص)ال فى جامعة القاهرة او عين شمس
او فى اى طريقة اخرى تنفع للتحويل

طالب94 14-08-2012 05:11 PM

السلام عليكم و رحمة الله وبركاته،
نفترض ان انا عاوز ادخل هندسة القاهرة ةوهي مش فى النطاق الجغرافى بتاعى خالص و كمان انا مش ساكن فى القاهرة... أعمل إيه؟

salab 15-08-2012 08:33 PM

طالب94
بص انت لازم تجيب حاجة بانك عندك شقة فى القاهرة اعتقد بيحتاجوا وصل نور أو حاجة زى ديه يا امن تستحمل سنة اعدادى و تجيب جيد جدا و تحول لقسم مش موجود فى كليتك

eng.omar sa3d 16-08-2012 04:38 PM

ياجماعه لو فى حد عندو اى معلومات عن اقسام ,ppc,cem,aetفى كريدت هندسه القاهره يعنى الدراسه الشغل بعد كدا اى معلومه تعرفها اكتبها

thomasmandin 19-08-2012 05:31 PM

ممكن أعرف لو ممكن حد يحول من قسم الcredit hour للقسم العادي في كلية هندسة.
وبعد إذنكوا ممكن حد يديني تفاصيل إيه المواد الزيادة اللي الطالب بياخدها في قسم الcredit hour في ال English وال Management .
هل الإمكانيات للطالب بعد التخرج تكون أفضل بكثير من الطالب العادي؟
هل يكون مع طالب قسم الcredit hour سين خبرة عند التخرج؟
وهل هناك تدريب لطلبة الcredit خلال الصيف تضيف لهم في الCV سني خبرة؟

أرجوا الرد سريعا وشكرا

كريم الدين أسامة 24-04-2013 12:52 AM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
... لو سمحتم أنا في إعدادي هندسة وبصراحة مش عارف ادخل قسم إيه ،، أنا بحب الطيران جدا وفي نفس الوقت أنا كويس في الرسم ،، يعني أنا لو دخلت طيران أو معماري أو مدني هبقى كويس بإذن الله ... اللي أنا بسأل عليه هو إيه أكثر قسم مجال عمله مفتوح ؟ اختار مدني ولا معماري ولا طيران ؟؟ ويا ترى هل في قسم تاني مجال عمله أوسع من الأقسام اللي أنا قلتها ؟؟ أنا عايز ان شاء الله لما اتخرج اشتغل على طول "بإذن الله" ...
شكرا جزيلا لكم

bebo_badr 27-04-2013 01:27 AM

طب ممكن اعرف هل بيتاح ليا انى ادرس عمارة من اعدادى لو دخلت كريديت ؟ و لو لأ هلى نظام الكريديت بيديك الحق إنك تختار القسم بتاعك من بعد اعدادى و لا برده بيبقى فيه تنسيق و كل واحد و تقديره ؟

سمسم الجامد 17-06-2013 12:16 PM

دورة التوزيع الكهربائى

دورة التوزيع الكهربى "Electrical Distribution Expert" هى واحدة من مجموعات البرنامج التدريبى المتميز " Engineer Makers" المقدم من مركز "Cadres Makers" و الذى يقوم على تقديم حزم تدريبية متكاملة تؤهل المهندس فى إحدى المجالات أو التخصصات الجوهرية فى سوق العمل.

وصف الدورة:
الدورة هى خلاصة ما يحتاجه مهندس الكهرباء فى مجال التوزيع الكهربى سواء من الناحية العلمية النظرية التى تؤهل المهندس لإجراء عمليات التصميم من الأساس أو من ناحية البرامج الهندسية التى يستخدمها المهندس فى إجراء عمليات التوزيع. الجدير بالذكر أن هذا المجال أصبح من أهم مجالات الهندسة الكهربية فى سوق العمل لإرتباطه الوثيق بالمقاولات و الإنشاءات.

عدد ساعات الدورة: 60 ساعة
تكلفة الدورة: 700 جنيه مصرى فقط
المحتويات:

Autodesk AutoCAD 2d
Lighting software (Relux or Dialux)
Electrical Distribution
• Indoor Lighting Distribution.
• General Power Distribution.
• Power Loads Distribution.
• Designing Load schedules for Electrical Panel Boards.
• Cable Sizing.
• Voltage Drop Calculations.
• Generator and U.P.S Selection.
• Earthing System.
• Transformer Selection.
• Light Current System Design including (Fire-Alarm, Telephone, Data, and T.V system)
للحجز والاستعلام / 01067166359

m7md3bdellatif 17-07-2013 10:43 PM

ايوا بقى يا سمعة :d
:)))))

Muhammad M. Saad 18-07-2013 07:26 AM

هل جميع طلاب اعدادي هندسة القاهرة بيروحو الشيخ زايد ؟؟
لأني شفت في موقع الكلية صورة لمقر الكلية في شارع الجامعة وفيها مدخل لإعدادي
بعدين انا سمعت ان هندسة عين شمس احسن في حاجات ايه مميزات هندسة القاهرة وعيوبها ؟؟

Steerforth 18-07-2013 08:06 AM

عايز اسأل حاجة انا سمعت انك ممكن تحول القسم ال انت عايزة حتي لو مجاس كرغبة هل ده صح ؟!

