بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى معلمى التربية والتعليم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=737)
-   -   إسأل الدكتور عبدالرحمن المنياوي (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=416587)

د.عبدالرحمن المنياوي 16-04-2012 11:36 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة waeldont (المشاركة 4430059)
د / عبد الرحمن لو سمحت
عندما يدخل معلم خريج تعليم اساسي على القاعدة الاليكترونية للمدرسه الاعدادية التي يعمل بها بصفته مدرس اعدادي وليس انتداب
ما هو وضعه بالنسبه لامتحان الكادر

هتدخل امتحان الكادر على حسب التخصص المدرج بالعقد المميز .. حتى لو انت بتدرس في ثانوي

ايهاب90 17-04-2012 12:02 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي (المشاركة 4429928)
مازال لم يعتمد من المجلس العسكري بعد ..

طيب نعرف امتى وازاى ان المجلس العسكرى اعتمده وشكرا

مصطفى العبادى 17-04-2012 12:05 AM

انا سمعت ان تثبيت المدرسين المؤقتين لازم يتموا 3 سنين و6 شهور طبقا لقانون الكادر
هل الكلام ده صح ولا غلط يا استاذنا؟

salim12 17-04-2012 12:41 PM

السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة
من فضلك يادكتوزر رد على لو سمحت

انا اخصائى اجتماعى متعاقد من 10/12/2009بقبض 130جنية
محافظة القليوبية
الاسئلة
1/ موقفنا من التثبيت
2/ بالنسبة لى انا لم احصل على التربوى ولا icdlفماذا افعل
نرجو الرد من سيادتكم وجزاكم اللة خيرا

mr.ragab2010 17-04-2012 05:47 PM

لو سمحت هواستفسار وياريت تفيدنى انا اتعينت بتاريخ 14/2/2011 معلم لغة عربية ابتدائى وناجح فى الكادر لغة عربية ابتدائى واخدت اجازة بدون مرتب وسافرت السعودية وانا راجع ان شاء الله فى شهر 6 اذاى ممكن اغير المسمى الوظيفى بتاعى الى معلم لغة عربية اعدادى وجزاكم اله خيرا

د.عبدالرحمن المنياوي 17-04-2012 08:46 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr.ragab2010 (المشاركة 4431997)
لو سمحت هواستفسار وياريت تفيدنى انا اتعينت بتاريخ 14/2/2011 معلم لغة عربية ابتدائى وناجح فى الكادر لغة عربية ابتدائى واخدت اجازة بدون مرتب وسافرت السعودية وانا راجع ان شاء الله فى شهر 6 اذاى ممكن اغير المسمى الوظيفى بتاعى الى معلم لغة عربية اعدادى وجزاكم اله خيرا

لتغيير المسمى لاعدادي لو انت بتدرس في اعدادي دلوقت هات مايفيد ذلك من المدرسة وقدمه لقسمالاحصاء بالادارة وغير صحيفة احوالك

د.عبدالرحمن المنياوي 17-04-2012 09:02 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصطفى العبادى (المشاركة 4431095)
انا سمعت ان تثبيت المدرسين المؤقتين لازم يتموا 3 سنين و6 شهور طبقا لقانون الكادر
هل الكلام ده صح ولا غلط يا استاذنا؟

لسه مفيش قرار نهائي

miro86 19-04-2012 02:44 PM

دكتور عبد الرحمن :
بالنسبة لمدرسي التعاقد 110 جنية ( العاملين بالحصة سابقا ) هل يحق لنا أخذ مكافاة الامتحانات اللى هي 1600 جنية او اي كانت ... أم لا ؟؟؟؟؟؟؟؟ هل لابد من اتمام شرط 3 سنين لأخذ المكافأة أم لا ؟

nabamhamed 20-04-2012 08:55 AM

نشكر د/ عبد الرحمن على مجهوداتك
هل من حق المدرسة اخذ حجرة الاوساط للكنترول
توجد معنا نشرة من الوزارة بعدم اخذ حجرة الاوساط
ولكن التوجية موافق على اخذها
مع العلم انهم استلموا جهاز كمبيوتر السنين الى فاتت ويعملون علية كل اعمال المدرسة والكنترول
والحجة ان الغرفة بها باب حديد
ماذا يفعل الباب الحديد عند كسر القفل فهذة الغرفة عليها قفل والاخرى عليها قفل
وتوجد سابقة قبل ذلك فى المدرسة بكسر معمل اوساط
ماذا افعل مع اصرار التوجية تسليم الغرفة هل ينفع اتمسك بالنشرة

m-farouk 20-04-2012 10:53 AM

بارك الله فيك استاذ عبد الرحمن وارجوا من حضرتك هذا الاستفسار انا من الدقهلية ادارة غرب المنصورة اتعمل لينا عقود مميزة ولكن العقد مكتوب بند 3/10 وليس 2/3 ونفس بنوده هي بنود المميز فهل هناك فرق بين 2/3 و 3/10 عند التثبيت وهل هذا مميز فعلاً هما قالولنا كده وكمان مكتوب في العقد يشترط محو أمية 5 أشخاص فهل هذا شرط اساسي ولالا أرجوا التوضيح أكثر

Rabee hassan 20-04-2012 01:18 PM

اعتماد المجلس العسكرى للقوانين

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي (المشاركة 4429928)
مازال لم يعتمد من المجلس العسكري بعد ..