Steerforth 18-07-2013 08:37 AM

و قسم مكاترونكس في عين شمس بيدرس اية يعني عايز توضيح عنه

Islam Ayman 19-07-2013 03:43 PM

ممكن الحقها مجموعي95.61

helen 19-07-2013 09:48 PM

ياريت حد يوضح نظام credit hours ولو انا كنت عايزة ادخل قسم حاسبات او الكترونيات فى قسم فى النظام ده شبه القسمين دول؟؟؟؟؟؟؟

ahmedsalab 20-07-2013 06:16 PM

فيه موضوع تانى يا هيلين انتى استفسرتى فيه و أنا كاتب فيه كل حاجة تقريبا ممكن تعوزى تعرفيها عن كريدت و بالنسبة لموضوع حاسبات هو فيه قسم كمبيوتر بس ده مختلف شوية عن كلية حاسبات و معلومات

طالب94 27-08-2013 07:07 PM

ان شاء الله انا حابب اكمل هندسة الكترونية .. حضرتك شايف انهى الاحسن هندسة الكترونية منوف ولا هندسة الكترونية القاهرة؟؟

eagalal 21-10-2013 08:20 PM

السلام عليك
يا بشمهندس
انا كان عندى سؤال بخصوص التحويل
لو عايزة احول للقاهرة بس لقسم اصلا موجود فى الجامعة اللى انا فيها
بس بالنسبالى القاهرة اقرب و حلوان اقرب اكتر بس انا عايزة القاهرة
ينفع و لا ايه ؟
حتى لو الاحتمالات بسيطى يا ريت تقول
و شكراً :)

Eng.Karamullah 23-10-2013 04:01 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eagalal (المشاركة 5556390)
السلام عليك
يا بشمهندس
انا كان عندى سؤال بخصوص التحويل
لو عايزة احول للقاهرة بس لقسم اصلا موجود فى الجامعة اللى انا فيها
بس بالنسبالى القاهرة اقرب و حلوان اقرب اكتر بس انا عايزة القاهرة
ينفع و لا ايه ؟
حتى لو الاحتمالات بسيطى يا ريت تقول
و شكراً :)

للأسف يا بشمهندس ... اللى بيحول من حلوان بيبقى متاح له 3 اقسام بس يحول ليهم : كيميائية - تعدين - طيران

انا كنت حلوان والسنة دى حولت لقسم تعدين فى القاهرة ..

ZAD_VIP 29-10-2013 02:08 AM

أولا : السلللام عليكم ورحمة الله وبركاته ....

آنا طاالب في كلية الهندسة " جامعة الزقازيق " لسه إعدادي هندسة حلمي إني آدخل قسم طبية ....المشكلة القسم ده مش موجود عندنا في الزقازيق ....فالبتالي هضطر آحول لجامعة القاهرة ... آو جامعة حلوان عشان هما الجامعتين اللي فيهم هندسة طبية بس ...
إيه المطلوب مني عشان آجيب آي من القسم ده....يعني :

طبية بتاخد من مجموع كاام آو تقدير كاآم للجاي من جامعه غير جامعة القاهرة آو حلوان .

وتنصحوني بإيه ؟

وشككرا ♥

Eng.Karamullah 04-11-2013 11:37 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zad_vip (المشاركة 5567626)
أولا : السلللام عليكم ورحمة الله وبركاته ....

آنا طاالب في كلية الهندسة " جامعة الزقازيق " لسه إعدادي هندسة حلمي إني آدخل قسم طبية ....المشكلة القسم ده مش موجود عندنا في الزقازيق ....فالبتالي هضطر آحول لجامعة القاهرة ... آو جامعة حلوان عشان هما الجامعتين اللي فيهم هندسة طبية بس ...
إيه المطلوب مني عشان آجيب آي من القسم ده....يعني :

طبية بتاخد من مجموع كاام آو تقدير كاآم للجاي من جامعه غير جامعة القاهرة آو حلوان .

وتنصحوني بإيه ؟

وشككرا ♥

بالنسبة للقاهرة ... جيب امتياز وهتخشها إن شاء الله ...

ZAD_VIP 12-11-2013 11:14 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng.karamullah (المشاركة 5576334)
بالنسبة للقاهرة ... جيب امتياز وهتخشها إن شاء الله ...

حطمتني ...
م فيش أقل من إمتياز ؟

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 06:07 AM.