السيد الدكتور عبد الرحمن
الشكر كل الشكر على ردك السريع
الاحظ ان هناك فجوة بين السلطة التشريعية والسلطة التنفيذية
ارجو من الله عز وجل ان تزال هذة الفجوة فى القريب العاجل
وتكون لدينا سلطة تنفيذية سريعة
وشكراااااااااا

د.عبدالرحمن المنياوي 20-04-2012 04:28 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة miro86 (المشاركة 4435675)
دكتور عبد الرحمن :
بالنسبة لمدرسي التعاقد 110 جنية ( العاملين بالحصة سابقا ) هل يحق لنا أخذ مكافاة الامتحانات اللى هي 1600 جنية او اي كانت ... أم لا ؟؟؟؟؟؟؟؟ هل لابد من اتمام شرط 3 سنين لأخذ المكافأة أم لا ؟

الاساس ان كل من يحضر اعمال التدريس والامتحانات له مكافأة ىخر العام حتى لو بالحصة بس التفاوت في قيمة المكافأة .. بس انا باسأل لو حضرتك ليك مفردات مرتب يعني اساسي وحوافز هتاخد مكافأة كاملة
لكن غير كده مكافأتك هتكون ضعيفة ..

ايهاب90 20-04-2012 04:32 PM

كم قيمة المكافأة الكاملة؟ وشكرا

د.عبدالرحمن المنياوي 20-04-2012 04:36 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m-farouk (المشاركة 4437490)
بارك الله فيك استاذ عبد الرحمن وارجوا من حضرتك هذا الاستفسار انا من الدقهلية ادارة غرب المنصورة اتعمل لينا عقود مميزة ولكن العقد مكتوب بند 3/10 وليس 2/3 ونفس بنوده هي بنود المميز فهل هناك فرق بين 2/3 و 3/10 عند التثبيت وهل هذا مميز فعلاً هما قالولنا كده وكمان مكتوب في العقد يشترط محو أمية 5 أشخاص فهل هذا شرط اساسي ولالا أرجوا التوضيح أكثر

هههههههه
العقد الغريب ده كان بتعمل للناس قبل الثورة عشان يعقدلهم التثبيت ..
عموما مفيش اي الزام قانوني بمحو امية احد كشرط تثبيت ..
ثانيا عند نزول الدرجات المالية مفيش اختلاف لاحد عن حد

د.عبدالرحمن المنياوي 20-04-2012 04:54 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nabamhamed (المشاركة 4437276)
نشكر د/ عبد الرحمن على مجهوداتك
هل من حق المدرسة اخذ حجرة الاوساط للكنترول
توجد معنا نشرة من الوزارة بعدم اخذ حجرة الاوساط
ولكن التوجية موافق على اخذها
مع العلم انهم استلموا جهاز كمبيوتر السنين الى فاتت ويعملون علية كل اعمال المدرسة والكنترول
والحجة ان الغرفة بها باب حديد
ماذا يفعل الباب الحديد عند كسر القفل فهذة الغرفة عليها قفل والاخرى عليها قفل
وتوجد سابقة قبل ذلك فى المدرسة بكسر معمل اوساط
ماذا افعل مع اصرار التوجية تسليم الغرفة هل ينفع اتمسك بالنشرة

نشرة الوزارة اساس للتعامل .. التوجيه المفروض يحاسبك لو خالفتها اما في حالة ان التوجيه هو اللي متواطئ فده يا إما حضرتك فاهمة النشرة غلط يا إما التوجيه فاهمها غلط .. عموما خلينا عمليين .. من حقك طبعا التمسك بنشرة الوزارة بشرط عدم خروج نشرة او قرار وزاري جديد ألغاها .. لكن تمسكك هذا سيعقبه دخولك مع المدرسة والتوجيه في نزاع تفصل فيه الادارة التعليمية بصفتها من ترأسك وترأس مديرك .. عموما لو اضطررت لتسليم الحجرة للمدرسة عليك ان تمضي المستلم منك على اقرار عهده بكل مافي الحجرة من معدات وكل شئ وان لا تكون انت المسئول عنها ...

د.عبدالرحمن المنياوي 20-04-2012 05:04 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ايهاب90 (المشاركة 4437985)
كم قيمة المكافأة الكاملة؟ وشكرا

قيمة المكافأة تختلف باختلاف اساسي المرتب ..

يعني هي بتتحسب بـ200 يوم بواقع 5% من الأساسي

يعني الاساسي × 200 × 5%

miro86 20-04-2012 09:06 PM

دكتور عبد الرحمن :
بالنسبة لمدرسي المكافأة الشاملة 110 جنية . كم يبلغ قيمة الاساسي لهذا الراتب ؟؟؟؟

nabamhamed 21-04-2012 03:09 AM

اشكرك د/ عبد الرحمن
النشرة عندى صحيحة وهذا موضوع تجاوز منهم
المدرسة تريد ان تكون حجرة الاوساط للاحتياطى ولا تعترف ان يكون المدرس معهم فلو اتنازلت سوف تكون بداية التنازلات وكل ما هرفض حصص احتياطى او اشراف سوف اهدد بالتوجية وعندما كلمت التوجية قالتلى واية يعنى خذى يومين اشراف ويوم اشراف فسحة وكام حصة احتياطى فى اليوم تعاونى مع ادارة المدرسة
مع العلم ان المدرسة يوجد عندها فائض من المدرسين
ولكن هم يميزون ناس عن ناس حسب مصالحهم الشخصية
ان عايزة انا هوصل لفين لو تمسكت بنشرة الوزارة

m-farouk 21-04-2012 07:44 AM

بارك الله فيك استاذ عبد الرحمن

د.عبدالرحمن المنياوي 23-04-2012 02:08 PM

الله المستعان !!

فداك يارسول الله 23-04-2012 10:57 PM

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

انا معلم و لى سنيتن معلم مساعد

تم التعيين بقرار 244 اللى هما تعيين 1/7

هل الحق المطالبة بضم المدة لان الادارة تقول ان السنتين من متطلبات التعيين و لا يتم ضم المدة

اريد ان ارفع قضية

بماذا تنصحنى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

د.عبدالرحمن المنياوي 23-04-2012 11:51 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فداك يارسول الله (المشاركة 4444444)
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

انا معلم و لى سنيتن معلم مساعد

تم التعيين بقرار 244 اللى هما تعيين 1/7

هل الحق المطالبة بضم المدة لان الادارة تقول ان السنتين من متطلبات التعيين و لا يتم ضم المدة

اريد ان ارفع قضية

بماذا تنصحنى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

للعلم المفروض طبعا المطالبة بضم المدة السابقة .. وانا سمعت ان في بعض المحافظات تمت بعض المحاولات .. عموما اتوقع الاستجابة لضم هذه المدة لو تم المطالبة بها بشكل منظم !!

فداك يارسول الله 24-04-2012 07:56 AM

جزاك الله خيرا

بس كلامك معناه رفع قضية ام ماذا ؟؟

doaa 1990 24-04-2012 06:51 PM

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا اتعينت في تعيين الاوائل مدرسة حاسب
وقبضت الحوافز 65 %
وكل زملائي في المدارس التانية قبضوا الحوافز 100%
عايزه اعرف ليه فيه اختلاف في النسبة واحنا متعينين وفرق يوم بينا
وعايزه اسال حضرتك عن امتحان الكادر هل فيه حد هيبلغنا ان فيه امتحان والا احنا اللي بنروح نسأل
طلب اخير لو حضرتك تعرف حاجه عن طلبات النقل ياريت اعرف بتتعمل ازاي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

HAPPY DAY 24-04-2012 10:27 PM

جزاك الله خيرا يادكتور عبدالرحمن..
سؤالي هل يحق للمعلم المساعد عمل شهادة خبرة..حيث انني توجهت للمديرية لعمل ش
هادة الخبرة عن المدة التي خدمت بها من مارس2010الي ابريل2010ولكنهم رفضوا واخبروني بامكاني عمل افادة بالمدة فقط

HAPPY DAY 24-04-2012 10:33 PM

اسف من المدة 2010 الي 2012

nabamhamed 25-04-2012 02:02 PM

السلام عليكم د /عبد الرحمن
لى سؤالين
1-من اين نعرف التوصيف الوظيفى هل يمكننا الاطلاع علية
2-عند اخطاء الادارة فى اعطاء امر وعمل تحقيق وفى الاخر يحفظ التحقيق لانة متعارض مع النشرات الوزارية مع العلم انى تعرضت لضغوط من كثيرين وارهاب هل يحق لى فى شكوى هؤلاء الذين عرضونى للاحباط واثروا بهذة الضغوط

bmslion 25-04-2012 06:51 PM

بجد انت منور الموقع يادكتور وارجو الرد على سؤالى

بالنسبة لى انا عملت فى المدرسةالسنة اللى فاتت فى الترم الثانى ولما انتهت السنة وبدات السنة اخدت عقد شامل من الادارة وقالولى انة السنة اللى فاتت اتحسبت سنة كاملة مع انى قضيت الترم الثانى فقط لانة كان فية عجز فى الادرارة بالنسبة للمدرسين
فهل فعلا حسبت سنة
وهل ينطبق على القانون الخاص بالتثبيت بعد 6 شهور ولا لازم اكمل 3 سنين
ولحضرتك جزيل الشكر

د.عبدالرحمن المنياوي 25-04-2012 10:27 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nabamhamed (المشاركة 4447653)
السلام عليكم د /عبد الرحمن
لى سؤالين
1-من اين نعرف التوصيف الوظيفى هل يمكننا الاطلاع علية
2-عند اخطاء الادارة فى اعطاء امر وعمل تحقيق وفى الاخر يحفظ التحقيق لانة متعارض مع النشرات الوزارية مع العلم انى تعرضت لضغوط من كثيرين وارهاب هل يحق لى فى شكوى هؤلاء الذين عرضونى للاحباط واثروا بهذة الضغوط

الوصف الوظيفي لمعلم او معلم مساعد عموما تعرفها من الادارة أما الوصف الوظيفي لمهامك وتخصصك فدي تلاقيها مع موجهك .. اما لو تقصد الوصف الوظيفي بتاع اخصائي تدريس ام اخصائي تعليم .. فدي على الفيس منتشرة ..

نعم لك حق الشكوى وعليكي وعلى وكيل الوزارة طوالي

د.عبدالرحمن المنياوي 25-04-2012 10:29 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bmslion (المشاركة 4448178)
بالنسبة لى انا عملت فى المدرسةالسنة اللى فاتت فى الترم الثانى ولما انتهت السنة وبدات السنة اخدت عقد شامل من الادارة وقالولى انة السنة اللى فاتت اتحسبت سنة كاملة مع انى قضيت الترم الثانى فقط لانة كان فية عجز فى الادرارة بالنسبة للمدرسين
فهل فعلا حسبت سنة
وهل ينطبق على القانون الخاص بالتثبيت بعد 6 شهور ولا لازم اكمل 3 سنين
ولحضرتك جزيل الشكر

لو اشتغلت بالحصة يوم وطلع اسمك في كشف المكافأة ولو حتى بجنيه بس يبقى تحسب لك السنة كاملة عمل.. وينطبق قانون التثبيت عليكي حال اقراره .. ولسه لم يقر ولم تتحدد المدة ..

د.عبدالرحمن المنياوي 25-04-2012 10:33 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة doaa 1990 (المشاركة 4445868)
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا اتعينت في تعيين الاوائل مدرسة حاسب
وقبضت الحوافز 65 %
وكل زملائي في المدارس التانية قبضوا الحوافز 100%
عايزه اعرف ليه فيه اختلاف في النسبة واحنا متعينين وفرق يوم بينا
وعايزه اسال حضرتك عن امتحان الكادر هل فيه حد هيبلغنا ان فيه امتحان والا احنا اللي بنروح نسأل
طلب اخير لو حضرتك تعرف حاجه عن طلبات النقل ياريت اعرف بتتعمل ازاي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

تعيينات الاوائل عاملة لبس في الادارات كلها لسببين :
الاول انتوا ليكوا درجات مالية يعني تعيين كامل ولكن لم تأتي نشرة واضحة من الوزارة بوصول ميزانية لقبضكم فبدأت كل ادارة تقبضكم حسب رؤيتها ناس تعاملكم معاملة العقد الشامل وناس تعاملكم معاملة المعلم المساعد .. ماتقلقيش ده شئ وارد في كل تعيين جديد في التربية والتعليم .. المهم الصح واللي هتسري عليه الامور في النهاية هو انك تعاملين معاملة المعلم المساعد المعين هذا العام 2011 / 2012 وتقريبا المرتب 540 .. تقوليلي مرتبي اقل من كدة هاقولك هتقبضي باثر رجعي بس انتي لازم تنبهي سكيرتير مدرستك بده

د.عبدالرحمن المنياوي 25-04-2012 10:34 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة happy day (المشاركة 4446317)
جزاك الله خيرا يادكتور عبدالرحمن..
سؤالي هل يحق للمعلم المساعد عمل شهادة خبرة..حيث انني توجهت للمديرية لعمل ش
هادة الخبرة عن المدة التي خدمت بها من مارس2010الي ابريل2010ولكنهم رفضوا واخبروني بامكاني عمل افادة بالمدة فقط

جرت العادة في التربية والتعليم انه لا يجوز منح شهادة خبرة لاي معلم مساعد الا في حالة تقديم استقالته من الوظيفة ..

alaarabie 27-04-2012 08:16 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته....

ازيك يا دكتور عبد الرحمن..يا رب تكون بخير وبصحة جيدة...وحشنى جدا والله بس انا وراك وراك منين ما تروح هههههههههههههه اتعينت يا دكتور والحمد لله فى مدرسة تجريبية لغات ببنى مزار : مدرس لغة ألمانية من حوالى شهرين وعشر أيام ولغاية دلوقتى لسة محدش من اوائل الخريجين قبض فى ادارة بنى مزار التعليمية مع العلم ان باقى ادارات المنيا التعليمية قبضوا اوائل الخريجين المعينين لديهم مرتب 590 ج مش عارف اتصرف ازاى بس بكرة ان شاء الله هنعمل وقفة امام ادارة بنى مزار التعليمية الساعة 9 صباحا لتوصيل رسالة للسادة الموظفين، رسالة مفادها..." اصحوا يا خلق هوووو وكفاية نوم فى العسل" واحب اقول لحضرتك يا دكتور ان اكتشفت - بس للاسف متأخر-انى منظومة التربية والتعليم هى أفشل منظومة فى مصر.. عفوا فقد يكون هناك أفشل من كده وأنا مش واخد بالى أو عامل مش واخد بالى وشكر

Rabee hassan 28-04-2012 06:41 PM

الدكتور عبد الرحمن
انا سمعت وفهمت من كل اللى انكتب فى الجرائد ان فية حركة تثبيت عالية فى بداية السنة المالية 12012/07/01 فى الجهاز الادارى للدولة لمن هم على الباب الاول ومن على الابواب الاخر ينقل على الباب الاول تمهيدا لتثبيتة
هل المكافئة الشاملة بند 3/2 اجور موسميين على الباب الاول اجور ام خلاف ذلك
وهل التثبيت لمن مر علية 6 شهور ام غير ذلك
شكراااا

Rabee hassan 01-05-2012 10:57 AM

السلام عليكم
سمعت امس ان السيد رئيس المجلس العسكرى صدق على بعض القوانين الخاصة بامناء الشرطة

عدلى العبيدى 01-05-2012 10:02 PM

السلام عليكم يا دكتور وحمد لله على سلامتك
انا حضرتك مدرس لغه انجليزيه اعدادى تعيين 1/7/2011
وفتحو مدرسه ثانويه عامه عندنا فهل يحق لى الانتقال اليها ولا هيقولولى فى مدرسيين خبره اولى منك على الرغم اننى عملت بالحصه مده 9سنوات اعدادى
وان هذه المرسه فى نفس قريتى
ارجوا الرد
وشكرا يا دكتور

عدلى العبيدى 02-05-2012 10:59 PM

السلام عليكم ورحمة الله

د.عبدالرحمن المنياوي 03-05-2012 12:45 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alaarabie (المشاركة 4452977)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته....

ازيك يا دكتور عبد الرحمن..يا رب تكون بخير وبصحة جيدة...وحشنى جدا والله بس انا وراك وراك منين ما تروح هههههههههههههه اتعينت يا دكتور والحمد لله فى مدرسة تجريبية لغات ببنى مزار : مدرس لغة ألمانية من حوالى شهرين وعشر أيام ولغاية دلوقتى لسة محدش من اوائل الخريجين قبض فى ادارة بنى مزار التعليمية مع العلم ان باقى ادارات المنيا التعليمية قبضوا اوائل الخريجين المعينين لديهم مرتب 590 ج مش عارف اتصرف ازاى بس بكرة ان شاء الله هنعمل وقفة امام ادارة بنى مزار التعليمية الساعة 9 صباحا لتوصيل رسالة للسادة الموظفين، رسالة مفادها..." اصحوا يا خلق هوووو وكفاية نوم فى العسل" واحب اقول لحضرتك يا دكتور ان اكتشفت - بس للاسف متأخر-انى منظومة التربية والتعليم هى أفشل منظومة فى مصر.. عفوا فقد يكون هناك أفشل من كده وأنا مش واخد بالى أو عامل مش واخد بالى وشكر

حبيبي علاء ربيع .. اولا مبروك على استلامك في مدرسة اللغات ببني مزار .. بس كمان فيه واحدة فتحت في سمالوط .. فتحت السنة دي .. والجديد ياباشا بقى إني كنت اليوم عند مدير الإدارة وتم الموافقة على فتح مدرسة تجريبية لغات بالمنيا الجديدة وربنا يكرمك وتحول عليها يا كبير ..

د.عبدالرحمن المنياوي 03-05-2012 12:46 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عدلى العبيدى (المشاركة 4461940)
السلام عليكم يا دكتور وحمد لله على سلامتك
انا حضرتك مدرس لغه انجليزيه اعدادى تعيين 1/7/2011
وفتحو مدرسه ثانويه عامه عندنا فهل يحق لى الانتقال اليها ولا هيقولولى فى مدرسيين خبره اولى منك على الرغم اننى عملت بالحصه مده 9سنوات اعدادى
وان هذه المرسه فى نفس قريتى
ارجوا الرد
وشكرا يا دكتور

شوف يا أخي موضوعك كله عند الموجه الأول الخاص بمادتك .. هو اللي بإيده نقلك من حتى مايكون فيه خبرة أنت الأن معلم ثابت مش مهم بقى مسموح لك النقل فياي وقت مادام التوجيه موافق

Rabee hassan 04-05-2012 11:00 AM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة[IMG]file:///E:/rabee/%D8%AA%D8%AB%D8%A8%D9%8A%D8%AA%20%D8%A7%D9%84%D9%8 5%D8%A4%D9%82%D8%AA%D9%8A%D9%86.jpg[/IMG]
صدق المشير طنطاوى على تعديل قانون العاملينhttp://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphot...52501457_n.jpg[IMG]file:///E:/rabee/%D8%AA%D8%AB%D8%A8%D9%8A%D8%AA%20%D8%A7%D9%84%D9%8 5%D8%A4%D9%82%D8%AA%D9%8A%D9%86.jpg[/IMG]

biba200577 04-05-2012 11:11 AM

ياريت يادكتور عبد الرحمن تفسر لنا القانون ده بالتفصيل بالنسبة للفئات دى:
1- تعاقد مميز بند اجور موسمين باب اول.
2- تعاقد مكافأة شاملة بند 2-3 مكافأت تدريس.
3- تعاقد مميز بند 2-3 مكافأت تدريس.
4-تعاقد مكافأة شاملة بند اجور موسمين باب اول.
علشان كل واحد منا يعرف موقفه ايه بالضبط من التثبيت وياريت برده تعرفنا حضرتك هنتثبت على مسمى ايه بالضبط وايه حقوقنا من الاجازات وخلافه.
مع خالص شكرنا جميعا وتقديرنا لمجهودات حضرتك.

zumam 04-05-2012 01:11 PM

يا دكتور عبد الرحمن . اية رايك فى اللى لسة متعينش بقرار 244 فى مطروح وحسبى الله ونعم الوكيل ؟

MUSTAFAEGYPT 04-05-2012 01:12 PM

موضوع هام جدا لان معظم المعلمين بحاجة الى من يرشدهم وخصوصا المعلمين الجدد والمساعدين
وسيتم تثبيت الموضوع لفترة
لك منى خالص الشكر والتقدير

علام منشاوى 04-05-2012 07:37 PM

عاااااااااااااااااااااااااااااااااجل ....
السلام عليكم دكتور عبد الرحمن ... لى مجموعة من الأسئلة أعتقد انها مهمة جداً وضرورية للجميع واعلم ان الكثير منا وانا أولهم يحتاج للتعرف أكثر على توضيح لإجاباتها .. وجزاكم الله الفردوس الأعلى ....
........................................
السؤال الأول / كيفية ضم المدة السابقة لمن كان يعمل بالعقد المميز قبل التعيين اوائل خريجين وما هى أسرع وأفضل إجراءات لذلك ؟؟
..........
السؤال الثانى / كيفية عمل شهادة خبرة وهل تنضم لها سنوات العقد أيضاً وما موضوع التوثيق من الخارجية واهميته وماهيته ؟؟؟
.........
السؤال الثالث / الذى يريد السفر للخارج ماذا يفعل ؟ وكيفية الحصول على إجازة بدون مرتب ومتى ؟؟
.........
السؤال الرابع / ما قصة الإنضمام للنقابة واهمية ذلك لنا ؟؟؟
.........
السؤال الخامس / انا سمعت أنه بخلاف التسجيل فى قسم الإحصاء يوجد شىء اسمه التسجيل فى الأكاديمية !! كيف ذلك وماهيته ؟؟؟
.......
السؤال السادس / متى نقبض مكافأة آخر العام وكم تساوى تقريباً ؟؟؟
............................................
.................................................. ...............................
أسأل الله العظيم رب العرش العظيم أن يغفر لنا ذنوبنا ويكفر عنا سيئاتنا ويتوفنا مع الأبرار وننتظر منكم الإجابات الشافية الوافية ليستفيد ويتعلم الجميع .... أعتذر عن الإطالة وكثرة الأسألة .....

د.عبدالرحمن المنياوي 04-05-2012 07:48 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mustafaegypt (المشاركة 4467581)
موضوع هام جدا لان معظم المعلمين بحاجة الى من يرشدهم وخصوصا المعلمين الجدد والمساعدين
وسيتم تثبيت الموضوع لفترة
لك منى خالص الشكر والتقدير

شكرا جزيلا سيدي الفاضل على ثقتكم .. ونتمنى استمرار السعي في الخير ونسألكم الدعاء!!

د.عبدالرحمن المنياوي 04-05-2012 07:51 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zumam (المشاركة 4467577)
يا دكتور عبد الرحمن . اية رايك فى اللى لسة متعينش بقرار 244 فى مطروح وحسبى الله ونعم الوكيل ؟

ان كنت امتحنت الكادر ونجحت في ابريل 2011 فأنت تندرج تحت القرار 244 وده قرار اصدره الوزير وكلف المحافظين لتنفيذه على ان تتم ماواتك ماديا من 1/7/2011 .. تقولي لسه انا ماتعينتش وانا مستوفي الشروط يبقى انت حقك عند المحافظ يصدر قرار بتعيينكم وباثر رجعى من يوليو 2011 .. اتمنى ان اكون فهمت حالتك صح

د.عبدالرحمن المنياوي 04-05-2012 08:18 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة علام منشاوى (المشاركة 4468362)
عاااااااااااااااااااااااااااااااااجل ....
السلام عليكم دكتور عبد الرحمن ... لى مجموعة من الأسئلة أعتقد انها مهمة جداً وضرورية للجميع واعلم ان الكثير منا وانا أولهم يحتاج للتعرف أكثر على توضيح لإجاباتها .. وجزاكم الله الفردوس الأعلى ....
السؤال الأول / كيفية ضم المدة السابقة لمن كان يعمل بالعقد المميز قبل التعيين اوائل خريجين وما هى أسرع وأفضل إجراءات لذلك ؟؟
..........
السؤال الثانى / كيفية عمل شهادة خبرة وهل تنضم لها سنوات العقد أيضاً وما موضوع التوثيق من الخارجية واهميته وماهيته ؟؟؟
.........
السؤال الثالث / الذى يريد السفر للخارج ماذا يفعل ؟ وكيفية الحصول على إجازة بدون مرتب ومتى ؟؟
.........
السؤال الرابع / ما قصة الإنضمام للنقابة واهمية ذلك لنا ؟؟؟
.........
السؤال الخامس / انا سمعت أنه بخلاف التسجيل فى قسم الإحصاء يوجد شىء اسمه التسجيل فى الأكاديمية !! كيف ذلك وماهيته ؟؟؟
.......
السؤال السادس / متى نقبض مكافأة آخر العام وكم تساوى تقريباً ؟؟؟
............................................
.................................................. ...............................
أسأل الله العظيم رب العرش العظيم أن يغفر لنا ذنوبنا ويكفر عنا سيئاتنا ويتوفنا مع الأبرار وننتظر منكم الإجابات الشافية الوافية ليستفيد ويتعلم الجميع .... أعتذر عن الإطالة وكثرة الأسألة .....

اخونا علام ازيك .. انا عارف انك عامل دوشة في اسيوط اليومين دول ..
عموما ..
اولا العمل كمدرس مساعد وجاء جواب اوائل الخريجين كان عليه الا يستقيل من عمله كمدرس مساعد ويستلم كمعلم مساعد اوائل خريجين لان هذا خطأ قانوني واضح .. وانا حذرت كيف استقسل من وظيفة لأعين يها ثانية .. قلنا كتير ان التعيين كاوائل خريجين للمعلمين ليس به جديد مادمت انت معلم مساعد محشوب على الثالثة التخصصية .. المهم يجب عليك عمل طلب لمدير الادارة التعليمية تفيد فيه مدة عملك كمعلم مساعد وان يكون خطاب تعيينك كاوائل خريجين مدرج بالملف الاصلي الموجود لك في الادارة وذلك ليعاملك مدير الادارة معاملو المنقول من مكان لآخر وليس معاملة المستقيل من عمل والمستلم عمل جديد ..
اما لو انت كنت بتتكلم على اساس انك لست معلم مساعد بل معلم بالعقد الشامل او المكافاة الشاملة فهنا انت لم تكن اساسا على درجة مالية ولي لك حق ضم المدة ..

شهادة الخبرة تعطى في التربية والتعليم لمن انهى عمله بالاستقالة او من حصل على اجازة بدون مرتب بموجب عقد عمل خارجي .. وفي الحالتين تعطى لك وفقا لطلببك ويوضح بها السنوات المراد ان توضحها بما فيها سنوات العقد .. وتوثيق الخارجية مطلوب في حالة السفر خارج مصر فقط ..

بالنسبة لحصولك على اجازة بدون مرتب تكون بعد 6 شهور عمل من بداية الدرجة الثالثة .. اما في حالة القرار 244 ومايليه يلغى شرط الـ6شهور بحجة ان المعلمين كانوا يعملون كمعلمين مساعدين لمدة سنتين سابقتين .. ويكون اخذك للاجازة بدون مرتب بناءا على تعاقد خارجي في نفس مستوى الوظيفة تجيب العقد موثق من الخارجية ومن سفارة البلدمسافر اليه وتاخد على اساسه الاجازة بشكل سنوي على ان تدفع كل عام ما عليك من معاشات وخلافه ..

النقابة امر هام جدا تحفظ حقوقك وتقدم لك مزايا صحية وترفيهية وثقافية واجتماعية كبيرة بالاضافة معاش اضافي ومكافأة مادية بنهاية مدة الخدمة ك هذه الانشطة صيفا وشتاءا لن تكلفك جديد لانك كده كده بتدفع مصاريف اشتراكك بالنقابة شهريا وانت مش واخد بالك .. هي كده كده بتتخصم من مرتبك حتى لو انت لم تقدم لها وتعمل الكارنيه .. علشان تعمل الكارنيه توجه لمقر النقابة واملى استمارتين هناك ومعهم صورك الشخصية واعتمدهم من المدرسةوالادارة وسلمهم الامور تمشي معاك ..

تسجيلك في قسم الاحصاء شئ لا بد منه مادمت معلم على قوة الوزارة .. اما تسجيلك في الاكاديمية فيكون عندما يتاح لك فرصة دخول امتحان الكادر وده ايضا سيكون بمعرفة قسم الاحصاء بالادارة..

مكافأة آخر العام في شهر يونيو وبتكون كالآتي :

0.05 × 200 × الاساسي

علام منشاوى 05-05-2012 01:46 AM

أخى الكريم المحترم دكتور عبد الرحمن جزاك الله خيراً كثيراً واكرمك بسعادة الدنيا والآخرة .. وفعلاً إجاباتك شافية كافية وافية ما شاء الله ................. لكن اخى بخصوص الإجازة بدون مرتب لى فيها نقطتين ارجو توضيحهم :

1/ انا عملت بالعقد المميز سنتين ثم تم تعيينى اوائل خريجين الحمد لله .. هل احتاج مرور 6 شهور لأأخذ إجازة بدون مرتب للسفر للخارج ؟؟

2/ لو بدأت فى إجراءاتها فى الوقت المناسب كم تأخذ الإجراءات منذ طلب هذه الإجازة وقت لكى أستطيع الحصول عليها ؟؟؟
وهل ممكن أن يرفضوا إعطائى هذه الإجازة ؟؟

ولم أفهم منك ماذا تقصد هل الإجازة بدون مرتب اولاً أم يتطلب التعاقد فى الخارج أولاً ثم بناءً على التعاقد احصل على إجازة بدون مرتب ؟؟؟؟ على فكرة انا من قنا مش أسيوط

biba200577 05-05-2012 02:49 PM

ياريت يادكتور عبد الرحمن تفسر لنا القانون ده بالتفصيل بالنسبة للفئات دى:
1- تعاقد مميز بند اجور موسمين باب اول.

2- تعاقد مكافأة شاملة بند 2-3 مكافأت تدريس.
3- تعاقد مميز بند 2-3 مكافأت تدريس.
4-تعاقد مكافأة شاملة بند اجور موسمين باب اول.
علشان كل واحد منا يعرف موقفه ايه بالضبط من التثبيت وياريت برده تعرفنا حضرتك هنتثبت على مسمى ايه بالضبط وايه حقوقنا من الاجازات وخلافه.
مع خالص شكرنا جميعا وتقديرنا لمجهودات حضرتك.

المكتبي 05-05-2012 05:24 PM

شكر خاص للدكتور عبد الرحمن في البداية اشكر حضرتك كل الشكر حيث انني لا استطيع ان انكر كيف استفدت من خلال التحاور مع حضرتك بصفحة اوائل الخريجين ومن كل المعلومات التي نشرت بها الحمد لله انني تعينت بشكل اساسي مع اوائل الخريجيين عندي استفسار لحضرتك : لقد عملت بالتعاقد لمدة 3 سنوات واربع شهور بالتربية والتعليم وقد تعينت مع اوائل الخريجين بالتامينات الاجتماعية سؤالي لحضرتك كيف استفيد من تعاقدي السابق وهل يمكنني ان اضم المدة السابقة كاقدمية وخاصة انني كنت اعمل بالتعليم اخصائي وكذلك بالتامينات اخصائي مما يعني انني في نفس مجال تخصصي

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 05:50 PM.